|
خارجیهای فجر ۳۵ معرفی شدند
حضور ۸ گروه از کشورهای مختلف
هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش(دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.
به گفته ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش(دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. این در حالی است که در اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در نخستین روز جشنواره در تالار وحدت نوازنده روسی ارکستر را همراهی می کند.
ظافر یوسف نوازنده عود، خواننده و آهنگساز تونسی، «دوئت آکاردئون و ساکسیفون «پیرانی/ پاریزین» از فرانسه، فلوریان نواک با رسیتال پیانو از کشور بلژیک، لوکا آکینو با تریو جز از ایتالیا ، «جَز بنفش» از اتریش، «دوئت زهی آونر» از اتریش، ضابط نبی زاده از آذربایجان و پلوان حمیداف از ترکمنستان در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند. ضمن اینکه گراف مورژا، نوازنده ویولن از روسیه سولیست ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر است.
بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته تریو جز ایتالیا(لوکا آکینو) شنبه ۲۶ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت، رسیتال پیانو فلوریان نواک و دوئت آکاردئون ساکسیفون «پیرانی/ پاریزین» از فرانسه روز سه شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در تالار وحدت، پلوان حمیداف از ترکمنستان روز شنبه ۲۶ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی، دوئت زهی «آونر» از اتریش روز شنبه ۲۶ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران، ضابط نبی زاده از آذربایجان و جز بنفش اتریش یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران و ظافر یوسف از تونس چهارشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران اجرا می کنند.
ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره را چنین معرفی کرده است:
ظافر یوسف و حضور یک نوازنده طراز اول جهانی در فجر ۳۵
ظافر یوسف استاد نوازنده ساز عود، خواننده و آهنگساز تونسی، متولد ۱۹ نوامبر ۱۹۶۷ است. این هنرمند در سن ۶ سالگی پژواک و طنین صدای خود را کشف کرد و چند سال بعد به عنوان خواننده به گروه موسیقی محلی آواز پیوست و سپس شروع به نواختن عود در مرکز جوانان شهر زادگاهش طبلبه کرد و برای ارکستر انتخاب شد.
این هنرمند در تونس، به هنرستان موسیقی پیوست و پس از مدتی برای تحصیل در رشته موسیقی شناسی به اتریش نقل مکان کرد اما دریافت که دیگر علاقه ای به آموزش آکادمیک ندارد. وی سرانجام با گرهارد ریتر نوازنده اتریشی پرکاشن آشنا شد و اولین گروه موسیقی خود را با نام «Zeryab » تاسیس کرد. در سال ۱۹۹۶ ، تجربیات متعدد وی در وین به انتشار نخستین آلبومش با نام «مسافر» انجامید.
موسیقی یوسف با انتشار آلبوم «مالک» در سال ۱۹۹۸ به بلوغ رسید که تلفیقی از سازهای ملودیک جاز اروپایی و فرمی خاص از ریتمهای مدیترانه ای بود. ظفر یوسف در سال ۲۰۰۱ آلبوم «صوفی التریک» را ضبط کرد، که اولین محک وی در زمینه موسیقی الکترونیکی بود. او در سال ۲۰۰۳ آلبوم «پیشگویی دیجیتال» را ضبط کرد و همانطور که موسیقی او قدرت بیشتری به دست آورد، در سال ۲۰۰۳ دو بار نامزد جوایز جهانی موسیقی بی بی سی شد. «سایه های الهی» آلبوم بعدی او در سال ۲۰۰۵ بود که نامزدی سوم جایزه موسیقی بی بی سی را در سال ۲۰۰۶ به همراه داشت.
استعداد ظفر یوسف به دنیای موسیقی فیلم هم بسط یافت وی در موسیقی متن فیلم «طلای سیاه» که توسط جیمز هورنر افسانه ای در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است ، نوازندگی خارق العاده ای داشت. «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» و همچنین همکاری با آلبرتو اگلسیاس در موسیقی فیلم «خدایان و پادشاهان» در سال ۲۰۱۴ دیگر حضورهای او در سینما را رقم می زند.
این هنرمند در سال ۲۰۱۳ آلبوم تحسین شده «مرثیه پرندگان» را منتشر کرد که با ۱۰۰ کنسرت و فروش بیش از ۵۰ هزار نسخه و اجرای چندین ارکستر از جمله ارکستر سمفونیک لندن همراه شد. آلبوم «دیوان زیبا و عجیب» نیز با همکاری بهترین موسیقی دانان صحنه جاز نیویورک در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.
ظافر یوسف به عنوان مبتکرترین نوازنده عود و رهبر جنبشی از موسیقی معاصر یاد می شود که موسیقی شرقی و غربی را تلفیق می کند.
دعوت به شنیدن دوئت آکاردئون و ساکسیفون فرانسوی ها
وینسنت پیرانی در آکاردئون و امیل پاریزین در ساکسوفون سوپرانو، یک دوئت بی نظیر و غیر عادی را تشکیل داده اند. این دو هرمند اشتیاق یکسانی برای عبور از موانع متحیر کننده موسیقی دارند. آنها به یک سبک موسیقی علاقه مند هستند، هر دو عاشق بداهه نوازی هستند و از قید و بند هرگونه محدودیت فنی رها هستند.
این مجموعه از دوئت های هوشمندانه سرشار از نگاهی ظریف به سبک موسیقی جاز فرانسه، به ویژه آثار سیدنی بشی ، استاد بزرگ ساکسفون سوپرانو اهل نیو اورلئان است که در دهه ۱۹۵۰ میلادی به یک ستاره در فرانسه بدل شده بود. ساکسیفونیست امیلی پاریزین یکی از مهمترین شخصیت های معاصر موسیقی جاز در فرانسه است. یک پیشگام در موسیقی جاز که نگاه استوارش کاملاً به آینده است.
وینسنت پیرانی مردی است که زبان آکاردئون را کاملاً احیاء کرده (و همچنان به این کار ادامه می دهد) و به یک هنرمند بزرگ تبدیل شده است که نمایش بی نظیر، نگاه جهانی اش به موسیقی و احساس ترکیب های سازی، وی را قادر می سازد که لمس جادویی ارزشمند و کمیابی را در همه آثار از خود بر جای گذارد.
فلورین نواک؛ هنرمندی که جوایز جهانی معتبری دارد
فلورین نواک در سال ۱۹۹۰ در بروکسل بدنیا آمد. وی نوازندگی پیانو را از سن ۴ سالگی شروع کرد و در ۱۲ سالگی وارد موسسه موسیقی ملکه الیزابت شد.
وی تحصیلات خود را درمدرسه موسیقی Musikhochschule در کلن دنبال کرد. پس از انتخاب به عنوان«هنرمند نوظهور سال ۲۰۱۵ » از سوی جوایز موسیقی اِکو کلاسیک آلمان، فلورین نواک جایزه دیاپازون طلایی فرانسه ، جایزه بین المللی موسیقی کلاسیک ICMA و جایزه موسیفی اکتاو بلژیک را نیز دریافت کرد، جوایز معتبری که مهر تائیدی بر استعداد این نوازنده استثنایی است.
نواک به طور مرتب در جشنواره ها و سالن های ایالات متحده ، چین ، کره جنوبی ، آلمان ، فرانسه ، مکزیک و بلژیک اجرا می کند و در سالن فیلارمونی کلن، کاخ کوچک هنرهای زیبا در بروکسل بلژیک، مرکز هنر شرقی در شانگهای، سالن کنسرت پکن، سالن کاخ الیزه در پاریس، سالن کنسرت شهر دتمولد آلمان و سالن کنسرت ژینگهای در گوانگژو چین به اجرای رسیتال پیانو پرداخته است.
این هنرمند هم اکنون در مدرسه موسیقی کلن Köln Musikhochschule تدریس می کند.
شنیدن تریوی جَز یک ایتالیایی در تالار وحدت
لوکا آکوینو یکی از با استعدادترین نوازندگان ترومپت ایتالیایی است که به دلیل ابتکارات و صدای منحصر به فرد ترومپت اش معروف است.
وی که در شهر بنونتو در جنوب ایتالیا متولد شده است، از سن ۱۹ سالگی و عمدتا به صورت خودآموز شروع به نواختن ترومپت کرد. در سال ۲۰۰۷ کمپانی یونورسال موزیک اولین آلبوم او را با نام «بالاتر از ابرها» به عنوان سرپرست گروه منتشر کرد و یک سال بعد آلبوم «لوناریو» منتشر شد. د
لوکا آکوینو سال ۲۰۰۹ در حمام ترکی و باستانی اسکوپیه (مقدونیه) آلبوم «عشق» و سپس آلبوم TSC را در کلیسایی در هلند ضبط کرد. در سال ۲۰۱۰ ، او «سولوی ایکاروس»، پروژه ای برای ترومپت انفرادی و الکترونیک را در کلیسایی در زادگاهش بنونتو ساخت. این هنرمند ایتالایی پس از بنیان گذاری جشنواره موسیقی «ریوربری» در ایتالیا، در سال ۲۰۱۲ ، به کوارتت سازهای کوبه ای «مانو کچه» پیوست و دو آلبوم با آنها ضبط کرد.
او همچنین به دلیل پژوهش های موسیقایی در زمینه صدای طبیعی، استفاده از الکترونیک و اشتیاق و علاقه به تجربه موسیقی در مکان های غیرمعمول شناخته شده است، از این رو او را با عنوان «کاوشگر صوتی نوآور» نیز توصیف می کنند.
آخرین پروژه خارق العاده وی در سال ۲۰۱۵ ضبط آلبومی در محوطه باستان شناسی پترا در اردن با همکاری ارکستر ملی اردن بود.
کنسرت یک هنرمند مردمی از ترکمنستان در رودکی
پلوان حمیداف در سال ۱۹۷۴ به دنیا آمد و در سن پنج سالگی به دوتار و آواز علاقه مند شد. پدرش به همراه اساتید معروف ترکمنستان چون آنا آنامورادوف و جاپار بایرامگولیف او را آموزش دادند.
وی در طول دوران فعالیت هنری موفقیت در چندین مسابقات محلی ، ایالتی و بین المللی ، جشنواره ها و نمایشگاه ها شرکت کرده است.
حمید اف در سال ۲۰۰۷ به عنوان هنرمند ارجمند ترکمنستان و در سال ۲۰۰۹ به عنوان هنرمند مردمی ترکمنستان انتخاب شد و از سال ۲۰۰۷ به عنوان سردبیر یک مرکز فرهنگی فعالیت می کند.
مجموعه ای از ریتم های قدرتمند در کنسرت جز بنفش اتریش
کوارتت جز بنفش یک گروه موسیقی جز نوین در شهر وین اتریش است. این گروه از چهار نوازنده جوان تشکیل شده است که علاقه خود را نوای بداهه و خلاق مدرن به اشتراک می گذارند. آنها سعی می کنند از مرزبندی میان ژانرهای موسیقی عبور کنند و تلفیقی ار پراگرسیو راک و جز چیمبر را با مجموعه ای از ریتم های قدرتمند ارائه می دهند.
ترکیب غیر معمول سازها، آهنگ های پیچیده همراه با شور و اشتیاق این گروه، موسیقی جوان، تازه و زنده ای را تضمین می کند.
لئونارد اسکروپا نوازنده ساکسیفون، کلارینت، سینث سایزر، سمپل، آندی تاش نوازنده گیتار، دنیل موسر نوازنده باس کلارینت، کنستانتین کراوتلر نوازنده دارمز، اعضای کوارتت جز بنفش را تشکیل می دهند.
دوئت زهی آونر اتریش را هم بیشتر بشناسید!
دنیل آونر از یک مادر پیانیست و پدر ویولونیست در وین به دنیا آمد و در یک مدرسه موسیقی عادی کار خود را شروع کرد، سپس در دانشگاه موسیقی وین وارد تحصیلات مقدماتی شد، تا مقطع لیسانس در آنجا ماند و برای تحصیل کارشناسی ارشد به سالزبورگ رفت.
استاد اصلی وی در شهر وین ویولونیست کریستین آلتنبرگر بود که بیشتر آنچه امروز از ویولن می داند را از او فراگرفت. آونر پس از اموزش نزد آلتنبرگر برای حدود ۶ سال تحصیلات خود را در موتسارتیوم دانشگاه سالزبوگ ادامه داد و در آنجا با یک پیانیست به نام رابین گرین آشنا شد که تاثیر فراوانی بر روی او داشت و . این دو مدت کوتاهی بعد اولین کنسرت را با هم در لندن اجرا کردند.
این هنرمند همچنین به همراه همسرش باربارا یک گروه موسیقی دوئت ویولن تأسیس کرد و در سراسر جهان از جمله آفریقای جنوبی ، بلیز ، مکزیک به اجرای برنامه پرداختند. آونر از سال ۲۰۰۹ درتریو موتسارت وین حضور دارد و بیشتر کنسرت های آنها در انگلیس ، هلند و آلمان برگزار می شود.
هنرنمایی شاگرد استادان موسیقی آذربایجان در نیاوران
ضابط نبی زاده گلخان هم از جمله هنرمندان شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر است. او متولد سال ۱۹۶۵ در منطقه شماخی در آذربایجان است. این هنرمند سال ۱۹۹۱ وارد کالج موسیقی Asaf آصف زینالی شد. اولین اساتید او حاجی بابا حسین اُف، جانعلی اکبروف و عالیم قاسیموف بودند.
وی در سال ۱۹۹۶ وارد دانشگاه فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان شد و در سال ۲۰۰۰ از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. ضابط در سال ۱۹۹۷ به عنوان تک نواز در تئاتر اپرا و باله و در سال ۲۰۰۰ با کنسرت سولوی خود در شهر سومقاییت اجرا می کرد. وی از سال ۲۰۰۳ تاکنون به عنوان معلم تخصصی آواز در هنرستان ملی موسیقی آذربایجان فعالیت می کند.
ضابط نبی زاده تقریباً در ۳۰ کشور جهان چون هلند، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ترکیه، ایران، عراق، تایوان، تایلند، ازبکستان، کره شمالی، سوئیس، مراکش، روسیه، گرجستان، اسپانیا، الجزایر و غیره کنسرت برگزار کرده است. او در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بورسیه حیدر علی اف شد، در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به عنوان هنرمند افتخاری و در سال ۲۰۰۱ به عنوان هنرمند مردمی انتخاب شد.
تهیهکننده برنامه نقد سینما:
افخمی مجبور به رفتن از «نقد سینما» بود
یوسف بچاری درباره رفتن بهروز افخمی از «نقد سینما» و تولید و پخش این برنامه بدون مجری در ایام جشنواره فجر توضیحاتی را ارائه کرد.
یوسف بچاری تهیهکننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» با اشاره به اینکه با رفتن بهروز افخمی از این برنامه، سعی کردهاند با ریتم تندتر، تنوع بیشتر و فضاسازیهای جدید، جای خالی این مجری را در ویژهبرنامههای جشنوارهای خود پر کنند گفت: رفتن آقای افخمی از برنامه «نقد سینما» مهم بود چراکه اکثراً این برنامه را به اسم ایشان میشناختند. کسی که هم از نظر اجرا برای مخاطب جذاب بود و هم از نظر تخصص و شناختی که از دنیای سینما داشت، حضورش در برنامه حائز اهمیت بود.
وی ادامه داد: به هر حال ایشان باید میرفت و ما سعی کردیم که با ریتم تندتر، تنوع بیشتر و یک سری فضاسازیهای جدید، جای خالی او را پر کنیم. طوری که بیننده هنوز برایش این جذابیتها وجود داشته باشد و برنامه «نقد سینما» برای نقدِ «سینما،» همانطور که بود، باقی بماند.
چرا جایگزینی برای افخمی انتخاب نشد؟
این تهیهکننده درباره اینکه چرا کسی جایگزین افخمی نشده و برنامه را بدون مجری روی آنتن فرستادهاند، گفت: این موضوعی بود که خیلی درباره آن صحبت شد. در مدت کوتاهی قرار بود جایگزین آقای افخمی را پیدا کنیم که این خیلی سخت بود. اگر میخواستیم از چهرههای شناخته شده استفاده کنیم، بالاخره هر چهرهای شخصیت و پرسوناژ خودش را داشت که آن شخصیت الزاماً با برنامه «نقد سینما» همگن نبود و این مسئله چالش خیلی بزرگی محسوب میشد. از طرف دیگر اگر میخواستیم از چهرههای شناخته نشده و کمتر شناختهشده استفاده کنیم، بیننده باید زمان میگذاشت تا به این افراد نزدیک میشد که ممکن بود این اتفاق در کوتاهمدت نیفتد. در این میان راه سومی هم بود که ما انتخابش کردیم و آن اینکه همان برند آشنای «نقد سینما» را حفظ کنیم و آشنایی بیننده با برند را تقویت کنیم تا به این واسطه بیننده دچار یک مرحله گذار نشده و درگیر ارتباط گرفتن با یک چهره جدید نمیشود. یعنی در حقیقت ما برند برنامه «نقد سینما» را در اولویت قرار دادیم.
وی با تأکید بر این تنوع مدل جدید برنامه «نقد سینما» و ذکر این موضوع که در ۱۰ شب جشنواره، این برنامه با ۵ میز تخصصی پخش خواهد شد، اضافه کرد: ما در ویژه برنامه جشنواره، هر روز سه فیلم پخش شده در سینمای رسانه را بررسی میکنیم، در کنار نقد و بررسی فیلمها که شامل گفتگو با عوامل اصلی کار و میز نقد آنهاست، دو میز فرعی هم تولید کردهایم. یکی میز نقد فیلمهای مستند و کوتاه جشنواره است، چون این آثار در سئانس آخر سینمای رسانه بود و حس کردیم نیاز است که توجه ویژهای به این فیلمها داشته باشیم و بخش دیگر هم یک میز نقد دانشجویی است. ما تیمی از دانشجویان علوم انسانی دانشگاههای معتبر مثل تهران و علامه طباطبایی و... را دور هم جمع کردیم، بهعنوان نسل جوان فیلم بین و کسانی که با یک زاویه نگاه علمی آکادمیک به سینما میروند و فیلمها را میبینند، این میز هم به عنوان یک آیتم تولیدی به برنامه اضافه کردیم یعنی در حقیقت ما در هر قسمت از برنامه، سه میز اصلی داریم و دو میز فرعی که همه اینها، کاملاً نقد سینماست.
رقابتی با «هفت» نداریم
این تهیهکننده ضمن رد این مسئله که با تغییرات رخ داده در برنامه «نقد سینما»، در مقابل ثابت ماندن عوامل و حال و هوای برنامه «هفت»، از رقابت با برنامه «هفت» شبکه سه جا میمانند، اعلام کرد: ما احساس نمیکنیم که با برنامه «هفت»، رقابت داریم. ما برنامه خودمان را داریم با مختصات خودش و برنامه «هفت» نیز با مختصات خودش پخش میشود، هرکدام از این آثار هم لحن مخصوص به خودشان را پیدا کردند و با ویژگیهای خاص خود شناخته میشوند. به نظر من این تنوع کالای فرهنگی در تلویزیون و تنوع جنس گفتگوها برای بیننده جذاب است. حالا یک عدهای لحن و شکل «هفت» را بیشتر میپسندند و عدهای هم برنامه «نقد سینما» را. فکر میکنم رقابت ما با «هفت» در کیفیت، اطلاعات و بحثهایی است که مطرح میشود، وگرنه از نظر فرمی هرکدام از این دو برنامه طرفداران خودش را دارد.
اخبار
جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره ساندنس آمریکا به «یلدا» رسید
«یلدا» ساخته مسعود بخشی برنده جایزه بزرگ هیأت داوران ساندنس در بخش سینمای جهان شد.
به گزارش امتیاز، هیأت داوران مسابقه سینمای جهان در مهمترین جشنواره مستقل آمریکایی ساندنس، شبگذشته جایزه بزرگ خود را به فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی اهدا کرد. در بیانیه داوران آمده است: «در جهانی که با قوانین نمایشی و فراواقعی انتقام و شرافت اداره میشود، این فیلم غیرمنتظره معنای واقعی بخشش را باز میگوید. این ملودرام پرشور شما را بر لبه صندلی مینشاند و در چهارچوب همان نمایش رسانهای که به چالشش میکشد، به تصویر در میآید.»یلدا در حالی با استقبال گرم تماشاگران و منتقدین آمریکایی به کسب این جایزه مهم جشنواره نائل آمد که کارگردان فیلم با اعتراض به سیاستهای تبعیضآمیز دولت آمریکا از حضور در جشنواره امتناع ورزید. بخشی در نامهای خطاب به دبیران جشنواره عنوان کرده بود: «در این شرایط به جشنواره شما نمیآیم و کنار مردمی میمانم که سالهاست تحت تحریم، فشار، تبعیض، محرومیت و ممنوعیت تمام جنگ افروزان بیمار قرار دارند.سه سال قبل نیز جایزه فیلمساز جهانی که هر سال از سوی موسسه ساندنس و رابرت ردفورد به استعدادهای سینمای جهان داده می شود، به کارگردان «یلدا» اهدا شده بود. «یلدا» ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه و بنیاد سینمایی فارابی و حمایت ایرج تقیپور در نخستین حضور اروپایی خود در بخش «جنریشن» هفتادمین جشنواره جهانی برلین به نمایش درخواهد آمد.
محمد کارت مطرح کرد؛
اعجاز بازیگران در «شنای پروانه»
کارگردان فیلم سینمایی «شنای پروانه» با اشاره به اینکه این فیلم یک اثر قهرمانمحور است، تاکید کرد بازیگران در این فیلم اعجاز کردهاند. محمد کارت کارگردان جوان سینمای ایران که اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر را با «شنای پروانه» تجربه میکند، ، گفت: برآیند تمام تجربیات من در حوزه مستندسازی و کشف و شهودی که در این طبقه از جامعه داشتم، با حسین دوماری و پدرام پورامیری و تجربیاتی که آنها داشتند، فیلمنامه «شنای پروانه» را به نگارش درآوردیم. نگارش فیلمنامه مورد نظر نزدیک به ۸ ماه طول کشید و در نهایت بعد از آماده شدن فیلمنامه و چندین بازنویسی که روی آن صورت گرفت، رسول صدرعاملی بهعنوان تهیهکننده، سید مازیار هاشمی بهعنوان مجری طرح و محدصادق رنجکشان به عنوان سرمایه گذار در این پروژه من را همراهی و حمایت کردند. وی بیان کرد: همچنین یک تیم پارتیزان و مستعد در پشت دوربین و بازیگران پرتوان با من همراه شدند تا بتوانیم در زمان بسیار کوتاهی پیش تولید فیلم را انجام دهیم و وارد مرحله تولید و سپس همزمان پس تولید شویم تا فیلم به جشنواره برسد.
وی بیان کرد: «شنای پروانه» یک فیلم قهرمان محور است که با داستانی پر فراز و نشیب ابتدا سعی دارد تماشاگرش را سرگرم سپس بر او تأثیر بگذارد. واقعاً به شخصاً ارتباط فیلم با اکثریت مردم برایم بسیار جذاب است و امیدوار هستم که این ارتباط شکل بگیرد. کارت درباره انتخاب بازیگران توضیح داد: چیدمان و ترتیب بازیگران این فیلم به گونهای است که سعی شده است از بازیگران سرشناس، بازیگران خوب تئاتر و کسانی که از دل زندگی واقعی به بیرون کشیده شدهاند انتخاب و جلوی دوربین بروند و این چالش بزرگی برای من به شمار میرفت که این جنسهای مختلف بازیگری را یک دست و باور پذیر بدون اینکه کسی بیرون بزند، همه را در جهان فیلم حل کنم. وی ادامه داد: به نظر میرسد با توجه به زحمت و تلاش تکتک بازیگران از جواد عزتی که نقش اول فیلم را بازی میکند و بسیار باهوش و توانمند است تا تکتک بازیگران دیگر از جمله طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانتهآ بهرام، علی شادمان، آبان عسگری، مهدی حسیننیا، ایمان صفا، نادر شهسواری که نقشهای مختلف فیلم را بازی کرده اند، تلاش کردهاند که یک خود متفاوتی نشان دهند.
اخبار
ساندنس ۲۰۲۰ برندگانش را شناخت
«یلدا» جایزه برد
جشنواره فیلم مستقل ساندنس برندگان ۲۰۲۰ خود را شناخت و ۲ جایزه نیز به سینمای ایران داد. جشنواره فیلم ساندنس جایزه بزرگ داوران در بخش سینمای آمریکا را به لی ایزاک چانگ برای فیلم «میناری» اهدا کرد و در بخش بینالمللی فیلم «یلدا» مسعود بخشی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد. به صدف عسگری نیز برای «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری فیلم کوتاه اهدا شد. فیلم «میناری» فیلمی نیمه خودزندگینامهای نگاهی به زندگی کارگردان کرهای آمریکایی دارد. ایتن هاوک و اعضای هیات داوران وی در بخش رقابت فیلمهای دراماتیک آمریکا شامل جوروس واش وستمورلند و رودیگو گارسیا جایزه بهترین کارگردان را به رادا بلنک برای فیلمی با عنوان «نسخه ۴۰ ساله» اهدا کردند. در تمجید از این فیلم داوران عنوان کردند: با این فیلم تصور میکنید که که یک رپر، یک پدر یا مادر و یک کارگردان چهل و چند ساله در وجودتان دارید. در عین حال ۴ جایزه ویژه داوران این بخش برندگانش را شناخت و به گروه بازیگران فیلم «پادشاهان شهر افسون» درباره دوچرخهسوارانی که در خیابانهای شهر بالتیمور کارهای خطرناک میکنند، جایزه داد. الیزا هیتمن کارگردان «هرگز به ندرت گاهی اوقات همیشه» هم برای نئورالیسم فیلمش برنده شد و جوزفین دکر جایزه مولف را برای «شرلی» دریافت کرد. جایزه فیلمنامهنویسی والدو سالت هم به ادسون اودا برای «۹ روز» اهدا شد. در بخش مستند آمریکایی نیز جایزه بهترین کارگردان به گرت بردلی برای «زمان» رسید که نگاهی به خانوادهای است که با حکم زندانی ۶۰ ساله از هم پاشیده میشود. این فیلم با فیلمبرداری در طول ۲۰ سال ساخته شده است.
لیست کامل برندگان فستیوال ساندنس امسال در ادامه آورده شده است:
رقابت دراماتیک آمریکا
جایزه بزرگ هیات داوران دراماتیک آمریکا: «میناری» به کارگردانی لی ایزاک چانگ
جایزه مخاطبان آمریکا: «میناری»
جایزه کارگردانی: رادا بلنک برای «نسخه ۴۰ ساله»
جایزه فیلمنامهنویسی والدو سالت: ادسون اودا برای «۹ روز»
جایزه ویژه هیات داوران برای گروه بازیگران: «پادشاهان شهر افسون»
جایزه مولف ویژه هیات داوران: «شرلی» به کارگردانی جوزفین دِکِر
جایزه ویژه هیات داوران برای نئورالیسم: الیزا هیتمن «هرگز بهندرت گاهی اوقات همیشه»
رقابت مستند آمریکا
جایزه بزرگ هیات داوران مستند آمریکا: «دولت پسران» به کارگردانی
جایزه مخاطبان: «اردوگاه کریپ» به کارگردانی
جایزه کارگردانی مستند آمریکا: گرت بردلی برای «زمان»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمساز نوظهور: آرتور جونز برای «مرد حس خوبی دارد»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمساز با نگاه اجتماعی: الیسه اشتاینبرگ، جاش کریگمان، ادی دسپرس برای «نبرد»
جایزه ویژه هیات داوران برای تدوین: تیلر اچ.واک برای «به چچن خوش آمدید»
جایزه ویژه هیات داوران برای نوآوری در داستانگویی غیرداستانی: کرستن جانسون برای «دیک جانسون مرده است»
رقابت دراماتیک سینمای جهان
جایزه بزرگ هیات داوران: «یلدا، شبی برای بخشش» به کارگردانی مسعود بخشی
جایزه کارگردانی: مایمونا دوکور برای «عیارها»
جایزه مخاطبان: فرناندا والادز برای «شناسایی ویژگیها»
جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلمنامه: فرناندا والادز و آتسرید روندور برای «شناسایی ویژگیها»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمسازی خلاقانه: لموآنگ جرمیا موسس برای «این یک خاکسپاری نیست، یک رستاخیز است»
جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری: بن ویشاو برای «شکر»
رقابت مستند سینمای جهان:
جایزه بزرگ هیات داوران: «اپیسنترو» به کارگردانی هوبرت ساپر
جایزه مخاطبان: جری راتول برای «دلیل که پریدم»
جایزه کارگردانی: ایرینا تسیلیک برای «جهان مثل یک پرتقال آبی است»
جایزه ویژه هیات داوران مستند سینمای جهان برای داستانسرایی خلاقانه: بنجامین ری برای «نقاش و دزد»
جایزه ویژه هیات داوران مستند سینمای جهان برای فیلمبرداری: میرسا توپلنو و رادو سیورنیسیوس برای «خانه من، آکاسا»
جایزه ویژه هیات داوران برای تدوین: میلا اونگ-توین، سم سوکو و ریان مولینس برای «ضعیف»
بخش نکست:
جایزه مخاطبان نکست: «من تو را با خودم حمل میکنم»
جایزه نوآوری نکست: «من تو را با خودم حمل میکنم»
جایزه ویژه:
جایزه فیلم بلند آلفرد پی.اسلوآن: مایکل آلمیریدا برای «تسلا»
جوایز هیات داوران فیلم کوتاه
جایزه بزرگ هیات داوران: سوفییا آلویی برای «اگر بزها بمیرند»
فیلم داستانی آمریکا: ترنس دیز برای «کشتی: یک شعر بصری»
داستان بینالمللی: دیلن هولمز ویلیامز برای «هارمونی شیطان»
غیرداستانی: متیو کیلیپ برای «جان داشت سعی می کرد با بیگانگان ارتباط برقرار کند»
انیمیشن: داریا کاشچوا برای «دختر»
جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری فیلم کوتاه: صدف عسگری برای «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد
جایزه ویژه هیات داوران برای کارگردانی فیلم کوتاه: مایکل ارکاس برای «روز بیرون والریو»
انجمن نویسندگان آمریکا برترینها را شناخت: «انگل» و «جوجو خرگوش»
انجمن نویسندگان آمریکا اسامی برترین فیلمنامههای اقتباسی و غیراقتباسی جوایز ۲۰۲۰ را اعلام کرد.
به نقل از ورایتی، ساعتی پیش انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) طبق معمول در دو مراسم همزمان در دو بخش شرقی و غربی در لسآنجلس و نیویورک، برندگان جوایز ۲۰۲۰ خود را اعلام کرد.
امسال در هفتاد و دومین دوره برگزاری این جوایز، برندگان بزرگ شامل «انگل» و «جوجو خرگوش» در بخش سینما و «جانشینی» و «بری» در بخش تلویزیونی شدند.
بونگ جون هو و جین وون که برای فیلم کرهای «انگل» یا «پارازیت» جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کردند، نامزدی چون «داستان ازدواج» را پشت سر گذاشتند. در سخنان دریافت جایزه بونگ با تشکر از اعضای انجمن که فیلمنامه را به صورت ترجمه شده خواندهاند برای توجه به ساختار داستان و تفاوتهای ظریف دیالوگها تشکر کرد. وی گریزی هم به سیاستهای ترامپ زد و گفت: بعضیها مرزها را بلندتر میکنند. ما نویسندهها دوست داریم مرزها را خراب کنیم. تایکا وایتیتی برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «جوجو خرگوش» نیز که بر رقیبی چون «جوکر» غلبه کرد، از کتاب «آسمان محبوس» نوشته کریستین لوننس یاد کرد که این فیلمنامه با اقتباس از آن نوشته شده است. وی همچنین از مادرش تشکر کرد که این کتاب را به او معرفی و وی را تشویق به خواندنش کرد. در بخش مستند نیز «مخترع: تلاش برای خون در سیلیکون ولی» به قلم الکس گیبنی به عنوان برنده انتخاب شد.
در بخش تلویزیون اچبیاو برنده بزرگ شب بود: سریال «جانشینی» هم جایزه بهترین درام و هم بهترین اپیزود از یک درام را دریافت کرد. جایزه بهترین کمدی نیز به «بری» از همین شبکه رسید. «چرنوبیل» این شبکه نیز در بخش فیلمنامه اوریجینال یا غیراقتباسی برنده بزرگ دیگر بود و «فاسی/ وردون» از افایکس جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد. در لس آنجلس جوایز افتخاری به نانسی مهیرز فیلمنامهنویس و کارگردان اهدا شد و مریل ماروکی نویسنده کمدی نیز جایزه دستاورد در بخش تلویزیونی را گرفت. در نیویورک جوایز افتخاری دستاورد یک عمر به ریچارد پرایس نویسنده «رنگ پول» اهدا شد و پائولا پِل جایزه دستاورد در کمدی را برد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4215/19022/74318
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4215/19022/74319
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4215/19022/74320
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4215/19022/74321
|
عناوین این صفحه
- حضور ۸ گروه از کشورهای مختلف
- افخمی مجبور به رفتن از «نقد سینما» بود
- اخبار
- اخبار