|
برنامههای سازمان فرهنگی هنری به مناسبت نیمه شعبان اعلام شد
برگزاری جشنواره «۳۱۳ ثانیه انتظار»
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در تشریح برنامههای نیمه شعبان با عنوان «صبح امید» گفت: با توجه به شرایط موجود و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامههای نیمه شعبان در فضای مجازی برگزار میشود.
به گزارش امتیاز، سیدعلیرضا فاطمیانپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در تشریح برنامههای این سازمان در ایام نیمه شعبان گفت: با توجه به شرایط موجود و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و لزوم در خانه ماندن، برنامهها در فضای مجازی برگزار میشود تا مردم بتوانند با ماندن در خانه نیز در برنامهها هم مشارکت داشته باشند.
وی افزود: از جمله برنامههای نیمه شعبان میتوان به جشنواره فیلمهای «۳۱۳ ثانیهای انتظار» اشاره کرد. این جشنواره با مشارکت شبکه قرآن و مسجد مقدس جمکران و با شعار «برای ظهور، همدل باشیم» برگزار میشود. علاقهمندان برای شرکت در این جشنواره میتوانند با موضوع مهدویت، فرهنگ انتظار، عدالت، مقاومت، شهدا، اقتصاد و... در دو بخش اصلی و رقابتی و جنبی شرکت کنند. در بخش اصلی میتوانند فیلم، مستند و پویانمایی و در بخش جنبی نیز نماهنگ در ۳۱۳ ثانیه تولید و برای جشنواره ارسال کنند.
فاطمیانپور در ادامه گفت: پویش مجازی «هدیهای به امام زمان(عج)» با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برگزار میشود. برای شرکت در این پویش مردم میتوانند تصویر آذینبندی و چراغانی خانه و در منازل خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. همچنین میتوانند در بخشهای؛ نقاشی، طرح گرافیکی، عکسنوشت، شعر و داستان شرکت کنند. ضبط شعرخوانی، مداحی، قرائت دعای سلامتی و دعای فرج، ضبط ویدئوی یک دقیقهای و بیان دلگویه با امام زمان(عج)، تقدیم یک کار خوب در ایام نیمهشعبان به امام زمان(عج) با ثبت تصویر یا ضبط ویدئو، برگزاری جشن خانگی و جشن مجازی با ثبت تصویر یا ضبط ویدئو از دیگر بخشهای این پویش است. این پویش محدودیت سنی ندارد فقط شرکتکنندگان باید آثار خود را در اینستاگرام و با هشتک #بهیاداو و #بهسویآسمان همراه با تگ کردن صفحه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) chashmbe_rahe12@ و فرهنگسرای مترو farhangsarametro@ منتشر کنند.
وی بیان کرد: همچنین با همکاری و مشارکت شبکه پنج سیما برنامه «عطر عاشقی» که یک مجله تلویزیونی است، تولید و پخش میشود. مسابقه کتابخوانی «طاووس اهل بهشت» با محوریت کتاب «خورشید مغرب» اثر محمدرضا حکیمی به صورت مجازی از دیگر برنامههای نیمه شعبان است. ویدیوهای تصویری با عنوان «کلیپ انتظار» توسط سازمان فرهنگی هنری تولید و در فضای مجازی منتشر میشود. همچنین پرچمهایی برای نصب در تاکسیها و اتوبوسهای شهر تهران توسط این سازمان تولید میشود.
وی به برپایی نگاهگذر در ۱۶ ایستگاه مترو اشاره کرد و گفت: طرحهای گرافیکی با موضوع نیمه شعبان و با عنوان «در انتظار روز نو» در ایستگاههای متروی تهران به نمایش گذاشته میشود. همچنین کلیپهای تصویری صامت با موضوع «ظهور منجی» برای نمایش در مانیتورهای واگنهای مترو تولید و منتشر میشود.
فاطمیان پور در ادامه تصریح کرد: مانند سالهای گذشته «پویش دعای فرج» در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی همزمان با میلاد حضرت مهدی(عج) برگزار میشود. همچنین در شب میلاد حضرت مهدی(عج) با همکاری سازمان زیباسازی و ستاد نیروهای مسلح، مراسم نورافشانی در ۱۰۸ نقطه تهران اجرا میشود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به رونمایی از دو آلبوم و یک قطعه موسیقی با موضوع انتظار اشاره کرد و گفت: آلبوم «شرق آدینه» به خوانندگی محمد معتمدی، آلبوم «شادمانهها» مجموعهای از قطعات موسیقی از خوانندههای مختلف با موضوع مهدویت و قطعه موسیقی به خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی مهران مهرنیا توسط مدیریت امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری تولید و در ایام نیمه شعبان در فضای مجازی منتشر میشود.
فاطمیانپور در پایان گفت: همزمان با شب میلاد مهدی موعود برنامهای با همکاری امور مساجد و بسیج مناطق انجام میشود. ساعت ۲۰:۴۵ نور افشانی داریم. از ساعت ۲۰:۵۵ تا ۲۱ همزمان با پخش دعای فرج از تلویزیون از بلندگوی همه فرهنگسراها و مساجد دعای فرج پخش میشود و بعد از آن ساعت ۲۱ ذکر یا مهدی با مردم گفته میشود. ساعت ۲۱:۱۰ بالنهایی به صورت نمادین با عنوان «به سوی آسمان» از مجموعه فرهنگسراها به اهتزاز در میآید. همچنین طرح نذر «۳۱۳ هزار شاخه گل صلوات نذر قدوم مبارکش» با مراجعه شهروندان به این لینک در حال اجراست. علاقهمندان در این طرح ضمن نذر صلوات، میتوانند خطاب به امام زمان(عج) دلنوشته بنویسند.
در گفتگوی مجازی مطرح شد؛
نکاتی که باید هنگام هیچهایک به آن توجه کرد
یک فعال گردشگری درباره نکاتی که باید هنگام هیچهایک در سفرها رعایت کرد توضیحاتی داد و گفت: باید بتوانیم به گونه ای در سفرهای خود رفتار کنیم که راه چنین تجربه ای را برای بقیه مسافران نبندیم.
محمد غنجال یکی از فعالان حوزه گردشگری است که سفرهای بسیاری را به صورت هیچهایک انجام داده است او در گفتگویی که به صورت مجازی با خبرنگار مهر داشت، درباره این نوع از گردشگری تجربه گرا و مزایا و معایب آن گفت: هیچهایک سفر کردن در واقع یک نوع سفر سبک سفر نیست. سبک سفر یعنی کوله گردی ولی هیچهایک یک سبک از حمل و نقل توسط مسافر است. فردی که کوله گردی میکند، ترجیح میدهد که از هواپیما استفاده کند و به یک مقصد برود یا اینکه با استفاده از فن هیچهایک سوار بر خودروهای مختلف شده و به مقصد برسد.
وی گفت: معمولاً آقایان آسایش بیشتری برای انجام هیچهایک دارند خانمها نیز اگر با این نوع از هیچهایک و فنون آن آشنا باشند میتوانند از تجربه متفاوت این نوع سفرها نیز استفاده کنند. ما در هیچهایک به واسطه خودروهای گذری به مقصدی می رسیم این خودرو میتواند تاکسی باشد و یا تریلی و یا هر خودروی دیگری. در این هنگام نسبت به سفر عادی با خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی مشکلات خاص تری هم دارد.
رایگان سواری با جبران محبت
وی افزود: یکی از دلایلی که باعث میشود تا مسافر این مشکلات را متحمل شود صرفه اقتصادی است که برای مسافر به همراه دارد در واقع زمانی که از رانندهای میخواهید تا شما را به مقصد برساند با او همراه میشوید تا بخشی از مسیر را تنها طی نکند. معمولاً مسافران مسیرهای تکراری از اینکه هم صحبتی داشته باشند خوشحال میشوند به همین دلیل معمولاً هزینهای نیز نمیگیرند. برخی افراد از این نوع جابه جایی به عنوان رایگان سواری یاد میکنند و برخی هم آن را رد میکنند.
غنجال درباره اینکه هزینه حمل و نقل گردشگران بخشی از سود حاصل از سفر مسافران است که به جامعه محلی و یا مشاغل مرتبط با گردشگری تعلق میگیرد با این سبک حمل و نقل در واقع این هزینه از آن جوامع گرفته میشود، توضیح داد: فکر نمیکنم هزینهای مثل ۴۰ هزار تومان تفاوتی برای یک جامعه محلی و یا منطقه گردشگری داشته باشد ضمن اینکه مگر چند نفر در سال هیچهایک میکنند از طرفی ما مسیری را طی میکنیم که معمولاً مسیر هر روزه راننده هاست و آنها قرار نیست حتماً ما را از اول تا آخر مسیر همراهی کنند و یا از مسیر خودشان خارج شده و ما را به مقصد برسانند. همچنین سوار خودروهایی میشویم که شغل آنها جابه جایی مسافر نیست که اگر ما را سوار نکنند بتوانند فرد دیگری سوار کرده و از این راه درآمد داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: این نوع جا به جایی در سفرها میتواند تجربههای خاص و مهیجی نیز برای گردشگران به همراه داشته باشد. سفر با خودروهای خاص مانند تریلی برای هر کسی پیش نمیآید. از سویی رانندگان جادهها معمولاً افراد زحمت کشی هستند که در طول مسیر تجربههای متفاوتی و یا مناطق گردشگری بکری را میشناسند که رانندگان گذری کمتری آنها را دیدهاند و یا ممکن است گردشگران هیچ وقت چنین جاذبههایی را در هیچ کتابی و یا نقشهای پیدا نکرده باشند. آنها همچنین دوستان بسیار خوبی برای مسافران میشوند. معمولاً این دوستیها تنها به یک هم مسیری کوتاه منجر نمیشود بلکه افراد پس از آن هم با یکدیگر همچنان ارتباط دارند.
راه را برای دیگران نبندیم
غنجال بیان کرد: گاهی مسیری را میخواهیم برویم که هیچ وسیله حمل و نقلی برای طی کردن آن وجود ندارد. بنابراین مجبور به هیچهایک میشویم. نکتهای که باید مد نظر داشت این است که باید بتوانیم اعتماد راننده را به دست بیاوریم زمانی که میخواهیم سوار خودرو شویم باید ارتباط چشمی با راننده برقرار کنیم و آنها بتوانند صورت ما را تشخیص بدهند در همان نگاههای اولیه افراد میتوانند تا حدی به یکدیگر اعتماد کنند. پس از سوار شدن نیز با آغاز بحث و گفتگوی دوستانه این اعتماد تا حدودی جذب میشود. از طرفی مسافر نیز باید بتواند در همان نگاه و کلامهای اول به راننده اعتماد کند ضمن اینکه میبایست مسیری که طی میشود را خوب بشناسد و اگر دید راننده و یا خودرو مناسب سفر او نیست باید بتواند محترمانه از ادامه مسیر خودداری کند اما در نظر بگیرد که حتماً در جایی از خیابان و یا جاده پیاده شود که افراد دیگری نیز حضور داشته باشند مانند ایستگاههای پلیس و یا رستورانها.
این راهنمای گردشگری بیان کرد: نکته دیگر برای تجربه چنین سفرهایی این است که حتماً افراد هنگام پیاده شدن به صورت موقت وسایل خودشان را از خودرو خارج کنند ممکن است راننده را پیدا نکنند و وسایل در خودرو جا بماند و یا هر اتفاق دیگری رخ دهد. بهتر است که آدرسی و یا شمارهای از راننده داشته باشید. در طول مسیر باید بتوانید با راننده هم کلام شوید. در این میان میتوانید بخشی از خوراکیهای خود را با او قسمت کنید تا به نوعی محبت او را هم جبران کرده باشید و یا اینکه ممکن است او را به یک ناهار در رستوران و یا قهوه مهمان کنید. حتماً در کوله خود شارژ فندکی به همراه داشته باشید. باید بتوانید به گونهای درست رفتار کنید که آن راننده هر زمان هیچهایکری را دید او را سوار کند نه اینکه از این همراهی با یک مسافر بین راهی برای همیشه پشیمان شود. اگر در این مسیر درخواست هزینهای از سوی مسافر کرد نیز مشکلی برای پرداخت آن وجود نخواهد داشت چون حق اوست که بابت این همراهی هزینهای بگیرد.
گرفتاری هیچهایکر در عراق
در زمانی که گفتگوی آنلاین با محمد غنجال انجام میگرفت؛ حامد خسروی یکی از مسافرانی که در داخل کشور هیچهایک انجام داده بود، نیز خاطره خود را از هیچهایک در خارج از کشور بیان کرد و گفت: پس از اینکه در ایران هیچهایک انجام داده بود، تصمیم گرفتم اربعین به اربیل عراق رفته و خود را به کربلا برسانم. پس از بازگشت مجبور شدم مسیری را پیاده بروم چون جاده به صورتی بود که هیچ رانندهای امکان توقف نداشت. بعد از طی چند کیلومتر به ایستگاه پلیس رسیدم و مطمئن بودم که سرعت خودروها کمتر خواهد شد اما نیروهای نظامی عراق من را که نیمه شب به آنجا و پیاده رسیده بودم مورد بازجویی قرار داد و من که فکر میکردم یکی دو روز درگیر خواهم بود را ۱۹ روز در بازداشت نگه داشتند بدون اینکه بگویند به چه دلیل من را بازداشت کردهاند. آنها در واقع به من شک کرده بودند و زمانی که مطمئن شدند من فقط یک مسافر هستم آزادم کردند. در این مدت نیز خانواده ام پیگیریهای لازم را انجام داده بودند ولی از من خبری نداشتند.
عجایب بیماریهای مسری در «عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات»
پنجمین چاپ «عجایب نامه» از مجموعه بازخوانی متون نشر مرکز منتشر شد. کتاب بخشی دارد به نام «عجایب زلزله و طاعون و باریدن سنگ» که خواندنی است.
مجموعه بازخوانی متون نشر مرکز، شامل ویرایش فنی و صوری جعفر مدرس صادقی است بر متون کلاسیک ادبیات ایران. مدرس صادقی برای این متون رسمالخط ساده و یکدست و آشنا برای مخاطبان این دوران انتخاب کرده و حرکتگذاری واژههای دشوار و نامهای ناآشنا، نشانهگذاری دقیق و درست جملهها، و تجدیدنظر در سطربندی و پاراگرافبندی متن را انجام داده است. این کار باعث شد تا عامه مردم که پیشتر به دلیل دشواری خواندن به سمت مطالعه متون کهن نمیرفتند، اقبال بسیاری به این کتابها نشان دهند.
نخستین جلد این مجموعه «ترجمه تفسیر طبری» بود که سال ۱۳۷۲ منتشر شد. از آن تاریخ تاکنون منابع دیگری چون «تاریخ بیهقی»، «سیرت رسول الله»، «مقالات مولانا (فیه ما فیه)»، «قصههای شیخ اشراق»، «مقالات شمس»، «تاریخ سیستان»، «عجایب نامه»، «تاریخ سیستان» و «سیاست نامه» منتشر شده و هرکدام به چاپهای متعدد رسیدهاند.
نشر مرکز از این مجموعه به تازگی پنجمین چاپ «عجایب نامه» محمد بن محمود همدانی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۵۸۰ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان منتشر کرده است. چاپ پیشین (چهارم) این کتاب سال ۹۶ با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. چاپ نخست آن نیز سال ۱۳۷۵ با شمارگان ۳۰۳۰ نسخه و بهای ۱,۸۵۰ تومان منتشر شده بود.
«عجایب نامه» یا «عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات» متنی جذاب و خواندنی است درباره عجایب جهان و البته که این متن علمی نیست و بیشتر بر شواهد و تعریفات خیالین نگاشته شده است.
بدان که این وبا تقدیر آفریدگار بود، سبب بخارات فاسده که از زمین برخیزد: بعضی خون بیفسُرَد، بعضی خون بگدازد، بعضی خون بسوزاند تا جذام شود و مضرت این بسیار بود، بعضی خاک شود، ببارد و ضرر این کمتر بودمحمد بن محمود در میان سالهای ۵۵۱-۵۶۲ با این هدف کتاب را تألیف کرد تا اشخاص بدون خارج شدن از خانه و شهر خود، با شگفتیهای جهان آشنا شوند و این شگفتیها همه چیز را دربر میگیرد. از شگفتیهای دیگر کشورها و شهرها و شگفتیهای طبیعت گرفته تا شگفتیهای انسانها و حتی بیماریها.
متن اصلی کتاب در ۱۰ باب نوشته شده است و این ۱۰ باب ۶۶ بخش از عجایب جهان را تشکیل میدهند. عناوین برخی از این بخشها از این قرار است: «صفت عرش و لوح قلم»، «صفت اسرافیل و جبرئیل و میکائیل و ملک الموت»، «عجایب آفتاب»، «عجایب ستارهها»، «صفت آتش پرستان»، «عجایب هوا»، «عجایب آب»، «عجایب چاهها»، «عجایب زمین»، «عجایب آدم»، «در خواص آدمی»، «در خواص زنان»، «در احوال مدعیان»، «در احوال کاهنان»، «در معجزات انبیا»، «در کرامات اولیا»، «در علم کیمیا»، «در علم طب»، «عجایب خواب»، «عجایب مرگ»، «عجایب دنیا»، «عجایب زلزله و طاعون و باریدن سنگ»، «عجایب صورت»، «عجایب گور»، «عجایب گنج»، «عجایب دیو»، «عجایب جن»، «عجایب دیو»، «عجایب مار و کژدم»، «عجایب دریاها»، «عجایب نهرها و چشمهها»، «عجایب اقالیم و بلاد»، «عجایب مسجدها»، «عجایب هندوان و سیاهان» و...
باب شگفتی طواعین
بدان که طواعین و وباها از خواست و تقدیر پروردگار است و سبب آن بخاری فاسد بُوَد که از زمین در هوا آمیزد و آدمی را حلق به جان میرسد تا هلاک شود و بیماریها آرد چون خناق و زکام و خونِ سوخته. حکماً آن را «طاعون» خوانند و به شام بیشتر بود و به زنگبار دَمامیل بود و به خیبر تبها بود و بحرین سُپُرز بود و به بلخ پشه گشت بود – و آن خارشی بود که میخارند تا به استخوان رسد – و ریشِ بلخی و عِرق مدینی. و انواع بود و طواعین در هر خاکی از نوعی بود، بر قدر هوای فاسد و خاکِ آن. و ما چند طاعون یاد کنیم:
در سنه ثمانی عشره از هجرت پیغامبر، طاعونی برآمد «عمواس» خواندند، بسیاری را هلاک کرد: راهِ نفسها بسته میشد و جان میدادند. در این سال از اصحاب پیغامبر ما جمعی هلاک شد. چون ابوعبیده و معاذ بن جبل و…
و بعد از آن، عام رماد: در آن سال، خاک سیاه ببارید و بیست و پنج هزار آدمی در این سال بمرد. و این خاک در صحرا و در خانهها و حجرهها ببارید. تا مرد از جامه خواب برخاستی، بر خاک سیاه بودی.
عام رُعاف در سنه اربع و عشرین بود: خون از بینیها روان شد و قوتها ساقط گشت و بسیاری هلاک شدند.
بدان که این وبا تقدیر آفریدگار بود، سبب بخارات فاسده که از زمین برخیزد: بعضی خون بیفسُرَد، بعضی خون بگدازد، بعضی خون بسوزاند تا جذام شود و مضرت این بسیار بود، بعضی خاک شود، ببارد و ضرر این کمتر بود.
در سنه تسع و اربعین، علتی پدید آمد، آن را «صِدام» میخواندند، جمله چهارپا بمرد. (و من سالی دیدم که طاعونِ گاو بود در قُهستان، همه بمردند تا از ولایتها میآوردند و سال بود که مرگ شتر بود.)
عام رُعاف در سنه اربع و عشرین بود: خون از بینیها روان شد و قوتها ساقط گشت و بسیاری هلاک شدندعام فُقها در سنه تسع و سبعین بود، طاعونی برآمد به شام تا روم و اهل افریقیه جمله بمردند، تا روم طمع در شام کرد و انطاکیه را بستدند و در این سال جمله علما بمردند...
در سنه تسع و خمسین و مائه دردی در دهان بنی آدم پدید آمد. در ولایت فارس، بسیار از آن بمردند. پس در عراق سُعالی پدید آمد. پس تاریکی در عالم ظاهر شد و هفت روز بماند – از آخر ماه ذی الحجه. چون هلال محرم بدیدند، ظلمت باز شد و روشنایی پدید آمد و طاعون برفت.
و در سنه ثمان و عشرین و مائتین در حجاز حرارتی مفرط بود، پس بارانی عظیم ببارید و خلقی بمرد. پس از آن سرمای سخت برآمد و خلق را هلاک کرد و پارهای از کوه جمرهی عَقَبه بیفتاد، کاروانی را هلاک کرد.
در سنه ست و اربعین و مائتین خبر آمد که به بلخ خون ببارید و جیحون سرخ شد از آن باران و چهل روز سرخی بود و در این سال در بغداد بیست و یک روز باران بارید متواتر.
عام کلاب در سنه ثلاثمائه بود: سگان مستولی شدند بر بنی آدم و از غصه ایشان، بسیاری مردم هلاک شدند. تا به حدی که سگی بانگی بر شخصی میزد، هلاک میشد. و هم در این تاریخ طاعونی برآمد «ماشَرا» میگفتند، خلقی بمرد. پس طاعونی برآمد حنینا میخواندند و زود برخاست.
خسارت ۸۰ میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانهداران
برآوردهای اولیه از خسارت بالغ بر ۸۰ میلیارد تومانی به صنف ناشر و کتابفروش و چاپخانهدار در دو ماه اخیر خبر میدهند
دولت حسن روحانی که رفتار و برخورد او با موضوع کرونا و نیز آینده کسب و کارها و چرخه اقتصادی کشور به دنبال شیوع کرونا عملکرد پرانتقاد و سوالبرانگیزی را داشته است، در حالی طی روزهای گذشته فرمان بازگشایی و وضعیت سفید برای اصناف را صادر کرده است که بسیاری از صنوف به دنبال وضعیت اقتصادی آسیب دیده و حتی به تعبیری له شده خود در اسفند و فروردین ماه خواستار حمایت و کمک مالی و تسهیلات از او دارند. هنوز به طور مشخص معلوم نیست که استراتژی دولت در مواجهه با این سیل از تقاضا چطور خواهد بود هر چند که میتوان از فرجام وعدههایی که برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه و سیل زده نوروز ۹۸، حدس زد که این بار نیز وضعیت چیزی عجیب و متفاوتی نخواهد بود جز اینکه مدیران و صنوف بتوانند از گرده دولت کار بیشتری کشیده و او را برای همراهی و کارایی بیشتر در مسیر تازهای قرار دهند.
اصناف نشر که روز گذشته در گزارشی که در همین جا منتشر شده (اینجا بخوانید) درباره وضعیت اقتصادی عجیب حاکم بر آنها صحبت به میان آمد و از کاهش فروش ۹۰ درصدی آنها طی دو ماه اخیر گزارش داده شد روز سهشنبه چشم انتظار نتیجه جلسهای هستند که در وزارت کشور و از سوی ستاد ملی کرونا برگزار میشود تا درباره سرنوشت این حمایت تازه بحث، گفتگو و شاید تصمیم گیری شود.
در این میان صنف ناشر و کتابفروش شاید دلهرهای بیشتر از سایر اصناف داشته باشند. از سویی اگر نبود پیگیری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام آنها در فهرست مشاغل آسیبدیده از کرونا قرار نمیگرفت و از سوی دیگر در فهرستهای آتی منتشر شده درباره مشاغلی که اجازه فعالیت داشته یا ندارند، نامی از آنها به چشم نمیخورد! و به تازگی نیز در قالب بسته حمایتی کرونا با این موضوع روبرو شدهاند که دولت اعلام کرده سه ماه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و قبوض آب و برق و گاز را میتوانند با تأخیر پرداخت کنند و این به تعبیر رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به معنای پایان فعالیت این صنف است.
ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت درباره علت بیمهری اینچنینی به صنف نشر که مورد سوال قرار میگیرد به خبرنگار مهر میگوید: واقعیت این است که خود دولت نیز هنوز در مواجهه با یک پدیده تازه است و طبیعی است که برخی از اقدامات شاید با انتظارات فاصله داشته باشد. با این همه روز سهشنبه جلسهای در راستای بررسی بند شش مصوبه ستاد ملی کرونا که موضوع آن حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده است در وزارت کشور شرکت کنیم.
وی در همین زمینه به این نکته نیز اشاره کرد که بر اساس برآورد اولیه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و نیز چاپخانهداران رقمی بالغ بر هشتاد میلیارد تومان خسارت به صنف ناشر و کتابفروش و موزع و چاپخانهدار در ماه اسفند سال گذشته و فروردین ماه جاری وارد شده است که این موضوع در جلسه فوق مطرح خواهد شد و منتظریم ببینیم ماحصل رایزنیها و گفتگوهای ما در این نشست به چه نتیجهای منجر میشود.
ادامه سرمقاله
ژورنالیزم در عصر جدید پساکرونایی
سیروس برزو
روزنامهنگاران پیشکسوت و قدیمی حوزه علم
در روز های اخیر و به دنبال تعطیل شده اجتماعات و کار و کسب، دوران جدید روزنامهنگاری آغاز میشود. دورانی که مسلما دنیای ژورنالیزم را زیر و رو خواهد کرد. ظاهرا قرار است روزنامهها، به مرور چاپ کاغذی را کنارگذاشته، و در روزنامهنگاری مجازی هم گام بزرگی بردارند: «روزنامهنگاری چند رسانهای.» این کار باعث خواهد شد مراجعهکنندگان به تارنماهای روزنامهها نه تنها به نسخه آکروبات روزنامه و مجلات دسترسی داشته باشند بلکه در کنار آن، از فنون اطلاع رسانی پویا و چند رسانهای هم لذت ببرند. طبیعتا در چنین فرمی، روزنامهنگاران باید قالب های سنتیِ نوشتن و ارسال مطلب را کنار بگذارند و با بهرهگیری از ارسال فیلم، راوی مطالب و خبرها شوند و از فیلم و عکس برای دادن جذابیت های بیشتر به حاصل کار خود استفاده کنند.
من این تحول بزرگ، آغاز عصر جدید روزنامهنگاری و گامی در جهت حفاظت از طبیعت، ایجاد دنیای رسانهای جذابتر از گذشته و مسلما بروز استعدادهایی امروزین است.
خوشحالم که در زندگی روزنامهنگاریم دو عصر شگفت انگیز را شاهد بودم. عصر اول که دوران وارد شدن از عصر کهنه حروفچینی و صفحه آرایی دستی به رایانه ای بود و خودم در آن پیشتاز و سهیم بودم و اینک که عصر روزنامهنگاری پویا آغاز میشود و من میتوانم باز هم در این حرکت سهم بگیرم.
اگر ابزار کار روزنامهنگاران نسل قبل از من، تنها به قلم و کاغذ و احیانا یک دوربین عکاسی ختم میشد، اگر روزنامهنگاران همسال من برای تهیه مطالب خود فقط به رایانه نیاز داشتند، نسل روزنامه نگاران عصر پسا کرونا علاوه بر تخصص در نوشتن، ترجمه و موضوع باید به مونتاژ، صداگذاری و دیگر فنون ژورنالیسم چند رسانهای، همچنین شیوه های مدرن انتقال مطالب، مسلط باشند.
اخبار
از شنبه
روزنامهها برمیگردند
کمیته اطلاعرسانی ستاد ملی مقابله با کرونا با انتشار اطلاعیهای، از نشر نسخه کاغذی رسانهها از شنبه (۲۳ فروردین ماه) خبر داد.
در متن این اطلاعیه آمده است:
«بیشک تلاش شبانهروزی همکاران رسانهای در سطح ملی و استانی برای ایفای نقش موثر و پیشگام اطلاعرسانی در مقابله با کرونا بیش از گذشته نمایان شد و جا دارد از تلاش مستمر و ۲۴ساعته سربازان گمنام نظام اطلاعرسانی کشور در صحنه مقابله با کرونا تقدیر و تشکر بهعمل آید.
به اطلاع میرساند با عنایت به اجرای طرح فاصلهگذاری هوشمند از روز شنبه (۲۳ فروردین ماه) در سراسر کشور کلیه نشریات چاپی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امکان انتشار خواهند داشت.
همچنین نظر به اهمیت و نقش موثر نسخه چاپی رسانهها و هماهنگی به عمل آمده با مسولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شهر تهران نیز که طرح فاصله گذاری هوشمند از روز ۳۰فروردین اجرا میشود، چاپ نشریات شامل این محدودیت نخواهد بود و روزنامه ها و نشریات چاپی می توانند از روز ۲۳ فروردین، فرآیند تولید، چاپ و توزیع را آغاز کنند.
بدین ترتیب در کلیه نقاط کشور با رعایت دستورالعملهای بهداشتی مصوب و رعایت تمام جوانب برای پیشگیری از شیوع کرونا در مراحل تولید، چاپ و توزیع توسط مدیران رسانهها از روز ۲۳ فروردین، انتشار نسخه کاغذی روزنامه ها و سایر نشریات بلامانع خواهد بود.»
تعجب لیلی رشیدی از سخنرانی
وزیر بهداشت
لیلی رشیدی با اشاره به سخنان اخیر وزیر بهداشت و درمان، از بیتوجهی او به مشاغل هنری ابراز تعجب کرد.
این بازیگر گفت: شب گذشته سخنرانی آقای نمکی وزیر بهداشت را میدیدم. صحبتهای ایشان بسیار درست و بجا بود و آقای وزیر در سخنان خود از تمام مشاغلی که در بحران کرونا دچار زیان شده بودند، یاد و از تمام کسانی که به خاطر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، شغل خود را ترک کردهاند، قدردانی کرد.
رشیدی اضافه کرد: در تمام آن لحظات منتظر بودم تا آقای وزیر از هنرمندان تئاتر و سینما هم یاد کنند، کسانی که به دلیلی ماهیت شغلشان که فعالیتی جمعی است، از ابتدای بحران کرونا ناچار به ترک شغل خود شدهاند و بسیاری از آنان از هرگونه حق و حقوق قانونی مانند بیمه بیکاری یا حتی بیمه ساده تامین اجتماعی بیبهرهاند ولی در کمال شگفتی دیدم آقای وزیر ما را به کلی فراموش کرده و هیچ نامی از هنرمندان نیاورد.
او ادامه داد: از شب گذشته تا امروز مدام فکر میکنم آیا ما جزو این کشور نیستیم؟ چرا هر زمان که نیاز باشد، چرا در تمام بزنگاههای اجتماعی و دیگر موقعیتهای حساس، مسئولان به سراغ هنرمندان میآیند و از آنان انتظار کمک و همراهی دارند ولی در چنین مواقعی ما را به راحتی فراموش میکنند. هرچند هنرمندان ثابت کردند در اتفاقات غیرمترقبهای که در اجتماعمان رخ داده، همیشه حضور فعالی داشتهاند.
رشیدی افزود: این موضوع برای من جای سوال و تاسف دارد. اگر ما جزو این کشور نیستیم، پس چرا از ما انتظار همراهی دارند و اگر هستیم، چگونه به راحتی فراموشمان میکنند.
این هنرمند با اشاره به فعالیتهای تشکلهای هنری و نیز تلاشهای فردی و خودجوش هنرمندان در بحران کرونا توضیح داد: در این مدت خانه سینما و خانه تئاتر، بنیاد خیریه برکت مهر، خانه عروسک و ... اقدامات بسیاری برای همراهی با مردم انجام دادهاند. تعدادی از هنرمندان تئاتر و نمایشگران عروسکی در تهیه تجهیزات مورد نیاز کادر پزشکی بیمارستانها پیشقدم شدند و ماسک و شیلد تهیه کردند. بسیاری از هنرمندان مانند رخشان بنی اعتماد، پرویز پرستویی، مرضیه برومند، هدیه تهرانی، مهتاب کرامتی، رامبد جوان، اشکان خطیبی و خیلی چهرههای دیگر که نام همه را به یاد ندارم و شاید اصلا نام بسیاری از آنان را ندانم، به اشکال گوناگون در کنار مردم بودند و سعی کردند گذر روزهای سخت قرنطینه را برای آنان آسانتر کنند اما آقای وزیر همه این فعالیتها را به کلی فراموش کردند.
او در پایان صحبت خود خطاب به وزیر بهداشت گفت: آقای وزیر من از شما گلهمند نیستم ولی همچنان در تعجبم که آیا شغل ما شغل به حساب نمیآید یا ما شهروند این کشور نیستیم؟!
لیلی رشیدی مشغول بازی در نمایش «روزهای رادیو» به کارگردانی محمد رحمانیان بود که این نمایش به دلیل شیوع کرونا همچون دیگر آثار نمایشی، از اجرا بازماند.
بازیگر «شوالیه تاریکی» و «بیگانگان» درگذشت
«جی بندیکت» بازیگر آمریکایی در سن ۶۸ سالگی و بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
به گزارش نیویورک پُست، او سابقه بازی در فیلمهای مهمی چون «بیگانگان» به کارگردانی «جیمز کمرون» و «شوالیه تاریکی برمیخیزد» ساخته «کریستوفر نولان» و همچنین سریالهای تلویزیونی «اِمردال» و «جنگ فویل» را در کارنامه داشت.
او همچنین در حوزه صداپیشگی نیز فردی شناخته شده بود و در آثار مستند، بازیهای ویدئویی و تبلیغات تجاری صداپیشگی میکرد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75659
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75660
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75661
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75662
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75663
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4250/19333/75664
|
عناوین این صفحه
- برگزاری جشنواره «۳۱۳ ثانیه انتظار»
- نکاتی که باید هنگام هیچهایک به آن توجه کرد
- عجایب بیماریهای مسری در «عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات»
- خسارت ۸۰ میلیارد تومانی کرونا به ناشران و چاپخانهداران
- ادامه سرمقاله
- اخبار