|
مدیر هماهنگی امور استانهای جشنواره سی و چهارم تشریح کرد:
چگونگی اکران آثار جشنواره۳۴ در استانها
تاجیک، برنامههای تدارک دیده شده در استانهای گوناگون کشور برای میزبانی از جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان را شرح داد.
به گزارش امتیاز؛ علی مدیر هماهنگی امور استانها در سی و چهارمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، در گفتوگو با ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، درباره برنامههای استانها برای اکران آثار جشنواره گفت: پیرو تفاهمنامهای که سازمان سینمایی با استانهای کشور در سال جاری منعقد کرده، قرار بر این است که به جز دو شهر تهران و اصفهان، سایر استانها نیز آثار سی و چهارمین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان را اکران کنند.
او ادامه داد: قرار است آثار جشنواره حاضر در این رویداد سینمایی، از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه سال جاری، همزمان با تهران (سینما فرهنگ) و اصفهان (سینما فلسطین و سینما ساحل) در سایر استانهای کشور نیز اکران شوند. تاجیک تاکید کرد: البته به دلیل شرایط کرونایی و محدودیتهای ناشی از شیوع این ویروس، اکران فیزیکی تنها محدود به استانهایی میشود که به دلیل کمتر بودن آمار مبتلا، متقاضی اکران فیزیکی و میزبانی از مخاطبان در سالنهای سینما هستند که تا امروز علاوه بر تهران و اصفهان، مشهد، همدان، گرگان، شیراز، قم، رفسنجان، بردسیر و منطقه آزاد اروند (آبادان) آثار را به صورت حضوری اکران خواهند کرد.
مدیران استانی جشنواره حکم گرفتند
در بخش دیگری از این گفتوگو، تاجیک با اشاره به آغاز فعالیتهای جشنواره در بخش استانی، گفت: امیدوار هستیم که برنامههای خوبی با هماهنگی مدیران کل این استانها که با حکم دبیر جشنواره به عنوان مدیر استانی جشنواره معرفی شدند، رقم بخورد.
سانسهای برپایی جشنواره در استانها و داوری کودکان و نوجوانان
مدیر امورهماهنگی استانهای جشنواره ۳۴ درباره بحث داوری آثار گفت: جشنواره امسال هر روز در ۲ سانس برگزار خواهد شد و استانها، در سینماهای مشخص شده آثار را اکران خواهند کرد و کودکان و نوجوانان و دانشآموزان عزیز میتوانند در این سینماها به تماشای آثار بنشینند. داوری نیز به صورت همزمان انجام خواهد شد و تماشاگرها بعد از تماشای فیلمهای مسابقه رٲی خود را برای آثار اعلام میکنند. او ادامه داد: جشنواره علاوه بر اکران فیزیکی، به صورت آنلاین و در قالب پلتفرمهای مشخص شده (هاشور، فیلیمو) نیز برگزار خواهد شد و ما در این قالب نیز بحث داوری را توسط داوران کودک و نوجوان خواهیم داشت.
به یاد نوجوان ایثارگر
تاجیک در ادامه گفت: در پی شهادت «علی لندی» نوجوان ایثارگر ایذهای، یاد او را در این دوره جشنواره با برپایی مراسم نکوداشت، زنده نگاه خواهیم داشت.
او در پایان بیان کرد: سی و چهارمین دوره جشنواره، از چند ویژگی حائز اهمیت برخوردار است. همزمانی اکران تمام آثار سینمایی در سایر استانها همراه با دو شهر تهران و اصفهان برای اولین بار این مهم صورت میپذیرد. ضمن این که جشنواره کودکان و نوجوانان، اولین رویداد در حوزه سینما است که در زمان دولت جدید با ابعاد بینالمللی برگزار خواهد شد. سینماهای ایران به دلیل شرایط کرونایی در این مدت رکودی نسبی را تجربه کردند و امیدواریم در ایام جشنواره، چراغ سینماها روشن شود و شاهد رونقی دوباره باشیم.
سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، به دبیری «علیرضا تابش» از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.
علیرضا آرا: با بودجه کم و تنگ نظری نمی شود سریال ماندگار ساخت
نقشم در «افرا» لج خیلی ها را درآورد
بازیگر نقش دکتر مجد در سریال «افرا» درباره ایفای نقشش در سریال در حال پخش شبکه یک سیما، توضیح داد: نقش دکتر حامد مجد در این مجموعه نقش کوتاهی است، منتهی برای من در انتخاب کاراکترها، طول نقش چندان مهم نیست بلکه خود کاراکتر و پیش برنده بودنش است که اهمیت دارد. این کاراکتر در قصه سریال در عین حال که کوتاه است اما در روند حرکت کاراکترهای اصلی تاثیر بسزایی دارد و فکر می کنم نقش مهمی است. من سعی کردم در همان فرصت کوتاهی که داشتم به گونه ای نقشم را بازی کنم که موفقیت آمیز باشد.
وی ادامه داد: بازخوردی که از نقشم داشتم خوشبختانه خوب بوده و ظاهرا مورد پسند مخاطب قرار گرفته است؛ بنابراین از این بابت خیلی خوشحالم و قطعا از حضورم در این مجموعه راضی ام. قبل از «افرا»، در سریال هایی چون «زیر پای مادر» و «پشت بام تهران» تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی را داشتم و می دانم که در کارهایش نقش کوتاه معنا ندارد؛ چراکه همه نقش ها با سرانجامی که دارند، مهم و تاثیرگذار هستند.
دکتر «افرا» صریح و رک است
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اینکه به نظر می رسد درطراحی کاراکتر دکتر مجد (بازرس پزشکی قانونی) جسارت زیادی به خرج داده شده، خودسانسوری بی مورد نشده و چندان نگرانی از بروز واکنش های احتمالی منفی میان جامعه پزشکی وجود نداشته و خیلی صریح به این کاراکتر پرداخت شده است؛ آیا این موضوع حساسیت هایی در بازی شما ایجاد کرد؟ توضیحاتی را ارائه کرد.
آرا گفت: درواقع اگر حساسیتی مطرح باشد اول از همه از جانب خودم بوده؛ چراکه من برای تک تک نقش هایم حساسم و برایم مهم است که کارهایم شبیه به هم نباشند و متناسب با کاراکتر ظاهر شوم و بتوانم به درستی نقشم را بازی کنم. در واقع در «افرا» هم این اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این کاراکتر یک پزشک و بازرس پزشکی قانونی است، خیلی سعی شد صریح و رک باشد. به دلیل اینکه این شخصیت ها بسیار قانون مدار هستند و من فکر می کنم جامعه پزشکی و همه مخاطبان با دیدن این کاراکتر متوجه می شوند که دکتر مجد با هیچکس تعارف ندارد و آنچه برایش در اولویت قرار دارد، حقیقت و قانون است.
بازیگر «افرا» ادامه داد: پس با توجه به این موضوع اگر قرار است من با نقشم بدون هیچ تعارفی قانون را پیاده کنم، باید یک جسارت و صداقتی در شخصیتم بگنجانم که طبیعتا ممکن است مخاطب در جاهایی با کاراکترهای اصلی همذات پنداری کرده و حالا در مقابله با دکتر مجد دلش می خواهد اتفاقات احساسی دیگری در داستان رخ بدهد و ممکن است مخاطب از این کاراکتر برنجد، ولی در هر صورت با توجه به بازخورهایی که داشتم دیدم مخاطب کم کم این کاراکتر را درک کرده است.
خیلی ها شخصیت مرا در «افرا» دوست نداشتند
آرا سپس درباره اینکه روایت در سریال «افرا» مدام قضاوت تماشاگران را درباره کاراکترها و همچنین خود قصه میان شخصیت ها را تغییر می دهد، فکر می کنید این تغییر در مورد نقش شما با توجه حضور کوتاهتان در کار اتفاق افتاد؟ بیان کرد: بله؛ تماشاگر مدام با تماشای هر قسمت از سریال که پیش می رود کاراکترها را قضاوت می کند و این اتفاق طبیعی است، به دلیل اینکه هنوز به کل داستان مشرف نشده ایم. از سویی دیگر وقتی مخاطب با کاراکترهای اصلی همذات پنداری می کند و برایش جذاب می شوند، احساساتش غلبه می کند و دلش می خواهد کاراکتر مورد نظرش در مسیر مثبت قرار بگیرد و اگر در این راه کاراکتر دیگری اخلال ایجاد کند، سریعا مورد قضاوت قرار می گیرد. در مورد کاراکتر دکتر مجد هم این اتفاق افتاد. این کاراکتر در سکانس های اول که با کاراکتر مهتاب (مینا وحید) وارد چالش هایی شد، طبیعتا مخاطب دلش می خواست مهتاب از چالش ها راحت بیرون دربیاید اما پیله های دکتر مجد باعث شد مشکلاتی ایجاد شود که مخاطب از نقش من خوشش نیاید ولی وقتی مشخص می شود این شخصیت به وظیفه قانونی اش عمل می کند و کینه ای در کار نیست، کم کم نقش مرا پذیرفتند. در مجموع خیلی ها شخصیت مرا در کار دوست نداشتند و می گفتند لج ما را درآوردی، ولی به هرحال هرچه قصه پیش می رود قضاوت تماشاگر هم تغییر می کند.
کارهای توفیقی از همان قسمت اول مخاطب را درگیر می کند
این کارگردان و بازیگر در بخشی دیگر از این گفت و گو به همکاری اش با بهرنگ توفیقی اشاره کرد و گفت: فکر می کنم «افرا» پنجمین همکاری ام با بهرنگ توفیقی است. من ایشان را پیش از کارگردانی هم می شناختم. به نظرم او یکی از باسابقه ترین آدم های عرصه تلویزیون و سینماست و در عین حال یکی از دوست داشتنی ترین کارگردان هایی است که بنده افتخار داشتم با او همکاری کنم. به نظرم توفیقی یکسری مشخصات در کارگردانی اش دارد که هر بازیگری دلش می خواهد با او کار کند؛ چراکه کاملا مسلط به قصه است و دقیق می داند از کار چه می خواهد.
بازیگر «افرا» تاکید کرد: بهرنگ توفیقی از جمله کارگردانانی است که هدایت بازیگری اش درست اتفاق می افتد و یک بازیگر می تواند با اعتماد به نفس کامل مقابل دوربینش ظاهر شود. او همیشه در کارهایش به بازیگران کمک می کند تا در ایفای نقش هایشان بهترین مسیر را طی کنند. این کارگردان به سبب شناخت دقیق ریتم، همیشه کارهایش پرمخاطب می شود و در همان قسمت های اولیه مخاطب را درگیر می کند.
بازیگران هیچ سپر دفاعی در مقابل کرونا ندارند
وی همچنین درباره دشواری کاری در ایام کرونا گفت: طبیعتا کرونا مشکلات بسیاری در همه عرصه ها ایجاد کرده است که شغل ما هم از این ماجرا مستثنی نیست. شاید بتوان گفت در جاهایی فشار بیشتری روی ما داشته و دارد. به هرحال کار کردن به مدت چندین ماه در یک سریال و فیلم به خصوص برای بازیگران وقتی قرار نیست با ماسک مقابل دوربین ظاهر شوند، شرایط را دشوارتر می کند. اساسا بازیگران هیچ سپر دفاعی در مقابل کرونا از خود ندارند، چون تنها راهی که می تواند آنها را از این ویروس لعنتی محافظت کند همین ماسک است که ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم، حتی برخی مواقع در پشت صحنه هم به خاطر گریمی که داریم ماسک زدن برایمان سخت می شود. به عنوان مثال نمی توان روزی ۲۰ بار گریم را روتوش کرد، به همین دلیل است که اکثر بازیگرانی که طی این دوسال فعال بوده اند، متاسفانه حداقل یک بار درگیر این ویروس شده اند و به خیلی ها خدا رحم کرده و متاسفانه برخی را هم از دست دادیم.
اگر سختی کرونا را تحمل می کنیم، منتی نیست
آرا سپس تاکید کرد: شرایط دشواری است و من می دانم که مردم فکر می کنند بازیگران هم مثل همه اقشار جامعه هستند، ولی خیلی وقت ها هم شنیده ام که می گویند بازیگران نباید غر بزنند، مگر خونشان رنگین تر است. بحثی نیست ما هم می پذیریم که متاسفانه شرایط برای همه مردم سخت شده منتهی شاید خیلی مشاغل بتوانند حداقل با زدن یک یا دو ماسک، از کرونا در امان بمانند ولی بازیگر جماعت خیلی نمی تواند پروتکل ها را رعایت کند. این شغل ماست و مهم این است مردم بدانند اگر این سختی ها را تحمل می کنیم هیچ منتی بر سر آنها نیست؛ چراکه ما هم امورات زندگی مان با این شغل می گذرد و کار ما سرگرمی نیست. ما نمی توانیم به خاطر کرونا دوسال کار نکنیم و مجبوریم مثل خیلی از مردم در این شرایط سخت کار کنیم و گله ای هم نیست. به هرحال این روزها می گذرد و امیدواریم روزهای بهتری از راه برسد و بازیگران هم بتوانند در کنار بقیه اقشار جامعه بدون خطر کارشان را انجام بدهند.
برایم نقش مهم است نه بازی در شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون
وی در ادامه درباره رقابت تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و اینکه هنرمندان این روزها بیشتر به سمت شبکه نمایش خانگی کشیده شده اند، بیان کرد: من خودم خیلی قائل به این رقابت نیستم اما آنچه که اتفاق افتاده، این طور نشان می دهد. بله یک رقابت پنهان و آشکاری میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی شکل گرفته و طبیعی است وقتی ما در تلویزیون کار می کنیم، ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد و شاید آن طرف، قوانین و مشخصات کمی فرق داشته باشد و خود همین تفاوت کار کردن در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باعث می شود در نوع قصه ها، پوشش، انتخاب لوکیشن و حتی موضوع سریال تفاوت هایی ایجاد شود که خود این موضوع موجب رقابت می شود.
بازیگر سریال های «زمین گرم»، «از سرنوشت»، «دوپینگ»، «زیرپای مادر» و «پشت بام تهران» گفت: برای من به عنوان یک بازیگر، مدیوم خیلی فرقی ندارد و هرجا احساس کنم نقش خوبی وجود دارد حتما قبول می کنم، ولی طبیعی است سریال های شبکه نمایش خانگی فضای بازتری دارند و سخت گیری های کمتری در آنها حاکم است، همچنین به لحاظ مالی نیز اوضاع دستمزدها بهتر است ولی در مجموع آنچه برای خود من مهم است، نقش و کارگردان و گروه کاری است. امیدوارم چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی شرایط، هم به نفع بازیگران و عوامل باشد و هم کارها مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.
با بودجه کم و سخت گیری نمی توان سریال ماندگار ساخت
آرا در ادامه در پاسخ به اینکه لازمه ساخت سریال های ماندگار در تلویزیون چیست و چرا سریال های حال حاضر کمتر از این ویژگی بهره می برند؟ خاطرنشان کرد: در این زمینه عوامل بسیاری دخیل هستند که باعث می شود یک سریال ماندگار بشود یا نشود. به نظرم اول از همه لازمه یک کار ماندگاری که هم در زمان پخشش مورد توجه قرار بگیرد و هم تاریخ مصرف نداشته باشد، جهان شمول بودن و تحقیق و بررسی که روی آن اتفاق می افتد، است. تاریخ مصرف نیز از دیگر عوامل دلیل ماندگاری یک سریال است که باید به آن توجه شود و با نگاه به آینده کارها ساخته شوند نه اینکه کوتاه مدت را در نظر بگیریم. نکته دیگر در این زمینه این است که پایه و اساس یک سریال ماندگار درست گذاشته شود. به نظرم با بودجه کم، سخت گیری و تنگ نظری و بدون برنامه ریزی نمی توان سریال ماندگار ساخت. اگر تمام این شرایط مهیا باشد من فکر می کنم همکاران هنرمندم تمام تلاششان را می کنند تا به درستی کار کنند و طبیعتا هیچکس دلش نمی خواهد سریال بد بسازد. وی یادآور شد: ما دهه های قبل سریال هایی داشتیم که هنوز هم از تماشای آنها لذت می بریم و از دیدن سکانس به سکانس شان کیف می کنیم و سرگرم می شویم. سریال های مرحوم علی حاتمی، امرالله احمدجو و آثاری چون «روزی روزگاری»، «هزاردستان»، «ابن سینا» و ... که واقعا ماندگارند و واقعا زمان و بودجه برایشان صرف شد، به همین دلیل توانستند ناب شوند. اگر الان هم چنین شرایطی فراهم شود فکر می کنم می شود سریال های ماندگاری تولید کرد.
متاسفانه از تئاتر دور مانده ام
آرا در پایان درباره کارهای جدیدش در زمینه تئاتر و تلویزیون اعلام کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی دو سالی است که چه در حوزه کارگردانی و چه بازیگری، از تئاتر دور مانده ام، امیدوارم هرچه سریع تر شرایط به گونه ای شود که این حوزه دوباره زنده شود و ما هم بتوانیم کار کنیم. در تلویزیون هم برای بازی در سریالی جدید صحبت هایی شده که فکر می کنم اواسط مهر ماه کار کلید بخورد که ان شاءالله خبرهایش بعد از قطعی شدن اعلام خواهد شد. همچنین بازی در سریال «خودخواسته» به کارگردانی علیرضا بذرافشان را به تازگی به پایان رساندم که یک کار کمدی است و بزودی از تلویزیون پخش خواهد شد.
اخبار
داوران «پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» معرفی شدند
«پوران درخشنده»، «وحید گلستان» و «بیژن میرباقری» به عنوان هیات داوران پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران معرفی شدند.
به گزارش امتیاز، پوران درخشنده (تهیهکننده، نویسنده و کارگردان)، وحید گلستان (تهیهکننده و کارگردان و عضو شورای برنامهریزی محتوایی المپیاد) و بیژن میرباقری (کارگردان) به عنوان اعضای هیات داوران از «حبیب ایلبیگی» مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران حکم گرفتند و آثار رسیده را در دو بخش «ایده» و «فیلم» داوری خواهند کرد. داوران امسال در دورههای پیشین المپیاد به عنوان منتور حضور داشتند و در این دوره به عنوان داور حکم گرفتند. پوران درخشنده منتور سومین دوره المپیاد فیلمسازی و وحید گلستان و بیژن میرباقری به عنوان منتور در چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی فعالیت داشتند. «پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» همزمان با سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، برگزار خواهد شد.
محمدرضا صابری خبر داد؛
محدودیت اکران کمدیها در پایان صفر
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران برنامه تعطیلی سینماها در روزهای پایانی ماه صفر را اعلام کرد.
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران درباره برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر بیان کرد: سینماهای سراسر کشور روزهای سهشنبه و پنجشنبه برابر با ۱۳ و ۱۵ مهرماه همزمان با وفات پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) به طور کامل تعطیل هستند.
وی در تشریح وضعیت فعالیت سینماها در روزها دیگر هفته نیز توضیح داد: روز دوشنبه و چهارشنبه نیز فیلمهای کمدی تنها تا ساعت ۱۸ اجازه اکران دارند اما «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و فیلمهای اجتماعی دیگر تا آخرین سینماها میتوانند اکران داشته باشند.
صابری در پایان بیان کرد: سینماهای سراسر کشور از روز جمعه ۱۶ مهرماه به روال معمول فعالیتهای خود را از سر میگیرند.
با اکران در بیشترین سالن سینما؛
فروش ۷ میلیونی «جیمز باند» در بریتانیا
با نمایش «زمانی برای مردن نیست» در سینماهای بریتانیا این فیلم نزدیک ۷ میلیون دلار در اولین روز اکرانش فروخت.
بیست و پنجمین فیلم «جیمز باند» با بیشترین اکران در سینماهای بریتانیا در ۳۰ سپتامبر که اولین روز اکرانش بود ۶.۸ میلیون دلار فروخت.
این فیلم در ۷۷۲ سالن سینما اکران شد که ۲۵ سالن بیشتر از رکورددار تعداد سینماها یعنی «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» در سال ۲۰۱۹ بود و گستردهترین سالن برای اکران در بریتانیا لقب گرفت. این فیلم در روز پنجشنبه که اولین روز اکرانش بود حدود ۱۳ درصد بالاتر از «اسپکتر» در سال ۲۰۱۵ فروخت که در یک روز دوشنبه اکران شد و ۲۶ درصد کمتر از «اسکای فال» در سال ۲۰۱۲ فروش کرد که در یک روز جمعه اکران شده بود. بیش از ۳۰ هزار نفر هم در اولین اکران این فیلم که چهارشنبه شب برای اولین بار روی پرده رفت حضور یافتند.در مجموع فیلم ۱.۶۲ میلیون بلیت برای ۴ روز اول اکرانش تا یکشنبه فروخته است. این امر ۱۲ درصد بیشتر از پیش فروش بلیت برای «اسپکتر» است. «زمانی برای مردن نیست» ۳۰ سپتامبر علاوه بر بریتانیا در برزیل، آلمان، ایتالیا و هلند هم اکرانش را شروع کرد و به زودی در ۱۵ بازار جهانی دیگر شامل فرانسه در ۶ اکتبر، روسیه در ۷ اکتبر، چین در ۲۹ اکتبر و استرالیا در ۱۱ نوامبر اکران میشود.
اخبار
فراخوان دومین جایزه آینهدار دوران
جایزه ۴۰ میلیون تومانی برای خلق آثار تجسمی با موضوع باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده
هنرمندان می توانند تا چهارم آبانماه آثار هنرهای تجسمی خود با موضوع شخصیت و نیز مکتوبات دو استاد اندیشمند زبان فارسی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی و طاهره صفارزاده را در سایت دومین جایزه آینه دار دوران ثبت کنند.
به گزارش امتیاز؛ سید عباس دعایی ، مدیر موسسه آینه داران دوران با اعلام خبر فوق گفت: علاقمندان جهت آشنایی با شرایط فراخوان و ثبت نام می توانند به نشانی www.ayenehdar.ir مراجعه کنند و برای دریافت آثار هم
مرکز فرهنگی مرکز حکمت وفلسفه ایران با ما اعلام همکاری کردند.او درباره اهداف این جایزه گفت: شناخت مفاخر کشور با زبان هنر و آشنایی هنرمندان امروز با اساتید از مهم ترین اهداف ماست، امیدواریم به بهانه چنین رویدادهایی پیوند با آفرینش های ارزشمند بزرگان بیشتر و عمیق شود و فراتر از آن ، آموزه های فرهنگی مستتر در آثار نخبگان به متن زندگی مردم تسری یابد. وی همچنین افزود: «مجموعه فرهنگی آینهداران دوران با هدف بازشناسی چهرههای مطرح فرهنگی ایران به نسل امروز پدید آمده است و در این راه میخواهیم از برنامههای متنوع هنری که میتواند مورد توجه جامعه معاصر باشد بهره ببریم. با همین ایده، در دور نخست فراخوان جایزه آینهدار دوران، از هنرمندان تصویرگر دعوت شد تا داستانهای استاد باستانی پاریزی را در قالب آثار تصویرگری بازآفرینی کنند و با جادوی تصویر، جوانان علاقهمند را متوجه مکتوبات و آثار ایشان کند که این دوره در کنار نام و یاد استاد، آثار و نام سرکار خانم دکتر طاهره صفارزاده از افتخارات استان کرمان و شهر سیرجان معرفی شده است.» او درباره نحوه برگزاری این دوره جایزه گفت: فراخوان جدید این دوره هزمان با زادروز استاد باستانی پاریزی دیماه سال گذشته در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران اعلام شد و با بزرگداشت استاد به صورت مجازی همراه بود. جوایز این دوره که همراه با تقدیر و اهدای مدال جایزه آینهداردوران است و در کنار آن در هفت رشته هنرهای تجسمی هدیه چهل میلیون تومانی نیز درنظر گرفته شده است. مهلت ارسال آثار تا زادروز سرکار خانم دکترطاهره صفارزاده مشخص خواهد شد که هنرمندان میتوانند برای اطلاع از جوایز و تقدیرهای دیگر و شرایط این دوره به درگاه اینترنتی آینهدار مراجعه کنند.سید عباس دعایی ابراز امیدواری کرد بتوان برای بهره بردن از آثار هنرمندان جدید در کنار حمایتی که پیشکسوتان هنر از این برنامه از ابتدا داشته اند موزه ای برای معرفی فرهیختگان کشور از دریچه آثار هنری ایجاد کرد. او در پایان خبر داد به زودی همراهان و حامیان دومین جایزه آینه دار دوران و شیوه اعلام برگزیدگان اعلام می شود.
مرجانه گلچین مطرح کرد؛
هنوز هم «بزنگاه» را بیشتر دوست دارم
مرجانه گلچین، بازیگر که مهمان برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود، در ابتدا گفت: چشم بسته میگویم «بزنگاه» را از دیگر کارهایم بیشتر دوست دارم. البته همه کارهایم را دوست دارم اما برگشت جدی من به بازیگری با «بزنگاه» شروع شد. قبل از آن هم یکی دوکار بازی کرده بودم.
وی ادامه داد: قصه این سریال را دوست دارم و فکر میکنم نقطه شروع مجدد بازیگری من میتواند یک نقطه حساس و عطف در کارنامه کاری من باشد. بعد از سالها که برای چندمین بار بازپخشش را تماشا میکنیم، در خروجی کار میبینیم استانداردهای لازم رعایت شده، بازیها خیلی خوب و یکدست است. اگرچه قصه اصلی ما نیست و خیلی با خط اصلی داستان فاصله دارد اما خروجی خوبی داشت.
گلچین همچنین در خصوص برخی انتقادها درباره تکراری شدن زوج او و حمید لولایی در مجموعههای طنز اظهار کرد: اصلاً درک نمیکنم تکراری شدن یعنی چه. فرض کنید در برادوی تئاتری را سالهای سال روی صحنه میبرند. آیا چون یک کار را تکرار میکنند کسی نباید برای دیدنش برود؟ حتی با بازیگران ثابت کار میکنند. گاهی این بازیگران پیر میشوند و از دنیا میروند و بعد بازیگران دیگری جایشان را میگیرند. به عقیده ما تا زمانی که تیتراژ میرود شما درگیر اسم هستید. آقای لولایی و خانم گلچین یا هر عزیز دیگری اسمش نوشته میشود. وقتی شما درگیر داستان میشوید و آنها را کنار هم میپذیرید و با آنهاست که پیش میروید معنای تکراری را اصلاً درک نمیکنم.
این بازیگر بیان کرد: باید ببینیم این نقدها از چه جانبی صورت میگیرد. آیا این را مردم میگویند یا یک عدهای که شاید نظر سوئی هم پشت صحبتشان باشد؟ فکر میکنم بازیگر و قابلیتش را نمیشود در یک نوع کار محک زد. در تفاوت کارها است که میتوانید جربزه یک بازیگر برای بازیگری را محک بزنید. گلچین درباره پیشنهاد نقشهای تکراری تصریح کرد: من احساس میکنم برخی نمیخواهند ریسک کنند. یک قالب تکراری را بشکنند و بعد بگویند ببینید من از این آدم که خانم گلچین باشد یا آقای لولایی خروجی تازهای گرفتم. هیچکس نمیخواهد این ریسک را بکند. همیشه غبطه خوردهام و مطمئن هستم که آقای لولایی در زمینه کار جدی بسیار میتوانند درخشان باشند. اما کدام تهیه کننده و کارگردان این ریسک را میکند؟ میروند دنبال نمونههایی که امتحانشان را پس دادهاند. آدم متاسف میشود که خیلی از کاراکتر و موقعیتهایی که در ذهنش دارد و آرزوی بازی کردنش را دارد از دست بدهد.
این بازیگر یادآور شد: چرا در طی این سالها همین کارهایی که بهشان ایراد وارد شده است بالاترین رتبه را آوردهاند و جایزه هم بابتش گرفتهایم؟ من همین آدم را شاید در «شاهگوش» هم بازی کردهام و جایزه هم گرفتهام. اگر در شیوه بازیگری من شباهت و تکراری وجود داشته در تمامی این سریالها و در طول سالها آمده و از طرف مردم مورد قبول بوده است و از منتقدان هم جایزه گرفته است. بنابراین نمیشود به آن ایراد گرفت. گلچین درباره کار در شرایط کرونا اظهار کرد: انتخاب ما برای حضور در «بوتیمار» در شرایط کرونا کاملاً هوشمندانه بود. زمانی که همه مردم محبوس در خانهها بودند، فضای چشم نوازی در این سریال پخش شد. دیدن این صحنهها در شرایطی که مردم نمیتوانستند از خانه بیرون بروند میتوانست هم به گروه که در فضای سالمتری کار کنند کمک کند، هم برای مردم که محکوم بودند در آپارتمانهایشان باشند و انتخاب هوشمندانهای بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9601/29218/100403
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9601/29218/100404
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9601/29218/100405
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9601/29218/100406
|
عناوین این صفحه
- چگونگی اکران آثار جشنواره۳۴ در استانها
- نقشم در «افرا» لج خیلی ها را درآورد
- اخبار
- اخبار