|
دو زن برنده جایزه میفا 2020
جایزه عکاسی mifa مستقر در مسکو از زیر مجموعه های گروه فرمانی که ریاست آن را یک ایرانی به نام «حسین فرمانی» به عهده دارد دو عکاس زن را به عنوان برگزیدگان خود در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.
به گزارش امتیاز؛ فراخوان جهانی مسابقه ۲۰۲۰ میفا در ۱۱ بخش فراخوان داده بود که از سوی هنرمندان ۱۰۴ کشور جهان با استقبال روبرو شد.
در فرایند جایزه mifa به رسم هر ساله دو نفر به عنوان «عکاس سال» از میان عکاسان حرفهای و «استعداد برتر» از بین عکاسان آماتور و دانشجویان برگزیده میشوند.
ایزابل تاباچی(Isabella Tabacchi) با عنوان «Kamchatka: to The Abyss of The Earth» توانست نظر هیات داوران مسابقه بین المللی عکس مسکو «میفا» را جلب کند و مقام اول بخش حرفهای را کسب کرد . این پروژه نگاهی اجمالی به شبه جزیره کاملا ناشناخته کامچاتکا (Kamchatka)، یک سرزمین با طبیعت بکر و خطرناک در میان جنگلها، آتشفشانها و در حال تغییر در شرق روسیه را نشان می دهد.
جایزه استعداد برتر نیز به کارولین اشنایدر آلمانی (Karoline Schneider) برای مجموعه پرتره “Pears in the Afternoon” اهدا شد.
بر اساس اعلام جایزه میفا، عکاس بینالمللی سال، سه هزار دلار جایزه نقدی و یک کمک نقدی به همین میزان به موسسه خیریه منتخب عکاس اهدا شد و همچنین دو دلار جایزه نقدی به استعداد برتر و یک کمک نقدی دو هزار دلاری به موسسه خیریه برگزیده او تعلق گرفت.همه برندگان را می توان در گالری برندگان در وب سایت MIFA مشاهده کرد.
حسین فرمانی بنیانگذار میفا و گروه فرمانی، هیجان خود را در تصاویر برجسته انتخاب شده به عنوان برندگان سال ۲۰۲۰ به اشتراک گذاشت: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، عکاسی نقش مهمی در گفتن حقیقت بدون سانسور درباره آنچه در سیاره ما اتفاق میافتد و همچنین انتقال ما به دنیای احتمالات و تخیل دارد. برندگان امسال یک نگاه فوقالعاده به داستانهایی که برایشان پراهمیت است ارائه دادند، آنها جهان را در تمام اشکال به ما نشان میدهند، هم درد و هم زیبایی را منعکس میکنند. من خیلی خوشحالم و به انتخاب این هنرمندان رویاپرداز افتخار میکنم.»
گفتنی ست گروه فرمانی به ریاست حسین فرمانی که سال گذشته دو مرکز هنری با نام های خانه استیو و فضای هنری هشت چشمه را در کاشان تاسیس کرده است در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده و از طریق برپایی مسابقات ، جوایز و نمایشگاه های مختلف اقدام به طراحی و تبلیغ عکاسی ، طراحی و معماری در سراسر جهان می کند.
بازی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» بینالمللی میشود
بازی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» با همکاری استودیو استرالیایی «بلو فیش» به شکل بینالمللی منتشر میشود.
به گزارش امتیاز، بازی «فره ایزدی» از محصولات جانبی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» است که پیش از این در پلتفرمهای ایرانی منتشر شده بود. این بازی با همکاری استودیو هورخش و استودیو استرالیایی «بلو فیش» با تغییرات جدیدی اوایل زمستان امسال به شکل بینالمللی منتشر میشود.
پیش از این نسخههای موبایلی بازی «فره ایزدی» منتشر بود اما در نسخه بعدی این بازی در پلتفرمهای اختصاصی پلی استیشن، ایسک باکس، نینتندو سوئیچ، اپل آرکید و کامپیوتر هم قابل نصب خواهد بود.
همچنین نسخه منتشر شده بازی «فره ایزدی» از اواخر خرداد امسال از روی پلتفرمهای ایرانی برداشته شد تا نسخه بهروز شده آن، همزمان با انتشار در دیگر کشورها در ایران در دسترس علاقهمندان قرار بگیرد.
استودیو «بلو فیش»، تولیدکننده و ناشر بازیهای مستقل در استرالیاست که از سال 2008 فعالیت خودش را آغاز کرده است. اولین بازی این کمپانی «Qbism» بود که فهرست 10 پازل برتر در سراسر جهان با بیش از 350 هزار نصب قرار گرفت.
در خلاصه خط روایی بازی «فره ایزدی» آمده است که؛ «انسانها به کمک فره ایزدی به قدرت و دانش بالاتری دست پیدا کرده بودند، اما این طمع قدرت باعث گمراهی و نابودی آنها میشود. فره ایزدی از انسانها جداشده و در معرض نابودی توسط تاریکی قرار میگیرد. اما قهرمانانی پیدا میشوند که برای دفاع از روشنایی، در مقابل تاریکیها میایستند. قهرمانان و نور برای بقا به یکدیگر نیاز دارند.»
گفتنی است بازی «فره ایزدی» در سه بخش اکشن، هنری و موسیقی از نامزدهای هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران بود.
یک سال زندان برای عامل قاچاق «متری شیش و نیم»
پرونده مختومه شد؟
عامل اصلی انتشار نسخه قاچاق فیلم «متری شیش و نیم» شناسایی و به گفته سیدجمال ساداتیان تهیهکننده این فیلم به یک سال حبس محکوم شده است.
نوروز ۹۸ بود که «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی به اکران عمومی درآمد، حضورش در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و استقبال از آن در سینماهای مردمی نوید این را میداد که میتواند اتفاقی ویژه را در گیشه رقم بزند؛ همین هم شد. فیلم خیلی زود صدرنشین گیشه شد و تا پایان سال هم توانست عنوان «پرفروشترین» فیلم غیرکمدی سال را از آن خود کند.
نسخه قاچاق فیلم اما به ناگاه و در زمانی که هنوز نمایشش به پایان نرسیده بود، سر از فضای مجازی و حتی سوپرمارکتها و دستفروشان گوشه خیابان درآورد! نکته عجیب هم این بود که این نسخه همان نسخهای بود که برای بازبینی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارسال شده بود؛ با کیفیت پایینتر اما حاوی سکانسها و صحنههایی که برای رونمایی از فیلم در جشنواره، حذف شده بودند!
جدال و شکایت بازی ارشاد و تهیهکننده
همان زمان سیدجمال ساداتیان تهیهکننده «متری شیش و نیم» در برنامه رادیویی «سینما معیار» منبع اصلی انتشار غیرقانونی را پرسنل ارشاد خواند و عنوان کرد: «من یک درصد هم شک ندارم که فیلم ما از وزارت ارشاد به دست افراد شبکه قاچاق افتاده است. ما فیلممان را تاریخ زدیم که چه روزی و با چه منظوری به ارشاد دادیم که بعد دیدیم همان نسخه بیرون آمده است. من به ضرس قاطع معتقدم که مدیران و پرسنل وزارت ارشاد در محافل مینشینند و پز میدهند که ما نسخه بدون سانسور متری شیش و نیم را دیدهایم و بعد به آنها گفتهاند فیلم را بیاورید تا ما هم ببینیم و همین طور کپیهای فیلم در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است.»
ساداتیان اما به این گفتگو اکتفا نکرد و دست به شکایت رسمی از بانیان قاچاق نسخه بدون ممیزی «متری شیش و نیم» زد.
طرف دیگر این ماجرا اما وزارت ارشاد بود که برای اولینبار و صراحتاً در جریان قاچاق یک فیلم از جانب تهیهکنندهاش مقصر اعلام میشد. همین موضوع باعث شد، گفتگوی ساداتیان تبدیل به سرآغاز یک کشمکش میان سازمان سینمایی به نمایندگی از وزارت ارشاد با تهیهکننده «متری شیش و نیم» شود. کشمکشی که سرانجام باعث یک بدعت دیگر شد سازمان سینمایی باب شکایت از یک تهیهکننده را به دلیل آنچه آن را «هتک حیثیت» میخواند، باز و او را دادگاهی کرد.
سرانجام شکایت ساداتیان و سازمان سینمایی چه شد؟
از سال ۹۸ این پرونده مسکوت مانده بود. هر چند سال گذشته را میتوان سال «بیدار شدن غول قاچاق فیلمها» توصیف کرد اما نقطه اشتراک همه فیلمهای قاچاق شده دیگر از «رحمان ۱۴۰۰» تا «خانه پدری» موضعگیری ضمنی مسئولان سازمان سینمایی علیه پخشکنندگان و صاحبان فیلمها بود. «متری شیش و نیم» اما تنها پرونده در این زمینه بود که نه تنها عواملش مقصر اعلام نشدند که برعکس این عوامل بودند که صراحتاً ارشاد را مقصر دانستند.
پس از یکسال سیدجمال ساداتیان تهیهکننده «متری شیش و نیم» در پاسخی کوتاه به پیگیری خبرنگار مهر درباره نتیجه شکایت از بانیان قاچاق «متری شیش و نیم» از صدور حکم خبر داد و گفت: ما شخص اصلی را که فیلم را قاچاق کرده بود پیدا کردیم و براساس شکایت صورت گرفته او در حال حاضر به یک سال زندان محکوم شده است. همچنان هم منتظریم ببینیم که سرانجام اجرای این به کجا میرسد.
هرچند ساداتیان ترجیح داد درباره انتساب فرد متهم، به بدنه اداری ارشاد و یا سازمان سینمایی صحبتی نکند، اما آنچه هنوز در جریان پرونده پرحاشیه قاچاق «متری شیش و نیم» بیسرانجام مانده یا دست کم سرانجامش رسانهای نشده، نتیجه شکایت ارشاد از ساداتیان است؛ شکایتی که به نظر میرسد سکوت پیرامون آن، نشان از مختومه شدن پروندهاش دارد.
باقیمانده «پایتخت۶»؛ طلب مردم یا سیروس مقدم
«قسمتهای آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد…» این جملهای است که سیروس مقدم اولین بار ۱۲ فروردین امسال و همزمان با اعلام رسمی ناتمام ماندن داستان فصل ششم «پایتخت» به دلیل شیوع کرونا، وعدهاش را به علاقمندان سریال «پایتخت» داد.
مقدم در مصاحبهای که از طرف مرکز سیمافیلم برای رسانهها ارسال شد، بیان کرده بود «باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا جهانی شده و بسیاری از پروژههای سینمایی و تلویزیونی و سریالی در حال ساخت و تولید در ایران و جهان متوقف شده است. خانوادههای تیم پایتخت مثل دیگران، نگران فرزند، همسر، والدینشان و… هستند. هر تردد و تجمع با مورد و بیمورد به منزله شیوع و گسترش این بیماری است. بنابراین پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش خواهد شد و تنها قسمتهای آخر و فینال آن طلب مخاطبان از ما میباشد که انشاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت گِرد هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا… به محضر مردم عزیز تقدیم میکنند.» این وعده بعد از آن، یک بار دیگر در نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک هم تکرار شد و سیروس مقدم به نمایندگی از عوامل قول ساخت پایانبندی داستان در «۴ قسمت باقیمانده» را به مخاطبان داد. وعدهای که این بار مهدی فرجی مشاور پروژه هم در طرح و تأیید آن با سیروس مقدم همراه بود.
پاسخ مقدم به منتقدان: منتظر «پایان» باشید!
در همان نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک، کارگردان «پایتخت» هر بار در برابر سوالات و انتقادهای منتقدان نسبت به فیلمنامه، ساختار سریال، نقاط ضعف و ایرادات مرتبط با پرداخت شخصیتها قرار میگرفت، به این نکته اشاره میکرد که چون قصه کامل نبوده این انتقادات وجود دارد و اگر قصه با پخش قسمتهای باقیمانده کامل میشد دیگر چنین انتقاداتی هم وجود نداشت. در چنین شرایطی مهمترین اتفاق خبری در این برنامه که چندان هم سروشکل «نقدوبررسی» نداشت، مخابره وعده کارگردان «پایتخت ۶» برای ساخت پایانبندی سریال در ۴ قسمت دیگر بود.مقدم همچنین در آن نشست با اشاره به خط داستانی ادامه فیلمنامه که به دلیل کرونا امکان ساخت آن فراهم نشده بود هم گفت: «در این قصه بهتاش به تهران میآید و داستان فضای ورزشی دارد. همچنین قصه ارسطو ادامه پیدا میکند و حتی نقی و هما هم به دلایلی به تهران میآیند. با این حال به دلیل کرونا مسابقات فوتبال تعطیل و اعلام شد تجمعات هم ممنوع شده است. در اولین روزی که شرایط عادی برقرار شود تیم پایتخت قسمتهای پایانی را ضبط و نتیجهگیری را تقدیم مردم میکند.»
سکوت مدیران درباره ادامه «پایتخت ۶»
اما از همان تاریخ یعنی ۲۰ فروردین که این نشست نقد و بررسی از آنتن شبکه یک سیما پخش شد، هیچ گاه خبری درباره زمانبندی تولید، پیش تولید یا حتی نگارش چهار قسمت پایانی اعلام نشد.سیروس مقدم کارگردان و الهام غفوری تهیهکننده سریال سکوت پیشه کردند و هیچیک درباره ساخت چهار قسمت پایانی توضیحی به رسانهها ارائه نکردند. غیر از عوامل سازنده خود مدیران سیما هم طی این چند ماه حاضر به گفتگو نشدند و نسبت به پروژهای که مسیری غیر از سریالهای روتین تلویزیون برای تولید آن طی شده بود و هم از نظر هزینه تولید و هم از نظر میزان استقبال مخاطبان از مهمترین پروژههای سیما در سال جدید محسوب میشد، هیچ شفافسازیای نداشتند. سریالی که گفته میشود با بودجهای بیشتر از یک سریال روتین تلویزیون و از طریق اداره کل بازرگانی صداوسیما به تولید رسیده و حال کسی پاسخگوی مسئولیت «پایانبندی» آن نیست! شاید اگر خبری که چندی پیش مبنیبر حضور محسن تنابنده در فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی منتشر شد، نبود و به بهانه آن رسانهها پیگیر ساخت این چهار قسمت پایانی نمیشدند، باز هم هیچ خبری از طرف تیم تولید سریال هم نمیشد!
پایان «پایتخت ۶» منوط به قرارداد جدید!؟
بعد از اعلام حضور تنابنده در فیلم سینمایی «قهرمان» تردیدهای زیادی نسبت به تولید این سریال به وجود آمد که خبرگزاری مهر نیز در گزارش هفتگی حواشی سیما به آن اشاره کرد، تا اینکه بالاخره الهام غفوری روز گذشته در پاسخ به پیگیری رسانهها اعلام کرد «تا با تلویزیون قرارداد جدید نبندد نمیتواند درباره ساخت چهار قسمت پایانی سریال صحبت کند». صحبت غفوری را البته سیروس مقدم کارگردان سریال نیز تکمیل کرد و بر آن صحه گذاشت.
مقدم در گفتگویی که شب گذشته با رادیو تهران داشت فیلمنامه قبلی را از اساس رد کرد و خبر داد فیلمنامه دیگری با تفاهمنامه جدیدی برای دو یا سه قسمت باید ساخته شود و عنوان کرد؛ «صحبت بر سر یک تفاهمنامه است چون هنوز نه بده و بستانهای مالی تمام شده و نه حساب و کتاب و تسویه حساب اتفاق افتاده است.»
به تعهدی که داشتیم عمل کردیم!
نکته جالب اظهارات جدید مقدم آنجا است که برخلاف موضع قبلی خود مبنیبر طلبکار بودن به مخاطبان، گفته است: «به لحاظ تایمینگ و تعداد قسمت ما به تعهدی که داشتیم عمل کردیم. باید تفاهمنامهای اتفاق بیفتد که من در جریانم در حال مذاکره است. باید قصه جدیدی برای این قسمتها نوشته شود چون دیگر امکان و شرایط فیلمنامه قبلی برقرار نیست و باید فینال دیگری نوشته و فیلمبرداری شود و به عنوان طلب مردم به آنها داده شود. فیلمنامهای که ممکن است در ۲ تا سه قسمت باشد.»
پیش کشیدن بحث لزوم انعقاد تفاهمنامه یا به تعبیر صریحتر قرارداد مالی تازه برای ساخت ۴ قسمت پایانی «پایتخت ۶» نکتهای است که اواخر فروردین با عنوان «ادامه پایتخت ۶ با تعهد مالی جدید؟» آن را پیشبینی کرده و درباره آن نوشته بودیم: «سریال طبق قرارداد با بازرگانی صداوسیما تعهدی برای تولید ندارد و باید دید ادامه تولید این سریال از طریق شبکه یا سیمافیلم و به روش معمول خواهد بود یا با مذاکره اداره کل بازرگانی صداوسیما با رقم تکمیلی و به تعبیری متمم قرارداد به تولید میرسد.»
با توجه به پیگیری مهر از مرکز سیمافیلم، به دلیل تولید این سریال از طریق اداره کل بازرگانی، این مرکز مسئولیتی نسبت به «پایتخت ۶» ندارد و در حال حاضر پیگیریها از شبکه یک سیما و دیگر مسئولان مرتبط برای ساخت این چند قسمت ادامه دارد.
هنوز خبری از بلیتفروشی کنسرتها نیست
سامانههایی پر از خالی!
روز هفدهم خرداد ماه بود که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیهای از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا در پی درخواست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشایی سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی مشروط به رعایت دستورالعملهای بهداشتی، استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار از اول تیرماه خبر داد.
پس از انتشار این خبر که با واکنشهای بسیار متفاوتی از سوی هنرمندان عرصههای مختلف رو به رو شد، این شرایط پیشبینی میشد که در حوزه برگزاری کنسرتها، شاهد استقبال هنرمندان و خوانندگانی باشیم که از چندین روز قبل از اعلام بازگشایی سالنهای کنسرت، در صفحههای شخصی خود از آرزوها و علاقهمندیهای خود برای بازگشایی سالنها سخن میگفتند.
کما اینکه بسیاری از این هنرمندان نیز گویا میدانستند که بازگشایی کنسرتها از اول تیرماه قطعی است. اما تا لحظه انتشار این گزارش ماجرا به گونهای پیش رفته که هنوز هیچ نامی از گروه یا خوانندهای در سامانههای رسمی فروش اینترنتی بلیت کنسرتها ثبت نشده و هنوز مشخص نیست که اولین اجرای کنسرت موسیقی پسا کرونایی متعلق به چه گروه یا هنرمندی خواهد بود.
با توجه به اینکه معمولاً تهیهکنندگان و کنسرتگذاران از مدتها قبل نسبت به برنامهریزی و زمانبندی خوانندهها و گروههای تحت حمایت خود در سالنهای بزرگ برگزاری کنسرت اقدام میکنند و حتی بسیاری از آنها از یک ماه قبل از برپایی کنسرت نسبت به اطلاع رسانی برنامههای در سامانهها کارهایی را انجام میدهند، بنابراین خالی ماندن سامانهها از اسامی پولساز موسیقی پاپ موضوعی قابل توجه است که میتواند از جهاتی موردبررسی قرار گیرد. کما اینکه برخی از شنیدهها حاکی از آن است که تعدادی از خوانندگان و هنرمندان شناخته شده برای برگزاری کنسرت پیش قدم شدهاند اما گویا ماجرای پنجاه درصد ظرفیت سالنها و طبیعتاً کاهش میزان سود اقتصادی برنامهها کمی آنها را برای برپایی کنسرت در این شرایط کرونایی دچار تردید کرده است.
موضوع بازگشایی سالنهای کنسرت یکی از مباحث مهم ماههای اخیر موسیقی کشورمان در ماههای اخیر بوده که طی آن هم مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم تهیهکنندگان و هم خوانندگان درباره آن اظهارنظرات گوناگونی داشته و بارها و بارها از تمایل و علاقهمندیهای خود برای حضور در کنسرتها سخن گفته بودند. شرایطی که با خالی ماندن سامانههای فروش بلیت کنسرت ماجرای برگزاری کنسرتها در دوران کرونایی را با ابهاماتی مواجه ساخته است و باید دید در چند روز آینده باقی مانده به اول تیرماه آیا تمایلی برای برگزاری کنسرت توسط گروهها و تهیهکنندگان به وجود میآید.
گرچه موضوع برنامهریزی برای کنسرت دربرگیرنده پیچیدگیها و موارد بسیار متعددی در نظام اقتصاد موسیقی کشورمان است، اما خالی بودن سامانههای اینترنتی فروش بلیت و عدم آگاهی مخاطبان و رسانهها از چرایی این ماجرا بعد از اعلام مجوز بازگشایی کنسرتها یک نکته را میتواند مورد تمرکز قرار دهد و آن ایجاد سامانهای برای معرفی مجوزهای صادر شده برای کنسرتها در دفتر موسیقی وزارت ارشاد همچون سامانه صدور مجوز آلبومها، تک آهنگها و ترانههاست که میتواند تا حدی روشنگریهایی را در این چارچوب ایجاد کند.
تدارک بیش از ۳ هزار دقیقه پویانمایی برای تابستان
نشست خبری محمدرحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا درباره تولیدات جدید انیمیشن برای پخش در شبکههای سیما امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه برگزار شد.
لیوانی در ابتدای این نشست بیان کرد: آخرین بسته تولیدات ما در نوروز ۹۹ از شبکهها پخش شد و حدود ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان برنامه پویانمایی جدید قرار است به تدریج در تابستان از شبکههای سیما پخش شود. وی با اشاره به بخشی از تولیدات جدید مرکز صبا عنوان کرد: سری جدید «مهد کودک حیوانات» در ۱۳ قسمت، برنامه جدید «قاصدکها» برای اولین بار برای خردسالان در ۳۱۲ قسمت پخش میشود. در بهمن ۹۸ مجموعه پویانمایی «چیا» رونمایی شد که به صورت ۴k بود و برای تابستان امسال ۱۳ قسمت تازه آن آماده پخش شده است. نگاه ما از مخاطب داخلی به مخاطب بینالمللی گسترش پیدا کرده است و به همین دلیل سراغ مجموعههای باکیفیت رفتهایم. امسال تولید دومین مجموعه ۴k هم آغاز میشود. لیوانی اضافه کرد: «نقاش کوچولو» در ۲۶ قسمت، آخرین مجموعه از «مهارتهای زندگی» نیز تولید شده است، «آقا معلم و بچهها» در ۱۳ قسمت، «خروس و روباه زیرک» در ۱۳ قسمت، «شکرستان» در ۱۳ قسمت جدید، «تندر یوز ایرانی» در ۱۳ قسمت، مجموعه علمی جدیدی با نام «فرایند» داریم که برای اولین بار تولید میشود. «شکرستان» در تایم دو دقیقهای با موضوعات فرهنگسازی به شکل مستقل از سریال آن نیز آماده شده است. مجموع این آثار ۳۱۰۰ دقیقه است که در اختیار شبکهها قرار میگیرد. رییس مرکز صبا در ادامه درباره تولید در شرایط کرونایی گفت: تولیدکنندگان پویانمایی که با صداوسیما همکاری نزدیکی دارند نوعی همفکری داشتند و بلافاصله بعد از آغاز و انتشار ویروس کرونا تولیدات را از شرکتها به خانههای تولیدکنندگان منتقل کرده و با پلتفرمها و برنامهریزیها هنرمندان را به خانهها بردند. با توجه به اینکه تولید پویانمایی به صورت رایانهای انجام میشود این کار به راحتی انجام گرفت. به این ترتیب بهار ۹۹ یکی از پرکارترین بهارهای تولید در کشور بوده است و امسال از پنجم فروردین کار تولید شروع شد.
کرونا اخلالی در کار انیمیشنسازی بهوجود نیاورد
امیر سحرخیز کارگردان و تهیهکننده انیمیشن «چیا» در ادامه گفت: همانطور که میدانید بسیاری از پروژهها با ویروس کرونا ناتمام ماند اما انیمیشن در هر موقعیت ویژهای علاوهبر اینکه میتواند نقش مهم ایفا کند خودش هم بدون اخلال و مشکل میتواند تولیدش ادامه یابد.
وی اضافه کرد: امسال خیلی از نیروها به خانهها منتقل شدند و شرایط قرنطینه هم رعایت شد. زیرساختها و نیازهایی هم در این زمینه وجود دارد که اگر فراهم شود، سرعت تولید بالا میرود. به طور مثال وقتی همه در حال کار در خانه هستند با پهنای باند و سرعت اینترنت بالاتر میتوان به بهرهوری افراد کمک کرد. انیمیشن چاه نفتی است که هنوز آنچنان از آن بهره گرفته نشده است ولی در چنین موقعیتهای از آن به خوبی استفاده شده است. لیوانی نیز درباره ساختارهای جدید اظهار کرد: پویانمایی یکی از حوزههایی است که به سرعت میتواند خود را به فناوریهای روز برساند. فریم به فریم این تولیدات باید دانش فنیاش به دست بیاید و بعد بر این اساس تولیدات آغاز شود. حجم دادهها در فاصله تولید کار از sd تا ۴k حدود ۱۶ برابر میشود. وی ادامه داد: سال گذشته با معاون سیما اولین مجموعه ۴k رونمایی شد و حالا قرار است این مجموعهها ادامهدار باشد. تولیدکنندگان دایم گلایه داشتند که مجموعههای باکیفیت تولید میکنند اما اینگونه پخش نمیشود اما الان این نوید را میدهیم که تولیدات به همان شکل که تولید میشود روی آنتن میرود.در ادامه صالحی مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما با اشاره به شبکه تهران یواچاف که تولیدات ۴k پخش میکند خبر داد: فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است.
وی اضافه کرد: خواهشم این است که تولیدات به صورت ۴k باشد. اولین مجموعهای که داریم مجموعه چیا است و خیلی خوشحالیم شروع کار با تولیدات ایرانی است.
دلیل جای خالی پویانمایی در نظرسنجیهای سیما
لیوانی در ادامه درباره طرحهای جدید و اینکه چرا تولیدات پویانمایی در نظرسنجیهای صداوسیما سهمی ندارند، گفت: برنامه پنج ساله معاونت سیما از سال ۹۵ آغاز شده است که محور اغلب برنامهها توسعه کیفی است و در صبا هم توسعه کمی و هم کیفی دیده شده است. یک برنامهریزی محتوایی هم ابلاغ شده است که از طریق طرح و برنامه سیما ابلاغ شده است و شبکهها موظف هستند برنامه سازی کنند. این دغدغه خود ما هم هست اما نظرسنجی از خردسالان و کودکان کار مشکلی است و در این حوزه بیشتر باید سراغ پدر و مادر رفت.
وی افزود: مثلاً نظرسنجی بزرگسال به راحتی انجام میشود. با این حال شبکههایی که برنامهها را پخش میکنند و گروههای کارشناسی این ارزیابی را به ما میدهند. طبق همین ارزیابیها من قول دادهام که برنامههای ضعیف که زیر ۴۰ درصد مخاطب داشتهاند ادامه نیابد و یا برنامههای خنثی حذف شود. زمانی شبکهها چندان رغبت نداشتند که تولیدات داخلی را پخش کنند اما الان اینگونه نیست.وی درباره توجه به موضوعات مرتبط با سلامت نیز عنوان کرد: سلامت یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی پیگیری میشود و در منظومه سازمان هم وجود دارد. لیوانی در بخشی دیگر گفت: ما ادعا داریم که کار ضعیف پویانمایی نداریم و کار خنثی هم تولید نمیکنیم و در یک دو سال اخیر با ارتقای کیفیت مواجه بودهایم.
وی اضافه کرد: پویانمایی از حوزههایی است که میتواند اقتصاد خود را مستقل و خودکفا کند. اگر این حوزه فعال شود موجب رونق تولید پویانمایی میشود.ما با تولید پویانمایی در دنیا فاصلهای نداریم.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78411
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78412
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78413
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78414
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78415
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4296/19728/78416
|
عناوین این صفحه
- دو زن برنده جایزه میفا 2020
- بازی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» بینالمللی میشود
- پرونده مختومه شد؟
- باقیمانده «پایتخت۶»؛ طلب مردم یا سیروس مقدم
- سامانههایی پر از خالی!
- تدارک بیش از ۳ هزار دقیقه پویانمایی برای تابستان