|
دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ طاعَةَ الْخاشِعینَ، وَاشْرَحْ فیهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتینَ، بِاَمانِکَ یا اَمانَ الْخآئِفینَ
خدایا فرمانبردارى فروتنان را در این ماه روزى من گردان و بگشا سینه ام را براى بازگشتن بسویت همانند بازگشتن خاشعان به امان بخشیت اى امان بخش ترسناکان
احیای دوباره شغل «خوشنویس»
اشرف پورهاشمی
احتمالا دیگر بسیار به ندرت می شنوید فلانی شغلش خوشنویسی است، اما حتمن مشاغلی مانند فیلمساز، بازیگر، فیلمبردارسینما،گریمور، کارگردان تئاتر و حتی نقاش را می شنوید.
اینکه امرار معاش از راه خوشنویسی از حافظه جمعی ما پاک شده باشد، خطر بزرگی ست زیرا تجربه ثابت کرده با حذف اقتصاد هر پدیده ای، اصل، بود و ماندگاری آن پدیده از کف می رود.
و این گزاره درباره خط و خوشنویسی وقتی آسیب با ابعاد ملی تلقی می شود که به یاد آوریم خط ایرانی، شاکله هویتی ایرانی ست. خوشنویسی شناسنامه ملی ماست.
نکته ای که حتمن اسباب تعجب را مضاعف می کند این است که همین چند روز پیش رسانه ها تیتر زدند:»هنر اسلامی با محوریت خط و خوشنویسی در سه حراجی بزرگ 27 میلیون پوند فروش داشت که مثلا با هر پوند هجده هزار تومان، معادل ریالی این فروش چه عدد هنگفتی می شود آن وقت ما در ایران داریم شغل خوشنویس را از کف می دهیم و لابد ترکیه و مصر و لبنان جای ما را خواهند گرفت.
کم رونق شدن گردش مالی در عرصه خوشنویسی در حالی ست که جامعه خوشنویسی ایران، پرشمارترین جمعیت هنری ایران است. بدون تردید هیچ یک از دیگر هنرها این میزان هنرمند آموزش دیده ندارد.
در یک نمونه آشکار در عمر قریب به هفتاد ساله انجمن خوشنویسان نزدیک به دو و نیم میلیون نفر خط آموزش دیده اند، از این جمع قابل ملاحظه تاکنون حدود پنج هزار نفر با درجه ممتاز فارغالتحصیل شده اند و در همین انجمن تعداد استادان و مدرسان از مرز هفتصد و پنجاه نفر گذشته است.
جالب تر اینجاست که این میزان علاقمندی به خوشنویسی و فراگیری خط اصیل ایرانی با وجود انواع دلمشغولی های معاصر فروکش نکرده، چنانکه گزارش های دیگری می گوید:» به سبب علاقه خانواده های ایرانی به این هنر آبا و اجدادی، بیش از شصت هزار هنرجو، در دوره های تابستانی انجمن خوشنویسان در حدود سیصد شعبه آن در سراسر کشور از اصول مقدماتی تا متوسط، خوش، عالی و ممتاز را طی می کنند.»
بدیهی ست این آمار تنها محدود به انجمن خوشنویسان ایران است و انواع کلاس های متفرقه استاتید، آموزشگاههای آزاد و احتمالا تجربه های شخصی در آن منظور نشده است. این میزان شوق و ذوق به فراگیری خط خوش در فقدان آشکارای بازار کار این هنر، گویای عشقی ست که در جان ایرانیان به خط یادگار مانده است.
حال پرسش اینجاست با وجود این میزان استقبال از خوشنویسی و جمع کثیر هنرمندانش چند درصد از بازار اقتصاد هنر ایران معطوف به این هنر است؟ آیا در چند دهه اخیر امرار معاش از راه هنر خوشنویسی هرگز به مسئله ای در ذهن تصمیم سازان هنری کشور بدل شده است؟ آیا مجال و فرصتی که به هنر مدرن و معاصر ایران داده شده هرگز در اختیار عرصه خط و خوشنویسی قرار گرفته است؟ بودجه فرهنگ و هنر اندک و ناچیز است اما آیا در مقام قیاس برای همین بودجه مختصر عدالت تخصیص بودجه ای میان خوشنویسی و دیگر هنرها رعایت شده است؟ …
پرسش های اینچنینی متعددی را می توان طرح کرد که احتمالا پاسخ همه آنها با قید متاسفانه شروع می شود و از یک غفلت تاریخی در عصر حاضر پرده برمی دارد.
غفلت از هنر میراثی ایرانیان که ریشه ها و هویت ایرانی در آن نهفته است از نظر استراتژیک هم امر درک ناپذیر است. زیرا در روزگار جهانی سازی که همه فرهنگ ها و کشورها در پی تثبیت خود هستند و حتی بر خرده فرهنگ خود پافشاری می کنند عدم مراقبت ایرانی ها از این داشته پرافتخار خود باور پذیر نیست.
از قضا در مبحث اقتصاد هنر خوشنویسی ایرانی، دنیای غرب گوی سبقت را از خود ما ربوده است، حضور پرشمار نسخ خطی کمیاب کشورمان در معتبرترین موزه های دنیا و نیز ارائه خط و خوشنویسی کهن و حتی معاصر ما در حراجی های گوناگون بین المللی شاهد این مدعاست.
چرا راه دور برویم یک رصد میدانی کافی ست تا ببینیم قدیمی ترین مجموعه داران هنری ایران، کلکسیون های خوشنویسی دارند. روزگاری که کسی نقاشی نمی خرید و مجسمه حتی بازار اولیه نداشت، خرید و فروش خوشنویسی عماد الکتاب درویش طالقانی، میرزا غلامرضا، میرعماد… رونق چشمگیری داشت. اما در یک پروسه تاریخی شصت ساله ناگهان ورق برگشت.
از این منظرهاست که راه اندازی حراج باران و برپایی آن در سه سال پیاپی یک رویکرد استراتژیک برای تلنگر زدن به اقتصاد به خواب رفته خط و خوشنویسی ایران است. همین که به این بهانه دستکم سالی یک بار خوشنویس به خبر یک رسانه ها بدل می شود و رسانه ها چند ماهی تحولات فرهنگی اقتصادی این هنر را زیر ذره بین می برند و توجه افکار عمومی جلب می شود اتفاق مثبتی ست که شاید دهه هاست از این هنر دریغ شده است.
در عین حال کسی تردید ندارد تحولات بنیادین در اقتصاد هنر خط و شکوفایی آن از عهده یک گالری و یک حراجی خارج است و به یک عزم ملی و تامین زیر ساخت ها نیازمند است.
و حتمن در این میان نقش هنرمندان خوشنویس نیز بسیار حائز اهمیت است. گفته می شود به سبب روح حاکم بر این هنر و بر اساس آموزه های اخلاقی که از یک خطاط انتظار می رود این هنرمندان اهل صبر و سکوت اند و همین عزلت نشینی سبب شده با وجود کثرت جمعیت شان از حداقل های بودجه ای و امکانات محروم بمانند… دیگر اینکه جامعه خوشنویسی حائز یک ارکستر یک دست و هم نوا نیست، اگر اختلاف سلیقه لازمه پیشرفت است به همین میزان وحدت و هم صدایی در اصول صنفی مانند نان شب نیاز است.
به هر روی در این روزگار وانفسای اقتصادی اگر برای جامعه خوشنویسان اتفاق اقتصادی با هدف تأثیرگذاری بر معیشت هنرمندان رخ ندهد، اگر ارتقای قیمت و رونق خرید و فروش آثارشان به وقوع نپیوندد این هنر دیر سالیان ما در معرض خطر جدی قرار می گیرد.
شهردار اصفهان مطرح کرد: اصفهان، نه یک محدوده جغرافیایی بلکه بخشی از برند جشنواره فیلم کودک و نوجوان است
علیرضا تابش، دبیر جشنواره: زنجیره صنعت سینما در اصفهان شکل گیرد
شهردار اصفهان گفت: با توجه به شرایط خاص به وجود آمده برای کشور در فضای بین المللی، جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باید به یک فرصت طلایی برای خانواده های اصفهانی تبدیل شده و از این رویداد سینمایی به خوبی بهره برداری شود.
به گزارش امتیاز؛ قدرت اله نوروزی در اولین جلسه شورای عالی برنامه ریزی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: تاکید بر نام اصفهان برای برگزاری این جشنواره، صرفا تاکید بر یک محدوده جغرافیایی نیست بلکه اصفهان بخشی از برند این جشنواره است. در عین حال لازم است این رویداد مهم بین المللی بتواند در عرصه جهانی بیش از گذشته عرض اندام کرده و به اصفهان محدود نشود.
وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره در اصفهان باید شرایطی را فراهم کند تا افراد فعال و علاقمند در حوزه فیلم که از نام و نشان کمتری برخوردارند نیز بتوانند به عرصه آمده و آثارشان دیده شود. با توجه به شرایط خاص به وجود آمده برای کشور در فضای بین المللی، جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باید به یک فرصت طلایی تبدیل شده و از این رویداد سینمایی به خوبی بهره برداری شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه می توان از افراد علاقمند و داوطلب برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره و کاهش هزینه ها استفاده کرد، ادامه داد: این موضوع برای شهرداری اصفهان بسیار مهم است زیرا ضمن فرصت دادن به جوانان و رشد استعدادهای آنان، یک سرمایه گذاری جدید برای آینده محسوب می شود.
وی با بیان اینکه باید حس برگزاری رویداد جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان ایجاد شود، اضافه کرد: این موضوع بسیار مهمی است زیرا گاهی اوقات رویدادی در شهر اتفاق می افتد اما حس شوق انگیز را در میان شهروندان ایجاد نمی کند، شور و حسی که جشنواره در شهر ایجاد می کند بسیار مهم است. باید شرایط برای هر مهمان خارجی یا داخلی که از فرودگاه وارد اصفهان می شود به گونه ای فراهم شود که برگزاری این رویداد بین المللی را در نقاط مختلف سطح شهر به شکلی ملموس ببیند.
نوروزی ضمن تأکید بر جلب مشارکت سایر ارگان ها و سازمان ها در برگزاری جشنواره فیلم کودک، اظهار داشت: دیگر دستگاه ها و نهادها هم باید از روند تولید و نمایش فیلم و جریان فیلمسازی برای کودکان و خانواده ها حمایت کنند.
وی بیان داشت: شهرداری اصفهان در خصوص برگزاری این جشنواره در اصفهان نگاه روشنی داشته و با نگاه بین المللی نه تنها به کودکان کشور بلکه به کودکان سراسر جهان فکر می کند.
شهردار اصفهان در پایان بر لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان، تأکید کرد.
زنجیره صنعت سینما در اصفهان شکل گیرد
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: طی چند روز گذشته فراخوان و مقررات سی و دومین دوره جشنواره منتشر شد و انتظار می رود مانند سال های گذشته شاهد استقبال فیلمسازان داخلی و بین المللی برای شرکت آثارشان در این جشنواره باشیم.
علیرضا تابش با اشاره به اینکه اصفهان شهر خلاق سینمای کودک نیز هست، تصریح کرد: به موازات برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان ضروری است این شهر به پایگاه مطمئن برای حمایت از تولیدات سینمایی ویژه کودکان و نوجوانان تبدیل شود تا در طول سال، در کنار برگزاری جشنواره کودک، رویدادهای دیگر مانند نمایشگاه دستاوردهای صنعت سینما که سال گذشته برگزار شد، ادامه یافته و زنجیره صنعت سینما در شهر اصفهان شکل گیرد.
وی ادامه داد: شورای برنامه ریزی جشنواره علاوه بر اینکه زیر نظر شهردار اصفهان و عضویت نهادهای سینمایی و فرهنگی، یک نگاه کلان به وضعیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان دارد باید نیم نگاهی نیز به وضعیت سینمایی و هنری شهر اصفهان در عرصه های تولید و اکران فیلم هم داشته باشد.
پیوند بیشتر جشنواره با مردم
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک امسال همزمان با رویداد مبارک عید غدیر برگزار می شود، افزود: از فرصت جشن های این ایام می توان برای پیوند هر چه بیشتر مردم با جشنواره استفاده کرد.
وی اضافه کرد: تلاش برای انزوای ایران و تشدید ایران هراسی در عرصه جهانی و شدت دادن به تحریم ها، در دستورکار دشمنان ملت ایران قرار دارد و این شرایط برگزارکنندگان این جشنواره بین المللی را مصمم می کند ضمن فراهم کردن حضور چهره ها و مهمانان شاخص بین المللی و برگزاری رویدادهای جانبی در جشنواره، نسبت به معرفی هر چه بهتر توانمندی سینمای نجیب ایران در عرصه بین الملل بیش از گذشته اقدام شود.
وی با عنایت به سیاست عدالت فرهنگی تاکید کرد: امسال نیز همزمان با برگزاری جشنواره در اصفهان، نمایش منتخب فیلم های کودک و نوجوان در سراسر کشور در همان ایام انجام خواهد شد. امیدواریم شور و رایحه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در کل کشور جریان یابد و کودکان و نوجوانان بتوانند در کنار خانواده های خود از مواهب این جشنواره استفاده کنند. همچنین جشنواره امسال موضوع استان های درگیر سیل و کودکان و نوجوانان این استان ها را نیز مد نظر دارد و مردم در کنار هنرمندان، مسئولیت اجتماعی خود را انجام خواهند داد.
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: با توجه به اینکه دنیای کودکان نسل جدید، دنیای دیجیتال است لازم دیدیم در این دوره از جشنواره به محتوای سرگرمی کودکان در فضای دیجیتال، توجه داشته باشیم، به همین دلیل بخش ویژه ای برای آثار «وب سری» در نظر گرفته شده تا توجه جدی تری به نیازهای کودکان در این حوزه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بخشی برای همکاری سینمایی شهرهای خواهرخوانده با اصفهان در نظر گرفته شده است گفت: از حضور رسانه های بین المللی برای پوشش اخبار این جشنواره استقبال می کنیم، تا همانگونه که پوشش اخبار جشنواره در رسانه های محلی و ملی انجام می شود پژواک بین المللی این رویداد بیش از گذشته باشد.
تابش با بیان اینکه دو دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان با موفقیت برگزار شده است، گفت: امسال اصفهان میزبان سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان خواهد بود و شاهد برگزاری این رویداد مختص نوجوانان، همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان خواهیم بود.
دکتر نوروزی، شهردار اصفهان در این جلسه از خدمات علیرضا رضاداد دبیر دو دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان تقدیر کرد.
سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان به دبیری علیرضا تابش از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریور ماه در اصفهان برگزار میشود.
اخبار
«درخت بنفش» آماده اکران میشود
فیلم سینمایی «درخت بنفش» به کارگردانی امین اصلانی آخرین مراحل پایانی پستولید را پشت سر گذاشته و برای اکران آماده میشود.
به گزارش امتیاز؛ امین اصلانی این فیلم را بر اساس داستانی از سودابه فضایلی نوشته و کارگردانی کرده است. «درخت بنفش» اواخر سال گذشته جلوی دوربین رفت. در این فیلم آناهیتا درگاهی، شادی کرمرودی، آرش اشاداد و آرش دوستمحمدی (بازیگر خردسال) نقشآفرینی کردند و صدرالدین زاهد و مهوش افشارپناه حضوری افتخاری داشتند. مدیریت فیلمبرداری به عهده عباس حسینزاده بوده و امین اصلانی تدوین فیلم را خود انجام داده است.
دیگر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از:
دستیار و برنامهریز: الهه برادران، صدابردار: مصطفی سالم، طراح گریم: امیر ترابی، طراح لباس: سایه موسوی، عکاس: حسین حاجیبابایی، طراحی صدا و میکس: آرش قاسمی، تهیهکنندگان: امین اصلانی، محمد عباس جوادی
«کرگدن» تازه ترین سریال شبکه نمایش خانگی
تازه ترین سریال شبکه نمایش خانگی با عنوان«کرگدن» به کارگردانی کیارش اسدی زاده و تهیه کنندگی صادق یاری در مرحله تولید قرار دارد.
به گزارش امتیاز؛ این سریال به نویسندگی مشترک مهرداد کورش نیا و علی اصغری اثری پر بازیگر است که در ژانر اجتماعی و اکشن به شبکه نمایش خانگی خواهد آمد.
مجری طرح این پروژه مهدی یاری است و «کرگدن» توسط موسسه سرو رسانه پارسیان توزیع خواهد شد.
اسامی بازیگران این اثر بزودی در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت و از لوگوی «کرگدن» رونمایی شد .
اداره کل بازرگانی در پاسخ به ادعای سازمان غذا و دارو مطرح کرد:
به شرکتها مجوز میدهنداما اجازه تبلیغات نه!
اداره کل بازرگانی صداوسیما درخصوص ادعای کذب، متناقض و بدیع سازمان غذا و دارو، مبنی بر ممنوعیت تبلیغ یک محصول ابراز شگفتی و اعلام آمادگی کرد در صورت نیاز مدارک مربوطه به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.
به گزارش امتیاز، چند روزی است که در پی برخی زمینه سازیها، مطالبی غیرمستند در فضای مجازی و برخی پایگاههای خبری و روزنامهها با محوریت پخش تبلیغات محصولات بهداشتی «بدونمجوز» از شبکههای مختلف رسانهملی منتشر شده است. به عنوان نمونه، در برخی خبرگزاریها در مطلبی با عنوان «لوسیون تقویتکننده موی بهاره مجوز ندارد» به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین ادعا شده که سازمان صداوسیما با وجود اینکه این محصول مجوز ندارد، آن را تبلیغ میکند و جالب آنجاست که این ادعا، بدون استعلام و هر گونه بررسی از بخش های مربوطه سازمان و دریافت واقعیت ماجرا، در فضای مجازی و برخی سایتها و روزنامهها با عناوین دیگری بازنشر و موجب ایجاد ابهامات زیادی شد.
در پاسخ به این مطالب، ضمن تکذیب ادعاهای فوق اعلام میشود که در سازمان صداوسیما، تبلیغ هر یک از محصولات، اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و... مشروط به داشتن مستندات لازم از مراجع ذیصلاح است و در این زمینه هیچ استثناء، تبصره و مسامحه ای وجود ندارد. محصول ذکر شده نیز دارای پروانه بهداشتی ساخت به شماره 10317/ 135/ ص/ 96 به تاریخ 22آذر سال 96 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت غذا و دارو است و مدارک آن به سازمان صداوسیما ارائه شده و در پرونده این شرکت، موجود است.
یادآوری این نکته ضروری است که اداره کل بازرگانی صداوسیما در مرحله پیش از تبلیغ انواع محصولات در شبکههای مختلف اعم از رادیویی و تلویزیونی، با در نظرگرفتن حقوق مخاطبان به عنوان اصلی حیاتی، مجوزهای صادره از سوی مراجع ذیصلاح را اخذ میکند و البته بررسی کیفیت محصول به عهده مراجع مربوطه ( صادرکننده ) است.
اداره کل بازرگانی با هدف تنویر افکار عمومی در صورت نیاز آمادگی ارائه مدارک مربوط به این شرکت را در مراجع ذیصلاح دارد و ضمن رد ادعای یک مقام مسئول در این سازمان، مبنی بر فقدان مجوز، این سوال را مطرح میکند که چطور میشود مجوز و پروانه بهداشتی ساخت را صادر کرد اما شرکتها را از حقوق طبیعی خود نظیر بازاریابی و تبلیغات منع کرد؟! که این نوعی تناقض و مغایر با سیاستهای رونق تولید در کشور است.
در پایان مجدداً یادآور میشود که شرط اولیه معرفی و تبلیغ تمام کالاها و محصولات، ارائه مجوز معتبر از مراجع ذیصلاح است و هیچ محصول بدون مستندات لازم از مراجع مربوطه از شبکههای رادیویی و تلویزیونی تبلیغ نمیشود. شایسته است اصحاب رسانه نیز پیش از انتشار هرگونه مطلب که موجب ایجاد نگرانی و دامن زدن به ابهامات در جامعه میشود، نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه، اقدام کنند.
با پایان مهلت ثبت نام؛
44 هزار اثر به جشنواره بین المللی «سیمرغ» ارسال شد
دبیرخانه دهمین جشنواره بین المللی سیمرغ همزمان با پایان مهلت ثبت نام از مشارکت ۱۳۷۰۰ نفر در این رویداد فرهنگی و هنری خبر داد.
به گزارش امتیاز؛ با استقبال خوب دانشجویان از دهمین جشنواره بین المللی «سیمرغ» 44 هزار اثر در 5 بخش مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
از مجموع ۴۴ هزار اثر رسیده به این دبیرخانه، ۳۲۰۰۰ هزار عنوان اثر در بخش هنرهای تجسمی، ۱۰۰۰ عنوان اثر در بخش تئاتر، ۳۳۰۰ عنوان اثر در بخش فیلم، ۷۴۰۰ عنوان اثر در بخش ادبی و 300 اثر در بخش موسیقی به ثبت رسیده است.
دبیرخانه دائم جشنواره، امسال بیش از گذشته حساسیت های لازم را نسبت به افزایش کیفی آثار به کار بسته و امیدوار است تا خروجی این جشنواره توان حضور در سطوح حرفه ای جامعه را داشته باشد.
گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار «سالم زیستن، هنر است» در پنج بخش تئاتر، فیلم، ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان سال جاری در شهر تهران برگزار خواهد شد.
اخبار
«درخت بنفش» آماده اکران میشود
فیلم سینمایی «درخت بنفش» به کارگردانی امین اصلانی آخرین مراحل پایانی پستولید را پشت سر گذاشته و برای اکران آماده میشود.
به گزارش امتیاز؛ امین اصلانی این فیلم را بر اساس داستانی از سودابه فضایلی نوشته و کارگردانی کرده است. «درخت بنفش» اواخر سال گذشته جلوی دوربین رفت. در این فیلم آناهیتا درگاهی، شادی کرمرودی، آرش اشاداد و آرش دوستمحمدی (بازیگر خردسال) نقشآفرینی کردند و صدرالدین زاهد و مهوش افشارپناه حضوری افتخاری داشتند. مدیریت فیلمبرداری به عهده عباس حسینزاده بوده و امین اصلانی تدوین فیلم را خود انجام داده است.
دیگر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از:
دستیار و برنامهریز: الهه برادران، صدابردار: مصطفی سالم، طراح گریم: امیر ترابی، طراح لباس: سایه موسوی، عکاس: حسین حاجیبابایی، طراحی صدا و میکس: آرش قاسمی، تهیهکنندگان: امین اصلانی، محمد عباس جوادی
رسیتال پیانو «فریدون ناصحی» در تالار وحدت
«فریدون ناصحی» نوازنده پیانو، آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان را در تالار وحدت اجرا میکند.
به گزارش امتیاز، «فریدون ناصحی» نوازنده با سابقه پیانو 24 خردادماه ساعت 21و 30 دقیقه در تالار وحدت به اجرای آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان میپردازد.
فریدون ناصحی فرزند حسین ناصحی آهنگساز شهیر ایرانی در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیلات خود در کشود آلمان گردید . وی بعد از اتمام دوره تحصیلاتش در رشته سولیستی پیانو و اجرای چندین رسیتال پیانو در این کشور و اتریش به ایران بازگشت و چندین اجرا در تالار وحدت ، فرهنگسرای نیاوران و... برگزار کرد.
ناصحی همچنین سابقه همکاری با موسیقیدانان شهیری همچون ایرج صهبائی،نادر مشایخی،امیل خاچاتوریان و ... را درکارنامه هنری خود دارد.
در این کنسرت فریدون ناصحی قطعات؛ ٢٤ پرلود شوپن و اتودهای سمفونیک شومان را برای علاقه مندان موسیقی کلاسیک اجرا میکند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت میتوانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
برنامه ارکستر سمفونیک تهران در خردادماه؛ اجرای سمفونی 9 بتهوون
ارکستر سمفونیک تهران برای دومین بار سمفونی شماره ۹ بتهوون را در تالار وحدت روی صحنه میبرد.
به گزارش امتیاز، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی 22و 23 خرداد ماه ساعت 21و30 دقیقه در تالار وحدت اجرا میکند.
این کنسرت اسفند ماه سال گذشته برای اولین بار توسط ارکستر سمفونیک تهران با اجرای سمفونی شماره 9 در رمینور اثر بتهوون در تالار وحدت روی صحنه رفت. از این سمفونی بهعنوان بهترین اثر بتهوون و یکی از بهترینهای موسیقی کلاسیک یاد میکنند.
این سمفونی از اولین سمفونیهایی است که در آن از صدای انسان استفاده شده است. اشعار این سمفونی از شعر سرود شادی (چکامه شادی) سروده فریدریش شیلر شاعر، نمایشنامه نویس و فیلسوف بزرگ آلمانی، اقتباس شدهاست.
در این اجرا، گروه کر شهر تهران به سرپرستی مهدی قاسمی ، ارکستر سمفونیک تهران را همراهی می کنند.
علاقه مندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.
سید محمد سادات اخوی:
برای بهره گیری از تجربه بزرگان طنز باید برنامه داشته باشیم
سید محمد سادات اخوی مجری، نویسنده و طنزپرداز با حضور در محفل «در حلقه رندان» با ابراز تاسف از اکران فیلم های کمدی سخیف در سینمای امروز ایران گفت: : طنز در همه عرصه های هنری باید از چهار ویژگی طهارت، دانش، مردم شناسی و حیا برخوردار باشد.
به گزارش امتیاز، یکصد و پنجاه و سومین محفل طنز «در حلقه رندان» شب گذشته(یکشنبه 29 اردیبهشت) در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم داریوش کاردان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که اجرای این محفل ماهانه را برعهده دارد، با اشاره به خاطره ای از حضور در سالن اندیشه حوزه هنری از مصطفی مشایخی دعوت به شعرخوانی کرد. در ادامه سیامک روشن شعری را درباره ماه رمضان خواند و سید امیر موسوی نیز شعر طنزی را با طعنه به نحوه انتخاب مدیران برای حضار خواند.
حسین رضوی فرد هم یک دوبیتی درباره آلوچه و شعر طنز دیگری را در این مراسم خوانش کرد. مهدی استاد احمدطنز پرداز بعدی بود که چند دوبیتی با موضوعات آنفالو کردن در اینستاگرام، مهاجرت و.... خواند.
سید محمد سادات اخوی مهمان ویژه این نوبت از محفل «در حلقه رندان» در بخش بعدی برنامه به روی سن رفت و با یاد کردن از زنده یادان عمران صلاحی، ابوالفضل زرویی نصرآباد و منوچهر احترامی اشکی از دیدگانش جاری شد.
او گفت: با حضور در سالن اندیشه تک تک خاطرات خود از جلسات شعر طنز با حضور این بزرگان را جلوی چشمم دیدم.
کاردان در ادامه صحبت های او گفت: اگرچه رفتن این عزیزان یک فقدان بزرگ است اما زندگی جریان دارد و مسیرشعر طنز پایه گذاری شده از سوی آن ها باید ادامه یابد.
سادات اخوی در ادامه از 9 سال دوری از تلویزیون و کناره گیری خودخواسته اش خبر داد و افزود: این روزها می نویسم و این مراسم از معدود دفعاتی است که در یک برنامه رسمی شرکت می کنم. به دلیل شرایط اقتصادی گویی حال همه مان خوب نیست و امیدوارم بعد از ماه رمضان به برکت دعاهای مردم حالمان خوب شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در مقطعی در محافل شعر طنز درباره مسائل جدی کشور شعرخوانی می شد. از جمله این اشعار می توان به شعر «با معرفت های عالم» استاد زرویی نصرآباد اشاره کرد. متاسفانه بعد از آن گویی شعرهای رکیکی وارد این فضا شد و آقای زرویی نیز نسبت به این ماجرا دلگیر بودند و در جلسات خود آن را گوشزد می کردند.
این نویسنده با بیان این که طنز هم می تواند محلی برای تفنن و هم تفکر باشد، عنوان کرد: به نظرم جلسات طنز در گذشته بیشتر فضایی برای تفکر بود و ما نمی توانیم استقبال کمتر از این جلسات در این روزها را صرفا به پای شرایط اقتصادی مردم بگذاریم بلکه گویی تمرکز و تجمع طنزپردازان نیز مثل سابق نیست. طنزپردازان برجسته ما نظیر مرحوم زرویی نصرآباد همیشه دغدغه طنزی باحیا را داشتند اما ما چقدر توانسته ایم این رویه را حفظ کنیم؟!
سید محمد سادات اخوی در ادامه شعری را برای حاضران خواند و در پاسخ به این سوال کاردان که چه راهکاری را برای بهبود وضعیت طنز کشور و فیلم های سینمایی سخیفی که این روزها بر پرده اکران است، پیشنهاد می کند، گفت: طنز باید از چهار ویژگی طهارت، دانش، مردم شناسی و حیا برخوردار باشد. چنانچه زرویی نصرآباد بدان قائل بود. دانش، برخورداری شاعر از علوم و ادبیات قبل از خود، طهارت به معنای صداقت لحن، مردم شناسی شناخت و اشراف بر شرایط و حیا مطرح کردن زشتی ها با کنایه است. وی ادامه داد: زمانی من در نشریه سروش نوجوان به مدت 8 سال برای یادگرفتن از شاعران برجسته در طبقات ساختمان بالا و پایین می رفتم و از محضرشان می آموختم و بیش از 20 دفتر از آن روزها دارم اما امروزه کمتر از شاعران و طنزپردازان برجسته بهره برداری می شود در حالیکه ما باید برای بهره گیری از تجربیات آن ها برنامه داشته باشیم و صرفا به حضورشان در یک یا دو برنامه ماهانه اکتفا نشود.
نسیم عرب امیری، روح الله سرطاوی، سعید طلایی، مرتضی جهانی مقدم، حمید اسماعیلی نیز نوبت های بعدی شعرخوانی را به خود اختصاص دادند.
مهدی فرج اللهی نیز قطعه ای موسیقی در بخش بعدی با شعری از مهدی استاد احمد و بخشی از شعر عمران صلاحی اجرا کرد. علیرضا لبش با طعنه به کلیپ منتشر شده اخیر یک خواننده در فضای مجازی، شعر کوتاهی در این باره خواند. سعیده موسوی زاده در شعر خود با تلگرام طلایی شوخی کرد و شروین سلیمانی درباره خیام و شعری به زبان عربی خواند که خنده های ممتد حاضران را به دنبال داشت. محمد جواد یثربی درباره آجیل شعرخوانی کرد و روح الله احمدی تک بیت های طنزی با وام گرفتن از مصرع هایی از اشعار حافظ خواند. عباس ثمری نیز آخرین شاعری بود که در این جلسه به شعرخوانی پرداخت.
محفل طنز «در حلقه رندان» آخرین یکشنبه های هر ماه به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری دفتر طنز حوزه هنری برگزار می شود.
|
|
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65669
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65670
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65671
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65672
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65673
آدرس مطلب: http://emtiazdaily.ir/newspaper/page/4041/17591/65674
|
عناوین این صفحه
- دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
- احیای دوباره شغل «خوشنویس»
- علیرضا تابش، دبیر جشنواره: زنجیره صنعت سینما در اصفهان شکل گیرد
- اخبار
- اخبار
- برای بهره گیری از تجربه بزرگان طنز باید برنامه داشته باشیم