|
گفتوگوی مهر با مهدی کمپانی زارع:
میزان بودن علی (ع) را فراموش کردهایم
نویسنده کتاب «ترازوی احدخو» میگوید در روایتهای شیعی از امام علی (ع) با عبارت «سلام بر کسی که میزان اعمال است» یاد میکنند، اما ما میزان بودن حضرت را در زمانه فعلی فراموش کردهایم.
مهدی کمپانی زارع، نویسنده کتاب «ترازوی احدخو: روایتی از زندگی و سخنان امام علی (ع) در گفتوگو با خبرنگار مهر به مناسبت سالروز شهادت امیرمومنان علی (ع) اظهار کرد: عنوان «ترازوی احدخو» را من از این بیت مولانا که درباره حضرت سروده برداشتهام که: «تو ترازوی احدخو بودهای*بل زبانهٔ هر ترازو بودهای». مولانا حضرت را ترازویی میداند که مانند خداوند عمل میکند و خلق و خویی الهی دارد.
علی (ع) میزان اعمال است
این پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی گفت: در روایتهای شیعی و ادعیه وقتی قرار است که امام علی بن ابیطالب (ع) را خطاب کنند عبارت «السّلامُ علَی میزانِ الأعمالِ» را به کار میبرند؛ یعنی سلام بر کسی که میزان اعمال است. هرچند که از این تعبیر معنایی اخروی مستفاد میشود، اما فراموش نکنیم که این انسان بزرگ با آن حیات اخلاقی خاص در این جهان زندگی میکرد، بنابراین الگوی زندگی اینجهانی نیز به شمار میرود.
متأسفانه فرهنگ «نهج البلاغه» و حتی حکمتهای کوتاهش نه تنها در پژوهشهای ما بلکه حتی در کتابهای بزرگانی که درباره امیرالمومنین (ع) هم مینویسند، حضور چندانی ندارد وی افزود: سخنان شگرفی که از مولای متقیان باقی مانده در همه حوزهها میزان عمل و ترازوی کردار است. هرکسی که میخواهد خویی خداگونه داشته باشد باید به میزانی چون علی (ع) توجه کند.
علی (ع) منتهای آرمانهای بشری را پیاده کرد
نویسنده کتاب «خدا به روایت مولانا» در بخش دیگری از این گفتوگو اشاره کرد: امیر مؤمنان (ع) هم در مقام نظر و هم در مقام عمل منتها و نهایت آرمانهای بشری را پیاده کرد. با این اوصاف اما ما در زمینه توجه به سخنان خود حضرت کاهلی نشان دادهایم.
کمپانی زارع ادامه داد: متأسفانه روند ما بر این بوده که کمتر به صورت مستقیم به منابعی چون «نهج البلاغه» یا سخنان دیگر ائمه هدی رجوع کردهایم و کمتر از مطالب آنها استفاده میکنیم. «نهج البلاغه» تنها روایت کننده یک بیستم از سخنان حضرت است و چکیدهای است با رویکرد بلاغی و سیاسی. از همین منبع که اختصار حجمی دارد تا چه میزان بهره بردهایم؟
در پژوهشها «نهج البلاغه» حضور چندانی ندارد
نویسنده کتاب «تعالیم شمس تبریزی» در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم توجه پژوهشگران به کتاب شریف «نهج البلاغه» گفت: متأسفانه فرهنگ «نهج البلاغه» و حتی حکمتهای کوتاهش نه تنها در پژوهشهای ما بلکه حتی در کتابهای بزرگانی که درباره امیرالمومنین (ع) هم مینویسند، حضور چندانی ندارد. ما معمولاً گرفتار مجموعهای از نقلها هستیم که حماسی و اسطورهگون است و شخصیت حضرت را در هالهای از قداست فرو میبرد که برای عامه مردم دست نیافتنی است.
کمپانی زارع گفت: ما گمان میکنیم که اگر شخصیت مولای متقیان را هرچه بیشتر در ساحت اساطیر ببریم، ثواب بیشتری خواهیم برد. در صورتی که این کار ممکن است حضرت امیر (ع) را از دسترس مردم دور کند. در نوع نگاه به حضرت ما باید این سخن حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا (ع) را نصب العین قرار دهیم که فرمود اگر قصد خدمت به ما را دارید سخن ما در اختیار مردم بگذارید، چرا که اگر اصل سخن را بشنوند آن را میپذیرند.
فضیلت در رساندن پیام امیرالمومنین است
مترجم کتاب «جواهر القرآن» ابوحامد غزالی در بخش دیگری از این گفتوگو به یکسان بودن نظر امیرالمومنین (ع) با عملش اشاره کرد: امام علی (ع) در سیره فردی و اجتماعیاش همانگونه عمل میکرد که حرف میزد. به عبارتی «نظر» و «عمل» امام یکسان بود و این نابترین وجه از زندگی ایشان است. حتی بزرگترین چهرهها در تاریخ که به قداست و اصلاح مشهورند، بعضاً حرفهایی زدهاند که با عملشان یکسان نبود.
ما معمولاً گرفتار مجموعهای از نقلها درباره امیرالمومنین هستیم که حماسی و اسطورهگون است و شخصیت حضرت را در هالهای از قداست فرو میبرد که برای عامه مردم دست نیافتنی است کمپانی زارع اضافه کرد: همین یکسانی نظر و عمل از امام (ع) چهره شاخصی میآفریند که ما میتوانیم بر اساس آن میزان بودن امیرالمومنین را برای همه مردمان جهان تبلیغ کنیم.
علی (ع) نسخهای از پیامبر مکرم اسلام بود
نویسنده کتاب «ترازوی احدخو» اعتقاد پیامبر مکرم اسلام حضرت مصطفی (ص) به امام علی (ع) و اندیشههایش بسیار حیرت انگیز توصیف کرد و گفت: امام علی (ع) اطاعت و ولایتپذیری محض از حضرت رسول اکرم (ص) داشت. اگر در منابع دقت کرده باشید همه سخنانی که از امیرالمومنین به یادگار ماند و در تاریخ ثبت و ضبط شد، پس از پیغمبر اسلام (ص) ایراد شدهاند. او در زمان پیغمبر بازوی اجرایی ایشان است و کمتر سخن میگوید. او سخن نمیگوید چون میخواهد پیغمبر را که همان حق و بر طریق حق است، یاری کند.
وی افزود: با این اوصاف بسیار اتفاق افتاد که امیرالمومنین از جانب پیغمبر مأمور به کاری میشد. ایشان میپرسید که آیا باید به اجتهاد خود عمل کنم یا فقط نظر شما را پیاده کنم؟ که پیغمبر در جواب میگفت که امام به اجتهاد خود عمل کند، چرا که پیغمبر (ص) اعتقاد داشت که امام علی (ع) نسخهای از خودش است.
امیرالمومنین با تفکر دعوت پیامبر را پذیرفت
نویسنده کتاب «مولانا و معنای زندگی» در بخش دیگری از این گفتوگو بر توجه امام علی (ع) به عقل و عقلگرایی تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس روایتی وقتی پیامبر مکرم اسلام (ص) در ۱۲ سالگی امام علی (ع) دعوت خود را به ایشان عرضه کرد و خواست که عموزادهاش ایمان بیاورد، امام فرمود که باید تا فردا فکر کنم. بنابراین امیرالمومنین صرفاً مرید نبود، بلکه او با تفکر دعوت پیغمبر و راه او را پذیرفت و به همین دلیل نیز تا پایان عمر پربرکتش بر همین مسیر پیش رفت. پس تفکر میزان عمل امیرالمومنین (ع) بود و ارادتش به پیغمبر را نیز باید از طریق همین مساله تفسیر کرد.
سخنانی که از امیرالمومنین به یادگار ماند و در تاریخ ثبت و ضبط شد، پس از پیغمبر اسلام (ص) ایراد شدهاند. او در زمان پیغمبر بازوی اجرایی ایشان است و کمتر سخن میگوید. او سخن نمیگوید چون میخواهد پیغمبر را که همان حق و بر طریق حق است، یاری کند؛ کمپانی زارع اضافه کرد: امام علی (ع) در صفین مدام میگفت که مبادا از من تعریفهای بیجا و بیوجه کنید، اگر از من انتقاد کنید برای من گواراتر است. او مانند قرآن ناطق بود و همه را به تدبیر و فهم دعوت میکرد. میزان بودن او حتی در مواجهه با دشمنانش نیز مشخص میشود. ایشان در جنگها زمانی که یارانش در رجزهای خود به دشمن دشنام میدادند آنها را از این کار برحذر میداشت و میگفت که اگر میخواهید رجز بخوانید به کارهای زشت و کارنامه معیوب آنها اشاره کنید، چرا در دشنام و نفرین هیچ معرفتی نیست.
مولا در شعر و اندیشه مولانا
نویسنده کتاب «مولانا و مدرسه عشق» در بخش دیگری از این گفتوگو به تبیین جایگاه امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) در اندیشه و شعر مولانا پرداخت و گفت: مولانا در مثنوی بیتی دارد به این شرح دارد: «ای علی که جمله عقل و دیدهای * شمهای واگو از آنچه دیدهای». همه اندیشه مولانا درباره امام (ع) در این بیت نهفته است. این بیت همهاش عقل، شهود، کشف، شناخت و عرفان است. به عبارتی مولانا میگوید که ای علی (ع) اگر عقل هست تو بر عالیترین مرتبه عقل هستی و همچنین در عالیترین مرتبه کشف و شهود قرار داری.
کمپانی زارع همچنین به بازتاب سخنان امیرالمومنین در «مثنوی معنوی» اشاره کرد: مولانا در مثنوی بیش از ۴۰۰ بار به سخنان امیرالمومنین (ع) اشاره میکند. میزان تأثیری پذیری مولانا از این مرد تا به حدی است که تردیدی نداریم که او در پیرامون زندگی و اندیشه امام علی (ع) مطالعه بسیاری کرده است.
مولوی اخلاق علوی را تبلیغ میکرد
نویسنده کتاب «مولانا و مسائل وجودی انسان» همچنین این عارف و شاعر برجسته تاریخ تمدن اسلامی را مروج و مبلغ اخلاق علوی خواند و گفت: مولوی امام علی را مرشد و استاد معنوی خود میدانست و میگفت که از جان باطنی علی (ع) مدد میگیرد. او برای دیگران اخلاق حضرت را بسیار توصیه میکرد.
وی افزود: در دفتر اول مثنوی در داستان «گفتن امیر المؤمنین علی کرم الله وجهه با قرین خود کی چون خدو انداختی در روی من نفس من جنبید و اخلاص عمل نماند مانع کشتن تو آن شد» مولانا بیتی به این شرح دارد: «تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر *بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر» یعنی تیغ حلم از تیری میدان میزد قویتر بود. در ادامه همین شعر او همه را به اخلاق علوی دعوت میکند، چرا که این اخلاق همه را مشتاق به دین میکند.
کمپانی زارع در ادامه توجه مولوی به امیرالمومنین را دارای سه بُعد خواند و اضافه کرد: توجه مولانا در این ابعاد است: «سخنان حکیمانه حضرت»، «عمق عرفانی امیرالمومنین» و «اوجهای اخلاقی یا مکارم اخلاقی حضرت». عقیده مولانا این است که کسی را نداریم که در مقام اخلاقی مانند علی بن ابیطالب (ع) باشد. مولانا بیت زیبای دیگری به این شرح دارد که «در شجاعت شیر ربانیستی * در مروت خود که داند کیستی؟» این بیت فوق العاده است. مولانا میگوید که درست است که همه تو (یعنی امیرالمومنین) را در شجاعت اسدالله الغالب میدانند و میشناسند، اما در مقام مروت هیچکس توانایی شناخت تو را ندارد و نمیداند که چه کسی هستی؟
انتشار سه رمان جدید از مجموعه «مدرسه عجیب و غریب»
۳ عنوان جدید مجموعه «مدرسه عجیب و غریب» نوشته دَن گاتمن بهتازگی با ترجمه محبوبه نجفخانی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شدهاند. این کتابها عناوین شانزدهم، هفدهم و هجدهم مجموعه مذکور و عناوین ۱۳۴ تا ۱۳۶ مجموعه «رمان کودک» هستند که در قالب کتابهای فندقِ نشر افق چاپ میشوند.
دن گاتمن نویسنده مجموعه «مدرسه عجیب و غریب» متولد سال ۱۹۵۵ در نیویورک است. او فارغالتحصیل روانشناسی است و پیش از نویسندگی برای بچهها، به نوشتن کتاب ورزشی برای بزرگترها، انتشار مجله و کارهایی از این دست پرداخت. اما همه کارها را کنار گذاشت و بهطور متمرکز به نوشتن داستانهای طنز برای کودکان و نوجوانان پرداخت.
چاپ ترجمه کتابهای «مدرسه عجیب و غریب» چندسالی است که در دستور کار نشر افق است. سال ۹۱ بود که سیزدهمین عنوان این مجموعه با نام «خانم داگلاس راننده بیحواس» منتشر شد. تصویرگری کتابهای این مجموعه توسط جیم پایلوت انجام شدهاند. راوی داستانهای این مجموعه پسربچهای به اسم اِی. جِی است که از مدرسه خیلی بدش میآید. در مدرسه عجیب و غریب همه چیز درهم و برهم است. در این مدرسه، از یک طرف مدیر، معلمها، خانم کتابدار و راننده اتوبوس مدرسه با آنهایی که میشناسیم فرق دارند و از طرف دیگر دانشآموزان. ای. جی علاوه بر مدرسه، از دختری به اسم آندریا یانگ هم بدش میآید که همیشه خودش را برای معلمها لوس میکند. با اینحال، انگار مدیر و معلمها بیشتر با شیطنتهای ای. جی همراهی میکنند تا با شیرینکاریهای آندریا!
شانزدهمین عنوان مجموعه مذکور، «خانم گرانجی آشپز خارجی» است که در آن، یک خانم آشپز جدید به مدرسه میآید. اسم این خانم، خانم گرانجی است که خندهدار حرف میزند چون از یک کشور دیگر به اسم فرانسه آمده است. او خیال کرده سالن استفراغات مدرسه یک رستوران شیک و پیک است. خانم گرانجی عجیبترین آشپز کل تاریخ جهان است. او روی پوره سیبزمینی یک پیام رمزی نوشته است...
این رمان ۱۲ فصل دارد که عناوینشان بهترتیب عبارت است از:
یک زنگ ناهار کاملاً معمولی، مهمان مخصوص، آشپز جدید، ناوال مرغ، فرانسوی حرفزدن و پاهای قورباغه، به کافه گرانجی خوش آمدید، مامورهای مخفی، ترسناکترین وحشتناکترین، و مزخرفترین اتفاق کل تاریخ جهان، به نخودفرنگیها یک فرصت بده، جشن تولد آندریا، ناهار سکوت.
کتاب بعدی، «خانم روشه دلش خوشه» نام دارد که در داستانش، یک معلم زبان اسپانیایی به اسم خانم روشه به مدرسه آمده است. او همهجای مدرسه گیاه دارواش آویزان کرده است! از طرف دیگر قرار است بهزودی با رسیدن جشن کریسمس، آقای ناوال بابانوئل شود. حالا این نگرانی وجود دارد نکند ای. جی دوباره دستهگل به آب بدهد و جشن را بههم بریزد.
عناوین ۱۲ فصل این رمان هم عبارتاند از:
کریسمس هانوکا کوانزا، کلمههای عجیب، بابا ناوال به شهر میآید، بابانوئل مخفی، یاد گرفتن زبان اسپانیایی، برعکس هانوکا، آیا بابانوئل واقعی است؟، آماده شدن برای جشن تعطیلات، وحشتناکترین اتفاق کل تاریخ جهان، فکر بکر من، ورود بابانوئل مخفی، جشن بزرگ تعطیلات.
هجدهمین کتاب مجموعه «مدرسه عجیب و غریب» هم با اسم «خانم ماساتی معلم احساساتی» به چاپ رسیده است. در این کتاب، ماه شعر ملی رسیده است. خانم ماساتی معلم برنامه بچههای باهوش و بااستعداد هم، به شعر و شاعری علاقه زیادی دارد. وقتی خانم ماساتی غروب خورشید را میبیند، احساساتی میشود و میزند زیر گریه. او فکر میکند پسرها هم باید مثل خودش احساساتی باشند. خانم ماساتی که همهاش با وزن و قافیه حرف میزند، زندگی ای. جی را به هم ریخته و این سوال برای پسربچه پیش آمده که زندگیاش دوباره میتواند به شکل اولش برگردد یا نه؟
عناوین فصلهای این کتاب هم بهترتیب عبارتاند از:
فروشگاه باحال مدرسه، ماه شعر ملی چرند است، ماهِ یکجا بنشینید و هیچکاری نکنید، شکسپیر مخش عیب داشت، روش مخفیانه شعر نوشتنِ من، وروجکهای پیشدبستانی، بدترین شعر تاریخ جهان، چرا مردهها خوششانساند؟، شعرفروشی توی دستشویی، دنیا را آب برده تو یکی را خواب برده!، شاه مدرسه، یک شاعر واقعی که نمرده.
شهردار اصفهان در واکنش به انتقادات فعالان میراث فرهنگی:
طرحمان «احیا» چهارباغ نیست، «ساماندهی» میکنیم
شهردار اصفهان گفت: ما از واژه احیا برای پروژه خیابان چهارباغ استفاده نمیکنیم، بلکه از اول طرح ما ساماندهی این خیابان برای تبدیل شدن آن به جاذبه گردشگری اصفهان بوده است.
قدرتالله نوروزی درباره پروژه ساماندهی خیابان چهارباغ عباسی در شهر اصفهان و تبدیل این خیابان به پیاده راه که مورد انتقاد فعالان میراث فرهنگی قرار گرفته است به خبرنگاران گفت: ما به دنبال این هستیم که کار دقیقی انجام شود. به همین دلیل مدتها پیش فراخوانی داده و درباره طرح میانی چهارباغ نظر افراد مختلف را جویا شدیم. ما به لحاظ ارزشی که برای چهارباغ قائل هستیم، عجلهای برای اتمام این طرح نداریم.
وی درباره اینکه گفته شده شهرداری مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی برای فعالیت در چهارباغ نداشته است، تصریح کرد: همه مجوزهای لازم برای فعالیت در این محور از سازمان میراث فرهنگی گرفته شده است. اما افرادی که از این مجوزها اطلاعی ندارند آن را به حساب نبود مجوز میگذارند.
نوروزی بیان کرد: خیابان چهارباغ را تنها یک پروژه نمیدانیم بلکه نامش را برنامه گذاشته ایم. تفاوت برنامه با پروژه در این است که در حین اجرای برنامه میتوان تغییراتی بوجود آورد. قبل از آمدن من این برنامه آغاز شده بود ممکن است ۵ یا ۱۰ سال طول بکشد تا تمام شود.
وی ادامه داد: میخواهیم اینجا شرایطی را داشته باشد که از اهداف اولیه اش فاصله نگیرد. میراث فرهنگی باید حفظ شود ما هم معتقد هستیم که میراث فرهنگی باید در معرض دید همه باشد و چراغ راهی برای دیگران شود.
شهردار اصفهان بیان کرد: در نظر است تا هزاران نفر از این خیابان دیدن کنند شاید این پروژه برای ما به عنوان شهرداری توجیه اقتصادی نداشته باشد ولی بر آن هستیم تا زیباییهای چهارباغ را بهتر معرفی کنیم. ساماندهی چهارباغ در واقع نه تنها در زندگی افرادی که در این خیابان زندگی میکنند تأثیر دارد بلکه شور و نشاط را به شهر آورده است مگر میشود خیابان چهارباغ شهر گردشگری اصفهان مرده باشد و ساماندهی نشود؟ ما میخواهیم هر کسی که به اصفهان آمد حتماً به چهارباغ هم برود. این اتفاق موجب میشود درآمد کسبه نیز چند برابر شود. این خیابان را به ایستگاه و محور فرهنگی و محل دیده شدن تبدیل کرده ایم هر کسی که به اینجا میآید، پیاده روی میکند اینجا دیگر محل گذر نیست بلکه خودش مقصد شده است.
وی درباره همکاری شهرداری با اداره میراث فرهنگی اصفهان برای انجام کاوشهای باستانی در چهارباغ افزود: یک بار اینجا با هزینههای سنگین کاوش شده است و نتیجه کاوش هم در سازمان میراث فرهنگی موجود است. یک بار هم از دروازه دولت تا خیابان آمادگاه کاوش شد. از خیابان آمادگاه تا انقلاب ۲۰ درصد مانده که قرار است آنجا هم کاوش شود. خیلی از کارهایی که بر عهده مان نیست را به خاطر شهر انجام میدهیم اگر سازمان میراث فرهنگی توان پرداخت هزینههای کاوش را ندارد، رابطه ما با میراث فرهنگی آنقدر خوب هست که بتوانیم کمکشان کنیم.
اخبار
داستان زندگی امام خمینی (ره) در رادیو کردی بخش کرمانجی
داستان زندگی و فعالیت های علمی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) از زمان تولد تا تبعید در رادیو کرمانجی کردی شبکه جهانی سحر ضبط و آماده پخش شد.
به گزارش امتیاز، داستان «جاری با دریا» به زندگی امام خمینی (ره) از زمان تولد ایشان تا دوران تبعید اختصاص دارد.
مراحل نویسندگی، ترجمه و ضبط و تدوین این اثر با عنوان «جاری با دریا» نزدیک به چندین هفته طول کشیده و این داستان فاخر اکنون آماده پخش است.
«جاری با دریا» در شصت قسمت بیست دقیقه ای ساخته و آماده شده است .
«شکرالله اسدی مبرهن» نویسندگی آن را به عهده داشته و «رسول شیخ کانلو» ترجمه این داستان رادیویی و کارگردانی آن را انجام داده است.
شاه رضا قوامی تهیه کننده برنامه است.
بازیگرانی چون دینو محمودزاده ،کریم اکبرزاده ،برات قوی اندام،منوچهرتاروردی مصطفی شیخ کانلو ،اژدرپیری ، فیروز سلطانی، رضا محمودزاده ، جمشید معینی فر و حکمت اخترکاویان ،شلرامراه نژاد و شبنم یوسفی و خاطره شیخ کانلو در این اثر رادیویی ایفای نقش کرده اند.
داستان زندگی امام خمینی (ره) هر شب ساعت 19:15 به وقت تهران از رادیو کردی شبکه سحر و به گوبش کرمانجی پخش می شود.
پخش میان برنامه «راه امام، کلام امام » در رادیو کردی شبکه سحر
میان برنامه« راه امام ، کلام امام» یک برنامه سیصد قسمتی سه دقیقه ای است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و هم اکنون در حال پخش از بخش کرمانجی رادیو کردی معاونت برون مرزی است.
به گزارش امتیاز، مطالب برنامه «راه امام ، کلام امام» برگرفته از کتاب «کلمات قصار امام خمینی(ره) » است که سال هشتاد و چهار توسط «رسول شیخ کانلو» به زبان کردی و گویش کرمانجی ترجمه و از سوی موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینی (ره) با حروف لاتینی منتشر شده است.
از مطالب این کتاب ، سیصد برنامه رادیو روخوانی شده که هم اکنون به صورت هفتگی از بخش کرمانجی رادیو کردی شبکه سحر در حال پخش است.
«شاه رضا قوامی» تهیه کننده برنامه «راه امام، کلام امام» است و «رسول شیخ کانلو» که مترجمی کتاب «کلمات قصار امام خمینی(ره) » را انجام داده ، گویندگی این برنامه را نیز بر عهده دارد.
این برنامه هر شب ساعت 20:۳۲ به وقت تهران از رادیو کردی شبکه سحر پخش می شود.
نامدار:
مستند «دست هایی که می بینند» از کانال بالکان شبکه سحر
مستند «دست هایی که می بینند» به نویسندگی و کارگردانی مهدی زینلی یکشنبه ها از کانال بالکان شبکه سحر بر روی آنتن است.
به گزارش امتیاز، این مستند درخصوص تاریخ و هنر مردمان گلپایگان است. حاصل عمر مردم این خطه از دیار ایران سنگ نگاره هایی بوده که در جستجو و واکاوی ها پیدا شده و نشان می دهد که این سرزمین مهد تمدن ایران بوده است.
مستند «دست هایی که می بینند» در4 قسمت 30 دقیقه ای یکشنبه 5 خرداد از ساعت 20:45 به وقت تهران ، با زبانگردانی و زیرنویس ارناد پانجیچ ، به نمایش تصاویر سنگ نگاره هایی می پردازد که نشان از نوع زندگی ، نوع کشاورزی و شکار مردم این منطقه می دهد که از قدمت بین هفت تا دوازه هزار سال برخوردار است. با نمایش این سنگ نگاره ها بیش از سابقه تاریخی این سرزمین ، هنر چند صد ساله منبت کاری ، صنایع دستی و فرش بافی است که با نگاهی نو، گذشته و حال را برای مخاطبان کانال بالکان عرضه می کند.
تهیه کننده این مستند فاخر مهدی زینلی و محصول سال 1393 شبکه مستند سیماست.
استقبال از طرح تخفیف و تعویض چادر در نمایشگاه «گوهر زیبایی»
با گذشت حدود دو هفته از برگزاری این نمایشگاه با محور عرضه محصولات عفاف و حجاب استقبال قابل توجهی از این نمایشگاه صورت گرفته است.این نمایشگاه که از ۲۱ اردیبهشت ماه کار خود را با ۵۰ غرفه در بوستان آب و آتش آغاز کرده تا ۱۴ خرداد ماه از ساعت ۱۸ تا یک بامداد برپا است و علاقهمندان میتوانند محصولات مورد نیاز خود اعم از چادر، مانتو، ملزومات حجاب و لباس کودک و آقایان را از این نمایشگاه تهیه کنند.
تمام محصولات عرضه شده در این نمایشگاه به غیر از چادر مشکی تولید داخل است و بیشترین فروش را روسریهای تولید داخل در آن به خود اختصاص داده است. مانتوی بزرگسال و مانتوی نوجوان هم رتبههای بعدی را در عرصه بیشترین فروش به خود اختصاص دادهاند.
همچنین در این نمایشگاه طرح تعویض چادر نماز و چادر مشکی کهنه با نو با پرداخت وجهی تخفیفدار در حال اجرا است که این طرح نیز با استقبال مردم مواجه شده و روزانه حداقل ۷۰ قواره چادر نماز و ۵۰ قواره چادر مشکی خریداری و تعویض میشود.علاوه بر فروش محصولات، ۱۷ کارگاه آموزشی از جمله کارگاه تبدیل لباسهای قدیمی به لباسهایی با طرحهای جدید نیز در این نمایشگاه برپا شده و دوخت رایگان چادر نیز صورت میگیرد.
اخبار
در «نظر شما چیست» هیسپان تی وی:
واکاوی فقر و علل افزایش آن در کشور پرو
برنامه این هفته «نظر شما چیست» (Que Opinas) به موضوع فقر و دلایل افزایش روزافزون آن در کشور پرو پرداخته و نظر مردم را در این خصوص جویا می شود.
به گزارش امتیاز، این برنامه با مروری بر آمارهای ارائهشده از سوی مرکز اطلاعات و آمار پرو در خصوص میزان فقر در این کشور، به واکاوی نقش دولت و سیاست های مالی آن در بروز این وضعیت در کشور پرو می پردازد.
خبرنگار برنامه «نظر شما چیست؟» به میان مردم رفته و با طرح سوالاتی در خصوص رشد روزافزون فقر در کشور پرو، نظر آنها را جویا شده و این مسئله را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. سوالاتی همچون نقش رئیس جمهور در تشدید و یا کاهش فقر، ناکارآمدی نظام اقتصادی، عدم مدیریت صحیح منابع و نیازی به اصلاحات مالی و اقتصادی محورهای این برنامه را شکل می دهند.
برنامه گزارشی «نظر شما چیست؟» بامداد هر سهشنبه ساعت 1:30 به وقت تهران به روی آنتن هیسپان تی وی میرود و تکرار آن در ساعات 14:30و 19:30 سه شنبه پخش می شود.
پرس تی وی و مروری بر بی ثباتی
در سومالی
برنامه این هفته «آفریقا امروز» (Africa Today) به بررسی موضوع بیثباتی در سومالی و نقش ذخایر نفتی در آینده و اقتصاد این کشور می پردازد.
به گزارش امتیاز، این برنامه به تهیه کنندگی متیو ریچاردسون، تصمیم دولت سومالی در عقد قرارداد با شرکت های نفت و گاز خارجی به منظور اکتشاف منابع هیدروکربنی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
این برنامه در ادامه با نگاهی به چالش های موجود در سومالی از قبیل فساد مالی و فقر که روز به روز در حال گسترش است، نقش سرمایه گذاری های خارجی در بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور را مورد واکاوی قرار خواهد داد.
در این برنامه همچنین ضمن گفت و گو پیرامون گزارش های رسمی که حاکی از موقعیت سومالی در داشتن بیشترین فساد در جهان و درآمد بسیار پایین مردم این کشور، نقش منابع نفتی سومالی در کاهش فقر در این کشور و تاثیر ناامنی ها و درگیری ها در سومالی بر اکتشافات نفتی و بهره برداری از این منابع مورد نقد و تبادل نظر قرار می گیرد.
«آفریقا امروز» با اجرای امینا تیلور، دوشنبه 6 خرداد ساعت 17:00 از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه سه شنبه ساعت 13:00 و پنجشنبه ساعت 01:00 روی آنتن خواهد رفت.
«آخرین ایست بازرسی» در آیفیلم
مینیسریال «آخرین ایست بازرسی» از دوشنبه ۶ خرداد روی آنتن آیفیلم فارسی قرار میگیرد.
به گزارش امتیاز، مجموعه تلویزیونی «آخرین ایست بازرسی» بهکارگردانی محمدهادی ناییجی، جایگزین سریال «روز حسرت» میشود.
این مجموعه تلویزیونی ۵قسمتی محصول سال ۱۳۹۱ بوده و بازیگران آن لبنانی هستند.
«آخرین ایست بازرسی»، روایتگر زندگی خانوادهای است که در سالهای اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل، درگیر ماجراهایی میشوند. مالک، پدر خانواده، توسط مأموران لبنانی که به اسرائیل خدمت میکنند؛ دستگیر شده و دخترش لیال برای خبرگرفتن از او به پایگاه نظامی میرود. رئیس پایگاه از لیال میخواهد تا در قبال آزادی پدرش، یکی نزدیکانش را که از اعضای جبهه مقاومت است به آنان تحویل دهد…
این سریال که با زبان اصلی عربی ساخته شده است، از فردا هر روز ساعت ۱۸:۰۰ روی آنتن میرود. تکرار آن نیز در دو نوبت و در ساعتهای ۰۲:۰۰ و ۱۰:۰۰ روز بعد خواهد بود.
هنرمند منبتکار ایرانی جایزه بنیاد فرهنگی استرالیایی را گرفت
به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وی در سن هفده سالگی پس از دیدار از نمایشگاه هنرمند منبتکار، عبد الحمید عدالت تحت تأثیر وی قرار گرفت و با راهنماییهای او وارد این عرصه شد و هنر معرق روی چوب (ایجاد نقاشی بوسیله تکههای چوب) را ادامه داد.
ارزگان از سال ۲۰۰۹ میلادی، پروژهای با نام «جادوی چوب» را با الهام از اثر ضامن آهوی استاد فرشچیان آغاز کرد که این اثر در سال ۲۰۱۵ آماده شد و سال بعد از آن در موزه سعدآباد و سپس در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، در افتتاحیه برنامه «مشهد، پایتخت فرهنگی دنیای اسلام» به نمایش درآمد.
کار اخیر ارزگان با نام «سخن عشق» از ۵۹۰ قطعه چوب و با صرف ۳۲۰ ساعت زمان ساخته شده است.
او برای یافتن چوبهای مورد نیازش سفری را به دور ایران انجام داد. بندرعباس، میناب، قشم، جاسک و چابهار در جنوب، جنگلهای هیرکانیان در شمال، بیرجند، فردوس، نیبند و کرمان در شرق، و همچنین سقز، مریوان و اورامانات در غرب از جمله مکانهایی بودند که وی به جمعآوری مواد اولیه این کار پرداخت. چوبهای گوناگونی از جمله آبنوس، زرشک، اقاقیا، بلوط، شمشاد، سماق، پرتقال، پسته، سنجد، افرا، زردآلو، سرخدار، گردو، درخت ابریشم ایرانی، مانگرو، مانگرو خاکستری، ازگیل، عناب، توسکا، کاج، کهور و بلوط البرز است.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4046/17632/65888
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4046/17632/65889
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4046/17632/65890
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4046/17632/65891
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4046/17632/65892
|
عناوین این صفحه
- میزان بودن علی (ع) را فراموش کردهایم
- انتشار سه رمان جدید از مجموعه «مدرسه عجیب و غریب»
- طرحمان «احیا» چهارباغ نیست، «ساماندهی» میکنیم
- اخبار
- اخبار