|
در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت؛
نبض صلح جهانی در سایه هنر مقاومت تقویت خواهد شد
هنر مقاومت، حقیقت کتمان شده اندیشه انقلابی را به گوش جهانیان رسانده و با استقرار صلح در جهان، ریشههای تروریسم را خشک خواهد کرد.
به گزارش امتیاز، انقلاب واژه شگرفی است که طی چندین دهه اخیر جهان را با تحولاتی فراتر از مرزهای جغرافیایی روبرو کرده و اندیشه را دست مایه تحولات امروز میکند. دیدگاه پرورش یافته انقلاب اسلامی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و با قدمتی چهل ساله، جهان را با جوانب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نوینی روبرو کرده است.
هنر، نماد هویت و اصالتهای بنیادین فرهنگ، در حالی دستخوش انقلاب پرورش یافته امروز کشورمان قرار گرفته است که عرصههای بینالمللی را به دغدغههایی از این جنس گرفتار کرده و تا تغییر نگرش غرب نسبت به جامعه اسلامی پیش رفته است.
بنجامین مارتینی، مستندساز و عکاس فرانسوی معتقد است تعبیر بسیاری از مردم دنیا از مفهوم مقاومت در انقلاب اسلامی ایران، با نوعی خشونت همراه است اما این دیدگاه در من، بعد از سفر به ایران و با حضور در بین فیلمسازان خوش فکر و حس فضای جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت سالهای گذشته تغییر کرد.
وی افزود: تبادل عقاید مردم ایران، مفهوم صلح و آرامش را به مردم دیگر کشورها منتقل میکند. در این میان مثبت اندیشی نسبت به جنگ و عواقب آن، حس مبهم انقلاب را به یک انرژی مثبت تبدیل کرده است.
این مستندساز که در دورههای گذشته با فیلم «به ایران نروید» موفق به حضور در جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت شده است، استقبال مردم عادی از این رویداد مهم را رویکردی انقلابی دانست و گفت: برگزاری اینگونه جشنوارههای فیلم منجر به شفاف سازی در ریشههای تبعیض، استثمار و استعمار حاکم بر جهان می شود که با ایجاد بسترهای مناسب برای حضور عموم مردم و اهالی هنر، فضای هم اندیشی و مباحثه بینالمللی فراهم شده و به صلح جهانی کمک بسیاری خواهد کرد.وی اظهار داشت: هنر جولانگاه متمرکزی برای القای مفاهیم انسانی و اشتراک آن در دنیاست و چه بسا از طریق فیلم و عکس پیام رسانی با قدرت و سرعت بیشتری انجام و به دنیا مخابره میشود و صلح جهانی را محقق میسازد.
در شرایطی که محتوای فیلمهایهالیوودی جامعیت گستردهای از مخاطبان دنیا را به خود اختصاص داده است، ضرورت تولیدات آثاری با موضوعیت مقاومت و آگاه سازی موقعیت منطقهای کشورها را بیش از گذشته نشان میدهد.
این در حالی است که تامر العربید، رئیس موسسه عالی نمایشی سوریه سینما و جشنوارههای وابسته به آن را عرصه انتقال پیامهای ارزشی و درک درست آن معرفی کرد و گفت: جبهه مقاومت در برخی کشورها براساس اهداف و اندیشه خصمانه دشمنان به جهان القا میشود در حالیکه جشنواره فیلم مقاومت در رویارویی با تولیدات بینالمللی میتواند تصورات اشتباه رواج یافته را اصلاح و با حفظ هویت و تمامیت ارزشهای انقلاب اسلامی، از تحریفات و اتهامات وارد شده به این اندیشه در فیلمها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: مردم کشورهای فلسطین و سوریه نمونهای از مقاومت در جهان اسلام هستند که در مسیر تفکرات منحرفانه دشمنان، واقعیت امر مهجور مانده و در پی اهداف منفعت طلبانه تروریسم ، اذهان جهانیان به سمت و سویی اشتباه هدایت شده است. بنابراین ساخت مستند و فیلمهای سینمایی با نمایش واقعیتهای مبارزه علیه باطل، اندیشه واقع بینانه نسبت به مقاومت ملت سوریه و فلسطین را به سمع و نظر دنیا میرساند و ریشههای تروریسم را میخشکاند.
رئیس موسسه عالی نمایشی سوریه سینمای ایران را عرصهای فعال در انعکاس مقاومت جهانیان معرفی کرد و اظهار داشت: سینمای ایران نسبت به تولید آثار با موضوعیت دفاع مقدس و مقاومت در مسیر پیشرفت قرار دارد و با خلق این فیلمها نظر جهانیان را به خود جلب کرده است.
و با برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، در انتظار نمایش جبهه مقاومت در فیلمهای جدید هستیم تا با آگاهی بخشی به جهانیان در برابر فرهنگ کشتار ایستاده و ریشههای فرهنگ حیات را تقویت کنیم.
گفتنی است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 5 تا 9آذر ماه و همزمان با هفته گرامیداشت بسیج در تهران برگزار خواهد شد.
دومین دوره «جلسات کارتون تهران» برگزار شد؛
«بدو رستم بدو»، «روبی و جوجهها» و «آخرین داستان» بررسی شدند
دومین دوره «جلسات کارتون تهران» درحالی برگزار شد که سه انیمیشن از استودیوهای گنبد کبود، برفک و هورخش در این جلسات مورد بررسی قرار گرفتند. فیلمسازان دغدغهها و چالشهای خودشان در ساخت این انیمیشنها را با مخاطبان مطرح کردند تا آنانی که میخواهند تجربههای نویی را آغاز کنند، بیشتر درباره انیمیشن بدانند.
به گزارش امتیاز، دومین دوره «جلسات کارتون تهران» با نمایش و بررسی انیمیشنهای ایرانی پذیرفتهشده در جشنواره جهانی انسی 2018 در حالی در پلتفرم داربست برگزار شد که اهالی انیمیشن از این رویداد استقبال کردند. این جلسات با صحبت های مریم کشکولینیا، رئیس آسیفا و از داوران انسی 2017 آغاز شد. اشکان رهگذر کارگردان به همراه کشکولینیا مجری این جلسات بودند.
ایده برگزارکنندگان باشگاه فیلم در جشنواره کن
او در این بخش به معرفی جشنواره بینالمللی انسی پرداخت و گفت: این جشنواره یکی از مهمترین جشنوارههای انیمیشن دنیاست. در سال 1956 دو نفر از کسانی که باشگاه فیلم در انسی برگزار میکردند و در جشنواره فیلم کن دورهم نشسته بودند به این ایده میرسند که چرا جشنوارهای مختص انیمیشن برگزار نکنیم؟!
کشکولی نیا ادامه داد: از آنجایی که زیرساختهای لازم برای برگزاری این جشنواره فراهم بود خیلی زود شهرداری شهر از این ایده استقبال کرد و جشنواره شکل گرفت. البته نام اولیهی آن «انسی» نبود.
رئیس آسیفا عنوان کرد: در سال 1960 بود که این جشنواره رقابتی شد و از طرف دیگر، آسیفا در همان سالها شکل گرفت چون نیاز به وجود انجمنی برای نهادینه کردن قوانین انیمیشن احساس میشد. از آنجا بود که چهار جشنواره انیمیشن اوتابا، انسی، هیروشیما و زاگبرگ تحت تاثیر این انجمن و تصمیمگیریهای آن قرار گرفتند.
کشکولی نیا با اشاره به اینکه جشنواره انسی هر دوسال یکبار برگزار میشد ادامه داد: تنها در یکسال بود که به دلیل استعفای دبیر جشنواره، این جشنواره برگزار نشد؛ سال 1969. اما بعد از آن دیگر در برگزار این جشنواره خللی ایجاد نشد و تا سال 1997 این جشنواره هر دو سال یکبار برگزار می شد و از آن به بعد ما هر سال شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.
او با اشاره به وسیع بودن جشنواره فیلم انسی درباره تجربه داوریاش گفت: در این جشنواره ما فیلم ها را در قالب دستههای مختلف همراه با تماشاگران میدیدیم و بعد از تمام شدن داوری هر بخش رای های ما جمع آوری می شد و ما به سراغ بخش بعدی می رفتیم. به نظرم این روش باعث می شد تا داوران کمتر خسته شوند و رایگیریها به شکل بهتری پیش برود.
در این بخش همچنین ویدیوهایی از داوری مریم کشکولی نیا در سال 2017 و بخش های مختلف انسی پخش شد.
تلاشهای بیوقفه برای دویدن رستم
در جلسه بعدی، انیمیشن کوتاه «بدو رستم بدو» که در جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی 2018 حضور داشت، به نمایش درآمد. بلافاصله بعد از نمایش این انیمیشن، ویدیویی از پشتصحنه ساخت «بدو رستم بدو» برای حاضران به نمایش درآمد.
حسین ملایمی نویسنده، کارگردان و تهیهکننده، شیرین سوهانی طراح بکگراند، آزاد معروفی از انیماتورها و ندا هاشمیان از گروه رنگ این انیمیشن در این جلسه حضور داشتند. ملایمی درباره چگونگی ساخت این انیمیشن گفت: مرحله پیش تولید را خودم تنهایی جلو بردم، چون آن موقع نه گروهی داشتم و نه استودیویی. و البته پیش تولید برای ما بسیار مهم بود، چون فکر می کنم هر چقدر زمان بیشتری روی پیشتولید بگذاریم کمتر ضرر میکنیم.
او ادامه داد: من دفتر، رواننویس و ماژیکی همراهم داشتم و در هر جایی اتوبوس، مترو و... همه چیز را میکشیدم. از اشخاص واقعی برای خلق شخصیتها گرتهبرداری میکردم و تلاش میکردم همهچیز را پیشبینی کنم و هیچچیزی را برای محله تولید باقی نگذارم.
ملایمی تاکید کرد: میخواستم از مکتب یا اثری خاص رفرنس مشخصی نگیرم. برای همین بود که برای ساخت این انیمیشن به صورت مشخص کاری را نگاه نکردم.
سوهانی درباره سختیهای تولید این انیمیشن گفت: برای کاری به این حجم زمان و امکانات کمی داشتیم. استودیوی ما کوچک است و فرصتی نداشتیم که به دنبال مدیر تولید بگردیم. این بود که تا به خودم آمدم متوجه شدم که مدیر تولید پروژه هم شدهام.
او ادامه داد: در واقع پایان پروژه برای ما حضور در جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران بود. یعنی میخواستیم که آذر 95 این پروژه را تمام کنیم؛ اما همین زمان کم فشار بسیاری بر گروه آورد. تولید این انیمیشن یک سال و دوماه طول کشید که بیاغراق یک رکورد است.
سوهانی تاکید کرد: به غیر از کارگردان که به جای 5 نفر کار میکرد، دو، سه نفر دیگر در این پروژه بودند که به جای چندین نفر کار میکردند. ما همه تلاشمان را میکردیم تا از زمانبندیها عقب نمانیم؛ اما مهمترین نکته این بود که ما همیشه بدترین حالت ممکن را در نظر میگرفتیم و جالب است که بدانید در آن سال پایان ارسال آثار که در جشنواره دوسالانه پویانمایی هر سال آذر ماه بود یک ماه جلوتر افتاد.
ملایمی درباره تهیهکنندگی این انیمیشن گفت: من عمدا میخواستم که خودم تهیهکننده این انیمیشن باشم تا آن را مطابق خواست خودم بسازم. بدون هیچ نوع دخالتی. البته شرکتهایی هم بودند که بعدها میخواستند این انیمیشن را از ما بخرند. حتی یک شرکت وابسته به یکی از نهادها میخواست برای استفاده علیه دولت «بدو رستم بدو» را با قیمت بالایی بخرد که آن را نفروختم.
در بخشی دیگر از این جلسه تصاویری از مراحل مختلف تولید برای حاضران نمایش داده شد و گروه این انیمیشن توضیحاتی درباره این تصاویر دادند.
انیمیشنی بیکلام برای کودکان جهان
در جلسه بعدی، قسمتی از مجموعه انیمیشنی «روبی و جوجهها» با عنوان «مسافری از فضا» پخش شد. بابک و بهنود نکویی کارگردانان این پروژه به همراه آذر مهاجر مدیر روابط عمومی استودیو گنبد کبود دراین جلسه حضور داشتند.
بابک نکویی با اشاره به اینکه «روبی و جوجهها» هنوز در حال تولید است گفت: در واقع ما در انتهای تولید فصل دوم قرار داریم و در نظر داریم که همچنان این مجموعه را ادامه دهیم. حتی به زودی بازی این مجموعه را هم وارد بازار خواهیم کرد.
بهنود نکویی درباره حضور این انیمیشن در جشنواره انسی گفت: کیفیت انیمیشنهای ایرانی روز به روز قابلیت بیشتری برای رقابت در فضای بینالمللی را پیدا میکند. ما شانس این را داشتیم که در کنار سه انیمیشن دیگر در جشنواره انسی امسال شرکت کنیم. جالب است که بدون هیچ هماهنگی یا تشویق نهاد وسازمانی این اتفاق برای انیمیشن ایران افتاد که در هر بخش نمایندهای داشته باشد. اتفاقی که حتی برای خیلی از کشورهای اسم و رسم دار در جشنواره انسی نیافتاد.
نکویی با اشاره به اینکه مرکز صبا تهیهکنندگی نیمی از پروژه را برعهده دارد گفت: ما تلاش کردیم تا با حذف کلام مجموعهای بسازیم که قابلیت حضور در بازارهای بینالمللی را داشته باشد. در حال حاضر سه سال و نیم است که درگیر تولید این پروژه هستیم که روند پیچیدهای داشت.
او ادامه داد: ما تلاش کردیم که در عین حفظ کیفیت کار، تولید را سرعت ببخشیم. هرچند که منطق تهیهکنندگان این است که هر چه سریعتر تولید کنی، دستمزد کمتری میپردازی و سود بیشتری خواهی کرد؛ اما در همه جای دنیا تازه زمانی یک انیمیشن به سوددهی میرسد که پخش آن آغاز میشود. مثلا «تام و جری» متعلق به 60، 70 سال پیش است ولی هنوز هم این شخصیتها برای شرکت سازنده درآمدزایی دارند.
نکویی تاکید کرد: اما ما در ایران چنین شخصیتهای شناخته شدهای نداریم. بیشتر شخصیتهای عروسکی هستند که در بین مردم جا افتادهاند. البته این را هم بگویم، شرکت دومینو زمانی برای ساخت تیزر با ما تماس گرفت که نتوانسته بودند از شخصیت انیمیشنی «مینیون» که متعلق به یک شرکت خارجی است روی بستهبندیهایشان استفاده کنند. چون این بستهبندیها در آلمان چاپ میشده و وقتی آنها مراجعه میکنند مجوز چاپ تصویر این شخصیت را از شرکت دومینو میخواهند. شرکت دومینو هم خیلی زود متوجه میشود برای استفاده از هر شخصیت به مدت یکسال باید 250 هزار دلار پول پرداخت کند. زمانی که دلار سه هزارتومان بود. اینجا بود که آنها به فکر تولید انیمیشن در ایران میافتند.
در جلسه «روبی و جوجهها» هم تصاویر مربوط به این انیمیشن برای مخاطبان نمایش داده شد.
اجاره آنتن سیما به حامیان مالی
یک نویسنده و منتقد با بررسی وضعیت ورود اسپانسرها به تلویزیون، می گوید ورود حامیان مالی به رسانه ملی به ویژه تلویزیون، آن را به سوی رسانه خصوصی برده است.محمدرضا لطفی منتقد سینما و تلویزیون درباره رویکرد برنامههای اسپانسرمحور تلویزیون بیان کرد: صدا و سیما پول ندارد و به این دلیل برای برنامههای خود اسپانسر میآورد و در این بخش از الگوی تلویزیون خصوصی پیروی می کند.
وی ادامه داد: یک تلویزیون خصوصی نهایت ۳۰ کارمند دارد و با چابکسازی کار خود را پیش میبرد در حالیکه صدا و سیما ساختاری سنگین دارد. همچنین اگر تلویزیون هم قرار است با سیاستهای مالی وابسته به دولت برنامه سازی کند چه فرقی با تلویزیون های خصوصی دارد؟
لطفی با اشاره به سرمایه گذاری در سینما گفت: اسپانسر در سینما روی فیلم های هنری و تجربی که فرم و روایت خاصی دارند سرمایهگذاری نمی کند بلکه دولت به آنها سوبسید میدهد. البته این ایده آلی است که سینما و تلویزیون باید بر اساس آن شکل بگیرد اما هم اکنون در سینما هم چنین چیزی وجود ندارد.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به ادعای تلویزیون مبنی بر فرهنگسازی عنوان کرد: تلویزیون معتقد است فرهنگسازی می کند و به خاطر همین فرهنگسازی با خصوصی سازی مخالف است. امام خمینی (ره) هم تلویزیون را دانشگاه می نامیدند زیرا این رسانه ملی صرفا برای برنامه های سطحی و سرگرم کننده ساخته نشده است. تلویزیون قرار است فرهنگ مردم را رشد دهد اما با این شیوه که برای برنامه ها سراغ اسپانسر می رود و مجبور است به خاطر اسپانسرها برنامه های سرگرم کننده بسازد نقض رویکرد خودش است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری اسپانسرها در کشورهای پیشرفته بیان کرد: وجود اسپانسر و سرمایه گذاری خصوصی کارخانجات صنعتی و دستگاه ها در بخش فرهنگ و هنر در همه جای دنیا یک روال است، اما قاعده و قانون هم وجود دارد. در دنیا تشکل های صنفی وجود دارد و اگر به طور مثال در حوزه سینما روی فیلم یا محصولی سرمایه گذاری می شود کمپانی های مرتبط با سینما سهام دارند و همه چیز به طور قانونی اتفاق می افتد.
لطفی با یک مقایسه اظهار کرد: در ایران اما این قاعده و قانون وجود ندارد و تلویزیون آنتن فروشی می کند یعنی به طور مثال ۲ ساعت آنتن را در اختیار یک سرمایه گذار قرار می دهد. اگرچه تلویزیون ناظر پخش و قوانین عرفی و نانوشته زیادی دارد اما بیشتر این قوانین حول محور ممیزی های پوششی و مسایلی از این دست می گذرد و به محتوا که اصل ماجراست توجهی نمی شود.
وی در پایان درباره رویکرد حضور اسپانسرها در تلویزیون گفت: اسپانسر در تلویزیون آنتن را اجاره می کند نه اینکه در تولید برنامه مشارکت داشته باشد و تهیه کننده قدرتی ندارد. به همین دلیل است که اسپانسرها از مجری برنامه تا دکور تلویزیون و حتی مهمان را انتخاب می کنند. این روزها هم چون برنامه ها با اسپانسر تولید می شوند طعم این دخالت ها به دهان اسپانسرها خوش آمده است در صورتی که در کشورهای دیگر فقط در تلویزیون های خصوصی است که سرمایه گذار این همه تصمیم گیری می کند.
اخبار
حضور لیلا حاتمی در «قاتل و وحشی»
حمید نعمت الله به تازگی برای ششمین فیلم سینمایی اش درخواست پروانه ساخت داده و قصد دارد فیلم تازهاش را با نام «قاتل و وحشی» جلوی دوربین ببرد.تاکنون حضور لیلا حاتمی در این فیلم قطعی شده و حمید نعمت الله برای آغاز پیش تولید در انتظار صدور پروانه ساخت است. «قاتل و وحشی» هم اکنون در مرحله بازنویسی فیلمنامه است و قرار است اواسط پاییز جلوی دوربین برود.لیلا حاتمی پیش از این در «بیپولی» و «رگ خواب» با حمید نعمتالله همکاری داشت.
«دزان فروشگاه» بهترین فیلم بینالمللی جشنواره فیلم ونکوور
فیلم ژاپنی و برنده نخل طلای کن «دزان فروشگاه» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بینالمللی در جشنواره فیلم ونکوور کانادا شد.جشنواره فیلم ونکوور 2018 فهرست بهترین فیلمها از نگاه مخاطبان را اعلام کرد و فیلم ژاپنی «دزدان فروشگاه» به کارگردانی «هیروکازو کورئیدا» جایزه بهترین فیلم بینالملل از نگاه مخاطبان جشنواره را به خود اختصاص داد.این فیلم درباره خانوادهای است که به اعمال بزهکارانه خُرد میپردازند و به موضوع فقر در ژاپن اشاره دارد و امسال یکی از فیلمهای حاضر در بخش رقابتی جشنواره کن بود و توانست برای پنجمین بار جایزه نخل طلای بهترین فیلم را برای ژاپنیها به ارمغان بیاورد.
این فیلم همچنین در جوایز اسکار 2019 نماینده ژاپن در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی نیز انتخاب شده است. اما «وان حمام در برادوی» به کارگردانی «داوا ویسنت» جایزه بهترین مستند بینالمللی از نگاه مخاطبان را دریافت کرد. این فیلم اخیرا جایزه بهترین مستند جشنواره ترایبکا آمریکا را نیز از آن خود کرده بود.فیم «لبه چاپو» به کارگردانی «گاوی ادنشاو» نیز برنده جایزه مخاطبان به عنوان بهترین فیلم کانادایی شد.
زبان و ادبیات فارسی از خیل حوادث در امان مانده است
لیلی انور در مراسمی که بهمناسبت آغاز دوره جدید آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار شد، به این موضوع اشاره کرد که فرهنگ ایرانی و زبان و ادبیات فارسی از خیل حوادث به سلامت عبور کرد.این برنامه در هفدهمین دوره «هفته فرهنگهای خارجی در پاریس» مصادف با روز اروپایی زبان در سالن کنفرانس خانه فرهنگ ایران در پاریس برپا شد.دکتر لیلی انور، استاد دانشگاه اینالکو پاریس و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به سخنرانی پرداخت. در این برنامه که با استقبال خوب از سوی فرانسویان علاقهمند برگزار شد، انور به زبان فرانسه در خصوص «بنیانهای زبان فارسی» صحبت کرد. او در ابتدا به موضوع پیچیدگی زبان فارسی و تأثیرش از شعر و ادبیات پرداخت و صحبتهایش را با بیان ارتباط زبان فارسی با دیگر زبانها و دامنه گسترش و نفوذش در رابطه با دیگر فرهنگها ادامه داد. این استاد دانشگاه اینالکو سپس قابلیتهای زبان فارسی را با استفاده از شعر و ادبیات در گسترش دین اسلام در دوره پیشمدرن تشریح کرد و از فراز و فرودهای زبان فارسی در زمینه ارتباطش با ساختار قدرت و ظهور شاعران ایرانی در دورههای مختلف سخن گفت. لیلی انور با تمجید از زحمات بیدریغ ژیلبر لازار در بسط و گسترش زبان فارسی در فرانسه، یاد و خاطره ایرانشناس و زبانشناس فقید برجسته فرانسوی را گرامی داشت. او در خصوص ریشههای زبان فارسی گفت: ایرانیان قبل از اینکه شعر داشته باشند، به این زبان صحبت میکردند. این زبان، ریشه و اساس شعر فارسی است. به عبارت دیگر هر کسی که به زبان فارسی حرف میزند، در حقیقت شعری را بیان میکند. حقیقت آن است که ریشه شعر و ادبیات فارسی از زبان فارسی است.
اخبار
«رونا مادر عظیم» موفق به کسب اولین جایزه افتخاری «کیم جی سئوک» شد
فیلم «رونا مادر عظیم» به کارگردانی جمشید محمودی موفق به کسب اولین جایزه افتخاری «کیم جی سئوک» از جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی شد.«شکستن همزمان بیست استخوان» با نام بینالمللی «رونا مادر عظیم» به کارگردانی جمشید محممودی و تهیهکنندگی نوید محمودی، به عنوان محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان در بخش «پنجرهای به سینمای آسیا» بیستوسومین جشنواره فیلم بوسان حضور داشت و در نهایت موفق به کسب جایزه «کیم جی سئوک» از این رویداد سینمایی شد.
جایزه «کیم جی سئوک» که امسال برای اولین بار در جشنواره بوسان اعطاء شد، به یاد نایب رئیس و برنامهریز اجرایی درگذشته جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی ایجاد شده که به عنوان قلب سینمای آسیا و جشنواره بوسان از وی یاد میکنند. این جایزه به بهترین اثر جشنواره در بخش «پنجرهای رو به سینمای آسیا» اعطاء میشود و هیات داوران این جایزه دو فیلم از میان ساختههای مستعدترین کارگردانان جوان آسیایی را در این بخش به عنوان برندگان این جایزه انتخاب میکنند که با اعطای جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری تقدیر خواهند شد و امسال فیلم «دنده» به کارگردانی «ژانگ وی» از چین دیگر برنده جایزه «کیم جی سئوک» معرفی شده است. «شکستن همزمان بیست استخوان»، روایتگر داستان پسری میانسال است که در معرض تصمیم حیاتی مرگ و زندگی درباره مادرش قرار دارد که با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم میکند و تصویری روشن از تنشهای خانوادگی و سرخوردگیهای اداری را در جامعهای ارائه میدهد که ظاهرا در برزخی بیپایان گرفتار شده است. «شکستن همزمان بیست استخوان» سومین فیلم برادران محمودی است که از طرف سینمای افغانستان برای شرکت در مراسم اُسکار به این آکادمی معرفی شده است و نماینده این کشور در اسکار ۲۰۱۹ خواهد بود. پخشکننده بینالمللی فیلم برادران محمودی شرکت فرانسوی نوری پیکچرز به مدیریت کتایون شهابی است. بیست و سومین جشنواره فیلم بوسان از تاریخ ٤ تا ١٣ اکتبر (١٢ تا ٢١ مهر) در کشور کره جنوبی برگزار شد و هیئت داوران این رویداد سینمایی امسال جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره (جریانهای نو) را به فیلم «وحشی» به کارگردانی «چو سی وِی» از چین اعطاء کردند. امسال فیلم «حمل طلا» به کارگردانی تورج اصلانی به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی اصلی «جریانهای نو» جشنواره فیلم بوسان پذیرفته شده بود و «مارموز» ساخته کمال تبریزی، «٣ رخ» به کارگردانی جعفر پناهی، «چراغ جادو» جدیدترین ساخته امیر نادری، فیلم «همه می دانند» ساخته اسپانیولیزبان اصغر فرهادی، «مرز» ساخته علی عباسی و «روزی روزگاری در زندگی یک بچه» ساخته سارا ممتازیان دیگر فیلمهای سینماگران ایرانی بود که در جشنواره بوسان حضور داشت.
«خرها آدم نمیشوند» مقابل دوربین رفت
فیلم سینمایی «خرها آدم نمی شوند»(نام موقت) به کارگردانی اکبرمنصور فلاح و تهیه کنندگی عباس اکبری که اخیرا مراحل پیش تولید خود را سپری کرد، در لوکیشنهای سرسبز شمال کشور کلید خورد.لیلا اوتادی، ارژنگ امیرفضلی، یوسف تیموری، اصغر حیدری، فاطمه شکری، هدی منصور فلاح، سعید دولتی، چیا بابامیری، فرشته محمدی، نیما نعمتی زاده و هنرمندان خردسال کیان علی پناه، هامون قربانی، آرمان پیراسته، تینا فتوحی و آیلا فیروزی بازیگران این فیلم هستند. بزودی چند بازیگر چهره دیگر نیز به گروه افزوده خواهند شد.فیلم یک فانتزی اجتماعی و کودکانه است و در خلاصه داستان آن آمده: « بعضی از آدمها در دنیای واقعی خطاهایی کرده و به همین دلیل تبدیل به خر و به جنگل تبعید شده اند. معلمی به نام ادیب برای آموزش آنان به جنگل می رود تا با طی کردن مراحل آموزش، به اشتباه خود پی برده، هویت اصلی خود را بازیافته، آدم شده و به جامعه بازگردند. حدود سه ماه می گذرد و اثری از ادیب نمی شود تا اینکه ...». سایر عوامل اصلی تولید عبارتند از: نویسندگان: اکبر منصور فلاح، مصطفی فرد حسینی، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، مدیر تولید: طاهر امانی، طراح گریم: داریوش صالحیان، طراح صحنه: حسین منصور فلاح، مدیرصدابرداری: مجتبی حبیب اللهی، طراحان لباس: منصور بستانی، هدی منصور فلاح، بازیگردان: سعید دولتی، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: پیام حنفی، جانشین تولید: مصطفی فردحسینی،گروه کارگردانی: ابوالفضل نعمتی، مهدی جواهرپور، شقایق عوض زاده، مدیر تدارکات: سید محمد صالحی، منشی صحنه: سمانه دالوند، مدیر امور مالی: مجتبی فرد حسینی، سرمایه گذار: محمد جعفر فرد حسینی و مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری همای سعادت.منصورفلاح پیش از این کارگردانی فیلمها و سریالهایی چون «آژانس دوستی»،«پسرهای ترشیده»، «پیشانی سفید»،«برای آخرین بار»،«فقط به خاطر تو»، «به خاطر من»، «نشانی لالهها»، «آقای گرفتار» و ... را به عهده داشته است.
جشن صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی برگزار می شود
دومین جلسه هم اندیشی صد سالگی هنرستان موسیقی تهران با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان برگزار شد.دومین نشست هم اندیشی بزرگداشت صدسالگی هنرستان موسیقی تهران با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، محمد الله یاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، تعدادی از مدیران، استادان و هنرمندان فارغ التحصیل هنرستان ها و اعضای شورای سیاستگذاری در سالن جلسات معاونت هنری برگزار شد.محمد الله یاری مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت های انجام شده برای برگزاری جشن صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی و همچنین برنامه های آینده ارایه کرد.
معاون امور هنری در این هم اندیشی گفت: قدر آموزش و آموزش هنر را چنانکه شایسته است، نشناختیم. تکریم هنرستان یادآور یک تاریخ باشکوه است و گذشته را چراغ راه آینده کردن تنها مسیر با عزتی است که می توان برای رسیدن به آینده ای روشن، پیش گرفت. هنر معلمان هنرستان ها بسیار اهمیت دارد و سعی می شود حق و حقوق معلمان افزایش یابد.در ادامه هنرمندان، استادان و مدیران حاضر در نشست با بیان خاطرات خود از هنرستان ها و ارایه دیدگاه های خود، مسایل و مشکلات حوزه آموزش هنر، پیشنهاداتی برای صدمین سال تاسیس این هنرستان ارایه کردند. علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امیر اشرف آریان پور پژوهشگر ، موسیقیدان و فارغ التحصیل از هنرستان موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز و موسیقیدان، مجید انتظامی آهنگساز و مدرس، شهلا میلانی مدرس موسیقی کلاسیک غربی و فولکلوریک ایرانی، محمد مظفری اولین مدیرکل دفتر آموزش پس از انقلاب اسلامی، حسن سهرابی نماینده بنیاد رودکی، وحید قاسمی مشاور طراحی و توسعه معاونت هنری، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری، احسان آقایی، علی تقی پور و همکاران دفتر آموزش در این جلسه حضور داشتند.در پایان جلسه احکام اعضای شورای سیاستگذاری بزرگداشت صدسالگی هنرستان موسیقی تهران از سوی معاون امور هنری به اعضای شورا تقدیم شد.برنامه صدسالگی هنرستان موسیقی تهران، هفته دوم آذر ماه امسال برگزار خواهد شد.
سخنرانی فرهاد حسنزاده در سالگرد تأسیس کتابخانه ملی کودکان ارمنستان
فرهاد حسنزاده در مراسم سالگرد تأسیس کتابخانه ملی کودکان ارمنستان از «ارتباط نویسنده و مخاطب» خواهد گفت. این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در اینباره گفت: این سفر بنا به دعوت IBBY ارمنستان انجام خواهد شد. آنها در نظر دارند در چهارچوب برنامههای هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی کودکان «خنکو آپر»، کنفرانسی با موضوع «سازماندهی ترویج خواندن در میان کودکان و نوجوانان» را با حضور بسیاری از نویسندگان و هنرمندان عرصه کتاب کودک و نوجوان برگزار کنند. برخی از مهمانان این برنامه چهرههای برجسته و مطرح ادبیات کودک و نوجوان جهان خواهند بود. همچنین خانم «لیز پیج» که مدیر اجرایی IBBY است در این نشستها حضور خواهد داشت.
او افزود: آنها مرا برای سخنرانی درباره بحث اصلی و همینطور قصهخوانی برای کودکان دعوت کردهاند. موضوع سخنرانی من «ارتباط نویسنده و مخاطب» است که روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) از ساعت ۱۴ تا ۱۵ خواهد بود. همچنین دیدار با نویسندگان ارمنستان از دیگر برنامههای من است.حسنزاده یادآور شد: این برنامه از ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) تا ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در ارمنستان برگزار میشود. خانم «لیز پیج» مدیر اجرایی IBBY نیز پس از ارمنستان به ایران خواهد آمد و مهمان برنامههای شورای کتاب کودک خواهد بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3897/15445/56922
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3897/15445/56923
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3897/15445/56924
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3897/15445/56925
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3897/15445/56926
|
عناوین این صفحه
- نبض صلح جهانی در سایه هنر مقاومت تقویت خواهد شد
- «بدو رستم بدو»، «روبی و جوجهها» و «آخرین داستان» بررسی شدند
- اجاره آنتن سیما به حامیان مالی
- اخبار
- اخبار