|
چرا سهراب گرانقیمتترین شد؟
سهراب سپهری بار دیگر بر حراج تهران سایه افکند؛ سایهای سنگینتر از همیشه. فروش یکی از تابلوهای او رکورد پنج میلیارد و صد میلیون تومانی را به نام این شاعر و نقاش فقید ثبت کرد که طبق اعلام نهمین دوره حراج تهران، رکوردِ گرانقیمتترین نقاشی تاریخ هنر ایران را شکست.فروش نهمین دوره حراج تهران (تیر ماه ۹۷، متعلق به آثار کلاسیک و مدرن) به ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان رسید که هفت میلیارد تومان این مبلغ از فروش دو اثر سهراب سپهری حاصل شده است.
این رویداد در هشتمین دوره خود که متعلق به نسل متاخر و هنر معاصر ایران بود و در دی ماه ۹۶ برگزار شد، ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون تومان فروش داشت؛ بنابراین نهمین دوره حراج تهران توانست بیش از دو برابر هشتمین دوره آن آثار هنری بفروشد. که البته با توجه به رویکرد متفاوت این دو حراجی اتفاق دور از ذهنی به نظر نمیرسد.
اما اگر رقم فروش جدیدترین حراج تهران را با هفتمین دوره (تیرماه ۹۶) که آن نیز به آثار کلاسیک و مدرن اختصاص داشت، مقایسه کنیم، درمییابیم درآمد این رویداد باز هم ۱۶ میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان افزایش داشته است.حراج تهران به ترتیب در پنجمین (خرداد ۹۵، آثار کلاسیک و مدرن) و ششمین (دی ۹۵، آثار هنرمندان جوان) دورههای خود ۲۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان و ١٢ میلیارد و ٢٣٣ میلیون تومان ثبت فروش داشت.
در پنجمین حراج تهران یک اثر از مجموعه تنههای درخت سهراب سپهری با ۳ میلیارد تومان فروش، رکورد حراج را زد و اثر دیگری از همین مجموعه این هنرمند یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان فروخته شد. در مجموع این دوره از این رویداد در حالی برگزار شد که آثار سهراب سپهری با فروش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان نزدیک به یک پنجم مجموع فروش این رویداد را به خود اختصاص داد.با یک نگاه آماری، این را میتوان گفت که سنگینی ترازوی خرید و فروش این بازار هنری با سهراب سپهری است و برگزارکنندگان حراج روی این چهره نامآشنا حساب ویژهای باز کردهاند.
آثار این نقاش و شاعر معروف در دو حراج گذشته آثار معاصر (دی ۹۵ و دی ۹۶) حضور نداشت و درآمد این دو دوره هم به شکل محسوسی پایینتر آمد. گرچه پیش آمده اثری از یک هنرمند در یک دوره بالاتر از تابلو سهراب خریداری شود و البته سابقه داشته که ادعای جعلی بودن اثر سپهری هم مطرح شود.پیش از جستوجوی چرایی فروش بالای تابلوهای سپهری، باید پرسید او چقدر میان ایرانیها آشنا و محبوب است؟
با یک حساب سرانگشتی پاسخ این میشود که سهراب هم خیلی آشناست و هم به واسطه بیآلایشی افکار و اشعارش در میان مردم خیلی محبوب است. در مارکت هنری نیز این دو فاکتور از جمله موارد تاثیرگذار در فروش آثار یک هنرمند است. از سویی آثار سهراب کلاسیک نیست و رو به مدرنیته میرود، بنابراین از آن در این دوره زمانی استقبال بیشتری میشود.
پیشتر نیز رضا نامی ـ هنرمند و کارشناس هنری ـ در این زمینه گفته است «چند وجهی و کاریزماتیک بودن شخصیت سهراب سپهری به عنوان یک شاعر و نقاش در به فروش رفتن آثار این هنرمند با قیمتهای بالا و زدن رکورد در خرید و فروش آثار هنری، تأثیر زیادی داشته است. همچنین جنبه شاعرانگی نقاشیهای سپهری توانسته توجه علاقهمندان را به سمت آثار این هنرمند جلب کند. ایرانیها به این وجه توجه بیشتری دارند و با شعر، بیش از نقاشی همنوا هستند. این حس شاعرانه بودن خیلی موثر بوده است.»
او همچنین گفته، «بحث دیگر، عرضه و تقاضاست. هنرمندان زیادی بودهاند که همتراز با سهراب سپهری یا حتی خیلی بهتر از او کار کردهاند، اما آثارشان به این پایه نرسیده، چون عرضه و تقاضای آثار آنها نسبت به نقاشیهای سهراب بسیار متفاوت بوده است. تا کنون هر کسی اثری از سهراب سپهری خریده به سود رسیده است.»
از سویی آرمان استپانیان ـ عکاس و هنرمند ـ نیز که سابقه دوستی با سهراب سپهری دارد، با بیان خاطرهای به ایسنا گفته است «سهراب سپهری یکی از دوستان من بود. او هنر ژاپن و اروپا را خیلی خوب میشناخت و آدم فهمیدهای بود. کسی که بتواند هم شاعر خوبی باشد، هم نقاش خوبی، یعنی یک آدم درجه یک است. سال ۵۵ که هنوز دوستی ما شکل نگرفته بود، نمایشگاهی از آثار سهراب سپهری برپا شد. اثر این هنرمند در همان سال، ۲۰۰ هزار تومان که پول خیلی زیادی بود به فروش رفت. ارزش این کار در آن زمان با ارزش تابلوی او که در (چهارمین) حراج تهران دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رفت برابری میکند.»
او تاکید کرده بود «هنر سهراب سپهری، هنر نابی بود. در همان دهه ۵۰ هم بودند کسانی که هنر سهراب را فهمیده بودند و حاضر بودند بابت آن پول هنگفتی خرج کنند. اینطور نیست که بگوییم در حال حاضر آثار سهراب سپهری فقط به خاطر شهرت او و گذشت چند دهه از فعالیتش در هنر و ادبیات اینطور به فروش میرسد.»
«شکوه تختجمشید» در دست اتریشی ها
توافقنامه اولیه پروژه «شکوه تختجمشید» بین شرکت توسعه گردشگری ایران زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و یک شرکت اتریشی امضا شد.این توافقنامه در نشست بین علی جیرفتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران و هلموت ریگوارت مدیرعامل یک شرکت اتریشی در هتل بینالمللی لاله تهران بهامضا رسید.
علی جیرفتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در این نشست گفت: پروژه شکوه تختجمشید که مقرر شده تامین مالی آن از طریق فاینانس یکی از بانک های کشور اتریش انجام شود، در پنج بخش اجرا خواهد شد. در بخش اول محوطه سایت تخت جمشید و عناصر آن براساس استانداردهای یونسکو و سازمان میراث فرهنگی مستند، ایمن و پاکسازی میشود، ساختمان ورودی جدیدی مهیا میشود که شامل بخش های بلیتفروشی، کافیشاپ، سرویسهای بهداشتی، فروشگاه صنایعدستی و سوغات، کتابفروشی و... خواهد بود.
او افزود: در بخش دوم پروژه فضای ویآیپی، سالن جلسات، و همچنین ساختمان و گیت خروجی الکترونیکی اجرا خواهد شد. در این فاز همچنین برنامهریزی برای ایجاد سامانه راهنمایی تورها در ساعات مختلف روز و شب انجام خواهد شد.
جیرفتی با بیان اینکه بخش سوم پروژه به برنامهی جدید نور و صدا اختصاص دارد، گفت: در این مرحله آدیتوریوم جدید راهاندازی میشود و برنامههایی از قبیل ویدئومپینگ و لیزرشو با آخرین تکنولوژیها و فناوریهای روز اجرایی خواهد شد و بدینوسیله اطلاعات تاریخی تخت جمشید در شکل جذابی به بازدیدکنندگان ارائه میشود.او اضافه کرد: در بخش چهارم و پنجم موزه تختجمشید تکمیل خواهد شد و همچنین محوطه اطراف تختجمشید برای برگزاری رویدادهای بزرگ ساماندهی میشود. اجرای آموزشهای تخصصی برای کارکنان از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران تأکید کرد: معاونت میراثفرهنگی کشور بهعنوان ناظر در این پروژه حاضر خواهد بود تا در تمام مراحل رعایت استانداردهای یونسکو برای این سایت میراث جهانی را زیر نظر داشته باشد با اجرای این پروژه بین 300 تا 500 فرصت شغلی بهصورت مستقیم ایجاد خواهد شد.
هلموت ریگوارت، مدیرعامل شرکت اتریشی نیز گفت: اینشرکت و گروه شرکتهای همکار ما در این پروژه بهشکل تخصصی در امور سایتهای تاریخی فعالیت میکنند و قطعاً فعالیتها هیچ خطری را متوجه تختجمشید نخواهد کرد و هدف اصلی این پروژه توسعه این سایت و آماده کردن آن برای ایجاد تجربهای تازه و منحصربهفرد در بازدید از این اثر تاریخی است.
لندن میزبان آثار الهام گرفته از «مایکل جکسون»
مجموعهای از آثار هنری الهام گرفته شده از «مایکل جکسون» خواننده معروف و درگذشته موسیقی پاپ در لندن در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است.این نمایشگاه با عنوان «مایکل جکسون: روی دیوار» شامل مجموعهای از نقاشیهای پرتره از این خواننده آمریکایی و دیگر آثار هنری الهام گرفته شده از وی از جمله کلاژ، بافت، ویدئو و چیدمان میشود.
از مهمترین آثار این نمایشگاه میتوان به نقاشی پرتره «اندی وارهول» نقاش معروف آمریکایی از «مایکل جکسون» در سال ۱۹۸۴ و همچنین آخرین سفارش نقاشی پرتره از وی اشاره کرد که توسط «کندی ویلی» روی یک ژاکت کشیده شده و در سال ۲۰۰۹ پس از مرگ «جکسون» تکمیل شد. نمایشگاه «مایکل جکسون: روی دیوار» تا ماه اکتبر در گالری ملی پرتره لندن برپا خواهد بود و پس از آن در کشورهای فرانسه، آلمان و فنلاند نیز برگزار میشود.
مایکل جکسون معروف به «سلطان موسیقی پاپ» روز ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ در سن ۵۰ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای آرامبخش قوی درگذشت. وی پیش از مرگش چندین سال گوشهگیر شده بود و در مجامع عمومی ظاهر نمیشد ولی خود را برای بازگشت به صحنه و اجرای چندین کنسرت زنده در یکی از سالنهای بزرگ لندن آماده میکرد.قرار است به زودی نمایشی نیز بر اساس زندگی این خواننده سرشناس در تئاتر برادوی آمریکا به روی صحنه برود.
اخبار
گزارشگر فوتبال باید جریان ساز باشد
مدیر رادیو ورزش که در مقطعی مدیریت شبکه سه سیما را هم عهدهدار بود، درباره پرورش نسل جوان در گزارشگری گفت: نیروهای جوانِ توانمند را باید به تدریج در کنار پیشکسوتان گزارشگری نشاند تا انتقال تجربه صورت بگیرد و این نسل جوان به افراد شاخص و ممتاز در گزارشگری تبدیل شوند.سید غلامرضا میرحسینی درباره معیارهای انتخاب گزارشگر ورزشی بیان کرد: گزارشگری را باید به عنوان یک تخصص دید. به نظرم گزارشگران یکسری ویژگیهای عام دارند مانند صدای خوب، تسلط در گزارشگری و در موضوع گزارش، شناخت از مخاطبان خود در ساعت پخش و همچنین گزارشگران باید مدیوم رسانهای که در آن گزارشگری انجام میدهند را بشناسند. اما ویژگیهای خاصی نیز وجود دارد که او را به گزارشگر جریانساز تبدیل میکند.او با اشاره به ویژگیهای گزارشگری فوتبال در رادیو ادامه داد: کار در رادیو که ویژگی صدا را دارد از معیارهای خاص برخوردار است و با تلویزیون که از عناصر دکور، رنگ و ... استفاده میکند کاملا متفاوت است. در نتیجه کار گزارشگر در رادیو دشوارتر است؛ بخصوص گزارشگری فوتبال که یک ورزش پرهیجان است، گزارشگر باید تمام اطلاعاتی که بیننده نمیتواند آن را ببیند توسط صدای خود منتقل کند به شکلی که مخاطبان حس کنند در استادیوم قرار دارند یا در قاب تلویزیون بازی را مشاهده میکنند.
گزارشگران ما که جام جهانی را گزارش میکنند باسابقه و باتجربه هستند و سعی کردهایم که از بهترین گزارشگران برای بازیهای ایران بهره ببریم. ما به این گزارشگران نکاتی را هم میگوییم تا در حین گزارشهای خود با توان و شرایط بهتر حسشان را به مخاطبان منتقل کنند.مدیر رادیو ورزش با مقایسه گزارشگری در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: ویژگیهای رادیو با تلویزیون قابل مقایسه نیست و گزارشگران رادیو باید مراقب باشند که مخاطبان را دچار احساسات کاذب نکنند و هم اینکه کل اطلاعات در زمین را باید لحظه به لحظه به شکل جذاب به مخاطبان منتقل کنند. گزارشگر تلویزیون لحظهای میتواند سکوت کند یا تجدید قوا انجام دهد و یا حتی اطلاعاتی را وسط گزارش به او میدهند اما گزارشگر در رادیو نمیتواند از بازی غافل شود.میرحسینی با اشاره به نسلهای جوانی که به گزارشگری ورود پیدا میکنند، بیان کرد: ما باید از تجربه گزارشگران قدیمی استفاده کنیم اما گزارشگری به خصوص در رشتههای پرهیجان ویژگیهای خاص خود را دارد. برای گزارشگر مسلط و باتجربه بحث حنجره، توانایی صدا، انتقال حس هیجان و ... اهمیت دارد که برخی از این ویژگیها به شرایط فیزیکی آنها نیز مرتبط خواهد بود. ممکن است برخی گزارشگران کار گزارشگری را به دلیل تجربهای که دارند امری عادی تلقی کنند و میخواهند که وارد برنامهسازی شوند بنابراین نباید جلوی آنها را گرفت به دلیل آنکه با توجه به تجربه چندسالهای که دارند، میتوانند در کیفیت برنامهسازی تأثیرگذار باشند. تجربه این افراد باید به نسلهای بعد منتقل شود و نسل جوان آموزش ببینند. نیروهای جوان توانمند را باید به تدریج در کنار پیشکسوتان نشاند تا انتقال تجربه صورت بگیرد و این نسل جوان به افراد شاخص و ممتاز در گزارشگری تبدیل شوند. به پیشکسوتان باید احترام گذاشت اما به جوانان هم باید فرصت داد. این کار ما آزمون و خطا نیست و قرار نیست که تجربه را کنار بگذاریم تا ببینیم که چه میشود. در واقع باید برنامه داشت و گزینشهای درست برای انتخاب گزارشگران انجام داد و نسل جوان به تدریج به حوزه گزارشگری رادیو وارد شوند.او در پایان گفت: ما در برنامههای آینده خود انتخاب بهترین گزارشگر را از میان جوانان خواهیم داشت تا به سرمایههای آتی ما تبدیل شوند. همچنین در حوزه بانوان هم سعی میکنیم کارهای خوبی را شاهد باشیم.
اخبار
«گسل» روی آنتن آیفیلم۲
مجموعه تلویزیونی «گسل» از دوشنبه ۱۱ تیر، روی آنتن آیفیلم۲ قرار میگیرد.
به گزارش امتیاز، سریال «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و تهیه کنندگی محسن چگینی، برای اولینبار، از کانال فارسیزبان آیفیلم۲ به نمایش گذاشته میشود.
خلاصه ماجرای این مجموعه کمدی_درام از این قرار است: محسن اعتبار (بیژن امکانیان) معاون وزیر منابع و انرژیهای پاک (وزارت نیرو) در پی رسوایی مربوط به سد کوروچ از سمت خود استعفا میکند؛ اما در این بین به ناگاه متوجه توطئهای بزرگ میشود. او همراه محافظش ارشیا مبتنی (سام درخشانی) در راه پردهبرداری از این توطئه، درگیر موقعیتهای طنز میشود.
رامتین خداپناهی٬ فلور نظری، شبنم فرشادجو و ستاره حسینی دیگر بازیگران این مجموعه ۳۹ قسمتی هستند.
بر اساس این گزارش، سریال «گسل» از دوشنبه هر شب ساعت ۲۰ از کانال تلویزیونی آی فیلم۲ پخش میشود و بازپخش آن در ساعت های ۰۲:۰۰، ۰۸:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز بعد خواهدبود.
فریاد «زنان بومی مکزیک» در هیسپان تی وی شنیده می شود
مستند «همه چیز برای همه کس» که به آنتن پخش هیسپان تی وی رسیده، به سراغ ماریا مارتینز، نماینده زنان بومی برای شرکت در انتخابات مکزیک رفته تا تلاش وی برای گرفتن حقوق زنان بومی در جامعه را از قاب دوربین به نمایش گذارد.
به گزارش امتیاز، کنگره بین المللی بومیان (CNI) به کمک زاپاتیستا zapatismo ( که یک گروه چپگرای انقلابی است که در بعد شبه نظامی و سیاسی فعالیت دارد) برای اولین بار در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری مکزیک از یک زن بومی حمایت خواهد کرد.
ماریا مارتینز (Marichuy) یکی از مدافعان حقوق بشر و پزشکی سنتی است که به عنوان سخنگوی نمایندگان بومی در انتخابات فدرال 2018 مکزیک شرکت خواهد کرد. بر همین اساس این کنگره بین المللی بومیان، خواستار برگزاری نشستی به عنوان «اولین همایش بین المللی، سیاسی، هنری، ورزشی و فرهنگی زنان مبارز» است. در این گردهمایی زنان بومی آمریکای لاتین که وارث 500 سال مبارزه بر علیه برده داری، جنگ های استقلال طلبی و مقاومت در برابر دیکتاتوری هستند، شرکت می کنند. مستند 25 دقیقه ای «همه چیز برای همه کس» به تهیه کنندگی مانا واسکیوز، دوشنبه ساعت 8:30 به وقت تهران از شبکه هییسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش خواهد شد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3813/13754/48667
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3813/13754/48668
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3813/13754/48669
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3813/13754/48670
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3813/13754/48671
|
عناوین این صفحه
- چرا سهراب گرانقیمتترین شد؟
- «شکوه تختجمشید» در دست اتریشی ها
- لندن میزبان آثار الهام گرفته از «مایکل جکسون»
- اخبار
- اخبار