|
احسان کاوه عضو شورای اجرایی بخش بینالملل جشنواره تشریح کرد:
حضور بیسابقه کشورهای مختلف در جشنواره بینالمللی مقاومت
حضور بیش از 70 کشور در پانزدهمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نسبت به دورههای گذشته بیسابقه بوده است.
به گزارش امتیاز؛ احسان کاوه، عضو شورای اجرایی بخش بینالملل جشنواره در خصوص چشمانداز جشنواره در جهان گفت: جشنواره مقاومت نماد آزادی و استقلال رسانهای کشور ما است و در شرایطی که امروزه شاهراه اصلی توجه به سمت قدرتمداران جهان است، افراد آزاد اندیش معدودی در جهان پیدا میشوند که قصد دارند جریان مخالف این قدرتها را با ندای عدالت خواهی و ظلم ستیزی ایجاد کنند.
وی در خصوص وضعیت کیفیت و محتوای آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده ابزار و تجهیزات در اختیار صاحبان قدرت است، ما انتظار دریافت آثاری با کیفیت فنی خیلی بالا را نداشتهایم. اما در این دوره آثار مستند بسیار خوبی به دبیرخانه بینالملل ارسال شد که در انتخاب آنها دچار مشکل بوده ایم. آثاری که نه تنها در محتوا در مسیر گفتمان مورد نظر جشنواره قرار دارند بلکه از بُعد کیفیت هنری و فنی نیز کارهای ارزشمندی به شمار میآیند.
وی در ادامه اذعان داشت: آثار ارزشمندی به بخش داستانی جشنواره ارسال شده است که به موضوع پدیدههای شومی مانند داعش و یا رژیم کودک کش و ظالم صهیونیستی و سعودی پرداخته و با تاکید بر نقش ظلم و تفاوت آن با اسلام ناب محمدی، سعی در بالا بردن سطح آگاهی جامعه بینالملل دارد.
عضو شورای اجرایی بخش بینالملل جشنواره، مضامین فیلمهای دریافتی در بخش بینالملل جشنواره را متنوع خواند و اذعان داشت: امسال در بخش بینالملل در همه زمینههایی که در آن انسانیت مورد تعدی قرار گرفته آثار خوبی دریافت کردهایم و موضوعاتی چون «ظلم به بومیان و سرخپوستان آمریکایی» و «توجه به مقاومت» که فلسطین مظلوم را شامل میشود. در این میان آثاری نیز یافت میشود که با شجاعت دوربین خود را به «یمن» برده و تا «وضعیت مردم ستمدیدهی افغانستان» را به تصویر بکشند.
وی ادامه داد: برخی از آثار با دقت به موشکافی سوریه و مردم جنگزده پرداخته و مقاومت آنها را به نمایش میگذارند تا «مقاومت ایزدیها، کردها، شیعیان و اهل تسنن عراقی» که با اتحاد کامل توانستند در برابر داعش بایستند را به نحوی تاثیرگذار نشان دهد. در این میان آثار بسیار خوبی در زمینه نقد به سیاستهای داخلی و خارجی ایالات متحده نیز وجود دارد. گفتنی است در قالب مستند کوتاه و بلند و داستانی شاهد بهرهمندی از مضامین ذکر شده و تنوع آثار بوده ایم.
کاوه حضور کشورهای مختلف در پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را بیسابقه دانست و افزود: امسال شاهد ارسال آثار از بیش از ۷۰ کشور بودهایم که این حضور نسبت به دورههای گذشته جشنواره بیسابقه بوده است.
وی با اشاره به جایگاه سینما در کشورهای دیگر و تاکید بر استفاده کاربردی از صنعت سینما برای خواب کردن حس حقطلبی مخاطبان و القای مضامینی چون اسلامهراسی، ایرانهراسی و … اظهار داشت: سینما یک صنعت پرهزینه است به همین دلیل در اختیار صاحبان صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته است. بنابراین موضوعاتی نظیر اسلام هراسی در این صنعت به شدت مورد توجه قرار میگیرد. این در حالی است که تفکر آزادیخواه و حقطلب شیعی در کشور ما بنیان خلق آثار قرار گرفته و بر نگاه عالمانهی حضرت امام خمینی (ره) به هنرتاکید می شود.
عضو شورای اجرایی بخش بینالملل جشنواره ادامه داد: ایران چشم امید مستضعفین و ستمدیدگان جهان است تا ندای مظلومان را به گوش جهانیان رساند بنابراین سینمای کشورمان باید مهد سینمای مقاومت و آزاد اندیش و عدالتخواه باشد این در حالی است که در وضعیت فعلی برای رسیدن به این آرمانها جای کار بسیاری داریم و باید آثار با کیفیت بیشتری تولید شده و شرایط برای جمع آوری، نمایش و رسانهای شدن آنها در جشنواره مقاومت فراهم شود.
وی توجه به فرمایشات امام راحل و رعایت آن در تولیدات سینمایی را مبنای انتخاب موضوع آثار معرفی کرد و تاکید کرد: تعهد و پایبندی آثار به سبک هنر اسلامی و رعایت اصل شرعیت در خلق فیلمهای مستند و داستانی درجه یک باید رعایت شود و در این راستا میزبان نگاهها و آثاری با این مضمون در سراسر جهان باشیم. ایران چهل سال چشم امید مظلومان تاریخ است و وظیفه خود میداند صدای انسانیت را در جهان بلند کرده و علیه ظلم به پا خیزد. از این رو انتظار میرود جشنواره بینالمللی به این اصل توجه بیشتری داشته باشد و امیدواریم با ایجاد دبیرخانه دائمی و تخصیص حمایتهای واقعبینانه، پرچم این رویداد سینمایی کشور که نشاندهندهی تعهد هنری سینمای ایران است همواره و با قدرت در اهتزاز بماند.
لازم به ذکر است پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار میشود.
در گفتوگو با محمود اردلان:
زمان بازی در صحنه کربلا آب نخوردم
محمود اردلان بازیگر نقش «زائده» و «زهیر» در سریال «مختارنامه» گفت: برای ایفای نقش زهیر در صحنه کربلا و نماز ظهر عاشورا، آب نخوردم تا کامل این حس را درک کنم.
بهگزارش امتیاز، محمود اردلان بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: مخاطبان، بازی من در نقش «زائده» را دوست داشتند. در این نقش حضور بازیگران حرفه ای مثل آقای اصلانی و عربنیا در صحنهها باعث جذابیت بیشتر این نقش میشد؛ اما در نقش زهیر تمام بار صحنه روی خودم بود. چه در چادر و بازی مقابل خانم بوبانی و چه در میدان جنگ و نماز ظهر عاشورا. نقش زهیر ملودرام قویتر داشت. ایجاد حسی که مخاطب با دیدن آن اشک بریزد.
ایفاگر نقش «زهیر» در این سریال افزود: حضور در نماز ظهر عاشورا در حالی که لبهایم از تشنگی خشک شده علیرغم مسائل سخت فیزیکی، از جمله گریم سخت با لاتکس روی صورت، گرمای بالای ۵۰ درجه و شمشیر سنگینی که در دست داشتم، نیزههایی که هر کدام دو متر طول داشت و... کار سختی بود؛ اما درام این نقش برای من بسیار جذاب بود.
اردلان که همزمان دو نقش در «مختارنامه» ایفا کردهاست، گفت: از ابتدا بنا نبود عاشورا به این شکل نمایش داده شود. ولی بعد از مدتی قرار شد که وقت بیشتری بگذاریم. بنا شد از بازیگران سرشناس سینمایی برای نقش «زهیر» استفاده کنیم ولی کار سختی بود آموزشدادن به یک هنرپیشه سرشناس برای حضور در این نقش بازی با شمشیر و نیزه واقعی. بعد به من پیشنهاد شد که بازی کنم و من هم گفتم که ایفای این نقش آرزوی من است.
وی با بیان اینکه برای بازی در نقش زهیر، گریمش هر روز حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان میبرده، اظهار کرد: با وجود این، خدا انرژی خاصی به همهمان داد و توانستیم از پس این کار بربیاییم طوری که خستگی از تن همه درآمد.
بازیگر نقش «زهیر» گفت: زمان بازی در این صحنه، آب نخوردم تا کامل این حس را درک کنم. قدرت عجیبی پیدا کردم. نقشهای اکشن زیادی بازی کردم ولی این نقش بسیار برای من عجیب بود. وقتی آخرین پلان تمام شد داخل چادر رفتم و گریه کردم و آرزو کردم کاش یک فیلم سینمایی منحصر به زهیر ساخته میشد.
وی که همزمان با بازیگری، طراحی صحنههای جنگی را هم برعهده داشته است، در این مورد گفت: پیش از این برای طراحی صحنههای اکشن در پروژههای تاریخی به سوریه رفته بودم. سوریها سالها با اروپاییها کار میکردند و بهنوعی من این کار را از آنها یاد گرفتم. علاقه زیادی به کار در پروژههای تاریخی دارم چه تاریخ معاصر و چه تاریخ اسلام.
طراح صحنههای جنگی «مختارنامه» افزود: من به انجام کارهای اکشن در پروژهها علاقهمند شده بودم؛ چون سالهاست که کاراته کار میکنم و عضو فدارسیون هستم. سر پروژه «مختارنامه» ابتدا طراحیها را به میرباقری نشان دادم و ایشان هم خوششان آمد و این شد که من به این سمت رفتم و پس از آن در «معمای شاه» و «تبریز در مه» هم حضور داشتم.
اردلان با بیان اینکه در پروژه «سلمان فارسی» هم حضور دارد، گفت: در پروژه های زیادی حضور داشتم. ولی از بازی در مقابل دوربین میرباقری چیزهای زیادی یاد گرفتم. او بازیگری را در من زنده کرد.
وی درباره بازپخش «مختارنامه» از آیفیلم گفت: من این شبکه را خیلی دوست دارم. بازپخش سریال «مختارنامه» را هم در این شبکه می بینیم. این بازپخشها باعث میشود که ما متوجه نقایص کارمان بشویم و سعی کنیم آنها را برطرف کنیم.
فرهنگ بسته و فرهنگ باز؛
گردشگری و توسعه فرهنگیاجتماعی ایران
پدیده گردشگری را عموما از نگاه اقتصادی، معطوف به طبقه متوسط و شرایط رفاه و فرصتهای فراغتی کافی میدانند. اما در ورای همه اینها میتوان گفت گردشگری ناشی از ذهنیتی است که در آن، تجربه جهان یا پدیدهای متفاوت به یک اولویت برای فرد تبدیل میشود. شاید در موارد فردی، بتوان این انگیزه را به خود شخص و ذهنیت او ارجاع داد، اما گردشگری در جایگاه یک امر همگانی و عمومی را میتوان به مثابه یک پدیده اجتماعی تام در نظر گرفت. به عبارت دیگر مجموعهای از عوامل فرهنگی، اقتصادی، روانشناختی و سیاسی هستند که انگیزشهای اولیه و کم و کیف تجربه سفر و در نهایت پیامدهای محتمل و ممکن آن را در گردشگران ایجاد میکند.
انگیزه عمومی تجربه جهانهای اجتماعی و فرهنگیِ دیگر (این تجربه میتواند معطوف به جهانهای طبیعی جدید نیز باشد) در شرایطی ظهور و بروز پیدا میکند که جامعه نه تنها به یک ثبات اقتصادی و سیاسی نسبی رسیده باشد، بلکه نظام سیاسی نیز در اقتدار نسبی خوبی نسبت به کشورهای پیرامونی باشد. انگیزه عمومی گردشگری متعلق به زمانی است که جامعه در موقعیتی قرار دارد که مردم برای ارتقای کیفیت زندگیشان علاقهمند به بسط جهان ذهنی خودشان از دل تجربههای تازه از فرهنگها و طبیعتهای گوناگون باشند. به سخن دیگر، گردشگری زادهی وضعیت فرهنگی باز و مردمی جهانگرا و برونگراست.
بهطور تاریخی، در جامعه ایران بیشتر سفرهای اکتشافی به جهانهای پیرامون در زمانه و زمینهای بوده که وضعیت سیاسی و اقتصادی قدرتمندی وجود داشته است. سفرنامههای ایرانیان به دیگر سرزمینها نیز همعرض با دورههای شکوه سیاسی است. همین مساله در غرب نیز رخ داده است. بیشتر سفرنامهها متعلق به دوره بیداری و استقرار تمدن جدید و قدرت سیاسی و اقتصادی بالای آن از سده شانزده به اینسو است. جامعه ایرانی از دهه ۵۰ خورشیدی به دلیل افزایش رفاه طبقه متوسط، کشش زیادی به تجربه جهانهای گوناگون داشته است. وقفهای در این روند کشش به کشف جهانهای دیگر بهواسطه انقلاب و جنگ رخ داد. از دهه هفتاد خورشیدی به دلیل برنامههای توسعه و رشد طبقه متوسط نیز این کشش دوباره اوج گرفت. هرچند به دلایل سیاسی، رفتن به اروپا برای عموم مردم سخت بوده و هست، اما کشورهای همسایه بیشترین نصیب را از این کشش انبوه سفر خارجی و موقعیت نامطلوب ایران در عرصه سیاست بینالملل بردهاند.
آنچه در این میان بیش از همه اهمیت دارد، گردشگری و توسعه فرهنگی است. گردشگری در عرصه کلان اجتماعی، جهان فرهنگی ایرانی را به شدت توسعه میداده و روبرو شدن با فرهنگهای دیگر، گونهای دگرگونی فرهنگی را برای ایرانیان فراهم میکرده است. روبرو شدن با فرهنگهای تازه، دو پیامد اصلی دارد:
۱) برای عدهای میتواند در روبرو شدن با کشورهای همتراز یا پایینتر از ایران، بیانگر و تقویتکننده خودمداری فرهنگی و خودشیفتگی فرهنگی شود، و همان حس «ما از همه برتریم» را نیرو ببخشد؛ اما همین حس خودشیفتگی در روبرویی با غرب که در پنداشت عموم مردم از ما بالاتر هستند، منجر به گونهای خود تحقیری دوچندان میشده است. ۲) از سوی دیگر، این روبرو شدن با فرهنگهای دیگر فرصتی برای نقد فرهنگی و خودآگاهی انتقادی برای ایرانیان بود؛ فرصتی که زمینههایی برای تغییر فرهنگی مثبت و توسعه اجتماعی فراهم میکرده است.شرایط و چالش ارزی کنونی، پیش از هر چیز منجر به کاهش شدید سفرهای خارجی ایرانیان خواهد شد. این مساله را شاید بتوان از نگاه اقتصادی با سفرهای درونی جبران کرد، اما پیامدهای فرهنگی روبرو شدن با فرهنگهای بیگانه، با پیامدهای فرهنگی روبرو شدن با حوزههای فرهنگی درون ایران را نمیتوان یکی دانست.روبرو شدن با بیگانگان به گسترش ذهنیت فرهنگی ایرانی و خودآگاهی انتقادی منجر میشد، در حالیکه روبرو شدن با حوزههای فرهنگی درونی، بیشتر به آگاهی از خویشتن فرهنگی و دیگر بخشهای این خویشتن و گاهی تقویت انسجام ملی خواهد انجامید. هرچند در سطح خرد این تقویت شاید شواهدی نداشته باشد، و گاه برعکس منجر به تنشهایی بین جامعه پذیرنده و گردشگران بشود، اما نکته اصلی آنست که گردشگری داخلی، یکی از ابزارهایی است که آگاهی فرهنگی ایرانیان از بخشهای گوناگون جامعه ایرانی را افزایش داده و نگاه فرهنگ محلی را به نگاهی میانفرهنگی بدل خواهد کرد.
هرچند هر دوی این پیامدها ارزشمندند، اما نکته اصلی آنست که در شرایطی که جایگاه ما در نظام جهانی به گونهای است که رابطهای یکسویه و بسته با جهان بیرون داریم، گردشگری بهویژه در چارچوب جذب گردشگران خارجی، تنها فضای تنفس فرهنگ ایرانی و خروج از دایره بسته سیاست و ایدئولوژی است.
در شرایط کنونی، گردشگری داخلی یکی از مهمترین امکانها برای توسعه است، چه توسعه اقتصادی و چه توسعه فرهنگی. اقتصاد بیمار و رانتی و نفتی ایران، عملا امر تولید را به امر مختل بدل کرده است، و گردشگری در شرایط کنونی، به سریعترین راهحل برای حل بخشی از مشکلات اقتصاد ایران، ایجاد فضایی برای کارآفرینی و همچنین ابزاری برای توسعه فرهنگی بدل شده است. میتوان گفت گردشگری خارجی، فرصتی بوده برای توسعه ذهنیت جهان فرهنگی باز و ایجاد قابلیتهایی برای گفتگو با سایر فرهنگها (بهعنوان مهمترین لازمه حضور فعال در فرهنگ جهانی) و همچنین رسیدن به خودآگاهی انتقادی از معایب و محاسن فرهنگ ایرانی بهواسطه نگاه انتقادی در آیینه دیگری خارجی؛ و گردشگری داخلی فرصتی است برای توسعه خودآگاهی از دیگر بخشهای فرهنگی ایران و تقویت انسجام فرهنگی و هویت ملی.
البته گردشگری داخلی مهمترین پیامدش آنست که نتایج توسعه نامتوازن و تمرکزگرایی در عرصه جامعه ایرانی و مجموعهای بزرگ از بیعدالتیهای توزیع منابع در کشور را نشان خواهد داد. نکته اصلی آنست که هر دوی این الگوهای گردشگری زمینهها و نیروی انگیزشی لازم برای توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور را فراهم خواهد کرد.
شرایط امروزی و چالشهای اقتصادی شاید تنها راهحل نظام مدیریتی ایران برای رسیدن به حداقلی از عقلانیت در مناسبات جهانی و فرصتهای آن در توسعه کشور باشد. توسعه گردشگری هم در قالب جذب گردشگران خارجی به درون ایران و هم در قالب گردشگری داخلی این توانمندی را دارد که نه تنها تا حدی جبران همان گشودگی ذهنیت فرهنگی ایرانیان را داشته باشد، بلکه به جای بیرون رفتن ارز، به ورود آن کمک کند.
شرایط امروزی اقتصاد ایران، گردشگری و توسعه زیرساختهای آن بر حسب استانداردهای جهانی و جذب گردشگران خارجی و همچنین متوجه کردن گردشگران ایرانی به سفرهای داخلی، نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت به شمار میآید. اما همه اینها را تنها به این امید میتوان داشت که نیروهای سیاستگذار در عرصه گردشگری و اقتصاد در ایران به این عقلانیت برسند. لذا در اینجا باید از معجزه فقدان پول نفت سخن گفت، که نه تنها گردشگری، که کل سیستم مدیریت جامعه را عاقل خواهد کرد. به نظر میرسد هر چند تحریم بد است، اما سودمندیهایی هم داشته: اینکه تولید داخلی یک شعار توخالی بود و اکنون مجبوریم عاقلانه با خودمان و جهان ارتباط برقرار کنیم. البته یکی از نشانههای این عاقل شدن سیستم مدیریتی، استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه اقتصادی و فرهنگی داخلی است. نباید در همان توهم پیشین بود که جهان موظف است به میل ما رفتار کند. گردشگری پیشزمینههایی دارد که باید در چارچوبهای اخلاقی جامعه جهانی و جامعه ایرانی رعایت شود؛ در غیر اینصورت، هیچ کس به جایی نمیرود که به او توهین شود، امنیتش در معرض خطر باشد، حداقلهای رفاه گردشگری را نداشته باشد و... . منافع گسترده گردشگری، نیازمند ایجاد زیرساختهایی است که باید با استانداردهای جهانی (نه درک ناقص داخلی ما از گردشگری) ایجاد شود. در این صورت میتوان از این فرصت بهره کافی برد.
اخبار
با موضوع اربعین؛
مستند « ما آمدیم » در شبکه الکوثر
مستند « ما آمدیم » شبکه الکوثر، روایت انسان هایی است که با هدف رسیدن به حرم مطهر امام حسین (ع ) با پای پیاده در حرکت هستند و در طول مسیر اتفاقات متفاوتی را تجربه می کنند .
به گزارش امتیاز، به مناسبت اربعین حسینی هزاران نفر از شیفتگان و عاشقان آن حضرت از اقصی نقاط ایران و جهان به سمت حرم مطهر در حرکتند و ماجراهای این مستند محض بدون نریشن و گفتار و با روش کشف و شهود در میان کودکان و نوجوانان زائر اتفاق می افتد .
دوربین در میان افراد به دنبال ثبت وقایع و تصاویر بوده و بیننده هم همراه با داستان کلی ماجرا حرکت می کند .
دست اندرکاران مستند « نحن جئنا » عبارتند از : تهیه کننده ، کارگردان و نویسنده : سید نعمت اسماعیلی ، مترجم : علی الهاشمی و با همکاری رضیه میرعنایت ، اسعد العابدی ، امیر الکعبی.
این مستند که روایت گر پیوند و دوستی نزدیک و قوی دو ملت بزرگ ایران و عراق به واسطه حضور قوی اعتقادات و دین اسلام است با مدت زمان 30 دقیقه تهیه شده است و به سفارش گروه تولید شبکه الکوثر ساخته شده است .
نمایش مستند «چهل سال هنر»
از شبکه سحر
مستند تولیدی «چهل سال هنر» در کانال آذری شبکه سحر تولید شده و پخش آن بهزودی آغاز میشود.
به گزارش امتیاز، مستند «چهل سال هنر» به تهیهکنندگی سونیا فتحی در شبکه سحر تولید شده و بهزودی در جدول پخش کانال آذری این شبکه قرار میگیرد.بر اساس این گزارش، «چهل سال هنر» به هنرهای هفتگانه سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات، گرافیک و... در چهل سال پس از انقلاب اسلامی ایران میپردازد. رضا صیامیزاده کارگردانی این مستند را برعهده دارد و درنا نصیریان نریتور آن است. عبدالله شکری تصویربردار و آرمین صیامیزاده تدوینگر، از دیگر عوامل تولید این برنامهاند.مستند «چهل سال هنر» در ۲۰ قسمت ۲۵ دقیقهای تولید شده و آماده پخش برای مخاطبان آذریزبان شبکه سحر است.
«مسافران» به کانال بالکان شبکه سحر رسیدند
سریال «مسافران » به تازگی در کنداکتور پخش کانال بالکان قرار گرفت.
به گزارش امتیاز مسافران مجموعه ای تلویزیونی به کارگردانی رامبد جوان ، تهیه کنندگی محسن چگینی و محصول سال 1388 شبکه سوم سیماست. این مجموعه در 65 قسمت 40 دقیقه ای تهیه شده و در تامین برنامه کانال بالکان به زبان آلبانیایی ترجمه و زیرنویس شده است.
در خلاصه این سریال آمده است:
موجودات فضایی میخواهند زمین را تصرف کنند ولی قبل از آن میخواهند با فرهنگ زمینیها آشنا شوند. آنها یک زوج و یک دختر و یک ربات انسان نما را به زمین میفرستند و آنها در خانه دو برادر به نامهای فرخ افروخته و فرید افروخته ساکن میشوند و تظاهر میکنند که از سوئد آمدهاند. فرید یک نویسنده است و مشکلات بسیار فراوانی دارد. او در ادامه متوجه میشود که آنها فضایی هستند. در هر قسمت این سریال در مورد یکی از عادات بد انسانها بحث میشود و در پایان آن داستان ، بهرام گزارش خود را به سناتور کنفدراسیون راه شیری میفرستد ... در این مجموعه بازیگرانی چون رامبد جوان، حمید لولایی، حسن معجونی، سحر دولتشاهی، شقایق دهقان و نصرالله رادش ایفای نقش کرده اند.سریال مسافران هر روز در ساعت 16:40به مدت 40 دقیقه بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر می رود.
آغاز پخش برنامه «ضیاء» از شبکه سحر
اولین قسمت برنامه «ضیاء» به تهیهکنندگی رضا فهیمی دوشنبه ۲۳ مهر از سیمای آذری شبکه سحر روانه آنتن میشود.
به گزارش امتیازبرنامه هفتگی «ضیاء» که در شبکه سحر در حال تولید است، دوشنبهها ساعت ۱۶:۳۰ روانه آنتن میشود.این برنامه با موضوع عقاید و معارف اسلامی با اجرای توفیق اسداُف و حضور دو کارشناس قرآنی و تاریخی در طول برنامه به مدت ۲۷ دقیقه پخش میشود.حجتالاسلام محمدتقی سهرابیفر با محوریت قرآنی و حجتالاسلام محمدباقر ساعیور با محوریت تاریخی برای مخاطبان آذریزبان این برنامه صحبت میکنند.«ضیاء» دوشنبهها ساعت ۱۶:۳۰ پخش و ساعتهای ۰۰:۰۰ و ۱۰:۰۰ روز بعد بازپخش میشود.›
مرور مهمترین اخبار رسانه های عرب در «قلم رصاص»
«قلم رصاص» شبکه العالم با بررسی و تحلیل اخبار منتشر شده در مطبوعات جهان عرب، مهمترین رویدادها را از منظر رسانه های عربی بررسی و واکاوی می کند.
به گزارش امتیازدر برنامه امشب «قلم رصاص»، جیهان عبدالنبی مهمترین
اهانت های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پادشاه عربستان ، تهدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و انتخابات پارلمانی و مخالفت ها و تحریم انتخاباتی از سوی مردم و مخالفان دولت بحرین را بررسی خواهد کرد.
«قلم رصاص» شامگاه امشب دوشنبه ساعت 21 به وقت تهران از شبکه العالم پخش می شود و بازپخش آن ساعت 13 به وقت تهران خواهد بود.
اخبار
مستند جدید این شبکه در راه پخش؛
محمدی نجات «اربعین، حقیقت جاری» را برای پرس تی وی ساخت
شبکه پرس تی وی در آستانه فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، مستند «اربعین: حقیقت جاری» (Arba’een: Truth Lives on) را روی آنتن می برد.
به گزارش امتیاز، این مستند محصول سال 2018 شبکه پرس تی وی است و محمدرضا محمدی نجات کارگردانی آن را بر عهده داشته است. «اربعین: حقیقت جاری» با چند تن از شخصیت های بین المللی از کشورهای مختلف همراه شده و در بستری از روایات قیام امام حسین (ع) به بررسی و واکاوی مشکلات و چالش های زندگی در دنیای مدرن می پردازد.این مستند در گفت و گو با صاحبنظران آشنا با واقعیت های جهان امروز و فعالان عرصه مبارزه با ظلم و تبعیض، راه حل ها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و معضلات زندگی امروز بشر را با استفاده از ظرفیت های قیام امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در کربلا مورد نقد و بررسی قرار می دهد. مستند «اربعین: حقیقت جاری» جمعه 4 آبان ساعت 18:30 به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد. تکرار این برنامه شنبه در ساعات 02:30 و 11:00 و یکشنبه ساعت 17:00 پخش می شود.
نقد، بررسی و گفتگو کتاب رمان «سالتو» در خانه فرهنگ گلها
چهارمین نشست نقد کتاب خانه فرهنگ گلها، با نقد، بررسی و گفتگو کتاب رمان «سالتو» اثر مهدی افروزمنش در خانه فرهنگ گلها برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، فرهنگ سرای سرو؛ این برنامه روز چهارشنبه 25 مهرماه ، از ساعت 16تا 18 با حضور نویسنده کتاب مهدی افروزمنش، منتقدان و علاقه مندان به حوزه کتاب رمان برگزار می شود. رمان «سالتو» روایتی از یک قهرمان کشتی در یکی از محلات تهران است که با یک ایده ی محوری اجتماعی و روانشناختی توسط مهدی افروزمنش نوشته شده و در واقع دومین اثر داستانی این نویسنده است. مهدی افروزمنش که نخستین رمانش یعنی «تاول» جایزه هفت اقلیم را از آن خود کرده بود، در دومین رمانش به زندگی یک جوان قهرمان از اعماق شهر و از حوالی میدان مشهور فلاح تهران پرداخته است. این رمان در سال ۱۳۹۵ توسط نشر چشمه چاپ شد و پس از آن در سال ۹۶ برای دومینبار تجدید چاپ شد.علاقه مندان جهت شرکت در برنامه می توانند به خانه فرهنگ گلها واقع در خیابان کارگر شمالی، بالاتر ازخیابان فاطمی، کوچه دیدگاه، پلاک 28 مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های فرهنگی با شماره 88983603 تماس حاصل فرمائید.
جایزه ادبی جمالزاده فراخوان داد
نخستین دوره جایزه ادبی جمالزاده با دبیری علی خدایی و از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در زمستان سال جاری برگزار میشود.
بر اساس فراخوان این جایزه ادبی در دو بخش داستان کوتاه و زندگی نگارههای اصفهان برگزار خواهد شد.
در بخش داستان کوتاه دو بخش اصفهان و آزاد در نظر گرفته شده است. در بخش اصفهان داستانها میبایست با عناصر مرتبط با اصفهان پیوند داشته باشد و از ویژگی های تاریخی، جغرافیایی اماکن، نماد های شهری، زیارتی، سبک زندگی مردم اصفهان و ... استفاده داستانی کرده باشد. در بخش آزاد نیز آثار میبایست محصول کار خلاق نویسندگان به شمار بیاید. همچنین زندگی نگاره های اصفهان نیز آثاری که شامل روایتهای واقعی از تجربه زندگی در اصفهان یا سفر به اصفهان که در قالب ادبی ناداستان نوشته شده باشند، داوری خواهد شد.
بر اساس فراخوان این رویداد ادبی برای شرکت در آن آثار ارسالی نباید در هیچ کتاب، مجله، رسانه مکتوب، فضای مجازی منتشر و یا در مسابقه ای برگزیده شده باشد و حداکثر تا ۵۰۰۰ کلمه حجم داشته باشند. همچنین هر نویسنده میتواند در هر بخش حداکثر با یک اثر شرکت کند.
روایتی از «کلوپ آدمهای ناراضی» در بازار کتاب
انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «کلوپ آدمهای ناراضی» اثر شتیلا زرنگار را روانه بازار کتاب کرد.این کتاب شامل چهار داستان با عنوان کافه ستاره، کلوپ آدمهای ناراضی، عکس خانوادگی و فرصت است.ناشر این اثر در معرفی این کتاب بیان داشته است: کتاب «کلوپ آدمهای ناراضی» مجموعه چهار داستان کوتاه از شتیلا زرنگار است که دقیقا با تلفیقی ماهرانه از این دو عنصر نوشته شده است. داستانهایی با محوریت انسان تنها رها شده در ساختارهای تفکر مدرنیستی برای زندگی. به باور دیگر اگر بپذیریم که انسان مدرن زندگی و زیست خود را در تک لحظههایی سرنوشتساز رقم میزند و باقی آن را در مسیر این تک لحظه جاری و ساری میکند، هنر داستاننویسی زرنگار در این اثر نیز ساختی متحورانه از این تک لحظههاست. او راوی انسانها و لحظههایی زیستی از زندگی آنهاست که مانند یک داروی مخدر ذره ذره ذهن مخاطب را به تسخیر مفهومی که درصدد بیان آن است در میآورد و در ادامه او را در بستر آن زمینگیر میکند و ناچار از اندیشیدن میکند.
داستانهای کوتاه «کلوپ آدمهای ناراضی» داستانهایی برای خلق لحظههای تامل و تفکر در مفاهیم عالی زندگی است چنانچه یکی از زیباترین آنها یعنی عشق در داستان ابتدایی کتاب خودش را با قدرت به رخ مخاطب میکشاند.
کتاب نیستان مجموعه داستان «کلوپ آدمهای ناراضی» را در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15461/57003
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15461/57004
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15461/57005
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15461/57006
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3899/15461/57007
|
عناوین این صفحه
- حضور بیسابقه کشورهای مختلف در جشنواره بینالمللی مقاومت
- زمان بازی در صحنه کربلا آب نخوردم
- گردشگری و توسعه فرهنگیاجتماعی ایران
- اخبار
- اخبار