|
در یک گفتگوی مجازی مطرح شد؛
انتقاد عسگرپور از عمر کوتاه مدیران سینمایی
به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در بحثی با موضوع جشنواره جهانی فجر در «کلاب هاوس» نکاتی را درباره برگزاری جشنواره در سال جاری و همچنین اهمیت این رویداد سینمایی و سیاستهای موجود در سینما و مدیریت فرهنگی مطرح کرد.
او در ابتدای سخنان خود گفت: از آنجا که جشنواره در سال گذشته برگزار نشد، بخشی از کارهایی که در سال گذشته انجام شده بود، موکول به امسال شد و بخشی از کارها هم بهعنوان فعالیت جدید آغاز شده است. مهمترین بخش، بخش انتخاب فیلمها بود که از خرداد و تیر سال گذشته کارش آغاز شد و بهصورت مداوم فعالیت در آن بخش برقرار بود. وضعیت کارها هم امروز خوشبختانه خوب است. تنها نکته مربوط به وضعیت برگزاری جشنواره است که با توجه به شرایط کرونا مثل همه رویدادهای سینمایی وضعیت روشنی نیست.
برگزاری مجازی یا فیزیکی جشنواره؛ چالشی که مدیران پشت سر گذاشتند
محمدمهدی عسگرپور در ادامه سخنان خود درباره تفکیک جشنواره ملی و جهانی فجر و تیمی که درگیر برگزاری این رویداد هستند، گفت: تیم برگزارکننده جشنواره جهانی فجر که از سال ۹۳ از پیکره جشنواره فجر ملی جدا شده است، همان دوستانیاند که سالها در بنیاد سینمایی فارابی مشغول بودهاند و بهصورت سنتی در جریان جشنوارههای معتبر و نیمهمعتبر جهانی بوده و هستند.
این کارگردان و مدیر سینمایی درباره وضعیتی که جشنواره در سال گذشته داشت، گفت: وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد، همان زمان، بنده و سایر دوستان مصاحبههایی داشتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعلام کردیم و گفتیم مثلاً اگر جشنواره به نیمه دوم سال موکول شود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت. آن زمان هنوز جشنوارههای جهانی برگزار نشده بودند و تجربهای وجود نداشت که بخواهیم به آن استناد کنیم. وقتی کرونا آمد جشنواره برلین برگزار شده بود. جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود و تنها بخش بازار آن بهشکل مجازی برگزار شد. این اتفاق هم همان ایدهای بود که ما پیشتر از برگزاری جشنواره کن آن را اعلام کرده بودیم. نه اینکه این ایده کشف ما بود، بلکه راه دیگری وجود نداشت. هر رویداد دیگری با حضور تعداد زیادی مهمان، صورت دیگری نمیتوانست در آن مقطع داشته باشد. فقط مهم این بود که از چه پلتفرمهایی میتوان استفاده کرد و این مسئله هم تنها برای ما نبود و همه رویدادهای جهانی با آن مواجه بودند.
او ادامه داد: تقریباً تمام رویدادهای سینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شدهاند، نشدهاند یا نیمه برگزار شدهاند را رصد کردهایم. تعدادی برگزاری دوگانه داشتند آخرین نمونه جشنواره برلین بود که بهصورت مجازی روی سایت خودشان برگزار شد. استفاده از پلتفرمهای خارجی و بحث کپیرایت دو چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.
تهران میزبان مهمانان فجر میشود؟
عسگرپور درباره برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در وضعیت کرونایی توضیح داد: پلن اول ما این است که بخش بازار را به صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار کنیم و بخش اکران فیلمها بهصورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز آمارش قطعی نیست، برگزار شود. اینکه چه تعداد مهمان میتوانیم داشته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد کرونا این آمار مشخص میشود. آن هم بسته به شرایطی که زمان زیادی هم برای تعیین آن نداریم، مثلاً اگر بهصورت قطعی مشخص شود پایان اردیبهشت فضا برای آمدن مهمان بینالمللی مساعد است، شاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را به دلیل زمان کم، نداشته باشیم.
او ادامه داد: دو جشنواره کن و برلین دو رویدادی هستند که اقتصادشان و تعداد مهمانانشان بهگونهای است که الگوی بسیاری از جشنوارهها میشوند. ما هم این تجربهها را مدنظر داشتهایم اما قبل از برگزاری این رویدادها ایدههایی را برای برگزاری جشنواره جهانی مطرح کرده بودیم.
او با اشاره به ضربهای که تغییر مدیران به عرصههای مختلف وارد میکند: واقعیت این است که یکی از موارد تأسفبرانگیز در حوزه مدیریت در کشور نه فقط درباره جشنواره فجر که در همه حوزه نبود ثبات مدیران است. در خیلی از کشورها این پدیده پذیرفته نیست که وقتی مدیر ارشد یک دولت تغییر میکند، تا آبدارچیها در آن کشور تغییر میکنند. اگر یک رئیس جمهور عوض شود، همه تیمش بهصورت اتوبوسی جابهجا میشوند. آقای احمدینژاد از شهرداری به ریاستجمهوری رسیدند، تقریباً تمام تیم مدیرانشان با اتوبوس از شهرداری به ریاست جمهوری آمدند و شهردار بعدی آقای قالیباف هم نیروهای خود را از نیروی انتظامی با خود به شهرداری آورد. این سنت خوبی نیست.
او ادامه داد: مدیران دولتی وقتی میآیند دو سه سال طول میکشد تا سوار کار شوند و سال آخر هم که مشغول خداحافظی میشوند. وضعیت در سینما باز به نسبت خیلی از حوزههای دیگر بهتر است و گردش مدیریتی در آن کمتر از حوزههای دیگر بوده است. جشنواره برلین از ابتدا تا امروز ۵ یا ۶ مدیر داشته و عمر متوسط مدیرانش ۱۵ سال است. در جشنوارههای دیگر شاید این طول عمر کمتر باشد اما در کل حوزه فرهنگ در جاهای دیگر مانند اینجا نیست. خیلی از جشنوارههای خارجی ساختار دولتی ندارند. جشنواره مونترال مسئولی به نام آقای لوزر دارد که آلزایمر دارد و ساختارش بهگونهای است که دولت نباید در کار آن دخالت کند. در کشور ما اما حوزه فرهنگ هم ذیل حوزه سیاست تعریف میشود.
از بحران اطلاعات درباره فیلمها تا نظارتهای چندگانه بر سینما
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به موفقیتهایی که آثار حاضر در بازار فیلم جشنواره به دست آوردهاند، گفت: جشنواره جهانی فجر در سالهای برگزاری سکوی خوبی برای معرفی فیلمهای ایرانی به پخشکنندهها و رویدادهای خارجی بوده است. ما با بحران اطلاعات و آمار در کشور مواجه ایم و امروز اطلاعات و آمار دقیقی از تعداد فیلمها و مبلغ معامله فیلمها با پخشکنندههای خارجی نداریم. این ضعف فرهنگی ماست که دنبال مخفی کردن آمار در هر سطحی هستیم. به همین دلیل غالباً با آمار واقعی مواجه نیستیم. در حوزه سینما اندکی داستان پیچیدهتر هم هست.
او با اشاره به ممیزی برخی فیلمها و آسیبهایی که گاهی از این ممیزیها متوجه فیلمها میشود، گفت: نهادهایی که مشغول مراقبت از سینما هستند، تعدادشان کم نیست. بسیاری از اوقات برخی از نهادها برششان حتی بیش از سازمان سینمایی است. این معضل کشور ماست که فرهنگ در اولویت عملیاتی هیچکدام از دولتهای پس از جنگ نبوده، اما همواره مراقبت از آن مهم بوده است! چرا که برد بالایی دارد. تمام سیاستمداران ما اگر همه انرژیشان را بگذارند، امکان ندارد موضعشان برد بالای موضع یک فیلمساز موفق ایرانی در یک تریبون جهانی را پیدا کند. از این جهت احساس میکنند باید از سینما مراقبت شود و این مراقبت تبدیل به نظارتهای پیدرپی شده است.
او گفت: از طرف دیگر در جامعه مدام شاهد شکلگیری دوقطبی هستیم. در این دوقطبیها هم سیستمهای امنیتی و نظارتی هر قطب علیه دیگری کار میکند. گویی با یک گوشت قربانی در میانه این کشمکشها مواجهیم. در این شرایط اگر مدیر غیر مسلطی که سینما برایش مسئله نیست، عهدهدار مسئولیت شود، شرایط سختتر هم میشود.
نقش مهم جشنوارهها در اکوسیستم سینما
عسگرپور یکی از مهمترین نقشهای جشنوارهها را امکان جریان داشتن اکوسیستم سینما دانست و برای روشن شدن موضوع جشنواره فیلم کن را زیر ذرهبین قرار داد و بیان کرد: سالها این اتفاق رخ میداد که فیلمسازان فرانسوی نسبت به برگزاری جشنواره کن معترض میشدند و تاکید داشتند این رویداد ربطی به ما ندارد. جشنواره کن اما از ابتدا تعریفش این بود که در جهت تقویت مبانی امنیتی فرانسه برگزار شود. تصور کنید رویدادی سالانه با آن تعداد از هنرمند و دوربینهای خبری برگزار میشود. از بیرون حتماً این تصور پیش میآید که این کشور، کشور امنی است. سیاستمداران که جای خود ما برای برخی از همکاران خودمان در سینما نمیتوانیم چنین مفهومی را جا بیندازیم که یک جشنواره جهانی چه کارکردهایی میتواند داشته باشد. همواره سعی کردهایم درباره یک اکوسیستم صحبت کنیم که جشنواره جهانی بخشی از آن است. این رویداد میتواند به پیوند بین فیلمسازان ایرانی با بازار جهانی کمک کند. اگر جشنواره نتواند چنین کارکردی داشته باشد، بهتر است بازار هم نداشته باشد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: در سالهای دورتر نه فقط در سینما که در همه بخشها اگر قرار بود بخش خصوصی با طرف خارجی وارد مذاکره و معامله شود، نهاد دیگری بهعنوان فرد سوم همواره باید حضور میداشت و به همین دلیل بنیاد فارابی تبدیل به یک منوپل در سینمای ایران شده بود. تاریخ باید درباره این شرایط قضاوت کند. منوپل فارابی از جایی به بعد آزاردهنده شد. ما باید تلاش میکردیم دست فیلمساز ایرانی را در دست طرف خارجی بگذاریم و کنار بکشیم، مگر اینکه خود فیلمساز بخواهد که باشیم. در جشنواره جهانی از زمان آقای میرکریمی تلاش شد که این رویکرد اتفاق بیفتد. فضای امروز با فضای آن سالها که اینترنت وجود نداشت، بسیار متفاوت شده است. امروز بسیاری از فیلمسازان بدون هیچ واسطهای با رویدادهای خارجی در ارتباط هستند. جشنواره جهانی باید در این مسیر قدمهای بلندتری را بردارد.
نقش پررنگ فیلم اولیها در سینما
او در ادامه درباره نقش پررنگی که سازندگان فیلمهای اول و فیلمهای تجربی در سینمای ایران دارند، گفت: بهعنوان کسی که در کشورهای دیگر به بهانه رویدادهای سینمایی و یا غیر سینمایی حضور داشتهام، در گفتگو با سینماگران خارج از کشور من این جمله زیاد شنیدهام که میگویند ایران بهشت فیلمسازان اول و جوان است. ما مشکلاتی داریم اما اگر در سال ۱۰۰ فیلم ساخته شود، ۳۵ تا ۴۰ تا از این فیلمها کار فیلمسازان اول است. این شرایطی است که سالهاست در کشور شاهد آن هستیم. تعداد فیلمهای کوتاه و تجربی که بسیار بیشتر است. ۳۰ سال پیش در یک مصاحبه مطبوعاتی حضور داشتم. خیلی از فیلمسازان معتبر امروز، آن زمان فیلم کوتاه میساختند. در آن نشست اعلام کردیم که ۶۰ فیلم کوتاه در سال میسازیم که برای خارجیها این آمار قابل باور نبود. امروز هم شرایط همین است و تعداد فیلمهای کوتاه و تجربی در کشور ما بسیار بالا است. من میفهمم که برای برخی افراد ذهنیت خودی و غیرخودی شکل بگیرد، بهترین رویکرد در این شرایط برخورد آماری با وضعیت است. ذهنمان به دلیل شرایط اجتماعی گاهی تیره و تار میشود. همین ۱۰ سال گذشته فیلمهای موفق را فهرست کنیم، بعد ببینیم آیا میتوان گفت همه از یک گروه بودهاند. واقعاً به این سادگی نمیتوان همه چیز را دستهبندی کرد.
جشنواره فجر و نامگذاری آن
زمانی که آقای میرکریمی عهدهدار مسئولیت جشنواره جهانی فجر شدند، بحث تغییر نام «فجر» مطرح شد چرا که زمان برگزاری این رویداد هم در دهه فجر نیست. سعیهایی شده بود اما آنها که با ظاهر دلسوزانه میخواهد مدام مراقب سینما باشد، فضایی را بهوجود آوردند. گروهی که هم نسبت به برگزاری جشنواره، هم نسبت به تعطیلی آن در بولتنهای خود خبرسازی میکنند. آن زمان این گروه شرایطی را بهوجود آوردند که گویی این رویداد قرار است یاد جشنواره تهران قبل از انقلاب را زنده کند. امروز هم طرح مجدد این موضوع میتواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد، در حالی که بسیاری از رویدادهای معتبر جهانی با نام شهرهای برگزاری شناخته میشوند، اما ما همچنان در مقطع حساس کنونی هستیم!
تهیهکننده برنامه مطرح کرد؛
تجربه یک سال استمرار «با تو حالم خوبه»
یک سال پیش شبکه رادیویی «جوان» تصمیم گرفت تا ویژهبرنامه «با تو حالم خوبه» را با همکاری آستان قدس رضوی بهصورت زنده از صحن انقلاب حرم شریف ثامنالحجج، امام رضا (ع) روی آنتن ببرد و یک سال است که این برنامه در حال پخش است.
مجتبی حسنی یکی از تهیهکنندگان «با تو حالم خوبه» درباره تجربه تولید این برنامه در طول یک سال گذشته گفت: در روزهای ابتدایی سال ۹۹ که به جهت جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا، بسیاری از مردم نتوانستند به مشهد مقدس سفر کنند، شبکه رادیویی جوان بر آن شد تا هر هفته، چهارشنبهها به این شهر سفر کند تا مخاطبان بتوانند از طریق امواج این ایستگاه رادیویی، امام رضا (ع) را زیارت کنند.
وی ادامه داد: چهارشنبه، از جمله روزهای وارده برای زیارت حضرت رضا (ع) است. به همین خاطر برنامه چهارشنبه شبها از ساعت ۸ شب به مدت یک ساعت روی آنتن رفت.
حسنی، ترانه تیتراژ این برنامه را یکی از بخشهای جذّاب و ماندگار برنامه دانست و بیان کرد: ترانه تیتراژ «با تو حالم خوبه» در شبکه رادیویی جوان و با همکاری آستان قدس رضوی با شعری از شاعر پرآوازه کشور، قاسم صرافان و به خوانندگی و آهنگسازی رضا صنعتگر تولید که در دهه ولایت رونمایی شد.
تهیهکننده برنامه با اشاره به اینکه «با تو حالم خوبه» از جایگاه اختصاصی رادیو جوان، واقع در صحن انقلاب، روبروی گنبد طلایی امام رضا (ع) تولید و پخش میشود، افزود: این برنامه در ایام و دهههای خاص مثل دهه کرامت، دهه ولایت، دهه اول محرم، دهه آخر صفر به صورت ویژه به روی آنتن رفتهاست. همچنین در دهه فجر ۹۹ با نام «صحن انقلاب» روانه آنتن شد تا حال و هوای ایرانیهایی که در صحنهای حرم مطهر امام رئوف حضور دارند، را گزارش کند.
حسنی حضور چهرههای شاخص در برنامه «با تو حالم خوبه» را از بخشهای جذاب و شنیدنی این ارتباط زنده دانست و بیان کرد: تا امروز شاعران و مداحان مشهور، و افراد معروفی که افتخار خادمی حرم امام رضا را دارند، به این برنامه آمدهاند؛ در شبهای دهه فجر ۹۹ حاج صادق آهنگران مهمان ما در محل تولید برنامه در صحن انقلاب حرم رضوی بود که با اقبال خوبی از سوی شنوندگان مواجه گشتیم. همچنین در شب ۲۲ بهمن، رادیوجوان از طریق این برنامه، نوای الله اکبر زائران امام رضا (ع) در ساعت ۲۱ را منعکس کرد.
وی درباره تولید برنامه «با تو حالم خوبه» در نوروز ۱۴۰۰ گفت: هر روز میزبان یک خادم جوان بودیم که داستان حضور و خاطراتش در حرم را برای رادیوجوانیها روایت میکرد. از ۲۷ اسفند تا ۳ فروردین تهیهکننده، سیروس رجبی با اجرای حسن خلقت دوست و از ۴ فروردین تا ۱۱ فروردین، تهیهکنندگی برنامه بر عهده من و با اجرای مجید عسگری و صادق علیخانی روانه آنتن شد.
حسنی ادامه داد: البته شب و روز نیمه شعبان ساعت ۸ صبح و شب، علاوه بر رادیوجوان، از آنتن رادیو بهاران نیز برنامه پخش شد که مخاطبهای بسیاری با ارسال پیامک از برنامه خیلی استقبال کردند. در نوروز بیشتر زمان برنامه، خارج از استودیو و از صحن رضوی و بین زائرین امام مهربانیها اجرا شد که با استقبال خیلی زیاد مخاطبان روبرو شدیم.
سیروس رجبی، یکی دیگر از تهیهکنندگان «با تو حالم خوبه» با بیان اینکه این برنامه از ۱۱ فروردین برای اولین بار پخش زنده تصویری در فضای مجازی با ۵ دوربین از حرم امام رضا را فراهم کردهاست افزود: مخاطبان میتوانند برای زیارت مجازی حرم، در زمان پخش برنامه به آدرس majazima۸۸ در اینستاگرام بروند.
رجبی پیرامون بخشهای جدید برنامه در سال ۱۴۰۰ که قرار است از ماه رمضان به برنامه اضافه شوند، گفت: یکی از بخشهای جذاب و شنیدنی این ارتباط زنده که پیشبینی میکنیم طرفداران بسیاری خواهد داشت، برنامک «نجات یافتگان» است که با همکاری آستان قدس رضوی، قرار است یکی از بیمارانی که در حرم امام رضا (ع) شفا یافتهاست درباره داستان بیماری خود و حال و احوالش پس از بهبودی، با رادیو جوان گفتگو کند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از قسمتهای خاص برنامه که به درخواست شنوندهها در دستور کار قرار گرفته، بخش «گردشگری در حرم رضوی» ست که به معرفی قسمتهای مختلف حرم، موزهها و نگارخانهها، آشپزخانه حرم، چهرههای بزرگ خاکسپاری شده در جوار مضجع شریف حضرت و… خواهد پرداخت. «پویش عکس سلفی با حرم» و پخش از رادیونمای شبکه نیز در ماه رمضان ۱۴۰۰ در این برنامه برگزار میگردد.
سیروس رجبی و مجتبی حسنی تهیهکنندههای این برنامه، حسن خلقت دوست و مجید عسگری گویندهها و صادق علیخانی، گزارشگر این برنامه هستند که چهارشنبهها ساعت ۲۰ به صورت زنده از شبکه رادیویی جوان بر روی موج FM ۸۸MHz تقدیم شنوندگان میشود.
اخبار
نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران فراخوان داد
به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، انجمن هنرمندان نقاش ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بخش «سراسرنما»ی نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران را در شهریورماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار میکند.
بر اساس آئیننامه دوسالانه ملی نقاشی ایران، این رویداد از سه بخش «سراسرنما» (panorama)، «گفتوگو» (forum) و «کیوریتوریال» (curatorial) شکل گرفته است. ۲ بخش «گفتوگو» و «کیوریتوریال» توسط شورای سیاستگذاری دوسالانه و هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران برنامهریزی میشود و مشخصات آن در زمانهای مقرر به اطلاع عموم خواهد رسید.
اهداف دوسالانه
* اعتلای رسانه نقاشی به طور خاص و هنرهای تجسمی به طور عام
* ایجاد بستری جهت نمایش بخشی از صحنه هنر ایران در حوزه هنرهای تجسمی
* زمینهسازی رشد و بالندگی هنرمندان ایران
* رشد فرهنگ بصری مخاطبان در سطوح مختلف جامعه
* گسترش ظرفیت بیان هنری در حوزههای گوناگون و انواع فعالیتهای فردی و اجتماعی
* توسعه روابط فرهنگی-هنری در میان هنرمندان و مابین هنرمندان و مخاطبان
شرایط ثبت نام
شرکت در بخش سراسرنمای دوسالانه برای همه هنرمندان و علاقهمندان آزاد و به معنای پذیرش ضوابط فراخوان و رأی هیاتهای انتخاب و داوران است.
ثبتنام، تقاضای شرکت، ارسال تصویر آثار و مشخصات آثار و هنرمندان فقط از طریق وبسایت انجمن هنرمندان نقاش ایران به آدرس iranpainters.com امکانپذیر است.
در بخش سراسرنمای دوسالانه، آثار خلق شده نقاشی یا آثار میانرسانهای مرتبط با نقاشی پذیرفته خواهند شد.
زمان خلق آثار نباید پیش از سال ۱۳۹۶ باشد.
انتخاب آثار جهت شرکت در بخش سراسرنمای دوسالانه طی ۲ مرحله انجام میپذیرد. نخست تصاویر ارسالی از آثار هنرمندان به صورت آنلاین بررسی و نتیجه پذیرش آن اعلام میشود. در مرحله دوم انتخاب نهایی بر اساس بررسی اصل آثار ارسالی به دبیرخانه به انجام میرسد.
پذیرش اثر در مرحله نخست به هیچ وجه به معنای پذیرش نهایی و راهیابی اثر به نمایشگاه بخش سراسرنمای دوسالانه نیست.
هیأت انتخاب و داوری
هیأت انتخاب آثار بخش «سراسرنما» به این شرح اعلام شده است: علیرضا آدمبکان، فریدون امیدی، بهزاد حاتم، داریوش حسینی، لیلی رشیدی، رزیتا شرفجهان و علی نصیر.
و همچنین هیأت داوری آثار بخش «سراسرنما» عبارتند از: مهرداد اسکویی، بهزاد حاتم، علی ذاکری، رزیتا شرفجهان، کامران صفامنش، شهروز صدرفرزانه و علی نصیر.
شروع ثبت نام از طریق سایت و ارسال تصاویر آثار از شنبه ۲۱ فروردینماه ۱۴۰۰ آغاز میشود و تا ساعت ۱۶، سه شنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.
هنرمندان و علاقه مندان شرکت در نهمین دوسالانه نقاشی ایران برای کسب اطلاعات کامل درباره دوسالانه میتوانند به سایت انجمن هنرمندان نقاش و سایت دبیرخانه اجرایی دوسالانه به نشانی civa.ir مراجعه کنند.
اخبار
علی رهبری «بلبل های پارسی» را کلید زد
علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی کشورمان ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامهریزیهای انجام گرفته به زودی همراه با محمد سعیدی و علی سعیدی برادران دوقلوی خواننده که در اصفهان زندگی میکنند، پروژه «بلبلهای پارسی» کلید میخورد. هم اکنون نیز با این هنرمندان به طور مرتب در تماس هستم و روی کارهای فنی پروژه نظارت دقیقی دارم.
وی درباره جزییات و ایده اجرایی این پروژه گفت: وقتی در سن بیست سالگی زمانی که در وین مشغول نگارش قطعه «پوئم سمفونیک نوحهخوان» بودم، دائم به این فکر بودم که روزی باید قطعهای را برای آواز ایرانی و ارکستر برای عرضه در محیط بینالمللی داشته باشیم. اتفاقاً در پوئم سمفونیک نوحه خوان از موسیقی اصیل ایرانی و تحریرهای فراوان به سبک استاد ابوالحسن صبا استفاده کرده بودم و جالب اینکه از همین جا پروژه «بلبلهای پارسی» در ذهنم شکل گرفت.
مدیر هنری و رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به ویژگیهای تحریر در موسیقی ایرانی ضمن اشاره به دلایل اینکه چرا تاکنون اقدام به نگارش پروژه «بلبلهای پارسی» نکرده بود، توضیح داد: همیشه مایل بودم که این پروژه برای دو خواننده موسیقی سنتی نوشته شود اما هربار که به این پروژه فکر میکردم، نمیتوانستم دو خوانندهای که مد نظرم بود را پیدا کنم که باهم نزدیک و خوب باشند. به همین جهت هم همیشه پروژه عقب میافتاد و در حال حاضر که سه آلبوم از پروژه «مادرم ایران» در عرصههای بینالمللی با استقبال مخاطبان مواجه شده تصمیم داریم این اثر را در قالب همین پروژه ضبط کنم.
وی با اشاره به همکاری خود با برادران محمد و علی سعیدی در این پروژه گفت: این دو هنرمند نه به جهت اینکه برادر دوقلو هستند بلکه از جمله هنرمندانی هستند که به اعتقاد من کارشان عالی است و این یک شانس بزرگی است که هر دو برادر واقعاً در یک سطح بوده و با علاقه کنار هم کار میکنند. این را هم باید اضافه کنم، بینهایت خوشحالم که این دو برادر اهل اصفهان هستند. چرا که من خاطرات خوبی از حضور در اصفهان دارم و به یاد دارم که در ۱۷ سالگی درست قبل از اینکه برای تحصیل به اروپا فرستاده شوم، به پیشنهاد استاد حسین دهلوی با هواپیما هر هفته روزهای پنجشنبه به اصفهان میرفتم تا یک گروه کُر و ارکستر کوچکی را اداره کنم. به همین جهت در خاطره و قلبم روزهای بسیار زیبایی از اصفهان به یادگار باقی مانده که هنرمندان این دیدار را دوستان خوب و حق شناسی میدانم.
رهبری در پاسخ به این پرسش که آشناییاش با موسیقی ایرانی در مقایسه با فعالیتهایش در عرصه موسیقی جهانی به چه میزان بوده، توضیح داد: متاسفانه در ۳۰ سالی که ایران نبوده و تماسی هم با اینجا نداشتم، آگاهانه یا ناآگاهانه با من درباره موسیقی ایرانی خیلی صحبت نشده بود. به همین دلیل خیلیها نمیدانند که من در سنین کودکی با موسیقی سنتی بزرگ شدم. حتی بزرگانی چون رحمت الله بدیعی ردیفهای استاد صبا را با من کار کردهاند.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه از سوی مجموعههای داخلی حمایتی از پروژه «مادرم ایران» نشده، تصریح کرد: بر این باورم که پروژههایی چون «مادرم ایران» در معرفی هرچه بهتر کشور عزیزمان به دنیا اهمیت خاصی دارد، اما متاسفانه مجموعههایی دولتی در این زمینه حمایت چندانی نمیکنند. البته خدا را شکر نیازی هم به این حمایت ندارم اما دوستان بدانند که هم اکنون آهنگسازان و هنرمندان بسیار خوبی در ایران هستند که به کمکهای دولتی نیاز دارند اما کسی کمکشان نمیکند و بودجهها فقط صرف تعدادی محدود میشود.
وی درباره سایر فعالیتهایش در عرصه موسیقی گفت: چندی پیش مشغول نوشتن «اپرای غمنامه پارسی» نوشته ایشیلوس نمایشنامهنویس مشهور یونانی بودم که این پروژه نیز به اتمام رسید. به هر حال هر چیزی در دنیا قطب منفی و مثبت دارد و من هم که به خاطر کرونا خانه نشین شدهام توانستهام چند اثر را با تمام برسانم. پروژه «غمنامه پارسی» اثری ۷۰ دقیقهای است که به زبان انگلیسی نوشته شده که به زعم خودم یکی از بهترین آثارم است و فکر میکنم تا یک ماه دیگر برای کمپانی «ناکسوس» ضبط میشود.
توسط انجمن چهره پردازان آمریکا؛
برندگان بهترین چهره پردازی سال ۲۰۲۰ انتخاب شدند
انجمن چهره پردازان سینمای آمریکا بهترینهای سال ۲۰۲۰ خود را انتخاب کردند.
انجمن چهره پردازان آمریکا با اهدای هشتمین دوره جوایز سالانه خود که شب پیش در مراسمی مجازی برگزار شد، «بلک باتم ما رینی» را به عنوان بهترین فیلم از نظر چهره پردازی و گریم برگزیدند.
این فیلم که از نامزدهای اسکار هم در این بخش هست جایزه بهترین چهره پردازی را در بخش فیلم بلند سال به خانه برد.
«اما»، «مرثیه هیلبیلی»، «منک» و «پینوکیو» دیگر نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ در این بخش هستند.
در بخش تلویزیونی نیز «بریجرتون» به عنوان بهترین انتخاب شد. این سریال تلویزیونی اینترنتی که در ژانر درام تاریخی ساخته شده ساخته کریس ون دوسن پربینندهترین سریال تاریخ نتفلیکس شده است.
در این مراسم ادی مورفی نیز برنده جایزه ویژه این مراسم شد. وی این جایزه را از ارسنوی هال که همبازی وی در «به آمریکا آمدن ۲» بوده دریافت کرد. وی با ۴ دهه سابقه در زمینه بازیگری، کارگردانی و تهیه کنندگی موفق به کسب این جایزه شد.
متیو مانگل چهره پرداز نامزد اسکار و برنده جایزه امی نیز جایزه یک عمر دستاورد در این رشته را دریافت کرد. وی در بیش از ۲۵۰ فیلم و برنامه تلویزیونی چهره پردازی کرده است.
میزبانی این مراسم را آنتونی اندرسون بازیگر «بلکیش» بر عهده داشت.
به خوانندگی امیر اثنیعشری؛
آلبوم «در بهاران» منتشر شد
«دربهاران» عنوان یکی از تازهترین مجموعههای منتشر شده در بازار موسیقی که با موسیقی پویان خلیلی و سیاوش کرمی و خوانندگی امیر اثنیعشری منتشر شد. در این آلبوم گروه «همنوازان صبا» به عنوان نوازنده حضور دارند.
در توضیح این آلبوم آمده است: «همان گونه که بناهای باستانی به عنوان نماد فرهنگ یک ملت نیاز به مرمت و بازسازی دارند، آثار موسیقایی ساخته شده توسط استادان گذشته نیز باید در هر دوره توسط موسیقیدانان آن دوره، با رنگ و بوی متناسب با زمان حال ارائه گردد. به گونهای که به اصل آن اثر خدشهای وارد نشود.
اعضای گروه صبا با تکیه بر همین نگاه گرد هم آمدند تا بخشی از این میراث ارزشمند را که از استادان خود آموختهاند، به صورت گروه سه تار به همراهی عود و تمبک ارائه دهند.
اثر پیش رو کاری مشترک از پویان خلیلی و سیاوش کرمی است، که با همراهی امیر اثنیعشری سعی در حفظ بخشی از این میراث گرانبها داشتهاند. برخی از قطعات این اثر بر مبنای روایت استاد محمدرضا لطفی و استاد مسعود شعاری و برخی دیگر برداشت گردآورندگان این مجموعه به همراهی نوازندگان گروه صبا است. باشد که قبول افتد.»
«پیش درآمد» ساخته یوسف فروتن، تکنوازی سه تار با هنرمندی سیاوش کرمی، «ساز و آواز درآمد» با نوازندگی سه تار سیاوش کرمی، «سازو آواز زابل» با نوازندگی سه تار رضا ابراهیمی، «تصنیف قدیمی» ساخته پویان خلیلی، «تک نوازی مخالف سه گاه» با نوازندگی سه تار پویان خلیلی، «چهارمضراب مخالف سه گاه» ساخته ابوالحسن صبا، «ادامه آواز مخالف و فرود» با نوازندگی سه تار پویان خلیلی، «ساز و آوازحدی و پهلوی» با نوازندگی عود حجت فرجیان، «قطعه سامانی» ساخته ابوالحسن صبا از جمله آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
امیر اثنیعشری خواننده، پویان خلیلی نوازنده سه تار، سیاوش کرمی نوازنده سه تار، رضا ابراهیمی نوازنده سه تار، حجت فرجیان نوازنده عود، سپهر حمزهلو نوازنده تمبک، مهدی سالک اردستانی صدابردار- میکس و مسترینگ، آرش محسن پور صدابردار، سیاوش طالبی طراح گرافیک، نرگس کیایی خوشنویسی روی جلد، امیررضا زارعی اجرای گرافیک دیگر عوامل اجرایی این اثر را تشکیل میدهند.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5485/23275/89245
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5485/23275/89246
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5485/23275/89247
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/5485/23275/89248
|
عناوین این صفحه
- انتقاد عسگرپور از عمر کوتاه مدیران سینمایی
- تجربه یک سال استمرار «با تو حالم خوبه»
- اخبار
- اخبار