|
توصیه استاد شفیعی کدکنی به موسسه آینه داران دوران
باغ موزه باستانی پاریزی برای مدرسه ۱۰۰ ساله پاریز
شورای سیاستگذاری جایزه آینه دار دوران در زادروز استاد باستانی اعلام کرد با نام استاد و یاد دکترطاهره صفارزاده، دومین فراخوان خود را در مدیوم های متنوع هنری منتشر خواهد کرد.
به گزارش امتیاز؛ در نشست مشورتی به همین مناسبت، سیدعباس دعایی، مدیر مجموعه فرهنگی آینه داران دوران گفت : «موسسه آینه داران دوران با هدف بازشناسی چهره های سترگ فرهنگی ایران به نسل امروز پدید آمده است و در این راه می خواهیم از برنامه های متنوع هنری که می تواند مورد توجه جامعه معاصر باشد بهره ببریم. با همین ایده، در دور نخست فراخوان جایزه آینه دار دوران، داستان های استاد باستانی پاریزی را هنرمندان به صورت تصویرگری بازآفرینی کردند تا جادوی تصویر ، جوانان علاقمند را متوجه اصل مکتوبات ایشان کند؛ پس از برپایی دور اول جایزه خدمت جناب استاد دکتر شفیعی کدکنی رسیدیم، نظر ایشان این بود که به جهت چند وجهی بودن شخصیت والای آقای باستانی، جایزه آینه دار دوران همچنان روی ایشان متمرکز باشد؛ لذا اکنون برآنیم جنبههای شخصیت ایشان که میشود با زبان هنر شناساند ادامه پیدا کند. ما برای چگونگی برنامه هنرهای تجسمی از راهنمایی های اساتید متعددی بهره مندهستیم و کلیت کار را با محوریت آقای حبیبالله صادقی که رئیس گروه تجسمی فرهنگستان هنر هستند پیش خواهیم برد و به زودی
دور جدید جایزه طی فراخوانی با همراهی موسسه توسعه هنرهای تجسمی منتشر می شود.»
دعایی درباره کلیت برپایی جایزه آینه دار دوران در سال ۱۴۰۰ گفت:» فراخوانی با محوریت بازآفرینی آثار بانوی فرهیخته استاد طاهره صفارزاده و چنانکه گفتم استاد باستانی پاریزی را ارایه کرده ایم که این بار دامنه وسیع تری از مدیوم های هنری را در بر می گیرد. امیدواریم با همراهی مشفقانه دو مرکز صنعتی کرمان: گل گهر سیرجان و مجتمع مس سرچشمه بتوانیم دومین دوره جایزه آینه داران دوران را در شان جایگاه و مقام این دو چهره بزرگ هنر ایران اسلامی برپا کنیم.»
در ادامه رضا رفیع، مسئول شورای سیاستگذاری جایزه آینه دار دوران گفت: «یکی از کارهای اصلی مؤسسه آینهداران دوران می تواند پرداختن به موضوع طنز در کارهای تاریخی و ادبی آقای باستانی پاریزی نیز باشد، چون خود ایشان تعریفهای خاصی از طنز داشتند و همه اینها میتواند به شکلی کتابهای آینده مؤسسه باشد. از مجموع کتابهای ایشان میتواند بخشهای طنز استخراج شود و به طور اختصاصی منتشر شود. ما در حوزه طنز با دو تیپ آدمها مواجه هستیم. یک عده قصد طنزپردازی نداشتهاند ولی ویژگی بیان، قلم و نگاهشان جوهره طنز بوده است. مثلاً حافظ قصد طنزپردازی نداشته است ولی در جاهایی شگفتآمیزترین طنزهای عرفانی و فلسفی را به کار برده است. یک عده هم طنزپردازانی هستند که تابلو و مشخص طنزپردازی میکنند که عبید زاکانی یک نمونه آنها است. آقای پاریزی جامع هر دو وجه است. در بسیاری از مواقع اختصاصاً بهعنوان طنزپرداز وارد گود میشود و بسیاری از شعرهایش طنز است و در جاهایی هم دارد تاریخ را مینویسد و دارد غزل میگوید ولی از چاشنی طنز هم استفاده میکند.»
رضا رفیع که خود از چهره های شناخته شده طنز معاصر ایران است افزود: «کارهای مختلفی میتوان انجام داد که ما نسل امروز را به اصل منابع ارجاع بدهیم. یکی از این اتفاقات در همین مؤسسه و جایزه آینهدار دوران اتفاق افتاد، به طوریکه بخشی از هنرهای تجسمی را به منابع مکتوب استاد باستانی پاریزی گره زدند. قطعاً مشاهده یک تابلو خیلی راحتتر است. وقتی یک جوان نقاش بیاید وقت بگذارد و یک کتاب استاد پاریزی را مطالعه کند و فهوا، محتوا و پیام او را در قالب یک تابلوی نقاشی خلق کند و بیافریند قطعاً ناظر و بیننده آن تابلو شاید کنجکاو شود که اصل اثر مکتوب را پیدا و مطالعه کند.
در ادامه این نشست، به بخش هایی از نوشته حمید باستانی پاریزی فرزند استاد باستانی پاریزی به مناسبت زادروز ایشان نیز اشاره شد، حمید باستانی پاریزی نوشته است:
»»مزاحمت بنده صرفاً به خاطر لطفی است که جناب دعایی به پدر و بنده دارند و شهادت بر زحمات طاقتفرسایی است که ایشان به منظور تداوم این برنامه تا به حال متحمل شدهاند. این یادواره از چهار سال قبل به همت ایشان آغاز شد و هدف از آن ایجاد ارتباط بین متون مکتوب ادبی، تاریخی، اجتماعی و هنرهای زیبا و تجسمی از هر شاخه آن است. میراث مکتوب ادب ایران و ادبیات و تاریخ معاصر آن آنچنان غنی و ارزشمند است که رشد و ارتقای فرهنگ و جامعه بدون مطالعه و آگاهی داشتن از این گنجینه میسر نمیباشد. اما از آنجا که متأسفانه عادت به کتابخوانی جدی در یکی دو نسل اخیر تقویت نشده است به نظر میرسد استفاده از واسطه هنر به جهت آشنایی اولیه جوانان و نوجوانان و حتی گروهی از میانسالان با این متون و جلب آنان به کتابخوانی میتواند میسر باشد...»
سپس علی کاویان، مدیر مالی مجموعه فرهنگی آینه داران دوران گفت:» برای حمایت مالی از رویداد، خود مؤسسه پیگیر موضوع است. در دورههای قبل که مجتمع مس سرچشمه حامی این برنامه بوده است در برنامه سال ۱۴۰۰ با رایزنی شرکت گل گهر سیرجان در کنار شرکت های حامی دیگر برنامه ادامه می یابد و به شکل قویتری اجرا خواهد شد همچون دورههای قبل که شرکت های ماهان و ارگ جدید نیز کمک برنامه جایزه آینهدار دوران بودند»
در پایان این نشست مشورتی پیروز ارجمند، مدیر این موسسه در کرمان تجلیل و معرفی شایسته شخصیت استاد باستانی پاریزی را یکی از اهداف بلند مدت موسسه آینه داران دروان خواند و گفت: « امسال قرار است
با توافقنامهای که مؤسسه آینهداران دوران با مجمومه مس رفسنجان و آموزش و پرورش سیرجان امضا می کند مدرسه باستانی پاریزی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد به باغ موزه باستانی پاریزی تبدبل شود و برخی فعالیتهای فرهنگی از جمله آموزشو باز آفرینی هنرهای سنتی از بین رفته در منطقه کرمان مورد توجه قرار می گیرد و پاتوقی هنری برای مردم شکل گیرد .»
ارجمند گفت:» پروژهای دیگری که پیش می بریم یک بسته فرهنگی مختص استاد پاریزی است که موارد متنوعی را در بر می گیرد: مجمومه مقالاتی از استاد، یک پرتره صوتی که بیان زندگینامه ایشان است، اشعار استاد که در قالب لوح فشرده منتشر میشود و موسیقیاش را خود من کار کردهام و همچنین یک مستند درباره دکتر پاریزی که سال ۱۴۰۰ ارائه میشود..»
او افزود:» یکی از رویدادهایی که قرار است زیر نظر مؤسسه آینهداران دوران برگزار شود فستیوال موسیقی خواجوی کرمانی است. خواجوی کرمانی غزلسرایی است همپای حافظ. هرچند کمتر شناخته شده است ،
فستیوال خواجو بیشتر در بخش آهنگسازی و بر اساس اشعار خواجو در سه فرم اپرا، ملودی و تنظیم است که در سبکهای پاپ، موسیقی ملی ایران، محلی و سنتی، کلاسیک و احتمالا تلفیقی برگزار خواهد شد.
ارجمند خاطر نشان کرد: «ایدهآل ما این است که بتوانیم با همکاری بنیاد رودکی یک آثاری را در قالب موسیقی کلاسیک و ملی با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران اجرا کنیم. همچنین علاقهمند هستیم که اثر «همای و همایون» را به یک آهنگساز بسپاریم تا اپرای آن را به روی صحنه ببریم. این یکی از برنامههای سال ۱۴۰۰ ما خواهد بود.»
جایزه آینه دار دوران به زودی با اعلام برنامه ها دومین فراخوان خود را منتشر خواهد کرد.
«روزهایابدی» از شهید چمران تا اصغر وصالی
این روزها به سال روز پیروزی انقلاب نزدیک می شویم. روزهایی که در تاریخ کشورمان به یاد ماندنی است و یادآور مجاهدت های تاریخی یک کشور و مردمان آن است. یکی از موضوع هایی که در میان سریال های تلویزیونی جای خالی آن حس می شد، مسئله نفوذ بود. نفوذ دشمن در کشورهایی مثل ایران و انجام فعالیت های تخریبی که به طرق مختلف صورت می گرفت.
از روز دوشنبه سریال جدیدی روی آنتن شبکه یک سیما رفت، سریالی با نام «روزهای ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری که هر شب از ساعت ۲۲:۱۵ مهمان خانه های شما خواهد بود.
طولانی شدن پروسه تولید و پس تولید
تصویربرداری این سریال از سال ۹۷ آغاز شد و به دلیل طولانی بودن پروسه تولید و لوکیشن های مختلف و متعدد، حدود یک سال به طول انجامید و البته به دلیل استفاده از جلوه های ویژه بصری و سی جی آی پروسه پس تولید تقریبا طولانی داشت. تصویربرداری این سریال در روزهای پایانی سال ۹۸ به پایان رسید.
«نفوذ»، «خط تماس» یا «روزهای ابدی»؟
درست است این سریال در ۴۴ قسمت تهیه و تولید شده است اما در بهمن سال ۹۷، ۱۰ قسمت از بخش هایی از این سریال تحت عنوان «خط تماس» و به عنوان سریال مناسبتی دهه فجر از شبکه یک سیما بروی آنتن رفت. اما زمانی که سریال به روزهای پخش نزدیک می شد نام آن از نفوذ به روزهای ابدی تغییر یافت.
علی اکبری: ۱۰ قسمت پخش شده «خط تماس» در «روزهای ابدی» نیست
«محسن علی اکبری» تهیه کننده این سریال در همین زمینه گفت: قسمتی که تحت عنوان «خط تماس» در سال ۹۷ پخش شد را در این سریال به ندرت می بینیم. بخش هایی از آن ۱۰ قسمت را فقط به خاطر همان قسمت ها که قرار بود در بهمن ۹۷ پخش شود، ضبط کردیم و با همان فضا همخوانی داشت و آنجا نگاه جدیدی به قصه دادیم و سکانس هایی ضبط شد که بیشترشان را دور ریختیم. برهمین اساس بنا شد برای پخش همان ۱۰ قسمت، مقاطعی را ضبط کنیم که در سریال «روزهای ابدی» آن بخش ها نیست و آنقدر کم است که بعید می دانم مخاطب بتواند آن را تشخیص دهد.
حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب داستان اصلی سریال
«روزهای ابدی» با این هدف ساخته شده که تاثیر منفی حضور بیگانگان را در داخل کشور به تصویر بکشد و در نهایت برای نسل جوان و نوجوان این سوال را پاسخ می دهد که چرا به سفارت آمریکا لانه جاسوسی میگویند؟ در این سریال سایتهای مختلف جاسوسی در اقصی نقاط کشور را می بینید، مثل سایت کبکان که وظیفه اصلی آن جاسوسی است و گزارشهایش را به طور کامل تحویل سفارت آمریکا میدهد و از آنجا به وی آی ای منتقل میکند.
بنا به گفته تهیه کننده این سریال، بحث کلان این مجموعه تلویزیونی پیرامون حضور قشر جوان در پیروزی انقلاب و تاثیرگذاری آنها در اتفاقاتی است که اوایل انقلاب اسلامی ایران رخ داد که از بهمن سال ۵۷ تا آبان سال ۵۸ روایت می شود.
علی اکبری افزود: این اتفاق ها تا جنگ هشت ساله ایران و عراق و حتی تا امروز هم ادامه دارد و همین جوان ها برگ برنده نظام و حاکمیت هستند و تا همین امروز هم شاهد چنین اتفاق هایی هستیم.
«روزهای ابدی» بر اساس مستندات ساخته شده است
بنابراین گزارش، روزهای ابدی بر اساس مستندات ساخته شده است و برای تحقیق و نگارش این سریال بازه زمانی حدود ۴ سال در اختیار شمقدری قرار داشت. این سریال بر اساس استنادهای موجود در سیستم کشور قبل از انقلاب و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی که در اختیار جاسوسی آمریکا بعد از انقلاب بود و همچنین بر اساس استنادهای تاریخی است و مشاور فیلم نامه و ناظر کیفی مهدی ارگانی است که از مطلعین این حوزه است و تقریبا تمامی موارد مد نظر با تائید او پیش رفته است.
علی اکبری در این باره افزود: بیشتر از چهار صفحه برگه آ ۴ منابع تحقیقی داشتیم و از طرفی با قشرها و تفکرهای مختلف از جناح های مختلف صحبت کردیم. همچنین گروه ۲۰ نفره متشکل از افراد مختلف بودند که به آقای شمقدری مشورت می دادند.
وی ادامه داد: این سریال از نظر استناد تاریخی محکم و درست است و انشاله بتواند به همراه درام هایی که در قصه شکل می گیرد و لحظه های خلق شده مخاطب خوبی را جذب خود کند.
این تهیه کننده ادامه داد: این سریال در روزهای کرونایی هم برای مخاطب جوان مفید است که می تواند به سوال های آنها پاسخ دهد و هم اینکه برای بزرگسالان نیز از این جهت که با آن دوران خاطره هایی دارد، جذابیت دارد.
سریالی در چند فصل؟/
روایت قصه ای در چهار مقطع تاریخی
تهران، روستای قرق آباد، خجیر، گنبد و مشهد از لوکیشن های اصلی این سریال هستند. همچنین بخش هایی از دکورهای این سریال در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده است مثل لانه جاسوسی و همچنین سایت کبکان در چالوس ساخته شده است.
این سریال در ۵ فصل ساخته شده است. تهیه کننده «روزهای ابدی» نیز گفت: نمی توانیم بگوییم این سریال فصل بندی شده است، اما می توانیم آن را از نظر محتوایی به چهار بخش تقسیم کنیم: مقطع پیروزی انقلاب، مباحث مربوط به گنبد، اتفاق های مریوان کردستان و اتفاق های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا. این چهار مقطع مدنظر کارگردان و نویسنده بوده و سعی شده قصه در این چهار مقطع روایت شود.
بازیگرانی که با این سریال معرفی می شوند
شاید آنچه بیش از پیش در این سریال خودنمایی کند، تعداد بازیگران آن باشد. جمعی از چهره های قدیمی بازیگری و چهره های جدیدی که با این سریال اولین کار حرفه ای شان را بازی می کنند.
تهیه کننده «روزهای ابدی» در این باره گفت: بالای ۱۰ بازیگر چهره در این سریال بازی کردند و از ۱۰ بازیگر جوانی که با این سریال به دنیای هنر معرفی می شوند، سه بازیگر در نقش های اصلی بازی می کنند. امین اسکندریان، کیمیا اکرمی و یلدا افشارنیا از جمله این بازیگران هستند که در نقش جوان های انقلابی سریال به ایفای نقش پرداختند.
حضور بازیگران خارجی در سریال
در این سریال ۱۰ بازیگر خارجی نیز حضور دارند که یکی از آنها شخصیتی است که نقش سفیر آمریکا را بازی می کند.
شخصیت هایی که ما به ازای بیرونی دارند/ از شهید چمران تا اصغر وصالی
علی اکبری درباره شخصیت های این سریال نیز عنوان داشت: شخصیت های این سریال با این عنوانی که می بینیم ممکن است نماد بیرونی نداشته باشند، اما به هرحال هر کدام از این کاراکترها افرادی هستند که در دوران قبل از انقلاب وجود داشتند. افرادی مثل ابراهیم یزدی را در قصه این سریال داریم که نماینده دولت وقت است یا سوریبان سفیر آمریکا و ... که سعی شده با استفاده از گریم شبیه به خود واقعی شان درآیند.
«اصغر وصالی» جزو بچه های اول انقلاب که در درگیری های مختلف حضور داشته و بیشترین نقش را در کردستان دارد و در همانجا نیز به شهادت می رسد. «شهید چمران»،« تیمسار فلاحی» فرمانده وقت ارتش، «مریم کاظم زاده» خبرنگار و عکاس جنگ بوده که بعدا همسر اصغر وصالی می شود و از شخصیت های واقعی این سریال هستند.
مردم را چگونه میتوان به موسیقی ایرانی علاقهمند کرد؟
بهاره فیاضی ـ نوازنده تار ـ به همراه گوهرناز مسائلی (نوازنده دایره و تمبک) در دومین دوره کنسرتهای آنلاین موسیقی ایرانی قطعاتی را به یاد استادان موسیقی، فرامرز پایور و علینقی وزیری اجرا کردند.
در همین راستا خبرنگار ایسنا در گفت و گویی با فیاضی، نظرات او را درباره نحوه برگزاری کنسرت های آنلاین جویا شد. او اینگونه توضیح داد: عمدتا هیچگاه برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم، منبع درآمد فعالان حوزه موسیقی ایرانی نبوده است. در واقع برگزاری کنسرت همیشه آنقدر مخارج زیادی به همراه داشته است که هیچگاه به آن به چشم منبع درآمد نگاه نکردهایم؛ به همین دلیل منبع درآمد ما بیشتر از راه تدریس بوده است.
فیاضی ادامه داد: اگر شرایطی فراهم شود که هنرمندان حوزه موسیقی ایرانی بتوانند ماهانه دو بار کنسرت برگزار کنند، شاید بتوان به کنسرتها به چشم یک منبع درآمد نگاه کرد که البته با توجه به شرایط اقتصادی مردم گمان نمیکنم افراد زیادی بتوانند به تماشای این اجراها بنشینند.
این هنرمند در عین حال بیان کرد که برگزاری کنسرتهای آنلاین اتفاق خوبی است؛ زیرا عده زیادی از مردم میتوانند به صورت رایگان اجراها را تماشا کنند. اگر همین اجراها بلیت فروشی داشته باشند، ممکن است برای خیلیها تهیه بلیت سخت باشد؛ البته اگر قرار باشد هزینه بلیت ها در حد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان باشد به گونهای که به خانوادهها فشار نیاید، مشکلی پیش نمی آید.
او ادامه داد: به نظرم اگر در جریان برگزاری کنسرتهای آنلاین، حتی بلیت فروشی هم صورت بگیرد، دستمزدی که به هنرمند پرداخت خواهد شد آنقدر قابل توجه نخواهد بود.
فیاضی که برای نخستین بار کنسرت آنلاین را تجربه کرده بود، توضیح داد که چون ممکن است چنین اتفاقی برای هر هنرمند تنها یک بار رخ بدهد، دوست داشته که تجربهای این چنینی داشته باشد و به دستمزد کار فکر نکرده است.
او تصریح کرد: از طرفی چون نزدیک به یک سال از لغو برگزاری کنسرتها میگذشت و امکان اجرای زنده برایمان وجود نداشت، به این فکر کردم که فرصت خیلی خوبی برای بازگشت به آن حال و هوا است. همچنین چون کنسرت آنلاین و رایگان بود، قشر خیلی زیادی این فرصت را داشتند که به تماشای این اجرا بنشینند؛ در صورتی که اگر در طول سال کنسرتی را برگزار کنیم، نهایتا بتوانیم ۳۰۰ بلیت بفروشیم.
در ادامه از این نوازنده تار سوال کردیم که آیا بهتر نیست در دوران پساکرونا هم با استفاده از بستر فضای مجازی، برگزاری کنسرتها ادامه یابد تا از این راه هنرمندان جدید و حرفهای به مخاطبان معرفی شوند؟ پاسخ داد: پیش از شیوع کرونا، یکی از افرادی بودم که با برگزاری کلاسهای آنلاین مخالفت میکردم و هیچگاه کلاسی را به صورت مجازی برگزار نمیکردم، ولی با آغاز پاندمی که مجبور به برگزاری کلاسهای آنلاین شدیم، خودم را با شرایط وقف دادم و در آینده هم به برگزاری کلاس آنلاین برای افرادی که در شهرستان هستند، خواهم پرداخت.
او تصریح کرد: با بازگشت شرایط به حالت عادی و از سرگیری دوباره کنسرتهای حضوری، باید برگزاری کنسرتهای آنلاین ادامه پیدا کند؛ مثلا خیلی از افرادی که در خارج از تهران زندگی میکنند و به موسیقی علاقهمند هستند، شاید شرایط حضور در خیلی از کنسرتهای تهران را نداشته باشند ولی اگر اجراها فاز مجازی هم داشته باشند، خیلیها میتوانند از این بستر برای تماشای اجراهای مورد علاقه خود استفاده کنند؛ البته به نظر من در آینده فضا به صورتی خواهد بود که خیلی از نوازندگان از بستر فضای مجازی برای ارائه کار خود استفاده خواهند کرد.
«آزادی بیان» از ویژگیهای «عمار» است
نشست خبری یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» بعدازظهر روز یکشنبه هفتم دیماه با حضور وحید جلیلی و نادر طالبزاده برگزار شد.
در ابتدای این نشست وحید جلیلی به توضیح شرایط برگزاری جشنواره امسال پرداخت و در ادامه نادر طالبزاده اظهار کرد: خوشحالیم که در این مقطع به این مرحله از برگزاری جشنواره عمار رسیدهایم. موضوع آزادی بیان برای ما مهم است یکی از کارهای عمار زمینهسازی برای آزادی بیان بود. از سالها قبل آن قشری که معتقد به انقلاب اسلامی و آینده آن هستند به حوزه فیلمسازی وارد شدهاند. برخی از آنها اصلاً در خارج از ایران هستند. گروهی که میخواهند در این مورد صحبت کنند جشنواره عمار را قلعهای برای این موضوع میبینند.
وی افزود: خیلی از آثار با این محوریت اصلاً قابل پخش در تلویزیون نیست. فیلمهایی هستند که فضای یخ ممیزیهای بیخود را باز میکند. خوشحالم که جشنواره وارد رسانه میشود. خوشحالم که در آن ساعات کارگردانها صحبت میکنند. آزادی بیان یکی از خصوصیات عمار است. برخی کارها را دیدم که ساختار خوبی دارند اما در محتوا ممکن است به ممیزی بخورند که عمار جای خوبی برای پخش آنهاست.
قرار است از مردم بخواهیم سوژههایی که فکر میکنند درباره آنها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشتههای ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شودطالبزاده ادامه داد: برنامهسازان صداوسیما را تشویق میکنم که این آثار را ببینند و آنها را به برنامهها دعوت و شکار کنند. هر کدام از موضوعات فیلمها به مملکت ارتباط دارد. کرونا موضوع مجهولی است و جای فرصت برای فیلمسازان دارد. فیلمسازان تحقیق کنند که آمار چرا از پانصد کشته به ۱۳۰ کشته رسیده است؟ وزارت بهداشت چیزی را سانسور میکند. چون تنها با ماسک و فاصله نمیشود این آمار را کاهش داد. باید در این باره بحث شود.
یکی از ارکان سینما توجه به سوژههای ساخته نشده است
در ادامه وحید جلیلی اظهار کرد: کاری که امسال در عمار به طور رسمی کلید زده میشود با مشارکت مجموع داوطلبانی که در اکرانها به ما کمک میکردند در قالب طرح «قصه ما» خواهد بود. سینمای ایران به نقد نیاز دارد و نباید به نقد آثار ساخته شده منحصر شود. نقد سینما به نقد فیلم فرو کاسته شده است. یکی از ارکان نقد سینما توجه به سوژههای ساخته نشده هستند.
وی ادامه داد: قصه ما قصد دارد مردم و نخبگان را در هماندیشی در سینمای ایران شریک کند. یعنی وقتی کسی سوژههایی را میبیند که به قاب سینما راه نیافته است، آنها را معرفی کنند. قرار است از مردم بخواهیم سوژههایی که فکر میکنند درباره آنها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشتههای ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شود.
وی در ادامه با اشاره به پویش مطالعه دو کتاب «سلولهای بهاری» و «لذت سادگی» در جشنواره عمار بیان کرد: اصل جریان «عمار» مربوط به عزیزانی است که در همه استانها داوطلبانه علم این جشنواره را به دوش کشیدهاند.
جلیلی گفت: در بخش داستانی یک مسیر رو به رشد داشتهایم و امسال در بخش فیلمنامه اتفاق خوبی رخ داده و رشد محسوسی داشتهایم. در دورههای قبل یکی از خلأهای ما در حوزه فیلمنامه بوده و این موضوع در حال ترمیم است. کارهایی مانند «دیدن این فیلم جرم است» و «لباس شخصی» کارهای خوبی بودند که اتفاقاً آثار اول فیلمسازان شان بودند. برآیند نسل جدید از دهه ۶۰ پیشروتر هستند. یا «منطقه پرواز ممنوع» توانست یک میلیون نفر را به سینما بکشاند. اگر این فیلم شکست میخورد، خیلیها شمشیر میکشیدند و انتقادات تندی میکردند اما همانها سکوت معنیداری کردند.
آمادگی عمار برای انتقال تجربیات اکران سیار به سیاستگذاران
وی در ادامه درباره شرایط اکران سیار فیلمها در شرایط کرونایی گفت: اجرای طرح نمایش فیلم در قالب سینما سیار در سایر استانها به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد سینما سیار که سال گذشته اوج گرفت، خیلی شوقانگیز بود. صحبتهایی با ارشاد داشتیم که این تجربه را مبادله و کمک کنیم مخاطب سینمای ایران صرفاً در تهران دیده نشود و سازمان تماشا، گستردهتر شود اما کرونا ماهیت اکران را تحت تاثیر قرار داده است. پس سینمای ایران باید همپای این محدودیتها به ابتکاراتی برسد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. سینما سیار راه حل میانهای است که میتواند این گسل را ترمیم کند. دوستان عمار این آمادگی را دارند که تجربیات خود را با سیاستگذاران در میان بگذارند و از ظرفیتهای سینماسیار به شکل درست استفاده کنیم.
در سالهای اولی که عمار شکل گرفته بود برخی میگفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکتهایی که ابتدا پر شور برگزار میشود و بعد دچار استحاله میشود، است. اما میبینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز اینقدر انقلابی باقی مانده است رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» گفت: ما در حد خودمان تلاش میکنیم تا بتوانیم فیلمها را به صورت اینترنتی برای مردم نمایش بدهیم. اگر مقداری واقعبینانهتر و بدون پیشداوری عمار را درست ببینیم، میتوانیم ظرفیتهای آن را هم ببینیم.
جلیلی گفت: در سالهای اولی که عمار شکل گرفته بود برخی میگفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکتهایی که ابتدا پر شور برگزار میشود و بعد دچار استحاله میشود، است. اما میبینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز اینقدر انقلابی باقی مانده است. عمار روز به روز محکمتر شد و بر اندیشههای انقلابی پافشاری کرد. نه تنها عمار جریان روشنفکری نشد بلکه در برخی از همایشهای هنری روز به روز جلوه کارهای برجسته بچههای انقلاب، جدی تر دیده میشود. عمار فضایی را ایجاد کرد که جریانی که حضور داشت اما ظهور نداشت، ظهور پیدا کنند. گسل هنر و اندیشه خطرناک است و اگر ادامه پیدا میکرد ضرر جدی میدیدیم. همین که پرچم هنر انقلابی را در بخشهای بالا گرفته مهم و کمنظیر است. امیدواریم همه عزیزانی که دلسوزانه نقاط ضعفی میبینند، به ما اعلام کنند حتی ناراحت نمیشویم که به زبانهایی تند و تلخ هم کلیت جشنواره مورد نقد قرار بگیرد. رئیس شورای سیاست گذاری عمار گفت: ما یک جشنواره هستیم گاهی چنان صحبت میشود که انگار یک سازمان عریض و طویل هستیم ما فضایی را ایجاد میکنیم که تحت تاثیر جریانهای روشنفکری غرب زده قرار نگیرند و فضا برای رشد آنها فراهم شود. عمار فراخوانی به همه برای کمک به رشد هنر انقلابی است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4431/20842/84218
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4431/20842/84219
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4431/20842/84220
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4431/20842/84221
|
عناوین این صفحه
- باغ موزه باستانی پاریزی برای مدرسه ۱۰۰ ساله پاریز
- «روزهایابدی» از شهید چمران تا اصغر وصالی
- مردم را چگونه میتوان به موسیقی ایرانی علاقهمند کرد؟
- «آزادی بیان» از ویژگیهای «عمار» است