|
صادرات گاز ایران؛ از شروط بینظیر بوتو تا انعطاف قیمتی قطر
چگونه پیشتاز خطوط گاز منطقه، بازی را واگذار کرد؟
یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: صادرات با خط لوله حتی با فاصله 2000 تا 2500 کیلومتری بهصرفهتر از الانجی است. خط لوله ارزانترین روش برای کشور ما است، اما ما این پروژهها را پیش نبردیم، بارها با امارات و عمان مذاکره کردیم، عمان واحدهای الانجی دارد که با شل شریک است و تعهد دارد که گاز را تحویل دهد اما گازی برای ارائه ندارد، در حالی که ما در میدان هنگام که با این کشور مشترک است گاز تولید میکنیم و به این کشور نمیدهیم.
سیدمهدی حسینی، درباره لزوم ورود ایران به حوزه الانجی برای صادرات گاز اظهار داشت: بنده احداث خط لوله و صادرات از این مسیر را به الانجی که ساخت ترمینال آن با اما و اگر مواجه بوده و به هزینه بالا و سالها زمان نیاز دارد، ترجیح میدهم. موضوع این است؛ کشوری مثل قطر که در این زمینه بسیار سرآمد شده مصرف بالایی ندارد، بنابراین از طریق الانجی صادرات خود را توسعه داده است، اکنون به بازار همسایگان نزدیک مثل امارات ورود و یک خط لوله بنام دلفین احداث کرده و برای اینکه ما هم نتوانیم رقابت کنیم گاز را با قیمت بسیار پایین به این کشور میفروشد، با توجه به اینکه قطر در داخل مصرفی ندارد، صادرات خود را تا بازار دور از شرق آسیا تا قاره امریکا و اروپا توسعه داده، بنابراین امروز در این بازار یکی از بزرگان است.
چرا صادرات با الانجی
برای ایران سخت است؟
وی تصریح کرد: ما در زمینه ورود به بازار از مسیر الانجی دو مشکل بزرگ داریم، ابتدا سرمایهگذاری سنگینی است که باید انجام شود، مثلا یک واحد 5 میلیون تنی بیش از 5 تا 6 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، مشکل دوم اینکه حمل گران این محمولهها باید از طریق کشتیهای الانجیبر انجام شود که تعداد آنها در دنیا محدود و معمولا در اجاره صاحبان الانجی و بازارهای مصرف آن است. اما در عین حال خاصیت مثبت آن این است که در هر نقطهای از بازار دنیا میتوانیم حضور داشتته باشیم که تاثیر بالایی در روابط بینالملل و تجاری با کشورهای مصرفکننده دارد. اما کشور ما به لحاظ موقعیت متفاوت است، 15 همسایه داریم که منهای روسیه، آذربایجان و ترکمنستان؛ همگی به گاز ما نیاز دارند، مثلا ترکیه علیرغم اینکه بازار خود را تنوع داده و از روسیه و حتی از میدان شاهدنیزِ مشترک ایران- آذربایجان در خزر خط لوله دارد و گاز دریافتی از این دو کشور را به اروپا هم ترانزیت میکند، اما همچنان به گاز ایران نیاز دارد. عراق هم مشتری ما است هر چند در قرارداد 27 میلیارد دلاری که اخیرا با توتال منعقد کرده در صدد است که واردات از ما را کم کند، اما معتقدم با توجه به توسعه نفتی این کشور که عموم پروژهها هم مثل رمیله افزایش بازیافت بوده که نیازمند تزریق آب و گاز هستند، بنابراین باز هم به ما نیاز دارد.
دو شرط بینظیر بوتو برای واردات گاز از ایران چه بود؟
این کارشناس ارشد حوزه انرژی ادامه داد: صادرات به پاکستان هم از زمان نخستوزیری بینظیر بوتو و وزارت آقازاده مطرح بود، آن زمان ما پارسجنوبی را نداشتیم، البته مصرف گاز هم بالا نبود ولی امکان صادرات گاز را داشتیم. قرار بود خط صلح به پاکستان و هند برود، اما بینظیر بوتو دو مسئله را مطرح کرد اول اینکه باید قیمت گاز با مازوت رقابت کند و گرانتر نشود، نکته دوم صادرات مجدد به هند بود و گفته شد که راجع به آن باید ارتش پاکستان تصمیمگیری میکرد، بهرحال آن زمان صادرات به پاکستان دنبال شد زیرا در مقاطع مختلف ما پول نداشتیم و در پارسجنوبی هم سرمایهگذاری نشده بود. اما اکنون این خط سالهاست که تا مرز پاکستان کشیده شده این کشور هم به لحاظ شبکه لوله مشکلی ندارد ولی مسئله اصلی قیمت گاز و بازیهای سیاسی دولتهای مختلف پاکستان است. ما حاضر نیستیم در قیمتها انعطاف نشان دهیم، زیرا مسئولین نگران میشوند اگر به کشوری تخفیف دهند مورد انتقاد قرار بگیرند بنابراین ترجیح میدهند اصلا صادراتی نداشته انجام نشود. در هر حال میلیاردها دلار خرج شده و خط لوله تا مرز این کشور رسیده ولی ما هنوز نمیتوانیم به این کشور گازی صادر کنیم.
چگونه نامبروان خطوط گاز منطقه بازی را به قطر واگذار کرد؟
وی گفت: نکته مهم این است که اگر ما میتوانستیم به جهت تامین گاز اطمینان حاصل کنیم. همسایگان جنوب خلیجفارس بهترین مشتریان و تشنه گاز هستند، زیرا اوج مصرف این کشورها در تابستان است بنابراین همیشه میتوانیم یک بالانس مصرف داشته باشیم و در اوج مصرف این کشورها به گونهای مدیریت کنیم که گاز مورد نیاز آنها را پیوسته تامین کنیم. سالها کویت در حال مذاکره با ما بود تا گاز دریافت کند اما ما این کار را نکردیم و نتیجه این شد که اکنون حتی از امریکا الانجی وارد میکند. امارات را هم به همین ترتیب به قطر واگذار کردیم. در حالی که فقط با احداث 100 تا 150 کیلومتر خط لوله که کار آسانی هم است و ما از نظر تکنیکال احداث خط زیردریایی در منطقه نامبروان هستیم، این امکان را داشتیم که این کشورها را تغذیه کنیم. ضمن اینکه برخی از این مناطق مثل شارجه و دوبی از میدان مبارک ابوموسی خط لوله هم دارند ما هم میتوانستیم در میادین نزدیک ابوموسی خط لوله را متصل کرده و با کمترین هزینه صادرات داشته باشیم. بنابراین اقتصاد صادرات با خط لوله حتی با فاصله 2000 تا 2500 کیلومتری بهصرفهتر از الانجی است. خط لوله ارزانترین روش برای کشور ما است، اما ما این پروژهها را پیش نبردیم، بارها با امارات و عمان مذاکره کردیم، عمان واحدهای الانجی دارد که با شل شریک است و تعهد دارد که گاز را تحویل دهد اما گازی برای ارائه ندارد، در حالی که ما در میدان هنگام که با این کشور مشترک است گاز تولید میکنیم و به این کشور نمیدهیم و در قشم که میادین دیگری مثل گورزین هم وجود دارد آن را به مصرف میرسانیم.
حسینی گفت: در هر حال صادرات الانجی 10 سال معطلی داشته و به دلیل نبود پول داستانهایی مانند پروژههای سنگین دارد، کما اینکه میتوانیم پروژه نیمهکاره ایرانالانجی را با 2 تا 3 میلیارد دلار هزینه تکمیل کنیم و به کشورهای دور فقط به منظور حضور در این بازار صادرات داشته باشیم، ولی به احداث الانجی دوم و سوم و چهارم و... فکر نکنیم زیرا هم تولید و مصرف با توجه به مصرف داخلی وحشتناک؛ بالانس نیست و هم اینکه احداث کارخانه الانجی میلیاردها دلار هزینه نیاز دارد.
تخفیف بدهیم تا بازارهای همسایه را تسخیر کنیم
وی متذکر شد: ما باید روی خط لوله متمرکز شویم، دوم اینکه حاکمیت باید به نفت اجازه دهد که در بازارهای مختلف قیمتها متفاوت و رقابتی باشد، اگر در یک کشوری موفق شدیم گاز را گران بفروشیم نباید به عنوان پایه قیمت تعیین شود و نتوانیم به کشور دیگر تخفیف بدهیم، باید اجازه انعطاف و بازاریابی داشته باشیم. مثلا قطر الانجی را به ژاپن 14 تا 15 دلار، به اروپا حدود 10 دلار و همین گاز را برای بستن راه صادرات ایران به امارات 3 تا 4 دلار میفروشد و اخیرا این قیمت را کاهش هم داده است، بعبارت دیگر وقتی ما گاز را به امارات و کویت نمیدهیم ترمینال احداث کرده و با الانجی نیاز خود را تامین میکنند.
پاکستان گاز را به قیمت مازوت میخواهد، ترکیه رقیب میتراشد
حسینی تصریح کرد: بازی بازار گاز ایران بسیار متفاوت است، یک طرف مجلس اجازه تخفیف نمیدهد، دیگر سو پاکستان دنبال رقابت قیمت گاز با نفتکوره است، در بازار ترکیه هم در رقابت با دیگر کشورها قرار داریم، بنابراین باید با انعطاف ورود کنیم.
تحمیل حاکمیت سیاسی روسها به اروپا؛ با ابزار گاز
وی یادآور شد: ما علاوه بر توسعه پارسجنوبی که هر فاز آن 40 هزار بشکه میعانات داشته و اقتصاد آن را توجیه میکند باید میادین دیگر مثل پارسشمالی، فردوسی و فرزادها را هم توسعه دهیم تا ظرفیت افزایش یابد، ضمن اینکه سیاست مصرف بهینه را نیز دنبال کرده تا نه ثروتسوزی کرده باشیم و نه فرصتسوزی. باید تولید تا حدی بالا برود که به همان میزان نفر اول دارنده ذخایر گاز دنیا در بازار هم حضور داشته باشیم، همانگونه که روسیه حضور قدرتمندانهای در بازار اروپا دارد و از ظرفیت روابط دیپلماتیک استفاده کرده و حاکمیت سیاسی خود را به کشورها تحمیل میکند. ما هم باید به صورت جدی به بازار همسایگان خصوصا حاشیه خلیجفارس ورود کنیم، چون اگر از نظر انرژی وابستگی داشته باشند، روابط دیپلماتیک هم شکل دیگری خواهد گرفت و این یک ابزار خوب در دست ما خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران خبر داد؛
در حال خرید هواپیماهای جدید هستیم
رئیس کمیسیون عمران مجلس از برنامه خرید هواپیماهای جدید با استفاده از تسهیلات بانکی خبر داد.
محمد رضا رضایی کوچی درباره خرید هواپیمای جدید گفت: ۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمین گیر شده اند در حالی که تقاضا برای سفرهای هوایی بالاست.
وی با اشاره به وجود فاصله زیاد عرضه و تقاضا در صنعت هوانوردی و محدود بودن تعداد صندلیهای پروازی نسبت به تقاضای سفر گفت: همین موضوع سبب بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما شده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس هزینه هر یک ساعت-صندلی هواپیما را ۹۰۰ هزار تومان دانست و یادآور شد: این نرخی است که سازمان هواپیمایی کشوری مصوب کرده است بنابراین باید به سمت خرید و وارد کردن هواپیماهای جدید حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه با کشورهای مختلفی برای واردات هواپیما مذاکره شده، تصریح کرد: شرکتهایی هستند که میتوانند به راحتی هواپیما خریداری کنند و ما برای خرید و واردات هواپیما مشکلی نداریم. رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: نباید هواپیماهای سن بالا خریداری کرد؛ در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی کشور بالای ۲۰ سال است که مناسب نیست. بنابراین باید هواپیماهای زیر ۱۰ سال خریداری کرد و اگر با عمر بالای ۱۰ سال باشند، در زمان محدودی کارآیی دارند.
به گفته این نماینده مجلس، بخش خصوصی قرار است هواپیما خریداری کند و بانکها نیز برای اینکار قرار است تسهیلات پرداخت کنند.
به بهانه تولد ۵ قلوهای شیرازی؛
وام مسکن «فرزندآوری» به چه کسانی تعلق میگیرد؟
هفته جاری یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند که با توجه به قانون بودجه سال جاری، مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی می شوند.
ابتدای هفته جاری، یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند. آمار ثبت تولدهای چند قلوزایی در سال ۱۳۹۷ نشان میدهد که در آن سال تولد بیش از یک میلیون نوزاد به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۱۱ ولادت مربوط به نوزادان دو قلو، ۶۴۶ مورد سه قلو، ۲۱ مورد ۴ قلو و دو مورد ۵ قلو (در استانهای اصفهان و مرکزی) بودند. در سال ۱۳۹۸ نیز تولد یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ نوزاد به ثبت رسید که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۱۲ دوقلو، ۵۲۴ سه قلو، ۱۸ چهار قلو و یک مورد پنج قلو بوده است.در سال ۱۳۹۹ نیز ۱ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۶۴ نوزاد متولد شده است.بر اساس جزءهای ۱ و ۲ بند «ه» و جز ۱ بند «و» تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای اجرای بند ت ماده ١٠٢ قانون برنامه ششم توسعه، از طریق بانکهای عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از هر محل از جمله منابع سپردههای پسانداز و جاری قرضالحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوادههای فاقد مسکن که در سال ١٣٩٩ یا ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم و به بعد شده یا میشوند به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.
خانوادههای ایرانی چند فرزند دارند؟
آمار بُعد خانوارها و تعداد اعضای هر خانواده در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هنوز اعلام نشده است اما بر اساس آمار استخراجشده از آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، خانوارهای دارای سه نفر جمعیت با ۲۵.۵ درصد، خانوارهای با چهار نفر جمعیت با ۲۷.۶ درصد و خانوارهای با دو نفر جمعیت با ۱۷.۳ درصد؛ جمعیت بیشترین خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص دادهاند. لذا یک محاسبه ساده نشان میدهد حدود ۷٠ درصد خانوارهای ایرانی دو تا چهار نفره هستند.
وام ودیعه مسکن ستاد کرونا؛
برای همه مستأجران
در حال حاضر بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به خانوادههای مستأجر تهرانی فاقد مسکن ۷۰، کلانشهرها ۴۰ و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ ۱۲ درصد و مدت زمان بازپرداخت ۳ تا ۵ ساله پرداخت میشود.میزان اقساط تسهیلات ودیعه مسکن تهرانیها، ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.
وام ودیعه مسکن ۱۵۰ میلیونی؛ برای خانوادههایی که صاحب فرزند سوم میشوند
همان گونه که اشاره شد، بر اساس جزءهای ۱ و ۲ بند «ه» و جز ۱ بند «و» تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ بانکها مکلف هستند در همه شهرها به خانوارهایی که صاحب فرزند سوم به بعد شده یا میشوند و فاقد مسکن هستند، وام ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) پرداخت کنند. این وام که از آن به عنوان وام مشوق فرزندآوری یاد میشود، در همه شهرها ۱۵۰ میلیون تومان، قرضالحسنه (کارمزد ۴ درصدی) و با بازپرداخت ۲۰ ساله است. بنابراین رقم اقساط آن ۹۰۸ هزار تومان خواهد بود.
البته با توجه به رشد روزافزون قیمت مسکن، اثرگذاری این وام برای خرید مسکن در شهرهای بزرگ اندک است و بعنوان وام ودیعه میتواند کارکرد مؤثری داشته باشد اما در شهرهای کوچک مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، هم برای خرید و هم برای ساخت میتواند کارکرد مؤثری برای خانوارها داشته باشد. در عین حال میزان اقساط این وام برای خانوارهای ساکن در شهرهای کوچک سنگین و برای ساکنان در شهرهای بزرگ تا حدودی مناسب است.
وزیر صمت:
برخی صبح روز رای گیری وزرا، به دنبال ممنوعیت صادرات سیمان بودند
وزیر صمت گفت: صبح روز رای گیری وزرا، برخی از من می خواستند که صادرات سیمان را ممنوع کنم و من به شدت با آن مخالفت کردم زیرا اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد و تصمیمات خلق الساعه معنایی ندارد.
سیدرضا فاطمی امین در نشست با تشکلها و فعالان صنعت سیمان اظهار داشت: در مورد تأمین سوخت صنعت سیمان، معاون امور معادن وزارتخانه برنامهها را آغاز کرده است.وزیر صمت با بیان اینکه با تصمیمات خلق الساعه مخالفم، افزود: صبح روز رأی گیری وزرا به من اعلام کردند که باید صادرات سیمان را ممنوع کنم و من گفتم که هنوز رأی گیری شروع نشده و از من توقع چه کارهایی را دارید و به شدت با این موضوع مخالفت کردم چرا که عمیقاً معتقدم اقتصاد باید پیش بینی پذیر باشد و تصمیمات یک شبه و خلق الساعه معنایی ندارد.
وی ادامه داد: اگر تخلفی هم صورت میگیرد ما باید خودمان مدعی باشیم نه اینکه کسی از بیرون در مورد این تخلفات ادعایی کند. با وزیر دادگستری مذاکراتی کردیم که در حوزه تعزیرات همانگ تر عمل کنیم. ما قطعاً از صنایع حمایت میکنیم.فاطمی امین با بیان اینکه برنامههایی برای هزینههای حمل و نقل و کاهش قیمت تمام شده تدوین خواهیم کرد، گفت: برای برق صنایع نیز برنامههایی داریم که در گام نخست فولادیها برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق پیشقدم شده اند. وی افزود: همچنین اول هر ماه برای سه ماه آینده برآورد مخاطرات خواهیم داشت. به این معنا که در اول هر ماه بررسی میکنیم که طی روزهای آینده احتمال وقوع چه مخاطراتی وجود دارد و باید چه واکنشی نشان دهیم. وزیر صمت تصریح کرد: اولین دوره را از شهریورماه آغاز کرده ایم و این برنامه هر ماه انجام خواهد شد.فاطمی امین با اشاره به بورس کالا نیز گفت: بورس برای حاکمیت و صنعت مهم است. اگر مازاد تقاضایی باید درآمد به جیب تولید کننده میرود و دلال نقشی ندارد. ما در نظر داریم که تام زنجیره سیمان اعم از عاملان فروش، تولید کنندگان، بتن سازان، پروژهها و … را وارد بورس کنیم. وی افزود: همچنین باید فاکتور فروش در سامانه جامع تجارت ثبت شود. تا مشخص شود سیمان با چه قیمتی فروخته شود. اینکه سیمان در بورس کالا ۲۵ هزار تومان فروخته شود و در ادامه ۵۰ هزار تومان قیمت بخورد معنایی ندارد. تمام عرضه کنندگان باید عضو سامانه جامع تجارت شوند و در غیر این صورت دیگر اجازه عرضه نخواهند داشت. وزیر صمت به ساخت ۴ میلیون مسکن تا سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: این موضوع امکانپذیر است چرا که هم برای خانوارها ضرورت بوده و هم منجر به تولید رونق میشود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9590/29105/100025
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9590/29105/100026
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9590/29105/100027
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/9590/29105/100028
|
عناوین این صفحه
- چگونه پیشتاز خطوط گاز منطقه، بازی را واگذار کرد؟
- در حال خرید هواپیماهای جدید هستیم
- وام مسکن «فرزندآوری» به چه کسانی تعلق میگیرد؟
- برخی صبح روز رای گیری وزرا، به دنبال ممنوعیت صادرات سیمان بودند