|
وزیر ارشاد:
شوالیههای فرهنگی را دریابید
دومین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه در حالی پشت سر گذاشته شد که پیام کوتاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره که نوشت: شوالیههای فرهنگی را دریابید ، گفتگوهای فیلمسازان این عرصه و برگزاری دو نشست تخصصی از نکات قابل توجه این روز بود.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران با پیامی متفاوت آغازگر اتفاقات این رویداد شد، پیامی که البته در نوع خود متفاوت است و با حال و هوای این رویداد گره خورده است.
در پیام روز گذشته (پنجشنبه ۸ آبان) صالحی آمده است: «فیلم کوتاه رباعی دنیای تصویر است. ایرانیان پیشتازان دوبیتی های جهانند. آینده فیلم کوتاه نیز چنین خواهد بود.»
«شوالیه های فرهنگی»؛ عبارتی که هر از چند گاهی به هنرمندان اطلاق میشود گاهی در حد یک تعارف است و گاهی بن مایه مطلب را میرساند؛ این تعبیری است که روز گذشته طوفان نهان قدرتی کارگردان فیلم کوتاه درباره فیلمسازان به کار برد، از وضعیت معیشتی همکارانش گله و از بی تدبیری مدیران بالادستی انتقاد کرد. نهان قدرتی اما تاکید کرده اوضاعی که کرونا ایجاد کرده، شرایط همکارانش را دوچندان سخت کرده است. در بخشی از مصاحبه او در روز گذشته آمده بود: «در شرایط کرونایی که فیلمسازان فیلم کوتاه، ماهها خانهنشین شدند و حتی پولی برای ارتزاق نداشتند آقایان عرصه فرهنگ، برای این سینماگران چه کردند؟ حتی وعده وعیدی که برای بیمه این هنرمندان داده شد با تاخیر شگفتانگیزی به ثمر رسید. حتی وقتی گروههای تلگرامی فیلمسازی را رصد میکنم، میبینم بچههای فیلم کوتاه می گویند پول بیمه آنها واریز نشده و به تاخیر افتاده است.»
به دنبال جشنوارههای سینمایی مهم نباشید
در دومین روز از جشنواره دو نشست تخصصی با حضور جرالد وبر از اعضای کمپانی فیلمسازی هسیکس پک و یوسف سایگی از مدیران جشنوارهای سینمای ترکیه پیگیری شد.
نکته مهم اما از میان صحبتهای جرالد وبر که توصیهای غافلگیر کننده برای فیلمسازان به شمار میآید این بود که «به دنبال جشنوارههای سینمایی مهم نباشید»
او در بخشی از کارگاه او که به صورت رایگان در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران پخش شد، گفت: «به محض اینکه فیلمی به پایان میرسد کارگردان با خود فکر میکند این فیلم را باید به کجا ببرم و در کجا نمایش دهم؟ قطعا اولین جشنوارههایی که به ذهن او میرسد، جشنوارههای کن، برلین و ... است. اما برای رسیدن به این هدف باید چه کار کرد؟ این تفکر بسیار اشتباه است چون جشنوارههای سینمایی مهم آثار ارسالی متعددی دریافت میکنند و صرفا بخش کوچکی را به فیلم کوتاه اختصاص میدهند به همین دلیل شانس فیلمهای کوتاه برای نمایش در این جشنوارهها بسیار کم است. در کنار این جشنوارههای بسیار مهم، تعداد بسیار زیادی جشنواره در حوزه فیلم کوتاه برگزار میشود که از آثار فیلمسازان جوان بسیار استقبال میکنند پس بهتر است به سراغ این رویدادها بروید.»
احساس و داستان فیلم مهم عامل انتخاب فیلم ها در جشنواره ازمیر است
یوسف سایگی از ترکیه در دومین کارگاه که در ساعت ۲۲ برگزار شد بر این موضوع تاکید کرد که جشنواره ازمیر به تکنیک فیلم ارسالی به اسکار توجه نمیکند بلکه آنچه برایشان مهم است احساس و داستان یک فیلم است.
او هم در بخشی از نشست خود عنوان کرد: «در زمینه ارسال انیمیشن های ترکی به اسکار باید بگویم مهمترین معیار ما احساس و داستان فیلم است و خیلی به جنبه های تکنیکی برای انتخاب و معرفی به اسکار اهمیت نمی دهیم بلکه احساسات و داستان انیمیشن مهمترین عامل برای انتخاب ماست.»
سایگی همچنین رسانههای جدید را افقی تازه در پیش روی فیلمسازان دانست که از رهگذر آن میتوانند آثار خود را با کیفیتی بهتر به نمایش بگذارند به طوری که یکی از سریالهای ترکیهای بعد از عبور از پلتفرم ها و یوتیوب حق پخشش توسط نتفلیکس خریداری و سپس در سینماهای ترکیه به نمایش گذاشته شده است.
برنامههای روز سوم
روز گذشته دو نشست تخصصی با حضور هاتسویو کاتو با موضوع «مروری بر اکران فیلمهای ایرانی در جشنواره ایدف» در ساعت ۲۰ و نشستی دیگر با حضور آنه گشوتز با موضوع «معرفی استراتژیهای جشنواره درسدن» در ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان به شناسه کاربری @iycs.ir به صورت رایگان برگزار شد.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه به سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشستهای تخصصی «۲۰-۳۷» ادامه دارد.
مدیر دفتر تئاتر کودک حوزه هنری از هنرمند متوفی می گوید:
تعهد، باور و یاریگری سه ویژگی مهم زندهنام اکبریمبارکه بود
مدیر دفتر تئاتر کودک حوزه هنری و از دوستان نزدیک زندهنام کریم اکبری مبارکه که از دوران دانشجویی با او همراه بوده است، ضمن تلخ، سخت و زود خواندنِ فقدان و از دست دادن این هنرمند گفت: تعهد، باور و یاریگری سه ویژگی مهم زندهنام اکبریمبارکه است.
خبر درگذشت زندهنام کریم اکبریمبارکه هنرمند بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در نخستین ساعت هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ به سبب بیماری کرونا، از آن دست اخباری بود که بار دیگر جامعه هنری کشور را تحت تاثیر قرار داد.
اتفاقی که طی بیش از هشت ماه از حضور و همراهی این ویروس، هر روز اخباری تلخ از درگذشت تعدادی از هموطنانمان را با خود به همراه داشته و دارد و تلخی ماجرا آنجا بیشتر میشود که سهمی از این درگذشتگان را ستارههای پرفروغ آسمان هنر و ادب کشورمان تشکیل میدهند.
دست یاریگر اکبریمبارکه برای هنرمندان جوان
دکتر حسن دولتآبادی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه دوستی و آشنایی من با زندهیاد کریم اکبریمبارکه به دهه ۵۰ و سالهای دانشجویی ما هر دو در دانشکده هنرهای زیبا بازمیگردد، گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای او در همان روزها و ماههای نخست شکلگیری رفاقتمان به عنوان دو دانشجوی جوان، نگاه معتقد و متعهد او به حوزه هنر در سایه نگرشهای قوی اعتقادی و مذهبی بود.
وی ادامه داد: در حقیقت همین بنمایههای قوی اعتقادی و مذهبی او باعث شد تا چه در حوزه فعالیتهای هنری و چه در تمامی مراحل زندگی همواره پاکدستی و تعهد به هنر، زندگی و آثارش را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. در حقیقت یکی از مهمترین مؤلفههایی که تمامی همکاران و دانشجویان کریم اکبریمبارکه طی بیش از چهار دهه فعالیت او در هنر بازیگری و کارگردانی آثار مختلف در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر که از آن یاد میکنند همین تعهد، پای کار ماندن و تلاش او به ویژه برای کمک به هنرمندان جوان برای برطرف ساختن آسیب ها و نقاط ضعفشان و رسیدن به قدرت در حوزه تولید و اجرای آثارشان بهشمار می رود.
توجه به تئاتر نوجوان در سالهای نخست پیروزی انقلاب
مدیر دفتر تئاتر کودک حوزه هنری با اشاره به مجموعه تلویزیونی «تئاتر نوجوانان» در دهه ۶۰ که کارگردانی آن بر عهده کریم اکبری مبارکه با روایت حضور تعدادی از نوجوانان در محلههای پایین شهر تهران و تلاش آنها برای تولید آثار تئاتری با موضوعات روزمره زندگی بود، گفت: این سریال یکی از موفقترین آثار در حوزه تولیدات نوجوان در سالهای نخست پس از انقلاب به شمار می رفت که توانست مخاطبان فراوانی را جذب کند. درحقیقت این سریال یکی از اولین کارهای تولیدشده در حوزه تئاتر نوجوان در کشور به شمار میرود.
وی با تاکید بر آنکه همچنین در حوزه بازیگری نیز زندهنام کریم اکبریمبارکه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان نامی بسیار شناخته شده با کارنامهای درخشان است، افزود: بهعنوان مثال ایفای نقش او در نمایش «پرورشگاه» به کارگردانی مجید بهشتی یکی از اولین کارهای او در عرصه تئاتر کودک و نوجوان به شمار میرفت و همین کار سنگبنای کارنامه بلندبالای اکبریمبارکه در عرصه بازیگری و کارگردانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان شناخته میشود.
زاویهای از زندگی اکبریمبارکه که کمتر به آن توجه شده
دولتآبادی خاطرنشان کرد: زندگی هنری و شخصیتی کریم اکبریمبارکه از زاویهای دیگر نیز قابل بررسی است و کمتر از این زاویه به او نگریسته شدهاست. اینکه، او تا پیش از فوت و فقدان ناگهانیاش جزو شورای بازبینی مرکز هنرهای نمایشی بود. یکی از مهمترین ویژگیهای برجسته او این بود که هیچگاه به دنبال حذف آثار در مقام بازبین و کارشناس ارزشیابی نبود و تمام تلاش خود را در قامت کارشناس، راهنما و دوست با گروههای نمایشی انجام میداد تا آنها بتوانند اثر نمایشی خود را با تغییرات و نگاهی متفاوت برای اجرا آماده کنند.
وی افزود: حتی به شکلی جداگانه و فارغ از تعهد خود به گروههای نمایشی سر میزد، به آنها مشاوره میداد، در مراحل تمرین آنها شرکت میکرد تا بتوانند کاری را تولید کنند تا در نگاه بازبینی و ارزشیابی حاصل تلاش آنها برای اجرای عمومی بیثمر نشود و گروهها بتوانند مجوز اجرا گرفته و از اجرا باز نمانند. این خود بازتاب دهنده روحیه مثبت اندیشی زندهنام اکبریمبارکه در کنار تلاش و تعهد کاری او به شمار میرود.
دو ویژگی منحصر به فرد زندهنام اکبریمبارکه
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه علاوه بر تمام موارد گفته شده در این گفتوگو، من در جشنوارههای مختلف با وی به داوری پرداختم. چه در جشنوارههای حوزه هنری و چه در مسابقات نمایشنامهنویسی استعدادهای تازه و چه در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان و این همراهی و تجربه طی سالها با زندهنام کریم اکبری مبارکه برای من بهعنوان دوست و همکار او بازتاب دهنده دو مؤلفه ویژه و شناخته شده از این هنرمند است که بسیار زود و تلخ او را از دست دادیم.
نخست آنکه او در حوزه تئاتر کودک نسبت به آثار نمایشی که بدآموزی داشته یا نکاتی را مانند فرار از خانه، بد خلقی با اعضای خانواده، دروغ گفتن و مواردی از ایندست را در بطن خود به کودکان ارائه میداد، سخت مخالفت میکرد و بههیچوجه در داوری خود این آثار را دخالت نمیداد. چراکه همواره اعتقاد داشت تئاتر هنری است که میتواند نقشی هم تراز با آموزههای خانوادگی و در نگاهی کلانتر در رویکرد اجتماعی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد. به سبب همین دیدگاه و نگاه بود که اعتقاد داشت نمایشهایی که بازتاب دهنده چنین تفکراتی است، نمیتواند برای کودکان و نوجوانان نقشی آموزنده ایفا کند.
نویسنده مجموعه ۱۰ جلدی نمایشنامههای آسان برای اجرا در مدرسه خاطرنشان کرد: دومین مؤلفهای که کریم اکبریمبارکه در مقام داور و استاد در عرصه تئاتر کودک و نوجوان نسبت به این گونه هنری بر آن تاکید داشت، توجه عمیق به باورهای شخصیاش بود که پیش از این به آن اشاره کردم. باورهای اعتقادی و مذهبی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای شخصیت و رفتار کریم اکبریمبارکه شناخته میشد. او اعتقاد داشت که چنین باورهایی در حوزه مبانی ناب دینی میتواند در تربیت هنری و اعتلای فرهنگ جامعه در آینده نقشی بیبدیل ایفا کند.
وی تصریح کرد: اختلافنظر به عنوان دو دوست و همکار بین ما پیش میآمد اما به سبب همان ویژگیهایی که گفتم همواره در کنار او احساس آرامش میکردم. چراکه اعتقاد داشتم که نگاه او به عنوان دوست و چه جایگاه تأملات و تفکراتش در قامت هنرمند کارگردان و بازیگر به دلیل تعهدی که همواره در او سراغ داشتم فارغ از انگارهها و نگرشهای شخصی در مسیر توسعه تئاتر یاری کننده بود. همین نکات باعث آرامش من به عنوان همکار در کنار او با وجود برخی از اختلاف نظرها بود.
دولتآبادی یادآور شد: مساله دیگر آنکه در سایه این اختلافنظرها، هیچ گاه تأکیدی بر سخنان و حرفهای خود نداشت و همواره بر گفتوگو و تعامل احترام ویژهای قائل بود. همین مساله باعث میشد که بتوانیم حتی همان معدود اختلافنظرها را نیز در قامت گفتوگو حل کنیم.
زندهنام کریم اکبریمبارکه متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ در تهران، بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر است. کریم اکبری مبارکه در آثار هنرمندانی چون قطب الدین صادقی، مجید سرسنگی، مجید جعفری و بهزاد فراهانی به ایفای نقش پرداخته بود.
«پهلوان اکبر میمیرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی ابراهیم سخنسنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی عبدالله اکبری، «جاننثار» نوشته بیژن مفید به کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری به کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» و «عروس» هر دو نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر به کارگردانی گروهی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» نوشته برتولت برشت به کارگردانی محمد جعفری، «مرگ یزدگرد» نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی، «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ، «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی محمد کوثر، «پیتولاسیون» نوشته و کارگردانی نورالله حسینخانی، «سیمرغ سیمرغ» نوشته و کارگردانی قطبالدین صادقی، «یکی بود یکی نبود» نوشته و کارگردانی مجید سرسنگی، دستیار کارگردان در نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» به کارگردانی اکبر عبدی و «آن شب که تورو زندانی بود» به کارگردانی مجید جعفری از جمله فعالیتهای زنده یاد مبارکه در عرصه تئاتر ایران بوده است.
اکبریمبارکه در عرصه سینما نیز در فیلمهای «مرگ یزدگرد»، «مقاومت»، «مسافران»، «دیدار»، «چند می گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی»، «ترانه شرقی»، «قندون جهیزیه» و «عطر داغ» به ایفای نقش پرداخته بود.
«بچه مهندس»، ««پشت بام تهران»، «خروس»، «جراحت»، «مختارنامه»، «امام علی» و «گرگ ها» از جمله مجموعههای تلویزیونی هستند که زنده یاد مبارکه بازی در آنها را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.
یک جایزه بینالمللی برای «مردن در آب مطهر»
جایزه بهترین فیلم جشنواره بوسان بخش کیم جوسئوک به برادران محمودی برای فیلم «مردن در آب مطهر» رسید.
این فیلم به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی در میان شش فیلم نامزد دریافت جایزه کیم جوسئوک جشنواره جهانی فیلم بوسان بود که به عنوان بهترین فیلم بخش کیم جشنواره انتخاب شد.
پیش از این برادران محمودی با فیلمهای «چند متر مکعب عشق»، «رفتن»، «رونا مادر عظیم» و «هفت و نیم» در این جشنواره حضور داشتهاند که جمشید محمودی برای فیلم «رونا مادر عظیم» جایزه بهترین فیلم بخش کیم و نوید محمودی جایزه ویژه هیات داوران را برای کارگردانی فیلم «رفتن» از جشنواره بوسان دریافت کردهاند.
بازار جشنواره بوسان تاثیر فراوانی بر عرضه فیلم در سطح آسیا و جهان خواهد داشت. پخش کننده بین المللی فیلم شرکت پرشیا فیلم به مدیریت علی قاسمی است.
جشنواره جهانی فیلم بوسان از ۳۰ مهر تا ۹ آبان (۲۱ تا ۳۰ اکتبر) برگزار شد.
اخبار
اکبری مبارکه درگذشت
کرونا در «جشن سربرون» قربانی گرفت؟
حسن نجاریان تهیهکننده سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ابتلا به کرونا و درگذشت زندهیاد کریم اکبری مبارکه در روند تولید این سریال بیان کرد: این ماجرا برای ما بسیار تاسف برانگیز بود و خیلی ناراحت شدیم که فردی شریف و یکی از دوستانمان را از دست دادیم.
وی درباره اینکه چقدر در پروژه الزام عوامل به مراقبتهای بهداشتی و سلامتی رعایت شده است، بیان کرد: ما نزدیک ۹ ماه است درگیر کرونا و فیلمبرداری همزمان هستیم. از ابتدای شروع کرونا سعی کردیم پروتکلها را رعایت کنیم و پزشک یا بهیار داشته باشیم.
این تهیهکننده اضافه کرد: کرونا بسیار همهگیر شده است و عدهای با رعایت همه پروتکلها باز هم مبتلا شدهاند.
وی درباره رعایت پروتکلها توسط عوامل صحنه اظهار کرد: ما از عوامل صحنه تست گرفتیم، گریموری که خانم اسکندری را گریم میکرد و گریمور آقا هر دو تستهایشان منفی بود. کریم اکبری هم سر صحنه بود که پزشک با تبسنجی متوجه شد او حالش خوب نیست و بلافاصله از سر صحنه او را به منزل فرستادیم. از هفته پیش در منزل در حال استراحت بود که چند روز پیش به دلیل وخامت حالش او را در بیمارستان بستری کردند.
نجاریان در پاسخ به اینکه در برخی از پروژهها از جمله «جشن سر برون» شنیده شده که کمتر مراقبتهای بهداشتی انجام میشود، عنوان کرد: ما مجبوریم و تلاشمان هم این بوده است که پروتکلها را رعایت کنیم، همه تمام هزینهها را هم پذیرفتهایم. استفاده از ماسک، الکل، دستکش و… ممکن است در برخی پروژهها نباشد ولی ما رعایت کردیم. ضدعفونی وسایل، لوکیشن ها و… به صورت روزانه انجام میشود.
این تهیهکننده با اشاره به درگذشت کریم اکبری مبارکه و تعطیلی گروه یادآور شد: به نظرم باید تلاش کنیم خانواده ایشان بتواند آرامش داشته باشد. ما برای احترام به وی، به مدت سه روز سریال را متوقف کردیم.
وی در پایان با اشاره به ساخت سریال و ادامه این شرایط گفت: تولید سریال احتمالاً تا یک سال دیگر ادامه دارد.
پیش از درگذشت زندهیاد کریم اکبریمبارکه از بازیگران مجموعه «جشن سربرون» به دلیل ابتلا به کرونا، لاله اسکندری از دیگر بازیگران این مجموعه پربازیگر نیز از ابتلای خود به کرونا خبر داده بود. باید دید مسئولان سیما در ادامه چه تمهیداتی برای رفع نگرانیها در حوزه غیرقابل تعطیل سریالسازی و برنامهسازی در صداوسیما در نظر خواهند گرفت.
سفر نخل نمادین کن به سرزمین نخلها و نمادها
فیلم کوتاهی از مصر سرزمین سمبلها و نمادها موفق شد از جشنواره نمادین امسال کن جایزه نخل طلا بگیرد.
جشنواره سه روزه کن ۲۰۲۰ که بخاطر پاندمی کرونا امسال برگزار نشد و به صورت نمادین شکل گرفت، شب پیش به فیلم کوتاه «ستاشر: میترسم چهرهات را فراموش کنم» نخل طلای خود را اهدا کرد.
این نخستین فیلم کوتاه مصری است که چنین جایزهای را از آن خود میکند.جشنواره کن، یکی از بزرگترین و باشکوهترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای پیشنمایش فیلمهای جدید از تمامی ژانرها از جمله مستند بهشمار میآید. جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ با حمایت وزارت خارجه فرانسه بار دیگر راهاندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی شکلگیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سالهای متمادی را جشن گرفته و گرامی بدارند. این رویداد سینمایی معتبر در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ به علت مشکل بودجه برگزار نشد و در سال ۱۹۵۱ بود که به لطف روابط حسنه میان فرانسه و ایتالیا، زمان برگزاری جشنواره کن به بهار منتقل شد و جشنواره ونیز در همان مدت پاییز باقی ماند.
برگزاری هفتاد و سومین جشنواره سالانه کن از ۱۲ تا ۲۳ مه سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شده بود. در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ اسپایک لی به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شد.با این حال، در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۰ مسئولان برگزاری جشنواره اعلام کردند که با توجه به پاندمی کرونا، در فرانسه امسال جشنواره به شکل معمول خود برگزار نمیشود. اما فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه، میتوانند با نشانواره فیلم منتخب جشنوارهٔ کن به نمایش درآیند.
گورکن ایرانی جایزه آستین آمریکا را ربود
شب گذشته بیست و هفتمین جشنواره فیلم آستین آمریکا برگزیدگان خود را شناخت و فیلم سینمایی «گورکن» به نویسندگی و کارگردانی کاظم ملایی و به تهیهکنندگی سینا سعیدیان توانست در بخش آثار سینمایی داستانی، جایزه بهترین فیلم را از این رویداد معتبر فیلمنامهنویسان دریافت کند.
جشنواره فیلم آستین معروف به جشنواره فیلمنامهنویسان دنیاست که از سال ۱۹۹۴ میلادی در ایالت تگزاس آمریکا پایهگذاری شده است. این جشنواره هر ساله با برگزاری کارگاهها، و پنلهای تخصصی در حوزهی فیلمنامهنویسی، تلاش بر مشارکت سازنده و خلاقانه نویسندگان و فیلمنامهنویسان سینمای جهان دارد و آنرا «گردهمایی اصلی فیلمنامهنویسان سینما» لقب دادهاند.
«گورکن» داستان زنی به نام سوده شریفزادگان است که در آستانه ازدواج مجددش با یک چالش سخت در زندگی شخصیاش روبرو میشود. در این فیلم بازیگرانی همچون ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفینیا، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینینیا، سیاوش چراغیپور، محمود نظرعلیان، حمیدرضا محمدی، محمدامین اسدی، یدالله شادمانی، ندا دهشیری و گوهر خیراندیش به ایفای نقش پرداختهاند.
مجید گرجیان: مدیر فیلمبرداری / آلاله هاشمی: دستیار اول کارگردان و برنامهریز / بابک قائم: تدوین / حسین ابوالصدق: طراحی و ترکیب صدا / مهدی پناهی: موسیقی متن / محمود دهقانی: طراح چهرهپردازی / محمد کیان ارثی: مدیر صدابرداری / منیر رضیزاده: طراح صحنه / ندا نصر: طراح لباس / حامد آزادی: مدیر تولید / امیر مهران: عنوانبندی و جلوههای تصویری / داریوش رجایی: دستیار اول فیلمبردار / مهشید صادقی: منشی صحنه / یوسف عبدالرضایی و فاطمه تقوی: عکاس / فاطمه رستمی: روابط عمومی، از جمله عوامل اصلی این فیلم به شمار میآیند.امسال بیست و هفتمین جشنواره و کنفرانس بینالمللی فیلم آستین از ۲۲ تا ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۱ تا ۸ آبانماه ۹۹) در شهر آستین آمریکا بصورت آنلاین برگزار گردید.
درخشش کارگردانهای ایرانی در بوسان
جشنواره بینالمللی فیلم بوسان بیست و پنجمین دوره برگزاریاش را با معرفی برندگان جوایز بخشهای رقابتی به پایان برد.
در بخش رقابتی جایزه اصلی به «یک توازن» از هاروموتو یوجیرو کارگردان ژاپنی و «سه» ساخته پاک روسلان از قزاقستان، کره و ازبکستان به طور مشترک تعلق یافت.
جایزه «کیم جیسئوک» نیز بهطور مشترک به «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی محصول مشترک افغانستان / ایران و «کشتارگاه» ساخته عباس امینی از ایران اهدا شد.
در حالی که این فستیوال بهصورت ترکیبی برگزار شد و بیشتر رویدادهای آن به دلیل کرونا به صورت آنلاین شکل گرفت، گزارش شده که در جریان برگزاری این رویداد ۱۰ روزه که از ۲۱ اکتبر شروع شد، بیش از ۲۰ هزار بازدیدکننده فیلمهای این جشنواره را به صورت آنلاین تماشا کردند. بازدیدکنندگان آنلاین جشنواره نیز بیش از ۳۰ هزار نفر گزارش شده است که در نشست جشنواره، مراسم اهدای جوایز آسیا، جوایز فیلم اسیا و سخنرانیهای مستر کلاسها شرکت کردند.
برگزارکنندگان جشنواره همچنین اعلام کردند شمار مخاطبان فیلمها در سینما نیز با توجه به استفاده از ظرفیت ۲۵ درصدی هر سالن سینما برابر ۱۸ هزار نفر بود که نشان دهنده عشق و حمایت مخاطبان از جشنواره بینالمللی فیلم بوسان است.
همچنین اعلام شد از هر ۱۰ فیلم بلیت ۹ فیلم به صورت کامل فروخته شد که «روح»، «تابستان ۸۵»، «در مود عشق» و «آساداس» از جمله آنها بودند.
این فستیوال با میزبانی از ۹۰ مهمان به صورت آنلاین و ۴۵ مهمان حضوری در مجموع ۱۳۵ رویداد با حضور مهمانان جشنواره برگزار کرد.
برندگان جوایز این جشنواره عبارتند از:
جایزه جریان جدید
برنده ۱: «یک توازن» ساخته هاروموتو یوجیرو (ژاپن)
برنده ۲: «سه» ساخته پاک روسلان (قزاقستان، کره و ازبکستان)
جایزه کیم جیسئوک
برنده ۱: «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی (افغانستان / ایران)
برنده ۲: «کشتارگاه» ساخته عباس امینی (ایران)
جایزه BIFF Mecenat
برنده ۱: «هنر زندگی در خطر» به کارگردانی مینا کشاورز (ایران / آلمان)
برنده ۲: «خواهر جی» ساخته لی سوجونگ (کره)
تقدیر ویژه: «عکس خودنگار ۲۰۲۰» ساخته لی دونگ وو (کره)
جایزه سونجه
برنده ۱: «جورجیا» ساخته جیل پاک (کره)
برنده ۲: «گربه کوهستان» ساخته لخاگوادولام پورف-اوچیر (مغولستان / بریتانیا)
جایزه بازیگر مرد و زن سال
برنده ۱: جیسو برای «تابستانهای شاد ما» (کره)
برنده ۲: لیم سئونگ-می برای «جنگنده» (کره)
جایزه فلش فوروارد به رای مخاطبان
برنده: «ببرها» ساخته رونی ساندال (سوئد / ایتالیا / دانمارک)
جایزه فیپرشی
برنده: «تیرگی تابستان» ساخته هان شوآی (چین)
جایزه NETPAC
برنده: «جنگنده» ساخته جرو یون (کره)
جایزه DGK-Megabox
برنده ۱: «مسایل جوانان» ساخته لی هوان (کره)
برنده ۲: «شخص خوب ساخته یونگ ووک (کره)
جایزه CGV Arthouse
برنده: «خوب شخص» ساخته یونگ ووک (کره)
جایزه KTH
برنده ۱: «گلوله برفی» ساخته لی وو جونگ (کره)
برنده ۲: «مسایل جوانان» ساخته لی هوان (کره)
جایزه فیلم مستقل KBS
برنده: « Limecrime » ساخته لی سونقوان و یو جیووک (کره)
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4388/20487/81770
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4388/20487/81771
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4388/20487/81772
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4388/20487/81774
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4388/20487/81783
|
عناوین این صفحه
- شوالیههای فرهنگی را دریابید
- تعهد، باور و یاریگری سه ویژگی مهم زندهنام اکبریمبارکه بود
- یک جایزه بینالمللی برای «مردن در آب مطهر»
- اخبار
- درخشش کارگردانهای ایرانی در بوسان