|
گزارش افتتاحیه هفته هنر انقلاب؛
تجدید میثاق هنرمندان با معمار انقلاب اسلامی ایران
در آیین برپایی هفته هنر انقلاب، حسن روحالامین به عنوان برگزیده «چهره سال هنر انقلاب ۹۸» معرفی شد.
به گزارش امتیاز، آیین برپایی هفته هنر انقلاب صبح امروز ۱۸ فروردینماه با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری و با رعایت دستور العملهای ستاد ملی کرونا در بهشت زهرا برگزار شد.
آغاز به کار هفته هنر انقلاب با تجدید میثاق با معمار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با حضور جمع محدودی از اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری در بهشت زهرا انجام شد.
طی این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان، مجدالدین معلمی، سید مسعود شجاعیطباطبایی، از خانوادههای احمدعلی راغب، کریم اکبریمبارکه، پرویز اسکندرپور، مهدی خانبانپور، محمود فتحنیا و حامد رحیمپور تجلیل به عمل آمد.
همچنین جایزه چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ از میان ۵ نامزد نهایی، هنرمندانی همچون حسن روحالامین، جواد افشاری، محمد صابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر و محسن کاظمی، به حسن روحالامین تعلق گرفت.
چهره سال هنر انقلابِ سال ۹۸ که میبایست در فروردین ۹۹ معرفی میشد، به دلایل ناشناخته بودن ویروس کرونا به تعویق افتاد و امروز در افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی در جوار مزار شهید آوینی معرفی و تجلیل شد.
حسن روحالامین پس از دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب، گفت: به قول استاد موحد، ما هنوز هنرمندی در تراز انقلاب اسلامی نداریم. ما سربازی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی در تراز انقلاب اسلامی داریم و داشتیم. در زمینه هنر هم آن چیزی که انقلاب اسلامی باید تربیت میکرد یک سرباز در حد حاج قاسم سلیمانی است که هنوز محقق نشده است.
وی در ادامه با قدردانی از حوزه هنری برای معرفی وی به عنوان چهره سال هنر انقلاب گفت: راه زیادی برای دستیابی به آن چیزی که انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر نیاز دارد مانده است. راه باقی مانده چه از نظر کیفی و چه از نظر شناخت جامعه و چه به لحاظ دور ریختن اضافات ذهنی، باید از سوی هنرمند انقلابی پیموده شود.
روحالامین اضافه کرد: تقدیر باید بعد از مرگ هنرمند انجام شود؛ چراکه معلوم نیست که ما در ادامه و در آینده به چه مسیری خواهیم رفت. انشاءالله که در امت رسولالله از دنیا برویم.
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در این مراسم، ضمن اشاره به برپایی ششمین هفته هنر انقلاب و گرامیداشت یاد و نام سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی، تصریح کرد: هنر انقلاب هر چند در سال ۵۷ آغاز شد، اما هر سال رویش داشته است و همچنان به آن ادامه میدهد.
وی تأکید کرد: بیشک هنر انقلاب سابقه ارزشمند و پر افتخاری دارد، اما هنرمندان انقلابی امروز وارد فضای تازهای از تولیدات و رویکردهای هنر انقلاب شدهاند که به زودی شاهد آنها خواهیم بود.
در این مراسم همچنین میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی داشت و گفت: زندهیاد احمدعلی راغب از طلایهداران موسیقی و هنر انقلاب بود که باید یاد و خاطره ایشان را زنده نگه داریم و راه او را ادامه دهیم.
مختارپور در مراسم افتتاحیه مطرح کرد؛
مسئولان برخی مناطق کشور برای توقف فعالیتهای فرهنگی تلاش میکنند
به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه ۱۸ فروردین، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی، هوتن والینژاد معاون اداری و مالی، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی نهاد کتابخانهها، علی بیکزاده معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، علیمحمد جهانی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.
مختارپور در اینمراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و پیگیریهای وزیر کشور برای افتتاح کتابخانه مرکزی شیروان گفت: از همراهی آقای رحمانی فضلی برای به ثمر نشستن این پروژه کمال تشکر را دارم و در جلسهای که بهمن ماه که با وی داشتم، باز هم جویای وضعیت کتابخانه مرکزی شیروان شدند که نوید افتتاح این کتابخانه را در ابتدای سال جاری دادم؛ اگرچه بسیار مایل به شرکت در این مراسم بودند، اما مشغله بسیار مانع از بهره مندی ما از حضور ایشان شد.
وی، همکاری و همافزایی دستگاههای مختلف و مسئولان استانی و شهری این منطقه را ستودنی و مثال زدنی عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ که در این استان و در جلسه مدیران استانی خراسان شمالی شرکت کردیم و کتابخانه مرکزی بجنورد و کتابخانه عمومی راز و جرگلان را افتتاح کردیم، آنجا هم از هماهنگی و همدلی موجود در این منطقه صحبت شد. باید قدر این همکاری و همافزایی را دانست. متأسفانه برخی از مناطق کشور را سراغ داریم که در آنها برخی از مسئولان و برخی از دستگاهها تلاش میکنند فعالیتهای فرهنگی و بهخصوص کتابخانه ای متوقف شود و یا پیش نرود و هیچ توجهی به حوزه مسائل فرهنگی و به خصوص کتابخوانی ندارند. اما در این استان از زمان استاندار و مسئولان سابق تا کنون این روحیه خوب وجود داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در ادامه با تقدیر از اقدامات معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: آقای رمضانی از اغلب مدیران و معاونین نهاد جوانتر است و خوشبختانه در چند سالی که در نهاد حضور دارد نقش بسیار مهمی در تکمیل کتابخانه های مرکزی در مناطق مختلف داشته و این مسیر را ادامه خواهد داد.
مختارپور همچنین درباره روند افتتاح کتابخانهها در کشور طی سالهای اخیر گفت: نهاد از سال ۱۳۹۳ تا کنون هر سال بیش از ۱۰۰ کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانههای عمومی اضافه کرده است. البته این به آن معنی نیست که هر سال ۱۰۰ کتابخانه به سرجمع کتابخانه ها اضافه شده است چرا که بر اساس سوانح طبیعی مانند سیل و زلزله و یا بر اثر فرسودگی برخی از کتابخانهها را از دست دادهایم. اما این روند ادامه دارد. در سالهای اخیر در دیدار با مسئولان مختلف بارها تاکید و تکرار کردهام که هر بودجهای که از بخش فرهنگی و به خصوص کتابخانه ها دریغ میشود، در سالهای آینده چند برابر آن صرف مقابله با آسیبهای اجتماعی میشود. با اینکه در آن لحظه همه موافقت میکردند، اما در نهایت بودجهها اختصاص پیدا نمیکرد.
وی افزود: اینپیشرفتی که نهاد در فعالیتهای خود داشت، شاید برای برخی اینشبهه را ایجاد کند که ما امکانات خوبی در اختیار داشتیم. اما نهاد با وجود پیگیریهای زیاد، برخلاف دستگاههای دیگر کمترین رشد بودجه را داشته، متأسفانه در سالهای قبل کم لطفیهایی شده بود. اما امسال نمایندگان مجلس برای اصلاح بودجه تلاش کردند، اما باز هم این مقدار به اندازه نیاز نهاد نبوده و نیست که امیدواریم این مسئله برطرف شود که در سال ۱۴۰۰ همه کتابخانه های مرکزی دیگری را هم به افتتاح برسانیم. قرآن کریم به ما آموزش داده آنچه که میماند چیزی است که برای مردم نفعی داشته باشد. چیزی که برای مردم نفعی نداشته باشد، ماندگار نخواهد بود. این کتابخانه انشاءالله جایی خواهد بود که مردم از آن استفاده میکنند و برای آنها ماندگار خواهد ماند.
دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور در پایان سخنانش، با اشاره به وضعیت حاکم بر شهر شیروان بهواسطه شیوع بیماری کرونا و افتتاح این کتابخانه، گفت: ما تجربهای در اینزمینه داشتیم که از آن درس گرفتیم و تصمیم بر آن شد که این کتابخانه را امروز افتتاح کنیم. چراکه در اسفند ۹۸ کتابخانه مرکزی یزد آماده افتتاح بود، اما به دلیل شیوع کرونا این افتتاح به تعویق افتاد تا در نهایت در اسفند ۹۹ افتتاح شد. بر این اساس تصمیم گرفتیم کتابخانه را با رعایت پروتکلهای بهداشتی افتتاح کنیم و فعالیت را نیز با رعایت کامل دستورات ستاد کرونا ادامه دهیم؛ چرا که خدمات کتابخانههای ما در ایام کرونا همچون پیک کتاب ادامه دارد و به لطف خدا امیدواریم به زودی اوضاع بهتر شود.
مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانهها هم در بخش دیگر اینمراسم، به ارائه گزارشی از نحوه اجرای پروژه کتابخانه مرکزی شهر شیروان پرداخت و گفت: اجرای این پروژه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد. نهاد کتابخانهها اساساً بهعنوان بهرهبردار پروژه کتابخانهها شناخته میشود و سازنده نیست. اما برای ساخت این پروژه تا امروز بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون تومان از محل منابع داخل نهاد و بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تجهیز این کتابخانه هزینه شده است. مساحت این کتابخانه ۲۸۰۰ مترمربع است. فضای فعلی کتابخانه های عمومی شهرستان شیروان ۲۲۴۶ مترمربع است که با افتتاح این کتابخانه به بیش از ۵ هزار مترمربع خواهد رسید و با این افتتاح ۱۲۵ درصد افزایش سرانه خواهیم داشت. همچنین فضای فعلی کتابخانه های شهر شیروان هزار مترمربع است که با افتتاح این کتابخانه به ۳۸۰۰ مترمربع خواهد رسید و ما رشد ۲۷۰ درصدی را در این شهر خواهیم داشت.
وی افزود: شکر خدا، استان خراسان شمالی موفق به کسب سرانه تعیین شده بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ و نیز بر اساس استاندارد ایفلا شده است. این کتابخانه گنجایش ۱۰۰ هزار نسخه کتاب را دارد که مخزن اصلی بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب را در خود جای میدهد. کتابخانه مرکزی شیروان، اولین کتابخانه ای است که در استان خراسان شمالی خدمات مبتنی بر وب و دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعاتی از سراسر دنیا را خواهد داشت. ظرفیت سالنهای مطالعه عمومی و وی آی پی در حال حاضر ۲۶۰ صندلی است که تا ۳۵۰ صندلی قابلیت افزایش دارد. کتابخانه دارای دو سالن سی نفره وی آی پی، سالن جلسات، نگارخانه، بخش نشریات، بخش مرجع، بخش کمک آموزشی و بخش کودک است. بخش کودک کتابخانه شامل مخزن، نشریات، بازی و صحنه اجرای برنامه برای کودکان است. در واقع بخش کودک کتابخانه مرکزی شیروان با ۱۷۰ متر زیربنا بزرگترین بخش کودک در استان خراسن شمالی محسوب میشود.
علیمحمد جهانی مدیرکل کتابخانههای عمومی خراسان شمالی هم آخرین سخنران اینمراسم بود که گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که در آغازین روزهای بهار شاهد به انجام رسیدن و افتتاح کتابخانه مرکزی شهر شیروان هستیم. از تمامی بزرگوارانی که در راه اندازی، تکمیل و تجهیز این کتابخانه همکاری کردند، سپاسگزاریم. از خداوند میخواهم که برای کسانی که در راه اعتلای نام ایران اسلامی تلاش میکنند، موفق باشند.
پروژه ساخت کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، با زیربنای ۲۷۵۰ مترمربع در سه طبقه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از تغییر چندین پیمانکار توسط شهرداری به مرحله افتتاح و بهره برداری رسید. کتابخانه مرکزی شیروان شامل بخشهایی چون مخزن اصلی، آمفی تئاتر، پژوهش سرا، سالنهای مطالعه، بخش نشریات، اتاق کنفرانس، بخش مرجع، نابینایان و کودکان است. برای اتمام این پروژه بیست و چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، چهل و دو میلیارد ریال از محل بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شش میلیارد و پانصد میلیون ریال نیز از محل اعتبارات تملک استانی هزینه شده است.
رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی:
توجه به مسائل روز کشور موجب توسعه کرسیهای ایرانشناسی در دنیا شد
به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتیزاده رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی این سازمان عنوان کرد: سه دسته منبع اصلی در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی در کتابخانه ملی ایران وجود دارد. این منابع شامل کتاب، پایان نامه و نشریات میشود و نشریات یکی از منابع مهم، اصلی و ارزشمند پژوهشی در حوزه ایرانشناسی محسوب میشوند، چراکه نشریات حاوی مقالات ارزشمند هستند.
وی افزود: هم اکنون ۸۰ هزار نسخه کتاب، ۳هزار پایان نامه و ۱۰ هزار شماره نشریه در حوزه ایرانشناسی و اسلام شناسی در کتابخانه ملی ایران نگهداری و حفاظت می شود.
عنایتیزاده با اشاره به اهمیت پژوهشهای ایرانشناسی در سطح ملی و بین المللی، گفت: پژوهشهای ایران شناسی در حوزه ملی همه تحقیقات و پژوهشهایی که در دانشگاهها و نهادهای فرهنگی مرتبط انجام میشود را در برمی گیرد، اما در این بین بخشی از پژوهشهای ایرانشناسی مربوط به نگاههای بین المللی میشود که بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: به همین منظور شاهد گسترش کرسیهای ایران شناسی در خارج از مرزهای کشور هستیم، ضمن اینکه تولیدات آثار مکتوب نیز در این حوزه در دنیا رشد صعودی داشته است.
عنایتیزاده ادامه داد: هم اکنون گرایش قابل توجهی بین محققان جهان بهخصوص پژوهشگران غربی از جمله دانشجویان برای تمرکز بر موضوعات ایرانشناسی رواج یافته است. این مهم بیانگر این مطلب که پژوهشهای ایرانشناسی و اسلام شناسی همچنان درجریان است.
وی اضافه کرد: با نگاه به سده ۱۸ و ۱۹ میلادی یک جریان متمرکز مشخصی از ایرانشناسی در غرب به وجود آمد و به مرور گستره این دانش به حوزههای مختلف سرایت کرد و وارد مقولههای دیگری شد.
عنایتیزاده گفت: میتوان ادعا کرد که پس از دوره ای که غرب، ایران را شناخت و آثار از طریق سفرنامهها به غرب برده شد؛ مبحث زبان شناسی ایران مورد توجه قرار گرفت.وی اظهار داشت: به عنوان مثال «آدام اولئاریوس» در سفرنامه خود از حافظ شیرازی در ابیاتی نام برد و همین مسئله موجب شد دانش زبان شناسی در آلمان رواج یابد و زبان شناسان آلمانی به اشعار حافظ شیرازی علاقه مند شوند، به عبارت دیگر این سفرنامه در حافظ شناسی در آلمان بسیار موثر واقع شد.
عنایتیزاده افزود: سفرنامهها منعکس کننده فرهنگ و تمدن غنی ایرانی هستند و جاذبههایی را برای غربیها از گذشته تا امروز به وجود آورده است. البته مطالعات ایران شناسی با اهداف مختلفی صورت گرفته که بعضاً آمیخته با مسائل سیاسی نیز بوده است.
وی اضافه کرد: در ادامه این امر اسلام پژوهی نیز به ایرانشناسی اضافه شد و امروز دو شاخه مشخص مطالعات ایرانی وجود دارد که آمیزه ای از ایرانشناسی و اسلام شناسی است و این دو به موازت یکدیگر در حال توسعه و گسترش است.
عنایتیزاده گفت: در مجموعه ایران شناسی کتابخانه ملی ایران، تنوع گوناگون از زبانها در منابع تولید شده در حوزه ایران شناسی موجود است و این امر بیانگر گستردگی مطالعات و تحقیقات در این زمینه است.
وی درباره تنوع زبانی این منابع نیز اشاره کرد: با جستجوی ساده در بانک اطلاعاتی کتابخانه ملی ایران و لحاظ کلید واژههایی چون اسلام و ایران، هزاران رکورد به زبانهای مختلف به دست میآید. در کتابخانه ملی ایران بالغ بر ۵۰ زبان دنیا به لحاظ نوع زبانی، منبع وجود دارد. این تنوع زبانی به زبانهای اروپای غربی و شرقی، کشورهای آسیای میانی، آسیای شرقی و غیره تقسیم میشود.
رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی افزود: در سالهای اخیر در حوزه اسلام پژوهی تولیدات بیشتری را شاهد هستیم که با نگاه کاملاً آکادمیک و علمی در حال پیشروی است.
وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی فضای دیگری از ایران در میان پژوهشگران جهان به خصوص غرب مورد توجه قرار گرفت و این امر باعث شد به حوزههای مختلف از جمله حکومت دینی با زیرمجموعههایی چون مسائل اجتماعی، زنان، آموزش و غیره با نگرش علمی تر توجه شود.
عنایتی زاده همچنین درباره جنس مطالعاتی ایرانشناسان خارجی نیز اشاره کرد: مطالعات ایران شناسی محققان خارجی از دورهای به بعد بیش از هر چیزی متوجه مسائل روز ایران شد که بخشی از آن مربوط به انقلاب اسلامی ایران، دوران جنگ و هشت سال جنگ تحمیلی، مباحث و مسائل هستهای و دیگر مسائل منطقهای و بین المللی مرتبط با ایران میشود. این در حالی است که درگذشته پرداختن به جاذبههای فرهنگی و تاریخی ایران بیشتر مورد توجه محققان و سیاحان بود.
به گفته عنایتی زاده، از دوران صفویه به بعد که با ظهور دوره رنسانس هنری در ایران همراه شد؛ ابنیههای مذهبی شکل گرفت و به طور ویژه مورد توجه جهانگردان قرار گرفت اما امروزه علوم سیاسی در حوزه مطالعات ایران شناسی نوین مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است.
عنایتیزاده افزود: برخی از سفرنامهها از این جهت اهمیت دارند که نویسندگان کتابها شاهد دوره یا رخداد خاصی در ایران بودند که این امر بر اهمیت این سفرنامهها افزوده است. به عنوان مثال سفرنامه «جیمز موریه» در دوره قاجاریه نوشته شد، در این دوران تاثیر فرهنگ غرب و تحولات اجتماعی در این کشور به لحاظ فرهنگی با غرب بیشتر شد که در این سفرنامه تحلیلهای جالب و قابل توجهی در خصوص شرایط ایران در آن دوران شاهد هستیم.
شرفشاهی مطرح کرد؛
آگاه سازی جامعه موجب حفظ حرمت ائمه در شعر آیینی میشود
برنامه رادیویی گفتگوی فرهنگی در مصاحبه با کامران شرفشاهی، شاعر از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.
شرفشاهی در ابتدای اینبرنامه در پاسخ به اینسوال که آیا میتوانیم چیزی به وقایعی که در ارتباط با زندگی ائمه اطهار علیهمالسلام است بر اساس فکر شاعرانه خود اضافه کنیم، گفت: پرسش اینجاست دست شاعر در ساحت شعر آیینی چهقدر باز است و تا کجا قادر است جلو بیاید؟ آن حرمتها و این مسایل را حفظ کند و دست به خلاقیت بزند. اگر به دوران صدر اسلام برگردیم فضای شعری نخستین شعرهای آیینی سرودهشده توسط شاعرانی چون حسان بن ثابت و غیره بسیار متفاوت از کارهایی که بعدها وارد اینقلمرو شد است.
وی با اشاره به ورود شاعران به شعر آیینی بدون باورمندی در در چند دهه گفت: بعضیها متاسفانه دنبال مطالعه نمیروند، سخنان بزرگان و ائمه علیهم السلام را مطالعه نمیکنند و عدهای هم به طمع دیگری وارد این حوزه میشوند. اینها صدمه به شعر آیینی ما میزند. در گذشته وقتی کسی قصد داشت که نام از هریک از اهل بیت بزرگوار را ببرد، معمولا با کنیه و با احترام در اینباره زبان به سخن میگشود ولی به تدریج شاهد هستیم که این حرمتگذاری کمرنگتر شده تا اینکه ما در نوحههای محرم میبینیم که اصلا نام امام حسین (ع) کامل تلفظ نمیشود. این نوعی حرمتزدایی و تقدسزدایی است و اینصمیمیت را شاعر یا گوینده با اهلبیت (ع) میتواند به شکل زیباتر، رساتر و عالمانهتری ابراز کند.
اینشاعر لازمه جلوگیری از این نوع آسیب در شعر آیینی را آگاه سازی جامعه دانست و گفت: جامعه باید نسبت به این مساله آگاه شود و ما نقد هوشمندی داشته باشیم. کسانی که این چنین برخورد میکنند و آثاری که به این شکل منتشر میشود مورد نقد و اعتراض قرار بدهیم. اجازه ندهیم اینمساله قدم به قدم جلوتر بیاید و متاسفانه در طول چند دهه اخیر، روند پرشتابی داشته و شاهد هستیم برخی بهگمان نوآوری و خلاقیت و ایجاد صمیمیت و تحریک احساسات و عواطف مخاطب دست به چنین کارهایی میزنند که به اعتقاد من اینکارها نشانه ناآگاهی و ضعف باور و عدم مطالعهی سراینده این آثار است.
شرفشاهی در ادامه، حبِّ بدون معرفت را پایین ترین درجه دوست داشتن برشمرد و گفت: دوست داشتن بدون شناخت ارزش چندانی ندارد ما در احادیث و روایات هم بسیار شاهد هستیم رسیدن به این مرتبه معرفت دعوت شدهاند.
وی به واژگان معشوق و محبوب در شعر نگاهی مفهوم داشت و تصریح کرد: بعضی واژهها در ادبیات ما بدجوری دستمالی شدهاند و مورد سو استفاده قرار گرفتند. واژهی عشق یا معشوق یکی از واژههایی است که متاسفانه دچار این وضعیت شده است. گاهی در مواجه با بعضی واژهها در دورههایی متوجه میشوید آن واژه دیگر معنا و مفهوم اصیل خود را ازدست داده است شاید یکی از دلایلی که در شعر آیینی تاکید به واژهی محبوب میشود این مساله باشد، از این واژه سواستفادههای نابه جایی شده است خصوصا در دورهی بعد از مشروطه که ما شاهد رواج جریان رمانیسم اروپایی در ادبیات خودمان بودیم.
ایننویسنده و شاعر ادامه داد: بحث غلو هم مسالهای است که اهل بیت(ع) به شدت با این جریان مخالف بودند و نسبت به این اعتراض داشتندو در منابع روایی ما آنچنان از غلو و مداحی منع شده است که در روایتی از امام منقول است که «احص التراب فی وجه من مدحک، بر صورت مداح خویش خاک بپاش» مساله به بعضی شاعران آن دوره بر میگشته است علیرغم که ما از صدر اسلام تا دورههای متمادی شاهد هستیم اهل بیت(ع) از شعر به عنوان رسانهی برتر یا حرکت آفرین تجلیل میکنند و شاعران را مورد تکریم قرار میدهند. اما جاهایی که متوجه میشوند طرف دچار اغراق بی رویهای شده است تذکر میدهند و مانع از ادامهی چنین جریانی میشوند که خوب است در تبعیت از اهل بیت(ع) شاعری که در این قلمرو کار میکند این نکته را در نظر بگیرد.
شرفشاهی گفت: یکی از نکات بسیار مهم در بحث ما، اینواقعیت است که حضرت امیر(ع) میفرماید: «آن کس کهشان خودر را نشناخت هلاک شد». ساحت شعر ساحت مقدسی است. شاعر میباید هم نسبت به شخصیت و مقام والای بزرگان دین آگاهی داشته باشد و لازمه این قضیه این است که شاعران ما زحمت مطالعهی کتابهایی راکه باقی مانده از آن روزگار ترجیحا نزدیک ترین منابع به دوران صدر اسلام را حتما مطالعه کنند. این مطالعه کردن کمک میکند شاعر دچار پراکنده گویی نشود. بسیاری از شاعران ما یک دور نهج البلاغه وصحیفه سجادیه را مطالعه نکردند. یک دور حافظ را نخواندند. خود مرور این کتابها باعث میشود افقهای تازهای پیش روی شاعر باز شود.
شاعر مجموعه «آبروی آب»، جایزهزدگی را آفت شعر امروز دانست و گفت: یکی از آفتهایی که دامن شعر آیینی ما را گرفت مسالهی سرودن بخاطر جایزه است. بسیاری از شعرهایی که ما به نام شعر آیینی میشناسیم با این مساله مواجه هستند که بیان دقیقی ندارند ادبیات شیعی باید ادبیاتی موضوع مند باشد و در عن حال درگیر با مسایل روزگار باشد پس شاعر باید از خودش بپرسد این شعری که من سرودم چهپاسخی به مسائل روزگار میدهد. وقتی که ما بررسی میکنیم نه تنها ادبیات آیینی را بلکه ادبیات جهان را بررسی میکنیم آثاری شاهکار شدند که با دو بال احساس و عقل به پرواز در آمدهاند. آثاری که صرفا متکی بر عقلانیت و اندیشه باشند عاظفه نداشته باشند حالت خشکی دارند. آثاری که عاطفی هستند ضعف اندیشه دارند این آثار به مرتبهی بالایی راه پیدا نکردند.
فراخوان نخستین جشنواره فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه و داستان نویسی «فانوس» منتشر شد
فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه و داستان نویسی «فانوس» منتشر شد.
به گزارش امتیاز، نخستین دوره جشنواره «فانوس» توسط «موسسه فانوس هنر پارس» به عنوان جشنوارهای در دو بخش اصلی فیلمنامه کوتاه و داستان نویسی کوتاه برگزار خواهد شد.
در راستای سیاست گذاری کمپانی فانوس ، یعنی حمایت از دانشجویان و جوانان هنرمند، این جشنواره نیز تلاش خواهد کرد تا بستری برای حضوردانشجویان و علاقه مندان به داستان نویسی و فیلم نامه نویسی برای فیلم کوتاه فراهم کند تا بتوانند به صورت مستقل و فارغ از اجبار برای ساخت فیلم خلاقیت و نوآوری خود را محک زده و به صورت حرفه ای پا به عرصه فیلم نامه نویسی و داستان نویسی بگذارند.
برگزار کنندگان نخستین جشنواره فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه و داستان نویسی کوتاه فانوس نسیم ادبی و ندا شاهرخی و دبیر اجرایی این جشنواره سوگل ایزدی فرد می باشند.
قوانین حضور در جشنواره
* تمام فیلم نامه های کوتاه داستانی، مستند ، انیمیشن امکان شرکت در این جشنواره را خواهند داشت.
* تمامی آثار باید به زبان فارسی باشند.
* حداکثر تعداد صفحات فیلمنامه ۳۰ صفحه و برای داستان های کوتاه حداکثر ۵ صفحه می باشد.
* جشنواره در دو مرحله برگزار خواهد شد. در مرحله اول هیئت انتخاب از بین آثار ارسالی تعدادی آثار در هر بخش به صورت جداگانه انتخاب کرده و در مرحله دوم برای داوری نهایی به دست داوران میرسانند.
* فیلم نامه ها و داستان های کوتاه که در این دوره جشنواره ثبتنام شده و نسخهای از آن توسط هیئت انتخاب بازبینی شده است، امکان شرکت در دورههای آینده را نخواهد داشت.
* ثبت نام در جشنواره رایگان است.
* هیچ گونه محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد.
* هر فرد می تواند چند اثر به این جشنواره ارسال کند ولی در نهایت تنها یک اثر از یک نویسنده برای داوری وارد جشنواره می شود.
افراد متقاضی می بایست یک نسخه فایل پی دی اف فیلم نامه و داستان کوتاه خود را با فونت B nazanin و سایز ۱۴ به تلگرام شماره 09228987221 ارسال کنند و با دریافت کد شرکت در جشنواره نسبت به ثبت نام خود اطمینان حاصل کنند.
زمان بندی جشنواره
* انتشار فراخوان ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
* آخرین مهلت ثبت نام ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
* اعلام اسامی آثار راه یافته دور اول ۱۵ تیر ۱۴۰۰
* اعلام اسامی برندگان مرداد ۱۴۰۰
اسامی هیئت انتخاب و داوران جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد.
ادامه سرمقاله
مورد کرونا و پوپولیسم وارونه
محمد هدایتی
..... کسانی هم پیدا شدند که از موضعی فرادستانه، با دائماً بر فرقِ مردم زدن و فریاد فرهنگ سازی فرهنگ سازی، نسخه های عجیب پیچیدند؛ که گویا تنها رها نجات ایران، «کار کردن» روی فرهنگ مردم و «معنویت شان»، فرهیخته کردن و به طور کل تغییر آن هاست. این نسخه ها چیز چندانی درباره متغیرهای کلان، قدرت و اقتصاد سیاسی، نمی گفتند
مردم هم خود وارد این بازی شدند. شروع کردند به فریاد زدنِ بی فرهنگی های خود. فرهنگ رانندگی نداریم، فرهنگ صف نداریم، فرهنگ مسافرت نداریم. و هزار بی فرهنگی ِ دیگر. اینجا بود که قدرت دید چه ابزاری در اختیارش قرار داده اند. قربانیان خود را مقصر می دانند، قربانی در لحظهِ درد و رنج دارد خودش را سرزنش می کند، پس ما هم هیزمی بیفکنیم بر این آتشِ گرگرفته. و چه استفاده ها که نمی کند از این فرهنگ.
به همین قضیه کرونا دقت کنیم: نتیجه پوپولیسمِ وارونه این می شود که کل عواملِ سیاسی/ایدئولوژیکِ دخیل در این قضیه مستحیل می شود در برجسته کردنِ مسافرت جماعتی به شمال، یا خیابان گردیِ چندنفر اینجا و آن جا؛ که ما هم بر سرمان بزنیم که ای داد چه ملتی هستیم. که به حاشیه برود کل واقعیتِ پنهانکاری، دروغ، بی دولتیِ دولت، بی سازمانیِ آن، بی رحمی و البته ناکارآمدیِ آشکارش.
پوپولیسم وارونه بر مبنای نوعی بسترزدایی/تاریخ زدایی عمل می کند. از کنش هایِ [غیرعقلانی] مردم به هنگام بحران ها می گوید اما از این نمی گوید که این مردم در متن مناسباتی سیاسی/اقتصادی عمل می کنند، که کنش آنها ریشه در فهم شان از تاریخ و وضعیت دارد، که اعتمادی به دولت ندارند، که پیش تر امکان های سازماندهی اجتماعی و حتی هم یاری از آن ها سلب شده است؛ که نهادها و سازمان های اجتماعی سرکوب شده اند، توان کنش جمعی ندارند. همه این ها هراس آور است و خب آنی خود را در جنگی همه علیه همه احساس می کنند.
بدیهی است که رفتار مردم را باید نقد کرد اما این نقد باید همراه باشد با نقدی تاریخی از قدرت و اقتصاد سیاسی و البته فهمی از مناسبات دولت و جامعه در ایران. مقایسه مازوخیستیِ «ایرانی جماعت» با دیگران، با ژاپنی ها یا غربی ها، از دریچه فرهنگ چیز چندانی درباره وضعیت ما نمی گوید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89347
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89348
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89349
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89350
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89351
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5488/23298/89352
|
عناوین این صفحه
- تجدید میثاق هنرمندان با معمار انقلاب اسلامی ایران
- مسئولان برخی مناطق کشور برای توقف فعالیتهای فرهنگی تلاش میکنند
- توجه به مسائل روز کشور موجب توسعه کرسیهای ایرانشناسی در دنیا شد
- آگاه سازی جامعه موجب حفظ حرمت ائمه در شعر آیینی میشود
- فراخوان نخستین جشنواره فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه و داستان نویسی «فانوس» منتشر شد
- ادامه سرمقاله