|
حجت الاسلام محمد نیکنام مطرح کرد:
قدرتمند بودن از ویژگیهای «ملت امام حسین(ع)» است
سیصد ونودوهفتمین نشست زندۀ کارشناسی تخصصی جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی و اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا (ویژۀ تبیین شعار نسل حسینی) با حضور حجتالاسلام و المسلمین محمد نیکنام و موضوع «قدرتمندی؛ مهمترین اثر اجتماعی ملت امام حسین (ع)» در مرکز ژرفا برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست عنوان کرد: هویت اجتماعی انسانها سطوح مختلفی دارد که خانواده نخستین سطح آن است. هر فرد علاوه بر هویت فردی خود، دارای هویت اجتماعی نیز میباشد که هویت خانوادگی یکی از انواع آن است، شاخصهای که در صورت وجود یک عنصر ناهمگن هم تغییر پیدا نمیکند تا جایی که اگر یکی از اعضای خانواده نگرش متفاوتی از دیگران داشته باشد، باز هم تأثیری در فضاوت جامعه از این خانواده به وجود نمیآید. این تعریف قابل تعمیم به سایر سطوح زندگی بشر مانند جامعه، شهر، استان و کشور نیز است اما در جهان امروز خانواده به عنوان اصلیترین مرجع ساخت هویت شناخته میشود تا جایی که روانشناسان برای ریشهیابی علت مشکلات فردی مراجعهکنندگان خود در وهلۀ نخست به مرور هویت خانوادگی وی میپردازند.
خانواده مرجع جامعپذیر کردن انسانها است
وی افزود: هرانسانی ابتدا باید در خانواده کار جمعی و زندگی اجنماعی را بیاموزد و بعد از آن وارد جامعه شود، البته این فرآیند نباید هویت فردی انسان را دچار اختلال کند، هر دو وجه زندگی بشر باید دارای تعادل باشد؛ چرا که فردگرایی افراطی به اومانیسم ختم میشود و افراط در جمع گرایی نیز جامعه را دچار اختلال میکند به طور قطع افراط و تفریط در هر یک از این وجوه از اندیشۀ اسلامی به دور است.
دوستان و رسانهها، دو عنصر کلیدی در ساخت هویت فردی انسان هستند
نیکنام در ادامه گفت: علاوه بر کانون خانواده، دو مؤلفۀ دیگر نیز بر شکلگیری شخصیت انسانها اثر مستقیم دارند. نخست گروه دوستان و نزدیکان که دین اسلام هم نحوۀ انتخاب دوست را شرح داده است و گروه بعد رسانهها که شخصیت بشر را در قرن ۲۱ تحت تأثیر جدی قرار میدهند. رسانههایی که امروزه انسان را توسط فیلم، انیمیشن، بازی و … تحت تأثیر قرار میدهند، تأثیر رسانه به حدی است که برخی اعتقاد دارند، بیشترین سهم را در شکل دهی افکار عمومی در دنیای امروز بر عهده دارند. عظمت رسانه جایی مشخص میشود که سختی تغییر رفتار یک فرد توسط شخص دیگری را در مقام قیاس با ذائقه سازی توسط رسانه قرار دهیم، اهمیت رسانه در دنیای امروز به حدی است که رهبر انقلاب در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی به لزوم شکست حصر رسانهای کشور اشاره میکنند.
بازسازی غرور ملی از نتایج پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود
این کارشناس تصریح کرد: برای قضاوت دربارۀ موفقیت انقلاب اسلامی کافی است به تاریخچۀ کشوری مانند آمریکا مراجعه کنید و نتایج دستآوردهای ۴۰ سالۀ این دو گفتمان را مقایسه کنید تا شاهد رشد واقعی ایران اسلامی در مقیاس ۴۰ ساله باشید، البته این قیاس اشکالاتی هم دارد اما میتواند در بعد کلی مفید باشد، نقش رسانهها در چنین مواردی هویدا میشود، رسانه این امکان را دارد که برای ملت هویت سازی کند، رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند دارند که «ما ایرانیان پیش از انقلاب نیز قرآن، عزاداری، نماز و … داشتیم اما در واقع هیچ نداشتیم و امام راحل با هویتی که توسط انقلاب اسلامی برای مردم ایجاد کردند، بحران هویت ملی در ایران را کنترل کردند» در حقیقت باید گفت مردم ایران پیش از انقلاب غرور ملّی خود را احساس نمیکردند اما امروز با افتخار اعلام میکنند که ایرانی هستند و ابایی از اعلام آن در جهان ندارند.
زن ایرانی باید نقش مادری خود افتخار کند
وی تأکید کرد: امروز رسانه و حکومت اسلامی باید جایگاه واقعی نقش مادری را برای زن ایرانی تبیین کنند، مادر ایرانی نباید زمانی که برای ثبت نام فرزند خود به مدرسه مراجعه میکند با شرمساری از خانهدار بودن خود صحبت کند، وی باید به این باور برسد که مادری شریف ترین شغل و مرتبۀ در جهان است.
قدرتمند بودن از ویژگیهای «ملت امام حسین (ع) « است
نیکنام در ادامه بیان کرد: یکی از افتخاراتی که جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال اخیر بهدست آورده است، تکیه بر هویت جدیدی تحت عنوان «ملت امام حسین (ع)» است که نخستین بار توسط شهید سلیمانی به آن اشاره شد و ایران اسلامی با فرماندهی ایشان و همراهی سربازان بدون مرز تحت زعامت مقام معظم رهبری بدل به قطب سوم قدرت در عالم و عمود محور مقاومت شد تا هویت جدیدی در جهان تعریف شود. این هویت ویژگیهایی دارد که «قدرت و قدرتمند بودن» یکی از ارکان آن است، بر اساس رهنمودهای قرآن کریم اگر بخواهیم با زبان جهانی صحبت کنیم و مقبولیت بین المللی به دست بیاوریم باید به زبان فطرت صحبت کنیم و « قدرتمند شدن « یکی از ارکان فطری زبان انسان است که میتوان از آن استفاده کرد. بر همین اساس باید برای مردم جهان شرح دهیم که هویت جمعی ملت امام حسین (ع) به دنبال قوی کردن شما است، بر خلاف فرعونیان زمان که تلاش میکنند تا هویت مردم را تضعیف کنند. قرآن کریم میفرماید؛ «یکی از ویژگی های فرعونیان این است که مردم برخلاف فطرت خود بپذیرند خوار و خفیف هستند» اما این مسئله باید برای مردم تبیین شود.
فرعونیان زمان تلاش میکنند انسان را در بند دنیا اسیر خود کنند
این کارشناس خاطرنشان کرد: مسئلۀ بعدی لزوم تقویت دشمن شناسی در جامعه اسلامی است. آنها در دنیای امروز تلاش میکنند تا انسان را در بند بکشند. پیروی از شهوت یکی از راهکارهای فرعونیان برای در بند کردن انسانها است، البته شهوت معنایی فراتر از میل جنسی دارد، پیروی و میل بیش از اندازه به مسائلی مانند قدرت، ثروت و … نیز نوعی از شهوت است. انسان باید مانع افسار گسیخته شدن قوۀ شهوانی خود شود. وجود میل قلبی برای کار خیر تا حدی ضروری است، برای مثال حتی پارساترین افراد نیز جهت پذیرش پستی مانند ریاست جمهوری باید مقداری از میل داشته باشند و ذات این داشتن میل اشکالی ندارد اما آنچه محل اشکال است لجام گسیخته شدن امیال انسانی میباشد.
برنامههای کنترل جمعیت، راهبرد غرب برای استمرار هژمون خود در جهان است
وی افزود: راهکار بعدی برای مواجهه با مسلمین و به طور کل دشمنان غرب استفاده از راهکار کنترل جمعیت است. ارتش آمریکا از سالها پیش با استفاده قدرت فرهنگی و نرم تلاش کرد تا ارادۀ خود را بر ارادۀ ملت های دیگر غالب کند. بر همین اساس جهان به دو قسمت تقسیم شد، بخشی از جهان که باید افزایش تولید نسل داشته باشند (کشورهای همسو با تمدن غرب) و قسمتی از جهان که لازم است سیاست های کاهش جمعیت را در پیش بگیرند و متاسفانه ایران یکی از این کشورها بود.
غرب به دنبال نابودی نسل حسینی پیش از تولد با هزینۀ ناچیز است
نیکنام در خاتمه بیان کرد: امروز حدود ۱۰۰۰ سقط در جامعه انجام میشود! متأسفانه اگر پیگیر راهبرد رسانه های غربی شویم، در میابیم که ۹۲ درصد از سقطهای کشور به نوعی ارتکاب قتل هستند که متاسفانه در ازدواحهای رسمی اتفاق میافتد! آن هم بدون ضرورت و صرفاً بر اساس یک انگارۀ غلط که توسط رسانه ها با کلید واژۀ «حق بدن برای مادران « ساخته شده است و مادران را دربارۀ مسائلی مانند تناسب اندام، ضعف و بیحالی، حق فرصت زندگی و … دچار تردید برای فرزندآوری میکنند، نتیجۀ آن افزایش سقط های غیر ضروری میشود و لازم است که رسانه های ما راهبرد صحیحی در مواجهه با این جنگ رسانه ای داشته باشند، متأسفانه سیاست گذاران سلامت ایران نیز گاهی رفتارهای غیرمتعارف با شعائر اسلامی انجام میدهند به خصوص در رده های میانی گویی ارادهای وجود دارد که این رویه در کشور ادامه پیدا کند و بحران جمعیت در کشور ما رفع نشود به طور دقیق راهبرد برخی از دشمنان ایران اسلامی همان راهکار فرعون برای مواجهه با موسی (ع) است که مانع ولادت یاران الهی شویم و نسل حسین (ع) را پیش از ولادت نابود کنیم. همآوردی با این اندیشۀ خطرناک در ابتدا مستلزم تغییر افکار غیراسلامی جاری در برخی از سطوح سیاست گذاری میانی بهداشت و سلامت کشور است تا بعد از آن امکان تغییر سیاست های جمعیتی برای کشور و اصلاح رویه فعلی به وجود آید.
نگاهی به مشهورترین قهرمانان زن در ادبیات نسل هزاره
اگرچه تجربیات زنان در اعصار مختلف اشتراکات فراوانی دارد اما قهرمانان زنی که در داستان های هر عصر خلق میشوند، ویژگیهای آن عصر خاص را با خود یدک میکشند. به عنوان مثال، استر در رمان حباب شیشه اثر سیلویا پلات محصول نسل خاموش است، نسلی که در سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۲ در آمریکا متولد شدند و رویدادهایی چون رکود بزرگ (۳۹-۱۹۲۹) و جنگ جهانی دوم (۴۵-۱۹۳۹) را تجربه کردند بنابراین طبیعتا کشمکشها و درگیریهای این شخصیت از تصور افرادی که به نسل دیگری تعلق دارند، خارج است. این انحصاری بودن برخی از ویژگیها و تجربیات قهرمانان ادبی تنها به نسل خاموش محدود نیست و به همه نسلهای مختلف قابل تعمیم است، از جمله نسل هزاره که در ایران متولدین دهه شصت تا اوایل دهه هشتاد را در برمیگیرد. قهرمانان زن داستانهای نسل هزاره هم پژواکی از استر و دیگر کاراکترهایی که قبل از آنها متولد شدند هستند و هم تجربیات خاص و منحصربهفرد خودشان را دارند.
امیلی آر. آستین نویسنده شناخته شده کانادایی برای خلق قهرمان زن رمان جدیدش، تمام حاضران در این اتاق روزی خواهند مرد (Everyone in This Room Will Someday Be Dead)، درباره ویژگیهای شخصیتی و رفتاری نسل هزاره مطالعه کرد و نتیجه این مطالعه فهرستی شد از برترین قهرمانان زن ادبیات این نسل که در ادامه مشاهده میکنید:
ریس از رمان تغییر جنسیت معکوس (Detransition) نوشته توری پیترز
رمان تغییر جنسیت معکوس که ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد و به فهرست نامزدهای اولیه جایزه ادبیات داستانی زنان راه یافت، درباره یک زن به نام ریس است که سالها با حسرت مادر شدن زندگی میکند تا این که روزی شانس در خانهاش را میزند و به چیزی که همیشه میخواست میرسد. ریس در این رمان هوشمندانه و تاثیرگذار نقش یک قهرمان زن باهوش و پیچیده برای نسل هزاره را ایفا میکند.
پیک پیتزا (Pizza Girl) از جین کیونگ فریزیر
رمان پیک پیتزا که در سال ۲۰۲۰ چاپ و روانه بازار کتاب شد، داستانی تلخ و شیرین درباره چالشهای یک دختر جوان و تنهاست که برای بقا در حومه بی رحم لس آنجلس تلاش می کند. قهرمان زن این داستان یک دختر ۱۸ ساله باردار است که یکی از مشتریانش تمام فکر و ذهنش را به خود مشغول میکند. پیک پیتزا داستانی از رسیدن به بلوغ است که بر رنج و آسیب روانی تمرکز دارد. این کتاب را میتوان مطالعه شخصیت یک راوی نگران و شوخ دانست که میتوان با او ارتباط برقرار کرد.
کویینی (Queenie) نوشته کندیس کارتی ویلیامز
کویینی یک زن ۲۵ ساله جاماییکایی-انگلیسی است که همزمان با آن که بین دو فرهنگ آواره است، با مشکلات کاری دست و پنجه نرم میکند و سعی میکند بر آسیب روانی که به او وارد شده غلبه کند. این قهرمان زن در یک دفتر روزنامه کار میکند و تفاوت فرهنگی او با دیگران دائما به وی یادآوری میشود. کویینی همزمان هم از مشکلات سلامت روان رنج میبرد هم از یک جدایی زجرآور. داستان این شخصیت گاه خنده دار است و گاه غم انگیز.
کورید از رمان خواهر من قاتل زنجیره ای (My Sister, the Serial Killer) نوشته اوینکان بریثویت
رمان خواهر من قاتل زنجیرهای یک رمان مهیج و هوشمندانه است با چاشنی طنز تلخ درباره دو خواهر. خواهر کورید یک قاتل زیبا و جامعه ستیز است که تاکنون سه مرد را به قتل رسانده است. کورید همیشه در پاک کردن رد خواهرش در این جنایات به او کمک می کند تا این که این زیبای جانی دست روی مردی میگذارد که کورید عشقش را در سینه دارد. کورید یک خواهر فداکار است و قهرمانی با تمام مشکلات و کاستیهایش.
ادی از رمان جلوه (Luster) نوشته ریون لیلانی
ادی یک زن سیاهپوست ۲۳ ساله است که شغل خود به عنوان دستیار ویراستار را در نیویورک از دست میدهد. او که حالا بیکار شده به خانه دوستش نقل مکان کرده و با او، همسر و دختری که به فرزندی گرفتهاند زندگی میکند. در جریان داستان، ادی دست به دست همسر دوستش میدهد تا نقش الگو را برای دختر کوچک این خانواده بازی کنند. ادی یک شخصیت تنها، نکته بین و شوخ است و داستان آن داستان یک قهرمان از نسل هزاره است که سعی میکند از زندگیش سردرآورد.
روث از رمان خداحافظ ویتامین (Goodbye, Vitamin) نوشته ریچل کانگ
رمان خداحافظ ویتامین که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، داستان روث ۳۰ ساله است که به تازگی از نامزدش جدا شده و کارش را رها میکند تا از پدر بیمارش پرستاری کند. روث نیز مثل بسیاری از قهرمانان زن نسل هزاره، زنی است معمولی و بذله گو که باید تصمیمی مهم و سرنوشت ساز برای زندگیش بگیرد. این زن خوش قلب و شیرین را میتوان یکی از برترین قهرمانان زن در بین قهرمانان ادبی این نسل دانست.
کندس از رمان انفصال (Severance) نوشته لینگ ما
رمان انفصال در جامعهای که یک همهگیری به سقوط اجتماعی منجر شده، داستان شخصیتی به نام کندس چن را دنبال میکند. کندس به عنوان یک کارمند اداری آنقدر غرق وظایف روتین روزانه خود است که اصلا متوجه همهگیری نمیشود. این شخصیت نماینده تجربه نسل هزاره تحت نظام سرمایهداری است و داستان او به موضوعاتی چون مهاجرت، جنسیت و نژاد اشاره دارد.
هلن از رمان ببخشید که آرامشتان را بهم زدم (Sorry to Disrupt the Peace) نوشته پاتریک کاترل
در رمان ببخشید که آرامشتان را بهم زدم، شخصیت هلن پس از خودکشی برادر ناتنیاش، به خانه برمیگردد و تصمیم میگیرد از ته و توی این که چرا یک نفر خودخواسته مرگ را انتخاب میکند، سردرآورد. هلن عصبی، عجیب و غریب و غیر قابل اعتماد است، چه در نقش خودش و چه در نقش راوی داستان، اما همزمان شوخ و مهربان هم هست و مثل بسیاری از فرزندان نسل هزاره سرشار از نگرانیهای سیاه.
وندی رایمر از رمان ماهی کوچولو (Little Fish) نوشته کیسی پلت
وندی یک زن ۳۰ ساله است که در دوران تاریک زندگیش در دل رکود و نارضایتی دست و پا میزند و با مشکلاتی از قبیل اعتیاد به الکل، بیکاری، میل به خودکشی، تبعیض و خشونت دست به گریبان است. وندی در جریان داستان به وجود رازی درباره پدر بزرگش مشکوک میشود و تصمیم میگیرد از این راز پرده بردارد. این کاراکتر یک قهرمان زن واقع گرا و دلسوز برآمده از نسل هزاره است.
ماریان از رمان آدمهای معمولی (Normal People) نوشته سالی رونی
فهرست قهرمانان زن نسل هزاره بدون این که نامی از سالی رونی نویسنده معروف ایرلندی برده شود، کامل نخواهد شد. آدمهای معمولی از رونی داستان ماریان و کانل است که رابطهشان را در دل سلسله مراتب متغیر اجتماعی پیش میبرند. در دوران مدرسه، از آنجایی که ماریان خجالتی بود و ظاهر زیبایی نداشت این دو کاراکتر رابطه خود را مخفی میکردند اما ماریان بعدها محبوبیت و موقعیت اجتماعی خوبی برای خود دست و پا میکند و کانل به سختی میتواند خود را به او برساند. این رمان داستانی هوشمندانه از ارتباطات انسانی و طبقات اجتماعی است و ماریان را میتوان یک قهرمان زن فوقالعاده به نمایندگی از هر کسی دانست که نمیداند چرا نمیتواند مثل مردم معمولی باشد.
اخبار
به قلم کرد فیروزجایی و عبدی
«تاریخ معاصر فلسفه غرب» منتشر شد
کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب؛ مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم» اثر یارعلی کردفیروزجایی و حسن عبدی از سوی سازمان سمت با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ۳۱۹ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۲ هزار تومان منتشر شد.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فلسفه برای درسهای «تاریخ فلسفه قرن نوزدهم» و «تاریخ فلسفه معاصر» و دانشجویان رشته فلسفه و حکمت اسلامی برای درس «فلسفه معاصر» در مقطع کارشناسی قابل استفاده است.
نویسندگان در پیشگفتار این اثر آوردهاند: «در پژوهش حاضر به بررسی تاریخ فلسفه مغربزمین در نیمه دوم قرن نوزدهم میپردازیم. این دوره در مغربزمین عصر ظهور نهضتها و مکاتب فلسفی مهمی بود، مکاتبی مانند مارکسیسم، پراگماتیسم و پدیدارشناسی که خود مبدأ ظهور فلسفههای قرن بیستم شدند؛ مانند مارکسیسم جدید، فلسفههای اگزیستانس و فلسفههای تحلیلی. مرکز اصلی فلسفههای پراگماتیستی امریکاست و پراگماتیسم به عنوان اولین فلسفه امریکایی شمرده میشود. مارکسیسم، پدیدارشناسی و فلسفههای اگزیستانس مانند بسیاری از فلسفههای دیگر آلمانیاند. در این دوره فیلسوفان فراوانی ظاهر شدند؛ از جمله مارکس، انگلس، نیچه، هوسرل، پرس، جیمز، دیویی، سانتایانا، برگسون، کروچه، فرگه، اتولیبمن، هرمان کوهن، پاول ناتروپ، ارنست کاسیرر، ویلهلم دیلتای، رودولف اویکن. اما در این کتاب نه مجال پرداختن به همه این فیلسوفان وجود داشت و نه هدفی که از تألیف این کتاب در نظر گرفته شده بود، آن بود. از اینرو، چارهای جز پرداختن به مهمترین فیلسوفان نبوده است. بر اساس سرفصلهای موجود برای این درس، مارکسیسم، پراگماتیسم و پدیدارشناسی، نیچه و فلسفههای اگزیستانس را انتخاب، و زندگی، آثار و افکار متفکران مربوط را به طور فشرده گزارش کردیم. برخی از فیلسوفان یادشده که در این کتاب به آنان پرداخته نمیشود، معمولاً به دلیل ارتباط با فلسفههای قرن بیستم مورد توجه قرار میگیرند؛ مثلاً از فرگه در فلسفه تحلیلی یاد میشود.»
تاریخ فلسفه معاصر غرب میکوشد به اختصار و با نثری ساده و روشن به برخی اندیشههای فلسفی معاصر غربی نگاهی بیفکند. این نوشتار در دو بخض است: بخش نخست به توضیح مکاتب مارکسیسم، پراگماتیسم، پدیدارشناسی و نیز اندیشههای نیچه و بخش دوم به فلسفههای اگزیستانس میپردازد.
در ادامه به برخی از مطالب این دو بخش به طور اختصار میپردازیم. بخش اول با مباحث با اشاره به مارکسیسم آغاز شده است. مارکسیسم گرچه آن شور و هیجانی را که در قرن بیستم ایجاد کرده بود از دست داده است، اما از نظر تاریخ فلسفه همچنان مهم است و دانستن مبانی فکری آن ارزش خود را دارد. پراگماتیسم نیز کمابیش به سرنوشت مارکسیسم دچار شده است. امروزه پراگماتیسم نهضت فلسفی زنده و پویایی نیست، اما نهتنها نئوپراگماتیستهایی مانند رورتی بر احیای آن تأکید دارند، بلکه به سبب نقشی که نتیجه عملی یک نظریه در اقبال یا ادبار نسبت به آن در بدو امر دارد و اینجا و آنجا به آن تمسک جسته میشود، آشنایی با آن مفید است.
مبحث دیگری که در بخش اول کتاب به آن پرداخته شده، نیچه است. نیچه در واقع فیلسوف اگزیستانسیالیست است، اما نظر به تعلق نیچه به قرن نوزدهم و جدی نگرفتن او در فلسفههای اگزیستانس و نیز به سبب رواج گسترده آثار نیچه و نیز آثار درباره نیچه در ایران معاصر، لازم دیدیم در این درس زندگی، آراء و افکار او به اختصار بررسی شود.
بخش دوم نوشتار حاضر تلاشی است برای ارائه تصویری کلی از فلسفههای اگزیستانس. در درس نخست از بخش دوم به ارائه نگرشی کلی نسبت به مضمون اصلی فلسفههای اگزیستانس پرداخته شده است. این درس دارای چهار محور اصلی؛ وجوه اشتراک متفکران اگزیستانسیالیست، خاستگاه این فلسفهها، تفاوت این مکتب فلسفی با سایر مکاتب فکری و سرانجام طبقهبندی رویکردهای مختلف در فلسفههای اگزیستانس است.
درسهای دوم تا هفتم با محور قرار دادن هر یک از فیلسوفان اگزیستانسیالیست به شرح و توصیف دیدگاه آنان اختصاص دارد. در درس دوم به ارائه گزارشی از آراء و اندیشههای کییر کگور پرداخته شده است. وی را بنیانگذار فلسفههای اگزیستانس شمردهاند.
درس سوم به بررسی آراء و اندیشههای هایدگر اختصاص دارد. اهمیت هایدگر در این واقعیت نهفته است که وی با فراگیری روش پدیدارشناسی و ارائه تقریری مناسب از آن زمینه آشنایی سایر متفکران اگزیستانسیالیست با روش پدیدارشناسی را فراهم ساخت.
درس چهارم مروری بر افکار ژان پل سارتر را به دست میدهد. نویسندگان درباره اهمیت سارتر مینویسند: «اهمیت سارتر در این است که اولاً بیش از هر متفکر دیگری از عنوان «متفکر اگزیستانسیالیست» استقبال کرد. ثانیاً آثار ادبی او نقش مهمی در گسترش افکار اگزیستانسیالیستی در حوزه عمومی داشت. تأثیر آثار او به ویژه در عموم افراد تا آنجاست که نام وی با فلسفههای اگزیستانس گره خورده است.»
درس پنجم به ارائه گزارشی از اندیشههای گابریل مارسل اختصاص دارد. بخشی از تلاشهای وی به نقد دیدگاههای اگزیستانسیالیست هموطن خود، یعنی سارتر، معطوف شد. در درس ششم شاهد توصیفی از آراء و اندیشههای کارل یاسپرس هستیم. آثار یاسپرس نقش مهمی در معرفی مبانی نظری فلسفههای اگزیستانس داشت. دقت وی در واژهگزینی و بیان اندیشهها به سبک علمی و دانشگاهی نسبت به سایر اگزیستانسیالیستها پررنگتر است.
در درس هشتم از بخش دوم نیز با بازگشتی دوباره به مفهوم کلی «اگزیستانسیالیسم» به تأثیرهایی که این مکتب در حوزههای مختلف علمی و فرهنگی داشته، پرداخته شده است.
اخبار
توسط سازمان سمت
«احکام کسب و کار» منتشر شد
کتاب «احکام کسب و کار» اثر داود حسینپور، محسن مطیعی و حجتالاسلام مرتضی نظری از سوس سازمان سمت در ۲۳۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شد. کتاب حاضر برای دانشجویان رشته مدیریت در مقطع کارشناسی و برای دانشجویان رشته مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و MBA در مقطع کارشناسی ارشد بهعنوان منبع اصلی درس «احکام کسبوکار» تدوین شده است. علاوه بر جامعه دانشگاهی سایر علاقهمندان نیز میتوانند از این کتاب بهره ببرند. در پیشگفتار این کتاب آمده است: «کار تنها برای داشتن استقلال مالی، رهایی از فقر و تنگدستی یا برخورداریهای مادی و حیاتی اهمیت ندارد، بلکه کارکردها و نقشهای بسیار مهمی دارد. گرچه تأمین نیازهای اولیه زندگی و حفظ آبرو بسیار مهم است، اما نقش روانشناختی کار در حفظ شخصیت انسان و کارکردهای تربیتی و فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن اهمیت فوقالعادهای دارد؛ برای مثال تأثیر کار بر بالا بردن عزت نفسِ انسان و اینکه در درونش حس احترام و ارزشمندی کند و برای خودش شخصیت قائل شود، حائز توجه است؛ زیرا این احساسهای متعالی سبب میشوند انسان به هر کار پستی تن ندهد و افکارش اسیر هوسهای آلوده نشود. کار به انسان، انسجام فکری، انضباط و هدفمندی میبخشد که سبب پیروزی و سربلندی او میشود.» در جایی دیگر اشاره شده است: «پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم فرمود: «کسب روزی حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است: طَلَبُ الْحَلاَلِ فَرِیضَه عَلَی کلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَه» (شعیری، ۱۳۶۳: ۱۳۹)از این سخن اینگونه استنباط میشود که کسبوکار، تکلیف شرعی و دینی است و تحقق مسلمانی در نهاد انسان منوط به کار است. شخصی از پیامبر اکرم پرسید: «کدام کسب انسان پاکیزهتر است؟ فرمود: آنکه انسان با دست خود کسبوکار کند: عمل الرّجل بیده» (نوری، ۱۴۰۸ق، ج ۱۳: ۲۴، ح ۱۴۶۳۴). و آن حضرت فرمودند: «هر که با دسترنج حلال خود زندگی کند، خداوند درهای بهشت را بر او میگشاید تا از هر دری مایل باشد وارد بهشت شود: مَنْ أَکلَ مِنْ کدِّ یَدِهِ حَلاَلاً فُتِحَ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّه یَدْخُلُ مِنْ أَیِّهَا شَاءَ» (شعیری، ۱۳۶۳: ۱۳۹).به این ترتیب کسبوکار بهعنوان فعالیتی تکاملی و ارتقایی مهم در نظام آفرینش و شریعت اسلام مطرح است و بهسادگی نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. درست به همین لحاظ پیامبر صلیالله علیه و آله و سلّم و ائمه علیهمالسلام با تبیین قوانین الهی، شیوههای درست کسبوکار را تشریح کردهاند. اهمیت این قوانین کسبوکار، به دلیل تأثیرگذاری مطلوب آن در نظام حیات بشری است؛ به این معنا که رعایت دقیق آنها به بهبود شرایط بازار و رونق تجارت و کسبوکار منجر میشود و از آسیبهایی که بهطور معمول پیشِ روی فعالان عرصه بازرگانی و کسبوکار گسترده شده است، پیشگیری میکند. هرگونه بیتوجهی به دستورالعملهایی که بهعنوان احکام کسبوکار در اسلام مطرح شده، ممکن است علاوه بر برهم زدن روند کسبوکار و تجارتِ عدالت محور، تأثیرات ویرانگر روانشناختی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برجای بگذارد که نهتنها سود تاجران و بازرگانان را تحتالشعاع قرار خواهد داد، بلکه اجتماع و کیان خانوادهها را نیز به خطر انداخته، موجب تباهی و فسادِ همهگیر و سرانجام، زیان انسان در حیات ابدی خواهد شد.» در جایی دیگر از قول شیخ صدوق بیان شده که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله وسلّم فرمود: «هر کس خریدوفروش میکند باید پنج امر را در نظر بگیرد و مواظب باشد تا به وبال آن مبتلا نگردد و إلّا نه بخرد و نه بفروشد؛ ربا، سوگند، پنهان کردن عیب کالا، ستودن کالا هنگام فروش، و پست کردن کالا هنگام خرید.» (صدوق، ۱۳۶۷، ج ۴: ۲۶۱، حدیث ۳۷۲۷) همچنین امیرالمؤمنین علیهالسلام در ایّام خلافت در کوفه هر روز اوّل صبح به بازار میرفت و گذر به گذر سرکشی میکرد و تازیانهای همراه داشت که دارای دو سر بود و به آن سبیبه میگفتند و بر سر هر رهگذری میایستاد و فریاد میزد ای جماعت تجّار قبل از هر چیز از خداوند طلب خیر کنید و برکت را در سهل المعامله بودن جویی و با روی خوش و زبان نرم و حسن خلق با مشتریان و مراجعه کنندگان روبهرو شوید، خود را با بردباری بیارایید و از ستم دوری کنید، با مظلومان انصاف داشته باشید (یعنی خود را بهجای آنان تصور کنید) و به ربا نزدیک نشوید، کیل و وزن را ایفاء کنید (یعنی تمام و کامل بدهید) و حقّ کسی را کم نداده، در زمین فساد راه نیندازید. (صدوق، ۱۳۶۷، ج ۴: ۲۶۱، حدیث ۳۷۲۶).در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «شناخت مسائل و احکام شعری کسبوکار از مهمترین موضوعات کاربردی برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل و حرف است. در جوامع اسلامی، کسبوکار به عنوان فعالیتی تکاملی و ارتقایی مهم در نظام آفرینش مطرح است. نویسندگان پس از ارائه مفااهیم به تبیین احکام کسبوکار و بررسی ابعاد معاملات و تجارت در اندیشه فقهی- حقوقی پرداختهاند و همواره بر مسائل و نیازهای روز و عمومی جامعه بهویژه جوانان تاکید کردهاند. مطالعه این کتاب علاوه بر دانشجویان به مدیران و کارآفرینان نیز توصیه میشود.»
توسط نشر افق؛ شش عنوان دیگر از مجموعه «ریاضی با موشی» برای بچههای چاپ شد
ششعنوان دیگر از مجموعه کتابهای «ریاضی با موشی» نوشته اِلِنور مِی و دیگر نویسندگان کودک، بهتازگی با ترجمه محبوبه نجفخانی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شدهاند. اینمجموعه در قالب عناوین «کتابهای فندق» چاپ شده که آثار کودک و نوجوان نشر افق را در بر میگیرد. مخاطبان اصلی مجموعه پیش رو، کودکان گروه سنی ب هستند.
مجموعه «ریاضی با موشی» برای استفاده کودکانی نوشته شده که با ریاضی و مسالههایش مشکل دارند. هرجلد این مجموعه، برداشت تازهای از مفاهیم ریاضی پایه ارائه میدهد. شخصیتهای اصلی کتاب «ریاضی با موشی» دو موش کوچولو به اسمهای آلبرت و واندو هستند که در دیوار خانه آدمها زندگی میکنند. دستاندرکاران چاپ این مجموعه هدف از تهیه آن را جلب توجه کودکان به داستان و ریاضی و همچنین به کار انداختن تخیل آنها عنوان کردهاند. تصویرگری کتابهای مجموعه مورد نظر هم توسط دِبورا مِلمون انجام شده است.
آلبرت و واندا خواهرش، دو موش نترس و وروجک هستند که در حالی که تخیل بچهها را در داستان به کار میاندازند، در چنگ گربه ترسناک قصه هم فرار میکنند.
پیش از این در خردادماه سال ۹۸، ششجلد اول اینمجموعه با عناوین «شهربازی پرماجرا»، «گمشدن در موزه»، «موشهای اسکیتباز»، «آببازی در ساحل»، «اولینروز مدرسه» و «موش بیشتر، خانه شادتر» چاپ شدهاند. حالا عناوین هفتم تا دوازدهم «ریاضی با موشی» به چاپ رسیدهاند.
هفتمین کتاب مجموعه پیشرو، «آلبرت جمع میبندد» است که در آن واندا یک کتاب جدید و جذاب از کتابخانه امانت گرفته و به خانه آورده است. آلبرت حاضر است همهچیزش را از اسباببازی گرفته تا کرمهای خاکیاش بدهد تا وندا را کنار زده و خودش، اولْ آن کتاب را بخواند. اما نکته اینجاست که آیا واندا قبول میکند یا نه.
کتاب هشتم «ریاضی با موشی»، «تولدت مبارک آلبرت!» نوشته لوری هسکینز هوران است که در آن روز تولد آلبرت رسیده و حسابی ذوق و شوق دارد. چون قرار است یکعالمه بادکنک باد کنند و دوستهایش به خانهشان بیایند و کیک بخورند و کلی هدیه بگیرد. اما نکته اینداستان هم در این است که آیا آلبرت چیزی را آرزو کرده یا نه؟
نهمینجلد مجموعه پیشرو، «آلبرت به اردو میرود» است. اینبار قرار است گروه پیشاهنگهای پیشتاز به اردو برود. اینگروه ۱۰ موش کوچولو دارد که منتظرند و لحظهشماری میکنند تا زودتر راه بیافتند و به اردو بروند. آلبرت هم که یکی از آنهاست میخواهد حلزون خانگیاش را با خود بیاورد. موشهای پیشاهنگ هم که صبرشان تمام شده، فریاد میزنند: «آلبرت کجاست؟»
«مهمانی عصرانه آلبرت» نوشته دافنه اسکینز دهمینکتاب «ریاضی با موشی» است که در شروع آن، آلبرت حسابی حواسش را جمع کرده که تا نکند یکوقت واندا بیشتر از او چیزی به دست بیاورد. به خاطر همین حساب و کتاب همهچیز را نگه میدارد. اما آیا اینرفتارش درست و عادلانه است؟ و آیا همیشه یک بهتر است صفر است؟ ظاهرا آلبرت نمیداند گاهی ارزش صفر از یک بیشتر است!
کتاب یازدهم از مجموعه موردنظر، «دوازده قدم آلبرت» به قلم جنیفر داسلینگ است که در آن آلبرت توی حیاط آدمها، یکچیز قشنگ و محشر پیدا کرده و آنچیز، یکلنگه کفش کهنه است. اینلنگه کفش جانمیدهد برای باشگاهشدن تا موشها بروند داخلش و بازی کنند. اما نکته اینداستان این است که آلبرت و واندا چهطور لنگهکفش را در اتاق بازی خود جا دهند؟
دوازدهمینکتاب هم «آلبرت سرش شلوغ میشود» است که توسط لورا دریسکول نوشته شده و قصهاش از اینقرار است که آدمها با گربهشان به سفر رفتهاند و موشها تصمیم میگیرند به اتاق بازی آنها بروند. در حین بازی در اتاق آدمها، آلبرت یکی از جااسباببازیها را میاندازد و ریختوپاش بدی در اتاق به راه میافتد. حالا سوال این است که آلبرت چهطور میتواند پیش از برگشتن آدمها به خانه، اسباببازیهایشان را دستهبندی کند و آنها را سر جای خودشان بگذارد؟
کتابهای اینمجموعه با ۳۲ صفحه رنگی مصور، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شدهاند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8572/27973/98426
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8572/27973/98427
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8572/27973/98428
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8572/27973/98429
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8572/27973/98430
|
عناوین این صفحه
- قدرتمند بودن از ویژگیهای «ملت امام حسین(ع)» است
- نگاهی به مشهورترین قهرمانان زن در ادبیات نسل هزاره
- اخبار
- اخبار
- توسط نشر افق؛ شش عنوان دیگر از مجموعه «ریاضی با موشی» برای بچههای چاپ شد