|
چه کسانی از ورود سرمایه های تازه به هنر می ترسند؟
باقرفدایی
سینمای ایران حتما یکی از معدود سینماها در دنیاست که سینماگرانی دارد که بارها و بارها فیلم های شان دچار شکست صد در صدی شده اما آنها همچنان هستند و فیلم می سازند.
لابد با خواندن این پاراگراف نام تعدادی تهیه کننده و کارگردان در ذهن تان نقش بسته که همیشه هستند، همیشه فیلم می سازند اما هیچ وقت هیچ یک از آثارشان نه توسط مردم و نه جشنواره ها پسندیده نشده است.
سینماگرانی که اندک اند اما رگ خواب اخذ بودجه های دولتی را در دست دارند و به اصطلاح دیروزی ها فقط نگاتیو هدر می دهند!
سینمای ایران از این دست سینماگران تاریخ مصرف گذشته آسیب بسیار دیده است، زیرا معمولا توان جذب بودجه حداکثری را داشته و عرصه دیده شدن و نفس کشیدن به چهره های نوظهور را نداده اند. از اساس مانایی این جنس از سینماگران به جلوگیری از ورود نگاه تازه بند است.
در چند سال اخیر با حضور انرژی نو در سینمای ایران و تولیدات متنوع در قالب های سینمای خانگی و سینمای اکران آن هم با بودجه های صد در صدی بخش خصوصی، سینماگران تاریخ مصرف گذشته عرصه را بسیار تنگ دیده و احساس خطر کرده اند؛ از این روست که هر روز با انتشار خبرهایی گنگ و بدون سند در پی مقابله با جریان نوظهور سینما برآمده اند و با تیترهای هیجانی و اتهامات ناروا سعی در عقب راندن این حرکت نو دارند.
این در حالی ست که موج نوین سینمای ایران چشم داشتی به بودجه های دولتی و به اصطلاح سینمای نفتی ندارد و مدعی ست با پول بخش خصوصی و بهره مندی از قانون عرضه و تقاضا می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. حمایت مردم از این دست از آثار و فروش خوب آنها گواه توفیق آنان تا این جای کار است، نمونه هایی مانند سریال های شهرزاد یا ساخت ایران و همین روزها ممنوعه و یا فیلم های سینماگران مستقلی همانند اصغر فرهادی و یا نمایش بینوایان که در ترازهای سینمایی ارائه شد، همگی برای جلب توجه مردم سنگ تمام گذاشتند و مردم هم پاسخ شایسته ای بدان دادند.
سینماگران تاریخ مصرف گذشته که هیچگاه اقبال مردمی ندیده اند از تماشای این تصویر شارپ و گویا، غمگین اند و با ردیف کردن انواع اتهام های ریز و درشت، با استفاده از همه ابزار خود سعی در فراری دادن سرمایه های تازه و پشیمان کردن آنها هستند.تاکتیک آنها البته رو و نخ نما شده است، اطلاق سرمایه های مشکوک، پولشویی، ورود سرمایه های ناپاک و غیره... کلی گویی هایی که هیچ یک از مراجع ذیصلاح تا امروز وقعی به آنها ننهاده و حتما با گذشت روسیاهی به زغال می ماند.
صورت مسئله کاملا روشن است: چرا سینمای ما نباید با آغوش باز از سرمایه درست، باشناسنامه و شناخته شده استقبال کند؟ در روزهایی که هر روز خبر بیکاری صدها دستندرکار سینما در رسانه ها بازتاب دارد، چرا باید درهای سینما به روی سرمایه تازه بسته باشد؟ سرمایه گذاری که دهه هاست در بخش مختلف اقتصادی این مملکت کسب و کار داشته و چهره شناخته شده ای ست چرا باید احساس کند زیر پایش به جای فرش قرمز، پوست موز می اندازند!
روزگاری ست که باید مردم، خواست مردم و منافع ملی اولویت نخست همه باشد، از این رو پیش و بیش از همه این سینماگران واقعی هستند که باید از این سرمایه های نو آمده مراقبت و آن را تقویت کنند.
دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد:
۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار نگارگری جشنواره فجر راه یافت
دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از راه یابی ۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار این رشته خبر داد.
یک مرحله از انتخاب آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالله محرمی دبیر این رشته و مهرزمان فخار منفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی داوران این رشته به پایان رسیده است و ۲۳ دی ماه انتخاب نهایی آثار صورت می گیرد.
عبدالله محرمی، دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره مرحله نخست انتخاب آثار این رشته گفت: حدود ۳۳۰ اثر در این رشته به دبیرخانه رسید که در مجموع ۷۲ اثر برای نمایش در بخش نمایشگاه در مرحله اول انتخاب شد.
برای مرحله نهایی انتخاب آثار منتظر اصل آثار هستیم. ممکن است برخی از آنها به دلیل عدم مطابقت با تصویر فرستاده شده، حذف شوند.
وی افزود: اغلب شرکت کنندگان در بخش نگارگری جوانها بودند. شخصا انتظار این میزان آثار درخشان را نداشتم. البته برخی از آثار متاسفانه کپی بودند که با نظر همه داوران و به سرعت حذف شدند و شانس حضور در نمایشگاه به آنها داده نشد.
محرمی بیان کرد: برخی از آثار رویکردی معاصر داشتند اما شرط معاصر بودن در آثار نگارگری شرط دشواری است. روی هم رفته هنرمندان معمولا زیاد به شعار توجه نمیکنند و سعی میکنند اثری را که به نظرشان خوب است به دبیرخانه ارسال کنند.
وی همچنین توضیح داد: تعدادی از کارها به لحاظ اجرا مدرن بودند و توجه داوران را جلب کردند. در واقع این آثار خمیرمایه هنر نگارگری را دارند و به آن پایبند هستند ولی رویکردشان در اجرا معاصر است.
دبیر رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر همچنین گفت: مهم ترین ملاک ما در داوری این بود که اجرا شسته و رفته باشد، تکراری نباشد و در آن شاهد حرکت رو به جلویی در هنرمند باشیم. آثار در بخش تذهیب بیشتر این خصوصیات را داشتند. درواقع به نظر بنده عیار کارهای بخش تذهیب بسیار بالاتر از سایر کارها بود.
رضا یساولی، یکی از داوران رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در این باره گفت: در این جشنواره کارهایی با رویکرد معاصر دیدیم اما به نظرم هنوز این موضوع جای کار دارد. نگارگر جوان ما پرسش های زیادی در این باره دارد. آیا اگر با نگارگری برخورد انتزاعی کنیم تبدیل به هنر معاصر می شود؟ نگاه های معاصر در آثار رسیده بیشتر اثر را به سمت کار گرافیکی برده بود. هنر نگارگری تفاوت های بنیادین با هنرهای مدرن دارد. این هنر در زمان طولانی تولید می شود. اگر یک نقاش یک روزه کارش را می کشد، یک نگارگر باید هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهیه کند و کار را به سرانجام برساند.
وی درباره ملاک های داوری نیز بیان کرد: ساخت و ساز زیاد برای ما ملاک نبود. چون این ها تکنیکی است که هنرمند می تواند در عرض چند ماه یاد بگیرد. در عوض تاکید بنده روی سواد بصری هنرمند، تکنیکهای اجرایی، اصول، رنگها، فرم و ترکیببندی بود.
مهرزمان فخار منفرد، دیگر داور این رشته نیز درباره آثار گفت: برخی آثار ارتباطی با هنر نگارگری نداشتند و بیشتر گرافیک، تصویرسازی و نقاشی بودند. معاصر بودن نیز برای هنرمندان جوان نگارگر ما خوب تعریف نشده است و اصلی برخی کارها در این بخش همین بود. ما بهترین کارها را با معیارهای سخت انتخاب کردیم اما تا وقتی کارها را از نزدیک نبینیم نمیتوانم قضاوت کاملی داشته باشم.
امیرحسین قهرمانی نیز که یکی از داوران رشته نگارگری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، درباره آثار و ملاک های داوری بیان کرد: به دنبال کارهای خلاق بودیم و آنهایی را که نوآوری داشتند برای این مرحله انتخاب کردیم. زیرا خلاقیت برایمان مهم بود. نگرش های تازه ای در هنر نگارگری به وجود آمده است و نگاه جوان ها به سمت معاصر بودن رفته است. از این نظر کارها به اهداف جشنواره هم نزدیک بود. ممکن بود که در برخی آثار نقصی در رعایت اصول دیده شود ولی به دلیل خلاقیت نظر ما را جلب کند و به آن اثر اجازه دهیم به مرحله بعد برود.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند برگزار می شود. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.
صالح میرزاآقایی از بانوی عمارت می گوید
خودم هم مجذوب «حضرت والا» شدم
بازیگر نقش حضرت والا در سریال «بانوی عمارت» بیان کرد که در همان مرحله خواندن فیلمنامه مجذوب پیچیدگیهای این شخصیت شده بود.
صالح میرزاآقایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش جهانبخش میرزا و حضرت والا در سریال «بانوی عمارت» که آخرین قسمت از آن به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد به تازگی روی آنتن رفت، گفت: بازخوردهایی که من از این سریال گرفتم تقریبا با بازخوردهای نقش داوود در سریال «گمگشته» برابری میکند که سال ۸۰ از تلویزیون پخش شد و شاید من بعد از حدود ۱۷ سال دوباره با چنین حجمی از واکنشها و محبت مردم مواجه شدهام.
این بازیگر اضافه کرد: آن زمان هم بازی در نقش «گمگشته» سروصدا به پا کرد و باعث شد نقشهای بسیاری به یک جوان ۳۱ ساله پیشنهاد شود.
وی درباره نقشهای مختلفی که در این سالها بازی کرده است، بیان کرد: من بازیگری هستم که از ایفای نقشهای متفاوت به شدت استقبال میکنم چون این تفاوت نقشآفرینی، گریمهای گوناگون را با خود به همراه دارد و الگویم در دنیای بازیگری در اینگونه تمایزها، رابرت دنیرو است؛ بازیگری که به شدت روی من تاثیرگذار بوده و هست.
نظر مردم درباره استفاده از سبیل دوران قاجار
این بازیگر با اشاره به گریم خود در این سریال عنوان کرد: خوشبختانه صورت من برای هر نوع گریمی انعطافپذیر است و گریم خود در این سریال را هم بسیار دوست داشتم. این گریم با آن فرم سبیل و سالک روی صورت و موهایی به سبک قاجار توسط مجید اسکندری طراحی شد که آنقدر برای مخاطب باورپذیر و جالب بود که بسیاری میگفتند از همان هیبت و سبیل در زندگی روزمرهام استفاده کنم. این چهرهپردازی و هیبت در عین اینکه قرار بود برای نقش حضرت والا و جهانبخش میرزا کاریزماتیک باشد از طرف مردم هم پذیرفته شده بود.
وی با اشاره به چگونگی حضورش در «بانوی عمارت» توضیح داد: من رلهای متفاوت و ضدقهرمانهای زیادی در سریالهای «مختارنامه»، «کلاه پهلوی» و... بازی کردم و در هر یک از این آثار سعی کردم به نوع متفاوتی نقش ایفا کنم. فکر میکنم اتفاق خوبی که در «بانوی عمارت» رخ داد به قانونی مربوط میشود که در سالهای اخیر کشف کردهام و آن قانون شکرگزاری است و اینکه مدام خدواند را به دلیل نقشها و انسانهای خوبی که در مسیر زندگیام قرار میدهد، شکر میکنم.
همان ابتدا مجذوب پیچیدگیهای این کاراکتر شدم
میرزاآقایی اضافه کرد: من دوستی قدیمی به نام حسام نورانی دارم که سال گذشته اواخر اجرای نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی به دیدن این نمایش آمد و بعد از آن مرا به دفتر عزیزالله حمیدنژاد دعوت کرد. من به دفتر وی رفتم و حمیدنژاد از همان ابتدا درباره جذابیت و پیچیدگیهای شخصیت جهانبخش میرزا و حضرت والا برایم صحبت کرد و من در همان جلسه نخست مجذوب این کاراکتر شدم.
بازیگر سریال «مختارنامه» با اشاره به بودجه پایین «بانوی عمارت» توضیح داد: متاسفانه من برای ایفای این نقش با تهیهکننده و رقم پیشنهادی آنها به توافق اولیه نرسیدم، البته این را باید گفت که همه عوامل این سریال با رقمهای پایین کار کردند. درحالیکه بودجه این سریال را باید براساس بودجه یک پروژه الف ویژه محسوب میکردند چون تلاش زیادی برای آن صورت گرفت و کار پرخرجی بود. با این حال دوباره حسام نورانی با من تماس گرفت و در صحبتهای بعدی بود که متقاعد شدم در این کار حاضر شوم و خدا را شکر میکنم که این نقش را پذیرفتم.
خواندن فیلمنامه را در ۲ شب تمام کردم
وی درباره بازی خود در این مجموعه اظهار کرد: من بازی خود در این مجموعه را خیلی دوست داشتم و از همان ابتدا مسحور متن و قصه احسان جوانمرد شدم که از دیالوگهایی در نهایت ظرافت و روان شناختی شخصیتها برخوردار بود. متن فیلمنامه کامل سریال را هم در حدود ۲ شب تمام کردم چراکه اصلا نمیتوانستم آن را بر زمین بگذارم و برایم مثل یک رمان جذاب بود.
بازیگر «سرزمین کهن» همچنین درباره تعامل خود با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال عنوان کرد: دکوپاژ، ظرافتهای نقش و حس زیبایی شناسی برای حمیدنژاد اهمیت زیادی داشت و او به خوبی بازیگرانش را رصد و هدایت میکرد. من برای این نقش زحمت بسیار کشیدم و این شخصیت را از لحظه ای که فیلمنامه را خواندم و بعد در اجرا طراحی کردم که تمایز بین شخصیت جهانبخش میرزا و حضرت والا مشخص شود و سعیم همواره بر این بود که رفت و برگشتی درونی بین ۲ شخصیت داشته باشم.
دوست داشتم چهره حضرت والا دیرتر آشکار میشد
وی اضافه کرد: البته خیلی دوست داشتم چهره حضرت والا دیرتر آشکار میشد و مردم را تشنهتر میکرد و فکر میکنم رازآلودگی این نقش هم مردم و هم من را به خود مجذوب کرده بود.
بازیگر نقش حضرت والا در پایان یادآور شد: باید تاکید کرد که این سریال خروجی یک کار تیمی است که حضور تکتک افراد در شکلگیری این کار تعیین کننده بود. در انتها خرسند و شادمانم که این سریال توانست خانوادهها را در شبهای سرد زمستان در کنار هم پای تلویزیون بنشاند.
گروه «تکسیم» وارد تهران شد
اعضای گروه موسیقی «تکسیم» ترکیه شامگاه دوشنبه هفدهم دی برای اجرای کنسرت در برج میلاد تهران وارد کشورمان شدند.، گروه بین المللی موسیقی «تکسیم» از گروه های مهم حوزه موسیقی بی کلام کشور ترکیه شامگاه دوشنبه ۱۷ دی وارد تهران شدند . این گروه شامگاه سه شنبه ۱۸ دی طی ۲ نوبت در برج میلاد روی صحنه خواهند رفت.
هوسنو شاناندریجی از اعضای سرشناس «تکسیم تریو» درباره اجرای پیش رو گفت: برای فرهنگ ایران احترام ویژه ای قائلیم. این اجرا قطعا یکی از مهم ترین اجراهای همه این سالها برای ما است. گروه موسیقی استانبولی «تکسیم» متشکل از هوسنو شاناندریجی کلارینت، آیتاچ دوغان نوازنده ساز قانون و اسماعیل تونچبیلک نوازنده باغلاما در حالی در تهران به اجرای برنامه خواهند پرداخت که تاکنون اجراهای زیادی را در سراسر جهان روی صحنه برده اند. این گروه تا به حال سه آلبوم «تکسیم تریو» در سال ۲۰۰۷، «تکسیم تریوی ۲» در سال ۲۰۱۳ و «آهی» در سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده اند. موسسه «رنگین کمان هنر جوان» به تهیه کنندگی محمود شبیری و سپهر صاحبی برگزار کنندگان کنسرت گروه «تکسیم» در تهران هستند.
اخبار
در قالب نشست های جشنوارهی بین المللی تئاتر فجر؛
چالش های زنان نمایش نامه نویس و تداوم حضورشان بررسی می شود
سومین نشست نمایشنامه نویسی سی و هفتمین جشنوارهی بین المللی تئاتر فجر با عنون «زنان نمایشنامهنویس و چالشهای تداوم حضور» روز سه شنبه 18 دی در سالن کنفرانس مجموعهی تئاتر شهر برگزار می شود.
به گزارش امتیاز؛ سومین نشست نمایش نامه نویسی ساعت 16/30 تا 20 در سالن کنفرانس مجموعهی تئاتر شهر برگزار می شود.
در این جلسه که دبیری آن را نوشین تبریزی برعهده دارد، هاله مشتاقینیا، محمدامیر یاراحمدی و سعید اسدی به عنوان سخنران حضور دارند.
طی این نشست میهمانان و نمایش نامه نویسان حاضر همراه با سخنرانان به گفت و گوی دو طرفه می پردازند.
سال سخت سینمای ایتالیا
گیشهای که با رسانههای جدید از نفس افتاد
آمارها نشان میدهد سینمای ایتالیا در سالی که گذشت یکی از بدترین دورهها را تجربه کرده است؛ سینمایی که نه تنها مشکلات سابقش پابرجاست که حالا باید در جبهههای جدیدی نیز بجنگد.
صنعت سینمای ایتالیا سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) یکی از بدترین دورانهای خود را از سر گذرانده و پایینترین میزان فروش گیشهای در ۱۰ سال اخیر را داشته است.
سال ۲۰۱۸ برای بعضی کشورها سالی طلایی بود و با اکران فیلمهای پرفروش و پرطرفدار باعث شد بزرگترین بازار سینمای جهان یعنی منطقه آمریکای شمالی و یا سینمای انگلستان به بالاترین میزان فروش در تاریخ خود برسند، اما حتی این فیلمهای پرمخاطب و هالیوودی نیز نتوانستند موج خاصی در ایتالیا راه بیاندازند، همچنان که سینمای محلی این کشور هم در مسیری پردستانداز و سنگلاخی، افتان و خیزان پیش میرود.
دلیل این امر نه تنها وجود دانلودهای غیرقانونی وسیع و سپری کردن تابستانی کمرونق بود که سینمای ایتالیا با تهدید رسانههای آنلاین چون نتفلیکس و کشیده شدن سینما به اتاق پذیرایی خانه ایتالیاییها نیز مواجه شده است.
فروش باکسآفیس ۲۰۱۸ ایتالیا عدد ۶۳۳ میلیون دلار یعنی پایینترین میزان در یک دهه گذشته را نشان میدهد. این رقم تنها ۳۰ میلیون دلار از سال ۲۰۱۷ پایینتر است، اما در مقایسه با فروش ۸۳۷ میلیون دلاری سال ۲۰۱۰ کاهش قابل توجهی را نشان میدهد.
یکی از آسیبهای سال گذشته سینمای محلی ایتالیا عدم حضور بازیگران گیشهداری چون چکو زالونه بود؛ ستاره ایتالیایی که حضورش همواره فروش فیلمها را تضمین میکند. زالونه امسال به گیشه بازمیگردد، اما وابستگی سینمای کشور ایتالیا به تنها یک بازیگر نشان از وجود یک شکاف و آسیب اساسی در صنعت سینمای این کشور است.
وزارت فرهنگ ایتالیا امسال تلاش زیادی کرد تا سر سینمای ایتالیا را از آب بیرون نگه دارد؛ از ممنوعیت اکران فیلمهای نتفلیکس در سالنهای سینما گرفته تا اعمال تخفیفهای گسترده در روزها و مراسمهای گوناگون تمهیداتی بود که دولت ایتالیا برای نجات هنر هفتم در این کشور اندیشید. تابستانی که گذشت یکی از بدترین فصلهای به طور سنتی پرفروش سینمای ایتالیا بود و آمارها نشان میداد تفریحاتی چون رفتن به کنار ساحل و تماشای رسانههای آنلاین در خانه سهم حضور در سالنهای سینما را از آن خود کردهاند. با این حال ناظران عقیده دارند که اوضاع در تابستان ۲۰۱۹ متفاوت خواهد بود و اکران فیلمهای محبوبی چون «علاالدین»، «شیرشاه» و «دامبو» از دیزنی، پای خانوادهها را دوباره به سالنهای سینما باز خواهد کرد.
اخبار
از سوى دبیرخانهى فجر اعلام شد
راهیابی ده مقالهى برتر به بخش پایانى بررسى تئاتر پس از انقلاب اسلامى
ده مقالهی برتر سمینار «بررسى تئاتر پس از انقلاب اسلامى» زیر مجموعهى بخش «چهل سالگى انقلاب اسلامى»، معرفى شدند.
به گزارش امتیاز، هیئت انتخاب این بخش شامل مهدى حامد سقائیان، محمد باقر قهرمانى و رامتین شهبازى ازمیان 57مقالهى رسیده به دبیرخانهى جشنواره این ده مقاله را براى چاپ در کتاب همایش و همینطور ایراد سخنرانى برگزیدند.
اسامی مقالات به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
1- «بازتاب مفهوم انقلاب 1357 در نمایشنامهی آهسته با گل سرخ با تکیه بر آرای میشل فوکو» دکتر بهروز محمودی بختیاری، نیلوفر زارع، (سخنرانی)
2- «بررسی تئاتر خصوصی ایران در بازه زمانی ۱۳۹۷ – ۱۳۹۴ با تأکید بر نظریه و عمل اقتصادی مارگارت تاچر و فریدریش هایک» دکتر حمیدرضا افشار، سیدحسین رسولی (سخنرانی)
3- «تحلیل تطبیقی سیاستها و روندهای ایجاد تئاتر تجاری در آمریکا و ایران پس از انقلاب اسلامی» حسین ملکی (چاپ در کتاب همایش)
4- «تحلیل جریانهای غالب تئاتر انقلابی در ایران با تکیه بر گفتمانهای فکری، فلسفی مؤثر در سالهای پیش از انقلاب» مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری (سخنرانی)
5- «تئاتر پس از انقلاب اسلامی در خراسان رضوی» رضا حسینی (چاپ در کتاب همایش)
6- «چندصدایی در ادبیات نمایشی مدرن ایرانی با تکیه بر آثار دهه 50 و 60 اکبر رادی» آیدا حقنژاد (سخنرانی)
7- «خصوصیسازی در تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی: کاهش یا افزایش بار دولت؟» محمدرضا رسولی، پریسا کیومرث (سخنرانی)
8- «مطالعهی نقش ماهنامهی نمایش در شکلگیری رویکرد انتقادی در تئاتر ایران(1394 تا 1397 ش)» دکتر غلامحسین دولتآبادی (سخنرانی)
9- «نقد تئاتر و گفتمان انقلاب)بررسی رابطه گفتمان انقلابی و پارادایمهای نقد تئاتر در دههی نخست انقلاب اسلامی ایران» سید محمد مداح حسینی (سخنرانی)
10- «نقش کانون و جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در حفظ، احیا و اشاعه نمایشهای سنتی و آیینی در سه دهه اخیر» دکتر محمدحسین ناصربخت (چاپ در کتاب همایش)
به گفتهى رضا صمدپور مدیر بخش «چهل سالگى انقلاب اسلامى «دبیر علمى این سمینار مهدى حامد سقائیان خواهد بود. مقالات یاد شده در سمینارى که ششم بهمن ماه 97 در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار مى شود، قرائت خواهند شد.
سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند 22 بهمن تا 4 اسفند برگزار خواهد شد.
مدیریت دولتی و خصوصی منفعل است؛
ابهام در تعطیلی کامل یا بازگشایی مجدد یک سالن خصوصی تئاتر
پردیس تئاتر «شهرزاد» ۱۲ روز است فعالیت نمیکند و انفعال مدیریت دولتی و خصوصی تئاتر در زمینه شفافسازی وضعیت این سالن، گروههای تئاتری را بلاتکلیف کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، پردیس تئاتر «شهرزاد» بهعنوان یکی از سالنهای خصوصی فعال تئاتر طی ۱۲ روز گذشته تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است. این پردیس هنوز وضعیت مشخصی ندارد و گروههای تئاتری که در حال اجرا در این سالن بودند یا در نوبتهای بعدی اجرا قرار دارند در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند.
عصر ۴ دی خبری مبنیبر تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد منتشر شد. این در حالی بود که مدیریت این سالن خصوصی چنین خبری را تأیید نکرد. روز ۵ دی شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگویی رسانهای اعلام کرد که تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد به دستور دادگستری انجام شده است.
وی در آن گفتگو اظهار کرد: مدیر تماشاخانه و مرکز هنرهای نمایشی از سوی دایره حقوقی خود در تلاش برای رفع این مشکل هستند. از دید اداره کل هنرهای نمایشی، تعطیلی یک سالن اصلاً اتفاق خوشایندی نیست و ما تلاش داریم به زودی و در کوتاهترین زمان مشکل این سالن حل شود.
در آن زمان مشخص نبود که تعطیلی تئاتر شهرزاد به چه دلیلی رخ داده و هیچ توضیحی در این زمینه داده نشد زیرا اگر بحث نظارتی در خصوص آثار نمایشی به صحنه رفته مطرح بود که باید شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان مرجع صدور مجوز اجراهای تئاتری در سالنهای دولتی و خصوصی پاسخگو میشد.روز ۶ دی گفتگویی رسانهای از مدیر روابط عمومی تئاتر شهرزاد منتشر و در آن بیان شد: تمامی فعالیتهای مجموعه ما در چارچوب قانون شکل گرفته است و سایت فروش بلیت نمایشهای در حال اجرا به دستور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، به صورت غیرقانونی از صبح روز چهارشنبه ۵ دی ماه بسته شده است. مجوز فعالیتهای این مجموعه به هیچ وجه باطل نشده است و مجوز فعالیتهای مجموعه هنوز اعتبار کافی دارد که این مجوز با امضای معاون هنری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.در گفتگوی رسانهای مذکور اعلام شد که هیچ نامهای از سوی نهادهای نظارتی و امنیتی برای مدیریت سالن ارسال نشده و اجراهای نمایشی در تئاتر شهرزاد از ۶ دی به مدت ۴۸ ساعت متوقف و نهایتا طی ۲ تا ۳ روز بعد از سرگرفته میشود.با گذشت ۱۲ روز از این اخبار و تعطیلی تئاتر شهرزاد، نه مدیرکل هنرهای نمایشی و نه مدیریت سالن با شفافیت در خصوص چرایی تعطیلی این سالن تئاتری توضیحی ندادهاند و انفعال مدیریت دولتی و خصوصی تئاتر در این زمینه وضعیت اجرای گروههای تئاتری متقاضی یا در حال اجرا در تئاتر شهرزاد را مشخص نکرده است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60348
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60349
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60350
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60351
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60352
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3960/15951/60353
|
عناوین این صفحه
- چه کسانی از ورود سرمایه های تازه به هنر می ترسند؟
- ۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار نگارگری جشنواره فجر راه یافت
- خودم هم مجذوب «حضرت والا» شدم
- گروه «تکسیم» وارد تهران شد
- اخبار
- اخبار