|
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی؛
علت بی مهری برخی فیلمسازان به بنیاد سینمایی فارابی چیست؟
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سیاستهای حمایتی این بنیاد درباره برخی انتقادات از سوی گروهی فیلمسازان در برخی رسانهها و انتشار برخی نامهها و مطالب در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش امتیاز، علیرضا تابش با اشاره به انتقادات اخیر به بنیاد سینمایی اظهار کرد: آنچه باعث شده بنیاد سینمایی فارابی بیشتر در صدر اخبار قرار گیرد و برخی فیلمسازان این بنیاد را مورد بی مهری قرار دهند این است که فارابی نمیتواند با توجه به محدودیت منابع به تمامی تقاضاهای حمایتی از جمله وام و یا مشارکت در تولید فیلم پاسخ مثبت بدهد.
وی ادامه داد: علت دیگر این است در طول سالیان فعالیت بنیاد سینمایی فارابی بسیاری از هنرمندان با بنیاد در تعامل بوده و حسابهایی با این نهاد سینمایی دارند. از جایی که طبق مصوبات هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی بر تسویهحسابها و تراز کردن حسابها در دستور کار قرار گرفته، بنیاد ناگزیر به مطالبه این طلبهای قدیمی است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: رویکرد بنیاد همواره حمایت از فیلمسازان بوده اما فراموش نکنیم پایداری و ادامه حیات آن منوط به این است که بتواند حسابهای خود را تسویه و عملکردی شفاف ارائه نماید.
تابش عنوان کرد: اخیراً هجمهها علیه بنیاد زیاد شده و معتقدم سه یا چهار گروه هستند که میتوانند از فارابی ناراضی باشند. نخست کسانی که ممکن است به عنوان فیلمساز فیلم اولی انتظار دارند بنیاد سینمایی فارابی همه هزینههای تولید فیلم آنان را تأمین کند.
وی توضیح داد: اگرچه بنیاد در طول سالهای گذشته تا کنون به فیلمسازان فیلم اول توجه داشته اما این کمپانی فیلمسازی باید برای ساخت هر فیلمنامه یا هر موضوع دلایلی داشته باشد و موضوعات آثار در چشمانداز بنیاد سینمایی فارابی معنادار باشد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: برخی فیلمسازان هم تصور میکنند فارابی مکلف است تمام امکانات فیلمسازی آنان را فراهم کند. حداقل شرط فیلمنامه برای تولید، داشتن پروانه ساخت، تهیه کننده و منابع مالی است و در این صورت پس از بررسی در شوراهای مربوطه، در صورتی که تشخیص داده شد که فیلمنامه ارائه شده قابل قبول و یا حتی قابل تصحیح است، در چشمانداز پروژههای فارابی چنین اثری میتواند مورد حمایت قرار گیرد.
تابش گفت: برخی از دوستان در حالی به بنیاد سینمایی فارابی مراجعه میکنند که تهیه کننده، پروانه ساخت و منابع برای تولید فیلم ندارند و خواستار حمایت هستند که این عملی نیست.
وی یادآور شد: گروه دوم منتقدان، فیلمسازانی هستند که جایگاه قابل اعتنایی ندارند. این افراد وقتی نمیتوانند تهیهکنندگان و سرمایهگذاران بخش خصوصی را متقاعد کنند که در ساخت فیلمشان مشارکت کنند چشم به حمایت فارابی میدوزند. این گروه، فیلمهایشان از منظر ارزشهای فرهنگی، توفیق تجاری و قواعد سینمایی قابل توجه نیست. این در حالی است که متاسفانه این افراد در سالهای گذشته برای ساخت فیلمهایشان پول گرفتند و سوابق این مهم را نشان میدهد و طبعاً چنین شخصیتهایی وقتی با پاسخ منفی فارابی روبرو میشوند ناراضی شده، حرفهایی را درباره موجودیت و عملکرد بنیاد میزنند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: گروه سوم فیلمسازانی هستند که ممکن است فیلمسازان خوبی باشند و سابقه قابل قبولی هم داشته باشند و آثاری نیز در کارنامه آنان باشد اما فیلمنامه مد نظر آنان در اولویتهای موضوعی فارابی نباشد. فارابی مانند هر سازمانی چشمانداز و ماموریتی دارد و به دلایلی ممکن است از فیلمهایی حمایت نکند. این دلایل شخصی نیست و شوراهای تخصصی و افراد مختلف درباره فیلمنامهها اظهار نظر میکنند.
تابش اظهار کرد: گروه چهارم شامل فیلمسازان صاحب نام میشوند که کارهایشان در جشنوارهها و محافل فرهنگی مورد توجه است اما انتظارات آنان به گونهای است که فارابی نمیتواند پاسخگوی آنان باشد.
وی افزود: ممکن است ما با محتوای فیلمنامه ارائه شده موافق باشیم اما درباره درخواستهای مالی نتوانیم شرایط مدنظر آنان را فراهم کنیم. گروهی کارشناسی درباره براوردها و هزینه فیلمها بحث میکنند و فیلمنامه را میخوانند. اما اگر براوردی که فیلمساز بدهد ۳ برابر براورد کارشناسان فارابی باشد، طبعاً ما به چنین برآوردی پاسخ مثبت نمیدهیم. همانقدر که ما باید به تشخیص فرهنگی و اولویت مضامین جدیت به خرج دهیم، در حفظ و توزیع منابع فارابی نیز کوشا خواهیم بود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: این چهار گروه کسانی هستند که میتوانند از بنیاد سینمایی فارابی ناراضی باشند. فراموش نکنیم در گذشته دو وضعیت وجود داشت که موجب میشد فارابی کمتر مورد هجمه قرار گیرد. نخست آنکه تعداد فیلمهایی که در سالهای قبل ساخته میشد کمتر بوده و دوم اینکه میزان هزینههای تولید فیلم به اندازه کنونی نبوده است.
تابش در این باره توضیح داد: نسبت هزینه تولید فیلمها در گذشته به گونهای بوده که بودجه فارابی به عنوان نمونه، پاسخگوی تولید ۸۰ اثر سینمایی بوده است. اما هزینه تولید فیلمها با سرعت افزایش یافته اما بودجه حمایتی فارابی متناسب با آن رشد نیافته است.
وی گفت: امروز بدون توجه به ملاحظات فرهنگی، فارابی در نهایت میتواند ۳۰ فیلم را حمایت کند. این بنیاد سینمایی امروز به سمت توسعه سینما حرکت میکند و در تولید محتوا نقش دارد. همان اندازه که باید نقش بخش خصوصی در سرمایهگذاری تولید فیلم پر رنگتر شود، نقش فارابی باید در توسعه فرهنگی افزایش یابد و برای قدرت بخشیدن به بخش خصوصی و حوزه فرهنگ در سینما توازن برقرار شود.
به گفته تابش، کمکهای فارابی معطوف به بخش نرم افزاری، توسعه محتوا و راهاندازی تولید فیلمها است .
وی ادامه داد: فیلم باید متقاضی داشته باشد و مردم باید با داستان جذاب روبرو باشند که بدیهی است؛ مجموع این نگاه، سینمای آبرومندی را رقم میزند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: امروز حمایت عام از همه فیلمهای سینمایی وجود خارجی ندارد و فیلم به اصطلاح فاخر به معنای پر هزینه نیز هر چند سال یکبار ممکن است اتفاق بیفتد. ما حمایت عام فرهنگی را ماموریت میدانیم اما حمایت عام مالی را ماموریت خود نمیدانیم. فارابی مرجع رد یا تصویب فیلمنامهها نیست بلکه این مهم در معاونت ارزشیابی ونظارت بر آثار سینمایی انجام میشود.
تابش تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی مانند همه کمپانیهای فیلمسازی فیلمهایی را برای مشارکت در تولید و یا حمایت انتخاب میکند که این تعداد محدودتر از قبل است و به عبارتی ما بنیاد را به سمت حرکت کیفی میبینیم و معتقدیم باید این نهاد سینمایی وارد چنین مسیری شود.
رسول نجفیان:شهرت، جنبه میخواهد
رسول نجفیان با تاکید بر اینکه اغلب چهرههای مشهور جامعه از به نمایش گذاشتن خود پرهیز میکنند، گفت: به نظرم شهرت جنبه میخواهد و گاهی بیجنبگی است که برخی از افراد مشهور احساس خودبزرگبینی دارند یا فکر میکنند هر چیزی را که از خود نشان دهند با ارزش است و به درد دیگران میخورد.
بازیگر سریالهای «مسافر ری» و «رعنا» در گفتوگویی با ایسنا درباره وضعیت فضای مجازی در دنیای امروز اظهار کرد: هر پدیدهای که در دورههای تاریخی جهان به وجود میآید، هم منافع و مزایا و هم معایب خود را دارد. فضای مجازی تنها فضایی است که هر کس به راحتی میتواند هر چه در دل دارد را بروز دهد و تلخی این فضا آنجاست که هر فردی فکر میکند درباره هر چیزی میتواند اظهار نظر کند. این پدیده به دلیل اینکه تازه است، دچار بحران و آشفتگی است. هر کس به خود اجازه میدهد که به هر فردی که میخواهد توهین کند، اما عمدتا این مزیت را هم دارد که افراد میتوانند حرفهای خود را بزنند و درباره پدیدهها به دور از فحاشی و توهین اظهار نظر کنند که امیدوارم این وجه جا بیفتد و برخوردهای تند و زننده به این قضایا وارد نشود.
او درباره اینکه برخی از هنرمندان در فضای مجازی خود را به نمایش میگذارند، گفت: متاسفانه برخی در این فضا عقدهگشایی میکنند؛ البته قصد توهین به فردی را ندارم. من تا به امروز رفتارهایی در افراد مشهور و گمنام دیدم که به نظرم نوع رفتارشان مقداری عقدهگشایی است. بهتر است که یک هنرمند اصیل آثار خود را به منصه ظهور برساند به جای اینکه به شکل تاسفباری عقدهگشایی و عکسهایی از خود منتشر کند که به همه نشان دهد چه کسی است و چه میکند؛ البته اگر حیطه خصوصی افراد باشد، به ما ارتباطی ندارد اما وقتی همه چیز خود را در معرض دید عموم قرار میدهند و ممکن است برای مردم بت شده باشد، ضرر دارد و گاهی اذیت و آزار و نتیجه بدی در این راستا به وجود میآید.
نجفیان ادامه داد: من هرگز وارد این مسائل نشدهام، اما متاسفانه در فضای مجازی بهجز موارد خوب و مثبت، عقدهگشاییهایی هم را میبینم که امیدوارم برطرف شود.
این کارگردان و خواننده با اشاره به رفتار دوگانه هنرمندان در فضای اجتماعی و مجازی تصریح کرد: برخی بخاطر کارهای تبلیغاتی عکسهای خود را به نمایش میگذارند و دیگران را دعوت به دیدن میکنند که گاهی نیز دچار خودبزرگبینی خواهند شد. به نظرم شهرت جنبه میخواهد و گاهی بیجنبگی است که برخی از افراد مشهور احساس خودبزرگبینی میکنند یا فکر میکنند هر چیزی را که از خود نشان دهند با ارزش است و به درد دیگران میخورد، در حالی که به نظرم برخی از این موارد عقدهگشایی است. یعنی یک بیمار جلب توجه را میبینم که میخواهد بگوید من هستم به صرف اینکه فیلمی را بازی کرده یا در ورزش موفقیت کسب کرده است البته در صد این افراد در بین افراد مشهور جامعه ما کم است و بسیاری از آنها از این موارد بری هستند و این کار را انجام نمیدهند.
او با اشاره به اینکه هر فردی باید در زمینهای اظهار نظر کند که تخصص آن را داشته باشد، گفت: زمانی که فردی دارای تخصص است، اشکال ندارد که درباره مسالهای صحبت کند، اما برخی از آنها به چرند و پرندگویی میافتند. گاهی درباره همه چیز اظهار نظر کردن، ناشی از بیسوادی و بیاطلاعی است و متاسفانه برخی چون مشهور هستند، فکر میکنند هر حرفی میزنند درست است، اما این مساله را عقدهگشایی میدانم و به نظرم صلاح آنها نیست که برخی صحبتها را داشته باشند. ممکن است برخی از هنرمندان با مطالعه و تجربه اظهار نظر کنند که ایرادی ندارد.
نجفیان در پایان درباره وضعیت سریالهای «از یادها رفته» و «ژرفاخند» تصریح کرد: در حال همکاری با سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان هستم که در این سریال نقش پدری را دارم که دخترم در ارتباط با انتخاب زوج برای خود دچار تعارض شده است. همچنین در جامعهای زندگی میکنند که هنوز سیستم ارباب و رعیتی در آن وجود دارد و به دخترم ظلمی میشود. بهرام بهرامیان یک نویسنده و کارگردان بسیار متعهد است که وسواسهای کاری خود را دارد. فکر میکنم و امیدوارم این سریال هم با استقبال روبهرو شود. تصویربرداری این سریال بهزودی تمام میشود. همچنین قرار بود که سریال «ژرفاخند» با موضوع طنز ادبیات را بسازم که متاسفانه اسپانسر پیدا نکردم چون ترجیح میدادم یک اسپانسر قوی باشد که سریال را بسازم و در اختیار هر شبکهای که میخواهد بگذارم اما متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی کشور این اتفاق نیفتاد و همچنان دنبال اسپانسر هستم.
با حضور علیرضا شجاع نوری و کاترینا ووپرمن؛
کارگاه «فیلمسازی سینمای هنری و تولید فیلم هنری» برگزار شد
در ادامه «هفته فیلم اروپایی» و در سومین روز از این هفته کارگاه «فیلمسازی سینمای هنری و تولید فیلم هنری» با حضور علیرضا شجاع نوری و کاتارینا ووپرمن طراح تولید فیلم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی گروه «هنر و تجربه»، پس از نمایش فیلم «آنسوی امید» آکی کوریسماکی در روز ۲۲ مهر در سالن ناصری خانه هنرمندان که با استقبال چشمگیر علاقهمندان روبرو شد، کارگاه «فیلمسازی سینمای هنری و تولید فیلم هنری» در ساعت ۱۹:۴۵ آغاز شد.
علیرضا شجاع نوری در ابتدای این نشست با اشاره به سینمای هنری ایران عنوان کرد: در روزگاری که سینمای هنری در حال احتضار است صحبت کردن از این سینما طنزآمیز است. من به احترام سینما و مسائل هنری در این نشست حضور دارم تا از تجربیات یک طراح تولید استفاده کنیم. جای عنوان طراحی تولید در سینمای ایران خالی است و یک پروژه سینمایی به چنین مسئولیت مهمی احتیاج دارد.
وی درباره تهیه و تولید فیلم در سینمای ایران توضیحاتی ارائه داد: تهیهکننده در سینمای ایران تمام کارها را انجام میدهد و کارگردان هنری وظیفه طراحی لباس و صحنه را برعهده دارد اما در سینمای ایران این تهیهکنندهها هستند که درباره لوکیشن و هزینه فیلم تصمیم میگیرند. گاهی از این اتفاق و مسئولیتهای چندگانه خوشحال هستیم. در این سینما بین دو برداشت ممکن است اتفاقات خوبی بیفتد. فیلمسازی ما مانند ورود به اتاق عمل است تا ببینیم بعد از آن چه اتفاقاتی میافتد، چون سینمای ما آکادمیک نیست بلکه غریزی است و به همین دلیل عوامل، مسئولیتهای مختلفی را در یک فیلم عهدهدار میشوند.
وی همچنین درباره تولید فیلم «فرش باد» با همکاری عوامل سینمای ژاپن عنوان کرد: برای فیلم «فرش باد» در اصفهان مشغول کار بودیم و تمامی عوامل کارهای مختلفی انجام میدادند. بازیگر ژاپنی فیلم میخواست درباره جای دوربین، حرکت و نمای صحنه فردا بپرسد که ما به او گفتیم هنوز انجام نشده و کمال تبریزی را دید و از او شنید که باید فردا برویم سرصحنه و تصمیم بگیریم تا ببینیم چه میشود. او وقتی فهمید قصد شوخی نداریم از پیش ما رفت اما کم کم به این محیط عادت کرد.
شجاعنوری اشارهای نیز به فیلم «بابا عزیز» داشت و گفت: «در فیلم «بابا عزیز» که تولید مشترک با همکاری انگلستان، آلمان، مجارستان و ... بود در میانه کویری در ایران مشغول به کار بودیم. طراح تولید فیلم که زنی فرانسوی بود از مدیرتولید ما هزینه نان بربری را پرسید. این سوال باعث ناراحتی او شد چون فکر میکرد او قصد دارد او را چک و کنترل کند اما در نهایت فهمیدیم که او مشغول محاسبه است که اگر هنروران را در آن جا مستقر کنیم بهتر و ارزانتر است یا اینکه اتوبوس دنبال آنها بفرستیم و هر روز افراد را به صحنه فیلمبرداری منتقل کنیم. ما امروز این تجربهها را در سینمای ایران محاسبه و ملاحظه میکنیم و با تلفیق محاسبه و الهام فیلم میسازیم.
میشل هانکه فیلم هنری میسازد. او در ابتدا از بودجه دولتی استفاده میکرد و بعد از آن که با ستارههای بزرگتری کار کرد از بودجه دولت فرانسه استفاده کرد. کارگردانها برای فیلم اول سراغ فیلمهای ارزان میروند و فیلم کوتاه برای آنها مثل کارت ویزیت استعلیرشا شجاع نوری درباره سینمای هنری گفت: همانطور که هنر تعریف ثابتی ندارد شاید سینمای هنری هم تعریف ثابتی نداشته باشد. بهعنوان مثال «ابد ویک روز» هم فیلم هنری است و هم گیشه خوبی دارد. فیلم هنری برای من لایههای درونیتری دارد و مثل شعر حافظ است و هرکس تاویل خودش را از آن دارد، اما سینمای تجاری مانند روزنامه است و همه برداشت مشترکی از آن متن دارند.
کاترینا ووپرمن طراح تولید فیلم از کشور اتریش نیز در ادامه به تجربیات و شغلاش در سینما اشاره کرد و گفت: طراحی تولید در کشورهای مختلف عناوین مختلفی دارد. من طراحی صحنه تئاتر خواندم و با جوانهای تئاتر آشنا شدم. این شغل به پیدا کردن لوکیشن، طراحی لوکیشن و جابهجایی آن میپردازد. طراح تولید از اولین مشاغلی است که به پروژه سینمایی اضافه میشود. او بعد از نوشتن فیلمنامه برای برآورد هزینهها وارد کار میشود. من با کارگردان وارد مذاکره میشوم تا به جلوه بصری و تصویری مناسب برسیم. طراح تولید بخشی از هزینه کار را برآورد میکند تا فیلم ارزانتر تمام شود. زمان حضور طراح تولید در پروژه به ژانر فیلم مرتبط است. بعضی پروژهها سه ماه، بعضی دوماه و گاه نیمی از سال طول میکشد. اخیرا در فیلمی کار کردیم که در اتریش و انگلستان ساخته میشد، پروسه تولید آن پیچیده بود و مجبور بودیم در دو کشور حضور داشته باشیم.
در ادامه برنامههای «هفته فیلم اروپایی» دو نشست با موضوع سینمای هنری در شیراز و اصفهان برگزار خواهد شد. دومین کارگاه با حضور مجید اسلامی، منتقد و مدرس سینما، کاترینا ووپرمن و علی آذری در تاریخ ۲۵ مهرماه در پردیس گلستان شیراز برگزار خواهد شد.
اخبار
رونمایی از «مرز پرگهر» حسین گل گلاب در شب «ای ایران»
یادنامه حسین گل گلاب با عنوان «مرز پرگهر» در مراسم بزرگداشت این شاعر که سراینده «ای ایران» است رونمایی میشود.
به گزارش امتیاز؛ بر اساس خبر رسیده، مراسم بزرگداشت حسین گل کلاب با عنوان «شب ای ایران» روز دوشنبه (۲۳ مهرماه) ساعت ۱۷ در خانه گفتمان شهر (وارطان) با حضور علیرضا پورامید، عبدالله انوار، هومن ظریف و هما گل گلاب برگزار میشود. همچنین قرار است در این مراسم از یادنامه حسین گل گلاب با عنوان «مرز پرگهر» که به کوشش هومن ظریف چاپ شده است، رونمایی شود.
کتاب «مرز پرگهر» برپایه پژوهشهای فیلمی مستند با همین عنوان است که با مقدمه سیمین بهبهانی در نشر ماهریس چاپ شده است. این کتاب به موضوعاتی چون خاستگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جنبش موسیقی توسط کلنل وزیری پرداخته است، همچنین چند مقاله از دکتر حسین گل گلاب در کتاب «مرز پرگهر» به چاپ رسیده است. عکسهایی نیز برای نخستینبار در این کتاب منتشر شده است.
اجرای موسیقی توسط امیر مداح (خواننده) و یحیی علوی (نوازنده سنتور) و نمایش فیلم مستند از دیگر برنامههای این مراسم است.
خانه گفتمان شهر در میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی، پلاک ۵۱۴ واقع است.
بازیگران «تروما» معرفی شدند
طناز طباطبایی، کاظم سیاحی و شقایق دهقان سه بازیگر نمایش جدید افسانه ماهیان شدند.طناز طباطبایی، کاظم سیاحی و شقایق دهقان سه بازیگر نمایش «تروما» به کارگردانی افسانه ماهیان هستند که از ۵ آبان در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود.
«تروما» اثری اجتماعی با سه پرسوناژ بوده که ذهن و روح و بدن انسان را با خود و اجتماع به چالش می کشد.
افسانه ماهیان پیش از این کارگردانی آثاری چون «هم هوایی»، «سه جلسه تراپی»، «از زیرزمین تا پشت بام» و «کوکوی کبوتران حرم» را بر عهده داشته است.
«تروما» از ۵ آبان ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت و بلیت فروشی نمایش نیز به تازگی آغاز شده است.
سری ششم «هنرنامه» با آیتم های جدید میآید
سری جدید برنامه تخصصی «هنرنامه» جمعه ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، محمد علیبازی تهیه کننده برنامه «هنرنامه» بیان کرد: این برنامه همچون فصول گذشته به بررسی رویدادهای هنرهای تجسمی، نقد آثار و جریان های روز ادبی و هنری، معرفی آثار سینمای هنر و تجربه و سرکشی به گالری ها و نمایشگاه های عکاسی، نقاشی، مجسمه سازی و... می پردازد.
وی افزود: در سری جدید بخش جدیدی را با نام «از ایده تا اجرا» به برنامه اضافه کرده ایم که در آن به کارگاه هنرمندان می رویم و از یک صبح تا شب زندگی هنرمند و خلق یک اثر هنری را برای مخاطب به تصویر می کشیم تا مخاطبان بتوانند از نزدیک با روند کاری و شکلگیری یک اثر هنری آشنا شوند و بخشی از زحماتی را که هنرمند برای خلق آثار متحمل میشود، ببینند، تا اهمیت و ارزش آن را بیشتر بشناسند.سری ششم برنامه «هنرنامه» با اجرای بهار ابراهیمی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که جمعه ها ساعت ۲۳ روی آنتن می رود.
عوامل تولید برنامه عبارتند از جاوید رمضانی سردبیر و منتقد هنرهای مدرن، مریم روشنفکر منتقد عکاسی و حافظ روحانی منتقد مجسمه سازی.
اخبار
«روزهای نارنجی» در جشنواره سائوپائولو
فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی در بخش مسابقه اصلی چهل و دومین دوره جشنواره سائوپائولو در کشور برزیل به نمایش در خواهد آمد.
به گزارش امتیاز، جشنواره سائوپائولو (São Paulo International Film Festival) از مهمترین جشنوارههای سینمایی آمریکای جنوبی است و از هجدهم تا سی و یکم اکتبر (26 مهر تا 9 آبان) در کشور برزیل برگزار میشود. فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» پیش از این در جشنوارههای بینالمللی دیگری از جمله تورنتو و کالگاری در کانادا و زوریخ نیز روی پرده رفته است.«روزهای نارنجی» اولین اثر سینمایی آرش لاهوتی، درباره آبان، زنی 45 ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند.تهیه کننده این فیلم علیرضا قاسمخان، مشاور تهیهکننده و مجری طرح شهنام شهباززاده و عرضه و پخش بینالمللی فیلم به عهده محمد اطبایی (مستقلهای ایرانی) است.
«گرگ بازی» روی پرده سینما
فیلم سینمایی «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظامدوست و تهیهکنندگی محمدعلی نجفی از دوم آبانماه روی پرده سینماها میرود.
به گزارش امتیاز، «گرگ بازی» داستانی متفاوت، پرکشش و رازآلود از چند رفیق قدیمی است که شبی در خانه موروثی یک دوست جمع میشوند و با ورود مهمانان تازه وارد، ماجراهای عجیبی رخ میدهد.علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سهیلا گلستانی، سعید چنگیزیان، مهسا علافر، فهیمه اَمَنزاده، احسان گودرزی، حمید پورآذری، امیرحسین قدسی، ژرژ پطرسی، منوچهر زندهدل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی و قاسم فرمانبردار بازیگران «گرگ بازی» هستند.اولین تیزر «گرگ بازی» توسط امیرشیبان خاقانی ساخته و در فاصله 9 روز تا اکران فیلم منتشر شده است.پخش این فیلم برعهده موسسه سیمای مهر است که از دوم آبانماه در سرگروه استقلال اکران خود را آغاز میکند
آثار منتخب بخش پویانمایی سیوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
اسامی 21 فیلم پویانمایی راهیافته به بخش ملی سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.
به گزارش امتیاز، هیئت انتخاب بخش پویانمایی متشکل از سعید توکلیان، روانبخش صادقی و علی نوریاُسکویی، از میان 144 فیلم ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، 21 فیلم را برای شرکت در بخش پویانمایی مسابقه سینمای ایران جشنواره سیوپنجم انتخاب کردند.
اسامی این 21 فیلم عبارتاند از:
* چشمانداز خالی / علی زارع قنات نوی / شیراز * درون یک چارچوب / جعفر صیادی / زنجان (برگزیده شصتویکمین جشنواره منطقهای سینمای جوان – اردبیل)* نفت و خون / کاوه سیستانی / شیراز* آلفابت / کیانوش عابدی / تهران* روباه / صادق جوادی / تهران * یکی بود یکی نبود / مهین جواهریان / تهران * بدو رستم بدو / حسین ملایمی / تهران* پالیزار / امیرحسین رحیمزاده / کاشان* یین و یانگ / علی علیزاده / تهران* چراغی بیافروز / ارشاد رهبرصبحخیز / تهران* پَر / هادی امیری، رها فرجی / همدان* منو ببین! / رضا مهرانفر / تهران* بالزی / سیدمحسن پورمحسنی شکیب / رشت* فصل انگورها / فرزانه قبادی / تهران* دیده بان / نرگس رستمیمعز / همدان (برگزیده شصتمین جشنواره منطقهای سینمای جوان - ملایر) * سنگهای سپید / فاطمه حسنی / قم * قطار / جواد مطوری / تهران * قهرمان / کیانوش عابدی / تهران * گرگم و گله می برم / امیرهوشنگ معین / تهران * ماهیگیر و بهار / سیدحسن سلطانی / تهران * سینک / محبوبه کلایی / تهران
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بینالمللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان آبانماه۹۷ برگزار خواهد شد.
«مسلخ» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد + عکس
فیلم سینمایی «مسلخ» به کارگردانی اصغر نصیری، امروز ۲۳ مهرماه توزیع شد.
به گزارش امتیاز، فیلم سینمایی «مسلخ»، به کارگردانی و تهیهکنندگی اصغر نصیری، دیروز ۲۳ مهرماه در سراسر کشور برای مخاطبان شبکه نمایش خانگی توزیع شد. در این فیلم که شرکت تصویر دنیای هنر پخش آن را بر عهده دارد، بازیگرانی همچون نرگس محمدی، نیما شاهرخشاهی، پرستو صالحی، شیوا طاهری، امیرحسین داودی، ایمان نیکنفس، لیلا عزیزی و مینا دلشاد ایفای نقش میکنند. این فیلم داستان زوجی جوان به نام آوا و آرش را روایت میکند که قبل از پیوند زناشویی، آوا شرطی برای ازدواج در نظر میگیرد اما براساس شرایط کاری آرش امکان پایبندی به این شرط وجود ندارد و پای مردی به زندگی این زوج جوان باز میشود.
کف قیمت ۱ میلیون دلار پیش بینی شد؛
پوستر کمیاب فیلم «مومیایی» به دنبال شکستن رکوردِ حراج
پیش بینی می شود پوستر کمیاب فیلم «مومیایی» (۱۹۳۲) بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار فروخته شود.
پیش بینی می شود پوستر اصیل و کمیاب فیلم کلاسیک ترسناک «مومیایی» با شرکت بوریس کارلوف بیشتر از یک میلیون دلار در حراج فروخته شود؛ رقمی که برای پوستر یک فیلم رکورد محسوب می شود.
این پوستر یکی از سه نمونه باقی مانده از پوستر اصلی لیتوگرافی فیلم «مومیایی» (۱۹۳۲) است. در طراحی این پوستر که توسط کاروی گروس مدیر تبلیغات هنری استودیوی یونیورسال در آن سال ها انجام شده است کمترین فضای خالی به چشم می خورد؛ بوریس کارلوف ایفاگر نقش مومیایی با چشمان بسته و دست های روی سینه در مرکز تصویر و زیتا یوهان با لباس قرمز در پایین، سمت راست قرار دارد، همچنین در بالای پوستر، سمت راست نیز از جمله «به هوش می آید!» برای ترغیب سینماروها استفاده شده است.
پیش بینی شده است این پوستر بین ۱ تا ۱.۵ میلیون دلار فروخته شود. رکورد قیمت برای پوستر یک فیلم در حراج عمومی، ۵۲۵۸۰۰ دلار است که در سال ۲۰۱۷ برای پوستر فیلم ترسناک «دراکولا» محصول ۱۹۳۱ با شرکت بلا لوگوسی رقیب آن سال های بوریس کارلوف در حراجی هریتیج پرداخت شده است.
در سال ۲۰۰۵ یک مجموعه دار کالیفرنیایی برای پوستری از فیلم «متروپولیس» اثر صامت فریتس لانگ ۶۹۰ هزار دلار پرداخت کرده بود. (البته این مبلغ در حراج نبوده است.) گفته می شود مبلغ پیشنهادی آغازین برای پوستر فیلم «مومیایی» ۹۵۰ هزار دلار تعیین و اعلام شده که پیشنهاد قیمت برای حراج به صورت آنلاین تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) ادامه دارد.
پوستر مورد اشاره برای سینماهای نمایش دهنده فیلم طراحی شده بود و هرگز به صورت عمومی در دسترس قرار نگرفته بود. این پوستر اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاهی در موزه ویتنی نیویورک توجهات را به خود جلب کرد.
ادامه سرمقاله
کاش فوتبال ما اندازه یک سیرک مدیریت داشت
تورج عاطف
۸- سلسله مراتب در سیرکها و اصولا در هر تشکیلاتی مشخص است کار همه معلوم است ببر شلاق نمیزند مدیر سیرک از حلقه آتش بپرد اما در فوتبال ما شلاق در دست دیگری است که در سلسله مراتب جایش آنجا نیست.
۹- در سیرک به علاقمندش شلاق نمیزند. منت سر آنها نمی گذارند و نمیگویند نمایش ما عالی است و شما نمیدانید اما در فوتبال ما انتظار تحسین از این سبک مدیریت دارند و تازیانه بی دانشی و حقارت و چون انگل ماندنشان را به مردم عاشق میزنند.
۱۰- در سیرک اگر ستارهای چه انسان و یا حیوان پشت به سیرک و علاقه مردم کند تنبیه میشود التماسش را نمیکنند که به زور به مردم تحمیل کنند اما در فوتبال ما دادن پیراهن تیم ملی التماسی شده است و...
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57008
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57009
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57010
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57011
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57012
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15462/57013
|
عناوین این صفحه
- علت بی مهری برخی فیلمسازان به بنیاد سینمایی فارابی چیست؟
- رسول نجفیان:شهرت، جنبه میخواهد
- کارگاه «فیلمسازی سینمای هنری و تولید فیلم هنری» برگزار شد
- اخبار
- اخبار
- ادامه سرمقاله