|
لطفا صدای این «سکوت» را بشنوید
مرکز موسیقی «مأوا» از مجموعههای تابعه سازمان «اوج» که طی سالهای اخیر تمرکز ویژه روی تولید نماهنگ و آثار موسیقایی در حوزههای مختلف اجتماعی و ارزشی داشته است، چندی پیش و به مناسبت روز جهانی ناشنوایان نماهنگ«مناجات ناشنوایان» را با سرودهای از رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر کرد.
این اثر به عنوان اولین اثر هنری با موضوع ناشنوایان و به همت مؤسسه مأوا و با همکاری مؤسسه پژوهشی، فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر و با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شد.
در تولید این نماهنگ که بیش از ۵۰ نفر از جامعه ناشنوایان و کانون ناشنوایان مشارکت داشتند. مهران علوی به عنوان کارگردان، امید روشن بین آهنگساز، تهیهکننده موسیقی طاها چوگانباز و مهاجر توحیدپرست به عنوان تهیهکننده نماهنگ حضور داشتند.
به بهانه فرارسیدن سیزدهم آذرماه مصادف با روز جهانی افراد ناتوان و دارای معلولیت در این گزارش ضمن واکاوی نحوه فعالیتهای هنری در حوزه افراد دارای معلولیت، تأثیرات تولید نماهنگ «مناجات ناشنوایان» و آثار مشابه را مورد بررسی قرار دادهایم.
شنیدن آدمهای عزیزی که نمیشنوند!
ناشنوایان به سبب مشکلاتی که دارند کمتر دیده میشوند و تنها بیان مشکلاتشان زمانی امکان پذیر است که پای درد و دلشان بنشینید اما بهرهمندی از استعداد آنها در مشاغل مختلف سبب شکوفایی استعداد آنان میشود؛ کاری که در ساخت نماهنگ مناجات ناشنوایان انجام شده است و به بهانه روز سیزدهم آذرماه روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت به بررسی مشکلات این افراد پرداختهایم.
شاید نشنیدنشان باعث شده تا دیده نشوند، این کلمات وصف حال ناشنوایان و کم شنواهای کشور است که آمار دقیقی از آنها در دست نیست؛ این افراد مانند دیگر معلولان جامعه با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم میکنند اما ناتوانی آنها برخلاف دیگر معلولان سبب شده در برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه با مشکلات بیشتری روبهرو باشند، چون ناشنوایان در دنیای ساکتشان هر روز تنهاتر میشوند و موانع بیشتری بر سرراهشان قرار میگیرد.
این روزها ناشنوایان برای رفع نیازهای ابتدایی خود مانند ارتباط با هم نوع، اشتغال و تحصیل مشکل دارند هرچند که فدراسیون جهانی ناشنوایان سعی دارند افراد بیشتری را درباره لزوم شناسایی ناشنوایان در جامعه و کمک به رفع نیازهای این افراد، آگاهی نسبت به خطراتی که ناشنوایان را تهدید میکند، ارتقای فرهنگ ناشنوایان و اهمیت زبان اشاره و تواناییهای ناشنوایان آگاهی پیدا کنند.
ناشنوایان نیز مانند دیگر معلولان کشور برای یافتن شغل با مشکل روبه رو هستند، اما نکته اینجاست که کیفیت کار این افراد مثال زدنی است؛ ناشنوایان چون صدای اطراف خود را نمیشنوند حین کار تمرکز بیشتری دارند بنابراین کیفیت کاری که آنها ارائه میکنند از سطح بالایی برخوردار است؛ همچنین ناشنوایان برای برقراری ارتباط با سایر افراد باید از زبان اشاره استفاده کنند؛ افراد ناشنوا در کشورمان میتوانند در مدارس و دانشگاههای عادی تا هر مقطعی ادامه تحصیل دهند اما در این میان این محدودیت که آنها باید از لب خوانی برای قرار گرفتن نکات استفاده کنند مشکل ساز شده است به همین علت اشخاص ناشنوا ناچارند در کلاسهای درس به همراه رابط (پل ارتباطی بین افراد شنوا با ناشنوا) حاضر شوند.
یکی دیگر از مشکلات ناشنوایان عدم مناسب سازی امکانات شهری با نیازهای این افراد است؛ برای نمونه این افراد هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس به دردسر میافتند. بارها برای این افراد پیش آمده که نتوانستهاند در ایستگاه مورد نظرشان پیاده شوند، زیرا تمام اتوبوسها و بیشتر قطارهای مترو مجهز به تابلوهای نشان دهنده نام ایستگاه نیستند. به طور کلی بازگویی مشکلات ناشنوایان زمانی امکان پذیر است که پای درد و دلشان بنشینید.
شعری که رهبر انقلاب برای ناشنوایان سرود
اما در این میان مشارکت ناشنوایان در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی به آنها این باور را میدهد که فراموش نشدند. کما اینکه افراد ناشنوا در قرار گیری در بسیاری از موقعیتها و فعالیتها میتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و تجربههای جدیدی کسب کنند.
یکی از اقدامات اخیر در این زمینه، ساخت نماهنگ «مناجات ناشنوایان» با شعری از رهبر معظم انقلاب بوده است که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان به تازگی منتشر شده، اما با وجود گذشت زمان کوتاهی از انتظار این نماهنگ مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.
در ابتدای این نماهنگ مخاطب شاهد تصویر یک نیمکت خالی با اصوات دور و برش است. صداهایی که همه ما هر روز آنها را میشنویم. بازی بچهها، عبور و مرور ماشینها در خیابانهای اطراف، صدای باد پیچیده شده در شاخ و برگ درختهای خیابان؛ درست در چنین زمانی که بیننده در پی کشف اسرار صداهای نماهنگ است جوانی پا به صحنه میگذارد که برای تماشای یک کلیپ در تبلت خود از هنذفری استفاده میکند اما علی رغم تلاشهایش هرچه میکند صدایی نمیشنود.
ادامه نماهنگ با یک سکوت و نشان دادن زندگی روزمره سپری میشود؛ بحثهای داغ رانندگان تاکسیهای زرد رنگ شهر با مسافرانشان، بازی بچههای کوچک در پارک؛ و درست در چنین زمانی که مخاطب باز هم به دنبال کشف راز نماهنگ است جملهای با این مضمون روی تصویر میآید «شما فقط چند لحظه از زندگی یک ناشنوا را تجربه کردید».
در چنین زمانی ادامه نماهنگ را باید در استودیویی مشاهده کنیم که انگار همان محل ضبط نماهنگ است پسربچه ای جلوی دوربین قرار میگیرد سمعکش را روی گوش سفت میکند و نماهنگ آغاز میشود. موسیقی در ابتدا بسیار آرام است و دلنشین است که به هنگام شنیدن هر شنوندهای از آن لذت میبرد؛ پیر و جوان، دختر و پسر با تمام ردههای سنی که از ظاهرشان هم مشخص است بینشان کارمند، دانشجو، محصل، بازنشسته، خانه دار حضور دارد با زبان اشاره شعر را میخوانند.
اما نکته جالب توجه در این نماهنگ نشان دادن فرهنگ زیبای ایران است که از شمال تا جنوب ایران و از هر خطه و شهری با لباسهای محلی بسیار زیبا افراد ناشنوا این کلیپ را میخوانند؛ از کرد، لر، بلوچ، عرب، شمالی، از شرق تا غرب همه با زبان اشاره که از ابتدای خلقت زبان همه ما بوده است با خالق خود سخن میگویند و دست به دعا برداشتند و دقیقاً در این لحظه است که مخاطب به ذهنش میرسد که شاید این افراد از سختیها و مشکلات بر سر راهشان به خدای خویش پناه بردهاند و در آخر کلیپ با نشان دادن خیل بندگانی که به دور کعبه میگردند نشان میدهد که پایان هر سختی و مشکلی تنها با امید به رحمت خداوند امکان پذیر است و خالق هیچ گاه بندگانش را فراموش نمیکند.
نماهنگ مناجات ناشنوایان طراحی قابل توجهی دارد که نه تنها ناشنوایان بلکه مخاطب عادی را هم جذب خود میکند. شاید تنها نقدی که به کلیپ بتوان گرفت رنگ پس زمینه افراد ناشنوا باشد که در جاهایی شاید در ذوق مخاطب هم بزند اما طراح لباس با استفاده از لباسهای شاد و زیبای محلی توانسته تا حدودی این نقض را بپوشاند.
محدودیتهای زیر ساختی را هرچه زودتر مرتفع کنیم
امیر طهرانی، یکی از اعضای اصلی کانون ناشنوایان معتقد است: «متاسفانه هیچ زیرساختی در هیچ حوزهای برای ناشنوایان نیست و عموماً این مشکل هم به دلیل تفاوتهای زبانی است اما باید گفت بچههای ناشنوا به همان اندازه که محدودیت دارند به همان میزان نیز قدرت بالایی در یادگیری دارند و در تمامی حوزهها اعم از آسیبهای اجتماعی، روانشناختی، یادگیری، دینی میتوانند فعال و پویا باشند.»
طهرانی اظهار کرد: متأسفانه در جامعه سه میلیون فرد ناشنوا از دایره بسیاری از مسائل اجتماعی کنار گذاشته شدهاند علی رغم اینکه میتوانند فعالیتهای خوبی داشته باشند و ما شاهدیم که این قشر همزمان با عموم جامعه پیشرفت و پویایی نداشته است؛ برای مثال حدود ۸۰ درصد بچههای ناشنوا حتی در سنین بالا قدرت درکشان از جامعه بیرونی خود در حد بچههای ابتدایی است در صورتی که میتوانند مانند سایر افراد مهارتهای زیادی را کسب کنند.
وی درباره توانایی و استعدادهای جامعه ناشنوا گفت: جامعه ناشنوا توان جسمی بسیار بالایی در قدرت یادگیری دارد و اگر به گذشته نگاه کنید شاهد موفقیتهای آنان در زمینههای مختلف خواهید بود؛ همچنین ناشنوایان تا قبل از انقلاب در صنایع مختلف مانند صنایع دفاعی و چاپخانهها فعالیت خوبی داشتند چراکه این افراد علاوه بر قدرت بدنی از هوش و قدرت تمرکز ۱۰۰ درصدی بهره مندند و در مشاغلی که صداهای زیادی را تولید میکنند به دلیل خصوصیت امنیتی که به شکل غریزی در این افراد شکل میگیرد بسیار موفق عمل میکنند.
کار کارستان بچههای ناشنوایی که یک کلیپ را پرمخاطب کردند
وی درباره همکاری گروهی ناشنوایان در ضبط نماهنگ مناجات ناشنوایان نیز تصریح کرد: ساخت این نماهنگ آن هم با شعری از رهبر انقلاب اتفاق بسیار مهم و خوبی بود که توسط مرکز ماوا انجام گرفت. در این کلیپ مخاطب با یک اثر هنری روبه رو است که علی رغم متفاوت بودن آن حس همگرایی بسیار خوبی را در مخاطب ایجاد میکند.
به گفته طهرانی، با وجود اینکه مدت زمان زیادی از پخش این نماهنگ نمیگذرد توانسته در صدر کلیپهای مشابه قرار گیرد و این نشان دهنده رشد بسیار خوبی است که در این زمینه بچههای ناشنوا میتوانند داشته باشند.
وی بیان کرد: زبان اشاره زبان اول بشر و زبان حسی و عاطفی بشر بوده است بنابراین حضور ناشنوایان و ادغام آنها در کارهای این چنینی میتواند سبب تقویت آنان در کارکردهای مختلفشان باشد. البته که استفاده از شعر زیبای رهبر انقلاب که به صراحت از بزرگی این بچهها و عزت آنان در برابر خدا صحبت میکند سبب شد تا این ناشنوایان از اینکه رهبرشان از زبان آنان با پروردگار سخن گفته احساس غرور کنند چراکه حس میکردند که از طرف جامعه به فراموشی سپرده شدهاند.
طهرانی در پایان یادآور شد: پیشنهاد میکنم مستند سازان بیش از این از گروه ناشنوایان برای ساخت نماهنگها یا مستندهای مختلف استفاده کنند چراکه نه تنها سبب دیده شدن کار خود آنان میشود بلکه میتوانند مخاطب دو تا سه میلیونی ناشنوا را هم به دسته مخاطبان خود اضافه کنند؛ برای مثال در ساخت نماهنگ مناجات ناشنوایان ما از افراد ناشنوا یا رابطهای این افراد و کسانی که به نوعی یک فرد ناشنوا را در خانواده داشتند استفاده کنیم که این کار سبب شد بچههای ناشنوایی که ارتباط گیری با شعر را نمیدانستند کار جدیدی را یاد بگیرند و بتوانند استعداد خود را در این زمینه شکوفا کنند.
اخبار
با حمایت بنیاد سینمایی فارابی
رضا مقصودی فیلمنامه «بیست کووید» را مینویسد
فیلم سینمایی «بیست کووید» با فیلمنامهای از «رضا مقصودی» و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در مرحله نگارش فیلمنامه است.
به گزارش امتیاز، در پی عقد قرارداد نگارش فیلمنامه «بیست کووید» با بنیاد سینمایی فارابی، «رضا مقصودی» در حال نوشتن این فیلمنامه است که بر بستری اجتماعی و کمدی روایت میشود.
«هادی حاجتمند» که قرار است کارگردانی کار را برعهده بگیرد، در خصوص این فیلمنامه گفت: ماجرای «بیست کووید» یک نگاه کمدی و شیرین به کرونا است. با وجود همه آسیبها و حجم بالای ناراحتی روحی پیرامون شیوع این ویروس، ما خواستیم به ویروس کووید19 یک نگاه طنز داشته باشیم تا کمی لبخند را به مردم هدیه دهیم.
او ادامه داد: باتوجه به تجربهای که «رضا مقصودی» در فیلمنامهنویسی دارد، قبول کرد تا نگارش این فیلمنامه را برعهده بگیرد. نگارش فیلمنامه «بیست کووید» کمی زمانبر شده است که به نظرم این موضوع خیلی بهتر از این است که با عجله به سراغ ساخت فیلم برویم زیرا در این صورت بعد از اتمام کار کم و کاستی فیلمنامهای نخواهیم داشت.
کارگردان آثاری چون مدیترانه و اشنوگل گفت: در خلال این روایت کمدی، سعی داریم تا اتفاقات واقعی را نیز در این فیلمنامه به تصویر بکشیم و به عنوان مثال در آن به موضوع کمکهای جهادی به مردم در دوران کرونا نیز پرداخته خواهد شد و تلاش میشود تا دستاوردها و تلاشهای علمی کشور در زمینه کرونا هم در آن دیده شود.
به گفته این کارگردان هنوز زمان دقیق آغاز پیش تولید فیلم مشخص نشده است اما احتمالا تا اواسط دی، کار نگارش فیلمنامه «بیست کووید» به پایان خواهد رسید.
با حمایت بنیاد سینمایی فارابی صورت میگیرد؛
نگارش فیلمنامه «گمشده» با موضوع دفاع مقدس
فیلمنامه فیلم بلند سینمایی «گمشده» با موضوع دفاع مقدس با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در مرحله نگارش نهایی قرار دارد.
به گزارش امتیاز، پژمان لشکریپور تهیهکننده این فیلم گفت: این فیلمنامه اواخر آبان با نام «زاگرس گریخت» به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» از سازمان سینمایی پروانه ساخت گرفت و قرار است با حمایت بنیاد سینمایی فارابی فیلمنامه بهبود کیفی پیدا کند.
به گفته او این روزها حمید زرگرنژاد و مهدی سجادهچی مشغول بازنویسی متن و رسیدن به نسخه نهایی این فیلمنامه هستند.
لشکریپور ادامه داد: «گم شده» روایتی تازه از موضوع آزادگان دفاع مقدس است و ناگفتههایی از اسارت را روایت میکند که تا به امروز در سینمای ایران به آنها پرداخته نشده است.
«حمید زرگرنژاد» پیش از این فیلمهایی چون پایان خدمت، ماهورا و برای مرجان را کارگردانی کرده است.
«ماتریکس4»هم زمان در سینما و نمایش آنلاین
به نقل از ورایتی، سازنده «ماتریکس ۴» وقتی اعلام کرد «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» را در کریسمس به صورت آنلاین در اچبیاو مکس و همزمان در سینما اکران میکند، همه توقع داشتند این یک آزمایش برای دوران پاندمی باشد.اما اکنون این استودیو اعلام کرده استراتژی مشابهی برای ۱۲ ماه آینده در سر دارد و با انتشار فهرستی از ۱۷ فیلم تولیدیاش که «ماتریکس ۴» و «تلماسه» هم از جمله آنها هستند گفته است همه این فیلمها همزمان در سینما و به صورت آنلاین در دسترس علاقهمندان خواهند بود.در این فهرست نسخه اقتباسی لین مانوئل میراندا از «در بلندیها»، «آمرزیدگان فراوان شهر نیوآرک» ساخته آلن تیلور پیشدرآمد «سوپرانوها» و «جوخه خودکشی» هم جای دارند.
این اقدام در عین حال که برای سینماها تکاندهنده است پاسخی به نیاز مخاطبان در دورانی است که شیوع ویروس کرونا و بحران سلامت در جهان، جامعه نمایش فیلم را روز به روز در وضعیت وخیمتری قرار میدهد.
در فهرست نمایش همزمان کمپانی برادران وارنر همچنین فیلم «چیزهای کوچک» دنزل واشینگتن، درام زندگینامهای «یهودا و مسیح سیاه»، فیلم زندگینامهای «الویس»، فیلم جدید «تام و جری»، «گودزیلا در برابر کونگ»، اقتباس سینمایی از بازی کامپیوتری «مورتال کامبت» یا «نبرد مرگبار»، فیلم «آنهایی که آرزو میکنند من مرده باشم» وسترن اکشن ساخته تیلور شریدان با بازی آنجلینا جولی، «هرج و مرج فضایی ۲» ساخته مالکوم دی. لی با بازی لبران جیمز، «احضار: شیطان مرا وادار کرد» به کارگردانی مایکل چاوز و هشتمین فیلم از فیلمهای ترسناک «احضار»، «خاطرهپردازی» ساخته لیزا جوی با بازی هیو جکمن، «بدخیم» ساخته جیمز ون و درام ورزشی ویل اسمیت یعنی «شاه ریچارد» نیز جای دارند.
در کوتاه مدت این موجب میشود تا اچبیاو مکس بتواند در برابر نتفلیکس قدرتمندتر ظاهر شود و حتی گفته شده موجب شده تا سهام والتدیزنی بالا برود چون به معنی تقویت رسانههای آنلاین از جمله دیزنی پلاس است. گفته شده این فیلمها مانند «زن شگفتانگیز ۱۹۸۴» به مدت ۳۱ روز در سرویس آنلاین اچبیاو مکس در دسترس خواهند بود و بعد هم در سیستمهای اجارهای مانند آمازون در دسترس خواهند بود.
در فهرست تاریخ اکران «ماتریکس ۴» همان طور که اعلام شده بود ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ است و نخستین فیلم از این مجموعه اقتباس «نبرد مرگبار» است که ۱۵ ژانویه اکران میشود.
چه صداهایی دراین 2 سال خاموش شد؟
در سالهای اخیر عرصه دوبله کشورمان صداهایی فراموش نشدنی و بی تکرار را از دست داده است؛ از بهرام زند گرفته تا پرویز بهرام و حسین عرفانی و این اواخر هم چنگیز جلیلوند که هنرمندی محبوب در عرصه صدا و تصویر بود و کرونا او را از ما گرفت.
دوبلورها عموما آنطور که باید میان مردم عادی شناخته شده نیستند و برعکس بازیگران و مجریان به جای تصویری آشنا، صدایی آشنا را از خود به یادگار می گذارند. شاید برای همین است که اغلب دوبلورها میگویند عشق به این کار آنها را به ادامه مسیر امیدوار میکند؛ چرا که، نه شهرت آنچنانی و نه درآمد آنچنانی در حوزه دوبله نصیبشان نمیشود.
به بهانه درگذشت چنگیز جلیلوند در ادامه نگاهی داشتهایم به چند دوبلور پیشکسوت که ممکن است تصویرشان برای همه مردم آشنا نباشد اما صدایشان چنان آشنا و نوستالژیک است که یقینا بسیاری از ما بارها شنونده این صداها بودهایم.
بهرام زند دوبلور و مدیر دوبلاژ محبوب کشورمان سال ۱۳۲۸ به دنیا آمد. او فعالیت دوبله را از سال ۱۳۴۴ آغاز کرد و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت داشت.
این هنرمند سرپرستی گویندگان را در سریالهای ایرانی از جمله «امام علی (ع)» و «مدار صفر درجه» و مدیریت دوبلاژ را در مجموعههای خارجی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز» و «ناوارو» عهدهدار بوده است. او گفتار متن فصلهایی از مستند ایران را نیز انجام داده است.
مرحوم زند که یک سال قبل از درگذشت، در برنامه «دورهمی» حضور یافته بود عنوان کرده بود که سالهای اول دبیرستان وقتی که درس جواب میداد کلاس ساکت میشد و بعدها فکر کرد که سراغ کار صدا برود او گفته بود مدتی هم که معلم بوده است وقتی حرف میزد کلاس ساکت میشد.
این دوبلور از «گلادیاتور» به عنوان بهترین نقشی که صداپیشگی کرده است، نام برده بود و تاکید کرده بود عشق این کار است که او را در حوزه دوبله نگه داشته است. او همچنین در سال ۱۳۶۲ با بازی در فیلم «میرزا کوچک خان»، بازیگری را تجربه کرد. بهرام زند در سال ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ از دنیا رفت.
حسین عرفانی از بزرگترین دوبلورهای تاریخ کشور بود که به تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ درگذشت. گویندگی به جای همفری بوگارت در فیلم «شاهین مالت» و «کازابلانکا» و کلارگ گیبل در فیلم «بربادرفته» از نمونه کارهای شاخص و به یادماندنی او هستند.
عرفانی با بیش از پنج دهه فعالیت، دوبلور بازیگرانی همچون اکبر عبدی در فیلم «سفر جادویی»، کاظم افرندنیا، جمشید هاشم پور، محمد برسوزیان و محمد مطیع بوده است.
او همچنین در کارتون «لوک خوش شانس» به جای «جالی» صداپیشگی کرده است.
مریم شیرزاد که دوبله کارهایی چون سریال های «آن شرلی» و «سالهای دور از خانه» (اوشین) را عهدهدار بوده است، درباره درگذشت حسین عرفانی به ایسنا گفته بود: او جدا از بار هنری، بیرون از اتاق ضبط و استودیو آنقدر انرژی و نشاط تزریق میکرد که نه فقط من بلکه همکاران من زمانی که به یاد ایشان میافتیم که دیگر نیست، این احساس را میکنیم که قسمتی از وجودمان با او زیر خاک دفن میشود.
از دیگر نقشهایی که حسین عرفانی صداگذاری کرده است نقش اصلی سریال کمدی « خاطرات مدیرکل» تولید کشور سوریه است.
پرویز بهرام هم از صداهای ماندگار ایرانی است که در ۶ خرداد سال ۱۳۹۸ از دنیا رفت. صدای ماندگار بهرام در مستند «جاده ابریشم» برای همه ایرانیان آشناست. «ژان والژان» در سریال بینوایان، شخصیت «لورنس اولیویه» در هنری هشتم و «اتللو» برخی از نقشهای ماندگار این صداپیشه در هنر دوبله ایران است.
پرویز بهرام در سال ۱۳۱۲ در محله خونگاه تهران به دنیا آمد. پدرش در بابل کار میکرد و او را هم به بابل بردند و شناسنامهاش را هم در بابل گرفتند؛ برای همین خیلیها فکر میکنند متولد مازندران است. با این حال خودش میگوید، همه جای ایران سرای من است.
پدرش مجسه ساز بود اما او علاقه زیادی به این حرفه نداشت. بهرام درباره نحوه ورودش به دنیای هنر گفته است:
«زمانی که به دبیرستان خاقانی میرفتم با مرحوم حمید سمندریان دوست بودم و هر دو ما به کلاس آقای عبد الحسین نوشین میرفتیم و از همانجا من کار تئاتر را شروع کردم و در دبیرستان هم در رینگ بوکس نمایشنامه اجرا میکردیم و پیش از اینکه مشغول کار هنر و تئاتر بشوم فقط نزد پدرم کار مجسمه سازی کرده بودم.
عبدالحسین نوشین تئاتر را به صورت حرفه ای در ایران آغاز کرد و خود من به تئاتر علاقه زیادی داشتم و مرحوم سمندریان هم علاقه داشت و بعداً برای ادامه تحصیل به آلمان رفت، من در آن زمان خیلی تئاتر می دیدم و بعداً آقای معینیان صدای من را روی فیلمها شنیده بودند و دعوتم کردند که من از دوبلاژ به رادیو رفتم.»
او درباره ورودش به عرصه دوبله هم گفته بود: «دوستی داشتم به نام آقای هوشنگ لطیفپور که با جعفر والی و آقای رضایی در لاله زار بودند و روزی بر حسب تصادف با هم رودررو شدیم و به محض اینکه صدای من را شنید من را به دوبلاژ بردند که سال ۱۳۲۴ بود.
در آن زمان خیلی از فیلم ها را برای دوبله به ایتالیا می بردند و بین ما و ایتالیا در دوبلاژ رقابت وجود داشت، حتی من را به ایتالیا دعوت کردند و در امتحان هم قبول شدم، اما چون مادرم تنها بود گفت که نرو، در آن زمان امکانات و تکنیک در ایران پایین بود، اما امروزه تکنیک خیلی بالا است و با اینکه امکانات محدود بود کار برای من خیلی جذاب بود.
در آن زمان صاحبان فیلم، فیلمهای کشورهای مختلف را میخریدند و حتی افراد را برای دوبله خود صاحبان فیلم انتخاب میکردند که در آن زمان جعفر والی، لطیف پور و ایرج دوستدار در کار دوبله بودند.»
پرویز بهرام شغل وکالت را هم به صورت حرفهای دنبال میکرد اما خودش گفته بود که فقط عاشق دوبله و سینما و مخاطبان زیادش بوده است.
محمد عبادی هم دوبلور دیگری است که همچون حسین عرفانی در سال ۱۳۹۷ و در ۷۱ سالگی از دنیا رفت. عبادی از جوانی کار دوبله را آغاز کرده و مانند برخی دوبلورها بازیگری را هم در کارنامه خود دارد.
محمد عبادی دوبلور نقش های مختلفی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی از جمله «ناوارو» در نقش اوکلند، «جنگجویان کوهستان» در نقش شی چن، «از سرزمین شمالی» در نقش تام، «کاراگاه و رکس» در نقش های مختلف، «شرلوک هلمز» در نقش های مختلف، «جومونگ»، «لوک خوش شانس»، «سفرهای میتی کامان» و «ریو مادن» بوده است.
او صداگذاری کارتونهای ماندگاری چون «لوک خوششانس»، «سفرهای میتیکومان» را در کارنامه دارد.
مهدی آرین نژاد هم دوبلور خوش صدای دیگری بود که تنها به فاصله دو روز از حسین عرفانی و در ۲۳ شهریور سال ۹۷ از دنیا رفت.
مهدی آرین نژاد متولد سال ۱۳۱۸ بود و فعالیت حرفهای در دوبلاژ را از سال ۱۳۴۱ آغاز کرد. او در آثاری چون «لوک خوش شانس» (یکی از برادرها)، «مورچه و مورچهخوار» (مورچهخوار)، «بازرس» (گروهبان دودو)، «رابین هود» (پدر تاک)، «چوبین» (برونکا) و مجموعههای «دایی جان ناپلئون» (شمس علی میرزا) و «هزاردستان» صداپیشگی کرده است.
علی همت مومیوند ـ دوبلور کارتون گربه سگ ـ درباره زنده یاد آرین نژاد گفته بود: تا به حال ندیدم که کسی را از خود آزرده کند. ایشان به لحاظ اخلاقی در اوج بودند و به لحاظ کاری هم هر نقشی به ایشان واگذار میشد با تمام وجود اجرا میکردند. به همین دلیل هر نقشی را که صداپیشگی کردهاند، ماندگار شده است.
مهدی علیمحمدی دوبلور قدیمی و پیشکسوتی بود که در ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ صدایش برای همیشه خاموش شد. زندهیاد مهدی علیمحمدی چهارم فروردین سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. او سال ۱۳۴۰ وارد تلویزیون شد و کار گویندگی و دوبلاژ را آغاز کرد.
«خانواده دکتر ارنست»، «نویسندگان بزرگ جهان»، «ربکا»، «نیک و نیکو» و ... از جمله آثاری است که علیمحمدی مدیریت دوبلاژ آنها را بر عهده داشت.
زنده یاد علیمحدی در مراسم تجلیل خود که در سال ۱۳۹۶ و با حضور بزرگان دوبله برگزار شد گویندگی و دوبله را نه یک پیشه بلکه عشق خود دانست و افزود: به واسطه این علاقه مندی همواره از چندین دهه فعالیتم خرسندم و هرگز اظهار خستگی نکردم.
بیژن علیمحمدی نیز یکی از دوبلورهای قدیمی و متولد ۱۳۴۰ بود.
زنده یاد علیمحمدی در سریالهای تاریخی «امام علی(ع)» و «روشنتر از خاموشی»، فیلم سینمایی «روز واقعه»، در انیمیشن «لاک پشتهای نینجا» و مستندهای بسیاری صداپیشگی کرده است.
او در سریال «معمای شاه» نیز به جای شخصیت های حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله طالقانی گویندگی کرده است.
زنده یاد علیمحمدی در آبان سال ۱۳۹۸ پس از دو هفته بستری بودن در بیمارستان امام خمینی(ره) از دنیا رفت.
امسال هم که کرونا بهانه تلخی شد برای از دست دادن یکی دیگر از صداهای ماندگار دوبله کشور یعنی زنده یاد چنگیز جلیلوند.
جلیلوند هنرمند خوش صدا و خوش سیمایی بود که در بازیگری هم دستی داشت و با نقشهای اندکی که بازی کرد علاوه بر صدایش تصویرش را هم برای مردم ماندگار کرد.
چنگیز جلیلوند ششم آبان ماه سال ۱۳۱۹ در شیراز متولد شد و در ۲ آذر ۱۳۹۹ بر ثر ابتلا به کرونا و درگیر شدن ریه با این بیماری مرگبار جانش را از دست داد.
جزئیات اولین سریال درباره دانشمند هسته ای
حسین تبریزی کارگردان سریال «میراث مجید» که با محوریت مجید شهریاری دانشمند شهید هستهای در دست ساخت قرار دارد، درباره ترور شهدای هستهای به خبرنگار مهر بیان کرد: فلسفه ترور در تمام دنیا منحوس است فرقی هم نمیکند چه کسی باشد اما اینکه چه کسی ترور میشود قضیه را مهمتر میکند. وی با اشاره به شخصیت شهید شهریاری عنوان کرد: من تا قبل از اینکه بخواهم سریالی درباره شهید شهریاری بسازم، شاید فکر میکردم او یک سیاستمدار بوده است و اهدافی هم داشته است ولی وقتی وارد زندگی این افراد میشویم وجوه علمی و معصومیت و مظلومیت آنها برایتان پررنگ میشود و این سوال ایجاد میشود که چنین شخصیتی چرا باید ترور شوند.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری شخصیتی است که در مدارج علمی بالا میرود و به نقطهای میرسد که نشان میدهد تنها فردی است که مسائل سخت اتمی را حل میکند و کسی که به این درجه میرسد قطعاً از ویژگیها و توانمندی خاصی برخوردار است.
وی درباره وقایعی که در این سریال به تصویر کشیده میشود اظهار کرد: ما با ترور سریال را شروع میکنیم و بعد به داستان زندگی وی میپردازیم در طول سریال هم اقدامات نیروهای امنیتی و اینکه چه زحماتی میکشند تا برخی از حملات را خنثی کنند به تصویر کشیده میشود.این کارگردان تصریح کرد: با این رویکرد بیشتر در این سریال ما به وجوهات اخلاقی، معرفتی و علمی شهید خواهیم پرداخت تا او را به مردمی که نمیشناختند، معرفی کنیم.
وی درباره بخش هستهای توانمندیهای شهید شهریاری و اینکه در سریال چطور به نمایش درآمده است نیز توضیح داد: ما در این سریال ویژگیهای دانش هستهای را در زندگی روزمره نشان میدهیم. برای برخی از اتم فقط تصور بمب و جنگ هستهای بهوجود میآید در حالی که خیلی از چیزهایی که در زندگی روزمره ساخته میشود از طریق اتم است یا حتی خیلی از فناوریهای پزشکی مثل پرتو درمانی با صنعت ممکن میشود.
«میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته استوی درباره تاثیر ساخت زندگی دانشمندان هستهای از طریق فیلم و سریال عنوان کرد: طبیعتاً زبان نمایش و تصویر همیشه این را داشته و مردم دوست دارند قصه بشنوند، قصه ببینند و باور کنند. چه بسا که برخی قصهها واقعی است مثل زندگی شهید شهریاری که پر فراز و نشیب بوده است و ما این قصه پر فراز و نشیب را از یک سال قبل از تولد شهید شهریاری در سال ۴۵ تا زمان شهادتش به تصویر میکشیم.تبریزی اضافه کرد: ابزاری مثل فیلم و سریال به ما این امکان را میدهد که ابعاد دیگری از وجوه شخصیتی را نمایش دهیم شاید در قالب مستند بتوانیم برخی اتفاقات را روایت کنیم ولی در سریال به یک شخصیت جان میدهیم و ملموستر میشود. کارگردان «میراث مجید» درباره ترور دانشمندان و توقف در صنعت و علم اظهار کرد: ترور امثال شهید شهریاری و فخری زاده شاید باعث سکته موقتی شود اما ما دانشمندانی داریم که همین الان در حال تدریس در دانشگاهها هستند و راه را ادامه میدهند.
وی درباره «بادیگارد» و اولین تصویر از یک دانشمندان هستهای در قالب فیلم عنوان کرد: «میراث مجید» اولین سریال درباره یک دانشمند هستهای است و این مسئولیت ما را بالا میبرد. «بادیگارد» هم به این تصویر میپردازد ولی چون درباره یک فرد واقعی نیست نویسنده این امکان را دارد که تخیل کند اما من مجبورم به شخصیتی وفادار باشم که وجود داشته است.
تبریزی اضافه کرد: شهید شهریاری خانواده و دوستانی دارد که هر یک از اینها روند ساخت سریال را حساستر میکند و شاید اگر سریالی درباره ملاصدرا میخواستیم بسازیم این سختی را نداشت.
این کارگردان درباره انتخاب کاوه خداشناس و اینکه او چقدر میتواند تصویر کاریزماتیک و قهرمان محور از شهید شهریاری ارائه دهد بیان کرد: ما گزینههای مختلفی را بررسی و درباره آنها رایزنی کردیم و دیدیم کاوه خداشناس وجوه فیزیکی، چهره و حتی شخصیتی شهید شهریاری را دارد. نوعی نرمش در رفتار را نیاز داشت و خداشناس از این نظر به شهریاری نزدیکتر بود. خواستیم مخاطب نوعی حس دوست داشتنی نسبت به بازیگر نقش مجید شهریاری داشته باشد.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4413/20693/82596
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4413/20693/82597
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4413/20693/82598
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4413/20693/82599
|
عناوین این صفحه
- لطفا صدای این «سکوت» را بشنوید
- اخبار
- چه صداهایی دراین 2 سال خاموش شد؟
- جزئیات اولین سریال درباره دانشمند هسته ای