|
رئیس رسانه ملی در هفتمین نشست سراسری مدیران صداوسیما؛
دهه پنجم انقلاب دهه نوسازی و جوان شدن رسانه ملی است
دکتر علی عسکری در هفتمین منشور رسانه ملی مدیریت انقلابی، مردمیبودن و نوسازی رسانه ملی با روی کار آمدن جوانان توانمند و نخبه را از مهمترین راهبردهای رسانه ملی در پنجمین دهه از انقلاب اسلامیبرشمرد.
به گزارش امتیاز، رئیس سازمان صداوسیما در هفتمین نشست سراسری منشور رسانه راهبردهای رسانه ملی را برای آغاز پنجمین دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین کرد. دکتر علی عسکری در این نشست با قدردانی از تلاشهای شبانه روزی همکاران برای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی برای تاریخ بشریت دانست که از دیگر انقلابهای قرن اخیر متمایز بوده که با تکیه بر دین و پیروی از مرجعی بزرگ به ثمر نشسته است.
رئیس رسانه ملی با اشاره به ضرورت تبیین ماهیت منحوس رژیم پهلوی و معرفی برکات انقلاب و نظام اسلامیبرای نسل جوان، گفت: متاسفانه به دلیل ضعف عملکرد رسانهها و نهادهای متولی هنوز چهره واقعی رژیم منحوس پهلوی به درستی برای جوانان معرفی نشده است. وی افزود: در کشور ما سقوط رژیم پهلوی مقدمه ای برای سقوط امپراطوری آمریکا در منطقه و جهان شد و از آن زمان تاکنون قدرت آمریکا روز به روز در حال افول است. دکترعلی عسکری با اشاره به رشد جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی در این سالها هر روز رشد کرده و امروز که در شرایط تحریم هستیم نیز این رشد با تکیه بر توان داخلی ادامه دارد. وی ابراز امیدواری کرد جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نقطه عطفی دیگر در تاریخ انقلاب و شکست دشمن باشد.
رئیس سازمان صداوسیما سپس از اوضاع فعلی رسانه ملی در دنیای رسانه ای امروز سخن گفت و خاطرنشان کرد: صداوسیما هیچگاه با چنین هجمهای مواجه نبوده و شواهد به روشنی نشان می دهد که رسانه ملی امروز با بیشترین هجوم رسانه ای و بیشترین رقبا مواجه است.
دکتر علی عسکری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه جنگ نرم و جایگاه رسانه ملی به عنوان خط مقدم این جبهه اظهار داشت: جنگ نرم همه جانبه علیه کشور غیر قابل انکار است که در این نبرد ، نبرد رسانه ای بیشترین سهم را دارد. رئیس رسانه ملی از اقدامات هوشیاری رسانه ملی در شکست جریان نفوذ رسانهای دشمن سخن گفت و افزود: صداوسیما یک تنه مقابل جریان نفوذ ایستاد و اکنون به گواه گزارش مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شد رسانه ملی ۹۱ و چهار دهم درصد مخاطب دارد و به اذعان مرکز افکار سنجی رسانه ملی این آمار ۸۰ درصد است و در بخش خبر نیز آمار نشان می دهد حدود ۷۰ درصد مردم مخاطب اخبار رسانه ملی هستند که همگی حاکی از شکست طراحی و صف بندی رسانهای دشمن علیه صدا و سیما و انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان صداوسیما پایان جشن 40سالگی و ورود به دهه پنجم انقلاب را مستلزم نگاه به آینده و مواضعی که باید در دهه آتی رسانه ملی درپیش گیرد دانست و سپس به تبیین راهبردهای رسانه ملی در دهه آتی پرداخت.
باید نخبه ترین افراد جذب صداوسیما شوند
موضوع رشد و گردش اندیشه در سازمان صداوسیما از راهبردهای دیگری بود که رئیس رسانه ملی در این نشست از آن یاد کرد و گفت: اقداماتی که تاکنون در صداوسیما در این زمینه شده کافی نیست و ما باید به عنصر تفکر و اندیشه بیشتر بپردازیم . دکتر علی عسکری با اشاره به بالا رفتن سطح دانش مردم و تعدد مخاطبان فرهیخته و تحصیلکرده گفت: این امر ما را ملزم میکند پیامهایمان را با بسته بندی عالمانه و هوشمندانه ارائه دهیم. وی افزود: تشکیل شوراهای اندیشه ورز نیز در شبکهها به منظور رشد و گردش اندیشه بود اما این کافی نیست و اتاق فکر در تمام گروههای برنامه ساز و برنامهها باید شکل بگیرد.
سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه در این شوراها باید نخبه ترین افراد جذب شوند گفت: گران ترین گروههای تولیدی ما گروههای فیلم و سریال انیمیشن و مستند هستند که باید به ازای هر برنامه اتاق فکری مسلط و آگاه به مسائل روز وجود داشته باشد ضمن اینکه باید شهرکهای تلویزیونی ایجاد شود تا به تولیدات صنعتی در تولید آثار دست یابیم و فاصله تولید را از ایده تا آنتن به حداقل برسانیم.
حمایت از کانونهای مردم نهاد
فعالسازی و حمایت از نهادهای مردمی نیز بنا به گفته رئیس رسانه ملی از راهبردهایی بود که در دهه پنجم انقلاب رسانه ملی بر آن تأکید خواهد شد. دکتر علی عسکری گفت: فعال سازی نهادهای مردمی نظیر مساجد، روحانیت، امامان جماعت و پایگاههای بسیج از برنامههایی است که با وجود انکه آغاز شده اما کافی نیست و باید به آن توجه ویژه کرد.
وی افزود: 80 هزار کانون در مساجد وجود دارد که هرکدام میتواند به عنوان رسانهای مؤثر عمل کند و این مأموریت برعهده شبکه یک سیما بوده و تا کنون در برنامههایی به این موضوع پرداخته اند که باید بیشتر شود.
همراهی مردم با رسانه ملی را قدر بدانیم
در ادامه رئیس رسانه ملی با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید مردمیباشد گفت: مردم سرمایه ارزشمند ما هستند و همدلی و هم افزایی با مردم موضوعی کاملا راهبردی است.
وی با تأکید بر اینکه ما باید عاشق مردم باشیم ادامه داد: دشمنان باایجاد جاذبههای تصنعی میکوشند مردم را از رسانه ملی دور کنند و ما باید ترجمان دیدگاههای گروههای مختلف مردم در برنامههایمان باشیم . وی همدلی با مردم را از مزیت هایی دانست که رسانه ملی از آن برخوردار است و گفت: هیچ دستگاهی به اندازه رسانه ملی با مردم همراهی ندارد و ما باید از این مزیت امروز برای خلق مزیت فردا بهره ببریم. وی همچنین مردمی نبودن یک رسانه را به معنای رسانه نبودن آن دانست.
ضرورت مقابله با اینترنت آمریکایی
غلبه بر اینترنت آمریکایی نیز از راهبردهایی بود که دکتر علی عسکری در این نشست بر آن تأکید کرد و اظهار داشت: ما باید فعالانه برای غلبه بر این مزیت امریکا که تنها مزیت باقی مانده از دولت آمریکا است غلبه کنیم و برای شکل گیری اینترنت ملی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات تلاش کنیم تا برای حفظ هویت و فرهنگمان از آن بهره ببریم.
دکتر علی عسکری با تأکید بر راهبرد تحرک در فضای مجازی افزود: عرصه فضای مجازی عرصه تحرک جدید دشمن است و ما باید در این زمینه فعال تر عمل کنیم. وی راه اندازی IPTV را از جمله فعالیت های سازمان در این زمینه دانست که هنوز جای کار دارد و گفت: باید از حوزه برودکست به سمت حوزه برودبند برویم زیرا داشتههای ما در حوزه برودکست میتواند پشتوانه خوبی برای حوزه برود بند باشد. وی ایجاد سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به دستور رهبر معظم انقلاب را از دیگر اقدامات رسانه ملی در زمینه تنظیم گری صوت و تصویر در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: با این مأموریت رسانه ملی از سازمانی تصدی گر در حوزه برودکست به سازمانی تنظیم گر در حوزه برودبند در زمینه صوت و تصویر پیش رفته است. وی نظارت بر فعالیت شرکت های خصوصی را در زمینه صوت و تصویر از مأموریت های این سازمان دانست و ادامه داد: با گسترش رسانهها ما در این بخش با بخش خصوصی مواجه میشویم که موجب رشد تولید در فضای مجازی میشود.
جوانگرایی از آخرین راهبردهایی بود که رئیس رسانه ملی در این نشست از آن به عنوان راهبرد آتی رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب یاد کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب نسل اول و دوم اداره کشور را بر عهد ه گرفتند و اکنون پس از 4 دهه نسل های سوم و چهارم باید به عرصه و بلوغ فکری برسند تا توانایی اجرایی داشته و کشور را اداره کنند.رئیس رسانه ملی از آغاز دهه نوسازی و جوان شدن در رسانه ملی خبر داد و گفت: باید جوانان شایسته را جذب کنیم و آموزش دهیم تا بتوانند نقش سازنده در سازمان ایفا کنند. وی با بیان اینکه در رسانه ملی شعار ما این است که رسانه ملی جایگاه برترینها است تأکید کرد: باید برترین جوانان این کشور را که دارای فکر و اندیشه هستند جذب کنیم و آنها را در قسمت های مختلف سازمان استقرا دهیم. وی از مدیران رسانه ملی خواست تا بهترینها را برای حضور درسازمان بیابند و آموزش دهند.
رئیس رسانه ملی در پایان دستگیری مرضیه هاشمی از مجریان شبکه پرس تی وی را نشانه رفتار ظالمانه دولت آمریکا دانست و از مرضیه هاشمی به عنوان بانوی مقاومت یاد کرد.
بیانیه خانواده مرضیه هاشمی پس از آزادی؛
مرضیه هاشمی آزاد شد
مرضیه هاشمی، مجری، خبرنگار و مستندساز پرس تی وی از زندان آمریکا آزاد شد.
به گزارش امتیاز، هاشمی که یکشنبه هقته گذشته در فرودگاه سنت لوییس لمبرت از سوی پلیس (FBI) و بدون ایراد هرگونه اتهامی بازداشت شده بود، روز گذشته و پس از تحمل 11 روز زندانی با حکم دادگاهی در واشنگتن دی سی آزاد شد.
این سومین جلسه دادگاهی بود که هاشمی در آن حضور یافت
قاضی دادگاه دوم وی نیز، مرضیه هاشمی را فاقد هر گونه اتهامی و تنها به عنوان «شاهد کلیدی» در پرونده ای نامشخص معرفی کرده بود.
آمریکا باید در قبال مساله آزار و اذیت مسلمانان توسط FBI پاسخگو باشد
مرضیه هاشمی خبرنگار، مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی پس از 11 روز بازداشت توسط پلیس آمریکا و اثبات شدن بی گناهیاش، ساعاتی پیش از زندان آزاد شد.
مرضیه هاشمی که برای ملاقات با خانواده و برادر مریضش به آمریکا سفر کرده بود، در فرودگاه سنت لوئیس توسط پلیس آمریکا دستگیر و بدون هیچ گونه تهامی به زندان انتقال داده شد.
این مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی، پس از حضور در جلسه سوم دادگاهی که به عنوان «شاهد مطلع» در آن حضور یافته بود، بدون متهم شدن به هیچ جرمی آزاد شد.
روابط عمومی شبکه پرس تی وی در همین رابطه، بیانیه صادر شده از سوی خانواده مرضیه هاشمی پس از آزادی او را به شرح زیر منتشر کرد:
ستایش مخصوص خداوند است
مرضیه هاشمی بدون هیچگونه اتهامی از بازداشتش آزاد شده است و با خانواده اش در واشنگتن دی سی به سر می برد.
مرضیه و خانواده اش اجازه نخواهند داد که این ماجرا فراموش شده و سرپوش نهاده شود.
آنها همچنان ناراحتی های جدی دارند و می خواهند پاسخ پرسش هایی که به این موضوع مربوط است، دریافت کنند تا مطمئن شوند که مشابه اتفاقی که برای مرضیه هاشمی رخ داد، هرگز برای هیچ مسلمان و یا غیر مسلمانی رخ نمی دهد.
همانطور که آمریکا از آزار و اذیت جامعه سیاهان توسط پلیس آگاه است، باید به سوالات درباره آزار و اذیت جامعه مسلمانان توسط FBI نیز پاسخ دهد.
مرضیه هاشمی تا روز جمعه در واشنگتن باقی خواهد ماند و از همه شهرهای سراسر جهان می خواهد تا اعتراض خود را به اقدامات تبعیض آمیز آمریکا ادامه دهند.
مساله دراینجا فقط به شخص مرضیه هاشمی مربوط نمی شود. این ماجرا در مورد این واقعیت است که هر کسی از ما، مسلمان یا غیر مسلمان می تواند بدون هرگونه اتهامی در ایالات متحده آمریکا زندانی شود.
مرضیه به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.
گفتنی است جلسه قبلی دادگاه خانم هاشمی، در تاریخ 23 دی ماه برگزار شد که در رای صادره از سوی قاضی این پرونده، بر بی گناهی و متهم نبودن مرضیه هاشمی به هیچ جرمی تاکید شده بود.
تحلیلهای سناپور از رمانهای مدرن ایرانی چاپ شد
کتاب «آغازکنندهگان رمان مدرن ایران» نوشته حسین سناپور با موضوع نقد و تحلیل رمانهای آغازکننده جریان مدرن ادبیات توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «آغازکنندهگان رمان مدرن ایران» شامل تحلیل رمانهای بوفکور، سنگی بر گوری، سنگصبور، خروس، شازدهاحتجاب، کریستین و کید، آشغالدونی و ملکوت، نوشته حسین سناپور بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب صد و سومین عنوان مجموعه «درباره ادبیات» است که این ناشر چاپ میکند.
حسین سناپور متولد سال ۱۳۳۹ است و به نوشتن رمان، شعر و نقد ادبی اشتغال دارد. او پیش از این، کتابهای «آتش»، «سپیدتر از استخوان»، «دود»، «خاکستر» «با گارد باز»، «نیمه غایب»، «لب بر تیغ»، «ویران میآیی»، «تودرتویی شگردها»، «شمایل تاریک کاخها»، «ده جستار داستان نویسی»، «سمت تاریک کلمات»، «جادوی داستان»، «یک شیوه برای داستان نویسی» و مجموعه شعرهای «مهلکه»، «آداب خداحافظی» و «خانه این تابستان» را توسط نشر چشمه چاپ کرده است.
آخرین کتاب او، رمان «آتش» بود که آبانماه امسال چاپ شد. سناپور کتاب «آغازکنندهگان رمان مدرن ایران» را بازخوانی خود از رمانهای مدرنی میداند که بیشترین تاثیر را بر داستاننویسی پس از خود داشتهاند یا حتی میتوانستند داشته باشند اگر نشر بدهنگام و محدود و اماواگرهای زمانه اجازه میداد. او میگوید: طبعا کتابهای دیگری هستند که به اعتقاد کسانی دیگر، تاثیرگذاری بیشتری شاید از این کتابها داشته باشند، و باید در چنین مجموعهای میآمدهاند که قصد بازخوانی و تسویهحساب با گذشته داستانهای مدرنمان را دارد. شاید. من چنین اعتقادی نداشتهام و خودم را به همین کتابهایی که خواهید دید، محدود کردهام. طبعا داستانهای رئالیستی را هم از این مجموعه کنار گذاشتهام، چون آنها حالوهوای دیگری دارند و جهانی دیگر خلق میکنند با تفاوتهای اساسی در مقایسه با داستانهایی که در این مجموعه آوردهام.
عناوین این کتاب به ترتیب عبارتاند از:
پیشدرآمد، «بوفکور؛ رمزهای دوتایی برای شناخت درون و بیرون»، «سنگی بر گوری؛ آلاحمد در روشنی»، «سنگصبور؛ فقط مرگ پاسخ اینهمه فلاکت است»، «خروس؛ ظهور و سقوط»، «شازدهاحتجاب؛ تاریخ عکسهای تکرارشونده است»، «کریستین و کید؛ شناخت سبک گلشیری در آینههای معرق»، «آشغالدونی؛ مواجهه ساعدی با شهر» و «ملکوت؛ غرایب آدمی یا شهر؟».
سناپور معتقد است نگاه داستاننویسان حاضر در این کتاب، چه مانند «خروس» نمادین باشد و چه مانند خشونت در «شازده احتجاب» یا هویت در «کریستین و کید» بر یک مفهوم متمرکز باشد، همه ماجراها را حول همان مفهوم و نماد شکل میدهد و وقتی آن مفهوم کاملا شکل گرفت، داستان دیگر تمام شده است. این است که همه این رمانهای کوتاه، بیش از آنکه قصدشان ساختن شخصیتها و یا اجتماع باشد، ساختن هویت جمعی آن اجتماع و یافتن ریشههای هویتی آن اجتماع، و حتی ریشههای هستیشناختی آن آدمهاست. به همین دلیل سناپور این آثار را عمیق و گاهی دشواریاب توصیف میکند.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
با در نظر گرفتن سیر کاری گلشیری شاید بتوان اینطور گفت که گلشیری هرچه از داستاننویسیاش گذشت کمتر از این شیوه (برهمگذاری با استفاده از شباهتها) استفاده کرد، حتا در کارهایی مثل جننامه که در سالهای آخرِ زندهگیاش نوشت، در حالیکه در کارهایی مثل کریستین و کید هم، که کاملا واقعگرا هستند (واقعگرای مدرن) و متعلق به اولین سالهای داستاننویسیاش، از آن بیشتر استفاده کرده بود. بهعبارتی این نشان میدهد که نوع داستاننویسی او به مرور از شیوههای مبتنی بر شناخت مشابهتها بیشتر میل کرده بود به سوی شناخت تفاوتها. کارهای متاخری مثل آینههای دردار و حتا جننامه بر مسائلی مربوط به زمانها و مکانهای خاص (یا به عبارتی تاریخمند) بیشتر تاکید میگذارند تا مفاهیمی کموبیش فارغ از تاریخمندی؛ هرچه هم که مسائلشان بنیادی باشد (مثل مفهوم خانه زبان در آینههای دردار، یا جدال همیشهگی تغییر و ایستایی _سنت و تجدد _ در جننامه).
استفاده از بوف کور و مایههاش هم در نگاهِ مفهومساز _ و از نظر تکنیکی، برهمگذارِ _گلشیری نمیتواند چندان مایه تعجب و غیراصیل باشد، چون اصولا در این نگاه پدیدهها یکساناند و تغییراتشان جزئی، و چه بسا اصلا باید از دل هم دربیایند و با هم مربوط باشند تا بتوانند آن مفاهیم پیشگفته را خوب بکاوند و گسترش دهند؛ همان کاری که به نظرم گلشیری سعی کرد بهخصوص با زنهاش در شازدهاحتجاب بکند در نسبت با بوفکور. از این جهت کار او به نظر من موفق هم بود چون با حفظ آن دوبینی هدایت در نگاه به زن چنان تغییراتی در آن نگاه داد که بهسختی میشود آن را حتا از همین جهت بر بوفکور منطبق کرد. اما چه موفق و چه ناموفق، گلشیری بر همان سنت هدایت (چه در شگرد و چه در نگاه به جهان) پا گذاشته بود و در همان هم پیش رفت تا جایی که شاید دیگر نکته ناگفتهیی کمتر مانده بود براش و پس بعد از کریستین و کید دیگر کمتر از این شگرد استفاده کرد و امکانات شیوه دیگر را آزمود، گرچه هیچوقت این نگاه را بهتمامی کنار نگذاشت.
این کتاب با ۲۵۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
با حضور چهرههای سیاسی در پردیس کورش؛
اکران مردمی فیلم متفاوت «ترانه» با موضوع مدلینگ برگزار شد
اولین اکران مردمی فیلم سینمایی «ترانه» با حضور جمعی از چهرههای سیاسی و سینمایی همراه با عوامل فیلم، شب گذشته (چهارشنبه ۳ بهمن ماه) در دو سانس پیاپی در پردیس سینمایی کورش برگزار شد.
به گزارش امتیاز، در اولین اکران مردمی این فیلم الهه حصاری، امیررضا دلاوری، نازنین فراهانی، مریم معصومی، نسیم مسلمی، ایران مسعودی، حدیث مدنی، مهناز کرباسچیان، حسن ولیخانی و آیدا تبیانیان از بازیگران فیلم همراه با مهدی صاحبی کارگردان و محمدتقی انصاری تهیهکننده «ترانه» با مخاطبان به تماشای فیلم نشستند.
علاوه بر بازیگران «ترانه»، داریوش یاری، شهرام حقیقتدوست، آوا دارویت و سپیده خداوردی نیز از هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
همچنین سید محمد حسینی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد امیرآبادی فراهانی (عضو هیئت رئیسه مجلس)، عدل هاشمیپور (نماینده مجلس)، احمد انارکی محمدی (نماینده مجلس)، سید فرزاد نجاتنیا (دستیار ویژه وزیر ارتباطات)، سید محمدرحیم فاضلینژاد (مدیرکل بهزیستی استان تهران)، حمیدرضا تحصیلی (معاون شهردار تهران) و حسین دهباشی از جمله چهرههای سیاسی حاضر در اکران مردمی فیلم سینمایی «ترانه» بودند.
«ترانه» با موضوع مدلینگ و فشن، روایتگر زندگی پر فراز و نشیب دختر دانشجویی است که کانون از هم پاشیده خانوادهاش او را مجبور کرده برای تامین هزینههای زندگی، فعالیت در یک شرکت مدلینگ غیررسمی را انتخاب کند و در این مسیر ماجراهای مختلفی برای او و همکلاسهایش رخ میدهد.
الهه حصاری، اندیشه فولادوند، امیررضا دلاوری، مریم معصومی، بابک انصاری، نازنین فراهانی، سیاوش چراغیپور، حدیث مدنی، ایران مسعودی، آیدا تبیانیان، نسیم مسلمی، مهناز کرباسچیان، میترا شاکری و ریحانه محمدنژاد بازیگران «ترانه» هستند که اکرانش از 3 بهمن ماه در سرگروه کورش آغاز شده است.
مهدی صباغزاده مشاور کارگردان و حسن بیرانوند سرمایهگذار «ترانه» هستند و شرکت پخش «نیمروز فیلم» پخش این فیلم را بر عهده دارد.
«فرزاد فرزین» بازیگر و خواننده تیتراژ سریال «مانکن» شد
«فرزاد فرزین» به عنوان بازیگر و خواننده تیتراژ سریال نمایش خانگی «مانکن» انتخاب شد.
به گزارش امتیاز؛ «فرزاد فرزین» خواننده پاپ، در دومین حضورش در سریال نمایش خانگی، این بار در سریال «مانکن» قرار است همزمان در کسوت بازیگر و خواننده تیتراژ سریال حضور یابد.
«حسین سهیلی زاده» و «ایرج محمدی» پس از همکاری در سریال هایی مانند «دلنوازان» و « ترانه مادری» در تازه ترین حضور مشترکشان به ترتیب کارگردانی و تهیه کنندگی سریال نمایش خانگی مانکن را برعهده گرفته اند.
مجموعه «مانکن» در 26 قسمت به قلم بابک کایدان نگاشته شده و در توصیف نقشی که «فرزاد فرزین» در این مجموعه ایفاگر آن است، آمده: همیشه بودن آدما مهم نیست، مهم درست بودنشونه، مهم اینه وقتی گیری، مثل یه مانکن بروبر نگات نکنه.
گفتنی است تولید سریال «مانکن» پس از تکمیل فهرست بازیگران آغاز خواهد شد.
ترجمه «مترو ۲۰۳۵» چاپ شد
آخرین جلد سهگانه گلوخوفسکی آمد
رمان «مترو ۲۰۳۵» نوشته دمیتری گلوخوفسکی با ترجمه فربد آذسن توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شد. رمان «مترو ۲۰۳۵» نوشته دمیتری گلوخوفسکی بهتازگی با ترجمه فربد آذسن توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سومین جلد از یک سهگانه آخرالزمانی است که گلوخوفسکی نوشته و دو جلد پیشیناش با عناوین «۲۰۳۳» و «۲۰۳۴» به قلم همین مترجم توسط کتابسرای تندیس چاپ شدهاند.در داستان این رمان، سال ۲۰۳۵ است و پس از اینکه آرتیوم در سال ۲۰۳۳ سکونتگاه موجودات تاریکی را نابود کرده، مردم ایستگاه وادنخا به چشم یک قهرمان به او نگاه میکردند. اما حالا شرایط دگرگون است و گمان میکنند عقلش را از دست داده است. چون آرتیوم باور دارد ساکنین متروی مسکو تنها بازماندگان جنگ هستهای سال ۲۰۱۳ نیستند.در ادامه داستان، آرتیوم به امید شنیدن سیگنال رادیویی از دنیای بیرون، هر هفته چند بار به آخرین طبقه آسمانخراش اوستانکینو میرود، ولی تلاشهایش بیفایده است. در این میان، همسرش آنیا که از رفتار پرخاشگرانه و سرد آرتیوم به ستوه آمده، او را تهدید به ترک کردن میکند. پس از اتفاقی که ذکرشان رفت، هرمر پیرمرد قصهگویی که داستانش در جلد دوم مجموعه پیش رو آمده، با حضورش زندگی آرتیوم را متحول میکند. دلیلش هم این است که او به آرتیوم میگوید که اپراتور رادیویی به نام اومباک ادعا کرده سیگنال رادیویی از ساکنین فجرهای قطبی، شهری در شمال روسیه دریافت کرده است. هومر و آرتیوم برای پیدا کردن اومباک در مترو راهی سفر میشوند، اما طی این سفر به رازهای مخوفی راجع به فاشیستهای رایش، کمونیستهای خط قرمز، تاجران هانزا و به طور کلی، ماهیت وجودی متروی مسکو پی میبرند... این کتاب با ۷۱۱ صفحه و قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.
اخبار
فراخوان جشنواره سرود دانشآموزی «خاطرات شنیداری چهل سالگی انقلاب» منتشر شد
جشنواره سرود دانشآموزی «خاطرات شنیداری چهل سالگی انقلاب» همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای دانشآموزان علاقهمند در مقطع سنی ۱۰ تا ۱۵ سال در مدارس مناطق ۲۲ گانه تهران، برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، جشنواره سرود دانشآموزی «خاطرات شنیداری چهل سالگی انقلاب» همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با هدف ایجاد همدلی نسل جدید با خاطرات انقلاب، ویژه دانشآموزان علاقهمند به شرکت در این جشنواره در مقطع سنی ۱۰ تا ۱۵ سال برگزار میشود. در این جشنواره چهار سرود دوران پیروزی انقلاب اسلامی بازتولید شده و این چهار قطعه در قالب دو ترک؛ با کلام و بیکلام ادغام شده است. مدارس با اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره میتوانند این قطعهها را از نزدیکترین مرکز فرهنگی هنری محل خود، دریافت و پس از تمرین، اجرای گروه خود را به صورت تصویری ضبط و به منطقه ارسال کنند. مناطق آثار رسیده را به دبیرخانه جشنواره برای بازبینی ارسال میکنند.پس از بازبینی آثار، گروههای منتخب هر منطقه در مرحله اول به رقابت صحنهای میپردازند و هیئت داوران سه گروه را به عنوان گروههای برگزیده استان تهران معرفی میکند.همچنین در روز اختتامیه، گروههای سرود برگزیده اجرا میکنند و در ادامه جوایز آنها اهدا میشود.
واکنش یک داستاننویس به معرفی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر
ابوالفضل درخشنده معتقد است جای یک استاد داستاننویسی بین اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر خالی است.
ابوالفضل درخشنده داستاننویس و مدرس داستاننویسی در واکنش به معرفی اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر یادداشتی نوشته و عدم توجه به داستاننویسی و ادبیات را از نقاط ضعف این جشنواره و هیئت داروانش عنوان کرده است.
مشروح متن این یادداشت که درخشنده آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده، در ادامه میآید:
انتظار برای معرفی اعضای هیئت داوران بزرگترین رویداد سینمایی ایران تحت عنوان جشنواره فیلم فجر، همیشه لذت بخش است! زیرا محک فیلمها توسط بزرگانی در عرصه هنر و ادبیات شکل میگیرد که میتواند امید به آینده روشن هنرهفتم را در سال پیش رو، ترسیم کند.
معرفی بزرگان عرصه هنر هفتم در هیئت داوران شاید برگ زرینی برای سینما باشد اما برای هنر داستاننویسی که مادر تمام هنرهای نمایشی است، یک شکست سنگین بود! جای تعجب دارد در بین این همه مفاخر هنر داستان نویسی که آشنایی کامل با تکنیک های نگارش داستان را دارند، چرا نباید در بین هیئت داوران نامی از بزرگان این عرصه برده شود! متاسفانه حوزه هنری که باید در نقش یک استراتژیست در حوزه ادبیات داستانی در این حوزه ورود کند، مشغول ایفای نقش یک انتشارات است! بنیاد شعر و داستان نیز مانند همیشه درگیر حاشیههایی هست که نفس وجودی خود را مدتهاست که زیر سوال برده است!
سایر بنیادهایی که نقش وجودی آنان برای فرهنگ و هنر کشور لازم و حیاتی است، متاسفانه فقط در زمان لایحه بودجه خود را نشان میدهند! در حالی که الان وقت اثبات چنین تشکلهایی است. بی تعارف عرض میکنم اگر در بین اعضای هیئت داوران محترم جشنواره فیلم فجر، اساتیدی مانند رضا امیرخانی، محمد رضا بایرامی، احمد شاکری، قاسمعلی فراست، جلال میر صادقی، ابراهیم یونسی، استاد سرشار، استاد فتاحی و خیلی از این مدرسان نام آشنا و کاربلد نباشد، قطعاً رأی و نظر هیئت داوران تنها خلاصه در تکینک های سینمایی شده و نمیتواند شامل موارد تکنیکی فیلمنامه شود.فراموش نکنیم که بهخاطر عدم توجه به رسالت فرهنگی داستان در فیلمنامهها در این چند سال گذشته، عملاً شاهد بودهایم اکثر فیلمنامهها فاقد ارزشهای داستانی بوده و اکثرا شاهد قصه، حکایت، افسانه در فیلمنامهها هستیم و دریغ از یک داستان خوب که بتواند تبدیل به فیلمی تأثیرگذار شود. فراموش نکنیم هنر داستاننویسی مادر تمام هنرهای نمایشی است و نوشتهای که نتواند مخاطب را به عمل وادار کند، قطعا داستان نیست! این ضعف چندساله سینمای کشور است که افراد کم سواد ولی مدعی، با بودجههای مشکوک به تولید آثار کمارزش رو آوردهاند. حداقل توقع جامعه فرهنگی و ادبی کشور از متولیان امر این است که در بین اعضای هیئت داوران این جشنواره بزرگ فرهنگی، یک استاد ادبیات داستانی نیز حضور فعال داشته باشد. شک نکنید که تمام سیمرغهای جشنواره مدیون تکینکهای داستان نویسی است. لطفا بیش از این ارزشهای هنر داستاننویسی را در عرصه هنر هفتم، نادیده نگیرید.
ایران صاحب یک کرسی در فدراسیون جهانی راهنمایان گردشکری شد
ایران توانست برای دومین بار به عضویت هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری درآمد.به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه راهنمایان گردشگری ایران توانستند درسال ۲۰۱۷ و در خلال میزبانی از هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری صاحب اولین نماینده در مجامع جهانی گردشگری بعنوان عضوی از هیئت مدیره فدراسیون جهانی شوند، امسال هم در هجدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که به میزبانی کشور گرجستان برگزار شد آرش نورآقایی، رئیس پیشین کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران با تجربه ۴ ساله ریاست بر این کانون ملی موفق شد بعنوان دومین نماینده ایران در فدراسیون انتخاب شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3971/16041/60779
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3971/16041/60780
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3971/16041/60781
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3971/16041/60782
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3971/16041/60783
|
عناوین این صفحه
- دهه پنجم انقلاب دهه نوسازی و جوان شدن رسانه ملی است
- مرضیه هاشمی آزاد شد
- تحلیلهای سناپور از رمانهای مدرن ایرانی چاپ شد
- اخبار
- اخبار