|
سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» برگزار میشود
منصور جهانی
سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» در روزهای 18 تا 24 مهرماه امسال در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار میشود.
سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» Slemani توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی این جشنواره و از شخصیتهای برجسته سیاسی اقلیم کُردستان عراق و همچنین با همت «نیچیروان بارزانی» نخست وزیر حکومت اقلیم کُردستان عراق، وزارت فرهنگ و هنر و جوانان اقلیم کردستان و اداره کل فرهنگ و هنر و جوانان کردستان کردستان و با نمایش فیلمهایی از کارگردانان کشور مختلف جهان؛ شامل تولیدات سالهای 2017 و 2018 در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بینالملل) شامل؛ آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انیمیشن و تجربی و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) شامل؛ آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انیمیشن و تجربی و همچنین برپایی کارگاههای تخصصی سینمایی و چندین نشست آکادمیک در روزهای 18 تا 24 مهرماه امسال (10 تا 16 اکتبر 2018) در 5 سالن «سیتی سینما» و تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار میشود.
نشست اعلام برگزاری سومین جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» و تقدیر از تعدادی از کمپانیها و شرکتهای خصوصی اقلیم کُردستان عراق که در دورههای اول و دوم این جشنواره با همت خود مسئولان جشنواره را در برگزاری این رویداد سینمایی یاری دادند؛ با حضور «ملا بختیار» رئیس این جشنواره، «فؤاد جلال» مدیر جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» و رئیس کمپانی سینمایی «مستی فیلم»، «دانر عمر فارس» مدیر هنری جشنواره، خانم «لینا رضا» مدیر برنامهریزی جشنواره و تعدادی از هنرمندان سرشناس و پیشکسوت اقلیم کُردستان در هتل «رامادا» در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، «ملا بختیار» رئیس سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» گفت: امروز در شهر سلیمانیه و با حضور همه شما عزیزان و از طریق رسانههای گروهی به اطلاع مردم کردستان و جهان میرسانیم که تمام کارهای مقدماتی برگزاری سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» را انجام دادهایم و با همه توان خود و با استفاده از تجربه دو دوره گذشته، به سمت سومین دوره این جشنواره گام برمیداریم. همچنانکه در نخستین دوره نیز اعلام کردیم در حمایت و پشتیانی از این جشنواره، مداومت خواهیم داشت که تاکنون به سومین دوره خود رسیده است و این جای بسی خوشحالی است. بیگمان تا سه دوره دیگر نیز همراه برگزارکنندگان این جشنواره خواهم بود؛ همچنانکه در نخستین دوره اعلام کردم تا شش دوره در خدمت این دوستان عزیز خواهم بود.
وی همچنین گفت: از همه هنرمندان عزیز و همچنین مسئولان جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» تشکر میکنم که برای بهتر برگزارشدن این رویداد هنری تلاش میکنند و امیدوارم که برنامهریزی خوبی را آماده کرده باشند و همچنین هیئت انتخاب نیز، آثار شایستهای را انتخاب کرده باشند تا در روزهای برگزاری جشنواره، سینمادوستان و علاقمندان به هنر هفتم، از دیدن آثار حاضر در جشنواره راضی باشند.
رئیس جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» در ادامه اظهار داشت: در اینجا ضروری است که برای سومین دوره جشنواره، از آقای «نیچیروان بارزانی» نخست وزیر حکومت اقلیم کُردستان، تشکر کنم که شخصاً از ایشان درخواست کردم که بودجه سومین دوره جشنواره را تأمین کنند و واقعاً همت کردند و از طریق کمک مالیشان این کار مهم را برای این رویداد سینمایی انجام دادند. به همین دلیل در سومین دوره نیازی به کمک شما سرمایهداران هنردوست و هنرپرور کُردستان نداریم، از صمیم قلبم از همه شما تشکر میکنم.
وی افزود: برگزاری یک جشنواره فیلم موفق، بودجه زیادی لازم دارد و این مهم تنها با عشق، استعداد، دلسوزی و فداکاری صورت میگیرد و استقبال و میهماننوازی از این همه سینماگر، تنها با عشق به انجام میرسد. هم اکنون و در سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» اعلام میکنیم که خوشبختانه شهر سلیمانیه برگ دیگری از پایتخت فرهنگ و هنر خود را ورق میزند. در زمینههای مختلف، فعالیتهای هنری به نحو احسن ادامه دارد و جای خود دارد که حکومت اقلیم کُردستان، پارلمان کُردستان و همچنین دولت مرکزی عراق نیز آن را به پایتخت فرهنگ و هنر سراسر کشور عراق تبدیل کند تا تمام فعالیتهای فرهنگی و هنری عراق در سلیمانیه برگزار شود و پیشنهاد میکنم پارلمان عراق، نگاهی به این پروژه داشته باشد و سلیمانیه را به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر سراسر کشور عراق بهشمار بیاورد و این حرکت، تأثیر زیادی در زمینههای توریستی، تفریحی، تندرستی و ... به دنبال خواهد داشت و اکثر فعالیتهای فرهنگی و هنری عراق از بصره تا زاخو در اینجا برگزار خواهد شد و در نتیجه باعث پیشرفت سلیمانیه نیز میشود.
ملا بختیاز در بخش دیگری از سخنانش گفت: از همه تلاشهای آقای «فؤاد جلال» مدیر جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» و رئیس کمپانی سینمایی «مستی فیلم»، آقای «دانر عمر» مدیر هنری جشنواره، خانم «لینا رضا» مدیر برنامهریزی جشنواره و همچنین همه خواهران و برادران عزیز تشکر میکنم که به مدت سه ماه، به صورت شبانهروزی کار میکنند و خستگی را به جان میخرند تا سلیمانیه شهر شایسته کُردستان باشد. امیدوارم که جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» در ششمین و هفتمین دوره خود، به یکی از مهمترین مراکز بزرگ سینمایی در خاورمیانه تبدیل شود؛ اگر همه ما برای آن تلاش و کوشش کنیم؛ آنگاه شاهد خواهیم بود که چه سینماگرانی در دنیا با آثار مهم خود در آن حضور خواهند داشت.
وی همچنین گفت: هر کسی دوست دارد که در سرزمینش، هنر پیشرفت داشته باشد و این همان ثروت و دارایی است که کشورها به داشتن آن افتخار میکنند و بستر مناسبی را برای استعدادهای کمیاب فراهم میکنند و هیچ زمینهای به اندازه سینما در شناسایی هویت ملی، معرفی دموکراسی و هویت سربلندی ما به جهان، تأثیر آنچنانی ندارد.
«ملا بختیار» رئیس سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» در پایان سخنانش تأکید کرد: سینما خیلی هنر مهمی است، تا سینمای خود را نداشته باشیم؛ نمیتوانیم صاحب ملتی باشیم که در تمدن این عصر کنونی زندگی کند. اگر سینمای خود را داشته باشیم؛ به دایره تمدن این عصر گام برمیداریم. امیدوارم که جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» به حرکت خود ادامه دهد و شهر سلیمانیه هم همیشه در خدمت به هنر و هنرمندان بااستعداد پیشقدم باشد.
در ادامه این مراسم، به پاس احترام و با اهدای تندیسهای ویژه، از تعدادی از کمپانیها و شرکتهای خصوصی اقلیم کُردستان عراق که در دورههای اول و دوم این جشنواره، با همت خود مسئولان جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» را در برگزاری این رویداد سینمایی یاری دادند؛ تقدیر شد.
در پایان این برنامه، گروه موسیقی «لُر» به آهنگسازی، تنظیم و با سرپرستی و نوازندگی «نزار زیوهای» و با صدای «عثمان میرویس» چندین آهنگ اصیل و فورلکلور کُردی را اجرا کردند.
از طرف اعضای هیئت داوران این جشنواره، 14 جایزه «کاج زرین» و جایزه نقدی که شامل بخش رقابتی فیلمهای بلند «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» است؛ به بهترین فیلم بینالملل، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلم کوتاه بینالملل، جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه تماشاگران به برگزیدگان اهدا خواهد شد و در بخش رقابتی فیلمهای کوتاه «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» نیز جوایز بهترین فیلم ملی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم مستند، جایزه تماشاگران، بهترین فیلم کوتاه ملی و جایزه ویژه هیئت داوران به برندگان اهدا خواهد شد و همچنین 4 جایزه ویژه توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» اهدا خواهد شد.
در این دوره از جشنواره نیز، جایزه «طاها کریمی» فیلمساز فقید ایرانی که روز 8 خرداد 1392 بر اثر سانحه تصادف رانندگی در سلیمانیه درگذشت؛ توسط خانواده آن مرحوم به بهترین سینماگر اهدا خواهد شد.
مستندهای عاشورایی؛ از تقوایی تا مجیدی
قصههایی که خاک میخورد
محمد صابری
بهرغم فقر سینمای ایران در زمینه تولیدات داستانی مرتبط با واقعه عاشورا، کم نیستند چهرههای معتبر سینمای داستانی که مستندسازی در این زمینه را تجربه و آثار ماندگاری خلق کردهاند.
سنت بازخوانی و مرور کتابچه تولیدات عاشورایی سینمای ایران غالباً به فصل نحیف تولیدات داستانی متوقف میماند و هر ساله همزمان با ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) بخشی از تولیدات رسانههای سینمایی به آسیبشناسی این فصل اختصاص پیدا میکند. کتابچه تولیدات عاشورایی سینمای ایران اما فصلی غنیتر ولی کمتر خواندهشده هم دارد؛ فصلی مربوط به تولیدات مستند که علاوهبر مستندسازان بنام و سرشناس، چهرههای معتبر سینمای داستانی هم سهمی قابل توجه در آن داشتهاند.
در گزارش حاضر تلاش داریم بخشی از تولیدات مستند سینمای ایران در موضوع فرهنگ عاشورا را که به همت سینماگران شناخته شده در عرصه فیلمهای داستانی، به سرانجام رسیده به مرور بنشینیم.
صد البته که کارنامه مستندسازان ایرانی در این حوزه بسیار غنی و فهرست آثار ماندگارشان بسیار بلندبالاتر از این است اما در این گزارش با تمرکز بر نامهایی که بهواسطه سینمای داستانی برای مخاطبان شناختهشدهتر هستند، بهدنبال حلقه وصلی میان این دو عرصه بودیم؛ حلقه وصلی که میتواند بهانهای شود برای غبارزدایی از داستانهایی که در این سالها خاک خوردهاند و فرصت روایت بر پرده نقرهای را پیدا نکردهاند.
سینمای داستانی ایران هرچند ویترینی خلوت در حوزه تولیدات عاشورایی دارد اما این صرفا به فقدان دغدغه در میان سینماگران مرتبط نیست، چه اینکه به استناد همین گزارش، کم نیستند داستانیسازانی که از سر دغدغه دست به مستندسازی در این حوزه زدهاند. شاید این خلوتی، دلایل دیگری هم داشته باشد.
سینمای داستانی ایران هرچند ویترینی خلوت در حوزه تولیدات عاشورایی دارد اما این صرفا به فقدان دغدغه در میان سینماگران مرتبط نیست؛ کم نیستند داستانیسازانی که از سر دغدغه دست به مستندسازی در این حوزه زدهانداطلاعات مرتبط با تولیدات مستند سینمای ایران به ویژه در دهههای دورتر اطلاعاتی پراکنده و غیرمدون است و به همین جهت آنچه در این گزارش مورد بازخوانی قرار میگیرد، الزاما نمیتوانست فهرستی جامع باشد اما یکی از جامعترین تلاشها برای گردآوری و تحلیل آثار مستند مرتبط با فرهنگ عاشورا، کتاب «واقعه در قاب» به قلم احمد طالبینژاد است که در سال ۹۳ از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد و بخش عمدهای از اطلاعات این گزارش برگرفته از آن است.
ناصر تقوایی؛ روایتی از آیینها
یکی از سرشناس ترین سینماگرانی که به واسطه فیلمهایی همچون «ناخدا خورشید» و «کاغذ بیخط» جایگاهی معتبر در میان منتقدان و مخاطبان سینمای ایران داشته و دارد ناصر تقوایی است؛ فیلمسازی که دستی هم بر آتش مستندسازی داشته و چه پیش و چه پس از انقلاب آثاری مستند را مرتبط با آیینهای عاشورایی به سرانجام رسانده است.
«اربعین» عنوان مستندی است که در سال ۴۹ و به سفارش سازمان رادیو و تلویزیون ملی وقت، ساخته شده است. مستندی ۱۹ دقیقهای که روایتی از آیین عزاداری در مسجد دهدشتی شهر بوشهر هم زمان با روز اربعین ارایه میدهد. از نکات جالب این مستند روایت کاملاً تصویری و فاقد گفتارمتن آن است. تقوایی در گفتگویی روایت جالبی از شرایط ساخت این مستند داشته است؛ «ما رفته بودیم از مراسم عاشورا در بوشهر فیلم بگیریم. من بچه جنوبم و مراسم مذهبی را در آن خطه خوب میشناسم. رییس شهربانی بوشهر اما اجازه نداد و گفت شما میخواهید عقبماندگی مردم ما را به خارجیها نشان دهید. ساعتها با او بحث کردیم که این فیلم مال تلویزیون است و اگر مشکلی داشته باشد حتما اجازه پخشش را نمیدهند. شما کاسه داغتر از آش نشوید... این مخالفت ۴۰ روز طول کشید و نهایت به ما اجازه دادند از مراسم اربعین فیلم بگیریم.»
ناصر تقوایی یک سال پس از «اربعین» مستند دیگری را با عنوان «مشهد قالی» با سفارش رادیو و تلویزیون ملی میسازد که روایتی ۲۲ دقیقهای از آیین قالیشویی در مشهد اردهال از روستاهای حوالی کاشان است. تقوایی در روایتی از این مستند، گفته است که نسخه اصلی آن با همراهی چهار فیلمبردار و یک گروه بزرگ ضبط شد و نگاتیوهای آن برای ظهور به ایتالیا رفت اما هیچگاه برنگشت! او میگوید؛ «فیلم موجود فیلمی است که یکسال بعد من به اتفاق یک فیلمبردار رفتم و آن را ساختم و هنوز هم افسوس فیلم گمشده را میخورم.»
تجربه ساخت مستندهای آیینی در کارنامه ناصر تقوایی اما به پیش از انقلاب محدود نماند و این سینماگر شناخته شده، در سال ۸۳ مستند «تمرین آخر» را به سفارش سازمان فرهنگی یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد ساخت تا زمینهساز ثبت هنر تعزیه در فهرست میراث معنوی یونسکو شود. تقوایی این مستند را در دو نسخه یکی کوتاه برای یونسکو و دیگری بلند برای مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد کارگردانی کرد.
محمدرضا اصلانی؛ تلفیق تاریخ و هنر
محمدرضا اصلانی هم شاعر است و هم پژوهشگر؛ چهرهای شاخص و سرشناس در سینمای مستند که به واسطه کارگردانی دو فیلم داستانی «شطرنج باد» و «آتش سبز» برای مخاطبان ناآشنا با سینمای مستند هم چهرهای شناختهشده محسوب میشود. محمدرضا اصلانی را بیشتر در مقام پژوهشگر ادبیات و سینما میشناسیم و از این منظر تجربههای او در حوزههای مختلف همواره محل رجوع از سوی علاقمندان بوده است.
اصلانی در حدفاصل سالها ۷۹ و ۸۰ مجموعه مستندی چهارقسمتی با عنوان «واقعه کربلا» را برای شبکه اول تلویزیون کارگردانی کرد که در زمینه مستندهای عاشورایی از آثار شاخص محسوب میشود.
این مستند ۴ قسمتی در واقع بخشی از یک مجموعه ۱۲ قسمتی است که با استفاده از متن تاریخ طبری و نقاشیهای مکتب قهوهخانه، واقعه کربلا را روایت میکند. اصلانی در هر قسمت ۴۵ دقیقهای با تمرکز بر نقاشیهای قهوهخانهای هنرمندانی همچون قوللر آقاسی و محمد مدبر و نیز پردههای به یادگار مانده در مجموعه کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه هنرهای معاصر تهران، روایتی تاثیر گذار از هجرت امام حسین(ع) و یارانش از مکه به کوفه و سپس به صحرای کربلا ارایه کرده است.
مجید مجیدی؛ زیارتهای شاعرانه
هرچند مجید مجیدی این روزها بهعنوان یکی از شاخصترین چهرههای سینمای ایران در عرصه کارگردانی فیلمهای داستانی شناخته میشود اما کارگردان «بچههای آسمان»، سینما را با ساخت مستندهای کوتاه آغاز کرد و اتفاقا در کارنامه حرفهای خود تا به امروز در کنار آثار داستانی، توفیقات قابل توجهی در عرصه مستند هم بهدست آورده است. مجید مجیدی که در سال ۸۰ با مستند «پابرهنه تا هرات» توانست جایزه فیپرشی جشنواره فیلم و مستند تسالونیکی را از آن خود کند و چند سال بعد هم مستند کوتاهی را برای المپیک پکن ۲۰۰۸ کارگردانی کرد، توجه ویژهای به آیینهای مذهبی هم داشته است. «رضای رضوان» معروفترین مستند مجیدی است که روایتی از کفشداران حرم رضوی محسوب میشود و تا به امروز بارها از شبکههای مختلف تلویزیون روی آنتن رفته است.
در زمینه آیینهای عاشورایی اما مجیدی در سال ۷۸ مستندی را با عنوان «نجوای عاشورایی» کارگردانی کرد؛ مستندی کوتاه درباره عزاداری و سینهزنی در حسینیه کربلاییها در تهران که با استفاده از ۱۱ دوربین به ثبت و ضبط نماهایی متفاوت و تاثیرگذار از این آیین پرداخت.
مجیدی که حالا در کارنامه سینمایی خود اثر تاریخی و عظیم «محمد(ص)» را هم دارد، درباره انگیزه ساخت مستند «نجوای عاشورایی» گفته است؛ «علت ساخت این مستند، خلایی بود که در این نوع کارها احساس می شد؛ این مجموعه بدون هیچ سفارشی و تنها به دلیل وجود دغدغه ساخت فیلم هایی با نگاه معرفت دینی و در عین حال دارای جهات هنری تهیه شده است.»
رضا میرکریمی؛ از شش گوشه عرش
حتی در فیلمهای داستانی رضا میرکریمی هم میتوان رگههایی عیان از دغدغههای مذهبی را رصد کرد. فیلمسازی که با «زیر نور ماه» جایگاه خود را در سینمای داستانی ایران تثبیت کرده و تا به امروز هم آثار تحسینشدهای همچون «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «یه حبه قند» را روی پرده سینماها فرستاده است.
رضا میرکریمی اما فراتر از این آثار داستانی تجربههای متفاوتی در زمینه مستندسازی هم داشته است از تهیهکنندگی مجموعه مستند «فرش ایرانی» که با همراهی شماری از معتبرترین فیلمسازان ایرانی به سرانجام رسید تا مشاوره و حمایت از مستندسازی جوان برای ساخت مستندی درباره حسینیه زنجان. مهمترین دورخیز میرکریمی در حوزه مستند عاشورایی را اما میتوان تلاش او برای تکمیل پروژه ناتمام زندهیاد رسول ملاقلیپور دانست؛ مستندی با عنوان «شش گوشه عرش» که با تمرکز بر مراحل آمادهسازی و نصب ضریح تازه مرقد امام حسین(ع) کلید خورده بود اما با مرگ ناگهانی ملاقلیپور ناتمام ماند و دو سال بعد رضا میرکریمی تکمیل آن را برعهده گرفت. مشاوره تولید مستند «حسینیه اعظم» به کارگردانی مجید عاشقی را نیز میرکریمی در سال ۹۰ برعهده گرفت که حاصل آن سه قسمت مستند درباره آیین عزاداری در حسینیه اعظم زنجان بود.
نرگس آبیار؛ روایت ارادتمندان
«شیار ۱۴۳» حالا مهمترین شناسنامه برای نرگس آبیار محسوب میشود. نویسنده و کارگردانی که البته تا پیش از این فیلم تاثیرگذار، تجربههای ارزشمند و متنوع دیگری در زمینه ادبیات و مستند هم داشته است.
آبیار در مقام مستندساز اما تمرکز ویژهای بر آیینها و مفاهیم عاشورایی داشته است. سه مستند «یک روز پس از دهمین روز» (۱۳۸۶)، «روز پایان»(۱۳۸۷) و «شیرپوشان»(۱۳۸۹) محصول همین تمرکز و دغدغه بوده است.
از این میان مستند «یک روز پس از دهمین روز» که به رابطه عاطفی میان یک پیرمرد معلول و یک شتر میپردازد که توسط او مهیای مراسمی آیینی در محرم میشود، حضور درخشانی در جشنوارههای جهانی داشته و جوایزی همچون باتومی گرجستان، موفقیت سینمایی جشنواره آزا یونان و دیپلم افتخار جشنواره ایوگانی ایتالیا را برای آبیار به ارمغان آورد. این مستند در ایران نیز بهعنوان بهترین مستند همایش تصویر عاشورا شناخته شد.
مستند «روز پایان» که جایزه بهترین مستند نیمه بلند جشنواره «سینماحقیقت» و همچنین جایزه بهترین مستند جشنواره سوگوارههای عاشورایی را کسب کرد هم روایتی از زندگی شمرخوان کهنسالی است که در شهر زارچ یزد زندگی میکند و حدود صد سال از عمرش میگذرد اما با این حال هنوز روز عاشورا سوار اسب میشود و شمرخوانی میکند.
آبیار در مستند «شیرپوشان» نیز به وجه دیگری از آیین تعزیه میپردازد و تلاش دارد در قالب روایتی ۱۱ دقیقهای به ریشهها و علل حضور نمادین شیرها در آیینهای عزاداری عاشورا بپردازد.
مونا زندی حقیقی؛ همآوایی با حماسه
کارگردانی «عصر جمعه» سلسله موفقیتهایی را برای مونا زندی در عرصه سینمای داستانی به همراه داشت اما پشتوانهای برای پرکاری او در سینما نشد. زندی که سینما را با دستیاری فیلمسازانی همچون کیانوش عیاری و رخشانبنی اعتماد آغاز کرده بود، در مسیر فعالیت حرفهای تمرکز بیشتری روی سینمای مستند داشته است.
تهیهکنندگی مجموعه مستند «همآوایی» شامل ۱۰ مستند بلند درباره مداحان ۱۰ استان(منطقه)، شاخصترین فعالیت زندی در زمینه مستندسازی عاشورایی محسوب میشود. این پروژه با مشاوره علیرضا شجاعنوری و فرهاد ورهرام در طول سالهای ۹۲ و ۹۳ به سرانجام رسید.
«لحظههای دلتنگی» با تمرکز بر مداحی در لرستان، عنوان یکی از تماشاییترین مستندهای این مجموعه است که کارگردانی آن را خود مونا زندی برعهده داشته است. زندی در این مستند ضمن مرور شیوههای مداحی در لرستان، یکی از آیینهای پر رمز و راز این منطقه یعنی آیین «گلمالی» را هم به تصویر درآورده است آیینی که طی آن عزاداران در حوضچهای انباشته از گل غوطهور میشوند و سپس به هیبت تندیسهایی گلی در مراسم سینهزنی شرکت میکنند.
مجید برزگر؛ آوای عاشورایی از دولاب
«سوگ و سرود» یکی دیگر از مستندهایی است که در قالب مجموعه «همآوایی» به تهیه کنندگی مونا زندی تولید شده است. کارگردانی این مستند را مجید برزگر برعهده داشته که در سینمای داستانی با آثاری همچون «فصل بارانهای موسمی» و «پرویز» شناخته میشود.
برزگر در این مستند، به مداحی در تهران پرداخته و روایتی شفاهی از زبان پیرغلامانی ارایه میدهد که در هیاتهای قدیمی تهران به ویژه در محله دولاب سالها است نوحهسرایی میکنند. این مستند در راستای علایق فرمگرایانه برزگر با نماهایی سیاه و سفید از شهر تهران مدرن آغاز میشود و آرام آرام سراغ بافت قدیمی شهر و شور و هیجان آیینهای عاشورایی میرود.
«دنیا بدون روضه آقا جهنم است، یعنی بهار نوکری ما محرم است» این نوایی است که روی تصاویر ابتدایی روایت برزگر از زبان یک مداح مینشیند و پس ازآن شاهد روایتهایی از پیرغلامان و ذاکران اهلبیت درباره برگزاری آیینهای عزاداری و سنت مداحی در تهران هستیم. از نکات جالب مستند ایده برزگر در پایانبندی آن است که باردیگر به فضای مدرن شهر تهران بازمیگردد و شاهد زنان و جوانانی هستیم که در مراسم شام غریبان با روشن کردن شمع به محرم ادای احترام میکنند.
اخبار
«خونه یکی» در میدان قیام کلید خورد
سریال تلویزیونی «خونه یکی» به کارگردانی حامد تهرانی علوی، بازیگر و آهنگساز سینما و تلویزیون که اولین تجربه کارگردانی اش را پشت سر می گذارد، در میدان قیام کلید خورد.
به گزارش امتیاز، «خونه یکی» عنوان سریال تلویزیونی جدیدی به کارگردانی حامد تهرانی علوی و تهیه کنندگی روشان امیری و سیاوش امین پور است که داستان چهار خانواده را روایت می کند که در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
تصویربرداری این سریال هفته گذشته در لوکیشن خانه ای قدیمی حوالی میدان قیام در جنوب تهران آغاز شد.
نیما شاهرخ شاهی، فریبا نادری، رامین ناصر نصیر، شهین تسلیمی، یزدان فتوحی، شهرزاد عبدالمجید، ایمان صفا، فاطمه شکری، مهران ضیغمی، کیمیا گیلانی، اردشیر کاظمی، سارا والیانی، پیمان کلانتری گروه بازیگران این اثر را تشکیل می دهند.
همچنین مانی محمدپور، کسری حاجی قربانی، عسل شاپوری و سعیده سادات حسینی بازیگران کودک این سریال تلویزیونی هستند.
گفتنی است سریال «خونه یکی» در گونه اجتماعی و با موقعیت های کمدی نخستین تجربه کارگردانی حامد تهرانی علوی است که پیش از این به عنوان بازیگر در سریال های «خنده بازار»، «شکرآباد»، «دشت آزادگان» و... و به عنوان آهنگساز با فیلم های سینمایی «گاهی»، «شهر گمشده»، سریال «شکرآباد» و تله فیلم های متعددی همکاری کرده است.
سایر عوامل این سریال که در 13 قسمت 25 دقیقه ای تولید می شود، عبارتند از:
مدیر فیلمبرداری: هوشنگ غفوری، مدیرتولید: حسین الماسی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: علی مهرآسا، مدیر تدارکات: اصغر بازگشا، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، طراح گریم:بابک شعاعی، منشی صحنه: شیما باقری، جلوه های ویژه میدانی: رسول کهنسال، عکاس: پیام باورصاد احمدپور، مشاور رسانه ای: رکسانا قهقرایی.
فیلمبرداری «زهرمار» به پایان رسید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «زهرمار» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی جواد رضویان بعد از 45 جلسه به پایان رسید.
به گزارش امتیاز؛ تدوین فیلم سینمایی «زهرمار» که 13 خرداد ماه کلید خورده بود مدتی است که توسط حسن حسن دوست در حال انجام است.
گفتنی است «زهرمار» جواد رضویان در قالب طنزی اجتماعی روایت می شود و سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری و سیامک ادیب از جمله بازیگران این فیلم هستند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حشمت: فکر نمی کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار ...»
سایر عوامل تولید فیلم سینمایی «زهرمار» هم عبارتند از؛ نویسنده: پیمان عباسی، مجری طرح: احسان درخشان، دستیار تهیه کننده: امیرحسین نوروزبیگی، برنامهریز: پوپک مظفری، دستیار اول کارگردان: رضا بختیاری، مدیرتولید: پروانه زبان فهم، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، صدابردار: محمود خرسند، مدیر هماهنگی: حسین بشگرد، عکاس: کوروش جوان، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: سپیده آماده.
شعرخوانی «رندان تشنه لب» در رثای عاشورا
شب شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» با حضور جمعی از شاعران برجسته طنزپرداز و آیینی یکشنبه 8 مهر ماه از ساعت 18 در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود.
به گزارش امتیاز، همزمان با عزاداری های ماه محرم، شب شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» روز یکشنبه 8 مهر ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود.
در این شب شعر که از ساعت 18 در جریان خواهد بود، جمعی از شاعران طنزپرداز و آیینی تازه ترین یا شناخته شده ترین سروده هایشان را در مدح و وصف واقعه عاشورا، امام حسین(ع) و یارانشان می خوانند.
«رندان تشنه لب» عنوان محفل شعری در حوزه هنری است که هر ساله در این ایام با حضور شاعران طنزپرداز و آیینی و با هدف پاسداشت ارزش های عاشورایی توسط موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری دفتر طنز برگزار می شود. این محفل شعر در دیگر ایام سال با عنوان «در حلقه رندان» به طور ماهانه در جریان برگزاری است.
حضور در این شب شعر برای عموم علاقه مندان آزاد است.
«آلبومهای سرود» وتلاش برای توزیع حرفهای
مدیرتولید آلبوم سرود «بزرگ راه» از تلاش برای عرضه و توزیع این اثر در فرآیند بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی خبر داد.
سجاد چوگانباز مدیرتولید آلبوم سرود «بزرگ راه» با اعلام اینکه این آلبوم مورد اقبال قرار گرفته است، توضیح داد: پس از رونمایی آلبوم در روز نوزدهم شهریور ماه در تالار وحدت تهران با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان هنری رسانه ای اوج و خانواده های معظم شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم بود شاهد استقبال مخاطبان بودیم.
وی افزود: پس از پایان مراسم تعدادی از فرزندان شهدای عزیز دفاع مقدس از جمله شهید صیاد شیرازی و شهید زین الدین از انتشار چنین اثر ابراز خرسندی کردند که همین موضوع عزم ما را دوچندان کرد تا آثار دیگری در حوزه سرود بسازیم.
این فعال عرصه موسیقی های انقلابی با تاکید بر اهمیت سرود گفت: سرود می تواند مانند گذشته نقش موثری در سبد شنیداری مخاطبان داشته باشد و ما با اتکا به این استقبال تلاش می کنیم پروژه های بعدی را هم طراحی کنیم. البته هدف دیگر ما این است که این آلبوم تا چند روز آینده به فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی هنری ورود پیدا کرده و در فرآیند بازاریابی و فروش محصولات موسیقی قرار بگیرد.
چوگان باز در پایان گفت: آلبوم «بزرگ راه» اولین اثر تولیدشده از سوی مرکز موسیقی «مأوا» است که در قالب یک بسته مجزا به مخاطبان عرضه شده است و تصمیم داریم علاوه بر برنامه هایی که برای این آلبوم در طول هفته دفاع مقدس در نظر گرفتیم شرایطی را فراهم کنیم که آلبوم های دیگری با مضامین متفاوت در بازار موسیقی منتشر کنیم.
آیین رونمایی آلبوم سرود «بزرگ راه» به آهنگسازی سجاد چوگان باز، سینا پارسیان و احسان جوادی با محوریت شخصیت فرماندهان شهید دفاع مقدس دوشنبه نوزدهم شهریور در تالار وحدت تهران برگزار شد.
آلبوم سرود «بزرگراه» متشکل از قطعات سرود و همخوانی درباره سرداران شهید همّت، بروجردی، شهید زین الدین، برونسی، باقری، باکری، خرّازی، طهرانی مقدّم، چمران، صیّاد شیرازی است.
«زهرمار» جواد رضویان به سکانس پایانی رسید
جواد نوروزبیگی تهیهکننده سینما درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی «زهرمار» به کارگردانی جواد رضویان عنوان کرد: این روزها گروه مشغول ادامه فیلمبرداری هستند و تقریبا به سکانسهای پایانی «زهر مار» رسیدهایم که آن هم تا یکی دو روز آینده به پایان میرسد.
وی افزود: تدوین همزمان «زهر مار» توسط حسن حسندوست در حال انجام است و این مرحله هم به طور مداوم پیگیری میشود.
نوروزبیگی با اشاره به اینکه در حال رایزنی با افراد برای انجام کارهای ساخت موسیقی و صداگذاری این اثر هستند، بیان کرد: باید ببینیم شرایط به چه صورت پیش میرود ولی احتمال دارد این اثر را برای حضور در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر حاضر کنیم.
این تهیهکننده در پایان درباره اکران دیگر اثرش با عنوان «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی اظهار کرد: در تلاش برای فراهم آوردن مقدمات اکران این اثر هستیم.
«زهرمار» در قالب طنز اجتماعی روایت میشود و فیلمنامه این اثر به قلم پیمان عباسی به نگارش درآمده است.
سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری و سیامک ادیب از جمله بازیگرانی هستند که در «زهر مار» مقابل دوربین تورج اصلانی قرار میگیرند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حشمت: فکر نمیکردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار...»
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3880/15307/56264
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3880/15307/56265
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/3880/15307/56266
|
عناوین این صفحه
- سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «سلیمانیه» برگزار میشود
- قصههایی که خاک میخورد
- اخبار