|
سیدی: نمایش 16 فیلم کودک و نوجوان در 32 منطقه از کشور
نمایش های مردمی در استان ها تجربه موفقی بود
مسئول امور استان های جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به استقبال خوب مردم از نمایش های مردمی در استان ها بیان کرد: در روزهای برگزاری جشنواره سی و یکم، 16 فیلم کودک و نوجوان ایرانی و خارجی در 32 منطقه از کشور در 10 سانس ویژه هر شهر نمایش داده شدند.
به گزارش امتیاز، سید حسین سیدی مدیر عملکرد سازمان سینمایی و مسئول امور استان های سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به استقبال خوب مردم از نمایش های استانی در طی روزهای برگزاری این رویداد بیان کرد: امسال همزمان با برگزاری جشنواره در اصفهان در 32 منطقه از کشور 16 فیلم ایرانی و خارجی نمایش داده شد. این استان ها به دو گروه تقسیم می شدند. گروه اول شامل 17 استان و گروه دوم شامل 15 استان بودند. از میان 16 فیلم نیز 5 فیلم غیرایرانی و 11 فیلم دیگر فیلم های ایرانی بودند.
وی افزود: با توجه به این که تجربه نمایش های فیلم های کودک و نوجوان در سایر استان ها همزمان با اصفهان برای اولین بار آن هم در فصل تابستان صورت می گرفت، استقبال خوبی از این بخش انجام شد. در هر منطقه 10 سانس نمایش برگزار شد و می توان گفت در شهرهای اهواز، مشهد، آبادان، قم، شیراز استقبال بیشتر از سایر مناطق بود.
سیدی با اشاره به نمایش فیلم های خاطره انگیز سینمای کودک و نوجوان در بوستان ها و فضاهای باز شهری نیز خاطر نشان کرد: 5 فیلم خاطره انگیز سینمای کودک و نوجوان از جمله «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «دزد عروسک ها» و... نیز در بوستان ها، سراهای محله و فضاهای باز شهری همزمان با سالن های سینما در استان ها به طور رایگان برای عموم مردم نمایش داده شدند که این بخش نیز مورد توجه قرار گرفت و به گسترده تر شدن جشنواره در سطح کشور کمک کرد.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد 8 تا 14 در شهر اصفهان برگزار شد.
ایل بیگی: مقدمات راهاندازی پخش سینمای کودک فراهم شده است
مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در سینمای کودک و نوجوان از راه اندازی پخش فیلمهای کودکان و نوجوانان خبر داد.
به گزارش امتیاز، حبیب ایل بیگی اظهار کرد: سینمای کودک امروز مانند دهه ۶۰ و ۷۰ نیست؛ ما در آن دوران اوج داشتیم و امیدواریم با دورخیزی به سمت این سالها برویم و برنامههای مدونی برای سینمای کودک در سازمان سینمایی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: از منظر کیفی و تعداد آثار تولید شده وضعیت سینمای کودک و نوجوان رو به رشد است. خوشبختانه امسال برخلاف چند سال گذشته که در اکران نوروزی سینمای کودک را فراموش کرده بودیم، فیلم کودک داشتیم که فروش خوبی داشت و بعد از آن نیز فیلم کودک دیگری آمده است و سال گذشته از مرداد اکران کودک داشتیم.
مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی تاکید کرد: در حوزه تولید نیز شورای فیلمنامه تخصصی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی هر هفته تشکیل جلسه میدهد و فیلمنامههای ارائه شده را در محورهای اعلام شده بررسی میکند.
ایل بیگی ادامه داد: سمت و سوی سینمای کودک را درباره کودک و نوجوانان به آثار برای کودک و خانواده بردیم. فیلمهایی که درباره کودک ساخته میشود بیشتر مخاطبش والدین و بزرگسالان هستند از اینرو به فیلمسازان توصیه کردیم در آثارشان به خانوادهها توجه ویژهای داشته باشند و امسال در جشنواره کودک به این مهم بیشتر توجه شده بود.وی تصریح کرد: قهرمان فیلمهای حاضر در جشنواره کودک و نوجوان امسال بچهها بودند و از عنصر تخیل در آثار استفاده شده بود و امید بخشی در آنها دیده میشد. رفتن به این سمت و سو به ما کمک میکند و هنوز نیاز داریم به دنیای تخیلی و فانتزی بیش از پیش توجه کنیم و در این راه باید از جلوههای بصری استفاده کنیم.ایل بیگی گفت: در یکسال گذشته با مراکز مختلف تعامل داشتیم و تشکل بخش خصوصی فعالان سینمای کودک تشکیل شد و با همه دست اندرکاران سینمای کودک گفت وگو کردیم. همچنین با آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلساتی برگزار شد.
وی توضیح داد: کودکان و نوجوانان ما در معرض خطر هستند و اگر سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ در اوج بود به این دلیل بود که رقیبی برای سینمای کودک وجود نداشت اما امروزه سرگرمیهای دیگر در دسترس کودکان است و باید همه استانها، وزارتخانهها و نهادهای مختلف در حوزه سینمای کودک و نوجوان کمک کنند.
مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی افزود: سطح تعامل ما با نهادها از توافقنامهها فراتر رفته و همدلی بین بخشهای مختلف دیده میشود. حرکت کوچکی که در جشنواره کودک انجام دادیم برگزاری دومین دوره «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» بود که با همکاری نهادهای مختلف از سوی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
ایل بیگی اظهار کرد: باید بخش خصوصی را برای حضور در سینمای کودک ترغیب کنیم. برنامه پیش روی ما برای آنکه سرمایهگذاران حوزه بازی، عروسک، نوشت افزار و... در سینمای کودک حضور یابند، تدوین شده است و رییس سازمان سینمایی به استراتژیک بودن سینمای کودک تاکید دارد و به زودی شاهد پخش سینمای کودک و نوجوان از سوی بخش خصوصی خواهیم بود.
وی عنوان کرد: نقصی که سالها شاهد آن هستیم عدم معرفی درست فیلمهای سینمایی است. فیلمها باید در رسانه ملی معرفی شوند. فیلمهای برتر جشنواره کودک و نوجوان را کسی نمیشناسد. کشورهایی که میخواهند سینمای ملی داشته باشند با برنامههای مختلف، آن را به مخاطبان از جمله کودک و نوجوان معرفی میکنند و سینمای کودک باید در شبکههای مختلف تلویزیونی که گروه کودک دارند، معرفی شود.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: ۱۳ میلیون دانش آموز داریم پس مخاطبان سینمای کودک و نوجوان کمتر از دیگر ژانرهای سینما نیست .یکی از راهکارهای خوب دیده شدن آثار، راه اندازی پخش سینمای کودک و نوجوان است. با مدیران پردیسهای سینمایی گفت وگو کردیم و با تاسیس پخش سینمای کودک و نوجوان و افزوده شدن سینماهای کانون به پخش کودک، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
ایل بیگی گفت: لازم است سینماداران نیز فیلمهای کودک را به سبد اکران خود اضافه کنند. تلاش میکنیم بخشی از حمایتها را به اکران ببریم و «سامانه اردویی مدارس» را از سال گذشته راه اندازی کردیم.
غلامرضا رمضانی از کارگردانان سینمای ایران در سوی دیگر استودیو، شرایط فعلی سینمای کودک و نوجوان را امیدوار کننده عنوان کرد و ادامه داد: برقراری ارتباط در فیلمهای امروزی قویتر شده و حتما بهتر خواهد شد، از حیث کیفیت هم سینمای امروز با تکیه بر دوران رکود و ذائقهشناسیها میتواند با جهاد عمومی دلسوزان متولی امر، بهبود یابد. وی اظهار کرد: باید با سرعت و شتاب دانایی کودکان امروز برخورد شود، این برخورد میتواند از جنس درک و هضم باشد. زیرا کودکان امروز با کودکان دهه ۶۰ تفاوت فاحشی دارند. به این خاطر باید جنس فیلمها تفاوت یابد.
او ادامه داد: باید از شعار فاصله گرفت و پرداختن به ضرورتها و زیرساختهای سینمای کودک را در عمل هم به نمایش گذاریم.
وحید نیکخواهآزاد کارگردان و تهیه کننده سینما در ارتباط تصویری با این برنامه با رد تقدم رابطه بر ضابطه در سینما ادامه داد: در حال حاضر فیلم اولیهای بسیاری را میتوان مشاهده کرد که بدون رابطه به سینما و جشنواره وارد میشوند. ورود این افراد توانسته فکر و ایدههای بکری را وارد سینما کند. گرچه با دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان (دهه ۶۰ و اوایل۷۰) فاصله داریم اما این فاصله برداشتنی است و حذف آن دور از تصور نیست.
وی در ادامه یادآور شد: برخی از تهیه کنندهها امروز به دلیل ترس از بازگشت سرمایه خود، کمتر به تولید فیلمهای کودک و نوجوان میپردازند. از اینرو میتوان سینمای کودک را رو به افول عنوان کرد.
جلیل اکبری صحت منتقد و کارشناس سینما در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سینمای کودک، نیاز فرهنگی ماست. سینما یک نیاز اجتماعی است که نیاز به زیرساخت و سازوکارهای ویژهای دارد و اگر به نیازهای سینمای کودک و نوجوان پاسخی ندهیم کشور دچار آفت میشود. رسیدگی به کودکان و نیازهای فکری آنها یک مرحله و طبقه اساسی از جامعه محسوب میشود.
وی افزود: پیش بینی میشود درباره رویکرد سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما از سوی دولت و مراکز فیلمسازی خصوصی اصلاحی صورت نپذیرد، زیرا دیگر ساز سینمای کودک ما هارمونیک نیست و باز هم شاهد فعالیتهای جزیرهای در این بخش خواهیم بود.
محمدرضاکریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط تلفنی با این برنامه، امسال را، سال شکوفایی سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد.
وی با اشاره به تولید دو فیلم کودک و نوجوان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: ورود ۱۰ فیلم برتر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان را میتوان به فال نیک گرفت. به صورتی که اکران ماهانه یک فیلم میتواند خوراک یک سال سینمای ما را فراهم کند.
علیرضا شجاع نوری در «فرمول یک»:
چگالی فیلمهای خوب در جشنواره جهانی فیلم فجر بالاتر از همه جشنواره ها است
سیدعلی ضیاء در روز سینما میزبان علیرضا شجاع نوری بود و با او از زمان ایفای نقش در فیلم «روز واقعه»، اینکه گفته بود دیگر هرگز بازی نمی کند، استفاده از بازیگران خارجی در فیلم «محمد رسول الله»، خاطراتش از کیارستمی، دورانی از زندگی اش که غبطه سگ بودن را می خورده، انتخابش بین گلزار و محمدزاده، تجربه تهیه کنندگی، انتقادات به جشنواره جهانی فیلم فجر، انتخابش برای اسکار، تجربه اجرا و شرایط فعلی جامعه گفتگو کرد.
به گزارش امتیاز، سیدعلی ضیاء 21 شهریور ماه در روز سینما میزبان علیرضا شجاع نوری بازیگر سینمای ایران بود.
این هنرمند در ابتدا درباره موفقیت فیلم «روز واقعه» اظهار کرد: درباره بازی در این فیلم می توانم این را بگویم که انگار کسی آن بالا هست که منتظر دعای ما نیست بلکه چون دوستت دارد چیزی را که فقط در دلت می گذرد به واقعیت می پیوندد.
بعد از «روز واقعه» توبه کردم که دیگر توبه بیجا نکنم!
وی که گفته بود بعد از این فیلم بازیگری را کنار می گذارد، ادامه داد: با گذشت چند سال از «روز واقعه» دوست داشتم بازی کنم و توبه کردم که توبه بیجا نکنم و دیگر نگویم دیگر هرگز بازی نمی کنم و... بعد از این خودم را رها کردم و به دست خدا سپردم و غوطه ور شدم.
شاید اگر بازیگران خارجی در «محمد رسول الله» بودند فیلم موفق تر می شد
شجاع نوری در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید اگر در فیلم «محمد رسول الله» در کنار عوامل پشت صحنه خارجی، بازیگران بین المللی نیز حضور داشتند، تاثیر جهانی این فیلم بیشتر می شد، تاکید کرد: ممکن است اگر بازیگرانی که در سراسر دنیا شناخته شده اند و گیشه خودشان را دارند در فیلم محمد رسول الله بودند این اثر تاثیر بین المللی بیشتری داشت اما در نهایت این کارگردان است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.
این بازیگر یادآور شد: مصطفی عقاد خیلی وقت پیش درباره حضرت محمد فیلم ساخت و شاید حضور بازیگران خارجی باعث جذابیت آن شد.
مهدی پاکدل می گفت اگر در «روز واقعه» هم بازی کرده بودم بازیگری را کنار می گذاشتم
وی ادامه داد: روزی با آقای مهدی پاکدل که از مصاحبت با او لذت زیادی در این فیلم بردم قدم می زدیم و او می گفت من اگر در «روز واقعه» هم بازی کرده بودم دیگر بازی نمی کردم و بازی را کنار می گذاشتم.
شجاع نوری با اشاره به اینکه معمولا فیلمنامه هایی مطابق ویژگی های اش به او پیشنهاد می شود، تصریح کرد: کسی که آن بالا هست مدیر برنامه هایم هم هست و از او می خواهم خودش هر چیزی که صلاح است برایم بفرستد.
چرا کیارستمی به جشنواره لوکارنو نیامد
وی با نقل خاطره ای از کارگردان فقید سینمای ایران گفت: در اولین جشنواره خارجی که زنده یاد کیارستمی راه پیدا کرده بود، من زودتر از او به لوکارنو رفتم اما کیارستمی سرانجام نیامد. من هم برای او آنقدر احترام قائل بودم که حتی از او نپرسیدم چرا نیامد. بعدها فهمیدم کسی که به او بلیت داده لحنی داشته که او ترجیح داده از آن بلیت استفاده نکند و به من گفت: لذت هرچیزی باید به ذلتش بیارزد. این نیارزید و من هم نیامدم.
بازیگر «نگار» افزود: درباره نقش ها واقعیتش من فقر نقش یا شهوت آن را ندارم البته جاه طلب هستم اما باید در دلم اتفاقی بیفتد که در پروژه ای باشم. فعلا که غوطه ور شدن روی امواج را پی گرفته ام.
غبطه سگ بودن را می خوردم
شجاع نوری با اشاره به پستی و بلندی های زندگی اش تصریح کرد: از حزیز حزیز که غبطه سگی را که از کنارم رد می شد می خوردم و دوست داشتم جای او می بودم، (این مربوط به دورانی است که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته بودم) تجربه کردم تا زمانی که دیگران به جایگاهم غبطه می خوردند.
جنس کارهای محمدزاده موفق تر است تا گلزار
ضیاء در ادامه به سوال این قسمت از برنامه مبنی بر اینکه «کدام بازیگر در سینما موفق تر عمل کرده است؟ نوید محمدزاده یا محمدرضا گلزار» از شجاع نوری پاسخ را جویا شد و وی گفت: فکر می کنم جنس کارهای نوید محمدزاده موفق تر است، با احترام به آقای گلزار با وجود تنوع کارهای محمدزاده کوالیتی آرتیستیک آثار او را بالاتر می دانم. البته هر دو را دوست دارم اما این یک نظر حرفه ای است.
دلی تهیه کنندگی کرده ام
وی همچنین درباره حضورش در سینما به عنوان تهیه کننده نیز اظهار کرد: تهیه کننده اولین هزینه ها را می کند و آخرین دریافت را دارد اما بازیگر اولین دریافت را دارد و مسئولیتش کمتر است. من به تهیه کنندگی به عنوان امرار معاش نگاه نکردم. من هیچ مستمری از جایی نمی گیرم اما هیچ وقت لنگ نمانده ام. لنگ ماندن یعنی در یک وضعیت بمانی اما من توانسته ام رد بشوم.
شجاع نوری اضافه کرد: تهیه کنندگی را دلی دنبال کرده ام و مسئله مالی آخرین نکته ام بوده. کسانی هم که با من کار کرده اند می دانند من زیاد چانه نزده ام.
تلویزیون به جای پرسیدن سوال از متولی امر، خودش تحقیق و جواب را پیدا کند
مدیر تبادل تجارب سینمایی سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتقاداتی که به این جشنواره می شود، گفت: فکر می کنم خوب است در تلویزیون درباره موضوعی صحبت کنم. تلویزیون همیشه می خواهد درباره شایعه یا سوالات از متولی امر سوال کند. مثلا درباره کم شدن تولید انرژی از وزیر نیرو می پرسند او هم می گوید نه اتفاقا تولید بیشتر هم شده است! در حالی که تلویزیون یک رسانه است و خودش باید منبع باشد و تحقیق کند و جواب درست را بگیرد.
در هیچ جشنواره ای چگالی فیلمهای خوب اینقدر زیاد نیست
وی افزود: درباره جشنواره جهانی فیلم فجر هم اگر از من می پرسید باید بگویم ما یکی از معتبرترین جشنواره های دنیا را برگزار می کنیم و در هیچ جشنواره ای چگالی فیلمهای خوب اینقدر زیاد نیست. فیلمهای نماینده اسکار کشورها یا آثاری که جوایز زیادی گرفته اند در جشنواره هستند. درباره آثاری که چنین پیشینه ای ندارند هم پوست داوران کنده می شود تا به قول شما با سلیقه خودشان آنها را انتخاب کنند. هرچقدر درباره چنین سوالاتی خود سوال پرسنده تحقیق و پژوهش کند بهتر است.
شجاع نوری در پاسخ به اینکه آیا فیلمهایی که سیاه نمایی می کنند در جشنواره های جهانی موفق می شوند گفت: ما متاسفانه خود کم باوری داریم و چون چیزهایی را راحت به دست آورده ایم آنها را باور نداریم. من سالها در جشنواره های مختلف فیلم های ایرانی را معرفی می کردم و هرکسی شغل مرا میفهمید آن را یک شغل لوکس می دانست. درباره این سوال هم کاش خبرنگار صداوسیما در آمریکا برود و از آکادمی سوال کند که آیا واقعا فیلمهای سیاه نما را دوست دارند؟ اگر قرار باشد من جواب بدهم که می گویم نه اصلا اینگونه نیست.
من اگر بودم «چهارراه استانبول» را برای اسکار می فرستادم
وی در پاسخ به این سوال ضیاء که به نظر شما چه فیلمی برای ارسال به اسکار بهتر است، بیان کرد: من اگر بودم با توصیه به تدوین کوچک و تغییر ریتم «چهارراه استانبول» را می فرستادم. این فیلم کشش روایی را دارد و قصه اش انسانی است. مهدی پاکدل هم توی آن بازی می کند! اعضای آکادمی اگر روند قصه آرتیستیک باشد هرچقدر هم سیاه نمایی کرده باشید به مذاقشان خوش نمی آید. شانس «تنگه ابوقریب» هم کم نیست. البته نه برای اینکه چون مهدی هم در آن بازی می کند.
اخبار
کیوان ساکت:یک کنسرت مشترک در راه است
آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیت های خود از برگزاری یک کنسرت با همراهی ژیوان گاسپاریان در تالار اپراهال شهر ایروان کشور ارمنستان خبر داد.
کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه تار با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود توضیح داد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روز جمعه ۲۳ شهریور ماه در تالار اپراهال شهر ایروان کشور ارمنستان کنسرتی را با همراهی استاد ژیوان گاسپاریان نوازنده سرشناس ساز دودوک برگزار می کنیم که در این کنسرت علاوه بر حضور این هنرمند وحید تاج نیز به عنوان خواننده گروه «وزیری» را همراهی می کنند.
وی ادامه داد: برنامه ای که در کنسرت یاد شده پیش روی مخاطبان قرار دارد در چهار بخش تنظیم شده که در بخش اول رحیم ایرانشاهی نوازنده گیتار، سیاوش ساکت نوازنده تمبک و بنده به عنوان نوازنده تار یک تریوی بداهه نوازی را برای مخاطبان اجرا می کنیم.
ساکت در پایان صحبت هایش بیان کرد: در بخش دوم من با نوازندگی تار و سروش عادلی فر با نواختن پیانو برنامه ای را ارایه می کنیم. در بخش سوم نیز ژیوان گاسپاریان و من قطعاتی را به صورت بداهه اجرا خواهیم کرد و در بخش چهارم نیز ارکستر «وزیری» با خوانندگی وحید تاج قطعاتی از آثار من را برای مخاطبان اجرا می کنند.
کیوان ساکت طی ماه های گذشته علاوه بر رونمایی از کلیپ «یادگار سرو» به خوانندگی وحید تاج به نفع بیماران مبتلا با ام اس کنسرتی را نیز با گروه «وزیری» بابل برگزار کرد. وی طی ماه های آینده فعالیت های دیگری را نیز در خارج از کشور با هنرمندان ایرانی و خارجی برپا خواهد کرد.
آغاز نمایش عمومی فیلم اصغر فرهادی در اسپانیا
اولین نمایش عمومی «همه میدانند» فیلم اسپانیایی اصغر فرهادی در مادرید برگزار شد.
طبق گزارش رسیده،خوسه گیرائو وزیر فرهنگ، ماریا خسوس مونترو وزیر دارایی اسپانیا و صدها تن از اهل فرهنگ و هنر این کشور به تماشای این فیلم در مجموعه سینمایی کایائو نشستند.
پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر بازیگران فیلم به همراه گروه همکار فرهادی در ساخت این اثر در این نمایش حضور داشتند.
این نمایش با توجه به تعداد تماشاگران در دو سالن مجموعه کایائو در مرکز مادرید انجام شد.
نمایش سراسری «همه میدانند» از جمعه شب 23 شهریور ماه در تعداد زیادی از سینماهای شهرهای اسپانیا آغاز خواهد شد.قبل از نمایش فیلم اصغر فرهادی گفت که قدردان سینما و مردم اسپانیا به عنوان میزبانی بسیار دلپذیر است.
وی همچنین همراهی و همدلی بازیگران و دیگر اعضای گروهش را عالی خواند و از آنان سپاسگزاری کرد.
آثار ناصر تقوایی، کاظم چلیپا، ناصر پلنگی و... در «علامت»
نمایشگاه علامت ۲۳ شهریور تا ۳ مهر در خانه هنرمندان ایران برپا میشود.نمایشگاه علامت جمعه ۲۳ شهریور ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. طبق اعلام برگزارکنندگان؛ «علامت تلاشی است از تماشای چگونگی استفاده هنرمندان از نشانههایی که با تعلق به یک باور یا اتفاق، معنای تثبیت شدهای یافتهاند.این نمایشگاه گسترهای از وفاداری محض تا رسیدن به معنایی تازه از نشانهها را دربرگرفته است. نمادها به مدد نگاه هنرمندان زنده میمانند و گاه دامنه معنایی خود را گسترش میدهند. نمایشگاه علامت ادای دینی است به همه کسانی که ارزش نمادها و نشانهها را میدانند و در تلاش هستند تا با نشانههای دیروز حرفهای امروز را بر زبان جاری کنند.» نمایشگاه علامت تا ۳ مهر در خانه هنرمندان ایران دایر است.
اخبار
جلیل رسولی:
خلق ۱۶ اثر عاشورایی طی ۸ سال
جلیل رسولی هنرمند خوشنویس از خلق ۱۶ اثر خوشنویسی عاشورایی طی هشت سال گذشته خبر داد.
جلیل رسولی خوشنویس پیشکسوت درباره کارهای جدیدش به خبرنگار مهر گفت: حدود ۸ سال است به دلیل ارادتی که به حضرت امام حسین (ع) و یارانشان دارم، یک کار با موضوعات حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت علی اصغر (ع) در روز تاسوعا و یک کار با موضوع امام حسین (ع) در روز عاشورا تهیه میکنم که این کارها طی یک روز تمام میشوند و امسال هم برای نهمین سال قصد دارم این ۲ اثر را خلق کنم.
وی درباره نمایش ۱۶ اثری که با موضوع واقعه عاشورا خلق شده است، بیان کرد: نمایش این آثار نیازمند یک مناسبت است و در انتظار فرصتی هستم تا این آثار را به نمایش بگذارم.
رسولی در پایان بیان کرد: علاوه بر این آثار، حدود ۸۰ اثر جدید دیگر نیز دارم که در حال و هوای جدیدی خلق شده و هنوز به نمایش درنیامدهاند و امیدوارم در فرصت مقتضی همه آثارم را به نمایش بگذارم.
جلیل رسولی از شناخته شدهترین هنرمندان خوشنویسی است که البته در عرصه نقاشی - خط نیز فعال است. او خالق تابلوی معروف خوشنویسی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» است. این پیشکسوت خوشنویسی همچنین دارنده نشان درجه یک هنری کشور و در سال ۸۲ چهره ماندگار کشور شده است.
مقایسه آمار نشر در دو ماه تیر و مرداد ۹۶ و ۹۷ نشان داد؛
افزایش ۲۷۰۰ تومانی میانگین قیمت کتاب طی یکسال گذشته
مقایسه آمار نشر کتاب در یکسال گذشته نشان میدهد که میانگین قیمت هر کتاب با افزایش ۲۶۸۲ تومانی (رشد 15 درصدی) از ۱۷ هزار و ۸۳۲ تومان در مرداد ۹۶ به ۲۰ هزار و ۵۱۴ تومان در مرداد ۹۷ رسیده است.
بر اساس آمار منتشرشده توسط خانه کتاب در زمینه نشر کتاب طی یکسال گذشته، ۸ هزار ۵۳۳ عنوان کتاب در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ منتشر شده است که در این میان سهم کتابهای عمومی ۵ هزار و ۷۰۷ عنوان بوده و تعداد کتابهای کودک و نوجوان با کاهش ۹ درصدی به هزار و ۱۲۶ عنوان رسیده است.
در تیرماه ۱۳۹۷، تعداد ۸ هزار و ۹۴۶ عنوان کتاب منتشر شده از این تعداد سهم کتابهای عمومی ۶ هزار و ۶۹ عنوان، کتابهای کودک و نوجوان هزار و ۲۹۷ عنوان و کتابهای کمک درسی هزار و ۵۸۰ عنوان است که در مقایسه با تیر ماه سال گذشته به ترتیب افزایش ۴ درصدی، ۵۳ درصدی و ۵۱ درصدی را نشان میدهد.
همچنین بر اساس این گزارش، در تیر ماه سال ۱۳۹۷ میانگین شمارگان کتاب حکایت از افزایش ۸ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد.
از مجموع کل کتابهای منتشر شده در تیر ماه ۱۳۹۷، بیشترین کتابها در موضوعات کمک درسی، ادبیات و کودک منتشر شدهاند و بیشترین آثار ترجمه به موضوعات کودک، ادبیات و علوم عملی اختصاص دارد. همچنین از مجموع ۸ هزار و ۹۴۶ کتاب منتشر شده در تیر ماه ۹۷، تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ کتاب در تهران و مابقی در شهرستان ها به چاپ رسیدهاند.
بر اساس این آمار، در تیرماه امسال، ۶۴۴۰ عنوان کتاب در تهران منتشر شده که در مقایسه با تیرماه سال گذشته با افزایش ۲۳ درصدی مواجه شده است. شهرستانیها نیز در این آمار با انتشار ۲۵۰۶ عنوان کتاب توانستند به نسبت سال گذشته رشد یک درصدی را ثبت کنند.
بر اساس آمار نشر کتاب در تیرماه سال ۱۳۹۷، انتشارات نشر چشمه، جنگل، صدرا، صریر، نوروزی، دانشگاه شهید بهشتی، قانون یار، منشور سمیر، سخنوران و حیدری در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار قرار گرفتهاند. همچنین، انتشارات پرتقال، هوپا، عروج اندیشه، به نشر، ذکر، سایه گستر، شرکت انتشارات فنی ایران، افق، جنگل و قصر کتاب جزو ۱۰ ناشر کودک پرکار در تیر ماه ۱۳۹۷ قرار گرفته اند. از جمله پرکارترین ناشران آموزشی تیرماه ۱۳۹۷ هم میتوان به انتشارات بینالمللی گاج، دانشگاه پیام نور، مدرسان شریف، خیلی سبز، مدرسان برتر، سمت، پیدار، پیشروان، مبتکران و آریانگار اشاره کرد.
در تیرماه ۱۳۹۷ کتابهای «یک قمقمه دریا: صد قصه و نکته از زندگی امام رضا (ع)» از انتشارات به نشر با شمارگان ۲۵۰ هزار نسخه، «سی و هشتمین روایت» از انتشارات پایتخت با ۱۰۰ هزار نسخه و «سبک زندگی سالم» از انتشارات پارسای سلامت با ۳۰ هزار نسخه در فهرست پرشمارگانترین کتابهای تیرماه ۱۳۹۷ قرار گرفتهاند.
کتابهای منتشرشده در بازه زمانی یکماهه تیرماه ۱۳۹۷ از سوی ۵۸۸۹ پدیدآورنده انتشار یافته که از این تعداد ۱۴۲۰ نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۶ تعداد ۵۸۷۸ پدیدآورنده فعالیت داشتهاند که از این تعداد ۴۵۷۷ نفر مرد و ۱۳۰۱ نفر آن زن بودند.
بر اساس گزارش آماری نشر کتاب در مرداد ماه ۱۳۹۷، از مجموع ۸ هزار و ۵۳۳ عنوان کتاب منتشر شده در این ماه، سهم کتابهای کمک درسی ۱۷۰۰ عنوان، ادبیات ۱۳۳۱ عنوان و کودک ۱۱۲۶ عنوان کتاب بوده است. بر همین اساس کتابهای حوزه کمک درسی بیشترین آثار منتشر شده در مرداد ماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.
در مرداد ماه سال جاری کتابهای حوزه ادبیات، علوم عملی و کمک درسی بیشترین آثار چاپ اول را به خود اختصاص دادهاند و بیشترین آثار باز چاپ مربوط به کتابهای حوزه کمک درسی، کودک و ادبیات بوده است.
همچنین در حوزه ترجمه، کتابهای حوزه کودک، ادبیات و علوم عملی به ترتیب بیشترین آثار ترجمه شده را از آن خود کردند و در حوزه تالیف، از کتابهای حوزه کمک درسی، ادبیات و علوم اجتماعی بیشتر استقبال شده است.
همچنین میانگین شمارگان کتابها از هزار و ۵۳۶ در مرداد ۹۶ به هزار و ۴۸۴ در مرداد ۹۷ کاهش یافته است که در مجموع کاهش ۳ درصدی را در میانگین شمارگان کتاب شاهد هستیم. اما میانگین قیمت هر کتاب از ۱۷ هزار و ۸۳۲ تومان در مرداد ۹۶ به ۲۰ هزار و ۵۱۴ تومان در مرداد ۹۷ رسیده است.
آمار مقایسه ای نشر کتاب در تهران نشان میدهد که در مرداد سال جاری ۶ هزار و ۲۵۲ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با مرداد سال گذشته حکایت از افزایش ۷ درصدی دارد. این در حالی است که شهرستان ها در مرداد سال جاری ۲ هزار و ۲۸۱ عنوان کتاب منتشر کردند که در مقایسه با مرداد سال گذشته با کاهش شش درصدی رو به رو شدهاند.
آمار مقایسهای تعداد پدیدآورندگان به تفکیک جنسیت در مرداد ماه سال ۹۶ و ۹۷ نشان میدهد که در سال جاری سه هزار و ۴۵۴ پدیدآورنده زن و ۷هزار و ۹۷۱پدیدآورنده مرد فعالیت داشتند که در مقایسه با مرداد سال گذشته با افزایش۵ درصدی پدید آورندگان زن مواجه شده اند.
در مرداد سال جاری انتشارات آموزشی تالیفی ارشدان، مروارید، آریا دانش، چشمه، ندای کارآفرین، جنگل، بیژن یورد، سخنوران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران و مجد در فهرست پُرکارترین ناشر عمومی قرار گرفت.
از جمله ناشران پرکار حوزه کودک در مرداد سال ۹۷ میتوان به انتشارات پرتقال، ذکر، آریا نوین، براق، شرکت انتشارات فنی ایران، هوپا، شهر قلم، نشر نوشته، دیبایه و افق اشاره کرد. ناشرانی همچون خیلی سبز، مدرسان شریف، دانشگاه پیام نور، مبتکران، موسسه مهرپویا مهراس، پیشروان، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزشی، الگو، مدرسان برتر و پیدار در فهرست پُرکارترین ناشران آموزشی مرداد ماه سال جاری قرار گرفتهاند.
از جمله کتابهایی که در مرداد سال ۹۷ توانستند در فهرست پرشمارگان ترین کتابها قرار بگیرند، میتوان به «وعده دیدار نزدیک است: شرح پاره ای از آثار دعا برای امام عصر(ع)» از انتشارات استوار، «پابوس: آموزه هایی برای زیارت مطلوب» از انتشارات آستان قدس رضوی اشاره کرد.
به دلیل سکته قلبی
سعید کنگرانی دارفانی را وداع گفت
سعید کنگرانی بازیگر قدیمی سینمای ایران از دنیا رفت.
مهدی گلستانه کارگردان سینما در این باره گفت: متاسفانه یک ساعت قبل سعید کنگرانی بازیگر قدیمی سینمای ایران به دلیل سکته قلبی در بیمارستان از دنیا رفت. این هنرمند قرار بود به زودی در سریال نمایش خانگی «رقص روی شیشه» به کارگردانی من به ایفای نقش بپردازد که متاسفانه این اتفاق رخ داد. وی در پایان بیان کرد: در حال برنامه ریزی برای زمان تشییع این هنرمند هستیم که تا امشب مشخص خواهد شد.
«دایره مینا»، «سرایدار»، «فصل خون»، «ازدواج به سبک ایرانی»، نمایش «نیرنگ اورنگ» و ... از جمله فعالیت های سعید کنگرانی محسوب می شود.
روزنامه امتیاز درگذشت این هنرمند را به اهالی سینما و خانواده وی تسلیت میگوید.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3875/15259/55068
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3875/15259/55069
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3875/15259/55070
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3875/15259/55071
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3875/15259/55072
|
عناوین این صفحه
- نمایش های مردمی در استان ها تجربه موفقی بود
- ایل بیگی: مقدمات راهاندازی پخش سینمای کودک فراهم شده است
- چگالی فیلمهای خوب در جشنواره جهانی فیلم فجر بالاتر از همه جشنواره ها است
- اخبار
- اخبار