|
شهسوار دروغین ایمان فرقهگراست
تقابل آگاممنون، ابراهیم و قابیل
پس از سهقسمت از پرونده نقد کتاب «ترس و لرز» سورن کییر کگور فیلسوف موحد و وجودگرای دانمارکی، امروز چهارمین و آخرین قسمت اینپرونده را منتشر میکنیم. کتاب «ترس و لرز» همانطور که میدانیم درباره تحیّر کییر کگور از اقدام حضرت ابراهیم (ع) برای قربانیکردن پسر اسماعیل یا به قول او اسحاق است.
در ادامه مشروح پرونده نقد کتاب «ترس و لرز» را از نظر میگذرانیم؛
* ۱- دیدن مساله در ساحت اخلاق
مساله یکم بخش «مسائل» کتاب «ترس و لرز»، با اینتوضیح شروع میشود که امر اخلاقی، بنفسه کلی است و به مثابه کلی به هرکس اطلاقپذیر است. در اینساحت، یعنی ساحت اخلاقی همین که فرد فردیتش را در مقابل کلی مطالبه کند، معصیت کرده و فقط با قبول گناه میتواند از نو با کلی آشتی کند. دقت داریم که در اینموضع نگاه مسیحی کاتولیکی جاری است. به هرحال کییر کگور میگوید در ساحت امر اخلاقی، میل به مطالبه فردیت، باعث میشود انسان احساس کند به وسوسه گرفتار شده است. البته به نظر میرسد کییر کگور باز هم دارد از منظر عرفان و تناقض ایمان به مساله نگاه میکند که معتقد است اگر فرد خودش را ببیند، گناه کرده است. چون وقتی در ساحت ایمان بحث میکند، فردگرایی را میستاید و در توضیح فردگرایی موردنظرش میگوید ایمان دقیقا همین پارادوکس است که طبق آن، فرد برتر از کلی است و اگر اینگونه نباشد ابراهیم خاسر است.
کییر کگور معتقد است اگر فضیلت اخلاقی از همه چیز برتر باشد، دیگر به مقولاتی جز فلسفه یونان یا مقولاتی که منطقا از آنها استخراج میشود، نیاز نداریم. بنابراین او فرض برتر بودن فضیلت اخلاقی را رد میکند و توضیح بعدیاش در روشنتر کردن بحث این است که ایمان دقیقا همین پارادوکس است که فرد به مثابه جزئی، بزرگتر از کلی است. او در نوشتههایش اینافزوده را هم دارد که با وجود تاکیدش بر درک روشن و نه کلیشهای از ایمان، وضعیت ایمانِ پارادوکسیکال، همیشه برای اندیشه دسترسناپذیر خواهد بود. دوباره هم میافزاید که اگر چنین نباشد، ابراهیم خاسر است. برای هر دو باری هم که به خسران ابراهیم اشاره کرده، میگوید «هرگز ایمان در جهان وجود نداشت است، زیرا همیشه وجود داشته است.» توجه داریم که اینجا بحث زمان و عدم قرار گرفتن ایمان در قالب آن مطرح است.
کییر کگور در بحث تقابل اخلاق و پارادوکس ایمان، میگوید از دیدگاه اخلاقی، رابطه ابراهیم با اسحاق در اینحکم بیان میشود که پدر باید پسرش را دوست داشته باشد. اما اینرابطه اخلاقی در مقابل رابطه مطلق با خدا به مرتبهای نسبی تنزل یافته است.
در زمینه فردگراییِ کییر کگور، ایمانْ اینپارادوکس است که درونبود، برتر از برودنبود؛ و عدد فرد برتر از عدد زوج است. او میگوید پارادوکس ایمان، واسطهپذیر نیست چون دقیقا بر اینواقعیت استوار است که فرد فقط فرد است. او میگوید فرد یا با پذیرش بار پارادوکس، شهسوار ایمان میشود یا هرگز شهسوار ایمان نخواهد شد. در این وادیها هم، همراهی، مطلقا نامتصور است و فقط خود فرد است که میتواند هر تبیین دقیقتری از ماجرای اسحاق را برای خود فراهم کند. در ادامه بحث، کشف ایمان متکی به خود فرد است. یعنی فرد هرگز نمیتواند به وسیله دیگران از حقانیت اینتبیین اطمینان حاصل کند. بلکه باید حقانیت آن را خودش به مثابه فرد پیدا کند. در اینجای بحث باید اینجمله مهم کییر کگور را هم ذکر کنیم که «فرد فقط به مثابه فرد شهسوار ایمان خواهد شد.» او پارادوکسی را که فرد درگیر آن است و نمیتواند برای دیگران توضیحش دهد، اینگونه تشریح کرده است: «ایمان از یک سو بیان اعلا درجه خودپرستی است (انجام آن کار شنیع به خاطر خود) و از سوی دیگر بیان مطلقترین ایثار است (انجام آن به خاطر خدا). ایمان نمیتواند از طریق واسطه به کلی تبدیل شود، زیرا با این کار نابود میشود.»
۱-۱-تقابل ابراهیم و قابیل
یکی از مقایسههای «ترس و لرز» در ادامه همینبحث است که کییر کگور در آن، میگوید ابراهیم (ع) و قابیل یکسان نیستند چون همانطور که میدانیم قابیل مقداری از گندمهای پلاسیده و بد خود را برای قربانی آورد اما هابیل چاقترین گوسفند گله خود (و قربانی هابیل توسط خداوند پذیرفته شد) و ابراهیم هم عزیزترین چیز زندگیاش یعنی پسر خود را به قربانگاه آورد. بنابراین منظور کییر کگور این است که سختی کار شهسوار ایمان، در این است که باید چیزی را که برایش عزیز است، قربانی کند. البته حضرت ابراهیم (ع) با مقوله قربانیِ هابیل و قابیل تفاوت مهمی دارد که کییر کگور به آن توجه نکرده است. خدا از هابیل و قابیل خواست به انتخاب خود، قربانی بیاورند اما به ابراهیم امر شد که قربانی مشخصی به خدا پیشکش کند که همان پسرش بود.
کییر کگور با اشاره دوباره به متن انجیل لوقا میگوید قهرمان ایمان، هیچ بیانی از کلی (به مثابه اخلاقی) پیدا نمیکند که قادر به نجاتش باشد و هنگامی که کلیسا اینقربانی را از یکی از پیروان خود طلب کند، فقط با قهرمان تراژدی روبرو میشویم. کییر کگور در حالی که کلیسا را از اندیشه دولت متمایز نمیداند، بر اینمطلب صحه میگذارد که حداکثر هنر کلیسا این است که در اینزمینه، قهرمان تراژدی را تحویل جامعه میدهد نه قهرمان ایمان را. کییر کگور میگوید کلیسا و دیگران، معمولا از نقل متونی مثل اینبخش از انجیل لوقا پرهیز میکنند. از نظر او کسانی که جرئت اشاره به چنین متونی را ندارند، جزئت اشاره به حضرت ابراهیم (ع) را هم نخواهند داشت.
۱-۲ بحث تکلیف و نتیجه
اینفیلسوف دانمارکی حرف مهم دیگری هم دارد که میتوان آن را معادل اینجمله دانست که «ما مکلف به انجام تکلیف هستیم و نتیجه اهمیتی ندارد.» او میگوید از زمان خلقت عالم، نتیجه امری است که بهطور عادی و عادتا، آخر آمده است و اگر شخص باید بهدرستی چیزی از اعمال بزرگ بیاموزد، باید دقیقا به آغاز کار توجه کند. او همچنین میگوید چیزی که انسان را بزرگ میکند، کاری است که انجام میدهد نه اتفاقی که برایش میافتد و بیگمان هیچکس بهخاطر بردن جایزه بزرگ بختآزمایی، بزرگ نخواهد شد.
کییر کگور مطالب مربوط به مساله دومِ بخش «مسائل» را با ایننتیجهگیری به پایان میبرد که وظیفه مطلقی مقابل خداوند وجود دارد اما پیش از ایننتیجهگیری ۳ حالت را متصور میشود: ۱- یا وظیفه مطلقی مقابل خدا وجود دارد، ۲- یا ایمان هرگز وجود نداشته زیرا همیشه وجود داشته و به تعبیر دیگر ابراهیم خاسر است و یا ۳- باید قطعه نقلشده از فصل چهاردهم انجیل لوقا را به شیوه همان مفسران فرهیخته (یعنی همعصران و اهالی کلیسای زمان کییر کگور) تفسیر کرد.
* ۲- قهرمانهای تراژدی و ایمان
نویسنده کتاب «ترس و لرز» معتقد است حضرت ابراهیم (ع) نه قهرمان ساحت زیباشناختی است نه قهرمان تراژدی. او نه در دایره زیباشناسی و نه در دایره تراژدی؛ بلکه در دایره ایمان جا دارد. ابراهیم در دایره زیباشناسی جا ندارد چون کاری که برای قربانیکردن پسرش انجام میدهد، از نظر زیباییشناسی یک رسوایی است. در دایره تراژدی هم قرار ندارد چون کارش خارج از ساحت اخلاق است که قهرمان تراژدی به آن پایبند است. اگر به تفاوت مفاهیم امر زیبا و امر والا در فلسفه زیباشناسی توجه داشته باشیم، میتوانیم اینبخش از رساله «ترس و لرز» را مد نظر قرار دهیم که کییر کگور در آن میگوید «ای کاش زیباشناسی یکبار هم که شده از نقطهای که سالها قبل کارش را با این والایی موهوم تمام کرده بود آغاز میکرد. با این کار مستقیما به نفع مذهب کار میکرد زیرا مذهب تنها قدرتی است که میتواند زیباشناسی را از نزاعش با اخلاق نجات دهد.» پس از نظر کییر کگور زیباییشناسی و اخلاق در جنگ و جدل هستند و مذهب یا همان ایمان است که میتوان راهگشایشان باشد. اینفیلسوف در صفحه ۷۴ کتاب که مربوط به بخش «مسائل» است، میگوید ایمان هیجانی زیباشناختی نیست بلکه بسی عالیتر است. و اضافه میکند که ایمان غریزه بیواسطه قلب نیست بلکه پارادوکس زندگی است.
کییر کگور در فرازهایی از رساله خود، آگاممنون را بهعنوان قهرمان تراژدی با ابراهیم (ع) بهعنوان قهرمان ایمان مقایسه میکند. او میگوید میتواند قهرمان تراژدی را درک کند اما همانطور که گفتیم، نمیتواند ابراهیم (ع) را درک کند. پیش از آن هم که به اینجای بحث برسد، به این نتیجه رسیده که ابراهیم برای رفتن به محدوده ایمان، امر اخلاقی را زیر پا، یا بهتر بگوییم پشت سر گذاشت.
او با در نظر گرفتن مطالبی که درباره امر محال گفتیم، مینویسد «ابراهیم نماینده ایمان است، و ایمان بیان راستینش را در او مییابد که زندگیاش نهفقط پارادوکسیکالترین زندگی قابل تصور است، بلکه چنان پارادوکسیکال است که اصلا قابل تصور نیست. ابراهیم به لطف محال عمل میکند، زیرا اینکه او به مثابه فرد برتر از کلی است دقیقا همان محال است. این پارادوکس پذیرای وساطت نیست، زیرا همین که ابراهیم برای وساطت بکوشد باید بپذیرد که به وسوسه دچار شده است.» (صفحه ۸۴) کییر کگور در موضعگیری صریحی، تفاوت آشکار قهرمان تراژدی و قهرمان ایمان را در این میداند که اولی در حوزه اخلاق باقی میماند؛ یعنی همانحوزهای که قهرمان ایمان از آن عبور میکند و پشت سرش میگذارد. در بحث مربوط به قهرمان تراژدی، سخنی از تعلیق غایبشناختی اخلاق در میان نیست و نمیتواند در میان باشد اما در مورد حضرت ابراهیم (ع)، کییر کگور معتقد است که بحث کاملا متفاوت است و او با عمل خود، از حوزه اخلاق، فراتر رفته است.
در برشماری تفاوتهای قهرمان تراژدی و ایمان، مساله فردگرایی هم مطرح است؛ به اینترتیب که در حالیکه فضیلت قهرمان تراژدی در فضیلت اخلاقی اوست، عظمت ابراهیم به واسطه فضیلتی کاملا شخصی است. کییر کگور در ادامه، موضوعی را مطرح میکند که احتمالا منظورش این است که حضرت ابراهیم ممسوس(ع) فی ذات الله است و با خدا، یکی شده است: «پس چرا ابراهیم چنین میکند؟ به خاطر خدا، و به خاطر خودش و این دو مطلقا یکساناند.» (صفحه ۸۷) در اینجا سه مفهوم مطرح است: وسوسه، اخلاق و تکلیف. کییر کگور معتقد است وسوسه همان اخلاق است که ابراهیم را از عمل به خواست خدا باز میدارد و تکلیف دقیقا بیان خواست خداست. با بیان اینمطالب، اشاره میشود که قهرمان تراژدی وارد رابطه شخصی با خدا نمیشود. یعنی احتمالا ممسوس نمیشود اما همانطور که دیدیم، از نظر کییر کگور، قهرمان ایمان با خداوند یکی میشود و جزئی از کلِ اوست.
درباره فردیت در شهسوار ایمان و در قهرمان تراژدی، باید اینتوضیح را بین نوشتههای کییر کگور یادآوری کنیم که قهرمان تراژدی از خویشتن میگذرد تا کلی را بیان کند؛ اما شهسوار ایمان از کلی میگذرد تا فرد شود.
در مورد آگاممنون که باید دخترش ایفیژنی را قربانی کند، آرزو و وظیفه رو در روی یکدیگر قرار دارند. اما برای شهسوار ایمان یعنی ابراهیم، آرزو و وظیفه یکسان هستند و او باید از هر دو دست بکشد. قهرمان تراژدی در یک چیز واحد، امر اخلاقی را بهخاطر غایتی دیگر نقض می کند اما در انجام اینعمل، از سوی کلی حمایت میشود؛ اتفاقی که درباره شهسوار ایمان نمیافتد.
کییر کگور معتقد است قهرمان تراژدی حداقل، پایان ماجرا را میداند اما ابراهیم اینچنین نیست. آگاممنون و دخترش ایفیژنی در نهایت در یک تفاهم نیکو با هم قرار میگیرند. پس آگاممنون که حرکت ترک نامتناهی را مثل ابراهیم انجام نداده، یک قهرمان ایمان نیست.
در جمعبندی بحث تقابل قهرمان تراژدی با قهرمان ایمان، کییر کگور میگوید اصرار بر پدر ایمان خواندنِ ابراهیم و سخنگفتن از او با کسانی که جز به کلمات علاقه ندارند (احتمالا منظورش فلاسفه یا افراد لفّاظ است) ابلهانه است. انسان میتواند به نیروی خویش به یک قهرمان تراژدی تبدیل شود اما نه به یک شهسوار ایمان. و او در ادامه همانطور که پیشتر گفتهایم، ایمان را یک معجزه میخواند که البته هیچکس از آن محروم نیست.
نگران مالیات نباشید
ورود بخش خصوصی گردشگری به بازار بورس
محمدحسین عسکرپور مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره بر اهمیت بازار سرمایه و لزوم حضور بخش خصوصی صنعت گردشگری در بازار بورس به خبرنگار مهر گفت: موضوع بورس برای صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در این صنعت پیشران بخش خدمات کشور نوپاست. انتظار میرود با ورود عدهای از صاحبان سرمایه پیشران در این صنعت به بازار سرمایه زمینه ورود دیگر عرضه کنندگان خدمات گردشگری در این بازار فراهم شود.
وی ادامه داد: قطعاً تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت زیر ساختهای صنعت گردشگری از طریق بازار سرمایه دارای مزایای فراوانی است. علاوه بر مزایایی از قبیل شفافیت، کارایی و بهبود عملکرد میتوان به سهولت تأمین منابع نسبت تسهیلات بانکی به دلیل عدم نیاز به وثایق مختلف جهت ضمانت تسهیلات بانکی اشاره کرد.
مزایای حضور بخش خصوصی گردشگری در بورس
عسکر پور افزود: از دیگر مزایای بازار سرمایه برای صنعت گردشگری به روز رسانی خودکار ارزش داراییهای این بخش است. خرید و فروش سهام در بازار بورس همانند سایر بازارها دارای دو بخش مهم عرضه و تقاضا است و کارکرد اقتصادی این دو بخش موجب بروز رسانی ارزش واقعی شرکتها با توجه به وضعیت روز صنعت گردشگری میشود.
وی تصریح کرد: صاحبان سرمایه در بخشهای مختلف صنعت گردشگری میتوانند مالکیت و یا منافع خود را پس احراز شرایط عمومی و اختصاصی در سازمان بورس و اوراق بهادار بهصورت سهام عرضه و منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند.
وی با تاکید بر اهمیت بازار بورس در تأمین منابع برای بخش خصوصی گفت: مثلاً مجموعههای هتلداری میتوانند بخشی از منافع و یا مالکیت موجودشان را در بازار بورس عرضه کنند و منابع مورد نیاز جهت طرحهای توسعهای و یا پروژههای جدیدشان را تأمین کنند.
وی در خصوص ورود هلدینگهای گردشگری به بازار بورس گفت: شرکتهای بزرگ که بهصورت زنجیرهای یا هلدینگ اداره میشوند امکان بیشتری جهت ورود به این بازار را دارند. شرکتهای سرمایه گذاری کوچکتر هم میتوانند با تشکیل هلدینگ در قالب برندهای مختلف فعال شده و بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند.
عسکر پور با اشاره بر اینکه چرا تعداد شرکتهای گردشگری فعال در بازار سرمایه کشور اندک است ادامه داد: صرف نظر از وضعیت فعلی صنعت گردشگری که شدیداً تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا است در ۳ عامل عملکرد بخش دولتی در هدایت بخش خصوصی به بازار سرمایه، نوع نگرش عرضه کنندگان خدمات گردشگری و نگرانیهای مالیاتی خلاصه میشود.
وی افزود: در سال جاری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را در راستای هدایت عرضه کنندگان خدمات گردشگری به بازار بورس آغاز کرده و ابهامات و نگرانیهای صاحبان سرمایه این صنعت را به کمک مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار پاسخ داده است.
رفع نگرانی مالیاتی
مدیرکل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نگرش سنتی و عدم تمایل به شراکت و نگرانی از محدود شدن اختیارات به تبع عدم تمایل به ورود توسط برخی از عرضه کنندگان این بخش مشهود است که باید همزمان با پیشگام شدن شرکتهای پیشران این صنعت در بازار بورس، در حوزه اطلاع رسانی جهت شفافیت و رفع ابهامات این موضوع هم کار شود.
وی ادامه داد: در خصوص نگرانیهای مالیاتی ارائه این مطلب به تمامی عرضه کنندگان و صاحبان سرمایه ضروری است که ابتدا پس از پذیرفته شدن شرکتها در بازار بورس مشمول ۱۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد موضوع ماده ۱۴۳ قانون مالیاتهای مستقیم میشوند سپس در بخشنامهای که در راستای پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تیر ماه سال جاری به کلیه ادارات امور مالیاتی ابلاغ شده است آمده است؛ شرکتهایی که با ارائه صورتهای مالی و پرداخت مالیات در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه میشوند، سازمان امور مالیاتی پس از پذیرش آنها در بازار سرمایه متعرض حسابهای سنوات گذشته آنها نمیشود.
عسکر پور گفت: امید است با اقتصادیتر شدن تأسیسات گردشگری و رفع موانع موجود در این صنعت بتوان از حداکثر پتانسیل این صنعت در راستای اشتغالزایی و افزایش تولید ناخالص ملی بهره ببریم.
غیبت پروژههای گردشگری در فهرست اقتصاد مقاومتی
مدیر کل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی همچنین درباره عدم حضور پروژههای گردشگری در فهرست پروژههای اقتصاد مقاومتی گفت: پروژههای اقتصاد مقاومتی از سال ۹۴ شروع شد و پروژههای سازمان میراث فرهنگی وقت در این فهرست لحاظ شده بود که همه آنها نیز طبق برنامه پیش رفت. در واقع موضوع صنایع دستی و گردشگری از سال ۹۴ تا ۹۸ در فهرست پروژههای اقتصاد مقاومتی قرار داشت و تعهدی که این وزارتخانه در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله در حوزه جذب توریست، توسعه زیرساختهای اقامتی و افزایش ظرفیتهای هتلی داشت را انجام داد در این مدت ۱۵۶۷ ریز پروژه تعریف شده بود. همچنین برای سال ۹۹ نیز با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه انجام شده است.
وی با بیان اینکه برای پروژههای اقتصاد مقاومتی ردیف اعتباری جداگانهای در نظر گرفته نشده است گفت: وزارتخانه با اولویت دادن به تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژهها از محل ردیفهای بودجه سنواتی تکالیف خود را تا پایان سال ۹۸ انجام داده است.
عسگرپور گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وظیفه ساخت و اداره هتل و مراکز اقامتی و تفریحی را نداشته و نقش برنامه ریزی و هدایتگری بخش خصوصی را عهده داراست. این وزارتخانه با حمایتهایی نظیر اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش خصوصی سعی میکند زیرساختهای مورد نیاز گردشگران را تأمین کند.
عسگرپور درباره اینکه چرا با وجود پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی هیچ پروژهای در فهرست ۸۳ تایی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۹ قرار نگرفته است گفت: به دلیل اینکه این وزارتخانه به تعهداتش عمل کرده و از طرفی این برنامه یکساله نبوده سازمان برنامه و بودجه پروژههای این وزارتخانه را لحاظ نکرده باشد، با این وجود ما همچنان پیگیر اضافه شدن به این فهرست هستیم.
اخبار
فرار از خانه، تبدیل به فرار به شبکههای اجتماعی شده است
مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه مهمان برنامه تلویزیونی چاپ اول شبکه خبر یکشنبه ۱۲ مردادماه بود. او در خصوص شبکههای اجتماعی، مزایا و معایب آن و شبکه اجتماعی جدید لایکی صحبت کرد. در زیر صحبتهای او را میخوانید:او در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به خطراتی که شبکههای اجتماعی در کودکان و نوجوانان میتواند ایجاد کند، گفت: میخواهم صحبتهایم را با یک سوال آغاز کنم؛ سالها قبل یک آسیب اجتماعی در کشورمان وجود داشت به نام فرار از خانه. این موضوع مساله بسیار مهمی برای خانوادهها بود و گاهاً با چالشهای جدی در این زمینه مواجه میشدیم؛ حال امروز باید ببینیم که پاسخ پدر و مادرها در برابر این گزاره که «فرزندانتان به شبکههای اجتماعی فرار میکنند»، چیست؟ در حقیقت، در خانه هستند اما به این شبکهها فرار میکنند. در کلیپی که پخش کردید به شبکه لایکی اشاره شد؛ نمیخواهم عضویت در این شبکه را ترغیب کنم اما اگر نیمهشبی به آن مراجعه کنید کودکان کم سن و سالی را میبینید که در وضعیت نامناسبی حرفهایی میزنند و فعالیت خاصی دارند که اصلاً زیبنده فرهنگ ما نیست. وی با اشاره بر اینکه والدین نظارت کمی بر فعالیت مجازی فرزندان خود دارند افزود: در حقیقت میخواهم بگویم که موضوع فرار از خانه هنوز هم برای ما ضدارزش است اما در خانههایمان این فرار رخ میدهد. متأسفانه بعضی پدر و مادرها دوست دارند که شیک باشند و افراد مدرنی به نظر بیایند به همین دلیل یک سری فضاها و آزادیهایی را بیش از اندازه برای فرزندان درنظر میگیرند؛ این فضا مخرب است و والدین هم نظارتی ندارند بنابراین اتفاقاتی که رخ میدهد خیلی ناگوار است. واقعاً دردناک است که از بچههایمان بپرسیم که میخواهید چه کاره شوید و در پاسخ بگویند میخواهیم اینفلوئنسر یا سلبریتی لایکی شویم. گزارشی را میخواندم که در آن بچهای شش ساله به دوست هفتسالهاش توصیه میکرد لایکی نصب کن. رئیس فرهنگسرای رسانه به زنگ خطری که چند سال پیش در این حوزه به صدا درآمد اشاره کرد و گفت: خاطرم هست چند سال پیش بچههای دهه هشتادی میتینگی جلوی یکی از پاساژهای بزرگ تهران برگزار کردند. این اتفاق مانند خیلی دیگر از اتفاقات اجتماعی چند ساعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما به نظرم آن اتفاق زنگ خطری بود. نه از این جهت که بخواهیم همه چیز را با نگاه منفی نگاه کنیم از این جهت که قابلیتهای این بچهها با نسلهای ما تفاوتهای زیادی دارد و آنان همدیگر را پیدا کردند. اکنون اگر وارد لایکی شوید آدم بزرگ نمیبینید. محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا امکان نظارت والدین بر مصرف اینترنت کودکان وجود دارد یا خیر، گفت: به نظرم امکان این موضوع در کشورمان وجود دارد اما فرهنگش را نداریم. خیلی از این اپلیکیشنها نیز قابلیت کنترل دارد. حتی برای بچهای که تازه با گوگل آشنا شده است میتوانید محدودیت سنی تعریف کنید. این روزها صحبت از سواد رسانهای زیاد میشود اما به نظرم باید به تربیت رسانهای فکر کنیم. همانطور که پدر و مادرهای امروزی بر تربیت غذایی کودکانشان حساس هستند در این شئون نیز باید حساس باشند. چیزی که من در لایکی میبینیم وندالیسم یا آنارشیسم است. البته نمیخواهیم وجوه سرگرمی در خانوادهها را کتمان کنیم؛ هر خانوادهای باید شادی داشته باشد اما یک اما بزرگ وجود دارد و آن هم این است که کجا و چگونه؟
ایدههایت را دیدنی کن؛ در داستانپردازی بصری
برای علاقمندان و دستاندرکاران حوزه تصویر همواره این پرسش مطرح بوده است که چگونه میتوان ایدههای ذهنی یا متن نگارش شده را به زبان تصویر ترجمه کرد و مابهازای مفاهیم ذهنی، تصاویری همچون فیلم سینمایی، انیمیشن، برنامههای تلویزیونی، بازیهای کامپیوتری، فیلم مستند و … ساخت؟ علاوه بر این پرسش، دغدغه جدی فعالان حوزه تصویر، کاربرد زیباییشناسانه تکنیکهای تصویرسازی بوده است. کتاب «داستانپردازی بصری» پاسخی است به این پرسشها و تشریح روشنی است برای رسیدن از «ایده» به «دیده».معرفی و تشریح عناصر بصری و کاربرد آنها عمدتاً در کتابهای مبانی هنرهای تجسمی آمده است اما کتاب «داستانپردازی بصری» از حیطه هنرهای تجسمی خارج شده و به معرفی عناصر بصری، تشریح معانی ضمنی هر کدام و کاربرد زیباییشناسانه آنها در بستر هر نوع تولید تصویری میپردازد. این کتاب شرح مبسوطی از عناصر بصری شکلدهنده تصویر ارائه داده است و همچنین درباره نحوه کاربرد و چگونگی کنترل این عناصر به منظور شکلبخشی عینی ایدههای ذهنی صحبت میکند. فصل نخست این کتاب، به توصیف عناصر بصری و فصل دوم به قانون «تضاد و تطابق» به عنوان کلیدی مهم برای ساختار بصری اختصاص دارد. در فصول سوم تا هشتم به تشریح فضا، خط و شکل، تون، رنگ، حرکت و ریتم پرداخته میشود. در فصل نهم ارتباط داستان و ساختار بصری مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل آخر در خصوص چگونگی تمرین در نحوه بکار بستن آموزهها در میدان عمل صحبت میشود.در بخشی از کتاب «داستانگویی بصری» آمده: «ممکن است فکر کنید این کتاب نقطه تحولی ناگهانی است که مسیری را به سوی کار عملی باز میکند. در مقدمه این کتاب قول داده شد که برای طرحریزی و فیلمبرداری یک فیلم یا ویدئو کمک شود پس نقطه، خط و سطح چه میگویند. همه چیز بسیار تئوری به نظر میرسد اما اجازه ندهید این تصورات منفی ذهنتان را درگیر کند. این کتاب درمورد ساخت بهتر هر نوع تولید تصویری است. پس کنترل ساختار تصویر برای دستیابی به این هدف ضروری است. تئوریهای تصویری، خلاقیت و توانایی ذاتی شما را از بین نخواهد برد بلکه به ساخت بهتر نگرشتان در هر تولیدی کمک خواهد کرد».
این کتاب در ۳۴۴ صفحه مصور با تصاویر رنگی و در تیراژ ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۴۱,۰۰۰ تومان به تازگی از سوی انتشارات ساقی منتشر شده است.
اخبار
پاندمی به زیرشاخه ژانر وحشت بدل شد/انتشار رمان پیشگویانه کرونایی
در مارس ۲۰۲۰ و در حالی که کشورهای زیادی از جمله بریتانیا و آمریکا به خاطر پاندمی کروناویروس وارد قرنطینه شده بودند، سخت میشد حس گیر افتادن داخل یک رمان ژانر وحشت را نداشت. پاندمی هم به عنوان یک زیرمجموعه ژانر وحشت در این دوران بسیار شاهد افزایش محبوبیت بود. فیلم ۲۰۱۱ «شیوع» هم دوباره موضوع بحثی داغ شد و استیون کینگ بخشی از رمان «ایستادگی» خود را به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشت تا به خوانندگان کمک کند درک کنند ویروسها چطور گسترش پیدا میکنند.اما جایی در حومه شهر ماساچوست، پل ترمبلی، یکی از نامهای پیشگام ژانر وحشت معاصر، خود را در موقعیت عجیبی دید. او خیلی تصادفی رمانی در ژانر وحشت که به خواننده این حس را میداد که داخل چیزی گیر افتادهاند را چند ماه پیش نوشته بود و حالا سناریوی وحشت او به واقعیت پیوسته بود. «نغمه بازماندگان» که هشتمین رمان ترمبلی است، روز هفتم جولای و در حالی منتشر شد که دنیا به سختی تلاش دارد دوباره اقتصاد و روابط اجتماعی را به وضع عادی برگرداند. در این رمان که برداشتی سریع و صمیمی از ژانر داستانی پاندمی است، یک ویروس هاریمانند که مردم را تبدیل به مخلوقات گرسنه گوشت میکند، با سرعتی نگرانکننده پخش میشود.بسیاری از جزییات رمان ترمبلی برای هر کسی که تجربه پاندمی کووید -۱۹ را داشته باشد خیلی دقیق و حقیقی خواهد بود. در کتاب، اطلاعات تاییدنشده درباره ویروس جدید در رسانههای اجتماعی پخش میشود. به صورت آنلاین، مردم درباره اینکه باید چقدر نگران باشند با هم مخالفت میکنند. پرسنل پزشکی نگران کمبود تجهیزات مراقبت فردی هستند. و بدتر از همه، در این رمان یک «رییسجمهور عوضی» هم دارد بحران را با توییت کردن پشت سر میگذارد.ترمبلی قصد نداشت پیشگویی کند. نخستین بار ایده «نغمه بازماندگان» در جولای ۲۰۱۸ به ذهن او رسید و نسخه کامل کتاب او تا اکتبر ۲۰۱۹ و مدتها پیش از خبرساز شدن پاندمی آماده شده بود. ترمبلی ۴۸ ساله در یک مصاحبه اسکایپی از خانهاش در ماساچوست میگوید: «به عنوان کسی که در دهه هشتاد میلادی نوجوان بود، آخرالزمان و جنگ هستهای بزرگترین ترسهای من بودند. همینطور که مسنتر شدم، خیلی از داستانهای کوتاه اولیهام مخصوصاً درباره ترسهای حول محور پایان یافتن همه چیز بودند. بنابراین این ایده به ذهنم رسید و به خودم گفتم که سالهاست داری درباره این چیزها مینویسی.» دقت سناریوی ترمبلی تا حدودی به خاطر میزان تحقیقاتی است که انجام داد. او مخصوصاً با پرستاری صحبت کرد که طی دوران شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ در بیمارستان کار میکرد. همچنین او خودش بسیار درباره ایده پخش اطلاعات غلط و اینکه واقعیت به صورت آنلاین تغییر میکند، کنجکاو بود.او میگوید: «پیش از پاندمی، یکی از چیزهایی که بیشتر از همه من را میترساند اثرات مقادیر عظیم اطلاعات غلط و کاری که با جامعه میکند بود. بنابراین سخت نبود بخواهم پیشبینی کنم که اگر چنین اتفاقی بخواهد بیفتد، تئوریهای توطئه جبهه راستی رشد میکنند. در حقیقت نمیدانستم پاندمی تا چه حد سیاسیسازی خواهد شد.» او گفت همین مسئله درباره مدیریت دونالد ترامپ در دوران پاندمی حقیقت دارد: «به نظرم دست کم گرفته بودم که او و دولتش تا چه حد مدیریت بدی خواهند داشت.»تا به حال نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را از دست دادهاند و ترمبلی نحوه مدیریت این بحران را «یک کابوس کامل» میخواند و میگوید کمبود یک پاسخ ملی هماهنگ باعث میشود که همه چیز بدتر بشود.او میگوید: «از قبل یک سیستم بهداشت ناسالم در آمریکا داشتیم و میشد ساعتها دربارهاش صحبت کرد. این به خودی خود یک مانع بود و حالا ایالتهایی هم اضافه شدهاند که دارند با یکدیگر برای گرفتن تجهیزات مراقبت شخصی میجنگند و این مسئله کاملاً سیاسیسازی شده است. ظاهراً ماسک زدن به نحوی باعث میشود آدم کمتر مرد یا جمهوریخواه باشد. باورنکردنی است.»
نویسنده گرجی زندگینامه فردوسی را نوشت
کتاب «داستان زندگی ابوالقاسم فردوسی» تألیف مورمان تاودیشویلی با ویراستاری پرفسور نمادی بارتایا، رییس کرسی ایرانشناسی دانشگاه آکاکی تسرتلی کوتایسی در ۲۱۳ صفحه از سوی انتشارات اینتلکتی در تفلیس به خط و زبان گرجی، چاپ و منتشر و در اختیار ایرانشناسان، اساتید و دانشجویان قرار گرفت. تاودیشویلی متولد سال ۱۹۴۵ میلادی فارغ التحصیل دانشگاه دولتی تفلیس دکتری علوم فیلولوژی در سال ۱۹۷۱، وی تاکنون چهار رمان و تعداد زیادی مقالات علمی و نقد و بررسی در مجلات و روزنامهها منتشر کرده است. او پیش از این نیز دو کتاب علمی بسیار جالب با عنوان «فردوسی و روستاولی» (۲۰۰۹) و «نظامی و روستاولی» (۲۰۱۱) را تالیف و چاپ کرده است. وی در حال حاضر استاد فرهنگ شناسی (علوم فرهنگی) دانشگاه فنی گرجستان است.آنچه در این کتاب آمده است بخشی رخدادهای واقعی است که در زندگی داستان زندگی حکیم ابولقاسم فردوسی رخ کرده است و بخشی پرواز خیال نویسنده در فضای فرهنگی و اجتماعی هزار سال پیش ایران زمین است، این کتاب پنجرهای است که در قاب آن میتوان در دیار فرهنگ و تمدن ایرانی سیر کرد و سیمای بیش از هزاران سال تاریخ و سرگذشت ایرانیان و روابط ادبی فارسی و گرجی را در آیینه آن دید و نویسنده آن کسی است که به حکیم ابوالقاسم فردوسی و زبان و ادب فارسی، عشق میورزد. نویسنده کتاب خود گرجی شناس معروفی است و بخشی از زندگانی خود را به تحقیق پیرامون آثار شوتا روستاولی بزرگترین شاعرگرجی مولف منظومه «پلنگینهپوش» پرداخته است. گرجیان از دیرباز با توجه به علاقهای که به ارزشهای اخلاقی شاهنامه ونیز فرهنگ پهلوانانه آن داشتند مشتاقانه به ترجمه و روایت این اثر سترگ و داستانهای مرتبط با آن روی آوردهاند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4329/20012/79649
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4329/20012/79650
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4329/20012/79651
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4329/20012/79652
|
عناوین این صفحه
- تقابل آگاممنون، ابراهیم و قابیل
- ورود بخش خصوصی گردشگری به بازار بورس
- اخبار
- اخبار