|
از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای منتشر شد
فراخوان عضویت بازیسازان در سومین دوره فعالیت ساختار حمایتی همگرا
به نقل از بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ساختار حمایتی همگرا با انتشار فراخوان عضویت خود برای سال ۱۴۰۰، بهطور رسمی سومین سال فعالیت خود را آغاز کرد و از تمام فعالان صنعت بازیهای ویدئویی اعم از تیم یا شرکت برای همگرایی شدن دعوت کرد.
ساختار حمایتی همگرا که با هدف شناسایی و حمایت از استعدادهای بازیسازی، توانمندسازی بازیسازان نوپا، تقویت و توانمندی بازیسازان در حال رشد و بهرهمندی از توانمندی شرکتهای بزرگ بازیسازی در جهت توسعه صنعت بازیهای ویدئویی کشور ایجاد شده در فراخوان خود از تمام فعالان صنعت بازیهای ویدئویی اعم از تیم یا شرکت که حداقل یک بازی در حال توسعه (مراحل پایانی انتشار) دارند، دعوت کرده تا در این ساختار حمایتی ثبت نام نمایند.
براساس این فراخوان در ساختار همگرا سال ۱۴۰۰ همانند سال گذشته نیز برای بازیسازان جدی عضو این ساختار، خدمات حمایتی افزوده و ویژهای در نظر گرفته شده است.
ساختار حمایتی همگرا پس از طی شدن چند سال فرآیندهای فکری و نیازسنجی و با هدف مشخص «حمایت همسو با نیازهای بازیسازان» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ آغاز و دور اول ثبتنام اعضا و همکاران حمایتی در همان سال انجام شد و سال ۱۳۹۷ برای نخستین دوره، حمایتها به بازیسازان عضو اختصاص یافت. در سال ۱۳۹۹ از میان ۱۱۹ متقاضی عضویت در این ساختار حمایتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نهایت ۶۸ استودیوی بازیسازی (شامل تیمها و شرکتها) حائز شرایط عضویت و دریافت رتبه شدند.
سازوکاری مشخص برای رتبهبندی تیمها
ساختار حمایتی همگرا که تلاش کرده تا با طراحی ساختاری شفاف و عادلانه، منابع حمایتی «بنیاد ملی بازیهای رایانهای»، «مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری ریاست جمهوری» و «ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و نهادهای دیگر ذیل این ساختار را تجمیع و براساس شیوهنامه بهرهبرداری از این ساختار به شرکتها و تیمهای عضو اختصاص دهد، دارای سازوکاری مشخص در رتبهبندی تیمها یا شرکتهای بازیساز است.
این ساختار حمایتی مشتمل بر ۴ سطح (۷ رتبه) است که سطح یک از «بازیسازان رشدیافته» (رتبههای سیمرغ و هما)، سطح دو از «بازیسازان در حال رشد» (رتبههای ققنوس و شیردال)، سطح سه از «بازیسازان نوپا» (رتبههای هدیوش و یوز) و سطح چهار از «تیمهای بازیسازی مستعد» (معرفیشده از طرف مبادی) تشکیل شده است.
در سطح یک همگرا (رتبههای سیمرغ و هما)، شرکتهای بزرگ بازیسازی قرار دارند که همکاران حمایتی این ساختار نیز محسوب میشوند. این شرکتها از خدمات حمایتی ارائهشده معمول در این ساختار استفاده نخواهند کرد و امکانات و تسهیلات ویژهای به منظور حمایت از نقش مربیگری، مشاوره و خدمتدهی آنها به رتبههای پایینتر همگرا اعطا خواهد شد و ثبتنام از این شرکتها در طول سال بصورت مستمر ادامه خواهد یافت.
در سطح دو همگرا که شامل رتبههای ققنوس (شرکتها) و شیردال (تیمها) میشود، شرکتها و تیمهای «در حال رشد» بازیسازی قرار دارند که از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بینالمللی با سطح اعتباری بالاتر از اعضای سطح سه بهره میبرند و فقط امکان ثبتنام در موعد ثبتنام سالیانه را دارند.
در سطح سه همگرا که شامل رتبههای هدیوش (شرکتها) و یوز (تیمها) میشود، شرکتها و تیمهای بازیسازی «نوپا» قرار دارند که از خدمات حمایتی معمول این ساختار در حیطه داخلی و بینالمللی با سطح اعتباری پایینتر از اعضای سطح دو بهره میبرند و فقط امکان ثبتنام در موعد ثبتنام سالیانه را دارند.
در سطح چهار همگرا (رتبه غزال)، تیمهای بازیسازی «مستعد» هستند که از طریق «مبادی همگرا» و در طی سال به این ساختار معرفی میشوند و بدون گذراندن مراحل ارزیابی به رتبه غزال میپیوندند که میتوانند از خدمات حمایتی خاص و محدودتری نسبت به سطوح دو و سه بهرهمند شوند. فهرست مبادی همگرا و سهمیهای که برای معرفی تیمهای مستعد بازیسازی دارند، توسط «شورای همگرا» به تأیید خواهد رسید.
تیمها و شرکتهای متقاضی عضویت در این ساختار، در بازه مجاز ثبتنام کرده و از ابعاد گوناگون مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند تا رتبه آنها مشخص شده و براساس آن اعتباری حمایتی به ایشان تعلق گرفته و بتوانند در طول سال از این اعتبار استفاده نمایند. مدت زمان عضویت و رتبه تا ۱ سال پس از عضویت در ساختار حمایتی همگرا اعتبار خواهد داشت.
معیارهای ارزیابی
ارزیابی تیمها و شرکتهای متقاضی در سه معیار کلی «شاخص تولید»، «شاخص فرهنگی» و «شاخص مخاطب و بازار» انجام خواهد شد.
شاخصهای ارزیابی تولید در چهار حوزه توانمندی اعضا و مقیاس استودیوی بازیسازی، کیفیت و اثرگذاری بازی، دستاوردها و همکاریهای شبکهای و پتانسیل رشد دستهبندی میشوند. یکی از ابعاد مهم ارزیابی، «ارزیابی فرهنگی» تیمها و شرکتهای بازیسازی است، که توسط اعضای شورای ردهبندی بازیها در قالب برگزاری جلسهای آنلاین انجام میشود و نتیجه آن میتواند تا ۳۰ درصد از مجموع امتیاز بازیسازان در تعیین رتبه آنها در همگرا را مشخص کند.
در ارزیابی فرهنگی به بررسی محتوای بازیهای تولید شده توسط بازیسازان متقاضی عضویت پرداخته میشود. امسال با توجه به اهمیت چهار موضوع اولویتدار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارزیابی فرهنگی بر اساس این موضوعات انجام خواهد شد و امتیاز ویژهای برای هر تیم یا شرکتی که بازیهای ویدئویی دارای محتوای فرهنگی در این موضوعات را توسعه دادهاند، در نظر گرفته میشود. چهار محور اولویتدار اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:
· تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری
· انعکاس پیشرفتهای دانش و فناوری کشور
· مبارزه با فساد و بیعدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاط اجتماعی
· توجه به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی
در شاخص مخاطب و بازار هم زیرشاخصهای درآمد شرکت از محل تولید و انتشار بازی، میزان کاربران بازیها و کیفیت عملکرد بازاریابی و تبلیغات استودیوهای بازیسازی توسط دو مجموعه معتبر «کافه بازار» و «تپسل» مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
هدف اصلی در این ارزیابی مشخص نمودن وجود یک یا چند محور از این موضوعات در یک بازی ویدئویی و نحوه ارائه آن در این بازی است. آیا این موضوعات در بازی ویدئویی وجود دارند و آیا بازی توانسته محور مورد نظر را به شکل صحیح برای کاربران بدون کاهش جنبه سرگرمی و کاربرپسندانه به تصویر بکشد یا خیر.
حمایتهای همگرا بهطور غیرمستقیم و از طریق خرید خدمات توسط بازیسازان عضو از «همکاران حمایتی همگرا» و یا «فهرست تامینکنندگان خدمات مورد تأیید همگرا» و تأمین درصدی از هزینهها توسط ساختار همگرا صورت خواهد گرفت.
حمایتهای همگرایی
حمایتهای همگرا شامل طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز بازیسازان در راستای رشد و توسعه فعالیتهای بازیسازی میشود. این خدمات شامل موارد زیر است:
حمایتهای داخلی همگرا
مشاوره عمومی: که با هدف توانمندسازی استودیوها در زمینههای متفاوتی از قبیل حقوقی و مالکیت فکری، بازاریابی، فروش و برندینگ، بیمه و مالیات و تأمین مالی ارائه میشود.
مشاوره تخصصی بازیسازی: که با هدف ارتقا کیفیت بازیسازی، مشاورههای تخصصی تولید و توسعه بازی در اختیار استودیوهای بازیسازی قرار میگیرد.
دورههای آموزشی و پژوهشی: شرکت در دورههای آموزشی گوناگون و حضور در رویدادها و کارگاههای آموزشی و پژوهشی در قالب این حمایت ارائه میشود. این دورهها و رویدادها حوزههای برنامهنویسی بازی، ابعاد هنری بازی، طراحی بازی، مدیریت تولید بازی و توسعه کسب و کار و تجاریسازی را شامل میشود.
حضور در رویدادهای داخلی: که با هدف شناساندن دستاوردهای استودیوهای بازی این حمایت جهت تسهیل حضور در رویدادهای داخلی ارائه میشود.
بهرهبرداری از خدمات زیرساختی و پشتیبانی: خدمات متفاوت و گوناگونی در این حمایت قابل بهرهبرداری توسط اعضا است. این حمایت شامل خدمات سرور، صداگذاری، موسیقی رندرینگ، موشن کپچر و تست کیفیت بازی میشود.
تبلیغات و بازاریابی و نشر: تبلیغات و بازاریابی در پلتفرمهای تبلیغات دیجیتال که از مهمترین عوامل جذب کاربر توسط بازیسازان هستند. در قالب این حمایت به اعضای همگرا ارائه میشود.
خرید حق عضویتهای مرتبط بازیسازی: نیاز بازیسازان به خرید ملزومات نرمافزاری تخصصی، پرداخت حق عصویتهای پایگاههای تخصصی بازیسازی و خرید حق عضویت پلتفرمهای کاربردی در این موضوع حمایتی دیده شده است.
خرید گزارشهای مطالعه فرصت و تحقیقات بازار: بهرهمندی از گزارشات روز منتشر شده تحقیقات بازار که به شناخت و موقعیتیابی بازار توسط بازیسازان کمک میکند.
تامین فضای کار: با هدف کمک به استقرار تیمهای بازیسازی در محیطهای پویا که به رشد و ارتقا کیفیت استودیو و محصولات آن میانجامد، استقرار در فضاهای کار اشتراکی برای تیمهای عضو همگرا ارائه میشود.
خدمات حسابداری: یکی از دغدغههای اعضای حقوقی همگرا مباحث حسابداری است. کمک به تهیه و تنظیم گزارشات مالی اعم از صورتهای مالی و دفاتر حسابداری، اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده و … در این حمایت ارائه میشود.
حمایتهای صادرات-محور از عضاء
ساختار همگرا خدات حمایتی متنوعی در حوزه حمایتهای صادرات محور به اعضا خود نیز ارائه میکند:
منتورینگ و مشاوره صادرات: این خدمات در قالب تشویق استودیوهای بازیسازی به فعالیت در بازارهای جهانی مباحثی نظیر مشاوره، تدوین قراردادهای حقوق بینالملل و مشاوره شرکتهای مدیریت صادرات در این حمایت به اعضای همگرا ارائه میشود.
دورههای آموزشی و پژوهشی صادرات محور: این دورهها با هدف آشنایی بازیسازان ایرانی با دانش روز، حضور در رویدادهای آنلاین و حضوری آموزشی داخلی با رویکرد صادرات در این خدمت مورد حمایت قرار میگیرد.
ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی با هدف نشر بین الملل: این خدمات جهت کمک به هر چه بیشتر دیده شدن بازیهای ایرانی در مجامع و بازارهای بینالمللی و هزینههای بومیسازی برای انتشار بازی در حوزه بینالملل است به اعضای همگرا ارائه شود.
فعالیتهای بازاریابی و نشر بینالمللی: در این نوع خدمت هزینه استفاده از پلتفرمهای تبلیغات دیجیتال و اشتراکگذاری ویدئوی آنلاین و طراحی و اجرای هزینههای کمیپنهای تبلیغاتی با هدف نشر بینالمللی در این حمایت در اختیار بازیسازان عضو همگرا قرار میگیرد.
خرید گزارشهای بینالمللی: بهرهمندی از گزارشهای تحقیقات بازار روز منتشر شده دنیا در معرفی بازار بینالمللی به بازیسازان ایرانی کمک میکند. بنابراین کمک به خرید گزارشهای بینالمللی با هدف به روزرسانی شناخت بازار بازیسازان عضو همگرا ارائه میشود.
حضور در رویدادهای خارجی: با هدف کمک به حضور فعال بازیسازان در عرصه بینالمللی این حمایت شامل شرکت در نمایشگاههای خارجی، کنفرانسهای تخصصی، فرومها و رویدادهای تخصصی سالانه بازیسازی است که در اختیار اعضای همگرا قرار میگیرد.
پذیرش هیأتهای تجاری: در راستای تقویت استودیوهای بازیسازی و همچنین انتقال دانش و تجربه فعالان این صنعت در دنیا، همگرا پذیرش هیأتهای تجاری مرتبط را تسهیل میکند.
حمایت از بازیهای جدی
ساختار حمایتی همگرا برای حمایت از بازیهای جدی نیز برنامهریزیهای مشخصی را انجام داده است:
حضور در رویدادهای بینالمللی مرتبط بازیهای جدی: این حمایت که به بازیسازان جدی عضو همگرا تخصیص پیدا میکند، شامل کمک به حضور در رویدادهای بینالمللی بازی جدی است.
تحقیقات اثربخشی: یکی از ارکان مهم کمککننده به ساخت بازی جدی استفاده از تحقیقات اثربخشی است که در قالب این حمایت به بازیسازان جدی عضو همگرا ارائه میشود.
مشاوره تخصصی بازی جدی: با توجه به بازار متفاومت بازیهای جدی، مشاوره تولید و نشر بازی جدی در این حمایت در اختیار بازیسازان جدی قرار میگیرد.
قوانین نظارتی بر اکوسیستم بازیهای دیجیتال در کشورهای دیگر
آلمان؛ کشوری با نظام بسیار دقیق برای بازی های دیجیتال
بازی دیجیتال در حالی که زمینهای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است؛ اما در عین حال از اثرگذارترین انواع رسانه محسوب میشود و به همین دلیل از منظر کلان سیاستگذاری، برنامهریزی دقیق برای نظارت بر وضعیت تولید، توزیع و مصرف آن و آثار و تبعاتی که محتوای بازی برای جامعه به همراه خواهد آورد، حیاتی به نظر میرسد. از این رو کشورهای مختلف برای کنترل وضعیت تعاملی بازی با جامعه برنامههای نظارتی مختلفی دارند. این گزارش نگاهی دارد به این سازوکار در کشور آلمان. کشوری که با نزدیک به ۵ میلیارد دلار درآمد سالیانه از بازی در سطح بینالمللی به عنوان یک کشور با نظام سانسور بسیار دقیق برای بازی دیجیتال شناخته شده است.
آلمان دارای قوانین سختگیرانه قانونی برای طبقهبندی و فروش بازیهای دیجیتال در قالب رسانهای است. پایه قانونی برای صدور این قوانین، «قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان» است که رتبهبندی سنی فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را نیز در رسانههای تصویری برای دسترسی عمومی کنترل میکند. قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان، به ایالتهای فدرال که وظیفه طبقهبندی بازیها را قبل از انتشار بازیها، برای افراد جوان زیر ۱۸ سال بر عهده دارند، واگذار میشود. رتبهبندی سنی بازیهای دیجیتال نیز وظیفه وزارتخانههای ایالتهای فدرال است که صلاحیت قانونی در امور جوانان را دارند.
جریمه ۵۰ هزار یورویی برای نقضکنندگان مقررات ردهبندی سنی
در آلمان دولت از برچسب رتبهبندی سنی برای تنظیم عرضه بازی دیجیتال به طور عمومی به کودکان و نوجوانان استفاده میکند و خردهفروشان موظف به رعایت محدودیتهای تعیین شده توسط این رتبهبندی هستند. مثلاً بازی مورد تأیید برای کودکان ۱۲ ساله و بالاتر امکان فروش به کودک ۱۰ ساله را ندارد. هرگونه نقض این مقررات مطابق با بند ۵ ماده ۲۸ قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان قانونشکنی بوده و با جریمه تا ۵۰ هزار یورو مجازات میشود. مقررات توسط مقامات محلی مربوطه اعمال میشود. همچنین دولت از برچسبهای رتبهبندی سنی استفاده میکند تا نحوه دسترسی محتوا توسط والدین به کودکان را تعیین کند؛ بنابراین والدین موظفاند به فرزندان خود فقط اجازه بازی با بازیهایی را بدهند که طبقهبندی سنی مرتبط را دارد. این تنها راهی است که اطمینان میدهد فرزندان آنها در معرض خطر قرار نمیگیرند.
ممنوعیت تبلیغ، نمایش و سفارش الکترونیکی
کمیته بررسی محتوای آسیبرسان به گروههای اقلیت در آلمان یک مجموعه فدرال عالی و وابسته به وزارت فدرال امور خانواده، شهروندان ارشد، زنان و جوانان است و مسئول بررسی و سانسور آثار تولیدی رسانهای است که برای جوانان مضر تلقی میشود. این دپارتمان اختیار مصادره بازیها را دارد اما به ردهبندی بازیها ورود نمیکند. این دپارتمان علاوه بر در نظر گرفتن دستورالعمل خاص قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان، قانون کیفری آلمان را نیز در کنترل و سانسور دنبال میکند. طبق قوانین آلمان بازیهای گزینش شده به فهرستی وارد میشوند که از نظر این دپارتمان برای کودکان و جوانان مناسب نیستند. این بدین معناست که اینگونه بازیها به دنبال ماده ۱۸ قانون حفاظت از کودکان و نوجوانان آلمان در «فهرست رسانههایی که جوانان را در معرض خطر میگذارد» ثبت میشوند. اگر بازیهایی برچسب رده سنی نداشته باشند نیز در این فهرست قرار میگیرند. عنوانهایی که در این فهرست قرار دارند ممکن است فقط با درخواستهایی برای افراد ۱۸ سال به بالا عرضه و به فروش برسند و در رسانهها به صورت عمومی تبلیغ و یا در فروشگاههای خردهفروشی نمایش داده نمیشوند و همچنین از طریق سفارش الکترونیکی نیز توزیع نمیگردند. بزرگسالان تنها از فروشگاههای مخصوص بزرگسالان میتوانند به این بازیهای دسترسی داشته باشند. قرار دادن بازیها در این فهرست با ممنوعیت انتشار بازی برابر نیست. در عوض، محدودیتهای تجاری سخت (از جمله عدم اجازه تبلیغ) بر بازی اعمال میکند.
نظارت بر حفظ امنیت اطلاعات کاربران
مقامات حفاظت از اطلاعات آلمان به منظور نظارت بر بازیها و برنامههای موبایلی، دستورالعملهایی در قالب سند ۳۳ صفحهای الزامات قانونی برای توسعهدهندگان بازیها و برنامههای موبایلی منتشر کرده است. در این سند نحوه تفسیر قوانین حریم خصوصی اطلاعات برای بازیها و برنامههای موبایلی توسط قانونگذاران مشخص شده است و به هر فردی برای تجاریسازی برنامه موبایلی در آلمان توصیه میشود که این قوانین بازی را رعایت کند. نادیده گرفتن دستورالعملهای جدید میتواند تا ۳۰۰ هزار یورو جریمه داشته باشد و به طور قابلتوجهی به نام تجاری آسیب بزند. قوانین مرتبط این سند به شرح زیر است:
· در طول فرایند توسعه، توسعهدهندگان برنامه باید اطمینان حاصل کنند که تنها دادههای شخصی جمعآوری و پردازش میشود که برای عملکرد برنامه کاملاً ضروری است.
· کاربران باید در مورد نوع، دامنه و هدف جمعآوری، پردازش و استفاده از اطلاعات شخصی خود به گونهای قابل درک، اطلاع داشته باشند. این موضوع نیازمند یک سیاست حفظ حریم خصوصی خاص برنامه مورد نظر است.
سیاست حفظ حریم خصوصی باید به صورت ایدهآل به صفحه محصول در فروشگاه برنامه مربوطه متصل شود تا کاربران بتوانند قبل از دانلود آن را ببینند.
سیاست حفظ حریم خصوصی و اطلاعات تماس توسعهدهنده باید در برنامه موبایلی ادغام شوند و از داخل نرمافزار به راحتی قابل دسترسی باشد.
به طور مشابه، قوانین سختگیرانه با توجه به اطلاعات سلامت، بانکی و سایر اطلاعات شخصی حساس اعمال میگردد، از جمله اطلاعات مربوط به کودکان.
اخبار
چهار کتاب از نویسندگان خلاق ایرانی منتشر شد
به نقل از روابطعمومی نشر نیماژ، یکی از این چهار کتاب، ناداستان «اندوه من» نوشته محمدهاشم اکبریانی است. «اندوه من» روایتی صمیمی، دقیق و پرجزئیات از هراسها و دلتنگیهای فرزند یک مادر پیر و بیمار را که «درست مثل یک مُرده» روی تخت افتاده، است. نام آن فرزند محمد هاشم اکبریانی است. آیا «اندوه من» یک ناداستان است؟ آنگونه که از زیر عنوان اثر برمیآید، خود اکبریانی چنین اعتقادی دارد. علاوهبر علاقهمندان به ادبیات داستانی، خواندن «اندوه من» میتواند به افرادی که نزدیکانشان را ا زدست دادهاند یا هراس فقدان عزیزانشان را دارند هم توصیه شود.
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «لازم نیست ما آگاه باشیم چه گمشدهای داریم، بعضی وقتها گمشدهای داریم و پیدایش میکنیم اما نه آگاهیم که گمشدهای داشتیم و نه به پیدا کردنش آگاهی داریم؛ فقط از چیزی راضیایم و احساس شادی میکنیم.»
کتاب «اندوه من» در ۲۳۲ صفحه و قیمت ۴۴,۰۰۰ تومان در دسترس عموم علاقهمندان کتاب قرار گرفته است.
کتاب دیگر این مجموعه «به چشمهای هم خیره شده بودیم» نوشته احمد آرام است. احمد آرام در مجموعهداستان «به چشمهای هم خیره شده بودیم» به چشمهای مخاطبش خیره میشود و شوق دنبال کردن روایت را در دل و جان او زنده میکند. او قصهگویی تواناست که میتواند در عین حفظ یک سبک روایی منسجم که برآمده از ایدههای ویژهاش درباره مسئله «بوم» و بومینویسی است در لحظهلحظهی داستانهایش این پرسش را در ذهن خواننده زنده نگه دارد: «بعد چه شد؟»
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «من هر شب به اینجا میآم تا غیب شم. باور کنین بسیار کیف داره؛ انگار در هوای سرد پاییزی دوش آب گرم بگیرین. باور کنین به جاهایی قدم میذارین که هیچوقت باورتون نخواهد شد؛ جایی پُراز هزارتوهای رنگارنگ؛ لبریز از موسیقی و آواز آسمانی، با اطعمهواشربه و آخر کار، خوردن بهترین سوپ دنیا؛ سوپ اردک؛ سوپی که از هفت گیاه جادویی درست میکنن و مزهی بهشت میده. شما بدون هیچ مانعی به بهشت میرین. میدونین اسم این عملیات سوپ اردکه؟»
کتاب «به چشمهای هم خیره شده بودیم» در ۱۴۴ صفحه و قیمت ۲۸,۰۰۰ تومان در دسترس عموم علاقهمندان کتاب قرار گرفته است.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
دکتر خمارلو گفت وقتی در یونان بوده، دوبار ازدواج کرده. بار اول با عمهی یانیس ریتسوس و بار دوم با خواهر زنِ انور خوجه....
کتاب «توفان سال موش» در ۴۶۴ صفحه و قیمت ۸۹,۰۰۰ تومان در دسترس عموم علاقهمندان کتاب قرار گرفته است.
توسط نشر مولی
«گاه ناچیزی مرگ» در ششمین پله نشر ایستاد
نشر مولی ششمین چاپ ترجمه امیرحسین اللهیاری از رمان «گاه ناچیزی مرگ» نوشته محمدحسن علوان را با شمارگان ۱۶۰۰ نسخه، ۵۴۰ صفحه و بهای ۱۲۵ هزار تومان منتشر کرد.
چاپ پیشین (پنجم) این کتاب زمستان سال گذشته (۱۳۹۸) با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای ۹۸ هزار تومان منتشر شده بود و چاپ نخست آن نیز سال ۱۳۹۷ با شمارگان ۵۲۰ نسخه و بهای ۷۵ هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفت. این رمان با عنوان اصلی «موت صغیر» سال ۲۰۱۷ برنده جایزه بوکر عربی شده بود.
«گاه ناچیزی مرگ» درباره زندگی محی الدین بن عربی چهره تابناک اندیشه و عرفان اسلامی است. نویسنده با قلمی روان شرحی شورانگیز از طریق علم آموزی ابن عربی و قدم گذاشتنش در وادی حیرت و فنا میدهد. «فتوحات مکیه» از مهمترین منابع او برای نگارش این رمان است. حضور ابن عربی در اقیانوس علوم اسلامی را عامه مخاطبان با این کتاب درخواهند یافت.
دیگر شخصیت برجسته این رمان ابن رشد آندلسی است. نویسنده به خوبی هرچه تمامتر مصائبی را که بر این فیلسوف و متفکر برجسته آندلسی از محیط فقه زده آن دوران رسید در روایت داستانی خود شرح میدهد.
از فصول زیبای این کتاب داستان عشق ابن عربی به نظام دختر شیخ مکین الدین زاهر بن رستم اصفهانی است. ابن عربی در سفر خود به بیت الله الحرام و زمانی که مجاور حرم امن الهی بود، به کلاسهای درس شیخ مکین الدین میرفت و در همین دوران به دختر استادش دل باخت. او مجموعه اشعار شورانگیز «ترجمان الاشواق» را نیز برای او سرود. خود ابن عربی مفصل شرح داده و گفته دلداده دختر شیخ زاهر بودم که از نظر اندام و… این ویژگیها را داشت و اگر حسادت حسودان نبود چیزهای بیشتری درباره او میگفتم.با این اوصاف اما ما آنقدر دشمنان ابن عربی به خاطر «ترجمان الاشواق» بر او تاختند تا اینکه دوتن از اصحاب ابن عربی به نامهای بدر حبشی و اسماعیل بن سودوکین به او نامه نوشته و گفتند که برای حل این مشکل اندیشه کند. تا اینکه ابن عربی شرحی بر «ترجمان الاشواق» نوشت به نام «ذخایر الاعلاق» تا تهمتهای بدخواهان را پاسخی دهد. مسئلهای که ترجمان الاشواق در جهان اسلام ایجاد کرده بود نیز در این رمان به خوبی و زیبایی هرچه تمامتر روایت شده است.رمان یک روایت موازی هم دارد و آن داستان حفظ نسخههای خطی آثار ابن عربی است و چگونگی رسیدن آن به عصر حاضر. فصول مختلف کتاب هرکدام با گزینگویهای از ابن عربی آغاز میشود.
اخبار
با تقدیم به زنده نام دکتر امیرکاووس بالازاده
کتاب»دو نمایشنامه تک نفره» منتشر شد
کتاب»دو نمایشنامه تک نفره»نوشته داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان از سوی نشر هنرسرخ منتشر و در بازار کتاب توزیع شد.
به گزارش امتیاز؛ کتاب»دو نمایشنامه تک نفره»نوشته مشترک داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان با موضوع شاهنامه، شهدای گمنام و بمباران شیمیایی و با تقدیم به زنده نام دکتر امیرکاووس بالازاده از سوی نشر هنرسرخ به چاپ رسید.
این اثر شامل دو نمایشنامه تک نفره با نام های»رستم و سهراب» و»مرگ به فاصله یک نفس» است که داریوش نصیری به عنوان بازیگر وکارگردان با استفاده از شیوه های اجرایی نمایش های ایرانی و آمیخته کردن آن با سایر گونه های نمایشی(شیوه برشت و تئاتربی چیز) در سالهای 89-1388در قالب موسیقی- نمایش با گروه های بزرگ موسیقی در تماشاخانه سنگلج، تالار اندیشه، فرهنگسرای نیاوران و جشنواره بین المللی موسیقی فجر به روی صحنه برده است.
همچنین از سال 2014 تا 2017 میلادی به عنوان یک اثر منودرام نیز با بازی و کارگردانی ایشان در کشورهای زیر اجرا شد: ارمنستان(ایروان) –ترکیه(استانبول)-مالزی(کوالالامپور)-امارات متحده عربی(دبی و ابوظبی)-روسیه(مسکو و سنت پطرزبورگ).
همچنین نمایش»رستم و سهراب»در دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در سال 1389حائز جوایز: رتبه دوم نمایشنامه نویسی، رتبه سوم بازیگری مرد، تقدیر در موسیقی و جزء پنج اثر برگزیده جشنواره گردید.
در بخشی از مقدمه این اثر در خصوص ویژگی های اجرایی یک منودرام چنین نوشته شده: تئاترتک نفره یا منودرام یعنی نبرد بازیگر با خودش روی صحنه. تئاتر تک نفره یعنی حرکت روی لبه تیغ. با کوچکترین لغزش، بازیگر به قعر»دره نا بازیگری»سقوط می کند. ایستایی او برای نشان دادن قدرت بدنی و تمرکزش همچون کشمکش کشتی گیری با یک حریف خیالی است. حریفی که از ذهن خود می زاید و با نفس خود به آن جان می بخشد. حریفی که خودش را یکبار دیگر در آن متولد می کند و باز همچون ماری دو سر در دل خود می پیچد.
در صفحه سی و سه نمایشنامه می خوانید:
ایرانم ... ایرانم نگاه کن، بر فراز رشته کوه های سر به فلک کشیده ات، بر پهنه آب های نیلگونت، در دشت های وسیع و پهناورت، در آسمان پر ستاره ات، فرزندان برومندات، همه، یکصدا می خوانند:
چو ایران نباشد تن من مباد
بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
از آن به که کشور به دشمن دهیم
کتاب»دو نمایشنامه تک نفره»در سی و شش صفحه توسط نشرهنرسرخ به چاپ رسیده و توزیع شده است. علاقمندان به مطالعه این دو اثر می توانند آن را از کتاب فروشی های معتبر تهران تهیه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با انتشارات هنر سرخ به شماره : 66563972 تماس حاصل نمایند.
در همکاری با محمد یادگار
مهرداد پازوکی بعد از 19 سال جدیدترین اثرش را منتشر کرد
مهرداد پازوکی آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران بعد از 19 سال دوری از فعالیت حرفه ای در همکاری با محمد یادگار خواننده، جدیدترین اثرش را منتشر کرد.
به گزارش امتیاز، مهرداد پازوکی دراین باره گفت: آخرین اثر من در قالب آلبوم«خنده باران» باصدای علیرضا افتخاری بود که سال 1381 منتشر شد که بعد از آن به خاطر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی فعالیتی در زمینه تولید آلبوم نداشتم البته سال گذشته تک قطعه از من منتشر شد که چون مطلوب نظر نبود آن را به حساب کار جدی نمی گذارم و چند کار اجرای ارکستر هم داشتم اما به صورت حرفه ای و جدی آلبوم موسیقی از من در بازار موسیقی منتشر نشده است بنابراین همکاری ام با محمد یادگار خواننده خوش صدا و چهره جدید موسیقی ایران اولین فعالیت من بعد از 19 سال محسوب می شود.
وی ادامه داد: اولین قطعه از این مجموعه عنوان «به سفر فکر نکن»را دارد که بر اساس شعری از فرزانه ملکی در دستگاه نوا ساختم و با صدای محمد یادگار اجرا و توسط پژمان بلورچی ناشر باسابقه موسیقی منتشر شده است. سازبندی این اثر ارکسترال است که در اکثر کارهای من شنیده می شود و از آنجایی که شعر این قطعه به نوعی عاطفی است از سازهای بادی –چوبی برای نشان دادن این فضا استفاده کردم.
پازوکی با اشاره به همکاری با صداهای جدید در موسیقی ایرانی گفت:من معتقدم در شرایط کنونی بایستی از خوانندگانی که تمایل دارند در عرصه موسیقی ایرانی فعالیت کنند ،حمایت کنیم تا افراد و صداهای جدیدی وارد این ژانر شوند.
این آهنگساز در خاتمه خاطر نشان کرد: هم اکنون اولین اثر از مجموعه آلبوم منتشر شده و تا سال آینده با انتشار دیگر قطعات،آلبوم شکل خواهد گرفت . همچنین اشتیاق تشکیل ارکستری را دارم که بتوانم این آثار را به صحنه بیاورم.
قطعه «به سفر فکر نکن»به آهنگسازی مهرداد پازوکی، خوانندگی محمد یادگارو تهیه کنندگی پژمان بلورچی توسط موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی منتشر شده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5472/22175/87775
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5472/22175/87776
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5472/22175/87777
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5472/22175/87778
|
عناوین این صفحه
- فراخوان عضویت بازیسازان در سومین دوره فعالیت ساختار حمایتی همگرا
- آلمان؛ کشوری با نظام بسیار دقیق برای بازی های دیجیتال
- اخبار
- اخبار