|
«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
تهیهکننده برنامه «تهران ۲۰» شبکه تهران از تغییر و تحولات این برنامه در فصل جدید خبر داد. برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سالها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است. او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سالهای اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواستههای ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که به نظر اتفاق مهمی است. وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه میتواند در نمایش خواستههای مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانیها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواستههایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیوهای ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد. احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعالتر از گذشته عمل میکند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قولهای مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کردهایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قولهای مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم. وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران آگاه شود. احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگوهای قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریتهایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پروندههای ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد. این تهیه کننده ادامه داد: پروندههای مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمانهای نا ایمن، هزینههای مسکن، دلار و طلا، قیمت کالاهای اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانیهای عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفتهای پیش رو مطلع کنیم. او در پایان تصریح کرد: در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسیتر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح میدهیم. اخبار
آنتونی هاپکینز در نقش
آهنگساز مشهور بازی میکند
آنتونی هاپکینز در فیلم زندگینامهای «پادشاه کاونت گاردن» نقش جورج فردریک هندل آهنگساز را بازی خواهد کرد.
آنتونی هاپکینز ایفای نقش یک چهره نمادین دیگر را انتخاب کرده و این بار به دنیای موسیقی میرود که خود در آن کارکشته است. بازیگر اسطورهای صحنه نمایش و پرده سینما که ۲ جایزه اسکار در کارنامه دارد، برای ایفای نقش جورج فردریک هندل به فیلم «پادشاه کاونت گاردن» پیوسته است. داستان فیلم در دورهای میگذرد که آهنگساز مشهور اپرا روی شاهکار کُرال خود «مسیحا» کار میکرد. پیش فروش جهانی این پروژه آغاز شده و فیلم قرار است اواخر پاییز ۲۰۲۵ اکران شود. اندرو لویتاس که کارگردانی «پادشاه کاونت گاردن» را برعهده دارد آن را بر مبنای فیلمنامهای از تیم اسلوور میسازد. سازندگان فیلم از آن به عنوان گرامیداشت باشکوه نابغهای یاد کردهاند که تمام قوانین را زیر پا میگذارد تا به خلق سرود الهامبخش تخیل مردم بپردازد. لویتاس از «مسیحا» به عنوان شاهکار پیشگامانهای یاد کرد که محبوبترین اثر جهان در حدود ۳۰۰ سال باقی مانده است. وی درباره فیلمنامه هم گفت: نوشتههای تیم اسلوور مملو از تجربههای واقعی و پرشور با تمام رنگهای زیبا و زشتش است و داستانی پرچالش از انسان معاصر، ارتباط جهانی بشری و اعتلای معنوی را روایت میکند. در «پادشاه کاونت گاردن» دوباره هاپکینز با کمپانی «امبانکمنت» همکاری میکند که از حامیان فیلم «پدر» فلوریان زلر بود و بازی در آن برای هاپکینز دومین اسکارش را در سال ۲۰۲۱ به ارمغان آورد.
مضمون سریال «طوبی» با
پیادهروی اربعین پیوند خورده است
سریال «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی سیدحسین امیرجهانی برای ماه محرم و صفر آماده پخش میشود. سریال جدید «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان باسابقه تلویزیون در حال ساخت آن است ماه محرم و صفر روی آنتن خواهد رفت. مضمون این سریال با پیادهروی اربعین پیوند خورده است و گفته میشود برای اولینبار ماجرای اربعینسرخ را در قاب تلویزیون روایت میکند. یکی از بازیگران اصلی آن شبنم قربانی است که در ایام جشنواره فیلم فجر توانست با فیلم «مجنون» برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را شود. او در این فیلم سینمایی که به کارگردانی مهدی شامحمدی ساخته شد نقش همسر شهید زین الدین را در کنار سجاد بابایی بازیگر این نقش ایفا کرد و توانست برنده سیمرغ بلورین شود. فیلمنامه سریال «طوبی» را سیدحسین امیرجهانی به نگارش درآورده است که سابقه نگارش سریالهای پربیننده ای، چون «نجلا» را در کارنامه خود دارد. علیرضا زرین دست فیلمبردار باسابقه و قدیمی سینمای ایران که بیشتر در سینما فعالیت دارد و پیش از این مدیریت فیلمبرداری بخشهایی از سریال «در چشم باد» را بر عهده داشته است این روزها مدیریت فیلمبرداری این سریال را برعهده دارد و با این سریال به تلویزیون بازگشته است. در سریال «طوبی» بازیگران مختلفی جلوی دوربین رفته اند که از جمله آنها میتوان به چهرههای کمتر دیده شده مثل شبنم قربانی اشاره کرد که امسال با دریافت سیمرغ انتظارات از او بالاتر خواهد رفت. قربانی پیش از این با نقش نائله در سریال «عشق کوفی» دیده شد و حالا جزو نقشهای اصلی این سریال است.
زبان طنز نیشدار است
دبیر هشتمین جشنواره «طنز پهلو» گفت: زبان طنز نیشدار است. شما برای اینکه پایتان به دادگاه مطبوعات باز نشود، باید در نگارش طنز احتیاط کنید.
عباس حسیننژاد، دبیر هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در پاسخ به این سوال که آیا طنز در فضای رسانههای رسمی کشور نسبت به فضای مجازی عقب افتاده است؟ گفت: من احساس میکنم مطبوعات از طنز عقب افتاده است. شما چند روزنامه سراغ دارید، که به سراغ طنز رفته است؟ البته تا حدودی وضعیت کاریکاتور نسبت به طنز بهتر است. اما چون فرد برای نوشتن مجبور به فکر کردن است، نوشتنش سخت است.
حسیننژاد در پاسخ به این سوال که بنظرتان موانع پیشرو منجر به عقب افتادن طنز در کشور نشده؟ افزود: حتماً، معمولاً ایرانیها پیش خود میگویند چرا باید به سراغ دردسر بروم؟ چرا باید کار رسانه را محدود به عرصهای کنم، که ممکن است کارم را از دست بدهم؟ چون زبان طنز نیشدار است. دبیر هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در پاسخ به این سوال که در گذشته از ابزار طنز برای بیان انتقاد به حکومتها بخاطر خفقان موجود استفاده میشد، چرا الان از این ابزار استفاده نمیشود؟ توضیح داد: الان هم از طنز استفاده میکنیم، ولی کمرنگ شده است. وی با بیان اینکه چیزی که ما در رسانه رسمی تولید میکنیم، با آنچه که در رسانه شخصی خودمان منتشر میکنیم متفاوت است، گفت: از طرفی، منِ نوعی در رسانه شخصی خودم راحتتر هستم. انگار الان فضای مجازی برای انتشار محتواهای طنز جذابتر شده و نیاز به رسانه رسمی کمتر شده است. چراکه انتخاب کلمات در رسانه رسمی به عهده فرد نیست. شما برای اینکه پایتان به دادگاه مطبوعات باز نشود، باید احتیاط کنید. چون نمیدانید چه کسی و از چه زاویهای شکایت میکند.
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران
آهنگساز، طراح و کارگردان پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» از اجرای اثری در تالار حافظ گفت که دربرگیرنده لایه های متعددی از مفاهیم عاطفی و عاشقانه و بیانگر درونیات انسان امروزی است. پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده است درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست. وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست. این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی
کارگردان نمایش «آبیگونه» از آثار هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی معتقد است رویکرد «مخاطب مردمی» و اجرای عموم آثار در این دوره از جشنواره بسیار مهم و تاثیرگذار است. نمایش «آبیگونه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود. مهدوی که در بخش نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر رضوی موفق به کسب رتبه شده است، درباره موضوع نمایش «آبیگونه» گفت: این نمایش به جریان زندگی پسری میپردازد که برای دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش از مشهد به تهران سفر میکند. وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی با جشنوارههای موضوع محور دیگر تفاوت دارد، ویژگی این رویداد را استمرار در برگزاری آن دانست. نویسنده و کارگردان نمایش «آبی گونه» با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره تئاتر رضوی برای حذف بخش رقابتی و تمرکز بر اجراهای عموم گروهها در شهر خود، تاکید کرد: در گذشته رقابتی بودن جشنواره، گروهها را در ارائه اثر برای جشنواره ترغیب میکرد در حالی که در رویکرد جدید، «مخاطب مردمی» و اجرای عموم اولویت بیشتری پیدا کرده است و باید اثر را به نحوی تولید کنیم که مخاطبان مردمی جذب آن شوند که این نکته مثبتی است. مهدوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توجه به سلیقه و نیاز مخاطب عام در تولید اثر موضوع هوشمندانهای بود که در جشنواره امسال لحاظ شده است، تصریح کرد: اگر موضوع حمایت از اجراهای عمومی گروههای نمایشی به این شیوه استمرار پیدا کند، بحث مخاطبمحوری و توجه به مخاطب مردمی در تولید اثر نیز بیش از پیش محقق خواهد شد چرا که گروه باید تمام جوانب را برای تحمل و رغبت و جذب مخاطب عام در طول ایام اجرای اثر بسنجد که این مهم ظرافت کار را نیز ارتقا میدهد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17198/40996/133706
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17198/40996/133707
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17198/40996/133708
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17198/40996/133709
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/17198/40996/133710
|
- «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
- اخبار
- زبان طنز نیشدار است
- تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران
- اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی