|
همزمان با هفته دفاع مقدس در برنامه «سینما پاتوق حوزه هنری» مطرح شد
مستندهای انتقادی و افشاگرانه نیاز امروز سینمای ماست
برنامه سینما پاتوق حوزه هنری همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس به نمایش و بررسی مستند «از آزادی تا آبادی» به نویسندگی و کارگردانی محمد دیندار با موضوع «خرمشهر»اختصاص یافت.
به گزارش امتیاز؛ این برنامه با حضور: حجت الاسلام سعید فخرزاده وقایعنگار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و مسئول واحد «تاریخ شفاهی»حوزهی هنری، جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، محمد تقی فهیم منتقد و مدرس سینما، ناصر هاشمزاده فیلمنامه نویس و کارگردان، کامران ملکی منتقد و مدیر امور اصناف خانه سینما، محمود کریمی علویجه رئیس پژهشکده مطالعات و ارتباطات فرهنگی وزارت علوم و گوینده خبر آزادی خرمشهر در رادیو، ناصر درخشان مدیردبیرخانه و ارزشیابی جشنواره فیلم مقاومت، محمد دیندار مستندساز، غلامحسین حیدری تهیه کننده و مستندساز و علیرضا نورانی کارگردان مستند و انیمیشن ساز و فرزند شهید محمد نورانی در تالار آوینی سازمان سینمایی حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای جلسه یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به هفته دفاع مقدس عنوان کرد: برنامه سینما پاتوق حوزه هنری به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع خرمشهر این قسمت از برنامه اش را به نمایش فیلم«از آزادی تا آبادی» اقای دیندار اختصاص داد. این فیلم مستندی چالشگر، جسور و منتقدانه است و انتخاب آن برای این برنامه به دلایلی مختلفی بود.
به گفته وی، خرمشهر برای همه ما نوستالژیک است. مقاومت و آزادی اش و ترانه«جهان ارا» در ذهن و ضمیر همه ما نقش بسته و در این فیلم به طرز تلخی شاهدیم که با آمد و رفت دولت های مختلف همچنان این شهر هنوز اباد نشده است. زخم جنگ بر جان و تنش وجود دارد.
محمد دیندار با اشاره بر رسالت کارگردانها برای کنکاش در مشکلات و معضلات جامعه و انعکاس آنها در آثارشان گفت: شهر خرمشهر و مشکلات این شهر همیشه در ذهنم بود. زمان جنگ این شهر را دیده بودم و پس از آن نیز بارها به این شهر سفر کردم. خرمشهر همیشه برایم شهری نوستالژیک و دوست داشتنی است و همیشه این نگرانی با من است که چرا این شهر که پیش از جنگ آباد و زیبا بود حالا و پس از گذشت بیش از سه دهه از جنگ هنوز آثار جنگ را در خود دارد.
او افزود: آزادی خرمشهر از افتخارات ملی ماست و دغدغه همیشگی من این است که چرا این شهر که با آنهمه از خودگذشتگی آزاد شد هنوز آباد نشده است. اتفاقا بودجه بسیاری برای آبادی این شهر اختصاص داده شده است اما بخاطر مدیریت نادرست این شهر هنوز تا آباد شدن فاصلهای بسیار دارد. آنچه باعث شد به فکر ساخت این مستند بیفتم دغدغهای است که در مورد این شهر داشته و دارم. ضمن اینکه تصمیم داریم به سراغ مدیران و مسئولانی که در فیلم صحبتهایشان را میشنویم و وعدههایی در مورد شهر میدهند برویم و از آنها پرس و جو کنیم که آیا وعده هایشان محقق شده است یا نه؟ خلاصه اینکه پرونده این مستند هنوز بسته نشده است.
در ادامه جلسه حجت الاسلام سعید فخرزاده ضمن تشکر از کارگردان به جهت پرداختن به مسایل و مشکلات شهر خرمشهر اظهار داشت: به عنوان یک مخاطب فیلم «از آزادی تا آبادی» را دوست دارم و به دلم مینشنید. تصاویر انتخاب شده و تصویربرداری خیلی خوب و از نظر فنی فیلم را مقبول میدانم اما از نظر محتوایی به فیلم ایرادهایی وارد است. اگر قرار بود به موضوع بازسازی خرمشهر پرداخته شود باید گروهی متخصص که به چنین کاری اشراف داشته باشند هم در مجموعه سازندگان قرار میگرفتند یا نظراتشان توسط تیم سازنده را جویا میشد. فیلم آقای دیندار خطاب به مسئولان است اما فیلم را میشد برای مخاطب عام ساخت. باید پیش از فیلم تصمیم گرفته میشد که آیا این فیلم صرفا برای مسئولان ساخته میشود یا عموم مردم.
در ادامه، محمد تقی فهیم اظهار داشت: بنظر من وظیفه فیلمساز ارائه راهکار یا به تصویر کشیدن قدمهایی که در این شهر برای آبادانی برداشته شده نیست. اگر قرار بود مستندی با این موضوع ساخته شود باید همان استاندار و مسئولانی که در فیلم میبینیم هزینه کرده و تهیه کنند. وظیفه هنرمند ایستادن کنار مردم و بازتاب سخنان آنهاست. طبیعی است آقای دیندار به خرمشهر رفته است تا به مردم در سراسر ایران بگوید که شهری در این کشور است که هموطنهای شما در آن برای حفظ ایران جان داده و شهید شدهاند اما این شهر هنوز آباد نیست و نه تنها آباد نشده که در آن مردمی که روی لوله های نفت زندگی میکنند تنها هفتهای دو ساعت آب دارند. از این منظر فیلم «از آزادی تا آبادی» اثری ارزشمند است.
فهیم گفت: البته فیلم خالی از اشکال نیست اما از نظر موضوعی قدم بزرگی برداشته است و در آن دغدغه ای ملی مطرح میشود. درواقع فیلم اثری معترضانه نیست بلکه منتقدانه است و این انتقاد را بخوبی مطرح میکند.
ناصر هاشمزاده نیز، ضمن انتقاد از مدیران اجرایی گفت: در بحث خرمشهر همه می دانیم که این شهر با چه عظمت و فداکاری آزاد شد،اما آبادی آن را ندیدیم، اما می بینیم مدیرانی که در این مستند حضور دارند طوری حرف می زنند که انگار ما و مردم باید کاری می کردیم و انجام ندادیم در حالی که خود آنها باید پاسخگو باشند.
هاشم زاده ضمن تاکید بر ادامه مسیر فیلمسازی کارگردانهای دغدغهمند با موضوعات جنگ و دفاع مقدس گفت: وقتی برای اولین بار فیلم را دیدم با آقای دیندار تماس گرفتم و به ایشان خسته نباشید گفتم و به ایشان گفتم این مسیر باید ادامه پیدا کند. آقای دیندار فیلمسازی متعهد و دغدغه مند هستند و چنین فیلمسازی هم در حوزه سینمای داستانی و هم مستند کم داریم.
جواد اردکانی از دیگر میهمانان برنامه سینما پاتوق حوزه هنری کمبود مستندهای انتقادی و افشاگرانه را مشکل سینمای مستند اجتماعی کشور دانسته و گفت: از آقای دیندار بخاطر فیلم خوبی که ساخته اند تشکر میکنم.
اردکانی با اشاره به اینکه اختلاس و فساد مالی امروز کشور را تهدید می کند، تاکید کرد که وظیفه مستندساز امروز این است که فضا را برای مفسدان ناامن کند.
در ادامه جلسه کامران ملکی دفاع مقدس و آزادی خرمشهر را نقطه عطف تاریخ معاصر کشور دانسته و گفت: آنچه ما را از پیش از انقلاب متفاوت میکند روحیه ای است که در مردم تغییر کرد و اتفاقاتی است که کشور به خود دیده و بی شک مهمترین این اتفاقات جنگ تحمیلی و شکل گیری دفاع مقدس بود. اگر بخواهیم مثال بزنیم که در طی این چهل سال چقدر با پیش از آن تفاوت داشته ایم میتوانیم دفاع مقدس را مثال بزنیم و با استناد بر این واقعه تاریخی بگوییم این تفاوت در کجاست و به چه شکل بروز کرده است.
درخشان در ادامه جلسه با اشاره به اینکه خود ساکن خرمشهر است و با مشکلات شهر بخوبی آشناست اظهار داشت: به عنوان یک خوزستانی از دغدغه های آقای دیندار خبر دارم و از شرایط مردم خرمشهر هم کاملا باخبرم. متاسفانه ما در کشور بیش از مدیریت بحران، بحران مدیریت داریم. بنظر من آقای دیندار بخاطر دغدغه هایی که داشتند به موارد بسیاری از مشکلات این شهر حتی شده در حد چند صحنه اشاره کرده اند. واقعیت این است که میتوان به هرکدام از مشکلاتی که در فیلم میبینیم در حد یک فیلم مستند مستقل پرداخت.
در ادامه جلسه محمود کریمی علویجه گوینده خبر آزادی خرمشهر از رادیو، گفت: آقای اردکانی به درستی اشاره کردند که خط قرمزها جابجا شده اما آیا اگر این فیلم لحن تندتری میداشت باز هم به مرحله پخش در تلویزیون میرسید؟ البته من به مسئولان هم تا حدی حق میدهم که ملاحظاتی را در نظر بگیرند. شبکه های خارجی برنامه های ما را رصد میکنند و از صحبتهای مسئولین و اخبار ما برداشتهایی دارند که همانها را در قالب برنامه های مختلف تولید میکنند.
در پایان جلسه علیرضا نورانی ضمن قدردانی از سازندگان مستند «از آزادی تا آبادی» گفت: مسایل و مشکلات خرمشهر واقعا فاجعه آمیز است. متاسفانه فقر و بیکاری در شهر بیداد میکند و مردم امکانات درمانی ندارند. عموی من فرمانده جنگ بودند و در عملیات ولفجر شیمیایی شدند و بینایی یک چشم را کاملا و چشم دیگر را تا هفتاد درصد از دست دادند. چند وقت پیش مشکل چشم پیدا کردند و نیاز بود فشار خون چشم شان اندازه گیری شود اما متاسفانه دستگاه فشار خون چشم در کل شهر آبادان و خرمشهر وجود ندارد.
او در پایان افزود: خرمشهر برای همه مردم ایران عزیز و نوستالژیک است و این شهر عزیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان است که یکی از عمده ترین شان نداشتن آب آشامیدنی مناسب است. متاسفانه در چند وقت اخیر ما عزادار پنج میلیون اصله درخت نخل بودیم که بخاطر مدیریت های غلط در زمینه کشاورزی رخ داد.
اعلام عناوین فیلمهای کوتاه راه یافته به بخش مسابقه جشنواره مقاومت
35 عنوان فیلم کوتاه به بخش مسابقه سینمای ایران پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت راه یافتند.
به گزارش امتیاز؛ دبیرخانه این جشنواره اسامی فیلمهای کوتاه پذیرفته شده در بخش سینمای ایران پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را به شرح زیر اعلام کرد.
در بخش فیلم کوتاه سینمای ایران 35 فیلم حضور خواهند داشت: «تا فردا...» علی توکلی زانیانی، «سازاق» علیرضا سلمانپور، «دام» داریوش غذبانی، «آگهی» محمد صادق اسماعیلی، «ستون1452»کرامت پورشهسواری، «تراس» محمد علیزاده فرد، «تاسوکی» سید پوریا پیشوایی، «کانتینر 401» امید میرزایی، «پنجشنبه» رضوانه فتحی، «دا» فرشاد صالحی، «باران آهسته می بارد» سعید نجاتی، «باز هم سکوت» راضیه سراجی، «آن مرد آمد» سیاوش چاوشی، «بعد از ظهر» امیر عباس ربیعی، «ته ته (گهواره)» سید جواد هادی اصل، «سپیده» هادی نادری، «از حَصَکه با عشق» محمد فراهانی، «مریم» مرتضی حسینعلی زاده، «باز هم ساکِ سفرت را خودم میبندم» مسعود دهنوی، «رویش» سید مسعود امامی، «سلام» محمدرضا حاجی غلامی یزدی، «سر به راه» امیر داسارگر، «سِلفی سَلَفی» سید مهدی میرغیاثی، «تالسا» سید پرویز شجاعی، «أبَتا» سید محمود شریفی اصل، «بیسیم» سامان صالحی و مجید کلانتر، «جمعه گل» محمدرضا حاجی غلامی یزدی، «شیر پرگار زاویه» علیرضا محمودزاده، «مستوره» الهام هادی نژاد، «خانه پنجم» رضوانه فتحی، «راحانا» کاظم دانشی، «تک خوان» سید مهدی حسینی، «انجماد عقربه» عباس عمرانی بیدی، «مادر» ماریا ماوتی، «درخت زیتون سعد» احمد زایری.
بر پایه این خبر، این آثار توسط هیاتی متشکل از محمدباقر مفیدی کیا، مرتضی علی عباس میرزایی، دانش اقباشاوی، امیر مهدی پور وزریری، محمدتقی فهیم انتخاب شدند.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت درآستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور سینماگران داخلی و خارجی در بخشهای اصلی «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه سینمای بینالملل» شامل: فیلمهای سینمایی، فیلمهای کوتاه داستانی، فیلمهای مستند، بخش جلوهگاه نور، بخش روایت نو (مسابقه فیلمسازان اول) و مسابقه سینمای بینالملل شامل فیلمهای سینمایی و کوتاه و مستند، جایزه عماد مغنیه و بخشهای جنبی برگزار میشود.
شایان ذکر است این جشنواره به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمانها و نهادهای مختلف فرهنگی و سینمایی کشور و به دبیری محمد خزاعی برگزار میشود.
یک فیلم توقیفی راهی اکران شد
فیلم سینمایی «گزارش فرار یوسفی» به نویسندگی و کارگردانی حسین توقیری که چندین سال در محاق توقیف بود، با دریافت پروانهی نمایش از دوم آبان در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.
به گزارش امتیاز، این فیلم در قالب درام معمایی به موضوعات فرار و مهاجرت در بین یک گروه دوستی میپردازد.
لعیا عسلی نژاد، عرفان بختیاری، کوشا نوروزی، شهرزاد احمدزادگان، مارینا عزتی امینی، امیرحسین ساعتی، پوریا نجاتیان، علیرضا توانا، مرتضی پذیره، امیرمسعود حسینی، مریم بابایی پور، علی جهانی و پویا مظفریان نقش آفرینان «گزارش فرار یوسفی» هستند. با نزدیک شدن به موعد اکران، تیزر و موارد تبلیغاتی فیلم نیز به زودی رونمایی خواهد شد. سایر عوامل «گزارش فرار یوسفی» عبارتاند از:
نویسنده ، کارگردان و مدیر فیلمبرداری: حسین توقیری، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: پویا مظفریان، تدوین: لعیا عسلی نژاد، آهنگساز: آرش اسکندرلو، مدیر تولید: امید فقیه، مجری طرح: حسین توقیری، مشاور رسانه و تبلیغات: محمد پورصادقی.
جشنواره فیلم لس آنجلس برندگانش را شناخت
«مرز» اثر علی عباسی کارگردان ایرانی-سوئدی بهترین فیلم داستانی غیرآمریکایی از نگاه دوارن جشنواره بین المللی فیلم لس آنجلس ۲۰۱۸ شناخته شد.
جشنواره بین المللی فیلم لس آنجلس ۲۰۱۸ با برگزاری مراسمی در هتل دبلیو هالیوود و معرفی برگزیدگان جشنواره به کار خود پایان داد. بر این اساس فیلم «Brian Banks - برایان بنکس» اثرِ قوی و الهام بخش تام شادیاک به عنوان بهترین فیلم داستانی بلند و «بدلکار» به عنوان بهترین فیلم مستند بلند جشنواره از نگاه مردم شناخته شدند.«برایان بنکس» داستان پسر جوانی است که به عنوان ستاره جوان و آینده دار فوتبال آمریکایی شناخته می شود، اما درگیر مبارزه با سیستم قضایی برای پاک کردن نام خود بعد از دوران زندان است.از سوی دیگر و به انتخاب داوران، فیلم «این معلم» به کارگردانی مارک جانسون به عنوان بهترین فیلم در بخش «فیلم داستانی آمریکا» شناخته شد و فیلم «مرز» ساخته علی عباسی سینماگر ایرانی – سوئدی جایزه «فیلم داستانی جهان» را دریافت کرد. «مرز» که به عنوان نماینده سوئد در این رویداد سینمایی حضور داشت، اولین بار در بخش «Un Certain Regard – نوعی نگاه» هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن اکران جهانی خود را تجربه کرد و در نهایت موفق به کسب جایزه این بخش شد و حال به عنوان نماینده کشور سوئد در مراسم اسکار پیش رو شناخته می شود.
فیلم «مرز» که بر اساس داستان کوتاهی از جان لینکویست نویسنده سوئدی ساخته شده است، داستان یک زن پلیس را روایت میکند که از شامهای قوی برخوردار است و میتواند با تکیه بر این حس خلافکاران را رهگیری کند.
جشنواره بینالمللی فیلم لس آنجلس از تاریخ ۲۰ تا ۲۸ سپتامبر یعنی ۲۹ شهریور تا ۶ مهرماه در لس آنجلس آمریکا برگزار شد.
اخبار
ابرقهرمانان در لیست اکران جابجا شدند
استودیو فاکس قرن بیستم با صدور اطلاعیه ای تاریخ جدید اکران فیلم های آینده خود را اعلام کرد.استودیوی فاکس قرن بیستم با اطلاعیه ای ضمن اعلام تاریخ اکران سری جدید فیلم «ددپول»، زمان اکران فیلم های دیگر خود یعنی «آلیتا: فرشته جنگ» و «ققنوس سیاه» را نیز اعلام کرد.همچنین طبق این اطلاعیه که فاکس در ۲۸ سپتامبر منتشر کرد، «گامبیت» آخرین قهرمان مجموعه «مردان X» مدت ها باید صبر کند تا رنگ سالن های سینما را به خود ببیند؛ خبری که طرفداران این مجموعه را ناامید کرد. تاریخ اکران دیگر عضو مجموعه «مردان X» یعنی فیلم «ققنوس سیاه» که تریلر آن در چند روز گذشته منتشر شده بود از ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) به ۷ ژوئن (۱۷خرداد) سال آینده میلادی موکول شده است. طرفداران «ققنوس سیاه» به یاد دارند که ابتدا قرار بود این فیلم امسال به سینماها بیاید ولی حال انتظار می رود این آخرین بروزرسانی تاریخ اکران آخرین نسخه «مردان X» قبل از نهایی شدن قرارداد خرید فاکس قرن بیستم توسط دیزنی – در تابستان سال آینده – باشد. این بخشی از تلاش فاکس برای آماده سازی و اثرگذاری بیشتر بر طرفداران چینی فیلم است.از سوی دیگر نوبت اکران «آلیتا: فرشته جنگ» آخرین اثر روبرت رودریگز و تهیه کنندگی جیمز کامرون نیز از تاریخ قبلی خود در ۲۱دسامبر (۳۰آذر) به ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) رفت. حرکتی هوشمندانه از سوی فاکس تا از رقابت با رقبای قدرتمندی چون انیمیشن جدید «مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی» از سونی، ابرقهرمان تازه نفس دی سی کمیک و برادارن وارنر یعنی «Aquaman -مرد آبی» و «Bumblebee» جدیدترین نسخه سری فیلم های تبدیل شوندگان از پارامونت در ماه دسامبر پرهیز کند.البته این تغییرات تا اینجا قابل حدس بود اما جابجایی های دیگری در تقویم فاکس اتفاق افتاده است که کمتر کسی آن را حدس می زد و آن این است که تهیه کنندگان «گامبیت» گرچه قول داده بودند تا فیلمبرداری از این ابرقهرمان را در سال ۲۰۱۹ آغاز کنند، اما پیش تولید طولانی و تغییر چندین باره کارگردان کار باعث شد تا دست اندرکاران فیلم نتوانند تاریخ دقیقی برای اکران فیلم اعلام کنند و طرفداران دنیای مارول برای دیدن «گامبیت» حداقل باید تا ۱۳مارچ ۲۰۲۰یعنی ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۸ صبر کنند. با فرض اینکه تولید فیلم طبق روال پیش رود این احتمالا آخرین به روزرسانی و جابجایی اکران خواهد بود. و سرانجام غیرمنتظره ترین بخش این اطلاعیه خبر اعلام تاریخ اکران نسخه جدید «ددپول» در ۲۱دسامبر (۳۰آذر) امسال بود. فیلمی که گرچه هنوز رسما اعلام نشده اما گمان می رود نسخه P۱۳ (نامناسب برای سنین زیر ۱۳ سال) از قسمت قبلی این مجموعه یعنی «ددپول ۲» باشد. فیلمی که درجه آنR یا دارای محدودیت برای افراد زیر ۱۷ سال بود.
«همه می دانند» اصغر فرهادی همچنان شانس اسکار دارد
استودیو فوکوس فیچرز اعلام کرد فیلم «همه می دانند» ساخته فرهادی برای جا نماندن از رقابت اسکار، ۳۰ نوامبر به صورت محدود در آمریکا اکران می شود.استودیو فوکوس فیچرز روز جمعه ۲۸ سپتامبر اعلام کرد تریلر روانشناسانه اسپانیایی زبان «همه می دانند» ساخته اصغر فرهادی ۸ فوریه ۲۰۱۹ اکران خواهد شد. این استودیو همچنین اعلام کرد برای آن که فیلم شانس شرکت در رقابت اسکار را داشته باشد در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ به صورت محدود در آمریکا اکران می شود. با اکران در آمریکا این امکان برای «همه می دانند» فراهم می شود که در رقابت اسکار ۲۰۱۹ شرکت کند؛ ولی این بار نه در بخش فیلم خارجی زبان بلکه در بخش رقابت اصلی اسکار که شامل همه بخش ها از بهترین فیلم تا بخش های فنی می شود. حضور در این رقابت می تواند شانسی برای دریافت اسکار از سوی بازیگران فیلم یعنی پنه لوپه کروز و خاویر باردم باشد.
اخبار
تئاتر را اشرافی کردند
قیمت بلیت به ۲۰۰ هزار تومان رسید
این روزها با وجود شرایط اقتصادی کشور، برخی گروه های تئاتری با تعیین بهای بلیت نامتعارف برای آثارشان، تئاتر را از سبد خانواده ها حذف میکنند.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها تئاتر ایران شاهد شکل گیری جریانی است که چرخه تولید و اجرا را به سمت و سوی تجاری صرف سوق داده است؛ جریانی که نشأت گرفته از رشد بی مهابای تولید آثار تجاری با حضور بازیگران چهره و یا به اصطلاح «سلبریتی ها» است.
هنوز مدت زمان زیادی از حواشی مطرح شده درباره احتمال تعیین بهای بلیت ۲۵۰ هزار تومانی برای نمایش موزیکال «بینوایان» حسین پارسایی و تکذیب وی، نگذشته است که سایت فروش بلیت، بهای بلیت نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» به کارگردانی همایون غنی زاده را تا سقف ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.
طبق اعلام سایت ایران کنسرت، بهای بلیت های این اثر نمایشی که قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود، به ترتیب از بالکن ۳ تالار تا طبقه همکف و ردیف های جلو ۷۰، ۹۰، ۱۲۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» در مهر تا آذر سال ۹۵ با بهای بلیت ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان در همین تالار وحدت روی صحنه رفته بود که در همان سال هم تعیین این بهای بلیت غیرمتعارف بود.
سال گذشته نیز نمایش موزیکال «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی با بهای بلیت ۴۰ تا ۹۵ هزار تومان در تالار وحدت روی صحنه رفت و حتی بحث بازار سیاه بلیت نیز برای این نمایش شکل گرفت.
نکته قابل تأمل درباره نحوه تعیین بهای بلیت تئاتر این است که ساز و کار قانونی و مشخصی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر وجود ندارد و برخی گروه های نمایشی بنا به محاسبات و توجیهات خود بهای بلیت را تعیین می کنند.
تالار وحدت به عنوان یکی از مهمترین مکان های فرهنگی و هنری ایران طی سال های اخیر با روندی که پیش رو قرار داده علاوه بر میزبانی برنامه های تبلیغاتی فروش خودرو و لواز آرایشی، تبدیل به مکانی برای اجرای نمایش های تجاری با بهای بلیت بالا شده و مدیران این مجموعه که از زیرمجموعه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز از این روند راضی هستند.
اینکه در شرایط سخت اقتصادی موجود، کارگردان های برخی آثار نمایشی مدعی بالا بودن هزینه ها و دستمزد بازیگران می شوند بحثی است که تنها در قالب یک توجیه باقی می ماند زیرا با شفاف سازی میزان هزینه تولید این آثار و فروشی که نصیب شان می شود، می توان به سودی که نصیب کارگردان، سالن میزبان و همچنین سایت فروش می شود، پی برد.
در شرایط سخت اقتصادی که اقشار مختلف جامعه درگیر آن هستند و در حالی که فعالیت های فرهنگی و هنری می تواند روحیه جامعه را ترمیم کند، تصمیم گیری سلیقه ای برخی هنرمندان و سالن های تئاتری و از سوی دیگر منفعل بودن مدیریت و متولی تئاتر باعث شده تا تئاتر تبدیل به کالایی اشرافی آن هم در یکی از سخت ترین شرایط مالی جامعه طی سال های اخیر شود.
این رفتار در حالی اتفاق می افتد که برخی هنرمندان و گروه های موسیقی برای همراهی هر چه بیشتر با اقشار مختلف جامعه تصمیم به پایین آوردن بهای بلیت خود کرده اند و در عرصه سینما نیز برخی سینماداران و یا صاحبان فیلم ها تصمیم به پایین آوردن قیمت بلیت هایشان کرده اند تا مردم ناگزیر به حذف هنر از سبد خانوار خود نشوند.
تخلف در تبلیغات «بینوایان» و بازبینی نمایش
سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره تبلیغات شهری نمایش «بینوایان» در حالی که هنوز بازبینی نهایی آن صورت نگرفته است، توضیحاتی را ارایه داد.
محسن امیری سرپرست اداره ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره تبلیغات نمایش «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی که مدتی است در سطح شهر آغاز شده است و اینکه آیا این اثر نمایشی برای تبلیغات مجوزی دریافت کرده است یا خیر به خبرنگار مهر گفت: بعد از مرحله بازخوانی و تایید متن نمایشنامه «بینوایان»، آقای پارسایی یک مجوز پیشتبلیغات از شورای ارزشیابی و نظارت دریافت کرد که طبق آن مجوز قرار بود فقط نام نمایش معرفی و اطلاع رسانی شود.
وی درباره اینکه در حال حاضر این نمایش تبلیغات گسترده ای با ذکر عوامل در سطح شهر دارد، بیان کرد: بدیهی است که تبلیغ یک نمایش با ذکر عوامل منوط به بازبینی کامل اثر و صدور پروانه نمایش است و این در حالی است که «بینوایان» بازبینی دارد.
امیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به آغاز اجرای نمایش از ۲۰ آبان ماه هنوز این نمایش موزیکال برای بازبینی کامل همراه با لباس و دکور آماده نیست، گفت: به هر حال همه گروه های نمایشی به ویژه آقای پارسایی می دانند که شرایط بازبینی به چه صورت است. دوستان بازبین نیز با اطلاع از این شرایط، امروز کار را می بینند و در صورت برخورداری از شرایط، مجوز اجرا صادر می شود و در غیر این صورت طبیعی است که طبق مقررات با کار برخورد می شود. سرپرست اداره ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی درباره تخلفی که در این زمینه صورت گرفته است و اینکه با توجه به انتقادهای صورت گرفته به این سرعت قرارِ بازبینی گذاشته شده است، توضیح داد: آقای پارسایی ۱۰ - ۱۵ روز قبل تقاضای بازبینی نمایش را مطرح کرده بود که در همان زمان به وی عنوان کردیم با توجه به شرایط جدیدی که کارها مورد بازبینی قرار می گیرد اگر کار آماده و کامل است بازبینی می شود که آقای پارسایی نیز فرصتی دو هفته ای از ما گرفت تا وقتی که کار آماه شد با ما تماس بگیرد که از روز پنجشنبه وی آمادگی خود را برای بازبینی نمایش اعلام کرده است. دوستانی که متنشان در مرحله بازخوانی مورد تایید است با مسئولیت خودشان می توانند دست به تبلیغات محدود و در حد معرفی نام نمایش بدون ذکر عوامل و زمان و مکان بزنند چون ممکن است در مرحله بعد کارشان مجوز اجرا پیدا نکندوی درباره اینکه اگر تبلیغات بدون دریافت مجوز نهایی و با گرفتن همان مجوز پیشتبلیغات مجاز است پس چرا گروه های دیگر قادر به این کار نیستند، متذکر شد: در حال حاضر این قاعده برای اغلب گروه های متقاضی وجود دارد به این صورت که دوستانی که متنشان در مرحله بازخوانی مورد تایید است با مسئولیت خودشان می توانند دست به تبلیغات محدود و در حد معرفی نام نمایش بدون ذکر عوامل و زمان و مکان بزنند چون ممکن است در مرحله بعد کارشان مجوز اجرا پیدا نکند.
وی در پایان اضافه کرد: باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که چه کسی مجوز نصب بیلبوردهای شهری را به این نمایش داده است. شهرداری با نامه ای که ما به گروه ها می دهیم اجازه تبلیغات شهری را می دهد و حالا باید دید چطور با مجوزی که فقط برای تبلیغ عنوان نمایش بوده است، تبلیغاتی به این شکل اجازه نصب گرفته است. بنابراین باید از جایی که چنین مجوزی را صادر کرده است این مساله را پیگیری کرد و البته ما هم موضوع را به آقای کرمی منتقل کرده و پیگیر این قضیه خواهیم بود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56508
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56509
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56510
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56511
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56512
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3886/15355/56513
|
عناوین این صفحه
- مستندهای انتقادی و افشاگرانه نیاز امروز سینمای ماست
- اعلام عناوین فیلمهای کوتاه راه یافته به بخش مسابقه جشنواره مقاومت
- یک فیلم توقیفی راهی اکران شد
- جشنواره فیلم لس آنجلس برندگانش را شناخت
- اخبار
- اخبار