|
در ارزیابی از وضعیت دریاچه ارومیه؛
رضایت سلاجقه از میزان آب دریاچه ارومیه
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در دریاچه ارومیه اکنون یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد.
علی سلاجقه، در ارزیابی از وضعیت دریاچه ارومیه با توجه به بارندگیهای اخیر گفت: وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل خیلی مناسب است و اکنون یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون متر مکعب آب وجود دارد و حتی شرایط برای تفریح مردم مهیاست.
وی همچنین در مورد وضعیت رهاسازی آب سدها برای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: اولین سالی است که وزارت نیرو در حق آبه دریچه ارومیه خوب ورود پیدا کرد، لذا وضعیت مناسبی است. هر سدی که وضعیت مناسبی داشته باشد با توجه به جدولی که در وزارت نیرو داریم، حقآبه را تامین میکند، البته که هر چه هوا گرمتر شود طبیعتا تبخیر افزایش مییابد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه با این روندی که وجود دارد، رهاسازی از سوی چند سد انجام شده است. در مورد بقیه سدها نیز بستگی به وضعیت بارندگی دارد.
سلاجقه تصریح کرد: اکنون تالاب های ۱۱ گانه اقماری دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارند و حیات وحش این منطقه در وضعیت خیلی مناسبی است.
بیعت مردم با شهدای راه قدس در تهران
طوفان الاحرار؛ قیام دفاع از فلسطین
راهپیمایی روز جهانی قدس در حالی برگزار شد که شاهد شرایط متفاوتی از تحولات منطقهای و بینالمللی هستیم.
راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس با شعار «روز قدس، از طوفان الاقصی تا طوفان الاحرار» در بیش از در بیش از ۲ هزار نقطه کشور به طور همزمان از ساعت ۱۰ صبح دیروز (۱۷ فروردین) برگزار شدشد.
مبدا همه راهپیماییهای روز جهانی قدس، مساجد و حسینیههای سراسر کشور و مقصد همه راهپیماییها نیز به میعادگاههای نماز ختم شد.
در تهران نیز مسیرهای دهگانه راهپیمایی به سمت دانشگاه تهران محل برگزاری نمازجمعه ختم شد. سخنران این مراسم در تهران، سردار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه بود.
همزمان با راهپیمایی دیروز، پیکر مطهر شهدای گرانقدر کنسولگری ایران در دمشق، در تهران تشییع میشود و پس از آن پیکرهای مطهر شهدا به زادگاههای خودشان منتقل خواهد شد.
راهپیمایان روز جهانی قدس در قطعنامه پایانی ضمن تاکید بر حمایت از مردم مظلوم غزه و محکوم کردن جنایت رژیم جعلی صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، تاکید کردند پاسخی سخت و پشیمان کننده در انتظار صهیونیستها است.
سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه روز قدس در تهران اظهار کرد: مسافران قدس دیروز در حال عروج به عرش اعلا هستند. دیروز ما پیکر مجاهدان بزرگی را در دست داریم. سرلشکر شهید «محمدرضا زاهدی» که ما او را «علی» صدا میزدیم، یک مجاهد پُر افتخار، اهل وعده صادق، ذکر، نماز، امر به معروف و نهی از منکر بود.
وی افزود: شهید زاهدی از ۴۳ سال پیش تا به دیروز لباس جهاد را از تن به درنیاورد زیرا او معتقد بود که امیر مؤمنان فرموده است اگر قومی لباس جهاد را از تن به در کنند، خداوند به آنها لباس ذلت میپوشاند.
سرلشکر سلامی گفت: سرلشکر شهید علی زاهدی، همرزم شهید «حسین خرازی»، «احمد کاظمی» و سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» بود؛ ایشان فرمانده شجاع و مدبر لشکر ۱۴ امام حسین علیه السلام و تیپ قمر بنی هاشم در دوران دفاع مقدس بود. ایشان یک اسطوره جاودان و شخصیتی شبه افسانهای بود که بعد از دوران دفاع مقدس، چندین سال به همراه فرمانده جاودانه جبهههای مقاومت سپهبد شهید پاسدار حاج قاسم سلیمانی در لبنان و سوریه برای ساخت قدرتی عظیم در مقابل صهیونیستها مجاهدت کرد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی نمیتواند از شر فتنههایی که ایجاد میکند، بگریزد. ما هشدار میدهیم هیچ عملی از هیچ دشمنی در مورد نظام مقدس ما بدون پاسخ نخواهد ماند. هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراطوریها است.
محمدمهدی اسماییلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع با شکوه راهپیمایان روز جهانی قدس در تهران حاضر شد.
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران گفت: ژیم صهیونیستی با کودککشی خود روی تمام سفاکان تاریخ را سفید کرده؛ امسال با توجه به اتفاقات اخیر غزه و جنایتهایی که رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۶ ماه انجام داده و کودک کشی بینظیری که انجام داده، این رژیم روی سفاکان تاریخ را سفید کرده است.
وی افزود: دیروز با اتفاقی که افتاده و شهدای عزیزی که در حال تشییع هستند، همگی باعث شده که یک ابراز انزجار ملی، یک وحدت و انسجام ملی شکل بگیرد. شاهد هستید که مردم با همه سلایق سیاسی، گروهی و همه تفاوتهای متعارفی که در یک کشور آزاد، پیشرفته و مستقل مانند ایران وجود دارد، پای آرمان بزرگ حمایت از مظلوم و فلسطین به میدان آمده اند.
اسماعیلی تاکید کرد: این حضور پرشور در آغاز سال جدید حرکتی نویدبخش برای انسجام بیشتر در داخل کشور بشمار میرود و این برای نخستین بار است که این گونه رژیم صهیونیستی را در فضای رسانهای شکستخورده می بینیم.
سردار حسین نجات در جمع خبرنگاران حاضر در راهپیمایی روز قدس، با اشاره به دلایل حمله موشکی نظامیان صهیونیست به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، اظهار کرد: اسرائیل دو شکست بزرگ خورده، اول شکست اطلاعاتی است که برخلاف همه برنامهریزیهایی که کرده بود عملیات طوفان الأقصی توانست تا عمق سرزمینهای اشغالی نفوذ کند.
وی افزود: دومین شکست صهیونیستها در این است که به هیچکدام از اهداف خود باوجود بمباران چندماهه غزه نرسیدند و به همین دلیل دست به اعمال انفعالی میزند که نمایانگر اوج شکست و افتضاح رژیم اشغالگر قدس است.
سردار نجات یادآور شد: کارهایی که این رژیم در سوریه و دیگر نقاط انجام میدهد هم نشانگر خشم فراوانش از محور مقاومت است که دائماً به این رژیم فشار میآورد و ضربه میزند.
در جریان مراسم راهپیمایی روز قدس عده ای از بانوان تهرانی با در اغوش گرفتن تمثال های از کودکان قربانی در جنگ غزه با مادران و خانواده این کودکان قربانی همدردی کردند.
تکواندوکاران و کاراتهکاها در حوالی میدان ولی عصر برای ارایه نمایش حرکات رزمی حضور یافتند.
آخرین وضعیت ساماندهی جاده مرگ یوزپلنگها
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به آغاز فنسکشی ۲ کیلومتر از جاده عباسآباد بر لزوم تسریع در فنسکشی و نورپردازی این جاده برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد.
مرگبارترین جاده کشور برای یوزها جاده عباس آباد است. جاده عباسآباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظتشده توران عبور میکند. اولین آمار ثبت شده از تلفات یوز در این جاده به سال ۸۹ باز میگردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند این درحالیست که در این محدوده طی دو دهه اخیر حدود ۱۰ فرد (قلاده) یوزپلنگ آسیایی تلف شده است؛ به عبارتی بیشترین تلفات جادهای یوز در جاده عباسآباد گزارش شده چراکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است این در حالیست که به گفته معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه به عنوان یکی از متولیان اقداماتی برای فنسکشی اطراف جاده عباسآباد انجام نداده است.
حسن اکبری افزود: وزارت راه بخشی از تعهدات خود را برای ایمنسازی جاده عباسآباد انجام داده است البته به این معنا نیست که توانستهایم طرح را بهگونهای پیشبیریم که اثربخشی قابل قبولی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر چهار کیلومتر از مسیر جاده عباسآباد نورپردازی شده است، گفت: دوربینهای کنترل سرعت در مسیر نصب شدهاند و در ۴۵ کیلومتر از مسیر میانگین سرعت محاسبه میشود و محدودیت سرعت ۹۰ کیلومتر لحاظ شده است این در حالیست که سرعت قانونی تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اطلاعرسانی و هشدار به شیوه استانداردتر و مناسبی با حمایت وزارت راه انجام شده است و تابلوهای طراحی و نصب شده در مسیر، دید خوبی دارند علاوه بر آن بنرهایی هم نصب شده است بنابراین اطلاعرسانی و هشدار خیلی بهتر از گذشته انجام شده است.
وی با بیان اینکه وزارت راه اقداماتی برای فنسکشی اطراف جاده عباسآباد انجام نداده است، توضیح داد: وزارت راه در مقطعی اعلام کرد که ۲۰ میلیارد تومان به استان سمنان برای شروع این کار اختصاص داده است اما این کار در پیچ و خم سازمان برنامه و بودجه ماند و استانداری اعلام کرد از کانال مناسبتری باید این پول هزینه شود. این مساله از سوی استان رفع و رجوع شد ولی عملا هنوز اعتباری برای فنسکشی تخصیص پیدا نکرده است.
اکبری ادامه داد: در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست دست به کار شده و در توافق با بخش خصوصی فنسکشی را به صورت پایلوت در یک مسیر ۲ کیلومتری آغاز کرده است.
وی تاکید کرد: با این حال میبایست هم فنسکشی و هم ادامه نورپردازی تسریع شود تا شاهد حادثه بدی نباشیم. جابجایی یوزها عمدتا از حدود غروب تا نزدیک طلوع آفتاب انجام میشود. کار سختی است که محیط بانان تمام شب را پایش انجام دهند ولی این کار را حداقل در ایام تعطیلات که رفت و آمد زیاد باشد، دنبال میکنیم. معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره دپو شدن پنج کیلومتر فنس تهیه شده از سوی انجمن یوز ایرانی گفت: ما در چارچوب قانون حتی برای استفاده از ظرفیت حامیان مالی و در قالب استفاده از مسوولیت اجتماعی شرکتها و موسسات صنعتی و معدنی مکاتباتی داشتیم. الان هم پیگیر هستیم و قطعا استقبال میکنیم بنابراین با چنین فعالیتهایی مخالف نیستیم.
وی اضافه کرد: اگر جمعآوری پول و خرید فنس بدون لحاظ چارچوبها و هماهنگیهای لازم انجام شود، ممکن است یک بخشهایی از سازمان ورود کنند البته این به معنای استفاده نکردن از فنسها نیست. اکبری در پایان گفت: ۸۰ کیلومتر طول مسیر است که حدود ٣٨ کیلومتر آن باید فنس کشی شود. اگر بتوانیم در دوطرف جاده یک مسیر قابل قبولی را هم فنس کشی کنیم و هم همزمان پلهای آن را بسازیم، نتیجه بخش خواهد بود بنابراین به دنبال تامین منابع هم از طریق وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه هستیم و هم از طریق رایزنی بیرون سازمانی برای جذب حامی مالی. هر کدام از این منابع تامین شود، از فنسهای دپو شده برای تکمیل مسیر استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل اتوبوسرانی تهران اعلام کرد:
ورود اتوبوسهای چینی به تهران تا پایان سال جاری
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از حل مشکل تأمین راننده اتوبوس خبر داد. مهدی علیزاده، با بیان اینکه ادامه نوسازی اتوبوسهای پایتخت با قدرت در سال جدید انجام میشود، گفت: ادامه بازسازی اتوبوسها با قدرت انجام میشود و در راستای رفع مشکل کمبود راننده پایه یک نیز مصوبه هیأت وزیران در قالب «کارت شهری» و «کم کردن دوره اخذ گواهی نامه پایه یک از شش ماه تا یکسال به دو ماه» با همکاری پلیس راهور، در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه علت کمبود راننده اتوبوس به دلیل دو مشکل اساسی است، تشریح کرد: چه در بخش اتوبوسهای ملکی متعلق به شهرداری تهران و چه در بخش اتوبوسهای خصوصی، درآمد بخش برون شهری بیشتر از درون شهری است. به همین علت رانندگان دارای پایه یک، برایشان کار کردن در قسمت برون شهری به لحاظ مالی جذابیت بیشتری به نسبت فعالیت در خطوط داخل شهر دارد و به سمت فعالیت در آن قسمت تمایل پیدا میکنند. علیزاده با تأکید بر اینکه اخذ گواهینامه پایه یک طولانی مدت است، افزود: این فرآیند طولانی در بخش خصوصی و ملکی مشکلاتی ایجاد کرده است و باید به مصوبه هیأت وزیران در سال ۸۵ استناد کنیم که اقداماتی را در قالب «کارت شهری» تعریف کرده بودند. به گفته وی، بر اساس این مصوبه، افرادی که گواهی نامه پایه دو دارند با طی دورههای تخصصی و لازم و پس از گذراندن سه سال، گواهی نامه فعالیت بر روی اتوبوس را دریافت میکنند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد اورهال اتوبوسهای تهران با تأکید بر اینکه از ابتدای سال گذشته اورهال ۱۲۰۰ دستگاه در دستور کار قرار دارد، گفت: برای سال جدید نیز قرار داد اورهال حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نهایی خواهد شد. تاثیر اعلام آمار جرائم در پیشگیری از وقوع؛
پیشنهاد به پلیس: تشکیل اطلس وقوع جرم
یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد که اطلس وقوع جرم را در سراسر کشور و بر اساس انواع جرائم رخ داده تهیه کرده و متناسب با آن اقدامات پیشگیرانه خود را دنبال کند.همزمان با پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا از دستگیری ۱۸ هزار و ۵۰۰ سارق در ایام تعطیلات نوروز امسال خبر داد و گفت که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، شاهد کاهش ۲۲ درصدی سرقت در کشور نسبت به سال گذشته بودیم. به طوریکه سرقت منزل ۳۳ درصد و سرقت اتومبیل ۲۲ درصد کاهش یافته است. در همین راستا، وحید سلطانی پاجی، جرم شناس در گفتوگو با ایسنا، پیشنهاداتی را با هدف حفظ روند کاهشی وقوع سرقت و برخورد با این پدیده به پلیس و همچنین دیگر دستگاهها ارائه کرده است. این جرم شناس ادامه داد: این آمارها در صورت گمان بر منفی بودن از سوی پلیس نه تنها از زحمات این فرماندهی کم نمیکند بلکه میتواند موضوعاتی را مطرح کند که در آسیب شناسیها، نقش افراد و سازمانها را مشخص کند و این به نفع پلیس در پیشگیری و کنترل از جرم است، به همین دلیل نیز تاکید دارم که نباید با اعلام آمارهایی از وقوع سرقت و ... پلیس را مقصر دانست، اتفاقا دستگاههای بسیاری در این زمینه نقش دارند و انتشار آمارها کمک میکند تا مردم از تمام دستگاهها مطالبهگری کنند. سلطانی همچنین خواستار اعلام آمار و جزئیات بیشتر از دستگیری سارقان شد و گفت: این آمار بهتر است با جزئیات ارتکابی متهمین رسانهای شود از جمله اینکه چه تعداد سارق اقدام به سرقت از منزل، مغازه یا ... کرده و چه تعداد مربوط به سرقت گوشی تلفن همراه، خودرو، لوازم و محتویات خودرو و ... بوده است. اعلام میانگین سنی، تفکیک استانی و ... هم میتواند در برنامهریزی برای کاهش وقوع جرم موثر باشد. همچنین خوب است اعلام شود که سارقان دقیقاً چه سوژههایی را برای سرقت انتخاب کردهاند؟ او پیشنهادی را نیز در خصوص شخصیت شناسی سارقان مطرح کرد و گفت: خوب است پلیس، نسبت به بررسی شخصیت سارقان و نسبت آن با نوع جرم نیز اقداماتی را انجام دهد. این موضوع به مرور بسیار موثر خواهد بود و میتواند چشم انداز درستی را به پلیس ارائه دهد. این جرم شناس پیشنهاد کرد که اطلسی از شیوه و شگرد مجرمان تهیه شده و آموزشها و هشدارهای پلیس به شهروندان برای پیشگیری از وقوع یا تکرار بزه دیدگی نیز متناسب با همین اطلس ارائه شود. در این خصوص میتوان از ظرفیت رسانههای محلی هم متناسب با وضعیت جغرافیای جرم کمک گرفت.
سلطانی با بیان اینکه برگزاری نشستهای علمی در مراکز مرتبط و به بحث گذاشتن آمارهای جنایی با حضور مسئولان پلیس حتی در سطح استانی و شهرستان هم میتواند در این خصوص موثر باشد، گفت: این اقدام هم تبلیغ ضمنی برای عملکرد نوروزی پلیس در پیشگیری و مقابله با سرقت است و هم سبب میشود تا آسیب شناسی دقیق در این خصوص ارائه و حتی ترک فعل سازمانهای مختلف هم مشخص شود. از طرفی پژوهشگران، علاقمندان و دانشجویان مرتبط با حوزههای جرم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و....به طور کاربردی با مسائل مرتبط روز خود آشنا خواهند شد و میتوان از ظرفیت آنان نیز به درستی بهره گرفت.
مشاور خانواده:
با چه دیدگاهی باید ازدواج کرد؟
یک مشاور خانواده با بیان اینکه میتوان به ازدواج به عنوان یک مدرسه نگاه کرد که قرار است در آن رشد کنیم، گفت: با این نگاه، دیگر سختیها، تعارضات و اختلافنظرهایی که در زندگی به وجود میآیند، بد نیستند بلکه میوه خوب ازدواجاند که زمینه رشد انسان را فراهم میکنند.
زهرا السادات پورسیدآقایی، اظهار کرد: دو نوع نگاه درباره ازدواج میتوان داشت. برخی بر پایه غرایز و عادات ازدواج میکنند؛ یعنی پذیرفتهاند که خود را در سطح حیوانات تنزل دهند. شخصی که چنین معنایی برای ازدواج قائل است هر جا که غرایزش ارضا نشوند یا دچار سختی شود و لذت نبرد آشفته خواهند شد و احساس بدبختی میکند؛ چرا که از دیدگاه او ازدواج خوب ازدواج، خوش راحت و بیسختی است که البته در واقعیت وجود ندارد و طبیعی است که با اولین ناسازگاری احساس نارضایتی ناامیدی و شکست خواهد کرد.
وی ادامه داد: از دیدگاهی دیگر میتوانیم به ازدواج به عنوان یک مدرسه نگاه کنیم که قرار است در آن رشد کنیم و در این رابطه دو نفره با تعهد و مسئولیتپذیری در کنار همسر همافزایی داشته باشیم و در مسیر رشد، تعالی، تکامل و خودشکوفایی قرار گیریم. این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: با این نگاه دیگر سختیها، تعارضات و اختلافنظرهایی که در زندگی به وجود میآیند بد نیستند بلکه میوه خوب ازدواجاند که زمینه رشد انسان را فراهم میکنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه انسانی که باور دارد ازدواج حرکتی به سوی بالندگی است، آغوش خود را به روی سختیها باز و ظرفیت لازم را برای مبارزه با آنها در خود ایجاد میکند، تاکید کرد: فرد میآموزد که برای حل مسائل راه حل برد-برد خلق کند و به همراه همسرش مشکلات را حل کند.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور خبر داد:
برآورد ۲۵ درصدی کاهش تلفات رانندگی با افزایش نرخ جرایم
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه افزایش جرایم تا ۲۵ درصد تلفات حوادث رانندگی را حداقل در سال جاری مشروط به اعمال قانون کاهش میدهد، از پیگیری برای متناسبسازی نرخ جرایم در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد.
مجتبی شفیعی، در تشریح میزان تأثیر افزایش نرخ جرایم رانندگی در کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی گفت: در حمل و نقل جادهای سه عامل اصلی انسان(کاربر)، وسیله نقلیه و راه به عنوان عوامل اصلی بروز حوادث عنوان میشود که البته عوامل دیگری همانند محیط و عوامل فرعی نیز وجود دارد؛ اما مهم ترین عامل براساس نظر پلیس در تصادفات رانندگی عامل کاربر(انسان) یا راننده است که در حوادث نقش بیشتری دارد.
وی افزود: وضعیت کیفی خودروها و جادهها نیز عوامل مهم و اثرگذاری هستند؛ اما بر اساس برآوردهای پلیس، نقش انسان و کاربر بیشتر است. رفتار رانندگی نقش جدی دارد؛ بر همین اساس در سال ۱۳۸۵ روند نرخ تلفات به حدود ۲۷ هزار کشته در سال رسیده بود که کاهش پیدا کرد و در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۶ هزار کشته رسید؛ ولی متاسفانه در ۴ سال اخیر این روند بار دیگر سیر صعودی گرفت و عامل اصلی که ممکن است نقش بیشتری داشته باشد موضوع تغییر رفتار رانندگی است که تحت تاثیر اعمال قانون است. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در حقیقت تخلفات حادثه ساز مثل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو بخش قابل توجهی به این برمیگردد که قوانین و مقررات از سوی رانندهها چقدر رعایت میشود. یک بخش نیز بر میگشت به اینکه جرایم چند سال بود با توجه به تورم تغییر نکرده و جرایم معنای اصلی خود را از دست داده و بازدارندگی آن نیز زیرسوال رفته بود.وی تأکید کرد: بخشی هم بر میگشت به معایبی که در سیستمهای هوشمند ثبت تخلف هم در حوزه برون شهری و هم در حوزه درون شهری اتفاق افتاده بود و به علت عدم تأمین نقدینگی به ویژه ماده ۲۳ مربوط به وجوه حاصل از جریمههای تخلفات رانندگی بود و در دولت قبل تقریبا به این قانون عمل نشد و تنها ۱۰ درصد منابع تزریق می شد در حالی که نص صریح قانون بود که همه منابع باید اختصاص پیدا می کرد و بخشی باید در سیستم های هوشمند هزینه می شد تا هم سیستم های قبلی نگهداری می شد و هم توسعه سیستم ها و تجهیزات محقق میشد. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه به دلیل عدم تامین منابع مالی، ابزار و تجهیزات فرسوده و مختل شده بود، گفت: رانندگان نیز این موضوع را تشخیص داده بودند؛ لذا تصمیمی در مجموعه پلیس و دولت گرفته شد تا نرخ جرایم اصلاح شود و روند صعودی تلفات و جراحات ناشی از تصادفات اصلاح شود و روند کاهشی به خود بگیرد. بنابراین این پیشنهاد در سال گذشته با روندی طولانی تصویب شد که البته موافقین و مخالفینی داشت و ابلاغ آن نیز به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد که این خبر را سخنگوی دولت اعلام کرد و بزودی هم ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: از نظر فنی برای متولیان حوزه حمل و نقل و سلامت خبر خوبی است. رشد نرخ جرایم هرچند که مدت طولانی نمی تواند تاثیرگذار باشد؛ اما درحال حاضر که افزایش قابل توجه تصادفات و تخلفات اتفاق می افتد می تواند رفتار رانندگی را تا حد زیادی تغیر دهد؛ مشروط بر اینکه اعمال قانون هم به صورت جدی و تمام و کمال انجام شود.
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: قطعا رانندگان متخلف درصد زیادی از جامعه رانندگان را تشکیل نمیدهند؛ اما هم جان خودشان و هم جان سایر مردم را به خطر می اندازند. برآوردها نشان میدهد هرگاه اصلاح در جرایم انجام شده رفتار رانندگی و به تبع آن فوتی ها و تصادفات کاهش جدی داشته است و در حوزه مدیریت ترافیک درون و برون شهری و پلیس برآورد می کنند که این افزایش جرایم تا ۲۵ درصد تلفات ما را حداقل در سال جاری مشروط به اعمال قانون کاهش میدهد و حدود ۴ الی ۵ هزار نفر از هموطنانمان کمتر کشته میشوند که خبر خوبی است. شفیعی تأکید کرد: این افزایش ممکن است نگرانی در برخی افراد ایجاد کند که بار مالی این موضوع چه میشود؟ و هزینههای زندگی افزایش پیدا می کند. در حالیکه از دید یک کارشناس بیان میکنم که نمیشود موضوع افزایش جرایم را به عنوان یکی از اجزای سبد مالی خانوار در نظر گرفت یا اجزای تورم زا در جامعه خواند و این معنی را نمی توان به جریمه ها بار کرد؛ چرا که یک تخلف و جرم اتفاق میافتد و اگر افراد رفتار رانندگی را درست انجام دهند و قانونی رفتار کنند مشمول آنها نمیشود.
وی اظهار کرد: افزایش جرایم میتواند منافع عظیمی برای جامعه به همراه داشته باشد؛ چرا که اگر فردی که دچار جراحت، معلولیتهای مادام العمر و یا نقص عضو شود و یا در سالهای بعد از حادثه فوت شود و یا تبعات حوادث که تا سالها بعد ممکن است ادامه داشته باشد و فرد و خانواده فرد را تحت تاثیر قرار دهد، بسیار بالاتر است. در حقیقت وقتی فرد موثری از جامعه حذف میشود همه هزینههایی که تا آن لحظه برای فرد شده است و تمام منافعی که قرار بوده فرد برای جامعه و خانواده خود در آینده داشته باشد، همه از دست می رود. وی افزود: در منابع علمی ترافیکی، محاسبات اقتصادی برای تلفات ترافیکی پذیرفتنی نیست. اخیرا تئوری های جدیدی میگوید نمی شود در این حوزه قیمت گذاری کرد؛ لذا هر طوری که شده باید جان تک تک هموطنانمان را حفظ کنیم و از جراحت و تلفات آنها جلوگیری کنیم. از سوی دیگر موضوعی در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در حال بررسی است که در برخی کشورهای دنیا حدود ۲ یا ۳ دهه است که مورد توجه قرار گرفته و در برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه اجرا هم شده و آنهم موضوع متناسب سازی جریمه و وضعیت درآمدی افراد است که برای افراد مختلف براساس سطح درآمدی آنها جرایم باید متفاوت باشد و در حقیقت نسبتی داشته باشد میان جرایم و سطح درآمدی که بتواند بازدارندگی و عدالت اجتماعی را محقق کند.شفیعی ادامه داد: این متناسب سازی در شورای عالی ترافیک کشور در حال پیگیری است. هرچند که مشکلاتی در تشخیص سطح درآمدی و تعیین میزان درآمد وجود دارد؛ اما این موضوع به عنوان رویکردی برای توسعه عدالت اجتماعی و بازدارندگی در حال پیگیری است. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به سوالی درباره پیگیری راهکارهای دیگر همچون فرهنگ سازی برای کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی، گفت: بررسی این موضوعات در شورای حمل و نقل و ایمنی صورت میگیرد که تاکنون ۵ جلسه آن تشکیل شده و ریاست آن با رییس جمهور و در نبود وی با معاون اول است که با عضویت وزرا و روسای تمام عوامل اجرایی مرتبط با موضوع، تشکیل میشود و در این شورا برنامههای مختلف به همراه قوانین و مقررات در حوزههای خودرویی، شهرداریها، جادهها، توسعه تجهیزات، فرهنگ سازی باکمک رسانهها و مشخص کردن وظایف قانونی برای دستگاههای مختلف مصوب شده است. شفیعی تأکید کرد: اگر این منابع به درستی تخصیص داده می شد شرایط امروز خیلی بهتر بود. در سال ۱۴۰۱ دولت ۱۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه شهری پرداخت کرد و در حوزه برون شهری هم مبلغ خوبی پرداخت شد. در سال گذشته نیز بخشی پرداخت شد ولی متناسب با درآمد محقق شده نبود که رییس جمهور و معاون اول دستور دادند این موضوع نیز طبق روال قانون انجام شود. این منابع و همه وظایف قانونی دیگر در بخش های مختلف که صراحت دارد، اگر اجرا شود قطعا شرایط متفاوت خواهد بود و با این وضعیت نامطلوب مواجه نبودیم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132705
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132710
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40840/132711
|
- رضایت سلاجقه از میزان آب دریاچه ارومیه
- طوفان الاحرار؛ قیام دفاع از فلسطین
- آخرین وضعیت ساماندهی جاده مرگ یوزپلنگها
- ورود اتوبوسهای چینی به تهران تا پایان سال جاری
- پیشنهاد به پلیس: تشکیل اطلس وقوع جرم
- با چه دیدگاهی باید ازدواج کرد؟
- برآورد ۲۵ درصدی کاهش تلفات رانندگی با افزایش نرخ جرایم