|
توسعه صادرات الانجی روسیه به خطر افتاد
برنامه روسیه برای توسعه سریع صادرات گاز طبیعی مایع (الانجی) به دلیل تحریمهای آمریکا و به تاخیر افتادن صادرات یک پروژه بزرگ جدید، متوقف شده است. تاسیسات «آرکتیک الانجی ۲»، تولید را در دسامبر آغاز کرد اما به دلیل محدودیتهای آمریکا، تاکنون موفق به صادرات گاز نشده است. این تاسیسات مجبور شد تولیدش را در فوریه به شدت کاهش دهد. روزنامه ودوموستی که نخستین رسانه منتشرکننده خبر کاهش تولید بود، اعلام کرد «آرکتیک الانجی ۲» قادر به صادرات سوخت نیست و ظرفیت کافی برای ذخیره سازی ندارد. شرکت نواتک که سهامدار بزرگ این تاسیسات واقع در بالای دایره قطب شمال است، قصد دارد صادرات الانجی را تا پایان مارس آغاز کند. به گفته منابع آگاه، این شرکت سرگرم مذاکره برای فروش نخستین محموله به خریداران در چین است اما در بحبوحه نگرانیها از تلافی آمریکا، زمان آن معلوم نیست. همچنین این شرکت به دنبال یافتن خریدارانی در هند است. وضعیت نواتک نشان میدهد رسیدن به هدف سه برابر کردن صادرات الانجی تا سال ۲۰۳۰، تا چه حد برای روسیه دشوار است. این کشور قبل از جنگ اوکراین، بزرگترین صادرکننده گاز در جهان بود اما پس از حمله نظامی به همسایه خود، بخش بزرگی از بازار گاز اروپا را از دست داد و سال گذشته، حدود ۳۲ میلیون تن الانجی به این منطقه صادر کرد که در مقایسه با تجارت جهانی ۴۱۲ میلیون تن، حجم ناچیزی بود. معاون وزیر جهادکشاورزی:
برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم هم وارد نکنیم
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت : برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.
علیرضا مهاجر با بیان اینکه برداشت گندم از استانهای جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر و قسمتهایی از خوزستان شروع شده است، گفت: معمولا از اوایل فروردین برداشت گندم شروع میشود و تا ابتدای شهریور ادامه دارد. تقریبا حدود ۵ ماه از سال برداشت گندم داریم.
وی افزود:در کشور اقلیم های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل برداشت گندم ابتدا از مناطق گرم شروع می شود و سپس به جنوب شرق ایران و در نهایت نیز در شمال غرب کشور خاتمه می یابد.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه وعدهای که دولت به مردم داده برای همیشه به صورت پایدار در گندم خودکفا باشیم و در خودکفایی بمانیم.
مهاجر با بیان اینکه برنامههای درازمدتی در بحث تولید گندم تدوین کردهایم، افزود: برای گندم دیم برنامه جداگانهای داریم که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به نام جهش تولید در دیمزارها با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحب نظران انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه کشور خشکی داریم، عنوان کرد: اهمیت گندم بر کسی پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر جهش تولید در دیمزارها برای روی گندم آبی نیز برنامه جداگانه ای داریم. اگر بتوانیم میزان عملکرد در واحد سطح گندم آبی را افزایش دهیم نیازی به گندم دیم و نگرانی از بابت بارش های نخواهیم داشت.
به گفته وی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم میتوانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم میتواند برای صادرات استفاده شود.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه به عوامل موثر در کشت اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در کشت بذر مناسب است. ما می توانیم ۱۰۰ درصد نیازمان به بذر گندم را در داخل کشور تهیه کنیم. همچنین نگاهمان را بر تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا نمی بندیم و از دستاوردهای دنیا هم استفاده میکنیم. از طرفی محققان بسیاری نیز در کشور داریم.
مهاجر در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.
معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماریهاست. از کشاورزان سراسر کشور خواهش میکنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگیها و افزایش دما ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماریهای گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماریها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماریها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.
وی عامل دیگر موثر در کشت را مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: ماشین آلات نقش مهمی در کاشت، داشت و برداشت دارند. اگر ما بتوانیم ماشین مناسب رو در فضای مناسب استفاده کنیم میزان عملکردمان افزایش پیدا میکند.
مهاجر همچنین در پاسخ به پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: قیمت گندم امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. شرکت بازرگانی دولتی مباشر با کمک سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید همکاری می کنند و در حال خرید گندم در سراسر کشور هستند. در تمام مرکز خرید نیز مستقر شدند و کشاورزان با تحویل محصول مطالبات خود را دریافت می کنند. اعتبارات نیز قرار است به موقع تامین شود.
وی گفت: یارانهای که پرداخت میکنیم به گندم نیست بلکه به نان است. گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با احتساب هزینه تبعی برای دولت ۱۸ هزار تومان می شود ولی آرد آن با قیمت ۶۶۰ تومان به نانوایی می رسد. این اختلاف زیاد بوده و فشار به دولت است. ولی دولت وعده داده که مطالبات گندمکاران سریع پرداخت شود.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ ، ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و سال ۱۴۰۲ خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم نان و۵۰۰ هزار تن بذر رسید. امیدواریم امسال این عدد را رد کنیم. برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم.
گزارش «امتیاز» از کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته؛
حال اقتصاد ایران بهتر است!
️ نوروزی
امسال منابع خوبی برای تزریق به بازار اشتغال و رونق کسب و کارها در قالب تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده و طبق گزارشها رقمی در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده که وزارت کار درصدد است با تزریق آن به بازار کار نیاز سرمایه در گردش کارگاهها تامین و هدفگذاری اشتغال ایجادی و توسعه محقق شود.
دیروز معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسید، از ثبت کمترین نرخ بیکاری سالیانه در دهههای اخیر خبر داد و تاکید کرد: خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵هزار نفر بود.
«محمود کریمی بیرانوند» در صفحه شخصی خودش در شبکه ویراستی با اعلام اهم شاخصهای بازار کار در سال ۱۴۰۲ به روایت مرکز آمار نوشت: نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سالانه در دهههای اخیر است.
وی افزود: خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر است که نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش چهار دهم درصدی به ۴۱.۳ درصد رسیده است.
معاون وزیر کار در ادامه از کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغالتحصیلان، کاهش هشت دهم درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان خبر داد.
برابر آمارها اگرچه با انباشت جمعیت فارغ التحصیلان بیکار و نیروهای آماده به کار از سالهای گذشته رو به رو هستیم اما گزارشها از بهبود فضای کسب و کار، افزایش آمارهای اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به ویژه بیکاری فارغ التحصیلان و دانش آموختگان در دولت سیزدهم حکایت دارد.این امر نشان میدهد دولت و وزارت کار برای تحول و تحرک بازار کار، رونق تولید و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به طور جدی برنامهریزی کرده اند.
اشتغال جوانان، دغدغه اصلی دولت سیزدهم
در حال حاضر دغدغه اصلی دولت فراهمسازی بستر ایجاد اشتغال برای جوانان است، بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت اصلی خود در سال ۱۴۰۳ را تمرکز بر حوزه اشتغال فارغ التحصیلان قرار داده است. پیش از این نرخ بیکاری فارغ التصیلان در پاییز ۱۴۰۲ به ۱۱.۱ درصد رسید در حالی که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در فصل مشابه سال قبل حدود ۱۲.۵ درصد بود که حدود ۱.۵درصد کاهش را نشان میدهد.
علیرغم آنکه سهم فارغالتحصیلان از کل بیکاران در دولت سیزدهم کاهشی بوده ولی با توجه به تسهیلات و مشوق هایی که دولت در این زمینه درنظر گرفته به نظر می رسد که سال ۱۴۰۳ به لحاظ کاری و اشتغال برای فارغ التحصیلان سال خوب و پرباری باشد.
در فاصله سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲، نرخ بیکاری نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. در زمستان ۸۹ نرخ بیکاری به ۱۴.۶ درصد رسید. این عدد بیشترین نرخ بیکاری ثبت شده در ۱۹ سال مورد بررسی است و نشان میدهد از هر ۱۰۰ ایرانی که تمایل به کار کردن دارند و در سن کار نیز هستند، تقریبا ۱۵ نفر در جستوجوی شغلی ناکام ماندهاند.
به طور کلی از سال ۹۷ روند نرخ بیکاری نزولی شد و سرانجام در پاییز امسال به ۷.۶ درصد رسید. نرخ بیکاری برآورد شده در پاییز امسال پایینترین نرخ بیکاری در ۱۹ سال گذشته محسوب میشود. اما این کاهش نرخ بیکاری لزوما به معنی بهبود شرایط بازار کار نیست.
کاهش بیکاران در بازار کار میتواند از دو پدیده نشات بگیرد. اولین عامل، افزایش اشتغال است. دومین عامل، در نتیجه دلسرد شدن شماری از افراد در سن کار نسبت به یافتن شغل مناسب رخ میدهد. در واقع در این حالت افراد شغل مناسب خود را پیدا نمیکنند؛ لذا از ورود به بازار کار منصرف شده و از جمعیتی که در محاسبات «فعال» در نظر گرفته میشود، خارج شده در نتیجه جزء بیکاران شمرده نمی شوند.
نرخ بیکاری نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال اقتصادی است، و چنانچه فردی دارای شغل نباشد و از جمعیت فعال اقتصادی خارج شود، در محاسبه نرخ بیکاری محسوب نمیشود.
پس برای آنکه بدانیم بازار کار در چه بازه زمانی بهبود یافته و در کدام دوره رو به وخامت رفته، لازم است نرخ بیکاری و نرخ مشارکت را در کنار هم بررسی کنیم. از همین رو وقتی مشاهده میشود که در ۵ سال گذشته نرخ بیکاری نزولی بوده بایستی دید نرخ مشارکت چه تغییری کرده است.
نگاهی به دادههای نرخ بیکاری و نرخ مشارکت و مقایسه آنها با یکدیگر نشان میدهد، از بهار ۸۴ تا پایان سال ۹۰، بازار کار ایران حال خوبی نداشته است. در سال ۹۴ تا ۹۷، به دلیل انتظارات مثبت در اقتصاد ایران ناشی از توافق برجام، نرخ مشارکت افزایش یافته و افراد بیشتری در جستوجوی شغل بودند و وارد بازار کار شدند. اما بازار کار ایران توان پاسخگویی به ورود این جمعیت متقاضی کار را نداشت و در نتیجه نرخ بیکاری افزایش یافت.
نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در یک نگاه
بر اساس تعاریف مرکز آمار ایران، مجموع افراد ۱۵ ساله و بیشتر به عنوان افراد در سن کار دستهبندی میشوند. اما تمام افراد در سن کار تمایل و یا توان حضور در بازار کار را ندارند؛ لذا به آن دسته از افراد ۱۵ ساله و بیشتر که تمایل و توان برای حضور در بازار کار را دارند و به این منظور اقدام به جستوجوی شغلی کرده و یا جایی مشغول کار شدهاند، جمعیت فعال گفته شده است. از محاسبه نسبت افراد فعال به کل جمعیت در سن کار، نرخ مشارکت اقتصادی حاصل میشود.
نگاهی به ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۴۰۲ نشان میدهد میانگین نرخ مشارکت در این دوره ۱۹ ساله، ۴۲.۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر طی سالهای مورد بررسی به طور میانگین از هر ۱۰ ایرانی ۴ نفر تمایل به کار کردن داشتهاند؛ بنابراین به جستوجوی شغل پرداخته و یا مشغول به کار بودهاند.
باید توجه داشت که تمام جمعیت فعال که در جستوجوی شغل هستند، موفق به یافتن کار نمیشوند؛ بنابراین جمعیت فعال از دوگروه «جمعیت بیکار» و «جمعیت شاغل» تشکیل شده است. از محاسبه نسبت بیکاران به نسبت جمعیت فعال، نرخ بیکاری حاصل میشود. بر همین اساس میتوان گفت بیکاری که در جستوجوی کار نباشد، اصلا در جمعیت فعال اقتصادی محاسبه نمیشود و در نتیجه در نرخ بیکاری نیز محاسبه نخواهد شد.
نرخ بیکاری یکی از شاخصهای مهم بازار کار است. بالا بودن این نرخ نشاندهنده عدم استفاده کافی از ظرفیت نیروی کار عرضه شده است. همچنین نوسانات زیاد نرخ بیکاری از نااطمینانی و عدم پایداری در بازار کار نشات میگیرد. نرخ بیکاری ایران طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲، بین ۷.۶ تا ۱۴.۶ تغییر کرده که نوسان زیادی محسوب میشود. اما این نوسانات در سالهای مختلف چگونه بوده است؟
نرخ بیکاری در پاییز رکورد زد
نوسانات نرخ بیکاری طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۲، روند مشخصی ندارد. اما به صورت کلی میتوان گفت این نرخ در ۱۹ سال اخیر دو دوره تاریک و روشن را تجربه کرده است.
دوره اول؛صعود نرخ بیکاری به قله ۱۴.۶ درصدی
از سال ۸۵ تا سال ۹۵، نوسانات رشد اقتصادی بسیار زیاد بود. به طوری که در سال ۹۱ رشد اقتصادی برای نخستین بار طی یک دهه منفی شد. این عدم رشد اقتصادی مناسب با نااطمینانی و التهاب در فضای اقتصاد همراه و منجر به آن شد که روند نرخ بیکاری از سال ۸۷ تا بهار ۹۶ صعودی شود.
همچنین در نتیجه تبوتاب بسیار در فصای اقتصادی، نرخ بیکاری در زمستان ۸۹ به بیشترین مقدار خود طی سالهای ۸۴ تا پایان پاییز ۱۴۰۲ رسید و رقم ۱۴.۶ درصدی را ثبت کرد. به این معنا که در زمستان ۸۹ از هر ۱۰۰ ایرانی در سن کار، حدود ۱۵ نفر آنها در جستوجوی شغلی ناکام مانده و در شمار بیکاران قرار گرفتهاند که بیکاری بیسابقهای در ۱۹ سال مورد بررسی محسوب میشود.
دوره دوم؛نرخ بیکاری به کمترین مقدار
خود رسید
از سال ۹۵ نرخ بیکاری روند نزولی به خود گرفت. بیشترین نرخ بیکاری از سال ۹۵ تا پاییز ۱۴۰۲، در تابستان ۹۵ و به میزان ۱۲.۷ درصد ثبت شد. این روند نزولی پس از آن ادامه یافت تا در نهایت پاییز امسال نرخ بیکاری به کمترین مقدار خود در ۱۹ سال مورد بررسی رسید و رقم ۷.۶ درصدی را تجربه کرد. اما آیا این کاهش نرخ بیکاری خبر از بهبود بازار کار میدهد؟
باید توجه داشت بخشی از تغییرات نرخ بیکاری در سالهای اخیر متاثر از تغییر محاسبات مرکز آمار است. چرا که در سال ۹۸ مرکز آمار سن اشتغال و برخی محاسبات مربوط به بیکاری را تغییر داد.
افزون بر آن کاهش نرخ بیکاری میتواند از دو دلیل نشات بگیرد. اول آن که اگر تعداد بیکاران کم شود، نرخ بیکاری کاهش مییابد. این پدیده میتواند متاثر از رشد اقتصادی و پایداری آن، کاهش نااطمنیانی و پویایی فضا باشد. دلیل دوم آنکه تعدادی از افراد فعال در بازار کار از جستوجوی شغل ناامید شوند و دیگر در جستوجوی کار نباشند. در نتیجه جمعیت افراد فعال کاهش مییابد و نرخ بیکاری کمتر میشود. این حالت نه تنها خبر از وضعیت پایدار و رو به بهبود اقتصاد نمیدهد، بلکه تصویر نامناسبی از فضای اقتصادی و نااطمینانی و التهاب موجود در آن است؛ بنابراین لازم است برای ارائه تصویر بهتر از شرایط بازار کار، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت در کنار یکدیگر بررسی شوند. در اینصورت چنانچه در برهههایی نرخ بیکاری کاهش و نرخ مشارکت افزایش یابد، نشانه بهبود نسبی وضعیت بازار کار است. در صورت افزایش نرخ بیکاری و کاهش نرخ مشارکت نیز وضعیت بازار کار رو به وخامت رفته است.
حال بازار کار اقتصاد ایران بهتر است
بررسیها نشان میدهد در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۱ نرخ مشارکت روند نزولی داشته است. به بیان دیگر نرخ مشارکت در این سالها کمتر شده است. همچنین همانطور که پیشتر اشاره شد نرخ بیکاری از سال ۸۴ تا سال ۹۰ روند صعودی داشته است. این کاهش نرخ مشارکت در کنار افزایش نرخ بیکاری میتواند نتیجه رکود اقتصادی، غیرفعال شدن گروهی از جمعیت و عدمانگیزه برای ورود به بازار کار در نتیجه دلسردی افراد باشد که تصویر تاریکی از وضعیت بازار کار به دست میدهد.
در فاصله سالهای ۹۴ تا ۹۷، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت هردو روند صعودی داشتهاند. به عبارت دیگر در این سالها تعداد جمعیت فعال بیشتر شد و همزمان تمایل افراد برای ورود به بازار کار نیز افزایش یافت. اما بازار کار ایران توانایی جذب این جمعیت مشتاق را نداشته است.
از بهار تا پاییز ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در هر فصل نسبت به فصل قبل کاهش و نرخ مشارکت در هر فصل نسبت به فصل قبل افزایش یافته است؛ لذا میتوان گفت در سال گذشته بازار کار رو به بهبود رفته است و حال آن بهتر است.
موانع اشتغالزایی
اشتغالزایی نیازمند اجرای زیرساختهایی است که بیشتر آنها برعهدۀ دولت است. طرحهای حمایت فوری، پشتیبانی مادی و معنوی از کارآفرینان، سیاستگذاریهای درست و بهجا برای توجه به اشتغال، فرهنگسازی اجتماعی، پرورش نیروهای زبده و با تجربه، فراهمکردن بستر آموزش نیروهای کار و مواردی از این دست، ۱۰۰ درصد جزو وظایف دولت است. اگر هر کدام از این وظایف ناقص انجام شود یا مورد بیتوجهی قرار گیرد، بخش اشتغال با مشکل مواجه خواهد شد. علاوه بر این، موارد کلیتر همچون نابسامانی اقتصاد و وجود فساد اقتصادی نیز در بروز چنین مشکلاتی اثرگذار خواهد بود.
باید به این نکته نیز توجه کرد که فقط دولت دلیل نابسامانیهای حوزۀ اشتغال نیست؛ بلکه گاه کارجویان نیز به دلیل توقعات نابهجا و مواردی چون بیانگیزگی، نداشتن خلاقیت، نداشتن قدرت تصمیمگیری و بیاعتمادی، اشتغالزایی را دچار مشکل میکنند. در همین راستا مؤسسه نیکان با طرحریزی برنامههای عمیق و حسابشده در راستای اشتغال جوانان توانسته بخش عمدهای از مشکلات کشور در زمینۀ بیکاری جوانان را حل کند؛ این خیریه اشتغال زایی در موارد مختلف توانسته افراد کمبضاعت زیادی را مشغول به کار کند تا به مرحلۀ خودکفایی برسند.
چند قدم مهم در اشتغالزایی
مشکلات اشتغالزایی فقط وجود موانع در ایجاد شغلهای جدید نیست، این نکته نیز مهم است که پیش از هر کاری باید درباره این موضوع در اینترنت تحقیق و با اصناف و کارشناسان این حوزه مشورت کنیم. همچنین باید پتانسیلهای بخش اشتغال و کار آفرینی را بشناسیم.
نیازسنجی در اشتغال زایی
نیازسنجی موضوع مهم دیگری است که در این مسیر باید آن را مدنظر قرار دهیم. بهعنوان مثال اگر قرار است محصولی تولید کنیم، نخستین کار ما باید تحقیق دربارۀ نیاز بازار به آن محصول باشد. این جمله یعنی چه؟! یعنی باید بررسی کنیم بازار داخلی و خارجی، چه میزان به این محصول نیاز دارد و بازار فروش آن در چه سطحی قرار می گیرد. این کار در واقع سنجش ریسک تولید محصول در قدم اول است.
امکان سنجی در اشتغالزایی
قدم بعدی در کارآفرینی و اشتغالزایی امکان سنجی است؛ گاه محصولی وجود دارد که ریسک تولید آن پایین است، یعنی جزو اولویتهای اولیه بازار داخلی و خارجی است، ولی امکان تولید آن وجود ندارد. در چنین شرایطی با توجه به اینکه بسترهای مورد نیاز باید برای تولید آماده باشند، زمینههای مورد نیاز برای تولید یا صادرات آن وجود ندارد.
تهیه یک طرح جامع کمک کننده به پیشرفت روند کار
مورد بعدی، تهیۀ یک طرح جامع از پرسشوپاسخهایی است که به پیشرفت روند کار، کمک میکنند. پرسشهایی مثل امکانات در دسترس، برآوردهای مالی و میزان هزینهای که باید در نظر گرفته شود، ارگانهایی که باید با آنها همکاری کرد، زودبازدهبودن یا دیربازدهبودن، میزان ریسک تولید و غیره. در نهایت بعد از در نظر گرفتن تمام این موارد و بررسی آن ها باید بدون ترس از شکست و با توکل به خداوند اولین قدم را برای کار برداشت.
حضور متخصصان در اشتغالزایی
نکتۀ قابل توجه این است که در تمام مراحل ذکر شده، داشتن نگاه تخصصی برای انجام کار، باعث رشد و رونق طرحهای اشتغال میشود. در واقع نبود تخصص میتواند تمام مراحل طرح را با شکست مواجه کند، در نتیجه حضور متخصصان در تمام مراحل کار ضروری است. نکتۀ بارز مؤسسۀ خیریۀ نیکان، حضور متخصصان در این عرصه است، موضوعی که باعث شده طرحهای اشتغال برای کمک به نیازمندان به بهترین شکل ممکن اجرا شود.
استفاده از وامهای اشتغال و کارآفرینی
دولت میکوشد، با اعطای تسهیلات ویژه و پشتیبانی مادی و معنوی از کارآفرینان و تولید کنندهها، به گسترش هر چه بیشتر صنایع، کشاورزی، تجهیزات و اقتصاد کشور کمک کند. کارآفرینان با ارائۀ طرحهای توجیهی خود به بنگاههای اقتصادی و بانکها و ارائۀ مدارک مورد نیاز، برای دریافت این تسهیلات اقدام میکنند. سود دریافتی توسط بانک به سه نوع شهرهای زیر 10هزا نفر با سود ۱٠ درصد، عشایر و روستاییان با سود ۶ درصد و سود تسهیلات عشایری و روستایی مرزنشینان، ۴ درصد است.
اخبار
وزیر نیروی ایران در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه؛
تبادل برق ایران و ترکیه
وارد فاز عملیاتی شد
وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ضمن اعلام آمادگی ایران برای توسعه هر چه سریعتر تبادل برق با ترکیه گفت: پیشبینی میکنیم در سریعترین زمان ممکن فرایند عملیاتی کردن این مذاکرات محقق شود.
علی اکبر محرابیان در دیدار با آلبارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که به ایران سفر کرده است، گفت: روابط سیاسی ایران و ترکیه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و در حوزه روابط اقتصادی نیز ظرفیتهای بسیار بالایی برای توسعه همکاریها میان دو کشور وجود دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین حوزههای اقتصادی که امکان توسعه همکاریها میان ایران و ترکیه در آن وجود دارد، حوزه انرژی به خصوص انرژی برق است که در دیدار اخیر رییسجمهور کشورمان با رییس جمهور ترکیه نیز بر آن تاکید شد.
وی در ادامه گفت: ترکیه اکنون یکی از مصرف کنندگان بزرگ برق در منطقه است و علاوه بر آن از امکان انتقال انرژی به اروپا نیز برخوردار است که این موضوع زمینه برای تبادل انرژی میان دو کشور را به لحاظ اقتصادی به شدت توجیه پذیر میکند.
محرابیان اضافه کرد: یکی از ویژگیهای مهم صنعت برق ایران تفاوت قابل توجه میان ظرفیت تولید و مصرف در دو فصل زمستان و تابستان است که همین موضوع زمینه را برای تبادل برق با کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایههای راهبردی کشور توجیه پذیر میکند.
وی با ابراز رضایت از مذاکرات صورت گرفته با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه ادامه داد: در این دیدار مذاکرات بسیار خوبی پیرامون تبادل برق با کشور ترکیه انجام شد و پیشبینی میکنیم در سریعترین زمان ممکن فرایند عملیاتی کردن این مذاکرات محقق شود.
در ادامه این دیدار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز درباره مذاکرات صورت گرفته با وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در حوزه برق و انرژی گفت: هدف اصلی من از این سفر و دیدار با وزیر نیروی ایران پیگیری توافق صورت گرفته میان روسای جمهور دو کشور در کشور ترکیه پیرامون ضرورت افزایش ظرفیت تعاملات اقتصادی به ویژه از طریق تبادل برق است.
آلب ارسلان بایراکتار در همین خصوص بیان کرد: روسای جمهور دو کشور رقم ۳۰ میلیارد دلار را به عنوان هدف مبادلات اقتصادی در نظر گرفته اند و همانطور که میدانیم یکی از راههای مهم تحقق این هدف توسعه همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی است.
وزیر انرژی ترکیه افزود: اگر چه بر اساس تصور سنتی گاز و نفت مهمترین زمینه برای توسعه همکاریها در حوزه انرژی است، اما با توجه به پیشرفتهای خوب ایران و ترکیه در صنعت برق، امروزه این حوزه نیز از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش همکاریهای دو جانبه برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه مذاکرات با ایران برای تبادل برق و توسعه همکاریها در این حوزه ادامه خواهد داشت، ادامه داد: علاوه بر موضوع تبادل برق، ترکیه این آمادگی را دارد تا در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر و بورس انرژی نیز با ایران همکاری کند و ضمن استفاده از توانمندیهای ایران، تجربیات خود را در اختیار ایران قرار دهد.
رتبه دوم ایران در جهان از نظر
نرخ رشد اقتصادی در سال ٢٠٢٣
رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: اساس گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ میلادی ایران با نرخ رشد اقتصادی ۵.۴ درصد، دومین رتبه را در بین کشورهای جهان داشته است.
داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی نوشت: بر اساس گزارش صندوق بینالمللی پول، در سال ۲۰۲۳ میلادی ایران با نرخ رشد اقتصادی ۵.۴ درصد، دومین رتبه را در بین کشورهای جهان داشته است.
وی در ادامه افزود: با آرزوی تکرار این موفقیت در سال جاری.
واردات موبایلهای دکمهای
به کشور ممنوع میشود
ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر کرده دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری گزارشی از اجرای مصوبه در سال ۱۴۰۲ و برنامههای سال ۱۴۰۳ از جمله جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمهای را در ستاد ارائه کند.
بر اساس مصوبات صد و شصت و چهارمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و در اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مقرر شد دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری گزارشی از اجرای مصوبه در سال ۱۴۰۲ و برنامههای سال ۱۴۰۳ در خصوص اجرای مصوبه ستاد تسهیل و چگونگی تخصیص ارز و جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمهای و حمایت از واحدهای تولید کننده تلفن همراه را در ستاد ارائه کند.
همچنین مقرر شد سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پیگیری اجرای بند ۲/۲ مصوبات جلسه ۱۵۶ ستاد تسهیل در خصوص الزام گمرک به عدم جلوگیری از ورود قطعات تلفن همراه به بهانه قاعده ۲ بند الف اقدام کند.گفتنی است اواخر سال گذشته گزارشهای مربوط به تولید موبایل (دکمهای) تقلبی از یک برند مشهور در کشور منتشر شد و برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در این رابطه گفته بود که بررسی موضوع تولید موبایل تقلبی در کشور به سازمان حمایت و وزارت ارتباطات ارجاع داده شده است. هر چند به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط تحریم واحدها ملزم به داشتن نمایندگی رسمی نیستند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40841/132701
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40841/132702
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40841/132703
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17179/40841/132704
|
- توسعه صادرات الانجی روسیه به خطر افتاد
- برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم هم وارد نکنیم
- حال اقتصاد ایران بهتر است!
- اخبار