|
پروژه تئاتر هراسی و تشکیک در پول های مشکوک
تن زخمی هنر از زخم تبر!
حسین هاشم پور
بیانیه اخیر معاونت هنری وزارت فرهنگ این گمانه که دستکم یک اتاق فکر در پی عملیات روانی علیه جامعه هنری ست را قریب به یقین کرده است.
نسبتی با دائی جان ناپلئون ندارم، وقتی در بیانیه مزبور می خوانید:»... در چند روز اخیر فیلم کوتاهی از یک تئاتر، عکسهایی از تئاتر دیگر و تصاویری از نمایشگاهی که هر کدام طی سه، هشت و پنج سال قبل اجرا و برگزار شدهاند، به نام تئاترهای روی صحنه و نمایشگاه در حال برگزاری در برخی رسانهها منتشر شده است... « جز تلاش سازماندهی شده برای خش انداختن به ساحت هنر چه تحلیل دیگری می تواند به ذهن آورد؟ واقعا برخی به کارند تا برای هنر امروز شائبه آفرینی کنند.چرا؟!
یک: اولین بار نیمه شهریور ماه هنرمندان هشدار دادند دست های آلوده ای علیه هنر دست به کار است: وقتی کلیپی عجیب از تیزر نمایش «رویای یک نیمهشب تابستان»تنها چند دقیقه روی اینستاگرام منتشر و بلافاصله حذف شد؛ اما همان چند دقیقه کافی بود تا رئیس تئاتر شهر و کارگردان اثر، شب را در بازداشت بمانند.
مدیرکل هنرهای نمایشی به صراحت اعلام کرد «نمایش به هیچ وجه مشکل محتوایی ندارد، فقط تیزر نمایش مونتاژی از چند تصویر مختلف بود که شبهه ایجاد کرد»
در آن ساعات ملتهب اگر نبود تلاش های وزارت فرهنگ و البته همراهی دلگرم کننده دادسرای فرهنگ و رسانه اتفاق مزبور می توانست به یک تراژدی بزرگ تر هم بدل شود.
بعدتر اما رویه تخریب هنر و هنرمندان با شتاب افزون تری پیگیری شد، و با نسخه های مشابه، همه هنرها آماج حملات شد، در ماههای اخیر، نمایشگاه های تجسمی سیبل شد اما پروژه تئاتر هراسی محور کار بود و هست.
دو: این پروژه تخریبی در سینما با نسخه قدیمی تجسمی و تئاتر کلید خورده است:»شائبه ورود پول های مشکوک»
موضوع چنان حاد و نگران کننده مطرح می شود و در رسانه ها تیترهای هیجان انگیز می گیرد که حتی جمعی از هنرمندان نیز با آن همراه می شوند و بدون آنکه یک برگ سند یا مدرک در دسترس باشد بسیاری از آثار شاخص این عرصه با تردید پولشویی تخریب حیثیتی می شوند.
جالب است سینماگران هیچ دقت نمی کنند که چنین شائبه هایی در چند سال اخیر در هنرهای تجسمی و بعدتر تئاتر به شدت مطرح بود و بدون آنکه ثابت شود موج آن را به سینما کشانده اند.
درست روزهایی که بودجه هنری دولت کم رمق تر از همیشه است، بیکاری و گرانی روزافزون جامعه هنری را به ستوه آورده و تنها راه برون رفت جلب سرمایه های بخش خصوصی ست!
تردید افکنی در رونق تثبیت شده خرید و فروش آثار هنری در یک دهه اخیر، این روزها به تئاتر رسیده که از اساس چرا باید سرمایه گذاری پیدا شود که نمایش بینوایان را با این میزان هزینه بپذیرد و یا فلان سریال چقدر می فروشد که این قدر خرجش کرده اند و این روزها هم ماجرای تولید چند فیلم توسط یک سرمایه گذار نقل برخی رسانه های تندرو است.
در حالیکه شهر پر شده از دلالان ارز و سکه و ملک که زندگی روزمره مردم را به مخاطره انداخته اند، برخی رسانه ها به سرمایه گذاران نو آمده هنر حمله ورند که «از کجا آورده ای؟!»
در حالیکه رسالت رسانه به جای طرح چنین پرسش اتهام آلودی، انتشار کدهای روشن از جرم است و به طبع حق ندارد بدون سند آبروی انسان ها را نشانه رود آن هم فقط به این دلیل که یک تئاتر شیک یا چند فیلم ساخته تا مردم لذتش را ببرند و در این وانفسای افسردگی عمومی، در اتمسفر هنر نفسی چاق کنند...
بدیهی ست روزنامه نگاری هستم که نیت خوانی بلد نیست، و به طبع علم غیب هم ندارم مردم ثروت شان را از کجا درآورده اند، مطمئن هم نیستم پول مشکوک وارد هنر شده یا نشده، آیا از دیروزها و دیرسال ها بوده یا همین پنج شش ماه اخیر ناگهان به حساب هنر واریز شده؛
اما مثل شما معتقدم نباید بدون سند دیگران را قضاوت کرد.
بد اخلاقی های این روزها را دامن نزنیم،اگر کسی مدرکی دارد به جای اتهام خشک و خالی در رسانه ها فقط باید تلفن را بردارد و به مجری قانون اطلاع دهد...
از این منظر است که معتقدم طراحان نشسته در اتاق فکر، کارشان را خوب بلدند و در روزهایی که تنها راه زنده داشت هنر، جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی ست با ناامن سازی فضا، سرمایه ها را فراری می دهند و به جیب سرانه فرهنگی کشور دستبرد می زنند.
سه: در فرهنگ» هنر نزد ایرانیان است و بس» ،
حضرت سعدی اش پند می دهد :» جانان پدر هنر آموزید که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید...»
چرا برای جمعی هنر و هنرمند خاری در چشم شده است؟ موضوع سویه هنرمندان در انتخابات است؟ و یا صفحات مجازی پرمخاطب شان که معمولا نسبت به اتفاقات روز واکنش های متفاوت نشان می دهند؟
چهار: برخی البته معتقدند دولت، محل دعواست و جامعه هنری وسیله تحقق هدف؛
قرار است دولت را بزنند و چه تن و بدنی مهیاتر از هنر و هنرمند؛ تجربه ثابت کرده هم کتک خورش ملس است هم از دیرباز پیراهنش از بد جاهایی پاره شده و هر چه درباره اش بگویند لابد همه می پذیرند، صدای مظلومیتش هم به کسی و جایی نمی رسد... اما حیرت انگیز است که معمولا تسویه حساب با دولت های دوم به سال آخر منتهی به انتخابات موکول می شد و هنر بینوا همان سال آخر دراز می شد، سابقه نداشته از سه سال مانده تا این حد آبشخور حوادث شود!
پنج: آفتاب پشت ابر نمی ماند، تا آن روز کاش جامعه هنری دقت و هوشمندی بیشتری به خرج دهد، این تنها راه خروج از گوشه رینگ بوکس است.
پیام لاریان در دومین نشست تخصصی نمایشنامه نویسی تئاتر فجر:
آنچه نمایش نویسى ما را تهدید مى کند، میل به تک گویى و خط قرمز هاست
فرهاد مهندسپور، کورش نریمانی، اشکان خیلنژاد و پیام لاریان در دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نمایشنامهنویسی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به گفتوگو نشستند. گفتوگویی که بخش اول آن پیشتر منتشر شد و اکنون بخش دوم از نظر میگذرد.
به گزارش امتیاز، نشست «گفتوگوی نویسنده و کارگردان نمایشنامهنویسی امروز ایران: پیوستگیها/ ناپیوستگیها» از سلسله نشستهای تخصصی نمایشنامهنویسی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به مدیریت سلما سلامتی، با حضور فرهاد مهندسپور، کوروش نریمانی، اشکان خیلنژاد و پیام لاریان در قالب دو پنل جداگانه از نظر حضور افراد در جایگاه اما بههمپیوسته از لحاظ موضوعی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. گفتوگویی که بخش اول آن پیشتر از نظر گذشت و در ادامه بخش دوم آن را میخوانید.
از جمله کسانی که در این رویداد حاضر بودند میتوان به محمدرضا خاکی، محمد امیریاراحمدی، حمیدرضا نعیمی، آرش دادگر، ابراهیم پشتکوهی و... اشاره کرد.
مصائبی که همان است
قسمت دوم این نشست تخصصی با حضور اشکان خیلنژاد و پیام لاریان برگزار شد و کوروش نریمانی نیز آنها را همراهی کرد. مدیریت این نشست بر عهده امن عظیمی بود.
پیام لاریان در ابتدای این بخش گفت: اگر بخواهم نظرم را در مورد پارت اول بگویم باید بپرسم که ما در این جا با این مسئله روبهروییم که در مورد نمایشنامهنویسی و اصول آن صحبت کنیم یا در مورد این که چرا نمایشنامهنویسان در ایران مورد توجه قرار نمیگیرند؟ من هم به عنوان کارگردان ناچار میشوم نمایشنامههایم را خودم کار کنم و میدانم که پروسه معرفی شدنم به عنوان نمایشنامهنویس کاری دشوار است و باید این سوال پرسیده شود که اساسا میخواهیم به این موضوع بپردازیم یا به این مسئله که یک نمایشنامه چطور نوشته میشود و به نظرم بحثهای خوبی درگرفت و هم صحبتهای آقای مهندسپور و هم صحبتهای آقای نریمانی برای من بسیار جذاب بود.
عظیمی از لاریان در مورد چالشهایی پرسید که نریمانی به عنوان نمایشنامهنویس- کارگردان با آن مواجه بوده است و او گفت: همان چالشها به همان شکل هست و الان شاید بدتر شده باشد. ما با تئاتری مواجهایم که سالی 2000 دانشجو میگیرد و رقابت، رقابت شدیدی است. ولی من همیشه احساس کردهام که نمایشنامه یا تئاتر راه خود را باز میکند و خود را نشان میدهد هر چند در این میان سیاهیلشکر نیز زیاد است.
در ادامه امین عظیمی گفت: میخواهم به سراغ اشکان خیلنژاد بروم که کارگردانی جوان است و شاید انتخاب اولش نمایشنامههای ایرانی نبوده است و بیشتر به سراغ نمایشنامههای خارجی رفته است. چه اتفاقی میافتد که اولین انتخاب شما نمایشنامههای خارجی است و نه داخلی؟
خیلنژاد گفت: پارت قبلی برای من صحنه جالبی بود. اتفاقی که افتاد شبیه به صحبتهای محکومینی بود که سعی میکردند گسستهایی را تصریح کنند و بعد شروع کردند به اعتراف کردن و امین عظیمی در این میان گاهی نقش وکیل مدافع را داشت و گاهی نقش دادستان را. میخواهم بگویم اگر فرض کنیم که تئاتر ما صاحب نسلهایی جداگانه است همین وضعیت، با موقعیت من و پیام لاریان از این منظر پیوسته است که تمام مصائبی که آقای نریمانی برشمردند همچنان با ما هست و نکاتی هم که آقای مهندسپور گفتند همچنان با ما پیوسته است و ما به این فکر میکنیم که چگونه میتوانیم حقوقمان را به عنوان یک جمع احقاق کنیم و من با این گزاره مخالفم که میان ما پیوستی نیست.
روایتی از انتخاب «پچپچههای پشت خط نبرد» برای اجرا و «شب بیست و یکم»ی که رنگ اجرا را ندید
خیلنژاد ادامه داد: پیشفرضی وجود دارد که کارگردان باید دست به انتخاب متن بزند و سعی کند با مراجعه به نمایشنامهها متنی بیاید ولی این تنها یک راه است و من «بالاخره این زندگی مال کیه؟»، «پچپچههای پشت خط نبرد» و «شب بیست و یکم» را به همین شیوه یافتم. انگار من باید صاحب متنی باشم و قلابم در جایی گیر کند و متنی مرا فرا بخواند. زمانی که «پچپچهها...» را انتخاب کردم دوره احمدینژاد بود و از یاسی که در دانشگاه تهران تجربه میکردیم مطلعید. قرار بود بزرگداشتی برای علیرضا نادری برگزار کنند و از ما دعوت کردند که آثار او را نمایشنامهخوانی کنیم و این همان مسیرِ صاحب ایده شدن من به عنوان کارگردان و بعد تماس گرفتنم با گروه بود. آن دوره با بازتولید «مخزن» و کار آقای یعقوبی همراه بود و گروهها با رویکرد زیباییشناسی جدید یا با همان رویکرد سابق به آثار پیشینشان مراجعه میکردند. همآوایی با وضعیت بازتولید نمایشهای موفق و همخوانی با شرایط روز اجتماعی موجب شد «پچپچهها...» هم از نظر منتقدان و هم از نظر مخاطبان مورد توجه قرار بگیرد.
او توضیح داد: وقتی «شب بیست و یکم» را انتخاب کردم سعی میکردم آن را با توجه به آگاهیای که در دانشگاه تربیت مدرس در زمینه دراماتورژی پیدا کرده بودم روی صحنه ببرم که با بازسازی تالار مولوی همزمان شد و نتوانستیم اجرایش کنیم. این اتفاق باعث شد من به مدت چهار، پنج سال از تئاتر به بیرون پرتاب شوم. احتمالا آن روزی که با «پچپچهها...» گفتوگو میکردم چیزی همخوان با خودم در آن پیدا کرده بودم و در «شب بیست و یکم» میخواستم ارتباطی میان تکست تاریخیشده و امر معاصر پیدا کنم که به اجرا نرسید. پس از آن شروع به تولید تکست کردم و «پرده سوم، صحنه چهارم» را همراه با یوسف باپیری براساس یکی از صحنههای «هملت» روی صحنه بردم و بعد در پروژهای با محمد منعم کار کردم و الان با فارس باقری و این وسط «پسران تاریخ» را داشتم که چون خارجی است گمان نمیکنم لازم باشد در موردش حرف بزنیم.
نمایشنامهنویس در ایران مانند زن است در سیستم سنتی که باید منتظر انتخاب شدن بماند
در ادامه عظیمی از لاریان در خصوص تجربهاش در این مورد پرسید و او گفت: نمایشنامهای که در گروه خلق میشود با نمایشنامهای که به صورت انفرادی نوشته میشود دو جهان متفاوت است. لحظهای که شما تنها در خانه مینویسی سختیهایی برایت پیش میآید که هنگام نوشتن در گروه، اعضا میتوانند برای مرتفع شدنش کمکتان کنند. فکر میکنم بحثی که این جا مطرح میشود این است که چرا اتفاقی که باید برای نمایشنامهنویس ایرانی بیفتد نمیافتد؟! و این به دلیل ضعف نمایشنامهنویسان است یا کارگردانان؟ من فکر میکنم نمایشنامهنویس در ایران مثل زن است در سیستم سنتی که باید منتظر بماند تا کسی انتخابش کند و شوهری به سراغش برود.
جشنوارهای که به نمایشنامهنویسی نه به عنوان ضرورت که به عنوان امری تشویقی نگاه کرد
خیلنژاد نیز در این خصوص گفت: جشنواره تئاتر فجر در مقطعی برای مرتفع کردن قطع ارتباط بیننسلی که رخ داد نمایشنامهنویسی را به عنوان امری تشویقی و نه به عنوان ضرورت مورد توجه قرار داد و هر گروهی باید برای حضور در جشنواره یا رسیدن به اجرای عمومی نمایشنامهای تازه تولید میکرد. یعنی ما به عنوان عامل تشویقی نمایشنامهنویس پرورش دادیم تا به نمایشنامهنویس- کارگردانانی رسیدیم که هر دو کار را همزمان انجام میدادند.
او ادامه داد: در چند سال اخیر تئاتر شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفت که بخشی از آن حاصل ممیزی بود و نبود گروههای تئاتری و بخشی به دلیل قرائت یکسان کارگردانان و نویسندگان از تئاتر اجتماعی به مثابه موضوع و گروههایی که به سمت کنار گذاشتن تکست رفتند. اساتید دانشگاهها اما به این دلیل که خودشان کسانی بودند که براساس تئوری نوشتن نمایشنامه و پشت میز کار میکردند نمایشنامهنویسانی شبیه به خود پرورش دادند و من به شخصه مایلم با نمایشنامهنویسی کار کنم که از آن سنت فاصله گرفته باشد.
لاریان نیز در بخش پایانی صحبتهایش گفت: من به فرمگرایی یا به سمت اجرا رفتن معتقدم و کنار نمیگذارمش ولی فکر میکنم از طرف سمت مقابل ماجرا کنار گذاشته میشویم. من به عنوان کسی که گمان میکند نمایشنامه کتاب مقدس ماست از طرف سمت مقابل پس زده میشوم. ما به آنها اجازه دادیم که آن شیوه از تئاتر را شکل دهند ولی آنها ما را به رسمیت نمیشناسند و به جرات میتوانم بگویم که 70 درصد تئاتریها آن سمتیاند و 30 درصدشان با نگارش و متن روبهرو میشوند.
این نشست با گفتوگو میان حاضرین در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر و برگزارکنندگان آن پایان یافت.
توضیحات بهروز افخمی از دو برنامه سینمایی خود
بهروز افخمی درباره دو برنامه سینمایی که برای شبکه پنج در دست تولید دارد، گفت: یکی از آنها در شبهای جشنواره ملی فیلم فجر روی آنتن خواهد رفت. بهروز افخمی درباره برنامه استعدادیابی خود در حوزه فیلمسازی اظهار داشت: این برنامه با نام «فیلمساز» به صورت آموزشی و درباره فیلمسازی است که چند فصل خواهد بود و فصل اول آن تا قبل از ماه رمضان سال ۹۸ روی آنتن شبکه پنج می رود.وی ادامه داد: از آنجایی که این برنامه در چند فصل خواهد بود مشخص نیست در فصل اول به کدام یک از حوزه های فیلمسازی پرداخته خواهد شد. با این حال این برنامه برای جوانانی که قرار است فیلمسازی را یاد بگیرند ظرفیت خوبی دارد.
افخمی در واکنش به مقایسه میان این برنامه و دیگر برنامه های استعدادیابی در حوزه بازیگری عنوان کرد: من نمی دانم، با این حال فکر می کنم اگر در برنامه بخشی برای بازیگری و آموزش بازیگری داشته باشیم باز هم شبیه برنامه های دیگر نخواهد شد.این کارگردان سینما درباره چنین برنامه هایی توضیح داد: کسانی که پول ندارند به کارگاه های فیلمسازی بروند می توانند از این طریق آموزش ببینند ضمن اینکه خود من هم برای فیلمسازی به کلاس نرفتم و نکات خود را از طریق همین کلاس ها یاد گرفتم.
وی درباره برنامه ای که قرار است در شب های جشنواره ملی فیلم فجر پخش شود و اجرای آن را برعهده دارد، بیان کرد: این برنامه شبیه «هفت» است و به نقد می پردازد و در شب های جشنواره ملی فیلم فجر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.افخمی در پایان درباره رویکردی که در این برنامه دارد، اظهار کرد: ما شیوه چندانی نمی توانیم داشته باشیم، در «هفت» هم رویکرد خاصی نداشتیم و فقط وقتی می دیدیم تعداد فیلم های بد زیاد است عصبانی می شدیم.
اخبار
«خندوانه» ویژهبرنامه نوروز ۹۸
رامبد جوان درباره ویژهبرنامه نوروز ۹۸ «خندوانه» اعلام کرد که در حال طراحی مسابقات جدیدی هستند.مجری و کارگردان برنامه «خنداونه» درباره ویژهبرنامه «خندوانه» برای نوروز ۹۸، گفت: برای عید برنامههایی در نظر گرفتهایم و در حال طراحی دو نوع مسابقه نیز هستیم که هر کدام را بتوانیم استفاده میکنیم؛ اگر هم هیچکدام نشد، به سراغ کارهای دیگر میرویم یا از همان فرمولهای قبلی استفاده میکنیم.
جوان همچنین درباره بخش تئاتر کمدی که قرار بود به فصل پنجم برنامه «خندوانه» اضافه شود نیز توضیح داد: در فصل بعد (فصل ششم) این کار را میتوانیم انجام دهیم. در این فصل نتوانستیم این کار را انجام دهیم چون پس از بررسی فیلمهایی که به دنبال درخواست ما برایمان ارسال شد، به این نتجیه رسیدیم که تعداد کارهای خوبی که میتوانستند در فستیوال شرکت کنند، برای برگزاری مسابقه کافی نبود.او یادآور شد: فصل پنجم «خندوانه» را به همین شیوه ادامه میدهیم که مسابقه ادا بازی هم داریم. این فصل از برنامه تا پایان عید ادامه دارد. فصل بعدی «خندوانه» هم بعد از ماههای محرم و صفر و در زمستان آینده روی آنتن میرود.
بازبینی آثار جشنواره تئاتر تجربه آغاز شد
مدیرگروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران اعلام کرد که مرحله اول بازبینی آثار جشنواره تئاتر تجربه آغاز و همچنین انتخابات هیات مدیره جدید مرکز تئاتر تجربی نیز برگزار شد.رحمت امینی مدیرگروه هنرهای نمایشی دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران درباره وضعیت بخش های مختلف نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه گفت: مرحله اول بازبینی آثار این دوره از جشنواره از روز چهارشنبه ۱۲ دی آغاز و تا روز ۱۹ دی ادامه دارد که در این مرحله سمانه زندی نژاد، سلما محسنی و آزاده شاه میری کار بازبینی آثار را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: در مرحله اول بازبینی کار غربالگری آثار متقاضی انجام و مرحله دوم بازبینی نیز در بهمن ماه برگزار می شود.امینی درباره تعداد آثاری که برای حضور در جشنواره نوزدهم تئاتر تجربه در نظر گرفته شده است، گفت: هنوز حد خاصی برای تعداد آثار حاضر در جشنواره نوزدهم تعیین نشده است.
مدیرگروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران درباره وضعیت انتخابات مرکز تئاتر تجربی دانشکده پردیس هنرهای زیبا اظهار کرد: انتخابات برگزار و هفت نفر اعضای جدید هیات مدیره این مرکز انتخاب شدند و قرار است این افراد با پایان فعالیت هیات مدیره قبلی که مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه است، کار خود را آغاز کنند.وی در پایان سخنان خود گفت: اعضای جدید هیات مدیره مرکز تئاتر تجربی دبیر بیستمین جشنواره تئاتر تجربه را انتخاب و در مراسم اختتامیه جشنواره نوزدهم، معرفی می کنند.
مسعود سلامی؛
«ژن خوک» اثر بسیار تلخی است
مسعود سلامی «ژن خوک» را اثری بسیار تلخ معرفی کرد.
مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری سینما که امسال سه فیلم «ژن خوک»، «آشفتگی» و «مرد بدون سایه» را به تازگی آماده نمایش دارد در حالیکه «ژن خوک» به جشنواره راه پیدا نکرده این فیلم را ملودرامی با مایههایی از طنز عنوان کرد که خیلی کمدی نیست و طنز بسیار تلخی دارد. سلامی «ژن خوک» را اثری شاخص در کارنامه سعید سهیلی دانست.
این مدیر فیلمبرداری درباره ویژگیهای خاص این سه فیلم اظهار داشت که برای هر کدام از این سه فیلم شکل خاصی از فیلمبرداری را در نظر گرفته و سعی بر فیلمبرداری متفاوتی داشته است.
اخبار
«مصاحبه» در تالار ناصرخسروبرپا می شود
نمایش «مصاحبه» به تهیه کنندگی و کارگردانی سید محمد رضا فهمیزی در تالار ناصرخسرو به روی صحنه می رود.
به گزارش امتیاز؛ این نمایش که از آثار «جویس کرول اوتس» است،توسط گروه نمایشی»گفت» ، از 16 تا 21 دی هرشب ساعت19:30و از 23دی تا5 بهمن ماه ساعت18:30 در تالار ناصرخسرو به روی صحنه می رود.بازیگران این نمایش :عباس ستارزاده ،اشکان نجاتی ،نیکا خسروآبادی و فرحناز اصغری سرابی هستند.دیگر عوامل این نمایش: مترجم:سید مصطفی رضینی،مشاور کارگردان: فرحناز اصغری سرابی،دستیارکارگردان:پروانه شامخی،طراح پوستر و بروشور:ماهناز رجبی، مشاور رسانه ای: اکرم محمدی ،مجری طرح و تبلیغات ،هستند. در خلاصه داستان این نمایش آمده:خبرنگار جوانی به مصاحبه یکی از بزرگان ادبیات دنیا که سال ها پیش برنده جایزه نوبل هم شده می رود اما به مرور متوجه می شود که ...علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.
نمایشگاه نقاشی در نگارخانه آفتاب
نمایشگاهی از نقاشی های مریم بخت دار و سارا حسینی از 15 تا 20 دی در نگارخانه آفتاب برپا می شود.
به گزارش امتیاز، در این نمایشگاه،تعداد 30 اثر نقاشی با تکنیک های رنگ روغن و اکرلیک به مدت یک هفته در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.مریم بخت دار دارای مدرک کارشناسی فرهنگ و هنر، نقاشی پیشرفته و نقاشی اکرلیک از سازمان فنی حرفه ای است و از سال 1390 تاکنون زیر نظر استاد احمد اقبالی به صورت تجربی مشغول فراگیری این هنراست. سارا حسینی نیز دارای مدرک کارشناسی طراحی فرش است و از سال 1378 آموختن هنر نقاشی را نزد استاد مجید اروری دنبال می کند. علاقهمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا 18 و پنچشنبه از ساعت 9 تا 17 به نشانی: خیابان دکتر شریعتی، رو به روی خیابان دولت، خیابان امامزاده، فرهنگسرای آفتاب مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۰۰۹۰۰۰ تماس بگیرند.
اولین ویدئو از پشت صحنه فیلم جنجالی «ترانه»
فیلم سینمایی «ترانه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صاحبی، تهیه کنندگی محمدتقی انصاری و سرمایهگذاری حسن بیرانوند است که بعد از فیلم «کلمبوس» با سرگروهی کورش اکران میشود.
به گزارش امتیاز؛ این فیلم ماجرای جنجالی یک خوابگاه دخترانه فعال در حوزه مد و فشن است که سازندگان آن در طول فیلم سعی کردهاند بسیار جسورانه صدای مظلومیت دختران ایرانی باشند.
الهه حصاری، اندیشه فولادوند، نازنین فراهانی، امیررضا دلاوری، مریم معصومی، بابک انصاری، سیاوش چراغیپور، حدیث مدنی، ایران مسعودی، آیدا تبیانیان، نسیم مسلمی، مهناز کرباسچیان، میترا شاکری، ریحانه محمدنژاد، اندیشه سرشوق و مینا ابوالحسنی بازیگران «ترانه» هستند.
«ترانه» محصول موسسه گلبرگ هنر است که پخش آنرا موسسه نیمروز فیلم بر عهده دارد.
امید «زعفرانیه ١٤ تیر» به حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر
کارگردان «زعفرانیه ١٤ تیر» که از حضور در بخش «نگاه نو» سیوهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر بازماند، میگوید که به حضور فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر امید دارد.سید علی هاشمی کارگردان فیلم سینمایی «زعفرانیه ١٤ تیر» که بهعنوان یکی از فیلمهای اول متقاضی حضور در سیوهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر بود درباره حضور نداشتن فیلمش در فهرست نهایی بخش «نگاه نو»، گفت: همانطور که پیشتر نظرم را درباره فهرست منتشر شده از سوی هیات انتخاب جشنواره در صفحه شخصیام درج کردم هنوز هم معتقدم که دوستان جشنواره نسبت به فیلم بنده بیمهری کردهاند.
هاشمی ادامه داد: فیلم «زعفرانیه ١٤ تیر» از کاملترین فیلمهایی بود که به دبیرخانه ارایه شد زیرا فیلمبرداری آن تیرماه به پایان رسید و نسخه نسبتا نهایی آن با موسیقی متن و حتی تیتراژ پایانی تحویل هیات انتخاب شد. تنها چیزی که در نسخه ارسالی وجود نداشت تیتراژ ابتدایی و اصلاح رنگ بود این در حالی است که در میان ۱۰ فیلمی که از سوی هیات انتخاب برای بخش «نگاه نو» معرفی شده، فیلمی وجود دارد که هنوز فیلمبرداری آن به پایان نرسیده است.
این کارگردان درباره شرایط آینده «زعفرانیه ١٤ تیر» هم گفت: تصحیح رنگ فیلم به پایان رسیده و مشغول درج زیرنویس و نهایی کردن تیتراژ ابتدایی هستیم. با پخشکننده هم وارد مذاکره شدهایم تا فیلم را برای اکران آماده کنیم.کارگردان «زعفرانیه ١٤ تیر» تاکید کرد: بعید است تا اردیبهشت سال آینده فیلم فرصت اکران عمومی پیدا کند و به همین دلیل امید داریم که فیلم موفق به حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر شود.
هاشمی در پایان درباره اینکه آیا ساختار و یا محتوای خاص فیلم «زعفرانیه ١٤ تیر» باعث انتخاب نشدن آن از سوی جشنواره ملی فجر بوده، هم گفت: واقعا نمیدانم چون فیلم ساختاری کلاسیک و رئال دارد و داستان آن هم درباره خانوادهای است که دخترشان به تازگی از سفری بازگشته و خبرهایی به آنها میدهد و زندگی خانواده را دچار تحول میکند. به نظرم فیلم در محتوا و مضمون هم چندان حساسیتزا نیست و فیلمنامه آن هم 2 بار پروانه ساخت گرفته بود.«زعفرانیه ۱۴ تیر» نخستین ساخته سید علی هاشمی به تهیه کنندگی سلیمان علیمحمد است.
ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» در جشنواره موسیقی فجر
ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» به رهبری پدرام طاهریان به عنوان یکی از گروه های شرکت کننده در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای یک رپرتوار می پردازد.پدرام طاهریان رهبر ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» گفت: در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از گروه های شرکت کننده به اجرای برنامه می پردازیم که امیدوارم با توجه به رپرتوار در نظر گرفته شده بتوانیم میزبان شایسته ای برای مخاطبان باشیم. وی درباره دلیل حضور ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» در این دوره از جشنواره بیان کرد: تیم برگزارکننده جشنواره در این دوره تخصصی تر کار می کنند و همین موضوع انگیزه ای شد تا در این دوره حضور داشته باشیم و امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که امسال یک جشنواره تخصصی برگزار شود. این رهبر ارکستر درباره رپرتوار در نظر گرفته شده برای جشنواره توضیح داد: سمفونی شماره پنج شوبرت، کنسرتو فلوت باخ، «دانوب آبی» و قطعاتی از موسیقی فیلم «فهرست شیندلر» اثر جان ویلیامز از جمله آثاری هستند که در کنسرت پیش رو برای مخاطبان اجرا خواهد شد و تا آنجا که می دانم تالار اجرای برنامه ما رودکی خواهد بود.به گفته وی، مریم مدنی سولیست ویولن و مریم طاهریان سولیست فلوت همراه با سایر نوازندگان کنسرت در این اجرا می نوازند. ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» در سال ۱۳۸۵ توسط امیرپدرام طاهریان بنیانگذاری شد. این ارکستر نخست در قالب ارکستر سازهای زهی فعالیت خود را آغاز کرد و سپس به اجرای رپرتوارهای ارکسترال پرداخت. این ارکستر پیش از این در تالارهای وحدت، رودکی، حوزه هنری، آوینی، فرهنگسرای نیاوران و ارسباران اجرا داشته است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3955/15919/60167
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3955/15919/60168
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3955/15919/60169
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3955/15919/60170
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3955/15919/60171
|
عناوین این صفحه
- تن زخمی هنر از زخم تبر!
- آنچه نمایش نویسى ما را تهدید مى کند، میل به تک گویى و خط قرمز هاست
- توضیحات بهروز افخمی از دو برنامه سینمایی خود
- اخبار
- اخبار