|
گودرزی دیباج مطرح کرد؛
فقه اسلامی هیچ مزاحمتی برای هنر نداشته است
جدیدترین نشست «رستاخیز واژهها» با محوریت بررسی خدمات متقابل اسلام و هنر نقاشی با حضور مرتضی گودرزی دیباج و محمدمهدی رسولی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
مرتضی گودرزی دیباج، نقاش و پژوهشگر در ابتدای این جلسه گفت: به نظرم چکیده بحث امروز ما پاسخ به این سوال است که آیا اسلام به هنر خدماتی داشته و برعکس، هنر به اسلام خدماتی داشته است یا خیر؟ در پاسخ به سوال اول باید دستهبندی دقیقتری انجام بدهیم و این سوال را بپرسیم که اسلام به هنر، خدمت کرده یا تاثیر گذاشته است؟ تاکید میکنم که اسلام بر هنر تاثیر داشته است، اما پاسخ به این سوال که آیا اسلام به هنر خدمت کرده یا خیر، بسته به نوع جهانبینی ما متفاوت است.
وی افزود: اگر بخواهیم با نگاه گزندهای به این پرسش نگاه کنیم، چیزی دستگیرمان نمیشود در حالی که اگر بخواهیم واقعبینانه نگاه کنیم متوجه میشویم که اسلام به هنر «خیر و برکت» رسانده است. به عبارت دیگر هنر به عنوان دستمایهای بسیار لطیف در دستان این تفکر قرار رفته و برکت پیدا کرده است. مصادیق این موضوع در آثار هنری خلق شده در سراسر دنیا، از دور ترین نقاط آفریقا تا شرق دور تجلی پیدا کرده است. به عبارت دیگر میتوان گفت که اسلام باعث معنابخشی به آثار هنری شده است.
این نقاش و پژوهشگر با اشاره به جلوههای ناب هنر اسلامی گفت: درست است که ایران مهد ناب هنر اسلامی است اما جلوه بیتکلف آن را در ماوراءالنهر یعنی آسیای میانه امروزی نظیر افغانستان میتوانید ببینید، چرا که در آنجا آموزههای دینی و هنری دستنخورده مانده و هنرمند کاملا براساس باور و اعتقادات خود دست به خلق اثر هنری زده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به خدمات هنر به اسلام اشاره کرد و گفت: در نقطه مقابل، اگر بخواهیم خدمات هنر به اسلام را مورد بررسی قرار بدهیم باید در سطحی کلانتر مفهوم هنر اسلامی را مورد توجه قرار بدهیم. هنر اسلامی دارای چند مولفه است؛ اولین مولفه این است که هنر اسلامی برخلاف هنر مسیحیت که تلاش دارد عالم خیال را تجسم ببخشد، سعی دارد نمونههای عینی را به تصویر بکشد. ویژگی دوم هنر اسلامی این است که سراغ حقیقتی میرود که ورای جسم و ماده است. برای مثال، «واقعه کربلا» اتفاقی واقعی است اما حقیقت کربلا و قیام امام حسین علیه السلام در پشت آن نهفته است که حضرت زینب سلام الله علیها میفرمایند: «چیزی جز زیبایی ندیدم.»
اینپژوهشگر گفت: نکته دیگر این است که هنر اسلامی اصلا کسلکننده نیست و تنوع فرم، نور و رنگ در آن به زیبایی دیده میشود. بنده معتقدم که جلوههای عالی هنر در فرهنگ اسلامی ایرانی خلق شده است. موضوع مهمی که در این جلسه باید اشاره کنم این است که در هیچجایی از فرهنگ اسلامی ندیدم که فقه مزاحم هنر شده باشد و نمیدانم چرا عدهای میگویند فقه باعث ایجاد محدودیت برای هنر شده است. بنده معتقدم هنرمند تا زمانی که مسلط بر بیان و زبان هنری نشده است که بتواند اثر فاخر خلق کند، حق ندارد به این حیطه ورود پیدا کند.
محمدمهدی رسولی، نویسنده و نقاش هم بهعنوان دیگر سخنران این جلسه، گفت: پیش از اشاره به مفهوم هنر و اسلام باید مفهوم عمیقتری را مورد بررسی قرار بدهیم و آن هم انسان است. انسان قبل از اینکه هنرمند باشد، کسی است که مخاطب کلام وحی قرار گرفته است و به او یادآوری شده که چه هست و چه باید باشد. در چنین شرایطی، یک هنرمند این نغمهها را بیشتر به سوی خودش جلب کرده و با استفاده از هنر خود تلاش میکند تا انسان را به مقام متعالیتری برساند.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اسلام با ذات و فطرت آدمی کار دارد و اگر به آن فرصت تظاهر بدهیم میبینیم که یک نقاش مسلمان در اثر هنری خود سراغ فطرت پاک انسانی رفته است؛ یعنی دقیقا سراغ همان مفهومی رفته که مورد تاکید اسلام است. باید توجه داشت که اساس و جوهر ذاتی هر اثر هنری، تجلی درونیات و خلقیات هنرمند است و اگر نباشد حلقه مفقودهای گم شده است.
در بخش دیگری از ایننشست، گودرزی دیباج درباره تاریخچه هنر اسلامی گفت: در ۳ سده اول اسلام، حضور و ظهور تصاویر و نقاشی کمتر به چشم میخورد. یعنی هنر تصویرگری، نقاشی، مصور کردن کتب و ... کمتر وجود داشته است. مگر آنکه کاربرد خاصی مدنظر بوده است. برای مثال در کتاب طب از نقاشی استفاده شده است. البته در کشورهایی خارج از شبه جزیره عربستان که اسلام به آنها رسیده است، نمونههای بیشتری از نقاشی به چشم میخورد. برای مثال در مصر و آفریقای مرکزی، آثاری دیده میشود که البته بسیار ضعیفاند. بنده معتقدم که جلوههای درخشان هنر اسلامی را از حدود قرن ۸ و ۹ به صورت جدیتر میبینیم.
وی افزود: میتوان گفت که در ایران، شمایلکشی از صفوی به بعد رونق پیدا میکند. حتی در دوران صفوی، پرترهکشیهایی رایج میشود اما هیچ ربطی به هنر اسلامی ندارد. به همین دلیل است که شمایلهای جدیتر را در دوره زندیه و افشاریه به بعد میبینیم.
اینپژوهشگر، درباره جلوههای هنر اسلامی در ایران گفت: در کشورمان، ۳ نقطه عالی در هنر اسلامی وجود دارد که واقعا عجایب این هنراند؛ مسجد شاه اصفهان، مدرسه چهارباغ اصفهان و مسجد گوهرشاد که هر کدام در دورههای مختلفی ساخته شدهاند. وقتی وارد مسجد گوهرشاد میشوید، میبینید که همه جنبههای هنر تجلی پیدا کرده است. البته باید اشاره کنم که مسجد شاه اصفهان محصول هنر اسلامی در دوران صفوی است که هنر فاخر اشرافمنشانه اسلامی به شمار میرود در حالی که مسجد گوهرشاد دارای باطن صمیمیتر و مردمیتری است.
دیباج ضمن گلایه از عدم بیان هنر اسلامی برای نسل جوان گفت: بخشی از هنر اسلامی ما برای محققین، هنرمندان و حتی نسل جوان بیان نشده است. اگر چیزی نوشته نشده به این معنی نیست که چیزی وجود ندارد. اتفاقا میلیونها اثر هنری در گستره جغرافیای ژئوپلتیک اسلام با همین فرهنگ و جهان بینی خلق شده است، اما کمکاری و بیتوجهی سیستمها بدان باعث شده است که هنر اسلامی را به عنوان یک پدیده مورد نظر قرار بدهیم؛ پدیدهای که در دورهای مفید بوده و در دورهای دیگر مفید نبوده است. به همین دلیل است که سالها نمیتوانیم یک مسجد منطبق بر اصول هنر اسلامی بسازیم. به نظرم لازم است که در ابتدا هنر اسلامی را واکاوی کرده و نشانهشناسی کنیم. سپس مبانی رنگ، فرم، نگاه حکمی اسلامی و ... از دل آن بیرون کشیده شود و سپس در دورههای آموزشی دانشگاهی و غیردانشگاهی تدریس شود.
وی در پایان گفت: بنده معتقدم که مبانی مختلف هنر اسلامی را آموزش نداده و تبدیل به درس نکردهایم. همین موضوع باعث میشود که یک مسجد ساخته میشود اما هیچ ربطی به هنر اسلامی ندارد. البته فقط مسجد نیست. پل صدر ساخته میشود اما وقتی از زیر آن عبور میکنید هر لحظه میترسید که فرو بریزد در حالی که پل خواجو ساخته میشود و شما دوست دارید ساعتها زیر آن راه بروید و بنشینید. هنر اسلامی، هنر امیدزا و امیدپرور است. در هنر اسلامی هیچ رنگ و بویی از غم دیده نمیشود و ملالآور نیست. این پارامترها در هنر فرش، معماری و ... کاملا به چشم میآید.
وقتی اقتصاد بزرگترین چالش است
فرشته احمدی، داستان نویس و منتقد ادبی درباره وضعیت مدیریت فرهنگی در دولتهای یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: اگر بخواهیم کوتاهمدت به این موضوع نگاه کنیم یعنی چهار سال به چهار سال و هشت سال به هشت سال، باید دقیقتر و با جزئیات بیشتری صحبت کنیم و با مثال پیش برویم. اما اتفاقی که برای صنعت نشر گذشته از نگاه حاکم بر ادبیات، افتاده این است که در بخش اقتصادی با گرانی وحشتناک کاغذ و بیمیلی ناشران برای چاپ کتابهای معمول و کمفروش و هجوم ناشران به سمت کتابهایی که از فروشش مطمئن باشند، مواجه هستیم که این موضوع منجر به تزریق نگاه سطحی و گذرا به فرهنگ و ادب شده است.
او با تأکید بر اینکه بزرگترین چالش ما در حوزه فرهنگ، چالش اقتصادی است، گفت: با هر ناشری که صحبت کنید، میبینید که در یکی دو سال اخیر به زور دارند از پس مشکلات اقتصادی و حل مسائل درونیشان برمیآیند. هیچگاه کتاب برای مردم جزء کالاهای ضروریشان محسوب نمیشد و قشر خاصی حاضر بودند از خیر یکسری چیزهای ضروری بگذرند و کتاب بخرند اما الان قیمت کتابها آنقدر عجیب و غریب شده و از طرف دیگر سبد کالاهای مردم هم دارد روز به روز از کالاهای اساسی خالی میشود حالا چه رسد به کتاب. یعنی مسئله اقتصادی در اواخر دولت دوازدهم آنقدر پررنگ شد که همه چیز را تحت شعاع خود قرار داد.
احمدی در ادامه گفت: سالهای زیادی است که فرهنگ ما روز به روز کوچکتر و لاغرتر شده و نهادی از آن حمایت نکرده است و یا اینکه نهادها قدرتشان برای حمایت از فرهنگ و ادبیات کمتر شده و کمتر توانستهاند کاری برای آن انجام دهند. در دهه ۷۰ چند جایزه ادبی وجود داشت و الان چند جایزه وجود دارد؟ آن زمان چند مجله فرهنگی وجود داشت و الان چندتا مجله ادبی داریم؟ در آن دوران چند نشست نقد و بررسی کتاب برگزار میشد و الان چقدر است؟ منظورم یکی دو سال کرونازده نیست، بلکه پیش از آن است. کافی است فهرست تعطیلی جوایز را دربیاوریم و ببینیم دلایلش چه بوده است. من فکر میکنم اینکه نگاهمان را به چهار سال و هشت سال منحصر کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده، خوب نیست و باید به بازه زمانی بیشتری نگاه کنیم.
نویسنده «هیولاهای خانگی»، «سارای همه» و «پری فراموشی» با بیان اینکه از دهه ۷۰ تا کنون باید وضعیت حوزه فرهنگ و ادب بررسی شود، گفت: باید ببینیم انگیزهای که اهالی فرهنگ برای حضور در صحنههای عمومی داشتند، چه بوده و چه اتفاقی برای این تعامل افتاده است. همانطور که گفتم یکی از این آیتمها، تعداد جوایز ادبی و حذف همه آنها است که پاسخ شفافی برای حذفشان وجود نداشت. باید پرسید چرا این اتفاق افتاد؟ پاسخ به اینکه چرا اجازه برگزاری به جوایز ادبی که تعدادشان هم زیاد نبود، داده نشد، پاسخ خیلی از چیزها را میدهد. نیازی هم نیست که خیلی به این هشت سال بپردازیم. هر اتفاقی که در این هشت سال افتاد مانند هشت سال قبلش بود، چند کتاب مجوز گرفتند، برخی لغو مجوز شدند، چند کتاب دوباره مجوز گرفتند. این آیتمها برای اینکه دیدگاه روشنی به ما بدهد، کافی نیست.
او افزود: فکر میکنم نگاه اقتصادی خیلی تأثیرگذار بوده و هست، ناشران اقتصادی نگاه میکنند و سودآوری برایشان مهم است، سبد کالای مردم از کتاب خالی شده و اینها موضوع درجه یکی است که به فرهنگ و ادبیاتمان آسیب میزند. البته این موضوع برگرفته از شرایط فعلی کشور و تورم عجیب و غریبی است که تاکنون سابقه نداشته است.
فرشته احمدی خاطرنشان کرد: اصل ماجرا این است که نگاه مسئولان با نگاه درگیران این بخش خیلی متفاوت است. نمیدانم این آشتی چگونه به وجود میآید؟ چطور میتوان دربارهاش صحبت کرد؟ و چطور پل ارتباطی بین آنها برقرار کرد؟ نمیدانم در دولت آینده با این پیشفرضی که وزیر ارشاد اعلام کرد و همه در تعجب ماندند و با چنین برنامهای قرار است چه پیش بیاید. به نظر نمیرسد آینده خیلی روشنی در انتظار ما باشد، به هر حال اوضاع بهتر از این نخواهد شد و بدتر شدنش هم به قضیه اقتصادی و سختگیریهای شدیدتری که ممکن است اعمال کنند، مربوط میشود.
این کتابفروش درباره حمایتهایی که در قالب طرحهای فصلی کتاب انجام شده و حمایت از فرهنگ در دوران کرونا نیز گفت: در دوسال اخیر که همه طرحها مصادف بود با کرونا و وضیت بد فروش در همه زمینهها. در طرحها مردم به خاطر تخفیفی که شامل حالشان میشود، استقبال میکنند و در صفحههای مجازی آدم احساس میکند ناشران و کتابفروشان تحرکی در این ایام دارند. با توجه به اینکه کتابفروشی ما در این طرحها شرکت نکرده، نمیدانم چقدر واقعیت دارد و چقدر موثر است. اما مهمترین اتفاقی که افتاد اعلام و پیامکهای دائمی و تکراری بود که برای ما میآمد به عنوان حمایت از بنگاههای آسیبدیده فرهنگی و دعوت برای ثبتنام و درخواست وام که کسی نتوانست ثبتنامی انجام دهد. اعمال ریاکارانهای که صرفا اعلام میشد که ما داریم کاری را انجام میدهیم اما هزار سنگ پیش پای آدمها میاندازند که این کار انجام نشود زیرا توان انجامش را ندارند. قرار است وامهای با بهره کم و پرداخت طولانیمدت به بنگاه آسیبدیده از کرونا اختصاص دهند اما از هرکدام از همکارانم که پرسیم هیچکدام موفق نشده بودند یعنی سایت طوری برنامهریزی شده که نتوانید ثبتنام کنید. حتی اتحادیه ناشران هم نامهای نوشته که مشکل از کجاست. این موضوع شبیه خیلی از اتفاقهای دیگری است که میافتد. یعنی وعده و وعیدهایی داده میشود در حالی که امکان انجام آن را ندارند؛ یعنی توان و بودجه این را که از بنگاههای آسیبدیده از کرونا حمایت کنند ندارند اما میخواهند این ژست را بگیرند که داریم کاری انجام میدهیم در حالی که در عمل هیچوقت انجام نمیشود و یا شرایطی میگذارند که کسی واجد آن شرایط نیست.
با تالیف نصرالله امامی
«نظامی گنجهای و پنج گنج» منتشر شد
کتاب «نظامی گنجهای و پنج گنج؛ جستاری در زندگی و شعر نظامی گنجهای با گزیدهای از منظومههای او» تالیف نصرالله امامی را سازمان سمت در ۴۱۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۴ هزار تومان منتشر کرد.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی به عنوان منبع قابل استفاده برای دروس «متون نظم (۳) قسمت سوم نظامی» در مقطع کارشناسی، «نظم فارسی (۳) و تطور متون شعر فارسی» در مقطع کارشناسی ارشد و «تحقیق در ادبیات غنایی و تحقیق در متون غنایی» در مقطع دکتری هرکدام به ارزش ۲ واحد تدوین شده است. علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقهمندان نیز میتوانند از آن بهرهمند شوند.
نصرالله امامی مولف این اثر که استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شیراز است در مقدمه این اثر آورده است: «نظامی گنجهای از شاعران نامآور و طراز اول شعر پارسی و آفریننده شاهکارهای تکرارناشدنی در ادبیات ایران است؛ ولی حقِ او چنان که باید و شاید، ادا نشده است. به گواهی دو کتابشناسی معتبر که آثار و مقالاتی درباره نظامی را شامل میشوند، هنوز گوشهها و ابعاد بسیاری از زندگی و شعر نظامی مورد پژوهش و واکاوی قرار نگرفته است و نکتههای ناگفته و زوایای تاریکی درباره زندگی او باقی است؛ اثر حاضر هم ادعای آن را ندارد که همه آن ابعاد و جنبههای تاریک را روشن کرده باشد؛ با این حال در جستاری نسبتاً جامع، در این تلاش بودهام تا قوس زندگی شاعر و مهمترین زوایا و گوشههای حیات او را برکاویده و نقّادی کنم و ویژگیهای شعر او را در ترازوی نقد و توصیف بگذارم، به گونهای که شاید بتواند خواننده مشتاق و دوستدار زندگی و شعر نظامی گنجهای را تا اندازهای راضی کند.»
وی در ادامه نیز مینویسد: «در بخش گزیده مثنویهای پنجگانه نظامی هم برای نخستینبار، بیرون از یکی دو منظومه مشهور او که بارها گزیدهسازی شدهاند، پنج گنج شاعر مورد گزینش قرار گرفته و در این کار تمامی تلاش مؤلف بر آن بوده تا شکل و شاکله داستانوارگی در مثنویهای داستانی حفظ شود، به گونهای که خواننده با مطالعه آنها پنداری تا حدّی توفیق خواندن متن کامل پنج گنج نظامی را حاصل کرده است.
این تألیف میتواند برای بسیار از علاقهمندان شعر و ادبیات فارسی، جذّاب و خواندنی باشد و در کنار آن، برای دانشجویان دورههای مختلف این رشته هم مورد استفاده قرار گیرد.
بیآنکه بخواهم هیچ دعوی خاصی را پیش چشم آورم، ناچار به گفتن این نکته هستم که اثر حاضر محصول چهل و چند سال تدریس زبان و ادبیات پارسی است و اگرچه از نظر تیزبین داوران و ویراستاران فاضل و ارجمندی نیز گذشته است؛ ولی بیگمان از سهو و خطا مصون نیست و به همین سبب با خاطری باز، پذیرای هر نقد و نظری درباره آن هستم.»
کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده است نویسنده بخش نخست را به زندگی، زمانه و شعر نظامی اختصاص داده است این بخش خود شامل سیزده فصل است این فصول شامل زندگی و زمانه نظامی، جایگاه نظامی در شعر پارسی، خلاقیت و آفرینشهای شعری و هنری، دانش و حکمت نظامی، آرمانشهر در منظومه ذهن نظامی، نظامی و شاعران دیگر، میراث شعری نظامی، نظامی و ادبیات داستانی منظوم پارسی، مخزن الاسرار، خسرو وشیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه است. بخش دوم شامل گزیدهای از پنج گنج به همراه توضیحات است.
در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «نظامی گنجوی شاعر بزرگ غنایی در قرن ششم هجری با خلق پنج اثر برجسته یعنی مخزنالاسرار، خسرو شیرین، هفت پیکر، لیلی و مجنون و اسکندرنامه، نه تنها در ادبیات فارسی بلکه در ادبیات جهان، نامی ماندگار از خود باقی گذاشته است. نظامی آغازگر داستانسرایی منظوم در شعر فارسی است و پنج منظومه بزرگ او به پنج گنج معروف است، از چنان شهرتی برخوردار است که پس از وی صدها سراینده به تقلید از آن برخاستهاند و بدین ترتیب بابی تازه در آفرینش ادبیات داستانی به شعر گشوده شده است. زبان توانمند، ذوق سرشار در خلق ترکیبات شعری، و تصویرهای نو آیین و بدیع از ویژگیهای پنج گنج نظامی است و در کنار اینها گیرایی روایت و بار عاطفی و اخلاقی این پنج اثر سبب شده است تا آنها را در میان مشتاقات شعر فارسی از هر طبقه و گروهی خوشایند و مقبول سازد. کتاب حاضر که با عنوان نظامی گنجهای و پنج گنج به میراث شعری این سراینده بلند آوازه پرداخته است، دارای بخشی مبسوط در شرح زندگی و معرفی منظومههای نظامی است ودر کنار آن، گزیدهای منسجم و یکپارچه از آنها به دست آمده است تا خوانندگانی که مجال مطالعه متن کامل پنج گنج نظامی را ندارند بتوانند منظومه های پنجگانه او را تقریباً با همان شکل و ساختار اصلی در قالبی مختصرتر مطالعه کنند. مولف کوشیده است که واژهها و عبارات دشوار متن را نیز معنا کند و توضیح دهد تا بهرهمندی مشتاقان پنجگنج نظامی در هنگام مطالعه آنها به سبب برخی از دشواریهای متن، متوقف نشود و از لذت درک ادبی این پنج منظومه کاسته نشود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
اولویت اول ما رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اولین اولویت کاری خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت اول ما در دولت در همه حوزهها از جمله حوزه فرهنگ و هنر رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا خواهد بود، در ۱۸ ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبرو بوده تمامی فعالیتهای فرهنگی و هنری کشور تحت الشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمه تعطیلی رفته است.
وی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر به موجب این شیوع با روزگار سختی روبرو بودند و سعی ما در دولت مردمی بر این است که از وضعیت فعلی عبور کنیم و بتوانیم سریعاً یک فضای حمایتی و پشتیبانی را ایجاد کنیم.
اسماعیلی افزود: در جلسه امروز دولت نیز همین موضوع مطرح و قرار بر این شد که مجموعههای پشتیبان در دولت همانند سازمان برنامه و بودجه بتوانند کمکهای لازم را داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بحث واکسیناسیون سراسری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که پیش از این توسط آقای صالحی و همکارانشان آغاز شده بود را تکمیل خواهیم کرد و تلاش ما براین است که با پایین آمدن شیوع ویروس کرونا، بازگشایی فعالیتهای فرهنگی و هنری را با حفظ پروتکلهای بهداشتی داشته باشیم، تمام دغدغه ما این است که هرچه سریعتر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی باز گردد.
اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه اتمام دوران وزارت آقای صالحی به معنای قطع همکاری ایشان با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد بود، تصریح کرد: سعی ما بر این است که از شخصیتهای فرهنگی همچون آقای صالحی که مایه افتخار کشور هستند بهره ببریم و سوابق و تجربیات علمی و فرهنگی ایشان ایجاب میکند که از نظرات کارشناسی ایشان استفاده کنیم، تاکید رئیس جمهور نیز براین است که در یک فضای تعاملی از تجارب مدیران گذشته بهره برده و آن را به شرایط حال و آینده پیوند بزنیم تا در یک مسیر همافزا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.
وی در پایان گفت: تلاش ما در دوران جدید این است که بتوانیم یک مسیر رو به جلو را ترسیم کنیم و نقش فرهیختگانی چون آقای صالحی در این راستا بسیار مهم است.
سیدعباس صالحی نیز با تبریک انتخاب محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم در مسیر جدید مسئولیت خود موفق باشید و بنده نیز به عنوان سرباز این کشور هرجایی که نیاز به کمک بنده باشد در خدمت شما و حوزه فرهنگ و هنر کشور خواهم بود.
وی ادامه داد: برای شما و همکارانتان دعای خیر داشته و از خداوند متعال خواستارم به شما کمک کند تا این مسئولیت سنگین را به پیش برده و با جهشهای سریعتر و سرعت کاملتر به سمت جلو حرکت کنید، امید است در دوره جدید دولت آقای رئیسی و مدیریت شما شاهد اتفاقهای درخشان و قابل ارجاع به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه باشیم.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از کارهایی که در انتهای دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم انجام دادیم کاری با عنوان «تجربهنگاری» بود، در این طرح بنده به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۷ ساعت مصاحبه از وضعیت ۴ سال وزارتخانه را داشتهام، همچنین سایر معاونان و مدیران نیز به صورت مجزا گفتوگوهایی را داشتند که تمام این مصاحبهها در قالب فیلم، فایل صوتی و کتاب در اختیار مدیریت جدید قرار میگیرد.
صالحی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات تجربهنگاری ارائه تصویری روشن از ۲۷ پروژه اصلی این وزارتخانه در دوره ۴ ساله دولت دوازدهم بود که مدیران جدید میتوانند از آن استفاده کنند، یکی از مسائلی که در این نوع نقل و انتقالهای مدیریتی باید مورد توجه قرار بگیرد همین حافظه تاریخی مدیریتی است، پیشنهاد میکنم این اتفاق در دورههای دیگر هم ادامه پیدا کند تا دانش مدیریتی اتصال خود را با مدیران جدید حفظ کند و قطعاً این به هم پیوستگی میتواند به دوره جدید مدیریتی یک دستگاه کمک کند.
وی افزود: قطعاً در هر دوره مدیریتی جدید کارهای نو شکل خواهد گرفت اما این اتصال حافظه تاریخی میتواند کمک کند که مدیران جدید با اتکا به گذشته با علم بیشتری به سوی آینده حرکت کنند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه پس از پایان دوران وزارت خود در چه کاری اشتغال خواهند داشت، خاطرنشان کرد: بنده از فضای علمی و فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمدم و امروز پس از پایان دوران مدیریتی خود مجدداً به همان حوزه فکر، اندیشه و کتاب باز خواهم گشت تا بتوانم از خوشهچینی اصحاب فکر و اندیشه بهره ببرم.
اخبار
اتفاقهایی که در دولت روحانی افتاد و نیافتاد
داوود امیریان درباره مدیریت فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات و کتاب در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: در بخش کتاب اتفاق ویژهای نیفتاد؛ رکود، دلزدگی، افسردگی و مسائل دیگر همه دست به دست هم داد و در این سالها اتفاق خاصی نیفتاد. ما در این چندساله حتی یک کار شاخص نداریم. زمان آقای خاتمی و آقای رفسنجانی آثاری چاپ شد که الان جزء آثار کلاسیک و کارهای ماندگار ایران است اما از زمان آقای احمدینژاد تا کنون اتفاق ویژهای نیفتاده یا کتابی که شاخص باشد که در ذهنم مانده باشد و بگویم اینها ماحصل دولتهای اخیر هستند نبوده است.
او در ادامه گفت: در دوره آقای احمدینژاد وفور پول شد، قیمت نفت بالا رفت و دلار زیادی آمد اما اتفاقی در حوزه کتاب نیفتاد جز اتفاقهای خرافهپرستانه. در زمان آقای روحانی هم اتفاقی نیفتاد و وزیران ارشاد کاری انجام ندادند، در سینما سانسور و فیلمهای توقیفی بیشتر شد به نحوی که صدای همگان را درآورد و همه میگفتند صد رحمت به دولت قبل! زمان شمقدری و سجادپور خیلی از فیلمها مجوز میگرفتند و اینهمه گیر و گرفتاری نبود اما متأسفانه در دولت روحانی خیلی از فیلمها مجوز نگرفتند؛ از جمله «رستاخیر» احمدرضا درویش که توقیف شد.
امیریان در ادامه اظهار کرد: در حوزه کتاب نیز با افزایش سانسور مواجه بودیم. در این دولت سانسور بیشتر بود که این موضوع یا به خاطر ترسشان بود و یا اینکه فشارهای بیرونی وجود داشت و نهادها و ارگانهای دیگر فشار میآوردند و جلو چاپ کتاب را میگرفتند و مجوز کتابی که چاپ شده و به چاپ چندم هم رسیده بود باطل میشد.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان همچنین درباره طرحهای کتاب و کتابخوانی گفت: اینها کارهای دم دستی بود، انگار سرطان داشته باشی و برایت استامینوفن کدئین تجویز کنند تا دردت را آرام کند. زمانی کتابهای ما ۳۰هزار تا و ۱۰هزار تا چاپ میشد اما الان به ۲۰۰ تا و ۵۰۰ تا رسیده که فاجعه است و منجر به افسردگی و یأس شده و باعث شده کار شاخص نداشته باشیم. در این دولت حتی به کارهای محمود دولتآبادی مثلا «کلنل» اجازه چاپ ندادند. اینها بد است. اگر ادعای تدبیر و امید داشتند، که من هم به آن رأی داده بودم، نتوانستند کاری کنند، نه شجاعت داشتند و نه جسارت که دفاع کنند. دادن تخفیف برای خرید کتاب که نوعی سوبسید است، فقط مسکن و مرهم است و به درد نمیخورد. در این سالها فرهنگ دغدغه مسئولان نبود. خود من برنده کتاب سال شدم، اما در این سالها آنقدر بهانه کردند و بخش ادبیات کودک و نوجوان را حذف کردند؛ کتاب سال زیرمجموعههای زیادی دارد اما جرأت نکردند بخشهای دیگر را حذف کنند و زورشان به ادبیات کودک و نوجوان رسید. جایزه «جلال» هم مسخرهبازی شد، از ۱۱۰ سکه رسیدند به ۲۰ میلیون.
نویسنده «گردان قاطرچیها»، «داستان بهنام» و «برادر من تویی» در ادامه بیان کرد: حرفم این است که چرا باید تیراژ کتابمان به ۵۰۰ نسخه و ۲۰۰ نسخه برسد؟ فقط ادعا داریم که ما ملت فرهنگی هستیم اما نتوانستیم در این حوزه درست کار کنیم. الان تعداد زیادی از بچهها ترک تحصیل کردهاند. آنقدر دعواهای سیاسی بالا گرفته که فرهنگ مسخرهبازی شده است. در مجلس هرکس را که نمیتواند در یک کمیسیون جایی پیدا کند، در کمیسیون فرهنگی میگذارند. کار فرهنگی فقط شعار دادن نیست اما آنها فرق فرهنگ را با چیزهای دیگر نمیدانند. در بخشهای فرهنگی از نهادهای امنیتی آدم آوردهاند. طرف فرق تعزیه و تئاتر را نمیداند، در عمرش کتاب نخوانده، فرق داستان و مقاله را نمیداند اما همینها برای فرهنگ تصمیمگیری میکنند. این اتفاق در دولت آقای روحانی افتاد و اینها فاجعه است. متأسفانه سانسور زیاد شده؛ میگفتند زمان آقای رفسنجانی سانسور زیاد بود اما فکر میکنم دوره آقای روحانی بیش از همه بود؛ یا شجاعت و وجودش را نداشتند که جلو خیلی جاها بایستند و یا خودشان هم دوست داشتند که این اتفاق بیفتد. به قول معروف «آسه بیا آسه برو که گربه شاخت نزنه».
داوود امیریان همچنین درباره پیشنهادهایی که در حوزه ادبیات و کتاب برای دولت جدید دارد با انتقاد از برنامه وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و مواضعش مثلا در قبال خانه سینما گفت: شاید کسان دیگری و مشاوران برنامه را تدوین کردهاند اما همه اینها به نام او تمام میشود.
در خبرگزاری تصویری ایران پرس؛
فعالیت شبانه روزی بندر شهید رجایی
بندر شهید رجایی بندرعباس، مرکز استان هرمزگان با وجود تحریمها فعالیت 24 ساعته درچارچوب تکمیل زنجیره کالاهای اساسی مورد نیاز ایران دارد. کشتیهای حامل کالاهای اساسی ازجمله شکر، گندم، انواع نهادهها و دیگر اقلام با پهلوگیری در بندر شهید رجایی به سرعت تخلیه و مستقیم به مناطق مختلف ایران ارسال میشود. بندر شهید رجایی، بزرگترین بندر تجاری ایران است و با فراهم بودن زیرساختهای آن، بندر شهید رجایی در زمینه ترانزیت، صادرات و همچنین واردات کالاهای اساسی فعالیت ویژه دارد. بندر شهید رجایی با حدود 80 بندر منطقهای و بینالمللی روابط دریایی و مبادله کالا دارد و بهعنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران شناخته میشود و بندر راهبردی شهید رجایی سهم 50 درصدی در تجارت ایران دارد. خبرگزاری ایران پرس گزارش تصویری از این بندر به آدرس https://farsi.iranpress.com/iran-i202273 در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8577/28003/98568
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8577/28003/98569
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8577/28003/98570
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8577/28003/98571
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/8577/28003/98572
|
عناوین این صفحه
- فقه اسلامی هیچ مزاحمتی برای هنر نداشته است
- وقتی اقتصاد بزرگترین چالش است
- «نظامی گنجهای و پنج گنج» منتشر شد
- اولویت اول ما رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ است
- اخبار